Ik zal het bewijs straks nog eens zorgvuldig nakijken, maar ik ben het afgelopen uur dat ik met de wiskunde achter de fysica heb zitten stoeien wel gesterkt in de overtuiging dat het al dan niet meelopen wel degelijk invloed heeft op het energieverbruik van de roltrap en dat de 'officiële' uitleg onjuist is. Het kwalitatieve argument is als volgt.
Stel, je staat midden op een niet-aangedreven roltrap welke vrij omhoog kan rollen. Omwille van eenvoud neem ik aan dat de roltrap zelf geen kinetische energie heeft, de roltrap verbruikt energie om de massa van de persoon erop te verplaatsen. Deze aanname is verder niet van belang, omdat de eigen kinetische energie toch constant zou zijn bij een vaste snelheid van de treden (v
r). Je begint omlaag te lopen, hetgeen tot gevolg heeft dat de vrij lopende roltrap omhoog beweegt. Vergelijk dit met het vanuit stilstand over een skateboard gaan lopen; deze beweegt in tegengestelde richting, het gecombineerde massamiddelpunt versnelt niet zonder interactie met de omgeving.
Je blijft met constante snelheid lopen - vanuit het inertiaalframe van de roltrap naar beneden, vanaf de omgeving geobserveerd sta je stil en duw je enkel de roltrap aan. Je houdt een constante snelheid en hoogte, derhalve is ook de kinetische en potentiele energie constant. Je levert geen energie.
Deze situatie is echter equivalent met een roltrap die wél wordt aangedreven. De loper loopt dan mee met snelheid -v
r. Netto wordt ook hier geen energie geleverd. Het is echter mogelijk dat loper en roltrap een tegengestelde hoeveelheid energie leveren. Intuïtief levert dat echter al de nodige vragen op betreffende het behoud van energie. Exacter is aan te tonen dat de loper geen energie levert, de roltrap dus evenmin.
Vanuit het inertiaalframe van de roltrap beweegt de loper, maar met constante snelheid. De loper oefent geen kracht uit op de roltrap - dat zou een versnelling tot gevolg hebben. De loper levert dus geen arbeid ( W = F*s=0 ). Ergo: meelopen (achteruit) met snelheid -v
r heeft tot gevolg dat de roltrap niet het vermogen hoeft te leveren om een stilstaande loper de trap op te voeren. Het energieverbruik daalt.
Volgens mij is dat in overeenkomst met de wiskunde. 't Is enigszins in kladvorm, maar ik nodig eenieder van harte uit het door te nemen en me op mijn fouten te wijzen. In ieder geval kom ik uiteindelijk op een uitdrukking voor het vermogen P
r dat de roltrap moet leveren voor het bewegen van de persoon die erop staat:
P
r = m (g h' + 2 v
r h'' - h h''')
Gedurende de tijd dat de loper met constante snelheid loopt vallen alle afgeleides van de hoogte h naar de tijd van orde 2 of hoger weg en resteert:
P
r = m g v
Hierin is v de snelheid van de loper ten opzichte van de omgeving, niet die van de roltrap. Dit alles ter ondersteuning van de stelling dat het meelopen met de roltrap het energieverbruik doet toenemen.
http://razorlan.info/roltrap.pdf
Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.