Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 00:54
Danny the dog schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:27:
En zelfs 1000 euro is véél voor een 13" laptopje, als je geen power pc nodig hebt, maar wel iets "fatsoenlijks" wilt. Een core i3-2310 met lange accuduur moet toch tegen de 500 / 550 euro te krijgen zijn...

(en het aanbod is er wel, kijk maar in de USA... prijs goed en veel uitgebreider aanbod)
1000 euro is idd veel geld voor een 13", maar als je een deftig scherm met een hoger res. en SSD krijgt, dan vind ik het nog waard.

Maar ik denk dat het nog steeds te vroeg is op dit moment om een 13" te vinden aan deze eisen voor een gunstige prijs. Met de HD3000 die deftig is en geen extra GPU vereist is, dan is het zeer interessant om te zien wat men op de markt gaat brengen. Hopelijk past Dell zijn Vostro V130 lijn aan. Of dat ze terug een deftige Inspiron/XPS light categorie introduceren (ze zijn al goed op weg met de 15z).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Mudi schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:25:
Maar iedereen klaagt over dezelfde dingen. Er zijn meer mensen tegen webcam, grote hdd (mss in mindere maten omdat deze personen niet geld willen uitgeven aan SSD, dus deze valt idd niet in dezelfde categorie), dvd drive, ... dan ervoor.

@ChicaneBT
De webcam killt het :9

Nee, maar toen ik de prijs zag, dan was de sprookje natuurlijk snel afgelopen. Als student is het bijna onmogelijk om een laptop van 2000 euro te kopen. 1000 euro minder en we hebben een deal!

@ Danny the dog

Idd, als Dell nu zijn Vostro V130 lijn zou aanpassen, dan denk ik dat veel consumenten deze versie zouden kopen. Een betere CPU (een i3/i5 SB met de HD3000 is gewoon ideaal) en een betere batterij en de V130 voldoet zo goed als aan de bijna ideale thin & light notebook.
sorry maar het is een beetje een ongefundeerde mening als feit neerzetten.

Zeer veel mesnen gebruiken een interne webcam, is nog ooit een statistiek van geweest, kan die zo 123 niet vinden, Fingerprint reader zie ik ook wel meer dan dat gebruikt worden. Een webcam kost bijna geen ruimte om in te bouwen. Daarnaast thin n lightis nou eenmaal duurder als deze kwaliteit moet bieden dan een 15inch laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 11:26
Als je dit ziet: pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)
Dan zou je denk dat een iets dikker en iets zwaardere een stuk cheaper zou kunnen.
Bijv 1.8KG
i3 2310
4GB
128GB SSD/ 320-500GB HD
13-14 inch Mat scherm met 1440*900
Backlit keyboard
50+ Wh accu
Webcam
Met een kleine lichte adapter voor alles bij elkaar z'n 600 euro?
Maar blijkbaar kan het nog niet eens voor <1000 euro ><
http://tweakers.net/price...wiAnReDyhrPmjMC_STF7Bvu9f
Cheapste met Nvidia GPU >.<

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Billie op 24-05-2011 17:12 ]

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22
Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:09:
Als je dit ziet: pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)
Dan zou je denk dat een iets dikker en iets zwaardere een stuk cheaper zou kunnen.
Bijv 1.8KG
i3 2310
4GB
128GB SSD/ 320-500GB HD
13-14 inch Mat scherm met 1440*900
Backlit keyboard
50+ Wh accu
Webcam
Met een kleine lichte adapter voor alles bij elkaar z'n 600 euro?
Maar blijkbaar kan het nog niet eens voor <1000 euro ><
http://tweakers.net/price...wiAnReDyhrPmjMC_STF7Bvu9f
Cheapste met Nvidia GPU >.<
Nee dat kan niet. Dan heb ik het niet over de Apple logo, maar dat ding heeft een sublieme bouwkwaliteit. Je betaald ook daarvoor. Alle onderdelen bij elkaar kost Apple waarschijnlijk ook niet eens 200 euro, maar alles erom heen zorgt er voor een veel grotere waarde. Volgens mij heeft Ive (ontwerper bij Apple) toch een hogere salaris dan de ontwerpers bij Dell of Sony. Ive ontwerpt het hele ding. Niet alleen de buitenkant waarna alles erin geschoven kan worden.

Als jij een superproduct weet te bedenken wat verkoopt, dan je het toch ook niet tegen een minimum verkopen zodat heel de wereld jouw product kan kopen? Dan liever een hogere prijs en minder mensen die het kopen. Je winstmarge is dus veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik begrijp echt niet waarom veel mensen er zo gigantisch intrappen. dat aluminium is zo dun, 1x verkeerd stoten en het is krom/scheurtjes en je kan het neit terug buigen omdat het enorm goedkoop aluminium is en meteen last van metaal moeheid heeft. Het heeft dus geen vering die eventuele impact kan opvangen. De hinges zijn niet geweldig. Daarnaast is het allemaal core2duo spul van 4 jaar geleden wat erin zit.

Voor dat geld is de Macbook air dus nog eigenlijk duur.

Ik geef toe het voelt super rugged aan zo'n macbook, heb zelf een macbook pro gehad voor 3 jaar (unibody). Maar zo geweldig is het niet als je er met enige technische kennis naar kijkt. Overigens sluiten vaak de schermen niet geheel geheel goed en worden niet goed door de magneetjes vast gehouden (meestte valt het alleen niet op en dan ben ik zelf wel kritisch), Apple logootjes die in het scherm gemonteerd zitten die langzaam loslaten in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De bouwkwaliteit van Apple is erg hoog, daar zijn alle reviewers (Notebookcheck, PCMag, Laptopmag, Notebookjournal) het over eens.

Wat wel klopt is dat aluminium niet goed tegen een stootje kan. Het kan buigen en er komen gauw deuken in.

Maar of een plastic laptop beter tegen een stoot(je) kan is twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Het ligt vaak aan wat voor belasting er op komt te staan. Bij materiaalen zoals aluminium of glas is het vaak dat het zeer solide is bij kleine mishandelingen, maar wordt de belasting teveel dan gaat het ook goed kapot. Plastic is vaak flexibeler, beweegt sneller mee, en bij een hoge belasting kan dat soms de redding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Philflow schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:30:
De bouwkwaliteit van Apple is erg hoog, daar zijn alle reviewers (Notebookcheck, PCMag, Laptopmag, Notebookjournal) het over eens.

Wat wel klopt is dat aluminium niet goed tegen een stootje kan. Het kan buigen en er komen gauw deuken in.

Maar of een plastic laptop beter tegen een stoot(je) kan is twijfelachtig.
ik vidn die reviews dan ook te oppervlakkig

Een goede magnesium variant kan wel meer hebben natuurkundig gezien. Plastic zelf is wel een ramp, er gevoelig voor barsten. Maar een goed gebouwde magnesium laptop of van duurzaam composiet materiaal kan gewoon meer hebben door de eigenschappen van een goede mixvan veerbaarheid en kracht. Vergelijk een normaal zwaard met een japans zwaard, Een normaal zwaard is fors harder en heeft meer impact maar kan daardoor ook sneller breken terwijl een echte katana gewoon buigt en terug naar originele staat veert. Dit soort filosofie meot ook in de bouw van duurzame apparaten gebruikt worden imo.

Vind op dat gebied recente thinkpads erg mooi (als de quality control goed is), Vaio Z met combi van unobody frame in het midden en buigzaam carbon fibre composiet aan de onder en bovenkant. Dell Adamo had dit ook goedonder controlle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een review kan je dan ook onmogelijk de bouwkwaliteit beoordelen. Neem een voorbeeld aan het schanier:

Het schanier had bij aankomst al 5mm speling, dat is na 1000x open en dicht doen nog steeds zo.
Maar het kan ook zo zijn dat het schanier in het begin veel steviger aanvoelt, maar ook sneller slijt.
enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een gedeelte van bouwkwaliteit dat je wel kan beoordelen. Op dat gedeelte scoort de Macbook Air erg goed. De degelijkheid op lange duur is inderdaad lastig te beoordelen in een kort tijdsbestek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger had je toch van die IBM's die een scharnier hadden van metaal? Is dat nog steeds zo en welke merken hebben dit eigenlijk tegenwoordig nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:08:
Vroeger had je toch van die IBM's die een scharnier hadden van metaal? Is dat nog steeds zo en welke merken hebben dit eigenlijk tegenwoordig nog?
sommigen wel sommigen niet. maar ik vind schanieren wel het belangrijkste op een laptop, voordat ik een laptop koop wil ik ze ook wel ergens van binnen gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je bouwkwaliteit wil (en veel wilt betalen) kan je ook voor de Thinkpad X1 gaan hier een video over de geweldige bouwkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
pricewatch: Asus U31SD-RX080V
Die maar dan zonder GT520M en met:
+Backlit keyboard
+Mat scherm (Eventueel hogere resolutie)
+Geen vingerafdruk magneet! :(

Voor 600 eurie bijv, dit is zo een beetje wat iedereen hier wilt lijkt me, en toch bestaat het niet.

Die het dichts in de buurt komt is deze: pricewatch: Lenovo Thinkpad X220 (NYG37MH)
Maar die is meteen maar 1.3kg met i5 maar wel een dikke 1300 euro.
Echt wat een gat zit er qua prijs tussen een mat scherm of een glanzend scherm, ik denk dat ik maar gewoon voor een glanzend ga >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 19:36:
pricewatch: Asus U31SD-RX080V
Die maar dan zonder GT520M en met:
+Backlit keyboard
+Mat scherm (Eventueel hogere resolutie)
+Geen vingerafdruk magneet! :(

Voor 600 eurie bijv, dit is zo een beetje wat iedereen hier wilt lijkt me, en toch bestaat het niet.

Die het dichts in de buurt komt is deze: pricewatch: Lenovo Thinkpad X220 (NYG37MH)
Maar die is meteen maar 1.3kg met i5 maar wel een dikke 1300 euro.
Echt wat een gat zit er qua prijs tussen een mat scherm of een glanzend scherm, ik denk dat ik maar gewoon voor een glanzend ga >.<
Die heb ik maar zonder die GT520M had ik hem niet genomen ivm 24p bug. En gelukkig is ook niet aan je andere punten voldaan, want dan had ik hem ook laten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

Fiber

Beaches are for storming.

Best veel dingen kun je natuurlijk ook zelf nog fiksen. Er is folie voor een mat scherm, folie voor de case, optische drives kun je vaak zelf vervangen door een SSD, toetsenbord en scherm zijn bij sommige types met wat handigheid ook zelf vervangbaar...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 20:30:
[...]
Die heb ik maar zonder die GT520M had ik hem niet genomen ivm 24p bug. En gelukkig is ook niet aan je andere punten voldaan, want dan had ik hem ook laten staan. :)
Hmm, dan heb ik blijkbaar toch een rare smaak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sn0wblind schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:47:
[...]

ik vidn die reviews dan ook te oppervlakkig

Een goede magnesium variant kan wel meer hebben natuurkundig gezien. Plastic zelf is wel een ramp, er gevoelig voor barsten. Maar een goed gebouwde magnesium laptop of van duurzaam composiet materiaal kan gewoon meer hebben door de eigenschappen van een goede mixvan veerbaarheid en kracht. Vergelijk een normaal zwaard met een japans zwaard, Een normaal zwaard is fors harder en heeft meer impact maar kan daardoor ook sneller breken terwijl een echte katana gewoon buigt en terug naar originele staat veert. Dit soort filosofie meot ook in de bouw van duurzame apparaten gebruikt worden imo.

Vind op dat gebied recente thinkpads erg mooi (als de quality control goed is), Vaio Z met combi van unobody frame in het midden en buigzaam carbon fibre composiet aan de onder en bovenkant. Dell Adamo had dit ook goedonder controlle.
Sorry maar heb jij wel eens een Macbook Air thuis gehad? Dus niet alleen even gevoeld in de MediaMarkt. Het voelt als 1 stuk materiaal aan. Je zou er eens een stukje mee moeten lopen. Ik heb thuis de Sony vaio SB en mijn vader heeft de Sony vaio Z11 of Z12. Beide voelen voelen veel minder stabiel aan. Het oppakken geeft al kleine kraakgeluiden. Daarnaast is zijn de deksel (schermen) zo zacht dat ik bang ben dat ik het indeuk of scherm beschadig bij het oppakken. Dat gevoel heb ik bij de Air niet.

Ben wel met je eens dat Aluminium snel deukjes krijgt die niet eruit te halen zijn. Maargoed daarvoor moet je echt wel je laptop laten vallen. Die dingen kunnen gebeuren, maar zijn daarvoor natuurlijk niet tegen bestand. Ik denk dat mijn SB het ook niet overleefd als hij een val maakt van een meter hoog. Dan zit het een en ander los.

Denk dat als de Air niet van Apple was en dus gewoon Windows erop had staan dit threadje nauwelijks 10 pagina's telde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kx22 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:17:
[...]
Sorry maar heb jij wel eens een Macbook Air thuis gehad? Dus niet alleen even gevoeld in de MediaMarkt. Het voelt als 1 stuk materiaal aan. Je zou er eens een stukje mee moeten lopen. Ik heb thuis de Sony vaio SB en mijn vader heeft de Sony vaio Z11 of Z12. Beide voelen voelen veel minder stabiel aan. Het oppakken geeft al kleine kraakgeluiden. Daarnaast is zijn de deksel (schermen) zo zacht dat ik bang ben dat ik het indeuk of scherm beschadig bij het oppakken. Dat gevoel heb ik bij de Air niet.
Mee eens. Ik heb zowel de Z11 als Macbook Air gehad.

Welke echter beter een val zou overleven durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
[...]

Denk dat als de Air niet van Apple was en dus gewoon Windows erop had staan dit threadje nauwelijks 10 pagina's telde.
Je vergeet 1 belangrijk punt, de prijs.
Voor 1350 euro is een thin and light vinden niet zo moeilijk.
Het gaat erom dat veel mensen maar de helft van het geld hebben en dan bijna verwezen worden van netbooks omdat er tussen een thin and light van 1k en een netbook van 350 euro bijna niets fatsoenlijks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Een val overleven of solide aanvoelen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Een aluminium behuizing deukt, scheurt of draagt de energie over aan een zwakker onderdeel in de laptop. Een buigzamer materiaal zoals plastic of dunner metaal zal meer doorbuigen en de krachten absorberen.
Al kan een macbook air denk ik nog wel een al overleven.

Wanneer test men eens hoe sterk een laptop eigenlijk echt is ? zijn we meteen van de discussies af met materialen.

gewoon een paar laptops pakken en die laten vallen, krachten op de scharnieren zetten en buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moesten ze die macbook air nu eens anders maken. Kvind het zo lelijk dat hij niet even dik is over de volledige lengte. Als ze die nu gewoon overal evendik maken door de overige plaats op te vullen met batterijen, dan zou de batterij-autonomie toch wel kunnen verdubbelen en hebben ze nog altijd een thin en light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:37:
...
Voor 1350 euro is een thin and light vinden niet zo moeilijk.
...
Probeer het eens, met de specs van een MBA13, goed high res. scherm, laag gewicht, ssd, etc. Wordt een kort lijstje. De mijne kostte overigens 1200 Euro, inclusief 4 Gig. upgrade.

[ Voor 34% gewijzigd door Fiber op 24-05-2011 23:45 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
[...]

Ben wel met je eens dat Aluminium snel deukjes krijgt die niet eruit te halen zijn. Maargoed daarvoor moet je echt wel je laptop laten vallen. Die dingen kunnen gebeuren, maar zijn daarvoor natuurlijk niet tegen bestand. Ik denk dat mijn SB het ook niet overleefd als hij een val maakt van een meter hoog. Dan zit het een en ander los.

Ik heb een macbook pro unibody gehad die toch wel een iets dikkere unibody heeft dus logischer wijs NOG steviger. Mijn Z13 voelt net zo stabiel als de Macbook pro unibody imo aan, alleen het schermbuigt ietsjes, maarja je kan dan ook letterlijk het scherm bij punt van de laptop pakken en de hele laptop incl body daarop laten steunen, bij een macbook breekt gewoon de hele hinge omdat het niks meegeeft.

DIt is alleen een foto van de oudere vaio Z
Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgkCnRP1Qnw8tQUiHLxm7uBr7sbdHwEdVa-piywBoVqxailS1wUQ&t=1

Maar serieus de abuse die ik heb gezien op Thinkpads, de Vaio Z's van vrienden, de duurdere Dell laptops (profi serie, ben ff de naam ervan kwijt) deed by far niet onder van wat ik met Macbooks heb zien gebeuren en ze doen het allemaal nog. Toen ik de Macbook pro had zou ik precies hetzelfde zeggen als dat jij nu doet, Na 3 jaar gebruik en meer ervaringen ben ik toch op mijn mening terug gekomen.

Daarnaast vind ik de huidige Macbook air schandalig geprijst met die core2duo cpu's. Dan zijn die low voltage core i5's nog beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Sn0wblind op 24-05-2011 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Hele laptop + body aan de rand van het scherm steunen lukt mij ook met de SB, al buigt het scherm hiervan minder door dan op die foto die je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
Fiber schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:43:
[...]
Probeer het eens, met de specs van een MBA13, goed high res. scherm, laag gewicht, ssd, etc. Wordt een kort lijstje. De mijne kostte overigens 1200 Euro, inclusief 4 Gig. upgrade.
Dit probeer ik ook te zeggen ;)
Er is gewoon schandalig weinig aanbod terwijl dit makkelijk moet kunnen omdat er bestaande laptops zijn die dicht in de buurt komen voor 650 euro, maar met een paar kleine aanpassingen meteen perfect zouden zijn.
En bijv maar 700-800 zouden kosten incl ssd. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:50:
[...]

Dit probeer ik ook te zeggen ;)
Er is gewoon schandalig weinig aanbod terwijl dit makkelijk moet kunnen omdat er bestaande laptops zijn die dicht in de buurt komen voor 650 euro, maar met een paar kleine aanpassingen meteen perfect zouden zijn.
En bijv maar 700-800 zouden kosten incl ssd. :9~
hier in nederland lijken we sowieso relatief meer te betalen voor laptops. Een aantal Lenovo's zieik hier voor bijna 2x zo duur in vergelijking met de dollar prijs. De markt hier is vooral ook dan 15inch laptops. Na lang zoeken had ik maar gewoon besloten extra uit te geven en dan voor max kwaliteit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
Ja idd, als je bijv dit ziet:
http://blog.laptopmag.com...-x1-with-core-i5-for-1304
1304 dollar voor een I5 versie met HDD
en wij betalen hier bijna 2100 pricewatch: Lenovo Thinkpad X1 (NWK2NMH) voor de versie met een SSD die iets van 230 los kost.
>.<
En dat terwijl die 1304 dollar omgerekend nog geen 1k is :'( :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Billie op 24-05-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

De versie in nederland is zo duur door de 8gb geheugen, er zit maar 1 geheugenslot in de X1 waardoor er een stick in moet van maar liefst 400 euro.

Als je het samenstelt op de lenovo website
laptop 1304 met i5
SSD 360 dollar
Ram 450 dollar
W7 prof 50 dollar
Bluetooth 20 dollar
Bij elkaar 2184 dollar.

Zo komt het al een stuk dichterbij de prijs in nederland. 19% belasting en invoerkosten er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 00:54
Waarom hebben wij niks als Dell outlet producten hier in BE/NL?

Een paar interessante producten uit Dell outlet US:
Latitude E6420
Intel Core i5-2540M
128 GB Solid State Hard Drive
6 GB DDR3
14.0 inch HD (1600x900) Anti-Glare LED-backlit with Premium Panel
9 Cell Battery
Certified Refurbished with 3 Year Warranty

Prijs: 942,65 $ :o

Latitude E6420
Intel Core i5-2410M
8 GB DDR3
14.0 Inch HD(1366x768) Anti-Glare LED-backlit
6 Cell Battery

Prijs: 866,15 $

Intel Core i7-2720QM
500 GB SATA Hard Drive (7200 RPM)
8 GB Dual Channel DDR3
Nvidia NVS 4200M 512MB DDR3 Discrete Graphics
9 Cell Battery

Prijs: 1087,15 $ 8)7

(Opmerking: coupon van 15% is gebruikt geweest!)

Zolang ik 3 jaar garantie krijg, dan vind ik het helemaal niet als een laptop refurbished is. Zeker als het gecertificeerd is. Waarschijnlijk zijn deze laptops niet voldaan aan de eisen van de consument en gewoon terug gestuurd geweest. Deze worden dan voor een goedkoper prijs verkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sn0wblind schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:43:
[...]

Ik heb een macbook pro unibody gehad die toch wel een iets dikkere unibody heeft dus logischer wijs NOG steviger. Mijn Z13 voelt net zo stabiel als de Macbook pro unibody imo aan, alleen het schermbuigt ietsjes, maarja je kan dan ook letterlijk het scherm bij punt van de laptop pakken en de hele laptop incl body daarop laten steunen, bij een macbook breekt gewoon de hele hinge omdat het niks meegeeft.

DIt is alleen een foto van de oudere vaio Z
[afbeelding]

Maar serieus de abuse die ik heb gezien op Thinkpads, de Vaio Z's van vrienden, de duurdere Dell laptops (profi serie, ben ff de naam ervan kwijt) deed by far niet onder van wat ik met Macbooks heb zien gebeuren en ze doen het allemaal nog. Toen ik de Macbook pro had zou ik precies hetzelfde zeggen als dat jij nu doet, Na 3 jaar gebruik en meer ervaringen ben ik toch op mijn mening terug gekomen.

Daarnaast vind ik de huidige Macbook air schandalig geprijst met die core2duo cpu's. Dan zijn die low voltage core i5's nog beter.
De prijzen zijn inderdaad hoog, maar over de c2d kunnen we heel snel eens zijn. Die zit erin omdat er in oktober nog geen SB ulv's waren. Dan kan je als Apple zijnde niet zover vooruit lopen. Bij de aankomende update komen er SB in en Apple kennende gaan ze echt niet de prijs drastisch verhogen. Dan vind ik de prijs heel rechtvaardig.

Maar over de abuse. Aluminium is inderdaad slecht tegen krassen en deuken. Als je bij voorbaat weet dat je het wel een paar keer laat vallen, dan is aluminium niet het soort materiaal voor jouw. Aan de andere kant is het makkelijker poetsen dan plastic. Ook verkleurt het niet (wit plastic wel). Het koelt ook sneller af, misschien iets geks, maar mijn oude Macbook Unibody werd ook behoorlijk warm bij gamen. Als ik hem dan op standby zette duurder het even voordat hij was afgekoelt. Bij deze Air gaat het enorm snel. Ik zet spel uit, binnen 30 sec stop de ventilator en binnen 2 minuten is hij weer helemaal koud. Of ze hebben ander materiaal verbruikt of iets erop gesmeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Aluminium is gewoon een heatsink, een unibody heeft meer materiaal en in vergelijking minder opervlakte, dus dan is een macbook air sneller koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Mudi schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 01:46:
Waarom hebben wij niks als Dell outlet producten hier in BE/NL?

Een paar interessante producten uit Dell outlet US:
Latitude E6420
Intel Core i5-2540M
6 GB DDR3
9 Cell Battery

Prijs: 942,65 $ :o

Latitude E6420
Intel Core i5-2410M
8 GB DDR3
14.0 Inch HD(1366x768) Anti-Glare LED-backlit
6 Cell Battery

Prijs: 866,15 $

Intel Core i7-2720QM
500 GB SATA Hard Drive (7200 RPM)
8 GB Dual Channel DDR3
Nvidia NVS 4200M 512MB DDR3 Discrete Graphics
9 Cell Battery

Prijs: 1087,15 $ 8)7

(Opmerking: coupon van 15% is gebruikt geweest!)

Zolang ik 3 jaar garantie krijg, dan vind ik het helemaal niet als een laptop refurbished is. Zeker als het gecertificeerd is. Waarschijnlijk zijn deze laptops niet voldaan aan de eisen van de consument en gewoon terug gestuurd geweest. Deze worden dan voor een goedkoper prijs verkocht!
NL en Belgie zijn gewoon te klein en hebben te weinig inwoners. Veel grote bedrijven nemen Nederland ook niet heel serieus. Bij Dell werd ik 3 jaar geleden doorverbonden naar India ofzo voor de technische dienst. Verstond er helemaal niets van. Ben niet heel slecht in Engels, maar hier verstond ik geen woord van.
Hopelijk is het nu anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 21:46:
[...]

Hmm, dan heb ik blijkbaar toch een rare smaak :(
Haha, valt wel mee. :) Ik wou zelf eigenlijk ook een mat scherm. Maar heb toch maar die U31SD genomen. Maar ik vind het scherm juist erg mooi, scherp en helder. Als hij mat zou bestaan en ik had ze naast elkaar zien staan, had ik om die reden waarschijnlijk toch de glans genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
kx22 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:07:
[...]

NL en Belgie zijn gewoon te klein en hebben te weinig inwoners. Veel grote bedrijven nemen Nederland ook niet heel serieus. Bij Dell werd ik 3 jaar geleden doorverbonden naar India ofzo voor de technische dienst. Verstond er helemaal niets van. Ben niet heel slecht in Engels, maar hier verstond ik geen woord van.
Hopelijk is het nu anders.
helaas gebeurt dat nogsteeds, het word ook niet aangekondigd dus opeens hoor je iemand uit india met een gigantisch slecht engels accent (terwijl mijn engels beter als mijn nederlands is) echt heel lastig en goedkoop. En dat alleen om een pc retour te zenden vanwege dat het niet goed samengesteld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:16
Ik heb de mijne (Dell) via de Nederlandse klantenservice aangegeven als slecht geassembleerd, daar een onmogelijk e-mail adres gekregen (tig underscores en lettercombi's) om daar vervolgens mijn klacht te droppen met foto's.

Binnen een dag had ik reactie, waarin Dell zelf al overlegd had met de fabriek of de "schade" terecht was voor retourzending. Moet zeggen dat dit dus vrij soepel ging...

Retourneren gebeurt vervolgens door ophalen aan huis door UPS, dus daarover niks dan lof....

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Danny the dog schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:32:
Ik heb de mijne (Dell) via de Nederlandse klantenservice aangegeven als slecht geassembleerd, daar een onmogelijk e-mail adres gekregen (tig underscores en lettercombi's) om daar vervolgens mijn klacht te droppen met foto's.

Binnen een dag had ik reactie, waarin Dell zelf al overlegd had met de fabriek of de "schade" terecht was voor retourzending. Moet zeggen dat dit dus vrij soepel ging...

Retourneren gebeurt vervolgens door ophalen aan huis door UPS, dus daarover niks dan lof....
Ja ligt aan welk model je hebt van Dell.
Ik had de m1530 en kreeg dus een speciale service. Dat was uiteindelijk nog lastiger dan gewone service. Uiteindelijk is alles goed gekomen door heel veel gissen en graaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Danny the dog schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:32:

assemblage probs bij Dell zijn een ramp, echt, 3 XPS desktops gehad en er maar 1 uit geselecteerd die het beste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De duitse notebookcheck heeft een review van de vostro 3350 in de stal staan:
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.53800.0.html
Met 8-cel en HD 6470m.

Het scherm valt zoals altijd tegen, maar de accuduur is met 13 en een half uur idle en 6 en een half uur surfend erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:40:
De duitse notebookcheck heeft een review van de vostro 3350 in de stal staan:
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.53800.0.html
Met 8-cel en HD 6470m.

Het scherm valt zoals altijd tegen, maar de accuduur is met 13 en een half uur idle en 6 en een half uur surfend erg goed.
Met het scherm is (naar mijn mening) erg goed te werken. Ik heb er niet op gegamed, maar tekst lezen, scrollen en video geven absoluut goed beeld.

vraag me intussen een beetje af of ik mn geld wel terug had moeten vragen en niet gewoon een nieuw exemplaar... iets beters is er op dit moment niet in deze klasse, vooral gezien de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Danny the dog schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:51:
[...]

Met het scherm is (naar mijn mening) erg goed te werken. Ik heb er niet op gegamed, maar tekst lezen, scrollen en video geven absoluut goed beeld.

vraag me intussen een beetje af of ik mn geld wel terug had moeten vragen en niet gewoon een nieuw exemplaar... iets beters is er op dit moment niet in deze klasse, vooral gezien de prijs.
De horizontale kijkhoek is beste redelijk. De helderheid loopt wat terug, maar het blijft leesbaar. Verticaal is het echter wat slechter. Staat het scherm maar een beetje in de verkeerde stand, dan wordt het beeld al flets-wit of grijs. Er is wel mee te leven, maar je moet geen beeldbewerking willen doen op deze laptop.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Een niet denigrerend vraagje, wat doet de Vostro 3350 in dit topic? Ik bedoel thin & light topic. Het is dan wel een mooie 13 inch laptopje, maar hij is 2,7cm tot 3cm dik en weegt 2,19 kilo. Mijn allereerste laptop was ook 3cm dik en dat was de m1530. Misschien is het ook tijd voor een nieuw threadje, want 70 volle pagina's en het is al gauw onduidelijk (dit threadje gaat ook over 12-2010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een slecht scherm is over het algemeen prima te werken, maar als je weet dat een 10" IPS scherm $60 kost vraag je je af waarom dat niet in elke notebook zit. Ik betaal met liefde €100 voor een hoge resolutie scherm van goede kwaliteit. Als je dit model naast een macbook/samsung NP900/vaio Z zet word het verschil in beeldkwaliteit meteen pijnlijk duidelijk.

Voor enige vorm van grafische applicaties is zo'n scherm ook totaal ongeschikt. Met mijn uitmuntende scherm is dat al knap lastig vanwege de relatief slechte kijkhoeken.
Danny the dog schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:51:
Dat kom ik helaas vaker tegen. Mensen zijn ontevreden met eigenschap X van product Y, en sturen hem terug. Vervolgens komen ze tot de schrikbarende conclusie dat er simpelweg niets beter is.
kx22 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:24:
Een niet denigrerend vraagje, wat doet de Vostro 3350 in dit topic? Ik bedoel thin & light topic. Het is dan wel een mooie 13 inch laptopje, maar hij is 2,7cm tot 3cm dik en weegt 2,19 kilo. Mijn allereerste laptop was ook 3cm dik en dat was de m1530. Misschien is het ook tijd voor een nieuw threadje, want 70 volle pagina's en het is al gauw onduidelijk (dit threadje gaat ook over 12-2010).
Is de u30jc ook geen thin en light meer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens, de toevoeging thin en light is niet meer passend.

Misschien kunnen we een verdere splitsing te maken. Bijvoorbeeld aparte topics voor:
-10 inch (het 10" netbook topic)
-11.6" t/m 12.5 inch (het 11.6" t/m 12.5 inch notebook topic)
-13.1" t/m 14 inch (het 13.1" t/m 14 inch notebook topic)

ook niet ideaal maar dan wordt het wel wat overzichtelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 25-05-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Liever niet, alles tussen de 10 inch netboekjes en 15.x inch standaard notebooks hoort gewoon hier. Niet gaan versnipperen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die op zoek is naar een 11.6" heeft meestal totaal geen interesse in 14" laptops. Ik in ieder geval niet. En al helemaal niet in 13" laptops van 2 kg en meer. Een verdere opdeling zie ik dus wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:40:
Iemand die op zoek is naar een 11.6" heeft meestal totaal geen interesse in 14" laptops. Ik in ieder geval niet. En al helemaal niet in 13" laptops van 2 kg en meer. Een verdere opdeling zie ik dus wel zitten.
Voor de "kleinere maten" is er al dit topic...

Als het criterium is: "een lichte, compacte laptop", is er vaak geen harde lijn te trekken tussen een 12" en 13" model, maar kijk je meer naar het totaalplaatje.
Opsplitsen van de topics levert in zulke gevallen alleen nog meer onoverzichtelijkheid op.

Een nieuw topic aanmaken, met een opsomming van de hier genoemde modellen in de startpost is echter wel zeker gewenst :)

Ook het verwijderen van de niet meer leverbare modellen in het bovenaan getoond pricewatch overzicht zou prettig zijn. Daar staat trouwens ook foutief de Vostro 3550 genoemd ipv de 3350.

[ Voor 11% gewijzigd door Danny the dog op 25-05-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danny the dog schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:09:
[...]
Voor de "kleinere maten" is er al dit topic...
Duh :) Maar daar worden dus 10" Atom netbooks vermengd met 11.6" ultraportables als de DM1 en Acer 1830T. Slaat dus ook nergens op :)

Net zoals de Vostro 3350 nergens op slaat in een Thin and light topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Danny, ik snap dan ook niet dat je hem terug stuurt! De vostro 3350 is IETS lelijker dan een macbook, maar dan ook echt alleen vanwege die bultbatterij. Want dat is het vooral - iets lelijker. Praktisch gezien is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
JeMoederr schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:12:
Danny, ik snap dan ook niet dat je hem terug stuurt! De vostro 3350 is IETS lelijker dan een macbook, maar dan ook echt alleen vanwege die bultbatterij. Want dat is het vooral - iets lelijker. Praktisch gezien is er geen verschil.
Ik weet t.. de hardware is zo goed als gelijk.
Maar mij stoorde de batterijbult idd en het gewicht. Verder is t echt een super laptop.

De reden van terugsturen waren trouwens een aantal assemblagefouten, dus terug moest hij toch.
Hij zou echter in eerste instantie omgeruild worden, maar ik heb aangedrongen op een teruggave van het geld.

Mijn insteek was nl ook wat anders: ik was (ben) op zoek naar een zo licht mogelijk, werkbare laptop/netbook die niet persé topprestaties hoeft neer te zetten, echter wel rédelijke specs moet hebben en lang op de accu meegaat.

De Vostro was echt totale overkill voor mij, ik kocht hem enkel vanwege de geweldige actieprijs.
Toen ik hem had bleek het echter een superding, maar toen sloeg de twijfel weer toe.. snap je? (ik niet in elk geval :P )

edit: Je klinkt trouwens net als m'n moeder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:11:
[...]

Duh :) Maar daar worden dus 10" Atom netbooks vermengd met 11.6" ultraportables als de DM1 en Acer 1830T. Slaat dus ook nergens op :)
Dat komt nu eenmaal doordat de term "netbook" betrekking heeft op de maten 10" (en kleiner) tot en met 12"...
Het is een vaag gebied. Helaas zit er veel meuk tussen met te zwakke Atom processors, da's waar.
Net zoals de Vostro 3350 nergens op slaat in een Thin and light topic :)
Veel van de in dit topic genoemde laptops wegen om en nabij de 2 kilo, dus daarom mag je hem echt niet afkeuren. Vanwege de dikte, oké, maar dat is een optie die je ook achterwege kunt laten (door de platte 4 cell accu te kiezen)

Onder de 15" is het helaas minder makkelijk een "passende" configuratie te vinden (prestatie, mobiliteit, prijsklasse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Nog een klein ongemak: er zit geen "Break" toets op het Dell Vostro keyboard. Bij een externe desktopsessie is dat niet handig, omdat je zo niet meer naar full screen kunt schakelen. Ik heb wat gegoogled en het komt meer voor bij andere vostro modellen. De oplossingen die daar genoemd worden ctrl+Fn+Alt + F6 doen echter helemaal niets. Geen enkele toetsencombinatie met Fn levert een break op en een numlock zit er dus ook niet op.

Iemand enig idee?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.randyrants.com/2006/07/sharpkeys_211.html en dan de rechter control naar break renamen? 99% van de mensen gebruikt die echt nooit.

Edit: Acer maakt zijn goede naam op het gebied van thin en lights weer eens waar:
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.53799.0.html
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/typo3temp/pics/c4dad1adf1.jpg
13 inch. i5. GT540m. 66wh accu. 1.9KG. 7 en een half uur surfplezier.

En, jawel, eindelijk een fabrikant die het snapt: geen dvd drive.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:33:
Eens, de toevoeging thin en light is niet meer passend.

Misschien kunnen we een verdere splitsing te maken. Bijvoorbeeld aparte topics voor:
-10 inch (het 10" netbook topic)
-11.6" t/m 12.5 inch (het 11.6" t/m 12.5 inch notebook topic)
-13.1" t/m 14 inch (het 13.1" t/m 14 inch notebook topic)

ook niet ideaal maar dan wordt het wel wat overzichtelijker.
Dit vind ik wel een goed idee. Je weet toch wel welke maat scherm je wilt. Mooie splitsing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:12:
Edit: Acer maakt zijn goede naam op het gebied van thin en lights weer eens waar:
[afbeelding]

Da's een mooi ding, die Aspire 3830TG!! (jammer dattie van Acer is :P)

Wat gek trouwens dat als ik m door de pricewatch jas, ik iets zie dat het niet kan zijn... (zit nl een dvd drive in)

Nu nog even de volgende Dynabyte -15% actie afwachten, dan is de prijs ook wat meer Acer ;)

Edit: Dit moet dan toch de correcte i3 versie zijn? (was blijkbaar op t b2b deel van de site beland, is dus excl btw)

[ Voor 9% gewijzigd door Danny the dog op 26-05-2011 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 12:53
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:12:
http://www.randyrants.com/2006/07/sharpkeys_211.html en dan de rechter control naar break renamen? 99% van de mensen gebruikt die echt nooit.

[afbeelding]

Hij is wel iets dikker en zwaarder dan de 3820T, maar dat zal de koeling wel ten goede komen. De 3820TG kreeg namelijk wat kritiek op dat punt. Geen dvd drive is uiteraard weer zeer positief :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ja maar die acer is totaal kansloos ivm de throtteling-issue (zoals je tevens ook al in de notebookcheck review leest). Zware taken draaien (en gamen) gaat niet lukken, wat de een notebook totaaaaaale faal maakt.

Mochten ze dit kunnen oplossen (bios update, maar ik denk dat het een constructie probleem is) dan zou het een mooie goedkope en snelle laptop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Maar wordt de hardware nou gewoon te warm, waardoor de CPU gaat throttlen? Zoiets zal inderdaad moeilijk op te lossen zijn met een bios update. Ik had verwacht dat ze niet zo'n faal zouden maken omdat ze met de 3820TG al soort gelijke problemen hadden.

Mijn Duits is niet geweldig en de vertaalmachine bakt er ook geen duidelijke taal van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:X

De koelconstructie zie er ook vrij raar uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/typo3temp/pics/133df7e2b8.jpg
Enorme heatpipes. Ik vraag me af waarom ze de accu niet gewoon aan de voorkant hebben gestopt. Dat zou de koeling (die je het liefst aan de achterkant hebt, een processor onder je palmrest is not done) een stuk efficienter maken.

Er is ook nog aardig wat ruimte aanwezig trouwens, er kan vrij makkelijk een 12" van worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

StefanvanGelder schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:35:
Maar wordt de hardware nou gewoon te warm, waardoor de CPU gaat throttlen? Zoiets zal inderdaad moeilijk op te lossen zijn met een bios update. Ik had verwacht dat ze niet zo'n faal zouden maken omdat ze met de 3820TG al soort gelijke problemen hadden.

Mijn Duits is niet geweldig en de vertaalmachine bakt er ook geen duidelijke taal van :P
De temperaturen worden veel te hoog, dus de cpu clocked dan enorm terug..
Je ziet ook in de benchmark dat de gt540m vrij bagger presteert.
Terwijl je enorme framerates zou moeten halen, maar omdat de cpu terug throtteled wordt alles super traag.

En op het notebookcheck forum zijn wel apps te krijgen die de throtteling uit kunnen zetten, of de cpu standaard iets lager te clocken en vervolgens een 'laptop cooler' te gebruiken tijdens het gamen. Maar dit alles is erg ver van ideaal :) Dan betaal je denk ik liever iets meer voor een wel werkende laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar, ik zie de temperatuur van de CPU helemaal niet hoog worden. Max 87°.

De xps 15 snort met 95° nog vrolijk door met de maximum turbo clocks. Jammer dat je de GPU temp niet kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:46:
Maar, ik zie de temperatuur van de CPU helemaal niet hoog worden. Max 87°.

De xps 15 snort met 95° nog vrolijk door met de maximum turbo clocks. Jammer dat je de GPU temp niet kan zien.
Op het forum lees ik nu ook dat het geen cpu-temp issue is maar echt een 'throttling issue'
All right, I consider one hour as enough since the temps stabilized after 8 minutes and did not move since then. CPU only stressing proved that the core is not overheating:
CPU: 80-86°C
GPU: 63°C

Next I locked the cpu multiplier at 8 and run furmark to find out how high does the gpu goes by itself. Here are the results:
CPU: 69°C
GPU: 67°C
Echt heet wordt de cpu/gpu niet, maar toch gaat de clock enorm omlaag bij iets hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

overigens staat in de aankondiging op engadget dat de Vaio SA iets dunner is dan de SB. Overigens kan je 'm ook in een erg aparte kleur krijgen... ik hoop echt dat hij komende maand verkrijgbaar is in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
CT schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:28:
overigens staat in de aankondiging op engadget dat de Vaio SA iets dunner is dan de SB. Overigens kan je 'm ook in een erg aparte kleur krijgen... ik hoop echt dat hij komende maand verkrijgbaar is in NL :)
Dat zeggen ze wel maar ik geloof er niets van. Als ik naar alle poorten op dat plaatje kijk, kan het ook niet dunner, want ik heb alle poorten op dezelfde plekken. Ben benieuwd wat er verder allemaal inzit, als ik zo zie krijgt hij alleen een beter scherm 1600x900 (wat toch echt heel moeilijk lezen is). Op Z11 of Z12 van mijn vader zie ik ook gewoon lijntjes lopen. Ik las hier dat iemand die bijziend was en daarom de pixeldichtheid zag? Klopt dit? Ik heb ook een bril, beide kanten -2,0. Met bril en zonder bril zie ik dit.

Ik dacht dat ik mijn Air gewend was en die heeft een goed kwaliteits scherm. Maar als ik er over nadenk zie ik ook geen pixels op mijn zusjes Acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hogere resolutie draagt juist bij aan een scherper beeld, lijntjes hebben niets met de resolutie te maken.
kx22 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:40:
als ik zo zie krijgt hij alleen een beter scherm 1600x900 (wat toch echt heel moeilijk lezen is).
Dat valt echt wel me :) Dat is dezelfde pixel pitch als 1080p @ 15.6" en daar is iedereen die ik hoor enthousiast over. Ik vind het zelfs een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik vind 1366*786 op een 13.3 inch wel prima. Je stelt je taakbalk en DPI iets kleiner in en klaar is kees :) Er zit een groter verschil tussen 1366*786 en 1920*1080 op een 15.6 inch notebook dan tussen 1366*786 en 1600*900. Ik zou er zelf niet echt veel geld voor over hebben. Bij 15.6 inch zou ik de meerprijs wel voor lief nemen :)

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit 1600*900 op een 13.3 inch heb gezien.

Als de temperaturen van de TimelineX niet te hoog worden dan lijkt het me wel een BIOS / software probleempje, het is wel te hopen dat het wordt opgelost. Anders is het natuurlijk een dikke fail.

[ Voor 19% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-05-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nog nooit staan kwijlen bij de (goedkope versie van de) Sony Z in de MediaMarkt...? :9~

Maar wat we eigenlijk willen is gewoon een volledig schaalbaar OS en fonts, zodat de resolutie er niet meer toe doet voor hoe groot iets op je scherm wordt afgebeeld maar dat dit naar eigen smaak instelbaar is. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De resolutie is veeel te laag voor een volledig schaalbaar OS.

Zoom maar eens 10% uit met je browser, dat ziet er niet uit. Wil dat kunnen ben je wel bij de 300-400dpi aanbeland, misschien nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het ziet er niet uit omdat het OS en de fonts er niet op gemaakt zijn.

Ja, als dat zou kunnen, graag! Een Retina display zoals van de iPhone 4. Vier maal 3.5 inch is 14 inch. (3840 x 2560)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 26-05-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
StefanvanGelder schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:35:

Had / heeft de Acer Travelmate Timeline X 3820T (1st gen. i3) ook last van die problemen?
Kan zo 1, 2, 3 niet een extern reviewtje vinden. Wel wat gebruikersreviews hier op T.net, waarin eigenlijk alleen maar met tevredenheid beoordeeld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
http://www.notebookjourna...0tg-timelinex-nkrt-1140/5

Dat is wel met een 5650, ook een redelijke GPU, en niet de 3820TG specifiek maar wel in die TimelineX serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
StefanvanGelder schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 11:12:
http://www.notebookjourna...0tg-timelinex-nkrt-1140/5

Dat is wel met een 5650, ook een redelijke GPU, en niet de 3820TG specifiek maar wel in die TimelineX serie.
Je linkt naar de 4820TG... Maar ok, ik zie al dat t verschil tussen de 3820T en 3820TG in de (CPU en) GPU zit.

En dan zijn er nog deze en deze review...

Goede laptop, kan alleen warm worden als ik dat zo lees...

Ik twijfel op t moment nl tussen de Thinkpad Edge 11 (cashback) en deze Acer 3820T. Natuurlijk wel even +2GB en bij de Acer de HDD swappen...

Zijn beide licht en compact, met redelijke specs voor wat internet, office en film gebruik. Alleen zal de Acer t blijkbaar aanzienlijk langer op een acculading uithouden, waarbij de Edge echter weer zijn formaat en prijsvoordeel (hoeft enkel 2GB bij +ca. €20,- en cashback -€100,-) meeheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:57

TTD

De Sony Vaio SA is immidels uitgekomen in Amerika, voorlopig lijkt het precies hetzelfde als de SB maar dan met een scherm met hogere resolutie. Dus geen carbon fibre behuizing. Net Sony gebeld maar die zeiden dat er voorlopig geen nieuwe S serie naar Nederland komt op de SB na :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Danny the dog schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 11:46:
[...]

Je linkt naar de 4820TG... Maar ok, ik zie al dat t verschil tussen de 3820T en 3820TG in de (CPU en) GPU zit.

En dan zijn er nog deze en deze review...

Goede laptop, kan alleen warm worden als ik dat zo lees...

Ik twijfel op t moment nl tussen de Thinkpad Edge 11 (cashback) en deze Acer 3820T. Natuurlijk wel even +2GB en bij de Acer de HDD swappen...

Zijn beide licht en compact, met redelijke specs voor wat internet, office en film gebruik. Alleen zal de Acer t blijkbaar aanzienlijk langer op een acculading uithouden, waarbij de Edge echter weer zijn formaat en prijsvoordeel (hoeft enkel 2GB bij +ca. €20,- en cashback -€100,-) meeheeft.
Klopt inderdaad. De 3820TG heeft een dedicated videokaart. De 3820T heeft geen last teveel hitte, dat kan ik met zekerheid zeggen omdat ik er nu op typ :P Het is een lekkere stille laptop die lang op een acculading kan, echt een aanrader! Maar Acer zal binnenkort ook wel een 3830T uitbrengen? (Dus met SB en zonder dedicated videokaart?) Dat is dan wellicht een waardige opvolger en wellicht betere koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
StefanvanGelder schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:41:
[...]
Klopt inderdaad. De 3820TG heeft een dedicated videokaart. De 3820T heeft geen last teveel hitte, dat kan ik met zekerheid zeggen omdat ik er nu op typ :P Het is een lekkere stille laptop die lang op een acculading kan, echt een aanrader! Maar Acer zal binnenkort ook wel een 3830T uitbrengen? (Dus met SB en zonder dedicated videokaart?) Dat is dan wellicht een waardige opvolger en wellicht betere koop!
Kijk... nu heb je me dus al met 9 tenen over de streep ;-)

En tja.. een 3830T zal ook wel weer zoveel duurder zijn en de 3820T is nu "in de actie" voor nog geen 440 euro... Beetje RAM erbij en mettertijd nog een paar tientjes voor een Momentus XT of een gewone 7200rpm HDD en je hebt een leuk ding lijkt me.

Jij bent dus ook tevreden met het gebruiksgemak, de bouwkwaliteit en de performance van de toch wat gedateerde i3-370M? (ik ben nl nogal huiverig tegenover Acer.... hoewel dit ding er gewoon goed uitziet)

[ Voor 5% gewijzigd door Danny the dog op 26-05-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

TTD schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:33:
De Sony Vaio SA is immidels uitgekomen in Amerika, voorlopig lijkt het precies hetzelfde als de SB maar dan met een scherm met hogere resolutie. Dus geen carbon fibre behuizing. Net Sony gebeld maar die zeiden dat er voorlopig geen nieuwe S serie naar Nederland komt op de SB na :?
Ik had ook al gebeld maar bij mij zeiden ze dat het nog niet officieel op papier stond maar de Z serie deze zomder zeker komt alleen de SA was nog niet duidelijk maar ze dacht eind juni ...
Maar goed blijven bellen dan weten ze dat er veel vraag naar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ben benieuwt of de kwaliteit zelf beteris van de SAserie, de quality control enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTA
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:48
Danny the dog schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:47:
[...]

Kijk... nu heb je me dus al met 9 tenen over de streep ;-)

En tja.. een 3830T zal ook wel weer zoveel duurder zijn en de 3820T is nu "in de actie" voor nog geen 440 euro... Beetje RAM erbij en mettertijd nog een paar tientjes voor een Momentus XT of een gewone 7200rpm HDD en je hebt een leuk ding lijkt me.

Jij bent dus ook tevreden met het gebruiksgemak, de bouwkwaliteit en de performance van de toch wat gedateerde i3-370M? (ik ben nl nogal huiverig tegenover Acer.... hoewel dit ding er gewoon goed uitziet)
De 3820tg is zeker een aanrader. Nadat mijn oude gestolen was heb ik lange tijd gezocht naar een waardige opvolger maar heb die helaas niet gevonden in het huidige aanbod thin & lights.

Dus besloten toch weer een acer 3820tg te kopen aangezien ze nu wel erg gunstig geprijst zijn in duitsland, zie http://geizhals.at/eu/a601392.html. Een qwerty toetsenbord van ebay erin en je hebt een stille laptop met uitstekende koeling waarmee je ook de laatste games kunt spelen.

Mocht je er een bij cyberport kopen kun je een kortingscode gebruiken waarmee je 20 euro korting krijgt op een aantal acer accesoires. Zo heb ik er een acer sleeve bij gepakt voor maar 2,90 euro (http://www.cyberport.de/n...33-8-cm-13-3-schwarz.html) De code is ACERAS2011

[ Voor 0% gewijzigd door JSTA op 26-05-2011 13:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
JSTA schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:46:
[...]
De 3820tg is zeker een aanrader. Nadat mijn oude gestolen was heb ik lange tijd gezocht naar een waardige opvolger maar heb die helaas niet gevonden in het huidige aanbod thin & lights.

Dus besloten toch weer een acer 3820tg te kopen aangezien ze nu wel erg gunstig geprijst zijn in duitsland, zie http://geizhals.at/eu/a601392.html. Een qwerty toetsenbord van ebay erin en je hebt een stille laptop met uitstekende koeling waarmee je ook de laatste games kunt spelen.

Mocht je er een bij cyberport kopen kun je een kortingscode gebruiken waarmee je 20 euro korting krijgt op een aantal acer accesoires. Zo heb ik er een acer sleeve bij gepakt voor maar 2,90 euro (http://www.cyberport.de/n...33-8-cm-13-3-schwarz.html) De code is ACERAS2011
Tja, in NL kost de i3 versie nu ook maar 437 euro. Heb je wel maar 2GB ram en geen dedicated GPU, maar is dan ook €200,- goedkoper dan de gelinkte DE variant.

Maar in ieder geval bedankt voor de support + het delen van je positieve ervaring :)
Vanavond nog s ff over denken...

dit is btw wel heel veel voor weinig... (i7 in 11")

[ Voor 5% gewijzigd door Danny the dog op 26-05-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strakke aanbieding Danny. Ik zeg doen. Core i3 is meer dan rap genoeg.

[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 26-05-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Philflow schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:10:
Strakke aanbieding Danny. Ik zeg doen. Core i3 is meer dan rap genoeg.
Vraag me eigenlijk meer af wat je eerst getypt had (35% gewijzigd) ;)
t Is idd een goeie actie, mooie laptop en specs zijn voldoende voor mijn toepassing.

Persoonlijk ga ik echter ook altijd graag voor degelijkheid, kwaliteit en de beste "bang for buck" verhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt een Sony Vaio SB te kopen.

Nu lees ik in dit topic iets over de SA.

Weet iemand wanneer deze SA uitkomt?
En wat is de verwachte prijs van de SA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Danny the dog schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:47:
[...]

De core i3 is snel genoeg! Ik heb zelf een nog meer gedateerde cpu, de 330m. Ik heb namelijk de eerste reeks die iets anders was qua config. Deze om precies te zijn. Ik heb daar toen ook een review over geschreven. Ik heb hem bijna al een jaar in gebruik! Ik gebruik hem bijna dagelijks ivm school. Niets anders dan lof. Ik heb vorige week wel 2 jaar extra garantie aangeschaft voor 80 euro omdat een jaar toch wel erg snel is gegaan. Die van mij is namelijk nog in behoorlijke nieuwstaat en je weet maar nooit...

Inmiddels zit er ook een 120GB ssd in, wat de performance wel ten goede komt. De standaard hdd vond ik namelijk maar niks.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-05-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Thanx voor je reactie! En vooral ook voor de link naar je review... Dit is voor mij meteen reden om deze laptoppert niet te nemen! Die uitstekende (in meerdere opzichten :P) batterij vind ik echt vreselijk....

Bij de diverse webshops en in reviews heb ik nog geen foto gezien waarop je de accu zo ziet zitten.
Er zijn echter wel zij-aanzichten te vinden en volgens mij heeft er óf iemand zitten fotosoepen of laten ze een plaatje zien van de 6-cell uitvoering...

Erg jammer, want verder lijkt t me echt een heel goede keuze, vooral voor dit geld.

Edit: in eerder genoemde reviews is de batterij toch vrij vlak, is dit tussentijds gewijzigd tov jouw model?

[ Voor 24% gewijzigd door Danny the dog op 26-05-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
In andere landen wordt of werd die veelal met 6 cells accu geleverd. Die 6 cells accu is ook op ebay te krijgen is. Voor mij was de batterij geen afknapper maar wel een minpuntje. Maarja, dat minpuntje levert wel 3 uur extra accuduur op :) Wellicht dat de 3830T wel standaard met 6 cells accu wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Tja... t is net om die reden dat ik de Dell Vostro 3350 toch heb laten uitkeren in contanten...
Ik wil graag een platte laptop met lange accuduur... Moet kunnen, als de fabrikanten eens zouden stoppen met DVD-drives in een 13" laptop te duwen...

Anywho, erg fijn dat ik er door jou vóór de koop achter kwam deze keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Danny the dog schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:26:
Tja... t is net om die reden dat ik de Dell Vostro 3350 toch heb laten uitkeren in contanten...
Ik wil graag een platte laptop met lange accuduur... Moet kunnen, als de fabrikanten eens zouden stoppen met DVD-drives in een 13" laptop te duwen...

Anywho, erg fijn dat ik er door jou vóór de koop achter kwam deze keer ;)
het kan wel, maar dell gebruikte gewoon de foute accu voor dat model, li ion in plaats van polymer dat je platter kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Sn0wblind schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:44:
[...]
het kan wel, maar dell gebruikte gewoon de foute accu voor dat model, li ion in plaats van polymer dat je platter kan maken
Da's idd jammer. Zou een nóg betere laptop zijn met een vlakke bodem en toch dezelfde accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

li-ionpolymer :X is veel duurder. Terwijl de vostro de budgetlijn is. Zelfs de 15z heeft een li-ion accu.

Het voordeel van polymer is dat je het elke vorm kan geven die je wilt, li-ion is altijd batterijvormig (rond).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.elu
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 12:46
Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:54:
Ja idd, als je bijv dit ziet:
http://blog.laptopmag.com...-x1-with-core-i5-for-1304
1304 dollar voor een I5 versie met HDD
en wij betalen hier bijna 2100 pricewatch: Lenovo Thinkpad X1 (NWK2NMH) voor de versie met een SSD die iets van 230 los kost.
>.<
En dat terwijl die 1304 dollar omgerekend nog geen 1k is :'( :'(
Ik ga eens kijken of ik deze naar NL kan halen. 1304 dollar + 7% TAX in USA + verzendkosten ~75 + ~25 inklaringskosten * 1.19 (BTW) = ~1290 euro. Stuk goedkoper dan in NL halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
rensariens schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:08:
[...]
Ik ga eens kijken of ik deze naar NL kan halen. 1304 dollar + 7% TAX in USA + verzendkosten ~75 + ~25 inklaringskosten * 1.19 (BTW) = ~1290 euro. Stuk goedkoper dan in NL halen.
Je moet wel even opletten met de dollarkoers die je betaalmethode gebruikt.
Bij creditcard wordt de koers aan het eind van de boekmaand gebruikt, PayPal hanteert weer een eigen koers...
Sowieso leveren fabrikanten in de USA niet rechtstreeks aan het buitenland, dus moet je eventueel een tussenpersoon gebruiken, zoals http://www.fromus2eu.nl/ (zijn natuurlijk ook weer kosten, maar goed, nog altijd stukken goedkoper dan hier)
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:07:
li-ion is veel duurder. Terwijl de vostro de budgetlijn is. Zelfs de 15z heeft een li-ion accu.

Het voordeel van polymer is dat je het elke vorm kan geven die je wilt, li-ion is altijd batterijvormig (rond).
Dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd :)

[ Voor 20% gewijzigd door Danny the dog op 26-05-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.elu
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 12:46
Klopt Danny. Idee is om m'n zakelijke paypal account te gebruiken, zou moeten werken als ik een USA adres toevoeg. Heb iemand die de x1 wel door wilt sturen voor me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:07:
li-ion is veel duurder. Terwijl de vostro de budgetlijn is. Zelfs de 15z heeft een li-ion accu.

naar mijn weten was juist polymer duurder dan de gemmidelde li ion batterij omdat de polymer vaak voor een betere kwaliteit gebouwt word, dus meer cycles etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh, er klopt inderdaad geen kant van die eerste zin :X Even fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:05:
[...]

Hij is wel iets dikker en zwaarder dan de 3820T, maar dat zal de koeling wel ten goede komen. De 3820TG kreeg namelijk wat kritiek op dat punt. Geen dvd drive is uiteraard weer zeer positief :)
Gelukkig maar want Acer kan geen kwaliteit leveren als er wel een DVD drive in die serie zit. Zie hier een foto van het 15,6inch model uit dezelfde serie.
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/40a91c0aa1.jpgbron: http://www.notebookcheck....0TG-Notebook.52957.0.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:35:
Ehh, er klopt inderdaad geen kant van die eerste zin :X Even fixen...
zin klopt wel, wat ik probeer te zeggen, de markt voor goedkope li ion is forst groter en kan minder cycles hebben dan de huidige li polymer standaard, alleen hoogwaardige Li ion cellen zijn duurder dan polymer, maar die vind je echt niet in de vostro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan wel kloppen, ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis over batterijen niet veel verder reikt dan wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:02:
[...]

Gelukkig maar want Acer kan geen kwaliteit leveren als er wel een DVD drive in die serie zit. Zie hier een foto van het 15,6inch model uit dezelfde serie.
[afbeelding]bron: http://www.notebookcheck....0TG-Notebook.52957.0.html
Tja, Acer is gewoon cheap en die prijs moet toch ergens vandaan komen :)
rensariens schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:08:
[...]

Jammer dat het scherm 768p is anders had ik die ook wel willen overwegen...

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 27-05-2011 10:43 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:57

TTD

Net de Vaio SB gekregen. Het scherm is zo slecht nog niet, kijkhoeken zijn gewoon goed en kleuren weergave is ook goed mits je helderheid op 100% zet. 1366*768 ziet eruit als 1920*1080 op een 22inch monitor wat voor mijn doen al genoeg is. Bouwkwaliteit is gewoon oke, niet zoals een mbp maar beter dan een gemiddelde hp,acer of asus. Ook voelt het steviger aan dan mijn oude Vaio SZ. Geluid van de SB is eigenlijk net als bijna ieder ander laptop ronduit matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Dus 's avonds als er weinig licht is moet je jezelf verblinden om fatsoenlijke kleuren te krijgen 8)7 Hebben we het nog niet gehad over de veel kortere accuduur....nee, ik wil een scherm dat op alle helderheidsinstellingen normaal kleuren weergeeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.