Stille Fileserver voor in de kamer?

Pagina: 1
Acties:

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:16
Hallo medetweakers,

Ik wil graag een fileserver in mij kamer gaan inrichten. Die ik 24/7 wil aan laten. Ik heb al wat componenten(Intel Dualcore E5200 met Artic Cooler,moederboard,geheugen,Samsung 2TB, Be Quit 300 watt voeding).

Ik denk er zelf aan om een server in een computerkast te stoppen die dicht kan.
Aangezien ik zelf ook in de kamer slaap moet hij vanaf ongeveer 2 meter onhoorbaar zijn.

Wie heeft daar ervaring mee en tips?

[ Voor 6% gewijzigd door polli_ op 21-11-2010 17:18 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Stille hardeschijven, stille voeding en stille CPU koeler gebruiken

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Computerkast die helemaal dicht is gaat nooit goedkomen. Dat wordt veel te warm daar binnen.

Naar mijn ervaring is dit vrijwel onmogelijk. Je hoort het altijd wel. Het is de vraag of jij daar aan kan wennen. Ik kon dat niet en heb het ding uit m'n kamer gesmeten. Enige optie die je inderdaad hebt is voor alles stille componenten te gebruiken. Maar het ding ergens anders neerzetten is nog altijd het beste.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Passief koelen is een optie. Of waterkoeling maar dan een passief gekoelde radiator. Sowieso kan je beginnen met het isoleren en verminderen van resonantie.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hardeschijven in een trillingsdemper hangen, processor passief koelen en een passieve voeding. Dan heb je enkel een rear exhaust nodig en dat is dan gewoon een 120mm stille fan of, indien je kast dat ondersteund, een groter formaat.
Wel zal je het altijd horen als hardeschijven op gaan spinnen, daar is niet veel aan te doen. Kast kan je wel helemaal isoleren, maar je zal het altijd houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• polli_
Glashelder schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:15:
Computerkast die helemaal dicht is gaat nooit goedkomen. Dat wordt veel te warm daar binnen.

Naar mijn ervaring is dit vrijwel onmogelijk. Je hoort het altijd wel. Het is de vraag of jij daar aan kan wennen. Ik kon dat niet en heb het ding uit m'n kamer gesmeten. Enige optie die je inderdaad hebt is voor alles stille componenten te gebruiken. Maar het ding ergens anders neerzetten is nog altijd het beste.
Ook niet als je hem alleen in de avond dicht gooit. Ik woon in een studentenkamer dus kan hem niet ergens anders kwijt. Hij moet toch echt in mijn kamer.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:20:
[...]

Ook niet als je hem alleen in de avond dicht gooit. Ik woon in een studentenkamer dus kan hem niet ergens anders kwijt. Hij moet toch echt in mijn kamer.
Dat wil je niet, maar kies je de componenten goed uit (zie mijn post hierboven) hoeft dat ook niet. Als er geen koele lucht de kast in kan loopt de temperatuur op en zal je processor dat echt niet leuk gaan vinden. Je hardeschijven trouwens ook niet.

Mijn server hoor ik niet echt op twee meter afstand, zit een BeQuiet voeding in en een 120mm rear exhaust, das alles.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• polli_
battler schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:17:
Passief koelen is een optie. Of waterkoeling maar dan een passief gekoelde radiator. Sowieso kan je beginnen met het isoleren en verminderen van resonantie.
Is een optie. Maar denk ik iets te duur voor me.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je wilt dat de medestudenten je fileserver dag en nacht kan benaderen. Dan heb je last van draaiende harde schijven. Als ik de ventilators voldoende stil maak, dan hoor ik gewoon het opspinnen en de reads/writes van de harde schijven.

• polli_
rapture schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:25:
Je wilt dat de medestudenten je fileserver dag en nacht kan benaderen. Dan heb je last van draaiende harde schijven. Als ik de ventilators voldoende stil maak, dan hoor ik gewoon het opspinnen en de reads/writes van de harde schijven.
Nee. Ik wil alleen toegang tot me server doormiddel van me laptop. Ik heb twee samsung F3 van 2 TB. Die zijn redelijk stil.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou ik denk dat je nu wel genoeg tips hebt gehad? Let erg op de kast keuze, dat kan veel schelen.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Plug computer met externe opslag zoals Sheevaplug of een hogere serie, moet je wel bekend zijn met Linux ;)

• polli_
Ik denk dat misschien een oude laptop als fileserver ga gebruiken. Die laptop is best stil. Vanaf 1 meter is onhoorbaar. Heeft jammer maar twee USB poorten.

Of een NAS server zou ook nog kunnen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt dus nog niet eens een flauw idee wat je wilt? Eerst over een pc die perfect stil te krijgen is en nu een laptop of NAS? Ga dan eerst eens zelf uitzoeken wat je wilt want dit komt wel erg ondankbaar over.

• polli_
Tsurany schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:38:
Je hebt dus nog niet eens een flauw idee wat je wilt? Eerst over een pc die perfect stil te krijgen is en nu een laptop of NAS? Ga dan eerst eens zelf uitzoeken wat je wilt want dit komt wel erg ondankbaar over.
Nou het probleem is dat al wat redelijk wat stille componenten aangeschaf hebt. Speciale artic cooling en Be Quit voeding en Samsung 2 TB hardeschijven. Misschien dat ik nog een special kast moet kopen. Dus de vraag is eigenlijk is het nog stiller te krijgen of dat ik misschien andere alternatieven moet bekijken.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:28:
Nee. Ik wil alleen toegang tot me server doormiddel van me laptop. Ik heb twee samsung F3 van 2 TB. Die zijn redelijk stil.
Wat voor nut heeft het om een fileserver te draaien op het moment dat de gebruiker slaapt? 24/7 door leechen? Dan maar je besturingssysteem en downloads in progress op een laptopschijfje, achteraf kan je het naar de grote schijven overzetten?

• polli_
rapture schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:48:
[...]
Wat voor nut heeft het om een fileserver te draaien op het moment dat de gebruiker slaapt? 24/7 door leechen? Dan maar je besturingssysteem en downloads in progress op een laptopschijfje, achteraf kan je het naar de grote schijven overzetten?
Soms wil je ook dat de server vanuit je werk toegangelijk is. En het lijkt me onhandig om elke keer de server aan en uit te doen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

stille fileserver ?

go Atom ;)

koop je een nvidia ion bordje, het verbruikt niks, het is passief gekoeld en je kan er een RAID array aan hangen ;)

voordelen:

goedkoop
compact
stil

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:03
polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:52:
[...]

Soms wil je ook dat de server vanuit je werk toegangelijk is. En het lijkt me onhandig om elke keer de server aan en uit te doen.
Eventueel kan je dat met wake on lan en je router goed configureren wel in orde krijgen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Ik heb een tweedehands netbook als htpc. Zit geen fan in dus ook geen geluid :)

Homey — Critics are those without skills to create.

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:48:
[...]

Nou het probleem is dat al wat redelijk wat stille componenten aangeschaf hebt. Speciale artic cooling en Be Quit voeding en Samsung 2 TB hardeschijven. Misschien dat ik nog een special kast moet kopen. Dus de vraag is eigenlijk is het nog stiller te krijgen of dat ik misschien andere alternatieven moet bekijken.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Je hebt wat componenten en je vraagt hoe je het stiller krijgt?? Heb je de pc al in mekaar gezet en de geluidsterkte gemeten? Heb je al wat tests opgezocht? Weet je zelf eigenlijk wel wat je wilt? Btw, schrijf gewoon Arctic en Quiet ipv deze onzin. :?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:48:
[...]

De grootste geluidsmakers zijn de hardeschijven, dat is in een laptop of NAS echt niet anders. Zoals aangegeven kan alles passief met slechts een enkele fan voor airflow, daar al over nagedacht?

• polli_
pm1 schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:54:
stille fileserver ?

go Atom ;)

koop je een nvidia ion bordje, het verbruikt niks, het is passief gekoeld en je kan er een RAID array aan hangen ;)

voordelen:

goedkoop
compact
stil
Die Nvidia Ion ziet er goed uit. Bedankt. Daar ga ik zeker naar kijken!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:23

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

extra optie is nog geluidsabsorberende matten in de kast hangen. Dat helpt ook altijd weer.

• polli_
Tsurany schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:13:
[...]

De grootste geluidsmakers zijn de hardeschijven, dat is in een laptop of NAS echt niet anders. Zoals aangegeven kan alles passief met slechts een enkele fan voor airflow, daar al over nagedacht?
Heb maar 2 fans draaien en dat is die van CPU koeler en die van de Be Quit voeding.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Kijk anders eerst eens in Het stille PC topic. Daar staan een hoop gebruikerservaringen en nuttige tips.
Succes.

O, en welkom op tweakers.net.

[ Voor 8% gewijzigd door dragunova op 21-11-2010 17:25 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 23:01

lier

MikroTik nerd

Gewoon alle losse spullen (ex je HD) verkopen en van de opbrengst een leuke Synology/Qnap NAS aanschaffen. Kan je nog meer mee dan alleen NAS-sen en is best wel behoorlijk stil.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:21:
[...]

Heb maar 2 fans draaien en dat is die van CPU koeler en die van de Be Quit voeding.
En dat kan dus passief, maar als jij zo gigantisch selectief leest en zelf totaal geen moeite doet ben ik er eigenlijk wel klaar mee.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Jammer dat je al componenten hebt, anders zou ik zeggen: neem een fit in combinatie met SSD. Als je SSD te duur vindt, kan je ze natuurlijk na x minuten nietsdoen in de slaapstand zetten; dan hoor je ook niets meer. Ik ben fan van mijn fit!

[ Voor 11% gewijzigd door Varienaja op 21-11-2010 17:29 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik heb zelf een server-voor-alles die naast mijn bed staat (op 40-50cm van mijn hoofdkussen). Deze is zga geruisloos: een Intel Atom D510, goedkope IDE SSD, PicoPSU en aangepaste fan.

Samenvatting staat op http://sites.google.com/site/klaasdc/atom-d510-linux-server
Als je van plan bent Linux te draaien staat er nog wat nuttige info.

[ Voor 13% gewijzigd door CopperCAT op 21-11-2010 23:31 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je wat meer vermogen wilt kan je ook een simpele e versie van AMD nemen zoals de 240e, zet er een grote Geminii koeler op en je kan hem passief koelen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
pm1 schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:54:
stille fileserver ?

go Atom ;)

voordelen:

goedkoop
compact
stil
Waarom zou je een ION willen in een headless server? Gewoon een kale atom is dan prima.

• Bolletje
  • Laatst online: 12:21

Bolletje

Moderator Harde Waren
mcDavid schreef op maandag 22 november 2010 @ 00:15:
[...]

Waarom zou je een ION willen in een headless server? Gewoon een kale atom is dan prima.
Gewone Atom ondersteunt RAID ;)

(of je moet met software-oplossingen gaan werken)

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 22-11-2010 01:01 ]

• polli_
Bedankt voor de reacties. Ik overweeg inderdaad een een Intel Atom systeem samen te stellen.
Volledig fanless. Voor het OS wil ik een SSD of 2,5 inch schijf aanschaffen en voor opslag een Samsung 2TB.

• Graviton12
  • Laatst online: 23-05-2025
Neem een NAS, opgelost, Drobo of Qnas of wat dan ook, kan je zonder probleem inrichten om van buiten uit te benaderen, backups nemen noem maar op en stiller kan je het toch niet krijgen, zit meestal een ARM of Atom in en verbruikt geen ruk tov htpc.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02
Je zou ook het moederbord met een grote passieve koeler op een plank kunnen maken, waarschijnlijk koelt de boel dan wel genoeg.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:08
polli_ schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:13:
Wie heeft daar ervaring mee en tips?
Hier twee topics bomvol ervaringen en tips:

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

CopperCAT schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:30:
Ik heb zelf een server-voor-alles die naast mijn bed staat (op 40-50cm van mijn hoofdkussen). Deze is zga geruisloos: een Intel Atom D510, goedkope IDE SSD, PicoPSU en aangepaste fan.

Samenvatting staat op http://sites.google.com/site/klaasdc/atom-d510-linux-server
Als je van plan bent Linux te draaien staat er nog wat nuttige info.
Collega ! ;)

Hier een voorbeeld van mijn bakkie:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4147/5179656113_6185345613_z.jpg

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
ocdaan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:50:
[...]

Collega ! ;)

Hier een voorbeeld van mijn bakkie:

[afbeelding]
Waarom heb je zo'n grote kast met voeding gekozen, als je er een PicoPSU en alleen een 2,5" schijf in hebt gezet?

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:40:
[...]

Waarom heb je zo'n grote kast met voeding gekozen, als je er een PicoPSU en alleen een 2,5" schijf in hebt gezet?
De prijs, ik kon niets leuks vinden wat enigsinds betaalbaar was.
Pagina: 1