Computer kan niet booten op HDD

Pagina: 1
Acties:

• airbornefreak
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02-2013
Beste allen, aan mijn lijdensweg (zie: Computer loopt op ingewikkelde manier vast) is helaas nog steeds geen einde gekomen. In het net gegeven topic zat ik al met problemen met een computer die op een hele rare manier vastliep. Uiteindelijk bleek het moederbord instabiel te zijn en vandaag heb ik dan eindelijk een nieuw moederbord gekregen. Ik zit alleen met het volgende probleem.

In eerste instantie heb ik twee harde schijven. Een WD van 500 GB en een Samsung van 1 TB. Op de schijf van Samsung zit mijn Windows 7 en daar hoort de computer op te booten. Omdat het computerbedrijf constateerde dat de problemen ook veroorzaakt werden doordat de twee harde schijven niet goed met elkaar overweg kunnen had ik de WD van 500 GB ontkoppelt. Op dat moment wilde mijn computer niet booten op de schijf van Samsung. Als ik opstart krijg ik dan het bericht "please reboot or insert booting device and press key". Als ik opstart met zowel de WD als die van Samsung aangesloten, dan start mijn computer plotseling wel op met Windows.

Het grote probleem is dan weer wel dat ik niet verder kom dan het Windowslogo. Het beeld blijft daar staan en de computer loopt dan helemaal vast. Weet iemand wat nu weer het probleem is? Hieronder nog de specs:

Moederbord: Asrock M3N78D
Processor: AMD Phenom II X4 905e
Geheugen: OCZ Geheugen Gold DDR3,1333-4GK
GPU: Sapphire HD 5670 512 MB
HDD Samsung: HD103UJ
HDD WD: WD5000AAKS, WD Caviar SE 16

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Het klinkt alsof je je Windows installatie op de ene schijf hebt staan en de 100mb partitie met bootbestanden op je andere schijf waardoor je als je slechts 1 schijf aangesloten hebt problemen krijgt met het vinden van de juiste bootbestanden.
Je zou kunnen proberen om die ene schijf aan te sluiten waar je Windowsinstallatie op staat en vervolgens booten met de Win7 DVD. Je gaat de herstelconsole in en je laat de DVD automatisch opstartproblemen oplossen en kijken wat er dan gebeurd.

Desktop | Server | Laptop

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst zoek een andere hardware winkel, tenminste als zij echt beweren dat hardeschijfen elkaar "in de weg" kunnen zitten, dat is namelijk grote onzin. Het betekend alleen dat hoogst waarschijnlijk de bootvolgorde in het BIOS niet juiste ingesteld staat. Als er meerdere controllers op het moederbord aanwezig zijn moet je er rekening meehouden dat deze ook op de juiste volorde geselecteerd staan.

Verder zijn er nog een paar puntjes, Rupie kan inderdaad gelijk hebben dat de bootbestanden op een 100MB partitie op de eene schijf staan en de Windows bestanden op de andere. Op het moment van de Windows installatie heeft waarschijnlijk de bootvolgorde niet juist gestaan, als dit het geval is.

Een andere vraag, heb je toevallig ook de instellingen van de S-ATA controller anders ingesteld. Bijvoorbeeld van IDE (emulatie, naar RAID of AHCI, dit zorgt er namelijk ook voor dat het systeen lijkt op te starten, maar daar niet in slaagd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• airbornefreak
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-02-2013
Heb gedaan wat je zei. Geboot op de Windows USB-stick (in dit geval dus geen CD aangezien het als download gekocht is) en de herstelconsole automatisch opstartproblemen laten oplossen. Na de procedure zei Windows dat de problemen opgelost waren en dat ik nu zonder problemen zou kunnen opstarten. Nee hoor, heeft ie niet gedaan.

Het rare is wel dat als ik browse in de rubriek "Opties Systeemherstel" dat ik dan wel de windowsbestanden op mijn harde schijf kan vinden, maar dat blijkbaar niet door de computer gebeurd als ik hem laat booten op de harde schijf. Wat me overigens ook opvalt is dat de "C:" schijf in dit geval leeg is en de eigenlijke partitie waar dus ook de Windowsbestanden op staan de "D" schijf genoemd wordt.

-edit-

@_Dune_
Heb eigenlijk geen idee meer. Wellicht IDE. Hieronder heb ik nog het foutenrapport staan van het systeemherstel.

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u264/airbornefreak/Details1-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u264/airbornefreak/Details2-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u264/airbornefreak/Details3-1.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door airbornefreak op 10-11-2010 21:24 ]