[DIY]Gainclone versterker

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Tijd voor een nieuw knutselprojectje voor mij. Dit keer op het gebied van audio, een gainclone bouwen. Reacties daarover zijn meestal lovend, en ik ben wel benieuwd of het beter klinkt dan mijn marantz sr4300 receiver :) Ik hoop van wel, anders is het projectje enigzins zinloos geweest :P

Het plan is om er sowieso 2 inputs op te maken: 1 direct naar de versterker, waarmee ik deze amp op de pre-out van mijn sr4300 kan aansluiten. Die heb ik gewoon nodig voor de signaal verwerking van mijn pc, het luisteren naar radio en DTS audio.
De andere ingang gaat via een pot zodat ik het volume kan regelen, en daar komt dan mijn cd speler op (marantz cd5400 met modificaties).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HDZaW38MzpBPtRGJY65NcDnB/full.jpg
Allereerst de voeding, deze lag op mijn werk, evenals de 9volt die er bovenop ligt. Ik heb ook nog een 2x25volt ringkern, maar ik weet niet wat wijzer is, die 25V trafo zal vast weer wat minder stroom kunnen leveren (er staat verder geen info op) Kwestie van testen en kijken of ik tegen 1 van de 2 grenzen aan loop denk ik.
De 2x9volt gebruik ik om 12V van te maken en via een 7805 5volt voor een stukje elektronica. Dikke overkill, Maar hé, het houd wel de spanningen van de schakeling gescheiden van de audio :) Ook de Ground dus :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4L6vgU1vgBOXqxEx24PIZnlS/full.jpg
Zo moet het dan ongeveer komen, de behuizing heb ik gemaakt van 3mm dik aluminium, dus hij is aardig hufter proof ;) Bovenaan komt op dat losstaande plaatje de 2 opamps. Die kunnen hun warmte dan weer kwijt aan de rest van de behuizing, en mocht dat dan nog niet genoeg zijn kan de ventilator nog aan. Heb die lm3668's nog nooit werkend gezien, dus ik weet niet hoe warm ze worden, maar als er toch een ventilatieopening in moest, kon er net zo goed een fannetje voor ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ogYqPKf7WH41DacP1TZoOs5w/full.jpg
de voorkant, uiteindelijk komt er nog wel wat meer op, maar dat heb ik maandag binnen: de input selectie en de volumeregeling. Dat ga ik gewoon leuk symmetrisch monteren, zoals dat bij mijn huidige receiver ook zit. Zoals je ziet is de aan-uit knop ook hufter proof :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yTIBp2zykIzBYL7jhMwsVUA4/full.jpg
Voetjes zoals ook onder mijn andere apparatuur zit, komen van een oude equalizer vandaan :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wzxDJluQx0TyAaAgUKuGpIHM/full.jpg
Test :) circuitje werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ikkjipcLxuKN092yrAtnqGPe/full.jpg
Als de spanning wordt ingeschakeld wordt de flipflop van spanning voorzien, en die schakelt het relais wat de grote trafo van spanning voorziet.
Ofwel: als ik hem op de geschakelde power outlet van de receiver aansluit gaat hij netjes mee aan, en kan ik hem altijd nog uitzetten met de hand mocht dat nodig zijn. Door de jumper om te zetten kan ik nog kiezen om hem gewoon uit te houden als de spanning wordt ingeschakeld.

Dat was het tot nu even qua werkzaamheden, maandag krijg ik de bestelling van farnell binnen. De kosten tot nu toe vallen mee, materialen die je op deze foto's ziet had ik allemaal al in de werkplaats of heb ik dus bij elkaar gescharreld. Maar de bestelling bij farnell was zo'n 100€ inclusief wat kabel+connectors om een interlink te maken en gewoon de degelijke onderdelen gekozen, dikke elco's, vergulde connectors etc. Intern wilde ik ook de vandamme kabel gebruiken.

shoppingkarretje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
9489681     2            Op voorraad      12,70       AMP, OVERTURE MUTE 68W,3886,TO-220; Ampl  LM3886TF                NATIONAL SEMICONDUCTOR  
9341153     50           Op voorraad      1,75        RESISTOR, 0.25W 1% 1R; Series:MF25; Resi  MF25 1R                 MULTICOMP               
1006033     5            Op voorraad      4,25        CAPACITOR, 0.22UF, 63V; Capacitance:0.22  MKS2 0.22UF ±10% 63V  WIMA                    
9692592     5            Op voorraad      1,70        CAPACITOR, 22UF, 100V; Application:Low E  EEUFC2A220              PANASONIC               
9341544     50           Op voorraad      1,70        RESISTOR, 0.25W 1% 22K; Series:MF25; Res  MF25 22K                MULTICOMP               
471446      2            Op voorraad      23,36       CAPACITOR, 15000UF, 40V; Application:Gen  ALS30A153DB040          BHC COMPONENTS          
9692576     5            Op voorraad      8,90        CAPACITOR, 1000UF, 63V; Application:Low   EEUFC1J102              PANASONIC               
1217028     5            Op voorraad      5,25        SOCKET, PHONO, RED; Connector type:RCA/P  BTO 1 VR                LUMBERG                 
1217029     5            Op voorraad      5,25        SOCKET, PHONO, BLACK; Connector type:RCA  BTO 1 VS                LUMBERG                 
8045283     2            Op voorraad      4,28        TERMINAL POST, GOLD, RED; Connector type  BP2616 RED              UNBRANDED               
8045275     2            Op voorraad      4,28        TERMINAL POST, GOLD, BLACK RING           BP2616 BLACK            UNBRANDED               
9521623     1            Op voorraad      1,92        INLET, IEC, FUSED, SNAP-FIT; Connector t  JR-101-1FS              MULTICOMP               
1282600     2            Op voorraad      5,32        KNOB, ALUMINIUM, PROTECTIVE FINISH; Colo  523.6191                MENTOR                  
1123675     1            Op voorraad      5,44        SWITCH, 2POLE, 5 POS; Poles, No. of:2; P  PT6422/BMH              LORLIN                  
3855764     4            Op voorraad      10,48       CABLE, INSTRUMENT, BLUE,  PER M; Conduct  268012                  VAN DAMME                              
1193952     2            Op voorraad      6,96        PLUG, PHONO, GOLD/RED; Connector type:RC  346-0500                DELTRON                 
1193950     2            Op voorraad      6,96        PLUG, PHONO, GOLD/BLACK; Connector type:  346-0100                DELTRON

Het enigste wat daaraan nog ontbreekt zijn relais voor de ingangsselectie, en een 10k Log. Potmeter, maar die was niet op voorraad, dus scoor ik later nog wel ergens. Wat ik eigenlijk ook nog wil is geborsteld aluminium als voorkant, maar dat had ik nu niet meer in een groot stuk (wel in zwart). Dus dat vervang ik later wellicht nog wel, als de looks me niet aan staan.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 23:25
tis druk met gainclones de laatste tijd :)

Ik zie dat je meteen de TF-uitvoering pakt, is inderdaad slimmer...

Let wel op dat je heatsinks wat groter moeten zijn dan bij de standaard T.

/edit:

Relais voor ingangsselectie?

Kun je dat niet met een simpele stappenschakelaar doen?

[ Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 29-06-2008 11:49 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Kan ook, die gebruik ik ook om de relais te schakelen, maar bij een relais heb je vaak wat 'schoner' contact dan met de stappenschakelaar. Het kost slechts 4 relais, dus dat is ook te overzien.

Heb jouw topic over de bouw ook uitgebreid gelezen, en een hoop aan gehad :)

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ik zit me de laatste tijd ook te verdiepen in deze materie.
Ik wil mijn (jeugd-sentiment ftw!) Sony RX50 vervangen door een simpele DIY Stereo versterker.
Zit eigenlijk te twijfelen tussen de gainclone, of nog simpeler, het velleman 4003 setje.
Ga in iedergeval je bouw volgen, zet je er ook eventuele schema's bij?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Schema's? Er is maar 1 schema :P En dat is het schema voor de opamp zelf, zoals in het bovengenoemde topic staat. Verder is de aansluiting etc. allemaal uit het handje te doen :)

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Haha! het regent gainclones de laatste tijd :P
Mooie kast! Ik ben wel benieuwd hoe jij die pootjes van die chip gaat vastsolderen. Echt geniale oplossingen heb ik nog niet gezien. Als je het mooi wilt doen moet je haast wel zelf een pcb maken voor dat ding.

De mijne lijkt na een weekje spelen een beter geluid te geven. Zit dat tussen de oren of bestaat er echt zoiets als inspelen?

keep us posted :)

Edit: linkje van mijne [DIY] Versterker (gainclone chip)

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-06-2008 17:32 ]

• LiquidSmoke
_ferry_ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:03:
Kan ook, die gebruik ik ook om de relais te schakelen, maar bij een relais heb je vaak wat 'schoner' contact dan met de stappenschakelaar. Het kost slechts 4 relais, dus dat is ook te overzien.

Heb jouw topic over de bouw ook uitgebreid gelezen, en een hoop aan gehad :)
Ik heb hem inmiddeks bijna opieuw opgebouwd, en met name de koeling en de overzichtelijkheid zijn vooruitgegaan.
Tevens is de printtrafo zwaarder geworden (18va).

Ik heb wat meer foto's geschoten, ik zal ze eens posten als ik de tijd heb...

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Leuk, weer een Gainclone :)

Die fan zou ik weglaten. Niet echt nodig en kan storen op het signaal.
Ik zou het mooier vinden als je de trafo's naast elkaar plaatst, die ruimte heb je toch.
De voedingskabels zou ik netjes twisten. Ziet er nog eens netter uit ook.

Als je geen zin hebt om rechthoekige gaten te vijlen, dan zou ik als 230V chassisdeel een Neutrik Powercon gebruiken i.p.v. een eurochassisdeel.

Tot slot: Die 230V draden in de eurostekker oplossing gebruik ik ook altijd. Altijd spannend :P

[ Voor 17% gewijzigd door Barry|IA op 30-06-2008 15:25 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Vierkante gaten maken is IIG niet zo'n probleem, heb een elektrische figuurzaag en een proxxon frees met x-y tafeltje, casemodden komt ook hier van pas ;) vond de eurostekker wel makkelijk omdat daar de zekeringhouder in zat, heb evt ook nog van die voedingsfilters op mijn werk leggen, die kan ik er ook nog tussen zetten.

Voedingskabels twisten, zowel de 230, als na de trafo, en ook de DC?
De fan gaat aan via een temperatuursensor, en pakt zijn voeding van de losse trafo, dus ik verwacht er weinig problemen mee (verwacht ook niet dat hij te warm zou worden, maar ik heb rekening ermee gehouden dat het later misschien nog een multi channel amp kan worden. Dan komt er natuurlijk meer warmte vrij.)

• Barry|IA
_ferry_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:55:

Voedingskabels twisten, zowel de 230, als na de trafo, en ook de DC?
Inderdaad alle kabels.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Oei, heb al rook laten ontsnappen :P
Ik ging er even vanuit dat de 4001 1A kan hebben, en een 4007 dus 7A. Maar dat heeft alleen wat te maken met de spanning. Stroom blijft 1A. Morgen dus maar ff een paar bruggelijkrichters ervoor scoren.
Want bij het inschakelen piekt ie aardig, maar ik vind het ook weer zo wat om er een inschakelbegrenzing voor te maken. Het is nu juist lekker recht-toe-recht-aan. En voor de inschakelvertraging moet er dan ook weer een relais op de speakeruitgangen om te voorkomen dat ze al aangestuurd worden als de elco's nog worden geladen etc. Even de kat uit de boom kijken dus.

Verder alvast de interlink gefabriceerd, mooie kabel! De signaaldraad bestaat uit hele dunne draadjes met verschillende kleur (zilver & koper) en de mantel is echt heel fijn geweven.
Alle voedingsdraden zijn AWG 14, dus 2,08mm2. Moet voldoende zijn dacht ik zo :)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

_ferry_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:59:
Oei, heb al rook laten ontsnappen :P
Ik ging er even vanuit dat de 4001 1A kan hebben, en een 4007 dus 7A. Maar dat heeft alleen wat te maken met de spanning. Stroom blijft 1A. Morgen dus maar ff een paar bruggelijkrichters ervoor scoren.
Want bij het inschakelen piekt ie aardig, maar ik vind het ook weer zo wat om er een inschakelbegrenzing voor te maken. Het is nu juist lekker recht-toe-recht-aan. En voor de inschakelvertraging moet er dan ook weer een relais op de speakeruitgangen om te voorkomen dat ze al aangestuurd worden als de elco's nog worden geladen etc. Even de kat uit de boom kijken dus.

Verder alvast de interlink gefabriceerd, mooie kabel! De signaaldraad bestaat uit hele dunne draadjes met verschillende kleur (zilver & koper) en de mantel is echt heel fijn geweven.
Alle voedingsdraden zijn AWG 14, dus 2,08mm2. Moet voldoende zijn dacht ik zo :)
PICS! :+
Je diodes zijn inderdaad ook wel een beetje poppespul achtig :P

kijk eens naar een 1N5408, doen het prima bij mij
als het nog lomper moet een 6A6 :D

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Had vantevoren echt het idee dat ie 7A kon hebben :P Nouja, op mijn werk (sterker nog, in mijn auto) heb ik wel van die vierkante, die je tegen een koelplaat kan monteren. That should do the trick :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-12 22:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

Die diodes zijn inderdaad wel erg klein. Als je diodes nog moet aanschaffen of een keuze heb dan zouden losse National Semiconductor type MUR860 hele goede zijn voor een GC. Het zijn niet de allersnelste maar wel soft recovery types en kunnen 8 ampere hebben. De MUR860 is in deze toepassing, naar verluid, een van de beste diodes.

Die 25 volt (ac) trafo is prima mits je 8 ohm luidsprekers hebt. Voor 4 ohm luidsprekers zou een lagere spanning mo0eten hebben.

Als je hem netjes bouwt met goede componenten klinkt ie zeker beter als je marantz. Ik gebruik voor films een Sony STRDB1080QS en die klinkt beduidend minder als mijn GC

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb deze gevonden in het magazijn: pb1004 10A .pdf
Moet voldoen met zijn 10A, maar is waarschijnlijk niet zo snel als de jouwe. Als ik dan weer een bestelling bij farnell doe, kan ik eventueel wel de bovenstaande meebestellen.

De speakers die ik heb zijn 6ohm, maar best kans dat daar nog eens wat anders voor komt. Ik heb nu de 2x22v trafo er in zitten, als ik eenmaal goed kan testen zal ik het verschil eens beluisteren. (Voor zover dat er is, waarschijnlijk alleen bij hogere vermogens)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

offtopic:
Met gevaar voor eigen leven:

Ligt het nou aan mij of is een gain clone niets meer en minder dan enkel een (goede?) eindversterker zonder poespas?

Mooie projectjes, ik zie al die topics daarover nu pas.
Jammer dat ik voor dit soort dingen geen tijd heb. Ik zou zoiets ook graag eens maken, al was het maar voor in de glazen etalage. :)

Alles kan stuk.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klopt :) Het is gebaseerd op een hele dure versterker waar gewoon deze standaard op-amp's in zaten. Er zijn wel wat achterliggende ideeen en discussies zo vind de één dat er kleine condensators in moeten om het geluid 'snel' te maken, de ander (zoals ik) gooit er gewoon dikke elco's in.
Wikipedia: Gainclone

Ik zat trouwens gister nog met dat mute pinnetje, daar mag 0,5mA door getrokken worden, en er stond een wiskundige formule voor om de weerstand die er aan hangt te berekenen. Nu ben ik een techneut en geen wiskundig persoon, dus heb ik 100k er aan gehangen. Zal wel goed zijn toch? :P

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 01-07-2008 16:43 ]

• LiquidSmoke
_ferry_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:34:
Ik zat trouwens gister nog met dat mute pinnetje, daar mag 0,5mA door getrokken worden, en er stond een wiskundige formule voor om de weerstand die er aan hangt te berekenen. Nu ben ik een techneut en geen wiskundig persoon, dus heb ik 100k er aan gehangen. Zal wel goed zijn toch? :P
Ik heb er 50K aanhangen, werkt perfect :)

Zal wel goed zijn dus..

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zo, hij doet het :9

Athans, 1 kanaal, want voor de andere heb ik nog geen tijd gehad. Zit nu te luisteren, 1 kanaal vanaf de marantz, en de andere via de pre-out naar de gainclone. Ik kan hem nog niet direct aan de cd speler hangen, want dan zit er geen volume regeling in de vorm van een potmeter tussen. (moet ik nog bestellen, zal zo'n ALPS worden). Ze klinken IIG allebei even hard, wat betreft de vooruitgang kan ik zo nog niet oordelen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IU1uj4QEE6T6BllcwsmamOa3/full.jpg
Interlinkje gefabriceerd. Zelfde kabel als in de versterker.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YrUim2WzuyWzClvrSQK5qBqC/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/if3AyJpRvbGYw2R7CzVfF7qG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mg013k6zgfvGC9IBbGOvthB4/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xrSiu7gGASYnmFM8jYDtBc40/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VNyK8TP1Erbu2fWfmDwLqB7x/full.jpg
Nu nog kijken hoe ik het allemaal fatsoenlijk ga plaatsen op mijn bureau :P

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:40
Leuk project ! Nu ben ik zelf totaal niet thuis in de audio wereld, ik had er nog nooit van gehoord.
Hoeveel watt kan zoiets nou leveren ?

My favorite programming language is solder.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12
Wattage maakt niet uit. Je zal het ook niet weten als je er geen test apparatuur aanhangt. Alleen als je een grote ringkern trafo hebt en leuke fatsige condensatoren komt het altijd wel goed. Met 20 goedversterkte Wats kan je al heel veel.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Woei, hij doet het :D

het was even helemaal ruk qua geluid: ik had 100k gebruikt voor de Mute, het gevolg was een enorm kutgeluid :P Leek wel alsof het verschil tussen links & rechts als output werd gegeven, dus sommige tonen sterk, andere zwak, en wat gekraak. Inclusief een plat stukje in de sinus op de scoop, wat hij eerst AFAIK niet had. Dus snel de 2e 100k weerstand parallel weer terug gezet.

Maargoed, toen dus 50k weerstand, en dat klinkt goed :D Ik heb de marantz nu nog als voorversterker, maar het verschil is al hoorbaar: Het geluid is gewoon een stuk egaler met mooier hoog, alsof er een kleed over de speaker heen hing wat nu weg is. Stereobeeld is daardoor ook beter geworden, een gitarist die over 1 speaker speelt hoor je nu beter. Nu nog de voorversterkerzwakker bouwen met 2 inputs, en dan zal het geluid hopelijk nog wat mooier gaan klinken. Live - lightning crashes gaf weer kippenvel, dus dat zat goed :P

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 02-07-2008 23:22 ]

• voodooless
  • Laatst online: 21-12 15:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Told ya :)

Mooi dat het zo werkt. Ik ben benieuwd wat je gaat vinden van het geheel zonder de Marantz ertussen.

Keep us posted!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• LiquidSmoke
Idd, Told ya too...

Als je googled naar lm3886t dan kom je bij de afbeeldingen ook wat gainclone's tegen, ergens in het begin zie je volgens mij een Inverted gainclone die 2x22K gebruikt.

Als dat klopt wat je zegt over die 0,5mA en je voedingsspanning is 35v, dan is het toch r=u/i
35/0.005 = 7k Ohm?

• Indoubt

Indoubt

Mooi resultaat, zeker als dit je eerste DIY is.

Als ie zo naar je zin is kun je hem gerust zo houden en gaan genieten.

Mocht het bloed nu pas echt beginnen te kriebelen dan zijn er nog wel wat opties om eventueel te verbeteren. Hoeveel dat uitmaakt is lastig van tevoren te zeggen. Je begeeft je ook in het gebied waar de "law of diminishing returns" gaat gelden en voor elke volgende procent van verbeteringen moet je steeds meer doen/uitgeven.

- Trafo's niet op elkaar, een ringkern heeft z'n grootste magnetische veld haaks op de ring en deze zouden elkaar dus negatief kunnen beinvloeden.

- Je gebruikt vrij grote elko's voor een GC (ik ben daar zelf ook liefhebber van en heb 20.000 uF in mijn GC). Ik heb wel gezien dat je ook iets kleinere dicht bij de chip zelf hebt (=meestal goed). Wat ik niet kan zien is of je een snubber cirquit hebt gebruikt. Bij grote voedings elko's en kleinere elko's dicht bij de chip kan zo'n snubber cirquit (twee condensoatoren en een weerstand) goed uitpakken. Als je interesse hebt kan ik de waardes wel opzoeken. Op DIYaudio.com moet het overigens ook te vinden zijn want daar heb ik het ook vandaan.

- Toch die diodes, losse ultrafast, soft recovery diodes zoals de MUR860. philips heeft ook mooie maar daarvan weet ik het nummer niet uit m'n hoofd (zou BYV200 o.i.d. kunnen zijn)

- Layout: houdt de signaalbekabeling zo kort mogelijk en gebruik goede afgeschermde kabel. indien niet afgeschermd dan minimaal de kabeltjes waar AC op staat twisten. 230V zover mogelijk van signaal en liever ook van luidsprekeraansluiting.

- Layout: maar dan van het printplaatje/gaatjesbord. ik heb daar te weinig verstand van maar het belang van een goede layout moet niet worden onderschat

- een van de weerstanden in het cirquit, als ik me niet vergis de feedback weerstand moet zo dicht mogelijk op de chip. he liefste solderen op de pootjes van de chip. ik kon niet zien of je dat misschien niet al gedaan had. bij interesse kan ik wel even nazien welke weerstand dit ook alweer was.

- De alps potmeter is al vrij goed (beter dan wat je in veel commerciele apparatuur tegenkomt) Volume regeling blijft een lastig punt. als je hier heel gevoelig voor bent kun je een stappenschakelaar nemen met bijv. vishay antimagnetische weerstanden. Ikzelf ben niet zo ver gegaan, ik heb wel een Noble potmeter die nog wat beter is dan de Alps

- Als laatste: betere componenten: caddock/rikken/vishay anti magnetic weerstanden, Black gate condensatoren(afvlakking dicht bij chip bijvoorbeeld of ontkoppeling) Ikzelf heb een ontkoppel C als black gate uitgevoerd maar heb noit iets anders geprobeerd. Wel rikken en caddock weerstanden erin

- Als allerlaatste: zilveren kabels gesmeed door zeven vestaalse maagden bij het licht van een volle rode maan en gedrenkt in zuidcalifornische ratelslangenstaartolie (tenzij je dat op voorraad hebt, dan altijd uitproberen natuurlijk) Ik had nog wat liggen en heb dat dus gebruikt. of het verschil maakt kan/durf ik niet eens te beweren.

@puch maxi: Maximaal 68watt bij 4 ohm en 28 volt DC voedingsspanning, 50 watt bij 8 ohm en 35v DC voedingsspanning.

Dat lijkt niet veel maar in veel gevallen is het ruim voldoende en je moet dit soort opgaven niet vergelijken met de opgaven van een Marquant 100 watt versterker of zo: die kan maar zo'n 8 watt leveren als ie een beetje dezelfde specs moet halen (voor zover ie dat al kan). Je kan ook meerdere chippies parallel/gebrugd gebruiken om meer vermogen te krijgen. Het merk "Mark Levinson" heeft dat bijvoorbeeld gedaan met deze chips ( en dat waren geen goedkope versterkertjes)

Als je redelijke luidsprekers hebt is 10 watt vaak al genoeg voor burenruzie

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Indoubt schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:30:
Mooi resultaat, zeker als dit je eerste DIY is.

Als ie zo naar je zin is kun je hem gerust zo houden en gaan genieten.

Mocht het bloed nu pas echt beginnen te kriebelen dan zijn er nog wel wat opties om eventueel te verbeteren. Hoeveel dat uitmaakt is lastig van tevoren te zeggen. Je begeeft je ook in het gebied waar de "law of diminishing returns" gaat gelden en voor elke volgende procent van verbeteringen moet je steeds meer doen/uitgeven.

[...]

@puch maxi: Maximaal 68watt bij 4 ohm en 28 volt DC voedingsspanning, 50 watt bij 8 ohm en 35v DC voedingsspanning.

Dat lijkt niet veel maar in veel gevallen is het ruim voldoende en je moet dit soort opgaven niet vergelijken met de opgaven van een Marquant 100 watt versterker of zo: die kan maar zo'n 8 watt leveren als ie een beetje dezelfde specs moet halen (voor zover ie dat al kan). Je kan ook meerdere chippies parallel/gebrugd gebruiken om meer vermogen te krijgen. Het merk "Mark Levinson" heeft dat bijvoorbeeld gedaan met deze chips ( en dat waren geen goedkope versterkertjes)

Als je redelijke luidsprekers hebt is 10 watt vaak al genoeg voor burenruzie
Mooie lijst! Voorlopig eerst zo eens genieten, en wachten op de laatste onderdelen. :)
Diode's zal ik nog wel vervangen, dat zijn de kosten niet. Stukje afscherming rond de 230~ van metaal is ook makkelijk te maken. (Is ook wel veiliger, mocht er een kabeltje los hangen.) Qua kabels heb ik het denk ik wel aardig aangepakt, met AWG 14 getwist voor de voeding, centrale aarde, en vandamme voor de input.
Binnenkort ga ik ook bij een collega luisteren, die heeft een buizenbak en wilde dit wel eens horen, en ik die buizen.

Ik stuurde hem gister met +/- 0dB aan op een setje discospeakers (12"/1" hoorn) en dat bleef gewoon goed klinken, en dat was een volume wat je niet op je slaapkamer wil ;) Spanning blijft lekker stabiel, geen rimpel te zien bij luide muziek.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 03-07-2008 15:05 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Vraagje, die zelfgebouwde heatsink, is dat goed genoeg? omdat er geen ribben opzitten namelijk. Ik neem aan dat je dat wel gevoeld hebt.

Ze hebben inderdaad flink wat power. Ik heb al wel gespeeld met het ding over de zeik laten gaan. Kan iemand mij vertellen, Als ik met mijn volume over een bepaald punt kom. dan komt er onder de (keurige) sinusgolf een stippellijn bij. Geluid wordt super gaar. Is dat de xmax van de speaker?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ruim voldoende IIG, die heatsink. Het is 3mm dik alu, groot oppervlak (okal zitten er geen ribben aan), en de warmte productie is veel lager dan mijn marantz, waar je zowat een eitje op kunt koken op sommige momenten :P Daarnaast komt die plaat weer vast aan de bodemplaat, die dus weer wat extra oppervlak geeft.

Wat betreft de Xmax, geen idee, ik heb dat niet geprobeerd. Maar het lijkt me eerder een speaker issue dan een versterkerissue, omdat je bij onvoldoende versterker vermogen eerder de toppen van de sinus afhakt.

Zojuist de laatste onderdelen besteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1017801     8            Op voorraad      6,32        DIODE, SOFT, 8A; Diode type:Fast Recover  RURP860               FAIRCHILD SEMICONDUCTOR      
1193952     2            Op voorraad      6,96        PLUG, PHONO, GOLD/RED; Connector type:RC  346-0500              DELTRON                      
1193950     2            Op voorraad      6,96        PLUG, PHONO, GOLD/BLACK; Connector type:  346-0100              DELTRON                      
9341498     50           Op voorraad      1,70        RESISTOR, 0.25W 1% 20K; Series:MF25; Res  MF25 20K              MULTICOMP                    
9342028     50           Op voorraad      1,70        RESISTOR, 0.25W 1% 51K; Series:MF25; Res  MF25 51K              MULTICOMP                    
9949585     8            Op voorraad      19,60       RELAY, PCB, SPCO, 12VDC; Configuration,   G5V-1 12DC            OMRON ELECTRONIC COMPONENTS  
306526      2            Op voorraad      1,44        CLAMP, CAPACITOR, 35MM; Centres, fixing:  V3                    BHC COMPONENTS               
8791392     1            Op voorraad      7,58        POT, LOG DUAL 50K; Series:P9A; Resistanc  P9A2RFISX1BB2503MLE3  VISHAY SFERNICE

Dus niet de alps pot, want die was niet log. en 2x zo duur. Daarnaast wat weerstanden, omdat ik nu met 2 in serie werkte voor die voor de feedback, want 20k had ik niet liggen (dacht eerst van wel), evenals 50k voor de Mute. Ook nog plugjes om een 2e interlink te maken, zodat zowel de receiver als ook de cd speler met een goeie kabel aangesloten zitten. En dan nog de goeie diodes, speciale relais voor kleine signalen, voorzien van goud/zilver contacten. En last but not least 2 klemmen voor de condensators :P

• Indoubt

Indoubt

AtomicShockwave schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:01:
Vraagje, die zelfgebouwde heatsink, is dat goed genoeg? omdat er geen ribben opzitten namelijk. Ik neem aan dat je dat wel gevoeld hebt.

Ze hebben inderdaad flink wat power. Ik heb al wel gespeeld met het ding over de zeik laten gaan. Kan iemand mij vertellen, Als ik met mijn volume over een bepaald punt kom. dan komt er onder de (keurige) sinusgolf een stippellijn bij. Geluid wordt super gaar. Is dat de xmax van de speaker?
Zou allebei kunnen. Wat betreft de chip: als je een relatief hoge voedingsspanning hebt en laagohmige luidsprekers wordt een groot gedeelte van de energie omgezet in warmte. Als de chip te heet wordt treed de thermische beveiliging in werking (SPIKE) en schakelt de chip af/terug totdat de temperatuur weer een paar graden beneden de temperatuur is die de beveiliging inschakeld. Er zitten sowieso een aantal beveiligingen op de chip. (geen kortsluitbeveiliging, kortsluiten is meestal :S )

Als de chip heel heet wordt dan is dit waarschijnlijk het geval en de oorzaak van het slechte geluid.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Vandaag de laatste hand zo ongeveer aan de versterker gelegd, nog 1 ding moet gebeuren, en dat is het front paneel, die wil ik van geborsteld alu hebben zodat het de andere apparatuur wat beter matcht. De aluminium knoppen moeten ook nog binnen komen.

edit: merk ook dat het linker kanaal wat harder klinkt dan rechts, maar daar moet ik dan morgen maar eens aan gaan meten, want dat kan vanalles zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Dzg4e0ihMnjCtxuzuO1aWzj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5vpMhZuLIQSNZDcKvWPOfwgy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WmLAZkfIfPpJ5qnPLG0HbVrP/full.jpg
De binnenkant, nu met input selectie, volume regeling op ingang 2, directe invoer op ingang 1. Nieuwe gelijkrichting (wat een vage sinus komt er trouwens uit zonder afvlakking :? ) en alles nu vastgeschroefd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U0zVA23ksXOh8i0pmxBT0fwM/full.jpg
terwijl die ALPS pot onwijs groot is, is dit juist een piepklein dingetje :o :D De 4 relais schakelen dus tussen de ingangen. Bij het overschakelen hoor ik nog wel een plopje uit de speakers, maar dat boeit me niet zo. Overigens gaf dat nogal wat geklooi, ik had last van enorme ruis/brom toen ik de volumeregeling ging aansluiten, ik vreesde voor een aardlus of een teveel afwijkende ingangsweerstand. Maar dat bleek niet zo te zijn, ik had de 12v en 5v qua GND niet gekoppeld aan de GND van de rest van het systeem, waardoor je dus een spanning krijgt die enorm veel kan verschillen van de rest van het systeem. Die komt in het relais natuurlijk dicht in de burut van het audio signaal, en zo werd dat dus overgedragen. Nadat ik die dus ook een aarddraad had gegeven was er niets meer van ruis of brom te horen. :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nwRGFsCMNIEQPRFmBLfc31OP/full.jpg
Uitgangsmodule, nu met de juiste waarde weerstandjes er op gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y6qZiKSOsH7UPHSx7dWXa3Qd/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aa97zJ0hZu5c5UTx8eSTP0E7/full.jpg
Aansluit gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 05-07-2008 22:34 ]

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Top. Echt mooi hoe je dan ook zo georganiseerd houdt in je versterker zelf. Heerlijk clean en dan ook makkelijk in onderhoud lijkt me. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

_ferry_ schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:25:
edit: merk ook dat het linker kanaal wat harder klinkt dan rechts, maar daar moet ik dan morgen maar eens aan gaan meten, want dat kan vanalles zijn.
Grote kans is dat dat de potmeter is. Gelijkloop is bij die dingen helaas niet altijd even best. Wil je beter kun je eens kijken naar iets als dit.

Hoe klinkt het nu als je de CD-speler direct aansluit?

• Barry|IA
voodooless schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:00:
[...]

Grote kans is dat dat de potmeter is. Gelijkloop is bij die dingen helaas niet altijd even best. Wil je beter kun je eens kijken naar iets als dit.

Hoe klinkt het nu als je de CD-speler direct aansluit?
Een simpele Alps Blue zal al voor een goede gelijkloop zorgen. De potmeter die ik hier zie zouden verbannen moeten worden als stereo potmeter.

Draai het volume van je Gainclone eens helemaal open en verzwak de rest met je Marantz. Is het verschil dan nog steeds hoorbaar? Op de bijna 'stil' stand van een potmeter, is gelijkloop een drama, dat hoor je ook nog een beetje bij de Alps.

Meet ook de weerstand tussen je chassis en de luidspreker (+) terminals. Ik had eens hetzelfde probleem met mijn UcD versterker en toen bleek het dat de luidspreker terminals niet geheel geisoleerd waren van het chassis. Dit waren gelukkig enkele K-ohms.

[ Voor 14% gewijzigd door Barry|IA op 06-07-2008 15:28 ]

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:20
Ik wilde net het zelfde als voodooless gaan schrijven, lineaire pot meter nemen en dan er een "log van maken" met schemaatje van ESP.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:26:
Een simpele Alps Blue zal al voor een goede gelijkloop zorgen. De potmeter die ik hier zie zouden verbannen moeten worden als stereo potmeter.
Een simpele alps doet het ook niet altijd even goed, maar vast beter dan dat ding wat er nu in zit.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Deze is op zich niet slecht, maar het zat hem in de bedrading. Dus de pot werkte gewoon goed :)
Ik had het printje in m'n hand, sinus op de ingangen, en naarmate het volume hoger stond, werd de afwijking groter. Tot je hem helemaal op max. zet en de weerstand dus 0 is, dan waren ze weer gelijk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2CcoAiwUMBR8sDfGWgQRfnQU/full.jpg
@ +/-75% van het volume

Probleem vatte ik toen nog niet, tot ik zachtjes tegen de kabel vanaf relais naar versterkerprint duwde, plots werd het signaal weer goed. Hoe het kan weet ik niet, er zat geen draadbreuk, en kwam ook nergens tegenaan. met mijn nagel tegen 1 van de 2 isolatielagen drukken was al voldoende :?
Draad vervolgens opnieuw vast gesoldeerd, en relais vervangen en nu klinken ze beide even hard. Alleen L en R per ongeluk omgewisseld :+

Klinkt prima nu :) Het verschil tussen met en zonder de marantz er tussen als pre-amp is minder groot dan het verschil in eindversterker. IIG minder ruis, want als je de marantz aanzette had je altijd al wat hoge ruis er in zitten. En het sterobeeld is echt enorm vooruit gegaan, het lijkt wel of de marantz Mono was :+
Voor normaal luisteren staat de pot op ongeveer 25% tot 50% als ik alleen thuis ben ;) 100% natuurlijk ook ff gehad :9
Pagina: 1