Computer loopt op ingewikkelde manier vast

Pagina: 1
Acties:

• airbornefreak
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02-2013
Het speelt al een tijdje, maar het begint me nu toch echt te irriteren: mijn computer loopt op hele rare manieren vast. Wat zeg maar het meeste gebeurd is dat mijn computer op de meest willekeurige manieren niet meer reageert. Het beeldscherm blijft wel een normaal beeld geven, maar de cursor reageert niet en het LEDje dat flikkert als de computer bezig is met laden geeft dan ook geen kick meer. Als je maar lang genoeg wacht schakelt de monitor dan weer wel over in de slaapstand en uiteraard krijg je het beeld dan niet terug door de muis te bewegen omdat de computer simpelweg nergens meer op reageert. Wat meestal rest is de reset knop of de on/off-switch 5 seconden lang indrukken.

Wat dit probleem zo complex maakt is dat de computer op verschillende manieren lijkt vast te lopen. De meeste keren loopt hij vast zoals hierboven net is beschreven. De andere keer loopt ie al vast tijdens het laden van Windows, net nadat je in je eigen account hebt ingelogd. Het is zelfs één keer (in de 2 maanden dat het systeem in elkaar is gezet) voorgekomen dat de computer spontaan uitviel alsof de stroom wegviel. Dit terwijl de elektriciteit in het huis het gewoon deed.

Het is ook een enkele keer voorgekomen dat ik twee "bliepjes" hoorde die je ook bij het opstarten hoort, terwijl de computer al helemaal opgestart was en ik met de dagelijkse dingen bezig was. Na de twee bliepjes reageerde de computer dan nergens meer op. Voor de duidelijkheid: dit is maar één keer voorgekomen. Het is ook maar één keer voorgekomen dat ik een constante bliep bleef horen zoals hier is geregistreerd: YouTube: Computerprobleem: hij loopt vast

Wat al een paar keer is gebeurd, is dat wanneer de computer niet was vastgelopen en ik hem eventjes in de slaapmodus zette, ik bij het opstarten een BSoD tegenkwam en weer van voor af aan kon beginnen.

Bij het vastlopen terwijl ik een film kijk blijft het geluid ook hangen. In de onderstaande links naar Youtube kunnen jullie het beeld én het geluid horen die mijn computer produceert als hij vastloopt. Dit varieert van geluiden uit de box, tot aan geluiden uit de kast:

YouTube: Computer loopt vast met raar geluid

YouTube: VIDEO0119

Dit zijn de specs van mijn systeem:
Moederbord: Asrock M3N78D
Processor: AMD Phenom II X4 905e
Geheugen: OCZ Geheugen Gold DDR3,1333-4GK (dit is dan wel weer geoptimaliseerd voor de i3 t/m i7 van Intel) -edit-: stond eerst Pentium, was een beetje een dom foutje van me. :o
GPU: ASUS AH3650 SILENT/HTDI/512M Radeon HD3650 512MB AGP8

Foto's van BSoD volgen nog.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Staat je geheugen op de hardware compatibility list van het moederbord wat je gebruikt? Zou zomaar het probleem kunnen zijn.

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 11:32
Analyseer de minidump gemaakt door de bsod: http://thebackroomtech.co...nalyze-a-crash-dump-bsod/
Let op dat er een typo staat in die post: C;\symbols moet natuurlijk C:\symbols zijn. Die files die je van de windows CD moet kopieren (c:\i386 bij hem) is niet noodzakelijk altijd, probeer het eerst zonder.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Al een andere voeding geprobeerd?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 20:53
heb je de hang- en opstartproblemen checklist uitgevoerd? Ik zou in ieder geval een harde schijf check doen en een geheugencheck (memtest). En vanaf daar hardware onderdelen gaan afstrepen.

edit: wat bedoel je precies met "dit is dan wel weer geoptimaliseerd voor de i3 t/m i7 van pentium", pentium is een architectuur/merknaam van intel voor bepaalde processoren en , i3, i5 en i7 ook (gebaseerd op de core i architectuur).

[ Voor 40% gewijzigd door Aragnut op 29-09-2010 13:12 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 19:18

BaRF

bijna kerst

Ik heb ditzelfde probleem gehad, bij mij is het opgelost door ander geheugen (was blijkbaar toch niet 100% compatible) - je kunt eens proberen te ruilen met iemand?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
En zorg dat het geheugen op de juiste spanning draait, en dat is bij OCZ meestal niet de voor DDR3 standaard 1.5V

• airbornefreak
Aragnut schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:10:
heb je de hang- en opstartproblemen checklist uitgevoerd? Ik zou in ieder geval een harde schijf check doen en een geheugencheck (memtest). En vanaf daar hardware onderdelen gaan afstrepen.

edit: wat bedoel je precies met "dit is dan wel weer geoptimaliseerd voor de i3 t/m i7 van pentium", pentium is een architectuur/merknaam van intel voor bepaalde processoren en , i3, i5 en i7 ook (gebaseerd op de core i architectuur).
Harde schijftest en memtest heb ik 2 maanden geleden ook al gedaan net zoals het afstrepen van onderdelen. Wellicht dat het dan toch aan het geheugen kan liggen. En wat betreft het woord "pentium", dat was een hele domme slip of the tongue. Uiteraard bedoelde ik daar Intel. ;)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 20:53
airbornefreak schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:16:
[...]

Harde schijftest en memtest heb ik 2 maanden geleden ook al gedaan net zoals het afstrepen van onderdelen. Wellicht dat het dan toch aan het geheugen kan liggen. En wat betreft het woord "pentium", dat was een hele domme slip of the tongue. Uiteraard bedoelde ik daar Intel. ;)
Hoe lang heb je toen memtest laten lopen? Als je de mogelijkheid hebt, zou ik aanraden om toch een keer met ander merk geheugen te draaien voor een dag, kijken of de problemen nog steeds voorkomen (onderbuik gevoelens dat het daar aan ligt, geen directe aanleiding voor). Komt er ook nog meet-software mee bij het ASRock moederbord voor temperatuur/spanning/clocksnelheid in de gaten te houden?

• airbornefreak
Nielson schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:35:
En zorg dat het geheugen op de juiste spanning draait, en dat is bij OCZ meestal niet de voor DDR3 standaard 1.5V
Had idd al zoiets gelezen in de checklist. Dat moest 2,5V zijn toch? Ik heb wel een "low voltage" versie van OCZ. Zal als ik thuis ben voor de zekerheid checken hoeveel het voltage moet zijn en dat evt. in de BIOS aanpassen. Als er geen sprake is van het juiste voltage, krijg ik dan de problemen zoals ik zojuist eerder heb beschreven?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
airbornefreak schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:02:
[...]

Had idd al zoiets gelezen in de checklist. Dat moest 2,5V zijn toch? Ik heb wel een "low voltage" versie van OCZ.
Dat is een waarde die bij ouder DDR geheugen hoort, standaardwaaarde voor DDR3 is 1.5V. OCZ maakt echter gebruik van inferieure geheugenchips die een hogere werkspanning nodig hebben om probleemloos te kunnen draaien. Low Voltage betekent in hun geval dat ze nog net binnen de marge blijven waarop de geheugencontroller in de Intel i5/i7 cpu's geen schade oploopt, 1.65V dus.

• airbornefreak
Aragnut schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:44:
[...]

Komt er ook nog meet-software mee bij het ASRock moederbord voor temperatuur/spanning/clocksnelheid in de gaten te houden?
Ja, die meet software zit erbij, alle parameters blijven binnen proporties.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vervelend probleem maar heb je ook de temperaturen van cpu en gpu eens bekeken want mij viel op op het youtubefilmpje dat je je cpukoeler erg ongunstig gezet hebt, en je nu de warme lucht van je gpu direct je cpukoeler in laat zuigen. Daarvoor raad ik je aan in elk geval de cpukoeler al eens een kwartslag naar links te draaien zodat de fan de lucht door de koeler naar achteren blaast en via je outtake de warme lucht uit de kast kan.

Uiteraard is ander geheugen zoals bovenstaande mensen schrijven ook een optie en het zou ook aan je voeding kunnen liggen, dat het systeem op bepaalde momenten misschien teveel of te weinig stroom krijgt en daardoor vastloopt. Wel weet ik wat geheugen betreft dat Asusboarden ( Asrock komt ook van Asus vandaan ) vaker problemen hebben/hadden met zowel OCZ als Geil geheugen, en ik zelf goede ervaringen altijd met Corsair geheugen heb.

• airbornefreak
Mijn computer verbruikt sowieso minder stroom dan de vorige keren ivm mijn 905e processor die energiezuinig is. Aan de voeding zal het hoogstwaarschijnlijk niet liggen. De temperatuur van mijn CPU is gemiddeld zo'n 41 graden en die van mijn GPU 35 graden. Dat zijn redelijk normale waarden toch?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De temperaturen lijken mij wel goed maar je zou toch voor de zekerheid even een stresstest kunnen doen met Prime95 om te kijken wat de maximale temperaturen zijn. Dan kan je in elk geval uit sluiten dat het aan de temperatuur zou kunnen liggen, en tja wat de voeding betreft kan het toch zijn dat de voeding defect is. Je hebt meerdere voedingslijnen in een voeding en het kan zijn dat net een van die lijnen niet meer optimaal is. Engiste om dat dan uit te sluiten is toch eens proberen met een andere voeding, maar het blijft vaak koffiedik kijken met dit soort problemen jammergenoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airbornefreak
Heb gisteren de spanning van het geheugen in de BIOS veranderd van 'Auto' naar 1,65V en op dit moment heb ik geen last meer gehad van uitval. Ik zal nog even een paar dagen kijken of dit zo blijft. Als het probleem zich niet meer voordoet weten we voor dit geval dat het dus aan de spanning van het (inferieure OCZ-)geheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airbornefreak
Ok, de computer loopt nu al 3 dagen achter elkaar als een zonnetje. Geen freezes meer, geen uitval, gewoon perfect. Blijkbaar lag het dus aan de spanning waarop het interne geheugen draaide. Bedankt voor de tips allemaal! Dit probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:07

jbbrans

Ik heb dit probleem ook gehad met een AMD processor en OCZ geheugen (Toevallig ook intel geoptimaliseerd besteld).
Op geen enkele manier stabiel te krijgen en willekeurig keiharde vastlopers, onder load en in rust.

Na overstappen op kingston geheugen, al een half jaar geen problemen meer.
Pagina: 1