Windows PC of Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben momenteel nog een pc... :)

Maar ik ben vorige maand beginnen te denken over een “iMac 27” i7” en na een paar bezoeken aan een Apple store en liggen “spelen” met de iMac moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van deze iMac…

Ik begin aan het stappenplan om de vrouw te overtuigen om mijn Windows computer te verkopen ( i7, ssd, 295 gtx, 2x 24inch ) maar ik loop een beetje vast op het feit dat ze graag zou willen dat ik een laptop zou kopen. De reden waarom is dat onze huidige bureaukamer misschien gaat plaats moeten maken voor een kinderkamer…

Ik open de Apple store website en begin te kijken naar alle mogelijkheden maar vermits ik niet teveel aan kracht wil inboeten zou ik toch graag een i7 hebben in mijn macbook pro. We klikken op een 17inch en we selecteren extra de 2.66ghz i7 en de antiglare optie voor het scherm vermits ik toch vaak op de baan het ook zal gebruiken voor mijn hobby fotografie. We komen op een mooi bedrag van 2.474 EUR maar helaas met 1 jaar garantie. 170 EUR uitbreiding voor een iMac naar 3 jaar maar voor een laptop komen we op 349 EUR voor een uitbreiding naar 3 jaar. Dit wil zeggen 2.823 EUR… Nu ik kan terug naar het stappenplan gaan om mijn vrouw te overtuigen maar aan het onmogelijke ga ik nu ook niet beginnen ;-) De 15 inch komt niet in aanmerking omdat het geen full HD scherm is. Nu ik zou deze MBP ook kunnen kopen zonder BTW… en dan komen we op 2230 EUR en hier kunnen we wel terug over discussiëren ;)

Helaas heb ik ook lastige collega’s die dan afkomen dat het compleet belachelijk is om zoveel geld uit te geven aan een laptop. Want Sony heeft een model op deze moment met USB 3.0, HDMI, FULL HD, I7, BLUERAY, 6GIG geheugen en 2 jaar garantie voor 1449 EUR waar nog BTW afgaat en dan een prijs bekomt van 1145 EUR

http://www.laptopshop.be/product/111262/sony-vaio-vpc-f13s0e-azerty.html

Dan vraag ik me af ben ik een MAC of een PC…. ?! + 1000 EUR verschil is wel een hele som, plus als je dan rekening houd dat qua hardware specificaties nog steeds sterker zit bij je PC… Natuurlijk je hebt geen MAC dan…. :)

Wat zouden jullie als MAC gebruikers mij aanraden rekening houdende dat het mijn eerste MAC zou worden en dat we hier toch over een prijsverschil spreken van + 1000 EUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:45

Neus

www.zenaconsult.com

Ben zelf al jaren een Mac gebruiker (heb thuis een iMac 20" en een Macbook 13.3") maar heb helaas niet het geld om (steeds) het mooiste en laatste model te kopen. De iMac is een gebruikte (€ 600) en de laptop ook (€ 350) en dan is qua prijs best te doen!

Een PC kost nu eenmaal een hoop minder maar dan zit je vast aan Windows of Ubuntu; heb je dat er voor over? OS X werkt nu eenmaal heerlijk.

Aan de andere kant: ik typ nu op het werk op een 'nep' Mac (quad core i7, 8gb mem, raid, blu.ray, etc PC hardware, OS X 10.6 als OS) maar aangezien ik niet weer of dat hier op Tweakers eigenlijk wel mag, ga ik daar verder niet op in...

[ Voor 12% gewijzigd door Neus op 09-12-2010 11:37 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien als extra info waarvoor ik een computer tegenwoordig voor gebruik:

- Fotografie: photoshop, ...
- Webdesigns maken
- Internet: general use en wat downloaden en mail
- Als enigste game misschien Counter Strike...
- Toekomst zou ik graag 3d tekeningen maken en wat aan beeldbewerking doen...
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:36:
Misschien als extra info waarvoor ik een computer tegenwoordig voor gebruik: ...
Al die dingen kun je met een Mac net zo goed als met een PC of omgekeerd; het is niet zo dat de ene er veel beter is dan de andere (behalve voor spelletjes is een PC misschien beter; de iMac heeft geen supersnelle grafische kaart).

Op een Mac kun je trouwens ook Windows draaien, dus als je software hebt die je absoluut nodig hebt en die niet beschikbaar is voor OS X, dan kun je ook een Windows licentie kopen en Windows naast OS X installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door jj71 op 09-12-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

- Webdesigns maken
...
Prima te doen op een mac en eventueel heb je ook nog altijd bootcamp voor windows zaken...

Ik denk overigens ook dat je te zwaar tilt aan de processor. Sla er eens wat benchmarks op na en je zult zien dat je prima vooruit kunt met 4gig en de i5 processor. Scheeld je wat geld.

Tevens is er binnen nederland goeie garantie en moet je je eigenlijk niet iets aantrekken van die 1jaar. Zo zullen voor de hand liggende defecten gewoon opgelost worden (kijk naar die 8600gt problemen).

In jou situatie zou ik gaan voor de MacPro 15inch met het high res scherm voor ongeveer 2000,- of de 17inch voor 2250.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 20:40
De vraag die je jezelf moet stellen is:

Waarom wil je een mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Waar heb je precies dat Full-HD voor nodig op 15"? AppleCare kun je ook via Ebay kopen voor veel minder. Is een speciaal topic over: [AppleCare] Op eBay kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mikevdzanden schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:44:
De vraag die je jezelf moet stellen is:

Waarom wil je een mac?
Ik ben langs de ene kant een gadget man dat graag nieuwe dingen heeft. En het design van apple is voor mij 8)7. Maar ook alle verhalen dat ik hoor van mensen met een MAC dat zeggen dat het zoveel vlotter bepaalde zaken doet en het vele aangenamer is om met te werken... En ik wil nu gewoon iets snel, degelijk en mooi dat het werk aan kan dat ik wil doen. Zeker omdat ik ook een paar jaar verder wil kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Good Fella schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:47:
Waar heb je precies dat Full-HD voor nodig op 15"? AppleCare kun je ook via Ebay kopen voor veel minder. Is een speciaal topic over: [AppleCare] Op eBay kopen?
Ik kijk vaak ook films op men huidige computer en het is altijd prettiger om een film te zien op een groot scherm lijkt me. Zeker als je zoals mij vaak HD films ziet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]Flappiewappie schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:43:
In jou situatie zou ik gaan voor de MacPro 15inch met het high res scherm voor ongeveer 2000,- of de 17inch voor 2250.
Maar zelfs met de standaard i5 om de kosten te drukken kan je voor 1000 EUR minder een Sony vaio hebben dat wel al deze hardware in huis heeft.. Het is raar maar mijn gezond verstand omdat ik altijd PC heb gehad zegt dat ik stom zou zijn om niet de VAIO te nemen... Maar mijn gevoel zegt dat de MAC gewoon een andere klasse is waarover we spreken en dat ik éénder hier langer geniet van zal hebben...

Moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:54:
[...]

Ik kijk vaak ook films op men huidige computer en het is altijd prettiger om een film te zien op een groot scherm lijkt me. Zeker als je zoals mij vaak HD films ziet ?!
Het voordeel van een laptop is wel dat je deze makkelijk aan de tv of een externe monitor kunt hangen en vervolgens daarop dus je films te kijken, dan is 15" dus wel een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:58:
[...]

Maar zelfs met de standaard i5 om de kosten te drukken kan je voor 1000 EUR minder een Sony vaio hebben dat wel al deze hardware in huis heeft.. Het is raar maar mijn gezond verstand omdat ik altijd PC heb gehad zegt dat ik stom zou zijn om niet de VAIO te nemen... Maar mijn gevoel zegt dat de MAC gewoon een andere klasse is waarover we spreken en dat ik éénder hier langer geniet van zal hebben...

Moeilijk :P
Klopt, en het feit dat je die twijfel hebt maakt je dus ook een PC. ;)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een iMac 21,5", en heb er geen klachten over.
Alleen als je Windows op draait, doe dat wel virtueel, want met BootCamp krijg ik vaak BSOD's.
Ik heb ook een PC laptop (Ubuntu en W7), en mijn volgende laptop wordt zeker een MacBook (OS X en Linux Mint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Er zijn qua mogelijkheden vandaag de dag bijna geen redenen meer om het een of ander te kiezen. Hooguit als die-hard gamer wil je Mac's over het algemeen links laten liggen.

Je kiest Apple voor OSX, omdat je dat fijner vindt werken. Voor een meer gecontroleerde en uitontwikkelde software-omgeving en hardware. Voor betere samenwerking tussen devices en geen gedoe met drivers. Voor design, kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie.

Als je jezelf niet kunt vinden daarin, en daar dus ook niet extra voor wilt betalen, dan is Apple misschien niet jouw merk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 09-12-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:17:
Er zijn qua mogelijkheden vandaag de dag bijna geen redenen meer om het een of ander te kiezen. Hooguit als die-hard gamer wil je Mac's over het algemeen links laten liggen.

Je kiest Apple voor OSX, omdat je dat fijner vindt werken. Voor een meer gecontroleerde en uitontwikkelde software-omgeving en hardware. Voor betere samenwerking tussen apparaten en geen gedoe met drivers. Voor design, kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie.

Als je jezelf niet kunt vinden daarin, en daar dus ook niet extra voor wilt betalen, dan is Apple misschien niet jouw merk.
Ik begrijp zeker dit standpunt..

Maar ik mijn job moet ik 100% werken in een PC omgeving en na enkele keren in de winkel te staan en te testen lijkt het mij ook dat MAC OSX fijner werkt en het design knapper en steviger is dan Windows maar ik vraag me af of dit nu die prijs wel waard is. Ik wou vooral in dit topic te horen krijgen of jullie als MAC gebruikers nu 1000 eur extra op tafel zouden leggen voor het design en de andere kenmerken van apple.

Ik zelf ben voorstander om dit wel te doen.. maar ja.. het blijft veel geld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik zelf heb er geen problemen mee. Heb in januari een Windows-systeem gekocht met i7, 8GB, W7 etc. Daar had ik veel problemen mee en eigenlijk wilde ik toch een laptop. Mijn vriendin heeft me overgehaald een MacBook Pro te kopen, dus dat heb ik gedaan. Ook de i7 met 8GB gekozen (15" hires) en mn SSD overgezet.

Na bijna 25 jaar met Windows werken was die MacBook Pro en OSX een openbaring en de Windows-PC heb ik vrij rap daarna in onderdelen verkocht. Voor mij was het de investering dus meer dan waard.

Ik ben in enkele maanden veranderd van Windows-aanhanger tot Apple-fanboy :P

Misschien is het een leeftijdsding dat je kwaliteit en design meer gaat waarderen. Alsmede het feit dat je geen gezeik hebt met drivers en koppelen van devices. Het geld boeit ook minder als je wat ouder wordt en de tweakertijd heb ik aardige tijd geleden achter me gelaten. Nu wil ik gewoon iets dat werkt en er goed uit ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 09-12-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Voor mij is het het extra geld meer dan waard. In mijn ogen krijg ik er ook veel meer voor terug. Ik maak me dankzij Time Machine geen zorgen meer om mijn bestanden, met Spotlight vind ik alles binnen een mum van tijd, iTunes werkt perfect onder OS X, de programma's die beschikbaar zijn voor OS X zijn naar mijn mening veel beter opgebouwd qua interface en werking (noem maar eens een programma dat er net zo sleek uit ziet als Things of Coda op Windows), intergratie met de iPhone is perfect, gratis het iLife pakket met een makkelijk te gebruiken fotoprogramma en filmprogramma, etc, etc.

Voor mij is een Windows PC geen optie meer.

[ Voor 86% gewijzigd door MoietyMe op 09-12-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 15:41
Ik heb vier maanden geleden mijn eerste MacBook pro 15 inch antiglare met i5 gekocht. Ik ben een hobby-webdesigner naast mijn fulltime baan, daarnaast een vervend World of warcraft speler. Vanaf mijn 5e werk ik al met Windows.

De eerste drie dagen moest ik flink wennen aan OS X, het was mijn eerste ervaring met het Mac OS. Daarna was ik gewend aan de werkwijze. Nu ik vier maanden verder ben wil ik eigenlijk niet anders meer. Ik ben er bereid voor te betalen, maar dat komt door de dingen die ik er mee doe. Het is veel soepeler werken dan Windows in mijn ogen. Op de één of andere manier heb ik het idee dat Mac OS echt de kracht gebruikt die het maximaal eruit kan halen, uit de hardware.

Daarnaast is het design zeker een punt waar ik op let, wie vind het niet leuk om op iets moois te werken? Apple heeft gewoon een hoog gadget gehalte alleen al om het design! En daarnaast is het zeer degelijk! Beter dan de meeste laptops die nog van plastic-achtige onderdelen zijn ;).

Naast mijn MBP heb ik ook nog een PC staan maar deze gebruik ik alleen voor games die niet draaien op OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb 2 jaar geleden een macbook gekocht omdat ik een laptop nodig had, sindsdien wil ik niet meer terug, voor een laptop dan. Ik vind dat een gamebak gewoon PC moet zijn en voor werk/studie een Mac laptop, het werkt gewoon zo veel fijner! Ik studeer tegenwoordig Industrieel Ontwerpen in Delft en ik had de keuze uit een i7/4GB en quadro laptop van hp voor 1050 euro of een MBP 15" hi-res basismodel voor 1750 euro. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de MBP en ben na 4 maanden gebruik nog hartstikke tevreden met mijn keuze. Je krijgt voor dat geld een kwalitatieve veeeeel betere laptop en als echt +-puntje wil ik de accuduur nog even noemen. Tegen de tijd dat elke windows laptop met i7 allang weer aan de stroom hangt kun jij nog 3-4 uur doorwerken (totaal effectief is 6 uur). Het HD scherm mis je t.o.v. de hi-res van de MBP ook nauwelijks. 1680x1050 is genoeg, was ik in het begin ook sceptisch over. Voor photoshop is die i5 en 330m ruim zat, ik gebruik ook photoshop en daarnaast nog solidworks (3D programma) en werkt beter dan de desktop's van de TU met i5 en quadro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je weegt best de prijs af tegen de totaalervaring en niet enkel tegen de specificaties van de hardware.
Je collega's kijken enkel naar de prijs maar weten misschien niet hoe een Mac werkt. Dan kan je moeilijk een objectief oordeel vellen. De alu unibody behuizing alleen al is in mijn ogen gerust een paar honderd euro meer waard tov een standaard, plastic model.

Zoals je hierboven al een aantal keer kan lezen is de tevredenheid bij de meest Mac gebruikers erg groot, maar dat wil daarom niet zeggen dat het voor jou ook zo zal zijn. Iedereen heeft andere eisen en wensen, maar het gaat toch vooral om het gebruik van Mac OS en wat jij er zelf mee wil doen. Ikzelf werk nu al meer dan een jaar met een Macbook Pro 15" en ik zou voor geen geld meer terug willen. Daarmee wil ik niet zeggen dat Windows 7 bv. slecht is maar Mac OS X werkt in mijn ogen sneller, fijner en makkelijker.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 15:08
Je kunt ook stiekem MAC OSX installeren op je huidige pc en kijken hoe je dat vindt in je eigen werkomgeving. Als je dan nog vindt dat je goed je werk kunt doen zonder extra belemmeringen? Dan zijn de pluspunten van de MAC pure pluspunten.

Het bedrag wat er tegenoverstaat is denk ik een discussie voor jou en je vrouw (+ kind, hint-hint).

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:41
nou moet je niet vergeten dat je van dat bedrag veel meer terug krijgt dan voor een PC. ik heb 2 jaar geleden voor €350,- een powerbook g4 gekocht. maar omdat ik voor games graag gebruik zou maken van bootcamp (werkt echt perfect) heb ik een jaar geleden een MBP (2006) gekocht en mn PB g4 voor het mooie bedrag van €360,- verkocht een mooie winst van €10,- en dit nadat ik een jaarlang gebruik heb gemaakt van deze fantastische computer. op dit moment denk ik dat ik mn mpb voor minder dan 30 euro verlies kan verkopen (deze heb ik in januari 1 jaar). op deze mannier kan ik zonder opnieuw die eerste 350 euro te betalen steeds een stapje hoger komen in de fantastische mpb serie.
en nu heb ik nog niks gezegd over alle andere fantastische aspecten van MAC OS X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds 6 maanden overgestapt op Mac OS X met een MBP en ik zou ook niet terug willen, voor Windows zaken (Office of bijv. een legaal gekochte Photoshop) gebruik ik Parallel's Desktop. Tis even wennen voor dagelijks gebruik, maar dat komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je maakt een neppe mac. Bespaard je veel geld, en kan je nog gamen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:33

nWn

In Geocentric Orbit

Zelf heb ik een zowel een Mac als een PC met Windows 7, en ik kan niet zeggen dat de één vlotter werkt dan de andere. Windows 7 werkt perfect als je er geen rotzooi op gaat zetten. Sterker nog, in verband met compatibiliteit gebruik ik liever Windows 7. Maar met de dingen die jij wilt draaien kan je voor allebei kiezen.

Zowel Windows als Mac hebben zijn voordelen op software gebied. Zo is het bij Mac zo dat iTunes automatisch opstart als je op de play toets drukt, terwijl ik Spotify gebruik. Je kan redelijk simpel iTunes eraf gooien, maar echt veel andere oplossingen zijn er niet (in ieder geval twee maanden geleden). Aan de andere kant zijn de automatische updates van Mac wel weer erg fijn (behalve dan als ie iTunes er weer op zet.

In jouw situatie zou ik voor Windows gaan, maar mocht je niet heel veel zin hebben om op register niveau zaken aan te passen en gewoon out-of-the-box snel en vlot kunnen werken, dan is een Mac zeker het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022

- Webdesigns maken
...
Waarom wil je dan in gods naam een i7? je zou bij wijze van spreken met een air nog goed af kunnen..
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:25:
[...]

Maar ik mijn job moet ik 100% werken in een PC omgeving en na enkele keren in de winkel te staan en te testen lijkt het mij ook dat MAC OSX fijner werkt en het design knapper en steviger is dan Windows maar ik vraag me af of dit nu die prijs wel waard is. Ik wou vooral in dit topic te horen krijgen of jullie als MAC gebruikers nu 1000 eur extra op tafel zouden leggen voor het design en de andere kenmerken van apple.

Wow, je gaat nu in een topic vragen waar iedereen mac gebruikt, of hij/zij extra geld wil besteden aan een mac ja of te nee 8)7

Vraag het ook eens in het overclock topic voor de grap?

[ Voor 44% gewijzigd door Siebelouis op 09-12-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Simpele vraag: heeft de Vaio een mat IPS FullHD scherm, en doet de Vaio verder alles wat jij wil doen? Zo ja, koop de Vaio en bespaar geld. Zo nee, vergeet de Vaio, want hij voldoet niet aan je eisen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik werk met beide. Qua design wint de Mac (heb een 27" iMac) gemakkelijk. Ook de MacBook Pro is een erg mooi apparaat. OSx legt het in mijn geval af tegen Windows 7. Naast de iMac heb ik nog een MacBook Air ook hier draait Windows 7 op via Bootcamp. Bespaar je het geld van een Parallels of een VMware Fusion, niets werkt zo goed als Bootcamp. Dan heb je beide werelden. Ook op de iMacs en MacBooks van klanten installeer ik Bootcamp en laat ze standaard met Windows werken. Het BSOD Blue Screen Of Death heb ik nog nooit gezien op een Bootcamp machine met Windows 7. Ik weet niet wat YamiHoshi.nl op zijn machines doet, maar dat kan nooit goed zijn. (tenzij hij nog met Windows 95/98/Milennium werkt).

Het is hier misschien wel vloeken in de kerk, maar professionele software als de Adobe Mastersuite draait tegenwoordig beter op een Windows machine dan op een Mac. Prijs/Performance is natuurlijk helemaal in het voordeel van een Windows machine. Voor 1000,00 koop je een instap Mac en voor 1000,00 heb je een erg snelle PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje.vlaam schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 09:52:
...professionele software als de Adobe Mastersuite draait tegenwoordig beter op een Windows machine dan op een Mac. Prijs/Performance is natuurlijk helemaal in het voordeel van een Windows machine. Voor 1000,00 koop je een instap Mac en voor 1000,00 heb je een erg snelle PC.
Nou dit vind ik dus echt niet, ik heb op mijn windows bak met c2d 3,00 ghz 4gb ram en op mijn imac 20" 2,66ghz c2d 4gb ram allebei Adobe CS5 Master collection op staan. En op mijn imac draait het veel beter, waar mijn vriendin op de windows bak steen en been klaagt over performance.
Op mijn mac kan ik ook meer bestanden tegelijk open hebben in cs5 dan onder windows.

Ik heb dus een totaal andere ervaring dan jou. Maar het feit van de prijverschillen deel ik wel. Ik heb het er voor over, waar een ander dat niet zou kunnen hebben.

Gr. Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Dat van Adobe is niet helemaal waar, maar ligt ook vooral aan Adobe. Die hebben de Mac wat links laten liggen naar mijn gevoel. Nog steeds geen Cocoa interface, geen 64-Bits, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

CS5 is volledig Cocoa en native 64bit en draait juist op een Mac veel soepeler dan onder Windows, waar ik er bijna alleen maar horror-verhalen over hoor.

CS4 is op beide platformen een kleine (performance)ramp, dan gebruik ik nog liever CS3 :)

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 10-12-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar weer even terug te gaan naar de vraag van de TS ( ;) ), ik heb jááren met Windows gewerkt. Mijn laatste Windows laptop was de oh-zo geroemde Vaio VPCEB1S1E/BJ (je weet wel, uit de NBBG) en wat een ramp was dat zeg. Slappe behuizing, slechte accuduur, Windows liep erg regelmatig vast. Na 3 maanden in het bezit te zijn geweest van deze laptop de overstap gemaakt naar een op papier tragere MBP 13". Dus mijn i5 ingeruild voor een C2D 2,4, mijn Ati 5650 voor een GeForce 320M.. En ik heb het gevoel een snellere machine in mijn laptoptas te hebben, wat een verademing was het zeg.

De laptop wordt nu een aantal maanden zéér intensief gebruikt, maar ik kan er geen krasje of beschadigingetje op vinden! Wat ik zelf nog wel wil doen is de krappe 250GB harddisk vervangen door en 1TB-variant en de 4GB ram krijgt ook een upgrade naar 8GB. Die 8GB zal vast niet nodig zijn volgens velen, maar op het moment dat ik de volgende programma's tegelijk open heb staan (en já, dat komt voor) wordt het toch wat mager, die 4GB:

- Aperture (met een flinke collectie foto's van een EOS 550D)
- Photoshop CS5
- Indesign CS5
- Illustrator CS5
- Safari
- Mail
- iCal

(En wat kleine dingetjes zoals MagicPrefs, LabTick)

Buiten mijn geheugen dat aardig vol komt te zitten heb ik niets wat op performance-issues lijkt. En dat is met een 'oude' Core2Duo. Ik zou, persoonlijk, nooit twijfelen om wel of geen Mac te kopen. De enige keuze is welke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Bosmonster schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:14:
CS5 is volledig Cocoa en native 64bit en draait juist op een Mac veel soepeler dan onder Windows, waar ik er bijna alleen maar horror-verhalen over hoor.
Oh ik dacht dat ze nog steeds niet alles in 64-Bit hadden, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Ik wil je mijn ervaringen ook wel ff delen, ik ben nogal een switcher; van mac naar pc en weer terug (tis net hoe de wind waait), kost een hoop munten, maar ik heb er dan ook een hoop fun voor terug. Als ik kijk naar wat jij ermee wilt gaan doen, denk ik dat je met Mac beter uit bent. Het werkt gewoon.

Voor mij is dat juist vervelend omdat ik dan niets meer te doen heb achter die PC, niet tweaken, opschonen, betere drivers zoeken, sneller laten werken, benchen, hardware updaten etc... etc... Dat kan met Mac domweg niet (veel minder althans).

Vind je het net zo leuk als mij (en vele anderen) om met je PC, naast je werk, te tweaken? Koop dan een PC. Je vertelt dat je een MacBook wilt, dus tweaken zal je niet veel (willen) doen, omdat dat met een Notebook ook niet gaat.

En dan je vraag over dat geld, tja dat is heel subjectief. Wat 1000 EUR voor jou is, is dat niet voor een ander. Daar heb je niet een kant-en-klaar antwoord op. Ik zou het zo doen als je het wegzet tegen je wensen (en kijkt naar je huidige config).

Voorbeeldje:
Mijn vorige setup (maandje geleden), was een Core i7, 6GB, GTX470, 2x SSD raid0, 23" TFT.

Nu heb ik (schrik niet): Mac Mini, 4GB -> LCD tv icm Plex en een iPad om de boel te bedienen. Erg veel fun nu. Maar het zou zo maar kunnen zijn dat ik over een half jaar weer een PC heb met wat SSD's erin en een leuke GPU.

Als laatste (don't shoot). Je zou ook een hackintosh kunnen bouwen, das veel tweaken en ook genieten van OSX...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

jantje.vlaam schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 09:52:
Ik werk met beide. Qua design wint de Mac (heb een 27" iMac) gemakkelijk. Ook de MacBook Pro is een erg mooi apparaat. OSx legt het in mijn geval af tegen Windows 7. Naast de iMac heb ik nog een MacBook Air ook hier draait Windows 7 op via Bootcamp. Bespaar je het geld van een Parallels of een VMware Fusion, niets werkt zo goed als Bootcamp. Dan heb je beide werelden. Ook op de iMacs en MacBooks van klanten installeer ik Bootcamp en laat ze standaard met Windows werken. Het BSOD Blue Screen Of Death heb ik nog nooit gezien op een Bootcamp machine met Windows 7. Ik weet niet wat YamiHoshi.nl op zijn machines doet, maar dat kan nooit goed zijn. (tenzij hij nog met Windows 95/98/Milennium werkt).

Het is hier misschien wel vloeken in de kerk, maar professionele software als de Adobe Mastersuite draait tegenwoordig beter op een Windows machine dan op een Mac. Prijs/Performance is natuurlijk helemaal in het voordeel van een Windows machine. Voor 1000,00 koop je een instap Mac en voor 1000,00 heb je een erg snelle PC.
Windows op een Mac is leuk als het moet voor die paar apps waar je geen alternatief voor hebt, maar Windows als main OS op je Mac is mijns inziens vrij suf. Je betaalt namelijk bij een Mac voor het platform, dus hardware + OS integratie. Dat gaat met garantie duurder zijn dan een PC waarop je Win7 installeert. Daarnaast is het onderhouden van Bootcamp drivers zeker geen core business voor Apple. Als je dan vervolgens over Pro apps gaat praten, en daarna over prijs/performance, vraag ik me serieus af wat nu precies het doel van je post is.

Je zegt eerst: Windows op een Mac, niets draait zo goed.
daarna: je kan pro apps veel beter op Windows draaien.
en daarna: Voor veel minder geld koop je een PC die sneller is dan een Mac.

Je spreekt jezelf dus een beetje tegen.

Verder vind ik het performance argument onderhand een beetje uitgekauwd worden. Windows is met sommige zaken sneller dan OSX, en OSX met andere zaken sneller dan Windows. Wanneer je het af gaat zetten tegen prijs en vervolgens gaat roepen dat PC dan 'beter' is, heb je kennelijk de beslissing dat performance belangrijjker is dan integratie al genomen voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Tank
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-03-2019
ik mag het misschien niet zeggen maar goed, neem eens een kijkje op www.hackintosh.nl. ik wilde ook al een tijdje een mac maar vond het de prijs niet waard, maar heb nu met de hulp van die website een (nep) mac draaie en werkt perfect tot op heden draai ook gewoon de laatste updates dus. suc6 met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een Hackintosh in een Mac Pro behuizing met zowel Ubuntu / W7 / OSX erop.
Om dus mee te tweaken spelen en gamen etc.
En een Imac 27" voor het mac echte mac gedeelte, de 27" kan als scherm gebruikt worden dus mijn hackintosh gebruikt ook het mac scherm :).
Werkt allemaal als een zonnetje, moet alleen keyboard en muis setje om wisselen elke x maar goed geen snoeren dus zoveel moeite is dat niet

a) ik hou de looks van de mac <3
b) ik hou een windows omgeving en game pc om mee te knutselen tweaken etc
c) voor het echte werk photoshoppen films maken etc gebruik ik de imac / muziek etc

Erg tevreden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mektheb schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:14:
Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een Hackintosh in een Mac Pro behuizing met zowel Ubuntu / W7 / OSX erop.
Om dus mee te tweaken spelen en gamen etc.
En een Imac 27" voor het mac echte mac gedeelte, de 27" kan als scherm gebruikt worden dus mijn hackintosh gebruikt ook het mac scherm :).
Werkt allemaal als een zonnetje, moet alleen keyboard en muis setje om wisselen elke x maar goed geen snoeren dus zoveel moeite is dat niet

a) ik hou de looks van de mac <3
b) ik hou een windows omgeving en game pc om mee te knutselen tweaken etc
c) voor het echte werk photoshoppen films maken etc gebruik ik de imac / muziek etc

Erg tevreden tot nu toe.
kan je het toetsenbord/muis probleem niet oplossen met een USB switch? :) Of wil je specifiek verschillende toetsenborden/muizen gebruiken onder Windows (vanwege games oid)?

edit: zoiets dus -> http://www1.conrad.nl/scr...8F&product_show_id=997966

[ Voor 9% gewijzigd door Whieee op 10-12-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Whieee schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:34:
[...]

kan je het toetsenbord/muis probleem niet oplossen met een USB switch? :) Of wil je specifiek verschillende toetsenborden/muizen gebruiken onder Windows (vanwege games oid)?
Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar vindt de magic mouse niet zo fijn voor het gamen.
Dus ik heb gewoon voor beide een eigen wireless mac keyboard en voor de 1 de magic mouse en voor de andere een logitech mx revolution.

Het is niet eens zo'n rompslomp omdat de MX in ze standaard kan en het mini toetsenbordje wel op de top van de behuizing van de mac pro kan liggen.
Dus kwa ruimte hoef je het niet te doen maar kwa handigheid mja.

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 10-12-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:25:
[...]

Blijkbaar wel :9

Heb hier MacBook pro. Had hiervoor een HP multimedia laptop. Toch een enorm verschil in kwaliteit. Gebruik mijn MacBook nu dagelijks voor een jaar lang en doet het nog perfect, zowel softwarematig als harwarematig.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:41:
[...]

Blijkbaar wel :9

Heb hier MacBook pro. Had hiervoor een HP multimedia laptop. Toch een enorm verschil in kwaliteit. Gebruik mijn MacBook nu dagelijks voor een jaar lang en doet het nog perfect, zowel softwarematig als harwarematig.
Offtopic: zeg degene met de strandbal als avatar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk wist ik dat als ik dit poste in een MAC topic dat de meeste mensen mij naar MAC zouden sturen. Het blijft een beetje moeilijk omdat ik hiervoor vaak naar lans ging en alle games kocht. Momenteel buiten Counterstrike speel ik niets meer en neem ik mezelf voor om alles qua games op de playstation te doen. Maar het maakt me toch een beetje zorgen langs de ene kant ;)

Dit zou een "keerpunt" worden voor mij omdat ik hiervoor altijd wel die zogenaamde "tweaker" was dat zijn cpu overklockte tot 4.2ghz op watercooling en als dat allemaal klaar was nog in windows rommelen om het ook nog sneller te laten gaan...

Maar als ik dan kijk naar dat design, snelheid en naar wat ik er eigenlijk mee wil gaan doen ben ik bereid om over te stappen naar een MBP of een andere laptop. Maar ik wil genoeg kracht in huis voor de komende jaren. Nu lees ik ook dat in begin 2011 er nieuwe MBP zouden komen... dan vraag ik me weer af zou ik niet even wachten.. ;)

Dit weekend gaan ik de knoop proberen door te hakken en naar saturn te gaan om te beslissen.

- MBP 17" / i7 / 4gig
- Sony Vaio 16,4" / i7 / 6gig
En rara... ( uiteindelijk zal een iMac niet verkeerd staan in ons interieur, in plaats van een lelijke windows pc )
- iMac 27" / i7 / 4gig

Maar ik vermoed dat het toch de MBP zal worden of de iMac, omdat ik nog een windows netbook heb en mijn vriendin heeft ook nog een windows laptop. Mocht ik dan toch zaken niet kunnen doen op de MAC dan kan ik nog altijd deze van mijn vriendin tijdelijk aanslagen... Ze heeft binnenkort toch zelf een nieuwe laptop nodig dus dan maken we daar wel een goede windows laptop van... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kan me wel vinden in je verhaal Anter0, was vroeger ook fervent Counterstriker (clan: FmS) en dacht nooit dat ik een console zou kopen. Immers, daar kan je toch geen shooter op spelen? Nou dat kan je wel, misschien niet zo accuraat als met muis en tobo combo, maar wel vele malen relaxter (op de bank hangen etc).

Apple spul is als een virus bij mij gegaan, vorig jaar wilde ik of een nieuwe pc of nieuwe laptop kopen (Windows). Ik zat toen op de Fotovakschool, waar er sowieso alleen maar Apple spul was (iMac / Mac Mini / Macbook Pro's van klasgenoten) te bekennen. Ik heb toen veel op MBP's gewerkt en mn beslissing was gemaakt. Heb toen een Macbook Pro gekocht (15" 2.4ghz, 4GB RAM, 500GB HDD), met het oog op het bezoeken van klanten mbt fotografie en zo je werk kunnen laten zien.

Heb ik echt veel plezier aan beleefd (nog steeds trouwens), kort daarna de 24" ACD gekocht voor het betere photoshop werk. Daarna doorgespaard naar een 27" iMac i7 / 8GB / 2TB Seagate Barracuda XT (zelf ingebouwd) omdat ik vond dat bepaalde dingen te langzaam gingen op mn MBP. 24" ACD behouden en staat nu lekker naast mn 27", zie hier.

Ik heb er nog een Win7 pc naast staan, maar die zal er tzt uitgaan en worden vervangen voor nog een nas (heb ik ook nog een nut voor de HDD's die erin zitten). Heb pas geleden Bootcamp (+ win7 pro x64) kunnen installeren op mn 27 i7, bestaat een issue met de meegeleverde driver op de Windows install cd, waardoor je tijdens de installatie zwart beeld krijgt. Krijg wel beeld op de 24" ACD tijdens de install lol, maar dat terzijde.

De ATI 4850 die erin zit is prima voor de spellen die ik speel (voornamelijk League of Legends, op 2560x1440 90 fps), echte gamen gebeurd op de PS3.

Mn Apple gear is pas geleden uitgebreid met een iPad en een iPhone 4, zoals ik zei...een virus :) Apple spul heeft ook zn gebreken, maar ziet er fijn uit en werkt over het algemeen prima, ik ben verkocht!

[edit]
Suc 6 met je keuze!

[edit2]
Een iMac staat zeker niet verkeerd in je interieur!

[ Voor 1% gewijzigd door aramdin op 10-12-2010 15:51 . Reden: extra info ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Laatst online: 17-09 07:59
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:33:
Mocht ik dan toch zaken niet kunnen doen op de MAC dan kan ik nog altijd deze van mijn vriendin tijdelijk aanslagen... Ze heeft binnenkort toch zelf een nieuwe laptop nodig dus dan maken we daar wel een goede windows laptop van... :)
Waarom zou je windows-dingen niet op je Mac kunnen? Als je in bootcamp Windows draait of in Parallels dan kan je gewoon alles doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En meestal is alles er gewoon voor de Mac, maar vereist het gewoon een beetje aanpassing aan de gebruikerszijde. Misschien moet je inderdaad een ander programma gebruiken voor bepaalde zaken.

Ik ben in de afgelopen maanden nog geen programma's tegengekomen die er niet zijn voor de Mac, behalve games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23
Koop gewoon een Apple, wel wat duurder maar dan heb je ook wat. Ga niet geen klooien met Hackintosh hobby hardware. Wat al eerder word gezegd, je zet je iMac/Macbook aan je kan werken en doet het altijd gewoon..

-Gratis iLife '11 om makkelijk een foto Album of video's te monteren, web pages te bouwen etc
-Geen last van Virussen of Spyware
-Stabiel OS en blijft altijd lekker goed/snel werken
-Installeren van applicaties is makkelijk
-Printers werken nagenoeg out of the box
-Makkelijke backups maken en terug zetten dmv Time Machine.
-Mac OSX herinstallatie indien nodig is kinderspel, geen drivers geklooi
-OSX is makkelijk te begrijpen voor een leek (vind ik:)
-Hoge rest waarde
-Installatie Mac OSX is kinderspel (indien nodig)

Heb zelf een Macbook Pro 17" 2010 model en later zelf een Solid State Disk erin gezet van OCZ, wat werkt dat toch heerlijk... Geen frustraties maar gewoon kunnen werken, binnen 15 seconden is me Maccie opgestart >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Samplex schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:57:
...
...
Het is een feit dat je véél minder virussen en spyware hebt op Mac dan op Windows, maar het is niet onmogelijk om toch rotzooi op je Mac te krijgen. Denk maar aan de Trojan horse die in een illegale iWork09 zat bijvoorbeeld. En dat is helaas niet de enige. Maar je kan de threats wel zowat op één hand tellen.

Al de rest wat je opnoemt is wel absoluut waar, daar bestaat geen twijfel over! :)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een macbook pro 17" - i5 - 4 gig ram geworden.. :) en morgen mijn corsair f80 ssd er in steken
Straks eens opstarten... lol

Morgen een topic openen om mijn windows desktop in stukken te verkopen... :)

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:07:
Het is een macbook pro 17" - i5 - 4 gig ram geworden.. :) en morgen mijn corsair f80 ssd er in steken
Straks eens opstarten... lol

Morgen een topic openen om mijn windows desktop in stukken te verkopen... :)

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden !
Een Vraag en aanbod neem ik aan :P, een topic vinden ze niet zo leuk denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Whieee schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:37:
Simpele vraag: heeft de Vaio een mat IPS FullHD scherm, en doet de Vaio verder alles wat jij wil doen? Zo ja, koop de Vaio en bespaar geld. Zo nee, vergeet de Vaio, want hij voldoet niet aan je eisen.
Geen enkele Apple laptop heeft anders een IPS paneel, dus wat dit ermee te maken heeft ontgaat mij.
Samplex schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:57:
Koop gewoon een Apple, wel wat duurder maar dan heb je ook wat. Ga niet geen klooien met Hackintosh hobby hardware. Wat al eerder word gezegd, je zet je iMac/Macbook aan je kan werken en doet het altijd gewoon..

-Gratis iLife '11 om makkelijk een foto Album of video's te monteren, web pages te bouwen etc
Daar heb je het Windows Live-pakket voor.
Op Windows 7 nauwelijks meer een probleem. Sommigen zeggen zelfs dat Windows 7 64-bit veiliger is dan OS X (oa door ASLR enz)
-Stabiel OS en blijft altijd lekker goed/snel werken
Veel van mijn collega's hebben MBP13", en ik heb meer kernel panics gezien dan BSOD's.
-Installeren van applicaties is makkelijk
totdat je bijvoorbeeld dingen moeten gaan compilen, /configure, make, install, sudo make install, blabla al die onzin. (bijv nieuwe versie van Ruby). Bovendien is 3x op Next drukken nou ook niet echt ingewikkeld.
-Printers werken nagenoeg out of the box
Zelfde voor Windows 7
-Makkelijke backups maken en terug zetten dmv Time Machine.
Sinds windows XP zit er bij Windows ook een backup tool bij. Weliswaar niet zo grafisch als TIme Machine maar je kan prima oudere versies van individuele bestanden terughalen.
-Mac OSX herinstallatie indien nodig is kinderspel, geen drivers geklooi
Zelfde geld voor Windows 7.
-OSX is makkelijk te begrijpen voor een leek (vind ik:)
En Windows niet? :+
-Hoge rest waarde
Logisch, ook een hogere 'start'-waarde.
-Installatie Mac OSX is kinderspel (indien nodig)
want de installatie van Windows 7 is zo moeilijk? (btw dit kwam hierboven al langs)
Heb zelf een Macbook Pro 17" 2010 model en later zelf een Solid State Disk erin gezet van OCZ, wat werkt dat toch heerlijk... Geen frustraties maar gewoon kunnen werken, binnen 15 seconden is me Maccie opgestart >:)
Jammer alleen dat je TRIM mist op OS X >:) Mijn Vaio Z kwam met 3 SSD's die samen 430MB/s halen. :>

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Laatst online: 21:54
Neem een Mac als je alles kant en klaar wil, veel beginners vinden een Mac geweldig. Persoonlijk heb ik liever een gewone Pc.

Gamen op een Mac is al helemaal nix. Verder vind ik de kwaliteit zeer slecht van een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ach voor alleen games kun je nog beter een console kopen, een windows bak is meer tweakable?
Osx en windows7 heb ik her ook op[ m'n MBP 13" draaien en beiden lopen zeer soepel.
En ik speel ook wel eens een spelletje op beide OS'en windows is gewoon meer keuze, maar wat op OSX is is ook goed.

Kwa werk office2011 voor mac werkt als een zonnetje Apple zou met een antwoord van Iwork mogen komen.
verder zij inderdaad op alle programma's wel iets te vinden. het ligt eraan of je het geld wilt uitgeven of niet.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het is eigenlijk heel simpel.

Prijs/kwaliteit, gaming, zelf bouwen : PC.
Kant-en-klaar, designing : Mac.

Normaal gezien zou ik "mooi" ook nog bij mac zetten, maar smaken verschillen.
Ik vind ze eigenlijk niet zo mooi, ik vind mijn zelfgebouwde Xigmatek Utgard + Window mooier :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
Wil je:

- Gebruiksvriendelijk & geen zorgen neem mac os
- Wil je veel tools om je windows te kunnen tweake etc neem windows
- Wil je alles zelf kunnen doen, neem linux

Het is persoonlijke smaak, de ene zegt dit is beter de ander zegt dat. Elk os heeft zijn voors en tegens.

Ik heb sinds paar weken een MBP 15" en ben er erg over te spreken.
Je betaald er voor maar dan heb je ook wat. De laptop ziet er goed gelikt uit (unibody) en je hebt lange
accu tijd en de specs zijn ook erg goed.

OS is smaak, ik ben er erg over te spreken het werkt als een zonnetje, als je gewoon 'normaal' doet werkt alles erg goed, zelf uitmuntend. Als je exotische software gaat draaien dan ga je gekke dingen zien maar dat is bij elke OS

Kijk wat je budget is en wat je wilt doen en weeg dat af.
Het is een aardige kostenplaatje een mac, maar persoonlijk vond ik het geld waard.

Mijn afweging was:
Goeie specs, geen dikke laptop, moet er goed uitzien, out of de box werkend en geen gedoe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
RoaDHouse schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:34:
Neem een Mac als je alles kant en klaar wil, veel beginners vinden een Mac geweldig. Persoonlijk heb ik liever een gewone Pc.

Gamen op een Mac is al helemaal nix. Verder vind ik de kwaliteit zeer slecht van een Mac.
Mooie reactie dit 8)7 (harde uitspraak, totaal geen onderbouwing).

Als je wilt gamen kan je nog altijd Bootcamp installeren (op een beetje fatsoenlijke Mac), zit nu rustig League of Legends te spelen op mn 27" i7 op volle resolutie (2560x1440) en haal met gemak 90fps, ziet er ook stukken mooier uit (IPS paneel) vergeleken met mn Samsung monitor van mn pc (TN paneel).

Als je echt wilt gamen, laat dan Mac schieten en koop een pc met een brute videokaart, die je later nog kan vervangen voor een nog betere. Als het budget voor een Mac er ligt, kan je dat mooi spenderen aan een "top of the bill" pctje >:)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
aramdin schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:27:
[...]

Mooie reactie dit 8)7 (harde uitspraak, totaal geen onderbouwing).

Als je wilt gamen kan je nog altijd Bootcamp installeren (op een beetje fatsoenlijke Mac), zit nu rustig League of Legends te spelen op mn 27" i7 op volle resolutie (2560x1440) en haal met gemak 90fps, ziet er ook stukken mooier uit (IPS paneel) vergeleken met mn Samsung monitor van mn pc (TN paneel).
Gelukkig heeft Apple geen monopolie op IPS paneeltjes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ramon schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:31:
[...]

Gelukkig heeft Apple geen monopolie op IPS paneeltjes :')
Boeiend, alsof een goeie ultrasharp waar geen TN in zit goedkoop is.
En nog maar niet te hebben over een nec / eizo.

Ips paneeltjes zijn prima in een imac, kost wat heb je ook wat.
"status symbol achtig lijkt het haast wel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Mektheb schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:59:
[...]

Boeiend, alsof een goeie ultrasharp waar geen TN in zit goedkoop is.
En nog maar niet te hebben over een nec / eizo.

Ips paneeltjes zijn prima in een imac, kost wat heb je ook wat.
"status symbol achtig lijkt het haast wel"
Hij vergelijkt een IPS paneel met een TN paneel. Logisch dat het IPS paneel dan beter beeld geeft. Mijn punt is dat je daar dus geen Apple voor hoeft te kopen. (Overigens zou ik zelf nooit een all-in-one kopen, omdat een scherm gewoon langer meegaat dan andere hardware. Plus de iMac is een bitch om te upgraden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ramon schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:29:
[...]

Geen enkele Apple laptop heeft anders een IPS paneel, dus wat dit ermee te maken heeft ontgaat mij.
Je hebt gelijk, ik zat even teveel in de iMac specs. Neemt overigens niet weg dat mijn argument -los van het IPS deel- gewoon standhoudt.
Daar heb je het Windows Live-pakket voor.
Met alle respect, het Windows Live pakket is niet te vergelijken met iLife. Daar heeft Microsoft echt nog een lange weg te gaan.
Op Windows 7 nauwelijks meer een probleem. Sommigen zeggen zelfs dat Windows 7 64-bit veiliger is dan OS X (oa door ASLR enz)
Zal altijd een welles-nietes discussie blijven, en voor elk OS geldt dat het zo veilig is als de gebruiker. Voor OSX zijn een aantal proof of concept wormen geweest die veelal reeds gefixte eploits misbruikten, en een aantal trojans. Trojans reken ik echter -op geen enkel OS- onder virussen, maar onder user-stupidity.
Veel van mijn collega's hebben MBP13", en ik heb meer kernel panics gezien dan BSOD's.
Mijn Macs hebben nooit kernel panics. Kortom: je punt? Kernel panics komen op elk volwassen OS doorgaans voort uit slechte drivers of defecte hardware. De drivers zijn qua stabiliteit bij Apple vrijwel altijd wel in orde, en alle hardware kan defect gaan.
totdat je bijvoorbeeld dingen moeten gaan compilen, /configure, make, install, sudo make install, blabla al die onzin. (bijv nieuwe versie van Ruby). Bovendien is 3x op Next drukken nou ook niet echt ingewikkeld.
Onzin argument. Als de TS een developer was, zou hij zijn hand niet omdraaien voor een stukje compilen. Nu is de TS geen developer, en daarmee is de kans dat hij aan het compilen moet op OSX nagenoeg nihil. Waarom je dit dus aanhaalt is me een raadsel. Daarnaast is er een One Click Ruby installer voor OSX, en is Ruby gewoon standaard aanwezig in OSX. Als die twee opties niet genoeg zijn voor je, is er ook nog MacPorts. Ruby is aanwezig in MacPorts, en 'port install ruby' is nou ook niet echt lastig ;)

Voor de reguliere applicaties is installatie op OSX wel degelijk belachelijk eenvoudig. Drag & drop, that's it. Uninstall werkt hetzelfde. Nu kan je zeggen wat je wil, maar dat is toch echt eenvoudiger dan onder Windows ;) En voor wat betreft je argument over compilen: hoeveel reguliere gebruikers ken jij die aan het compilen slaan op Windows 7? En gaat dat daar makkelijker dan?
Logisch, ook een hogere 'start'-waarde.
Ik neem aan dat als je jezelf intelligent genoeg acht om in deze discussie ieders ongelijk aan te tonen, dat je ook ooit in procenten hebt leren rekenen.
Jammer alleen dat je TRIM mist op OS X >:) Mijn Vaio Z kwam met 3 SSD's die samen 430MB/s halen. :>
TRIM is een lapmiddel, niet meer dan dat.

Verder ben ik van mening dat nu inmiddels alle voor de hand liggende Mac-versus-Windows-vooroordelen wel weer behandeld zijn en we nu weer over kunnen naar nuttige, inhoudelijke posts, waar de TS iets aan heeft. Voor Mac-versus-Windows flamewars biedt Google genoeg leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ramon schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:14:
[...]

Hij vergelijkt een IPS paneel met een TN paneel. Logisch dat het IPS paneel dan beter beeld geeft. Mijn punt is dat je daar dus geen Apple voor hoeft te kopen. (Overigens zou ik zelf nooit een all-in-one kopen, omdat een scherm gewoon langer meegaat dan andere hardware. Plus de iMac is een bitch om te upgraden.)
Helemaal mee eens, maar aan de andere kant Imac + apple care is 3 jaar warranty en na 3jaar gaat de hele imac er weer uit. ( bij mij dan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ramon; je hebt werkelijk geen idee….
Je bent zo'n persoon die het van een afstandje observeert en niet durft maar wel een mening heeft.

Kernel panics op een mac ? ik zit hier 6 jaar voor zo'n apparaat, nog nooit zoiets gezien. Niet op mijn macbook, niet op m'n mini, niet op m'n imac (en niet op m'n iphone en ipad).

En dan praat je over dingen als ASLR, dat was als eerste in openbsd geimplementeerd, waar draait OSX op ? ah.

Voorlopig heb je op windows nog steeds standaard een virusscanner nodig, zegt mij genoeg.
Windows Live pakket, waarom ga ik hier eigenlijk op in :')

zo onwetend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stabiliteis problemen heb ik ook nog nooit last van gehad Ramon, hooguit een strand bal omdat ik teveel progamma's heb draaien. Maar sinds Apple met die glossy schermen in hun iMac's is begonnen wacht ik al op een matte variant.
Waarom zetten ze er een glossy scherm in inplaats voor een mat scherm.
Door die glasplaat word:
1. het contrast beinvloed
2. de plaatsing moeilijker, soms zelfs onmogelijk.
3. nog wel het ergste; de calibratie van het scherm moeilijker en zelfs voor sommige tools onmogelijk.

Dus daar ben ik het wel met je eens dat een iMac niet de beste keuze is. Ook als je kijkt naar het milieu, dat scherm zou inderdaad veel langer mee moeten gaan. Wel betaal je gezien de prijs bijna niets voor het ips panel wat je mee krijgt.

@Anter0
Denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Zeker die SSD zal het geheel erg goed doen. Met opstarten zul je zo tussen de 10-25 sec. zitten :9~

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In de computer Techniek staan vaak testen van computers als geheel met 1 klein maar belangrijk aspect: geluidsniveau. Macs scoren daar vaak circa 20 dB minder dan een PC (vaak gemeten in Sone). De mac blijkt dan vaak fluisterstil te zijn en het verschil tussen aan en uit is niet waarneembaar: ook als je je 3d-spellen laat draaien.
Dat is tenminste met iMacs het geval, bij Macbook Pro's gaat de fan nog wel eens blazen op PC-niveau maar ook daar blijkt dat de modellen net iets minder vaak de fan laat draaien dan een laptop..... en goedkope laptops lopen altijd herrie te draaien.

Dus om het op te sommen: de afwerking is beter, je betaald alleen daarvoor maar dan krijg je vorig jaar's hardware goed voor terug. Ben je bereidt daarvoor te betalen dan zit je goed. Wil je betere hardware of je centjes bewaren (om over 5 jaar een Mac te kopen) moet je een PC doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf zit momenteel met een windows laptop (dell xps 16)

Ikzelf ben systeem beheerder, en heb weinig zin om in het weekend of door de weeks mijn Laptop weer op orde te stellen omdat IE blijft crashen of ik weer eens problemen hebt met virtual PC of VM ware of een spelletje dat blijft crashen.

Ik zelf vind het leuk om te gamen, hoewel ik het nu nog maar weinig doe zal ik wel intensief gaan gamen met (starwars the old republic / geen grafisch hoogstandje) als deze uitkomt. Zou perfect draaien op de huidge mac computers lijkt mij.

Ikzelf zal over 1 jaar de overstap maken naar een imac omdat ik mijn windows server testing etc ook kan draaien onder een mac machine mits genoeg ram geheugen.

Ik geen zin meer hebt in gezeik met drivers / patches / IE geneuzel in mijn prive tijd.

De bouwkwaliteit van mijn dell niet echt super is.

Als ik een potje porno wil kijken of mijn vrouw surft over het internet, ik niet eerst mijn laptop weer moet reanimeren :P

3000 euro voor een computer is naar mijn inziens wel belachelijk veel.. voor dat geld heb ik een mooi middel-klein bedrijf servertje van dell voor.
Voor de helft van dat bedrag heb je al een instap model van Apple dat in de meeste gevallen meer dan voldoende is.

Apple is duur maar wel gebruiks vriendelijker /design / kwaliteit en een stuk minder onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:58
Ook besmet met het Apple virus. Vorig jaar over gegaan op een MBP met dual boot (voor de PC games) en ik vind het super werken. Paar iPhones erbij, komt een nieuwe Mac.... Het is zoooo gebruiks vriendelijk en met steeds betere Windows support just in case needed. Of course, het is niet zo modulair als een PC.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Iets meer geld uittrekken en een Mac Pro kopen ;) j/k . Sluit me hierboven aan, inmiddels heb ik zelf al een aardige Apple collectie opgebouwd. Meer mag altijd :p

Instagram / YouTube

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46
Ook ik ben sinds 7 december in het bezit van een 27"iMac. Als verstokte windows gebruiker...wil ik nu al niet meer terug naar mijn oude pc! Hoewel het wel wennen is werkt het zoveel malen prettiger dan met windows! Ook het feit dat ik me niet meer druk hoef te maken over drivers/ patches etc is me heel wat waard..

Ik had al een iPod en een iPad, maar na het aanschaffen van de iMac..ben ik nu ook in het bezit van de iPhone 4..kortom pas maar op ;)

Verwijderd

Ik heb het hele computergebeuren ooit geleerd op een Mac, zo'n grijze baksteen een jaar of wat geleden. Ondertussen heb ik veel met Windows gewerkt en de laatste tijd werk ik weer veel op een Mac op school. Nieuw spul, niet vercrackt. Ik moet zeggen dat ik er niet meer aan kan wennen. Te vaak grijpt een Mac in op manieren die me onlogisch aandoen of die me irriteren. Natuurlijk is Windows verre van perfect, maar hoe hard ik mijn best ook heb gedaan de afgelopen 3 jaar, ik kan geen vriendjes worden met OSX. Als ik daar ook nog eens de verminderde compatibliliteit naast leg en het toch wel aanzienlijke prijsverschil is er voor mij maar één duidelijke optie.

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 07:54:
...
Als ik daar ook nog eens de verminderde compatibliliteit naast leg...
[serieus] Wat bedoel je daar juist mee? In mijn eigen ervaring ben ik nog maar zelden (niet eigenlijk) zaken tegengekomen die ik niet met m'n Macbook kan doen. Ben wel eens benieuwd wat voor issues je hebt.

Verwijderd

Ik heb ze alle 3 gebruikt, ik gebruik ze alle 3, en blijf ze alle 3 gebruiken.
Waarom?
Omdat ik zo veel mogelijk support kan geven aan iedereen.
Windows wordt vooral gebruikt door bedrijven, scholen, oudere mensen, en jongeren.
Mac OS X wordt vooral gebruikt door designers, en rijke lui.
Linux wordt vooral gebruikt door bedrijven (lees: servers), en hobbyisten.

Ik krijg op het werk ontzettend veel vragen over Linux van Stagairs, als zij een opdracht in Linux moeten maken.
Toegegeven heb ik soms ook wel eens vragen, maar die zijn toch veel complexer.

Over OS X krijg ik bijna nooit vragen, soms wel van mijn zusje's Hackintosh (ookal gaat het over Forceer stoppen, niet werkende internet en geluid).

Over Windows krijg ik extreem veel vragen binnen, vooral van mijn ouders, maar soms ook online.

-------------

Om een beetje ontopic te blijven, ik zou voor een Mac gaan, want het werkt gewoon, en je krijgt waar voor je geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 10:25 ]

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 18:36
Voor dat gene wat jij met je pc doet, heb je niet eens een sterke pc nodig. Je kan ik dat opzich best een Macbook pro met een i3 processor kopen.

Het schijnt wel (ben de bron ff kwijt) dat de macbooks vrijwel snel warm worden. En je hebt een vrij kale laptop, met weinig aansluitingen.

Het schijnt ook dat de mac OSX beter op de hardware is afgestemd. Mijn vraag is dan: in hoeveel procent? Want vele mac gebruikers roepen maar dat het 'beter' is. Al kunnen ze dat niet toelichten waarom dat zo is (in mijn ervaring).

Windows 7 draait ook stabiel en snel. Een knappe virusscanner erbij en dat geklaag over virussen is al een stuk minder :) Je hebt ook mooie Windows laptops. Denk aan de Sony Vaio of de Acer Timeline X, deze kan wel tot 8uur met een accu, en ziet er ook flex uit.

Nogmaals, het hoeft niet duur te worden, als ik naar jou eisen kijk.

• Nismod
  • Laatst online: 15-09 14:03
MacBook Pro met i3? huh? iMac bedoel je?

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Rudyyy schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:34:
Het schijnt wel (ben de bron ff kwijt) dat de macbooks vrijwel snel warm worden. En je hebt een vrij kale laptop, met weinig aansluitingen.
Zo kaal zou ik dat toch niet durven noemen:
- Displayport om (weliswaar met een adapter) zowat alle mogelijke externe beeldschermen en consoorten aan te sluiten (VGA, DVI, HDMI, ...)
- 2x USB
- Firewire 800
- Audio in
- Audio out (op een 15" of 17, in een 13" gecombineerd met de audio in)
- SD kaartslot
In vergelijking met de meeste standaard windows laptops mis je dan enkel een seriële poort en één of twee usb poorten. Maar je hebt wel een firewire poort en de displayport is iets veelzijdiger in vergelijking met een gewone VGA aansluiting.
De iMac heeft dan weer meer USB aansluitingen. Op een Macbook is zoiets makkelijk op te lossen met een hub, maar ik moet toegeven dat een poortje meer leuk was geweest.

Over de warmte:
Dat klopt, maar enkel bij hoge CPU belasting. Maar daar heb je eigenlijk alleen maar last van als je de Macbook op je schoot hebt staan, hij wordt nog niet warm genoeg om je bureau te smelten :+
Ik vind het persoonlijk niet warmer dan bijvoorbeeld mijn Dell XPS m1530.
Het schijnt ook dat de mac OSX beter op de hardware is afgestemd. Mijn vraag is dan: in hoeveel procent? Want vele mac gebruikers roepen maar dat het 'beter' is. Al kunnen ze dat niet toelichten waarom dat zo is (in mijn ervaring).
Het feit dat het beter is afgestemd op de hardware is eigenlijk logisch: Apple bepaald voor 100% welke hardware ze gebruiken, en programmeert ook alleen maar voor die hardware. Op basis daarvan kan je uitgaan van een onvoorwaardelijke compatibiliteit tussen OS X en de gebruikte hardware.
In het opzicht van stabiliteit lijkt me dat toch beter dan een fabrikant die rekening moet houden met 1000-en verschillende onderdelen in ontelbare combinaties.
Windows 7 draait ook stabiel en snel. Een knappe virusscanner erbij en dat geklaag over virussen is al een stuk minder :) Je hebt ook mooie Windows laptops. Denk aan de Sony Vaio of de Acer Timeline X, deze kan wel tot 8uur met een accu, en ziet er ook flex uit.
Klopt, maar die Vaio's zijn dan ook niet meer spotgoedkoop te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Darkstar op 16-12-2010 11:00 ]

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Je hebt meestal een HDMI poort op nieuwe laptops, iets wat je ook niet moet vergeten :)

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met windows machines heb ik altijd dat ze in het begin prima lopen, maar naar verloop van tijd begint het gezever. Wat daar nu de oorzaak van is weet ik niet maar het is altijd zo geweest. Dan de popupjes van tooltjes/virusscanners die geupdate worden, ik krijg altijd het gevoel dat de PC altijd wel iets aan het doen is en me elk moment kan storen met iets waar ik niet op zit te wachten of sloom wordt. Het kan altijd wel verholpen worden met tooltje X Y of Z of een driver update, maar dat noem ik dus gezever.

De Mac is gewoon een computer die het doet (punt).

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

natasdiamon schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:01:
Je hebt meestal een HDMI poort op nieuwe laptops, iets wat je ook niet moet vergeten :)
En daar heb je op een Macbook dan een mini displaypoort voor (met adapter @20 EUR, I know).

• aramdin
Maar dan moet je toch nog een aparte audiokabel aansluiten...

Instagram / YouTube

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Zoek op internet naar windows laptops die zonder problemen ook Mac kunnen draaien. Koop de installatie CD van Mac OSX Snow Leopard, en maak een dual boot.

Beide OS-en. Minder geld kwijt aan de laptop... zelfde functionaliteit.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
tss68nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:57:
Zoek op internet naar windows laptops die zonder problemen ook Mac kunnen draaien. Koop de installatie CD van Mac OSX Snow Leopard, en maak een dual boot.

Heb je daar geen hack voor nodig?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 11:28
aramdin schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:45:
Maar dan moet je toch nog een aparte audiokabel aansluiten...
Nee, de nieuwste serie Macbook Pro's stuurt ook geluid over de Mini-DP.

• aramdin
Kijk dat is mooi meegenomen, mijn 2009 model kan daar volgens mij nog niet mee omgaan

Instagram / YouTube

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 15:25
tss68nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:57:

Dit zou ik afraden, het blijft behelpen op deze manier. Natuurlijk is hackintosh een mogelijkheid maar als je toch een nieuwe laptop en osx wilt koop dan gewoon een macbook.
Scheelt toch wel veel gedoe.

• Ramon
  • Nu online
Darkstar schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:58:
[...]

Zo kaal zou ik dat toch niet durven noemen:
- Displayport om (weliswaar met een adapter) zowat alle mogelijke externe beeldschermen en consoorten aan te sluiten (VGA, DVI, HDMI, ...)
- 2x USB
- Firewire 800
- Audio in
- Audio out (op een 15" of 17, in een 13" gecombineerd met de audio in)
- SD kaartslot
In vergelijking met de meeste standaard windows laptops mis je dan enkel een seriële poort en één of twee usb poorten. Maar je hebt wel een firewire poort en de displayport is iets veelzijdiger in vergelijking met een gewone VGA aansluiting.
De iMac heeft dan weer meer USB aansluitingen. Op een Macbook is zoiets makkelijk op te lossen met een hub, maar ik moet toegeven dat een poortje meer leuk was geweest.
Ik vraag me af hoelang geleden jij een windows laptop hebt gebruikt dat je nog met een droog gezicht durft te beweren dat de meeste windows laptops een seriële poort hebben. Dit zorgt er bij mij en hopelijk de rest hier voor dat ze de hele reactie niet meer serieus zullen nemen. Ook firewire is niet uniek aan apple laptops, maar Sony noemt het bijv. i.link ofzo.
xx77qq schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:01:
Met windows machines heb ik altijd dat ze in het begin prima lopen, maar naar verloop van tijd begint het gezever. Wat daar nu de oorzaak van is weet ik niet maar het is altijd zo geweest. Dan de popupjes van tooltjes/virusscanners die geupdate worden, ik krijg altijd het gevoel dat de PC altijd wel iets aan het doen is en me elk moment kan storen met iets waar ik niet op zit te wachten of sloom wordt. Het kan altijd wel verholpen worden met tooltje X Y of Z of een driver update, maar dat noem ik dus gezever.

De Mac is gewoon een computer die het doet (punt).
Wat ik dan wil vragen is heb je Windows 7 wel eens geprobeerd? Updates gaan automatisch, drivers installeren gaat vanzelf en hoef je zelf niets voor te doen. Wat inderdaad wel zo is, is dat programma's als adobe en java afzonderlijk geupdate worden en dat kan soms irritant zijn, zou mooi zijn als dat in Windows Update geintegreerd zou worden. Maargoed dat is een klein issue en gebeurt echt niet elk uur ofzo.

Mijn punt is eigenlijk; Het lijkt hier alsof veel mensen in het XP tijdperk zijn overgestapt en vanuit die visie OS X aanraden. Dat is prima, maar niet echt objectief meer. XP is al 10 jaar oud en wordt zo langzamerhand alleen nog door conservatieve bedrijven gebruikt. Vergelijken dus met Windows 7.
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 09:50:
@ramon; je hebt werkelijk geen idee….
Je bent zo'n persoon die het van een afstandje observeert en niet durft maar wel een mening heeft.
knap dat je van een paar zinnen mijn hele karakter kan analyseren. Niet meer doen.
Kernel panics op een mac ? ik zit hier 6 jaar voor zo'n apparaat, nog nooit zoiets gezien. Niet op mijn macbook, niet op m'n mini, niet op m'n imac (en niet op m'n iphone en ipad).
Ik vertel gewoon wat ik heb gezien bij mijn collega's.
En dan praat je over dingen als ASLR, dat was als eerste in openbsd geimplementeerd, waar draait OSX op ? ah.
lief, maar fout, iig mbt ASLR. Zie: Wikipedia: Address space layout randomization
Voorlopig heb je op windows nog steeds standaard een virusscanner nodig, zegt mij genoeg.
Dat zegt dat Windows zoveel gebruikt wordt dat er veel mensen proberen het te hacken, ja.
Windows Live pakket, waarom ga ik hier eigenlijk op in :')
je hebt het nooit geprobeerd, dat zie ik nu al.
zo onwetend.
:F
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 03:51:
Ik zelf zit momenteel met een windows laptop (dell xps 16)

Ikzelf ben systeem beheerder, en heb weinig zin om in het weekend of door de weeks mijn Laptop weer op orde te stellen omdat IE blijft crashen of ik weer eens problemen hebt met virtual PC of VM ware of een spelletje dat blijft crashen.
Als systeembeheerder zou je toch moeten weten dat er ook andere browsers voor Windows zijn, want we weten allemaal dat IE niet de beste browser is. Ik zou overigens niet weten wat voor problemen je met virtualPC/box ofzo zou zijn die je dan niet met OS X zou hebben? Ik draai zelf VirtualPC om oude browsers te testen en dat gaat altijd goed.
Ik geen zin meer hebt in gezeik met drivers / patches / IE geneuzel in mijn prive tijd.
tja, ik ben webdeveloper, dus geen systeembeheerder en mijn laptop en desktop zijn altijd up to date en nooit problemen. Ik snap het niet? Wat is er zo moeilijk aan dan?
De bouwkwaliteit van mijn dell niet echt super is.
Kan, bouwkwaliteit van mijn Z is prima!
Als ik een potje porno wil kijken of mijn vrouw surft over het internet, ik niet eerst mijn laptop weer moet reanimeren :P
tja...? misschien eens upgraden van windows 2000 naar 7, en uac aanzetten ofzo? Dit heeft niets met huidige versies van Windows te maken iig.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom komen altijd weer hetzelfde soort apen lopen trollen in dit soort discussies. Topics als deze zijn zinloos want je krijgt geen zinnig antwoord.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En met deze wijze woorden wil ik het topic sluiten. Anter0 heeft inmiddels z'n keuze gemaakt :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.