Toon posts:

Probleem met OCZ3G1333LVAM4GK geheugen op Asrock M3N78D mobo

Pagina: 1
Acties:

• airbornefreak
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-02-2013
Eerdere topics waarin ik dit probleem beschreven heb kunnen jullie hier lezen:

Computer loopt op ingewikkelde manier vast
Computer kan niet booten op HDD

Specs van mijn systeem:
Moederbord: Asrock M3N78D
Processor: AMD Phenom II X4 905e
GPU: Sapphire HD 5670 512MB
Geheugen: OCZ Geheugen Gold DDR3,1333-4GK met part number: OCZ3G1333LVAM4GK

Kort samengevat: Sinds ik mijn systeem heb opgebouwd krijg ik random freezes bij mijn computer. Geen BSoD, maar gewoon een stilstaand beeld en niks van de computer dat reageert. Het enige wat ik dan kan doen is de aan/uitknop 5 seconden indrukken en weer opnieuw opstarten.
Nu ben ik zo ver dat na het handmatig instellen van mijn geheugen op de aanbevolen instellingen (zie hieronder) mijn computer helemaal niet meer wilt opstarten en in een soort van 'opstartcyclus' zit waarbij hij spontaan opnieuw opstart als ik probeer met windows te booten.

Ik heb nu eindelijk ontdekt wat de veroorzaker is: het interne geheugen. Sowieso was het al bijna zeker dat het hele probleem een hardwareprobleem was, alleen nu is ook eindelijk duidelijk geworden dat het aan het geheugen ligt. Hieronder een klein verslag wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

Na het instellen van de aanbevolen timings (9-9-9-20) boot hij windows niet eens meer op. Na het scherm van het merk van het moederbord, krijg ik alleen maar een zwart scherm. Er gebeurd helemaal niks meer. Ik heb geprobeerd om alles weer naar “auto” te zetten in de BIOS, maar zelfs nu krijg ik alleen maar een zwart scherm.

Bij het drukken op de aan/uitknop duurt het even een paar seconden voordat de computer goed gaat draaien (is al een tijdje zo).

Met één geheugenreepje in het witte slot start de computer spontaan opnieuw op.
Vervolgens heb ik opstartherstel gedaan. Daar heeft ie gewoon zijn werk gedaan.
Als ik de computer vervolgens weer opnieuw gewoon laat opstarten in Windows start hij weer spontaan opnieuw op zodra het logootje begint te verschijnen. Geheugen 1 in het tweede witte slot geeft weer een computer die spontaan opnieuw opstart zodra het Windowslogo verschijnt.

Poging Geheugen II in witte slot: eerste poging zelfde probleem → computer start spontaan opnieuw op. Deze poging was met aanbevolen instellingen (1333 MHz 9-9-9 @ 1,65V).
Poging Geheugen II met alles 'auto': zelfde geval

Een van mijn vermoedens is dat het geheugen niet compatible is met het mobo, maar volgens mij moet dat niet zoveel uitmaken toch? Kan iemand mij hier wat meer duidelijkheid over verschaffen? Het geheugen wat ik nu gebruik staat iig niet in de QVL van Asrock (zie ook http://www.asrock.com/mb/memory/M3N78D.pdf) en ook niet in de lijst van OCZ (zie ook http://memoryselector.cne...id=6148&model_id=895620). Betekent het perse dat geheugenmodules die niet in deze lijsten staan voor random freezes zorgen? Of niet?

• ®androiid
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-07 16:06

®androiid

Euroshopper

Het is een mogelijkheid dat het het geheugen is, je zou kunnen proberen om er geheugen in te zetten wat wel in de QVL staat en als de freezes dan ophouden weet je dus 100% zeker dat het het geheugen is

Pils €0,50

• Silver Wolf III
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-07-2019

Silver Wolf III

No Not a Fox But an Wolf yarrr

Misschien dat je mobo het low voltage gedeelte niet ondersteund heb dit al eerder gehad met een p55 mobo van asus. ik heb toen standaard ram bankjes gehaald en de bsod's waren toen opgelost.

Wat je ook kan proberen is het voltage van de bankjes wat op de verpakking of op de site van OCZ staat vermeld even te checken met de echte waarden in je bios. Het kan zijn dat hier een lager spanning is vermeld dan moet je de spanning excact naar dat voltage brengen en dan nogmaals booten

Het kan namelijk zijn dat je mobo denk dat het geheugen op 1.25v hoort te draaien(nate vinger werk)
Maar het kan zijn dat jouw bankjes op 1.65v moeten draaien dan maakt de steping niet uit het geheugen word dan niet aangesproken om dat het voltage niet genoeg is om het geheugen te beschrijven en weer af te lezen.

ANY OF MY POSTS ARE RESEARCHED AND/OR COMPILED BITS OF INFORMATION* AND YOU SHOULD FOLLOW THEM AT YOUR OWN RISK.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee