Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 22:00:
[...]
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Ik zat te denken aan een alternatieve mogelijkheid. De middeleeuwen "dark ages" waren een achteruitgang in de opgaande lijn van de mensheid. Misschien komt er wel een herhaling van de middeleeuwen, dus een achteruitgang in onze evolutie. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren als de fossiele brandstoffen opraken en we niet snel genoeg alternatieven onwikkelen.
Onze biologische evolutie zal dan mischien eerder een sprong kunnen maken, onze maatschappij en cultuur (wat jij geloof ik bedoeld) zal instorten. In de dark ages heeft geloof ook de overhand gekregen, en alles is toen nogal een tijdje stil komen te staan geloof ik.
Ik ben toch erg benieuwd wanneer/of kernfusie ooit echt ontwikkeld word, dat zou imo de gevaren over oorlogen over energie kunnen laten verdwijnen. Andere middelen voelen toch aan als lapmiddelen, wind, zon, overal verspreid en met beetjes.
Toch vraag ik nog wel een beetje af wat er in de zee/oceaan getijden op megaschaal te halen valt.
Zoals gezegd, ik kan er geen echte voorspelling van maken, ik kan zoveel scenario's bedenken en combinaties ervan. En de werkelijk is toch met zulke dingen bijna altijd anders dan kan worden voorspeld.
1 goede komeet en het feest is over, alleen maar vooruitgang en de technologie is niet te begrijpen.
Leuke voorbeelden vind ik nog steeds oude sci fi, er zijn nu zoveel dingen die zo veel beter en zo anders werken dan men toen kon voorspellen, en dat was maar tientallen jaren terug. Goed er zijn zaken waarvan men dacht dat wij die al tien jaar allemaal zouden hebben, vliegende auto voorop! Nu zien wij dat als zoiets goed werkend te krijgen valt het er al heel anders uit ziet als men vroeger dacht. Reken wat wij nu denken te voorspellen in bv sci fi en pas de afgelopen 40 jaar toe op de komende 1000....
Stel dat men een wetenschappelijke complete doorgronding van het universum krijgt, een theorie van alles. Apparaten als een replicator ala star trek, vanaf dat moment lijken er geloof ik geen grenzen meer te bestaan, mischien word dan "alles"mogelijk.
Een vies virus zou ons mischien ook in de dark ages kunnen gooien, maar dat zou redelijk snel moeten gebeuren want ik geloof wel dat op dat gebied de laatste jaren erg veel vooruitgang is geboekt, wanneer de nood hoog genoeg is gaan de ontwikkelingen het hardst. Volgens sommige documentaires weten we genetisch precies hoe het ouderdomsproces in elkaar steekt, men voorspeld in tien tot twintig jaar het verouderen te kunnen stoppen, als dit echt klopt dan is dat bijna nu al, hoe gaat dat effect hebben in de wereld op langere duur, lopen we straks 1000 jaar op deze planeet en mogen dan in die tijd 1 kind hebben bijvoorbeeld? Hoe vormt zo'n maatschappij zich? Een astroide, een goede zonnestorm, een virus, oorlog allerlei hobbels en mischien staan we over 1000 jaar er weer net zo voor als nu, maar toch weer heel anders, het is niet te zeggen