Toon posts:

Verkeerd koelen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:34
B) heb je ook het plasticje eraf gehaald.

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik vraag mij uberhaupt af hoe vast of je de koeler zo kunt zetten zonder en backplate, de schroefen gaan er toch normaal vanaf de onderkant in ?

Die busjes horen volgens mij in de S1366 bracket die jij gebruikt en niet in je moederbordje hoor..

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/5093/dezes6302036.jpg

Zoals hierboven aangegeven horen ze toch echt op de koeler en je niet je mobo zoals hier..

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/8735/photo4h.jpg

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
D.oomah schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:04:
B) heb je ook het plasticje eraf gehaald.
Zeker XD.
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:06:
Ik vraag mij uberhaupt af hoe vast of je de koeler zo kunt zetten zonder en backplate, de schroefen gaan er toch normaal vanaf de onderkant in ?

Die busjes horen volgens mij in de S1366 bracket die jij gebruikt en niet in je moederbordje hoor..

[afbeelding]

Zoals hierboven aangegeven horen ze toch echt op de koeler en je niet je mobo zoals hier..

[afbeelding]
Ik zal zo mijn moederbord los maken en dan opnieuw een foto maken zodat je ziet dat ik het deze keer wel goed heb gemonteerd :).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
* Je hebt dat stukje plastiek er toch af gehaald! (Ooit hier een topic geweest van iemand die _zag_ dat zijn cpu roodgloeiend werd, hij had er zelfs geen koelblok op zitten, dus voor de zekerheid maar eens vragen.)

* Je cpu draait op 4GHz, wat voor spanning heb je in je bios ingesteld? Op auto geeft die veel te veel spanning aan je cpu en wordt die veel te warm.

* Je hebt nu toch de originele backplate van je moederbord afgehaald en die bij de mugen er op gezet? Of moet dat niet meer bij deze rev?

* Die mugen is een van de beste lucht koelers, als je een andere neemt kan je het ook weer mis doen. Misschien beter eerst deze in orde krijgen?

Verwijderd

kluyze schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:13:
* Je cpu draait op 4GHz, wat voor spanning heb je in je bios ingesteld? Op auto geeft die veel te veel spanning aan je cpu en wordt die veel te warm.
Ik probeerde gister inderdaad ook al antwoord te krijgen op deze vraag. Daarom zou het handig zijn een GPU-Z screenshotje te krijgen van het CPU-tabje onder de instellingen waaronder je CPU zo heet wordt (anders heeft het natuurlijk geen zin).

Je commentaar over de backplate was ook wel een goed punt inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:23 ]

• Vaporized

* Je hebt nu toch de originele backplate van je moederbord afgehaald en die bij de mugen er op gezet? Of moet dat niet meer bij deze rev?
Inderdaad is je Vcore wel een leuk gegeven om even te weten, met flink veel sap is warm (lees: heet) worden natuurlijk geen probleem, zelfs niet voor een Mugen 2..

Die orginele backplate van je moederbordt moet er wel af omdat je van onderen de schroeven moet monteren ( heb toevallig gisteren mijn mugen 2 rev.B er opnieuw opgezet..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
Dat stukje plastic is al vanaf het begin af aan al verwijderd!
Kijk naar de plaatjes hieronder allemaal. Zo staat mijn mugen gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/9387/img0461o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/1561/img0464cj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/4328/img0465kx.jpg
* Je hebt dat stukje plastiek er toch af gehaald! (Ooit hier een topic geweest van iemand die _zag_ dat zijn cpu roodgloeiend werd, hij had er zelfs geen koelblok op zitten, dus voor de zekerheid maar eens vragen.)
Neeeeeeeeeee, ik weet in ieder geval zeker dat het stukje plastic zeker weg moet.
Wel grappig om te horen dat iemand niet eens een koelblok heeft gebruikt XD .
Misschien zou dit het probleem kunnen zijn, want bij mij staat het idd op auto in mijn bios instellingen.
Ik zal zo wat foto's maken!
Deze moederbord heeft geen backplate...
* Die mugen is een van de beste lucht koelers, als je een andere neemt kan je het ook weer mis doen. Misschien beter eerst deze in orde krijgen?
Daar heb je zeker gelijk in :).
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:22:
[...]

Ik probeerde gister inderdaad ook al antwoord te krijgen op deze vraag. Daarom zou het handig zijn een GPU-Z screenshotje te krijgen van het CPU-tabje onder de instellingen waaronder je CPU zo heet wordt (anders heeft het natuurlijk geen zin).

Je commentaar over de backplate was ook wel een goed punt inderdaad.
Ik zal mijn best doen ;).
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:26:
[...]

Inderdaad is je Vcore wel een leuk gegeven om even te weten, met flink veel sap is warm (lees: heet) worden natuurlijk geen probleem, zelfs niet voor een Mugen 2..

Die orginele backplate van je moederbordt moet er wel af omdat je van onderen de schroeven moet monteren ( heb toevallig gisteren mijn mugen 2 rev.B er opnieuw opgezet..
Heb geen eigen backplate voor mijn moederbord gehad of gezien.

• Vaporized
Een screenshot van CPU-Z is al genoeg, je hoeft geen foto's in de bios te maken voor deze informatie..

Hier kun je het zo downloaden

Verwijderd

Klein stukje advies tussendoor, omdat je maar waarschuwing blijft krijgen onder je plaatjes...

De werking van de forumsoftware in het kort #images

Verwijderd

Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:46:
Een screenshot van CPU-Z is al genoeg, je hoeft geen foto's in de bios te maken voor deze informatie..

We hebben gister al een screenshot van CPU-Z gehad, alleen niet van het juiste tabje ;)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:37:

[...]

Neeeeeeeeeee, ik weet in ieder geval zeker dat het stukje plastic zeker weg moet.
Wel grappig om te horen dat iemand niet eens een koelblok heeft gebruikt XD .

[...]
Mijn eerste PC had niet eens een koelblok op de proc. 8) (8086 hadden praktisch nooit koelblokken dat kwam pas later met snellere proc. Herinnert ook nog de eerste met ventilator met een alu blokje eronder van 40mmx40mm en 8mm hoog)

Dus zo onlogisch is het nou ook weer niet. Tip: Ga eerst eens de proc op standaard instellingen terugzetten en pas weer verhogen wanneer de koeler er goed op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door FireWood op 15-11-2010 22:55 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Vaporized
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:47:
[...]

We hebben gister al een screenshot van CPU-Z gehad, alleen niet van het juiste tabje ;)
Daarom gaat de TS het nu ook goed doen :) hahaha

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:47:
[...]

Baby Steps (zie 'What about Bob?').

Verwijderd

Topicstarter
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:46:

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img543.imageshack.us/img543/3937/cpuzvoltage.png

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zoals ik in het begin al zei:
Als je koeler niet zo warm wordt als je processor zit hij gewoon niet goed gemonteerd. Daar is in principe alles mee gezegd. (Eventuele extreme omstandigheden daar gelaten)
Monteer je koeler opnieuw inclusief backplate en vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.

Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk. Anders raakt het geduld snel op...

Nog 1 ding:
Weet je zeker dat je uitgelezen temperatuur de juiste is? Probeer verschillende programma's uit en check ook je temperatuur in BIOS.
Post zoveel mogelijk info. Dat vermakkelijkt het helpen voor ons.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
TS

zit je de boel nu in de maling te nemen? Telkens als iemand je om de vcore vraagt draai je er omheen.
Of had je meer van de mugen verwacht? Want ik denk gewoon dat er veel te veel spanning op je core staat.
Ga je eerst maar eens verdiepen in hoe je een i7 moet overclocken. En dan pas beginnen te praten over tempraturen, laat staan overclocken tot 4ghz, omdat je nog geen fatsoenlijk screenshot van cpu-z kunt maken zegt al genoeg. Dus ik zou maar uitkijken, want zo help je de boel naar zijn einde.

Dus CPU vcore onder load wel te verstaan. zoiets als dit

Dit is ook een i7 met ook een mugen2 en dit was in de zomer.
http://img585.imageshack.us/img585/7474/fckvgljkgbhl.png

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 15-11-2010 23:29 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
offtopic:
Waarom overclock je je i7 CPU naar 4GHz als je een 1024x768 monitor hebt?
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:58:
[...]

Baby Steps (zie 'What about Bob?').
offtopic:
Best. Movie. Ever.

[ Voor 52% gewijzigd door Gamebuster op 15-11-2010 23:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Gamebuster schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:26:
offtopic:
Ik denk dat dat in antwoord was op mijn remark over het gebruik van thumbnails (zie stukje terug).

Maar, ik kan mij vergissen.

Enfin... een patroon begint zich zo langzamerhand wel te ontvouwen. Laten we een pool openen over hoe lang die i7-950 nog leeft. })

Verwijderd

Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:23:
vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.
Hee, dat wist ik niet, dat is onhandig. Ik probeer inderdaad die Vcore bovenwater te krijgen. Als het daar niet aan ligt weten we tenminste dat het waarschijnlijk een verkeerde mount moet zijn.
Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk.
Inderdaad is het handig als er antwoord wordt gegeven op alle vragen. We proberen te helpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:23:
Zoals ik in het begin al zei:
Als je koeler niet zo warm wordt als je processor zit hij gewoon niet goed gemonteerd. Daar is in principe alles mee gezegd. (Eventuele extreme omstandigheden daar gelaten)
Monteer je koeler opnieuw inclusief backplate en vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.

Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk. Anders raakt het geduld snel op...

Nog 1 ding:
Weet je zeker dat je uitgelezen temperatuur de juiste is? Probeer verschillende programma's uit en check ook je temperatuur in BIOS.
Post zoveel mogelijk info. Dat vermakkelijkt het helpen voor ons.
Ik weet echt heel zeker dat mijn koelblok goed gemonteerd is, want de koelpasta zat ook op de koelblok nadat het op de cpu zat. Ik heb de koelblok dus afgehaald om te zien of de koelpasta verdeeld was. Ook heb ik zeker heel goed tussen de aansluiting van mijn koelblok en cpu gecheckt. Geen hol aanwezig, maar ook zag ik klein beetje koelpasta uit komen na het monteren (is bijna niet te zien).

Nog mijn excuses van de overlast, ik ben echt nieuw met mijn desktop.

Ook zal ik kijken of er nog andere programma's zijn die ook tempraturen kunnen meten.
jbkappirossi schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:24:
TS

zit je de boel nu in de maling te nemen? Telekens als iemand je om de vcore vraagt draai je er omheen.
Of had je meer van de mugen verwacht? Want ik denk gewoon dat er veel te veel spanning op je core staat.
Ga je eerst maar eens verdiepen in hoe je een i7 moet overclocken. En dan pas beginnen te praten over tempraturen, laat staan overclocken tot 4ghz, omdat je nog geen fatsoenlijk screenshot van cpu-z kunt maken zegt al genoeg. Dus ik zou maar uitkijken, want zo help je de boel naar zijn einde.

Dus CPU vcore onder load wel te verstaan. zoiets als dit

Dit is ook een i7 met ook een mugen2
http://img585.imageshack.us/img585/7474/fckvgljkgbhl.png
Chill man, ik doe dit zeker niet expres. Ik had ergens een tutorial gezien over oc'en van mijn i7 op Asus RE III. Over de V-Core weet ik eerlijk gezegd helemaal niets over. Ik ga nu even onderzoeken...
Gamebuster schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:26:
offtopic:

[...]

offtopic:
Best. Movie. Ever.
Ik maak gebruik van een oud monitor omdat ik een leen video kaart heb. Die van mij is verbrand, dus heb ik
RMA aangevraagd en terug gestuurd. Nu nog wachten op een nieuwe...

Verwijderd

Nog mijn excuses van de overlast, ik ben echt nieuw met mijn desktop.
Dat is exact het punt wat er wordt gemaakt - je geeft nu toe er nog niet zo extreem veel van te weten en toch doe je koppig je eigen ding en geef je geen direct antwoord op zeer directe en duidelijke vragen.

Zoals iemand anders ook al schreef - dan is het geduld op een gegeven moment echt op.

En zoals ik al schreef - Baby Steps. Niet al teveel in één keer willen. Gewoon één ding tegelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:48:
[...]
Dat is exact het punt wat er wordt gemaakt - je geeft nu toe er nog niet zo extreem veel van te weten en toch doe je koppig je eigen ding en geef je geen direct antwoord op zeer directe en duidelijke vragen.

Zoals iemand anders ook al schreef - dan is het geduld op een gegeven moment echt op.

En zoals ik al schreef - Baby Steps. Niet al teveel in één keer willen. Gewoon één ding tegelijk.
Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen? Ik kan soms koppig zijn ja, maar dat wil niet zeggen
dat ik niets heb gedaan. Ik heb verdomd mijn best gedaan op alle vragen, alle testen. Ook nog eens
mijn excuses aangeboden omdat ik begrijp hoe jullie voelen. Ik ben een NOOB en dat is heel logies.
Mijn tempratuur is nu 39-40 graden op stock. Alles is in het begin moeilijk en leren van mijn fouten doe ik zeker.

Verwijderd

Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen?
Dat kan ik afraden. En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige' (sjah, ik heb niet voor niets een kunstheup).

Even zonder dollen. Ik bedoelde het niet zo ... streng als het misschien overkwam. Ik bedoelde gewoon het concept over te brengen van even rustig ademhalen en luisteren naar wat je mede-Tweakers voor een input voor je hebben. Meer niet.

Dus... no worries, I meant no harm. ;)

• Vaporized
Xonar,

Hier een goed stukje software om van alles uit te lezen : Klik Hier Open Hardware Monitor.

Maak je daar strax even een screenshot van en dan zijn we weer een stapje verder volgens mij..

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50
De vCore kan je toch ook checken bij Everest of bijv. PCWizard of SIW?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:06:
[...]
Dat kan ik afraden. En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige' (sjah, ik heb niet voor niets een kunstheup).

Even zonder dollen. Ik bedoelde het niet zo ... streng als het misschien overkwam. Ik bedoelde gewoon het concept over te brengen van even rustig ademhalen en luisteren naar wat je mede-Tweakers voor een input voor je hebben. Meer niet.

Dus... no worries, I meant no harm. ;)
Bedankt voor je positieve reply. :)
Vaporized schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:08:
Xonar,

Hier een goed stukje software om van alles uit te lezen : Klik Hier Open Hardware Monitor.

Maak je daar strax even een screenshot van en dan zijn we weer een stapje verder volgens mij..
Bedankt :).
Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/6178/temptx.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:59:
Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen? Ik kan soms koppig zijn ja, maar dat wil niet zeggen
dat ik niets heb gedaan. Ik heb verdomd mijn best gedaan op alle vragen, alle testen. Ook nog eens
mijn excuses aangeboden omdat ik begrijp hoe jullie voelen. Ik ben een NOOB en dat is heel logies.
Mijn tempratuur is nu 39-40 graden op stock. Alles is in het begin moeilijk en leren van mijn fouten doe ik zeker.
Ik denk dat het punt is dat een aantal mensen hier het gevoel heeft dat je misschien wat te snel te veel hooi op je vork neemt. Zo'n hoge overclock is iets dat je rustig moet aanpakken en om het goed te doen vereist het ook enige kennis. Je geeft zelf al aan en het blijkt ook uit sommige opmerkingen van je dat je nog niet zo ver bent. Dat is helemaal niet erg, daar zijn we allemaal geweest, maar om teleurstellingen en kapotte hardware te voorkomen denk ik dat je misschien even stapje terug moet doen en wat rustiger verdergaat. Babysteps, zoals gezegd. Je gaat net als iedereen fouten maken en het zou zonde zijn als dat je je mooie hardware kost.

We proberen je te helpen, ook met de dingen die misschien nog wat hoog gegrepen zijn, maar dan is het natuurlijk wel handig als we complete antwoorden krijgen. Ik snap dat je uiteraard wel eens een vraag over het hoofd ziet, maar probeer er op te letten, dat maakt het voor beide kanten makkelijker.
Dat ziet er qua voltages en temperaturen normaal uit. Dit is een screenshot onder stockinstellingen neem ik aan? Dat ziet er wel goed uit hoor.

Wordt je CPU ook zo belachelijk heet als je 'm stressed met stockinstellingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:28:
[...]

Ik denk dat het punt is dat een aantal mensen hier het gevoel heeft dat je misschien wat te snel te veel hooi op je vork neemt. Zo'n hoge overclock is iets dat je rustig moet aanpakken en om het goed te doen vereist het ook enige kennis. Je geeft zelf al aan en het blijkt ook uit sommige opmerkingen van je dat je nog niet zo ver bent. Dat is helemaal niet erg, daar zijn we allemaal geweest, maar om teleurstellingen en kapotte hardware te voorkomen denk ik dat je misschien even stapje terug moet doen en wat rustiger verdergaat. Babysteps, zoals gezegd. Je gaat net als iedereen fouten maken en het zou zonde zijn als dat je je mooie hardware kost.

We proberen je te helpen, ook met de dingen die misschien nog wat hoog gegrepen zijn, maar dan is het natuurlijk wel handig als we complete antwoorden krijgen. Ik snap dat je uiteraard wel eens een vraag over het hoofd ziet, maar probeer er op te letten, dat maakt het voor beide kanten makkelijker.

[...]

Dat ziet er qua voltages en temperaturen normaal uit. Dit is een screenshot onder stockinstellingen neem ik aan? Dat ziet er wel goed uit hoor.

Wordt je CPU ook zo belachelijk heet als je 'm stressed met stockinstellingen?
Je hebt gelijk, ik haast vaak met alles. Vaak zeg ik ook dat ik minder hooi op mijn vork zal nemen, maar toch doe ik het weer. Ik zal in ieder geval mijn best doen om voor de volgende keer beter op te letten. Bedankt Camacha

Ik ga zo mijn cpu op stress testen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw getest op stock speed.

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/7919/tempbench.png

Tempratuur blijft erg hoog...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 00:50 ]

Verwijderd

67 graden vind ik niet echt hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:56:
[...]

67 graden vind ik niet echt hoog.
Maar hij zit wel op stock speed. Ik heb het niet eens oc'ed...
Ik weet zeker dat het dit keer echt goed gemonteerd is en ik heb het ook nog redelijk strak aangedraaid.

Is het niet zo dat de tempratuur van de pcu niet hoger dan 75 graden moet zijn als je aan het oc'en bent?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:59:
Ik weet zeker dat het dit keer echt goed gemonteerd is en ik heb het ook nog redelijk strak aangedraaid.
Je moet niet vergeten dat de i7 een snelheidsmonster is dat stroom vreet (relatief gezien). De temperaturen die we nu zien zijn helemaal niet uitzonderlijk hoog ofzo, al ben ik geen i7 expert. Ik zie mensen met dezelfde chip met hogere temperaturen.

Je gaat nu eenmaal een verhoging van de temperatuur krijgen als je alles onder full load zet, dat hoort erbij :) Ik heb het idee dat die overclockfunctie de Vcore eerder gewoon belachelijk omhoog heeft gegooid (dat doen ze vaker) waardoor het spul veel te heet werd.

• Aardwolf
Op stock? Stock loopt ie toch normaal 3,066 GHz? (3,2 GHz = ong. 7% overclock)

Maar goed, volgens mij vallen de temps nu onder load ook best mee. In ieder geval een stuk beter als straks.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 16-11-2010 01:07 ]

Verwijderd

Met klem, ik vind 67 niet echt hoog. Ik ben van mijn QX6700 wel meer gewend dan dat onder load. Niet veel meer, maar wel iets meer. En die is vloeistof gekoeld. Vandaar dat ik zeg, 67 is niet zo extreem hoog.

Dit is met de Mugen dus, right?

Kijk, je moet niet gaan denken - "Ja, ik heb supercooler nu, CPU gaat vast naar 0 op stock!". Een bepaalde minimum temperatuur zul je altijd behouden. Tenzij je met ln2 gaat spelen. In welk geval je trouwens op de minimum temperatuur moet gaan letten èn op de maximum temperatuur. ;) Zoals ik al zei - mijn QX6700 wordt soms echt wel warmer dan 70 graden onder load (is wel specifieke load dan trouwens), en die is vloeistof gekoeld. En stock (ik doe niet aan OC-en, ik heb het geld niet om het risico te lopen dat ik levensduur van de componenten af snoep).

Verwijderd

Mocht je echt wat willen doen aan je temperaturen kan je nog proberen te spelen met de fanspeeds en je fancontroller. Let wel op dat je die niet laag zet en alles vol belast, want dan wordt het spul alsnog erg heet!
marcel87 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:05:
Op stock? Stock loopt ie toch normaal 3,066 GHz? (3,2 GHz = ong. 7% overclock)
Clock Speed 3.06 GHz
Max Turbo Frequency 3.33 GHz

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:03:
[...]

Je moet niet vergeten dat de i7 een snelheidsmonster is dat stroom vreet (relatief gezien). De temperaturen die we nu zien zijn helemaal niet uitzonderlijk hoog ofzo, al ben ik geen i7 expert. Ik zie mensen met dezelfde chip met hogere temperaturen.

Je gaat nu eenmaal een verhoging van de temperatuur krijgen als je alles onder full load zet, dat hoort erbij :) Ik heb het idee dat die overclockfunctie de Vcore eerder gewoon belachelijk omhoog heeft gegooid (dat doen ze vaker) waardoor het spul veel te heet werd.
Ahh, dan is het niet leuk :(. Ik weet toch echt heel zeker dat mensen met een normale koelblok echt hogere prestaties hebben gehaald en de tempratuur niet hoger dan 80 graden kregen...

• Aardwolf
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:06:
Mocht je echt wat willen doen aan je temperaturen kan je nog proberen te spelen met de fanspeeds en je fancontroller. Let wel op dat je die niet laag zet en alles vol belast, want dan wordt het spul alsnog erg heet!
KNIP
Clock Speed 3.06 GHz
Max Turbo Frequency 3.33 GHz
Oké, beschouw dat dan maar als niet getypt :P

[ Voor 84% gewijzigd door Aardwolf op 16-11-2010 01:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:07:
Ahh, dan is het niet leuk :(. Ik weet toch echt heel zeker dat mensen met een normale koelblok echt hogere prestaties hebben gehaald en de tempratuur niet hoger dan 80 graden kregen...
Met het stockkoelertje en een overclock? Kan je dat even linken, want ik lees zo snel over mensen die met de stockkoeler over deze temperaturen heen gaan.

Vergeet ook niet dat je met een handmatige overclock (niet zo'n autodinges) veel koelere overclocks kan maken en je dus ook verder komt. Dat is echter wel voor gevorderden, dus ik zou je eerst eens een beetje in gaan lezen over hoe het één en ander werkt en hoort :)

Je moet trouwens ook niet alles geloven wat er gezegd wordt hè, mensen scheppen nou eenmaal graag op over dit soort spul ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:13:
[...]

Met het stockkoelertje en een overclock? Kan je dat even linken, want ik lees zo snel over mensen die met de stockkoeler over deze temperaturen heen gaan.

Vergeet ook niet dat je met een handmatige overclock (niet zo'n autodinges) veel koelere overclocks kan maken en je dus ook verder komt. Dat is echter wel voor gevorderden, dus ik zou je eerst eens een beetje in gaan lezen over hoe het één en ander werkt en hoort :)

Je moet trouwens ook niet alles geloven wat er gezegd wordt hè, mensen scheppen nou eenmaal graag op over dit soort spul ;)
Ahh, sorry... Ik bedoel geen stock koeler maar een koeler zoals Venomous X, Mugen Rev B, Corsair H50, etc. Als ik me niet vergis had ik een paar video voorbeelden op youtube gezien :).

Nog bedankt voor je advies (zoals altijd). :D

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
zag ik op de foto dat alle 4 fans naar binnen blazen? dam hoopt alle lucht op.
ik zou de bovenste en de linker (vanaf mobo gezien) naar buiten blazen.
rare voltage's kunnen nartuurlijk ook je probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:23:
zag ik op de foto dat alle 4 fans naar binnen blazen? dam hoopt alle lucht op.
ik zou de bovenste en de linker (vanaf mobo gezien) naar buiten blazen.
rare voltage's kunnen nartuurlijk ook je probleem zijn.
Dat kan echt niet, de bovenste 3 ventilatoren en 1 aan de achterkant van mijn behuizing blazen allemaal lucht naar buiten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:20:
Ahh, sorry... Ik bedoel geen stock koeler maar een koeler zoals Venomous X, Mugen Rev B, Corsair H50, etc. Als ik me niet vergis had ik een paar video voorbeelden op youtube gezien :).
Die jongens doen dan ook zoals gezegd een handmatige overclock, dat scheelt al een hoop. Zomaar de Vcore omhoog jatsen is niet de beste methode voor een goede overclock. Als je subtieler (en handmatig) te werk gaat loopt de temperatuur al een heel stuk minder hard op. Daarnaast zijn geen twee chips hetzelfde en kan het zo zijn dat de jouwe net even wat minder hard wil of wat heter wordt. Dan heb je nog allerlei andere factoren; pasta (en hoe hij aangebracht is), ambient temps, overige hardware en hoe het samenwerkt, airflow, instellingen en timings en nog tig andere factoren die kunnen meespelen.

Het is nooit handig je vast te pinnen om de hoge overclocks die je bij anderen ziet, die moet je zien als een indicatie (jij loopt toch ook niet zo hard als het wereldrecord? ;)). Zo te zien kan je met geduld echt nog wel wat uit deze processor halen en is dat helemaal niet heel verkeerd.

Let wel op! Ga niet zomaar wat doen! Om je hardware niet te slopen moet je wel echt even weten wat je doet met voltages en temperaturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:38:
[...]

Die jongens doen dan ook zoals gezegd een handmatige overclock, dat scheelt al een hoop. Zomaar de Vcore omhoog jatsen is niet de beste methode voor een goede overclock. Als je subtieler (en handmatig) te werk gaat loopt de temperatuur al een heel stuk minder hard op. Daarnaast zijn geen twee chips hetzelfde en kan het zo zijn dat de jouwe net even wat minder hard wil of wat heter wordt. Dan heb je nog allerlei andere factoren; pasta (en hoe hij aangebracht is), ambient temps, overige hardware en hoe het samenwerkt, airflow, instellingen en timings en nog tig andere factoren die kunnen meespelen.

Het is nooit handig je vast te pinnen om de hoge overclocks die je bij anderen ziet, die moet je zien als een indicatie (jij loopt toch ook niet zo hard als het wereldrecord? ;)). Zo te zien kan je met geduld echt nog wel wat uit deze processor halen en is dat helemaal niet heel verkeerd.

Let wel op! Ga niet zomaar wat doen! Om je hardware niet te slopen moet je wel echt even weten wat je doet met voltages en temperaturen.
Bedankt voor je advies :).
Ik zal rustig aan doen.

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:59:
[...]

Is het niet zo dat de tempratuur van de pcu niet hoger dan 75 graden moet zijn als je aan het oc'en bent?
Dat is zo niet goed te zeggen, omdat iedere i7 een ander VID heeft.

Als je nou eens een screenshot van CPU-z open en onder stres van prime95 smalFFT of intelburn op 8 threads maakt.

Pas dan kunnen wij zien of de waarden van jou cpu tenopzicht van de vcore correct is. ;)

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/9171/hdgde.png

[ Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 14:06 ]

• kluyze
  • Niet online
Als je cpu op stock snelheden staat, probeer dan eens je cpu spanning (vcore) op 1 - 1,1V in je bios te zetten. Kijk eens wat dat met de temperatuur doet. Op 4GHz heeft die natuurlijk wat meer nodig maar om eens te zien of het daar misschien aan ligt.

Ik vind die 1.25V namelijk wel hoog @stock in idle.

@boven, cpu-z kan blijkbaar de vcore niet uitlezen, dus dan kan hij beter met een ander packet dit testen.

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 16-11-2010 14:00 ]

• jbkappirossi
@TS

oh! die 1,25 had ik nog niet gezien, dan valt je temp van 67 wel mee.
Elke cpu schaalt ander dus het kan maar zo wezen dat je met die 1,25 ook al richting de 4ghz kan komen.
En download ASUS TURBOV ook maar die kun je er zo naast openen.

@kluyze

hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen. Daardoor valt er nog niks over te zeggen wanner hij gaat overclocken. En dus nooit maarzo het voltage verandere want dingen zoals je mem controller schalen in grote maten mee, waardoor je cpu net zoals zijn kaart kan verbranden.

Dus nogmaals, TS! als je niet weet wat je doet gaat je cpu er ook aan net als je videokaart.

[ Voor 24% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 14:34 ]

• kluyze
  • Niet online
jbkappirossi schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:17:
hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen.
Ok, maar dan nog vind ik het hoog. Mijn 920 heb ik @3.2GHz op ~1.0100V staan als ik me niet vergis. Dat wil dus zeggen dat de auto/VID instellingen een te hoge (veilige?) waarde instellen. Intel geeft aan voor de 950 (net als alle andere i7's) 0.8 - 0.375V. Dan is 1.25V aan de hoge kant. (In mijn bescheiden mening).

En @stock en idle mag dat, maar als je dan 4GHz gaat draaien dan gaat die vcore nog een stuk omhoog waarschijnlijk en kom je zo aan die 100° waar de TS tegenaan loopt.

De kans trouwens dat de cpu verbrandt als je de vcore omlaag gaat gooien is klein zoniet onbestaande. De spanning van de memory controller zou eigenlijk ook van auto af moeten en op 1,5V of ten minste max 1.64V gezet worden. Al denk ik niet dat het moederbord die spanning boven de 1,65V gaat laten stijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 16-11-2010 15:12 ]

• Vaporized
jbkappirossi schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:17:
@TS

oh! die 1,25 had ik nog niet gezien, dan valt je temp van 67 wel mee.
Elke cpu schaalt ander dus het kan maar zo wezen dat je met die 1,25 ook al richting de 4ghz kan komen.
En download ASUS TURBOV ook maar die kun je er zo naast openen.

@kluyze

hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen. Daardoor valt er nog niks over te zeggen wanner hij gaat overclocken. En dus nooit maarzo het voltage verandere want dingen zoals je mem controller schalen in grote maten mee, waardoor je cpu net zoals zijn kaart kan verbranden.

Dus nogmaals, TS! als je niet weet wat je doet gaat je cpu er ook aan net als je videokaart.
- Waarom valt een temp van 67graden bij 1.25v ineens mee 8)7 ?, en als je het topic hebt gelezen dan zul je zien dat deze TS de 3.8 / 4.0 Ghz wel haalt maar niet op 1.25v.

- Is z'n videokaart daarom verbrand ? door de voltages van z'n IMC omhoog te gooien brand een videokaart door ? Beetje rare stelling ofniet ?
kluyze schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:59:
Als je cpu op stock snelheden staat, probeer dan eens je cpu spanning (vcore) op 1 - 1,1V in je bios te zetten. Kijk eens wat dat met de temperatuur doet. Op 4GHz heeft die natuurlijk wat meer nodig maar om eens te zien of het daar misschien aan ligt.

Ik vind die 1.25V namelijk wel hoog @stock in idle.

@boven, cpu-z kan blijkbaar de vcore niet uitlezen, dus dan kan hij beter met een ander packet dit testen.
- Goede tip voor Xon4r, Zet je voltages op stock settings gewoon vast, Vcore & IMC en alle frequentie's en begin dan van voren af aan met onze hulp... Dan kunnen we je stap voor stap begeleiden in een 4.0Ghz OC die stabiel is en met een (hopelijk) redelijk koele cpu..

Verwijderd

begin dan van voren af aan met onze hulp
Beste advies tot dusver.

• jbkappirossi
kluyze schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:09:
[...]
Ok, maar dan nog vind ik het hoog. Mijn 920 heb ik @3.2GHz op ~1.0100V staan als ik me niet vergis. Dat wil dus zeggen dat de auto/VID instellingen een te hoge (veilige?) waarde instellen. Intel geeft aan voor de 950 (net als alle andere i7's) 0.8 - 0.375V. Dan is 1.25V aan de hoge kant. (In mijn bescheiden mening).

En @stock en idle mag dat, maar als je dan 4GHz gaat draaien dan gaat die vcore nog een stuk omhoog waarschijnlijk en kom je zo aan die 100° waar de TS tegenaan loopt.

De kans trouwens dat de cpu verbrandt als je de vcore omlaag gaat gooien is klein zoniet onbestaande. De spanning van de memory controller zou eigenlijk ook van auto af moeten en op 1,5V of ten minste max 1.64V gezet worden. Al denk ik niet dat het moederbord die spanning boven de 1,65V gaat laten stijgen.
wat intel aangeeft is veel te hoog.

Nee tuurlijk niet, als je gaat overclocken, gaat je memory controller QPI VTT voltage zo richting 1,5/1,6volt en dat is veel te veel dan brand je mem controller er vanzelf wel uit. Omdat dit normaal door VID geregelt wordt.
Ga je LLC (load line calibration) inschakelen dan wordt de VID hardware matig onderdrukt doormiddel van je mobo en hebben alle andere waarden zoals QPI, Dram voltage ook vrijspel.

PS het maximale volgens verschilde overclock sites is voor de QPI 1.4volt met temps van max rond de 85.
Vaporized schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:23:
[...]

- Waarom valt een temp van 67graden bij 1.25v ineens mee 8)7 ?, en als je het topic hebt gelezen dan zul je zien dat deze TS de 3.8 / 4.0 Ghz wel haalt maar niet op 1.25v.

- Is z'n videokaart daarom verbrand ? door de voltages van z'n IMC omhoog te gooien brand een videokaart door ? Beetje rare stelling ofniet ?
Dat komt ten eerste, omdat hij nog beginner is. En dit heeft niks met de overclock van 3.8/4,0 te maken, omdat dit volgens VID is. En gebaseerd op vele reviews die ik de afgelopentijd gelezen heb en vergelijk met mijzelf. Valt max 67 op de heetste core met een vcore van 1.25 mee ja.

Ik denk niet dat hij zijn kaart in de kachel heeft gegooit om hem vervolgens te RMAen.

De voeding is het waarschijnlijk ook niet, want als die kortsluiting maakt, brandt er wel meer door dan alleen de videokaart.

Dus gebaseerd op wat de TS zelf zegt en aangezien zijn ervaring met overclock lijkt mij het, dat het aan een te hoog voltage ligt.

@ X0n4r voor overclock vragen kun je hier terecht: [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

[ Voor 28% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 16:12 ]

• Vaporized
Dat komt ten eerste, omdat hij nog beginner is. En dit heeft niks met de overclock van 3.8/4,0 te maken, omdat dit volgens VID is. En gebaseerd op vele reviews die ik de afgelopentijd gelezen heb en vergelijk met mijzelf. Valt max 67 op de heetste core met een vcore van 1.25 mee ja.

Ik denk niet dat hij zijn kaart in de kachel heeft gegooit om hem vervolgens te RMAen.

De voeding is het waarschijnlijk ook niet, want als die kortsluiting maakt, brandt er wel meer door dan alleen de videokaart.

Dus gebaseerd op wat de TS zelf zegt en aangezien zijn ervaring met overclock lijkt mij het, dat het aan een te hoog voltage ligt.

@ X0n4r voor overclock vragen kun je hier terecht: [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2
Hierboven geef je nog niet echt een reden waarom z'n videokaart nu verbrand zou zijn toch :?
Dat 67 graden niet boven gemiddeld zou heel goed kunnen, maar volgens mij moet dit gewoon lager kunnen en heeft die cpu ook geen 1.25 nodig, behalve om goed warm te kunnen worden..

De voeding in inderdaad wel uit te sluiten, want als die sluiting zou maken kon de TS geen berichtjes typen via z'n pc..

Zoals jij al aangeeft in je reactie lijkt het een hoog voltage, volgens mij doelt hier iedereen al op gedurende het hele topic.. Nu gaan we de TS zover bewegen dat deze van voren af aan begint.

Goede tip btw om de TS het [OC] Topic S1366 eens door te laten lezen, inlezen in oc'n is nooit verkeerd !

Verwijderd

want als die sluiting zou maken kon de TS geen berichtjes typen via z'n pc..
Ervan uitgaande dat hij dezelfde PC gebruikt om die berichtjes te posten. ;)
Dat 67 graden niet boven gemiddeld zou heel goed kunnen, maar volgens mij moet dit gewoon lager kunnen
Misschien eens tijd om dan eens uit te zoeken hoe warm of koud zijn CPU hoort te zijn @stock en met zijn cooler. Iemand referentiemateriaal voorhanden?

• Vaporized
Ik heb helaas geen ref. materiaal maar mijn i7 860 wordt onder een Mugen 2 stock niet warmer dan 48 graden onder load. Nu op 20*190 op 1.224V wordt de cpu onder load niet warmer dan 72 graden.
Hier kunnen nog een paar graden af als er een goede set Push Pull fans worden gebuikt.

Ik was al even aan het zoeken naar vergelijkingsmateriaal maar in de revieuws wordt niet anders gesproken dan verbruikt vermogen in W. en geen temperaturen helaas..

• Jerdek
  • Laatst online: 09-12-2024
heb dan wel geen i7, maar een phenom2 X4 955BE op stock 3.2Mhz draaien met Scythe mugen 2 rev B en die draait met 1 fan idle op 28-30 graden en under load op 40-45
Zoals hierboven al ergens beschreven, backplate gebruiken met flinke rijstkorrel artic silver5 en kruislings aandraaien.
Had laatst voor de gein in de bios fan-alarm aangezet, en meteen vet alarm....onder de 30 graden/300rpm start mijn cpu-fan niet eens op(dus alarm naar weer afgezet)
voor systeemsamenstelling, zie inventaris, draait als een tierelier 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Jerdek op 16-11-2010 20:22 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• jbkappirossi
een 1366 kun je niet met andere sockets vergelijken. Als je terug scrolt ''naar de laatst geposte image'' van mijn. Daar kun je mee vergelijken heb ik vanmiddag gedaan ik haal op stock speed 59graden met 1,216 volt op de core (met alleen push op 1400rpm) en mijn koeler zit wel goed. Dus dan valt het bij de iets hoger geclockte i7 950 met 67graden en 1.25volt wel mee.

• Jerdek
@jbkappirossi
ja zit verschil tussen intel en amd, maar scythe mugen2 rev b is erg universeel en mega koeler, mits je plaats hebt en goed gemonteerd...kan op z'n sloffen met bijgeleverde fan alles binnen de waardes houden 8)

• arnoo1
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03-2023
je kan ook wat koelpasta op je cpu pleuren en dan met een pasje(bankpasje of iets dergelijks(wat je bijna nooit gebruikt) de koelpasta dun en geleidelijk over je cpu doen, je moet wel opassen dan het niet overall gaat zitten bijv socket, mobo(wel cpu in het socket houden) ipv een drolletje op cpu zelf

ik doe dat al voor jaren werkt prima

en meld voltages/ bclck e.d.

• jbkappirossi
jonges ik denk dat de koeler bij de TS wel goed zit hij zal met een vcore van 1,25 onder load weinig lager halen met zijn mugen2. en een 1366 i7 wordt VEEL warmer dan andere cpu's.

En dit verschil gaat je ook niet merken met een VenomousX of Megahalems nog Noctua NH-D14.

Ik had zelf tot voor kort geleden een mugen2 en die is net zo goed zelfs beter dan mijn megahalems out of de box, omdat de mugen2 vlakker was. Pas na een lap beurt kon ik tot maximaal 1 graden koeler draaien met de megahalems.

En geloof mij maar dat ik er wel raad mee weet, er zitten van die schroefjes bij, de 4 waarmee je de koeler aandraait, die had ik zo ver/strak aangedraait tot zover als er schroefdraad op de schroefje zat. mijn mugen2 kon dus gewoon niet vaster.

[ Voor 68% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 20:50 ]

• Jerdek
@jbkappirossi
idd de schroeven gaan tot eind van de draad met backplate, en dan zit ie muurvast, en met articsilver5 ertussen koelt ie max! >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Jerdek op 16-11-2010 20:55 ]

Verwijderd

Jerdek schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:54:
@jbkappirossi
idd de schroeven gaan tot eind van de draad met backplate, en dan zit ie muurvast, en met articsilver5 ertussen koelt ie max! >:)
Je weet dat Arctic Silver inmiddels gepasseerd is als 'ultieme koelpasta' hè :) Er zijn een aantal kanshebbers voor de kroon, maar de beste pasta's ontlopen elkaar niet veel, bovendien geleiden de meesten niet, wat zeker voor minder ervaren mensen een enorm voordeel kan zijn.

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:59:
[...]

Je weet dat Arctic Silver inmiddels gepasseerd is als 'ultieme koelpasta' hè :) Er zijn een aantal kanshebbers voor de kroon, maar de beste pasta's ontlopen elkaar niet veel, bovendien geleiden de meesten niet, wat zeker voor minder ervaren mensen een enorm voordeel kan zijn.
ja dat wist ik onderandere liquid ultra en ic diamont.
maar van de niet geleidende varianten is AS5 nog steeds de beste.

ik weet niet als deze link het bij jullie doet maar bij mij laad hij de grafieken niet goed in.
http://www.google.nl/imgr...l%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

oh sorry ik zie nu pas dat je het niet tegen mij had. :P

[ Voor 5% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 22:26 ]

Verwijderd

Grafiek laadt prima in zowel IE9 als Chrome, voor mij althans.

Rest van site ... gedraagt zich niet helemaal normaal. ;)

• jbkappirossi
ja daaronder staan een shit load aan verschillende grafieken van koelpastas die getest zijn.

ik had deze link al in me favorieten staan dus ik wis wat er stond,
maar ik denk dat het bij mij heeft te maken met dat er storingen zijn bij kpn.
En las ook dat er een breuk ergens bij de A2 in een glasfiber kabel zat.

[ Voor 17% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Dit is abnormaal vet :D! Mijn cpu tempratuur is nu 71 graden max in 4.02 Ghz!
Handmatig overclocken is veel en veel beter :). De V-core voltage staat nu op 1.275 en de
ventilator draait nu op 1232 - 1250 rpm. Wouw!! Dat scheelt zo'n 29 graden hier XD.
Hij is stabiel ook nog!

Reuze bedankt:
-jbkappirossi
-Camacha
-Kharay1977 (sorry, aangepast :))
-Vaporized
-Kluyze

en de anderen ook!

Ik zal zo al mijn testen ook laten zien, want ik heb alles ge-printscreened.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 07:08 ]

Verwijderd

jbkappirossi schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:22:
ja dat wist ik onderandere liquid ultra en ic diamont.
maar van de niet geleidende varianten is AS5 nog steeds de beste.
IC Diamond 7 Carat en MX-3 geleiden allebei ook geen electriciteit (ik neem aan dat je dat bedoelt) ;) Ik dacht dat AS5 dat wel doet, maar van wat ik er zo snel over kan vinden blijkbaar niet.

Edit: het heeft volgens de eigen website wel bepaalde problemen:
While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:45:
Dit is abnormaal vet :D! Mijn cpu tempratuur is nu 71 graden max in 4.02 Ghz!
Handmatig overclocken is veel en veel beter :). De V-core voltage staat nu op 1.275 en de
ventilator draait nu op 1232 - 1250 rpm. Wouw!! Dat scheelt zo'n 29 graden hier XD.
Hij is stabiel ook nog!
Niet te ver nu hè, anders is het alsnog voor niets :p

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 01:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:53:
[...]

IC Diamond 7 Carat en MX-3 geleiden allebei ook geen electriciteit (ik neem aan dat je dat bedoelt) ;) Ik dacht dat AS5 dat wel doet, maar van wat ik er zo snel over kan vinden blijkbaar niet.

[...]

Niet te ver nu hè, anders is het alsnog voor niets :p
Haha, ik ben echt altijd erg nieuwschierig als het om de technologie gaat :D.
Echt reuze bedankt Camacha! Montage was gewoon goed dus :).
Sorry :D, heb het meteen aangepast ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 07:12 ]

Verwijderd

-Kharay1997 (sorry, ik heb het aangepast )
Ik was al bang dat je het belangrijkste zou overslaan. Het getal. Ik ben geen 13! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:58:
[...]
Ik was al bang dat je het belangrijkste zou overslaan. Het getal. Ik ben geen 13! ;)
Ahh, sorry. XD Nu moet het goed zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Ik voer nu mijn laatste test uit op 1.25v en hij is nog steeds stabiel. Ik denk dat het verstandig is om niet nog lager te gaan. De temperatuur is nu max 69 graden op full load. Ik heb ook gemerkt dat als mijn voltage verlaagd word, dan dat movement ook zakt. Is dat slecht dan? Op idle is mijn temperatuur op 39 graden minimaal. Ik zal zo ook screenshots posten.

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik mijn screenshots post wil ik nog iets belangrijks doorgeven. Bij sommige screenshots zie je dat de temperatuur van mijn systeem en cpu wat lager is, dat komt omdat de sidepanel van mijn kast was uitgehaald en daardoor was de temperatuur in de systeem ook lager en de rpm van mijn cpu ventilator ook hoger. Vergeet dit niet, want je merkt dat het toch weer wat uit maakt. De laatste paar screenshots zijn gemaakt toen de sidepanel weer aan mijn behuizing vast zat. De temperaturen gaan van hoog naar laag als je naar de screenshots kijkt, dat komt door de voltage.

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/2652/402ghz84gradenmax14vcor.png
Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/7599/402ghz78gradenmax138vco.png
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/2898/402ghz76gradenmax135vco.png
Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/8328/402ghz73gradenmax1325vc.png
Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/1319/402ghz71gradenmax1275vc.png
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/6641/402ghz69gradenmax125vco.png

Lees aub ook mijn vorige post hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 16:44 ]

Verwijderd

Flink verschil nog steeds. Laagste die ik terugzie is max 69 en hoogste is max 84.

Ik neem aan dat 69 zonder sidepanel is en 84 mèt? Met mij wat heethoofdige QX6700 heb ik dat soort verschillen niet tussen mèt of zonder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 02:54:
Flink verschil nog steeds. Laagste die ik terugzie is max 69 en hoogste is max 84.

Ik neem aan dat 69 zonder sidepanel is en 84 mèt? Met mij wat heethoofdige QX6700 heb ik dat soort verschillen niet tussen mèt of zonder.
Nope, 69 graden is met sidepanel ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 02:54:

Als dat inderdaad met en zonder is zou ik nog maar even naar de airflow kijken, want zoveel zou dat niet uit mogen maken.

Edit: ah :p

Verwijderd

Wat was de 84 dan?... :?

Verwijderd

Topicstarter
Die was zonder sidepanel. Kijk ook naar de voltage, dan zie je wat ik bedoel ;).

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
Weet je zeker dat je nu een goede airflow in je kast heb??
Ik betwijfel dit

Kijk is nog goed na of de airflow van voor naar achter loopt. Zit de fan van de muggen aan de linker kant of de rechterkant gemonteert op het heatsink?
en check de temp is in je bios voor de gein. Maby is de sensor wel stuk oid.

[ Voor 31% gewijzigd door hipy op 17-11-2010 07:45 ]

• Harm30
  • Laatst online: 24-10-2025
niets mis met die temps hoor! ik vind het knap dat je cpu op 1.25 volt op 4.0 GHz krijgt. mijn i7 920 heeft een lekkere 1.3975 nodig voor 4.2 GHz. maar die blijft wel onder de 77 graden op de warmste core.

waar test je eigenlijk je stabiliteit mee? want ik zie in je screen's geen prime95 oid draaien voor de maxs temps. en dan moet je natuurlijk ook nog beseffen dat prime95 en andere stabiliteit tests geen werkelijke load weer geven. en dus je in games altijd nog kouder uitkomt dan in zn test.

gametag: estruqiarixs

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 03:14:
[...]

Die was zonder sidepanel. Kijk ook naar de voltage, dan zie je wat ik bedoel ;).
Is dat met Hyperthreading aan?

Ik zit nu op een voltage van 1.288V 4.02GHz (23*175) zonder HT.
Temp max is 63° top, zweeft zo rond de 60-62°C.

De bedoeling is om HT nog aan te zetten, al heb ik geen idee of de CPU hier een hoger voltage nodig heeft.
De CPU is nu een 12 uur aan het stressen met Prime 95.

• kluyze
  • Niet online
Harm30 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:43:
waar test je eigenlijk je stabiliteit mee? want ik zie in je screen's geen prime95 oid draaien voor de maxs temps. en dan moet je natuurlijk ook nog beseffen dat prime95 en andere stabiliteit tests geen werkelijke load weer geven. en dus je in games altijd nog kouder uitkomt dan in zn test.
Ik denk dat hij prime95 draait via de sensortest rechts in beeld. Alleen is dit veel te kort om echt je overclock op stabiliteit te testen.

• Harm30
Engineer Stewie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:57:
[...]

Is dat met Hyperthreading aan?

Ik zit nu op een voltage van 1.288V 4.02GHz (23*175) zonder HT.
Temp max is 63° top, zweeft zo rond de 60-62°C.

De bedoeling is om HT nog aan te zetten, al heb ik geen idee of de CPU hier een hoger voltage nodig heeft.
De CPU is nu een 12 uur aan het stressen met Prime 95.
vaak is daar wel een hoger voltage voor nodig, en het brengt ook veel meer hitte met zich mee dan als je het uit hebt staan. ik heb het nu ook uit staan, voor in games merk je het verschil niet. het ligt er maar net aan waarvoor je je cpu gebruikt. voor games is het verstandiger om het uit te zetten, maar als je een photoshop doet of andere rendering apps. is het handig om het aan te zetten. :)

• Vaporized
Gefeliciteerd Xon4r *O*

Nu moet je proberen te zoeken naar de meeste stabiele settings, in kleine stapjes je voltage's omlaag brengen tot het zaakje instabiel wordt en dan weer een tikje verhogen..
Misschien scheelt je dat strax nog een 2/3 graden. On-nodig veel stroom door je cpu jassen is nog steeds jammer van het verbruik en de warmte ontwikkeling !

Je bent op de goede weg, nu nog fine-tunen :Y

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord op de airflow:
Even voor de duidelijkheid, mijn airflow is goed. Kijk a.u.b. naar mijn eerste post op pagina 1. Hou wel rekening dat het niet goed genoeg is geschetst, ik weet i.i.g. wel zeker dat het koel is van binnen.

Vraag over Hyper Threating:
Hoe zorg ik ervoor dat HT aan staat? Ik run prime95 op stabiliteit test en alle werkers (in prime95) zijn niet gestopt.

Vraag over Load Line Calibiration (LLC):
Moet dit nou uit of aan? Ik zie dat mensen zeggen dat het wel aan moet en niet aan moet.
Ze zeggen dat het gevaarlijk voor de systeem kan zijn (ligt eraan wat voor moederbord), zoals Gigabyte.
Ik zelf heb het uitgeschakeld...
Vaporized schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:25:
Gefeliciteerd Xon4r *O*

Nu moet je proberen te zoeken naar de meeste stabiele settings, in kleine stapjes je voltage's omlaag brengen tot het zaakje instabiel wordt en dan weer een tikje verhogen..
Misschien scheelt je dat strax nog een 2/3 graden. On-nodig veel stroom door je cpu jassen is nog steeds jammer van het verbruik en de warmte ontwikkeling !

Je bent op de goede weg, nu nog fine-tunen :Y
Thank you! Ik ben ook erg nieuwsgierig en zal nu even de voltage wat lager zetten om het te testen ;).

• jbkappirossi
multi treading enabled=aan disabled=uit.

LLC ja, het is beter dat dit aan staat het onderdrukt namelijk de vdroop. Als LLC disabled staat dus uit,
wordt het voltage van de vcore door intel VID geregeld. en heb je dus veel meer spannings pieken.

Nee het is alleen gevaarlijk als je zelf ergens te veel spanning op zet.

Maar het begint nu meer een overclock topic te lijken dus stuur ik je daarvoor door na; [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

[ Voor 19% gewijzigd door jbkappirossi op 17-11-2010 17:34 ]

• Harm30
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:05:
Antwoord op de airflow:
Even voor de duidelijkheid, mijn airflow is goed. Kijk a.u.b. naar mijn eerste post op pagina 1. Hou wel rekening dat het niet goed genoeg is geschetst, ik weet i.i.g. wel zeker dat het koel is van binnen.

Vraag over Hyper Threating:
Hoe zorg ik ervoor dat HT aan staat? Ik run prime95 op stabiliteit test en alle werkers (in prime95) zijn niet gestopt.

Vraag over Load Line Calibiration (LLC):
Moet dit nou uit of aan? Ik zie dat mensen zeggen dat het wel aan moet en niet aan moet.
Ze zeggen dat het gevaarlijk voor de systeem kan zijn (ligt eraan wat voor moederbord), zoals Gigabyte.
Ik zelf heb het uit geschakeld...

[...]

Thank you! Ik ben ook erg nieuwsgierig en zal nu even de voltage wat lager zetten om het te testen ;).
Hyperthreading zorgt er voor dat elke fysieke core in je procesor een 2de thread krijgt ipv van 1. waardoor je dus bij een quad core met HTT 8 ipv 4 threads ziet. deze extra threads zijn vaak iets minder krachtig dan de fysieke cores zelf.

LLC zorgt er voor dat er minder, of geen Vdroop plaats vind. zodat dus je Vcore constanter blijft en minder gaat schommelen om zijn opgegeven waarde.

en over je temps, daar zou ik me geen zorgen overmaken. zolang ze onder onrealistische load maar onder de 85 blijven zul je ze in games nooit zo hoog tegenkomen. ik neem aan dat het jou om gamen gaat?

zonder HTT zou je denk ik makkelijk de 4.2/4.4 GHz kunnen halen met joun CPU. helemaal als hij maar 1.25 Vcore nodig heeft op 4.0 GHz met HTT aan.

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:33:
multi treading enabled=aan disabled=uit.

LLC ja, het is beter dat dit aan staat het onderdrukt namelijk de vdroop. Als LLC disabled staat dus uit,
wordt het voltage van de vcore door intel VID geregeld. en heb je dus veel meer spannings pieken.

Nee het is alleen gevaarlijk als je zelf ergens te veel spanning op zet.

Maar het begint nu meer een overclock topic te lijken dus stuur ik je daarvoor door na; [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2
Hmm, ik merk wel dat als je de LLC op auto zet, dan dat de VCore en (natuurlijk) ook de temperatuur stijgt.
Trouwens, soms zie ik dat Prime95 vast zit, komt het dan doordat het onstabiel is?

Extra: Waar kan ik HTT aan of uit schakelen? Ik dacht aan de bios, maar kan het niet vinden...
Harm30 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:34:
[...]

Hyperthreading zorgt er voor dat elke fysieke core in je procesor een 2de thread krijgt ipv van 1. waardoor je dus bij een quad core met HTT 8 ipv 4 threads ziet. deze extra threads zijn vaak iets minder krachtig dan de fysieke cores zelf.

LLC zorgt er voor dat er minder, of geen Vdroop plaats vind. zodat dus je Vcore constanter blijft en minder gaat schommelen om zijn opgegeven waarde.

en over je temps, daar zou ik me geen zorgen overmaken. zolang ze onder onrealistische load maar onder de 85 blijven zul je ze in games nooit zo hoog tegenkomen. ik neem aan dat het jou om gamen gaat?

zonder HTT zou je denk ik makkelijk de 4.2/4.4 GHz kunnen halen met joun CPU. helemaal als hij maar 1.25 Vcore nodig heeft op 4.0 GHz met HTT aan.
Bedankt voor je korte en duidelijke uitleg. :)
Behalve gamen, hou ik ook van programmeren en wil binnenkort nog met 3DMax of een ander editor gaan beginnen. Maar, merk je dan een groot verschil als je HTT aan staat dan?

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:20:
[...]
Trouwens, soms zie ik dat Prime95 vast zit, komt het dan doordat het onstabiel is?
Alleen prime95 vast ? Bij een onstabiel systeem loopt alles vast en krijg je het zogenaamde BSOD (Blue screen of death). Dus dat lijkt me meer een softwarematige fout..

Specs

• jbkappirossi
als het programma mulicore geschreven is wel, wat je wel merkt is dat het renderen sneller gaat met een overclock. dit kunt je testen met het bench programma ''chinebench'' is gebaseerd op de cinema4d engine.

• Harm30
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:20:
[...]

Waar kan ik HTT aan of uit schakelen? Ik dacht aan de bios, maar kan het niet vinden...
dit staat waarschijnlijk onder CPU configuration in het bios. ;)

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hyperthreading gaat je zo'n 10-20% schelen bij het renderen in 3D studio max, bij games maakt het niet zo heel veel uit.

Hoe zit prime95 precies vast? De Prime95 die ik ken plaatst elke paar minuten een berichtje dat er een hoop iterations zijn uitgevoerd (Q6600 quadcore op 3.6 Ghz (orig: 2.4 Ghz))

Instabiliteit kun je in prime95 zien als een worker-thread stopt (mits je round-off-checking aan hebt staan), of als je hele PC gewoon vast loopt.

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn cpu naar 4.2 Ghz geupgrade en de temperatuur was best wel hoog met HTT aan.
Temperatuur lag bij 89 graden max in prime95 full load. Als ik me niet vergis was de VCore op 1.3750.
Ik had zelfs meegemaakt dat ik BSOD kreeg en daarvoor had ik mijn dram voltage naar 1.475 verhoogd
en de dram timing van 8 naar 9 verhoogd. LLC had ik uitgeschakeld en alles was stabiel, maar de temperatuur was wel hoog...

Nu ben ik mijn stock snelheid met de VCore aan het testen. Tot nu toe heb ik max. 55 graden met prime 95 op full load gehaald. Still testing :).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 04:08 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:22
@ TS:

Haal er even iemand bij die er verstand van heeft. Als je al 4 fans aan alle kanten van de koeler monteert en schroefjes aan de verkeerde kant monteert heb je echt geen idee waarmee je bezig bent.

Erbij halen bedoel ik dus mee: zorg dat er iemand langskomt en die je hele setup gewoon even compleet opnieuw op een normale manier monteert.

Edit: Ik zie net dat ik wat reacties tussendoor gemist heb... naja...

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 18-11-2010 00:00 ]

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Korvaag schreef op woensdag 17 november 2010 @ 23:58:
@ TS:

Haal er even iemand bij die er verstand van heeft. Als je al 4 fans aan alle kanten van de koeler monteert en schroefjes aan de verkeerde kant monteert heb je echt geen idee waarmee je bezig bent.

Erbij halen bedoel ik dus mee: zorg dat er iemand langskomt en die je hele setup gewoon even compleet opnieuw op een normale manier monteert.

Edit: Ik zie net dat ik wat reacties tussendoor gemist heb... naja...
Anders lees je eerst het hele topic voordat je je antwoord neerplempt :p Dit is pagina's geleden al besproken en al lang verholpen. Welkom in het topic, leuk dat je meedoet ;)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:22
Ja oeps :P Blijkbaar misgeklikt naar de 1e pagina (heb meer berichten dan standaard op een pagina) terwijl ik op 'last' had willen klikken.

Duidelijk bedtijd...

UNOX: The worst operating system

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Harm30 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:32:

vaak is daar wel een hoger voltage voor nodig, en het brengt ook veel meer hitte met zich mee dan als je het uit hebt staan. ik heb het nu ook uit staan, voor in games merk je het verschil niet. het ligt er maar net aan waarvoor je je cpu gebruikt. voor games is het verstandiger om het uit te zetten, maar als je een photoshop doet of andere rendering apps. is het handig om het aan te zetten. :)
Mhuaahahaha >:)

Heb Hyperthreading aangezet gisteren en is ondertussen al Prime Stable voor meer dan 5 uur. Heb het wel afgezet voor ik ging werken. Dit weekend maar eens wat langer primen, maar het ziet er goed uit.

Voltage is niet veranderd en staat nog op 1.288V (Dit was niet het laagst mogelijke voltage). Weet niet goed of ik het zo ga laten staan of toch nog het laagste voltage zal gaan opzoeken (vermoedelijk wel).

Max Temp = 69°C geweest, zweeft zo rond de 68-69°.De 2 fans op de noctua koeler draaien nu wel op 12V.
Wil graag HT aanhebben, anders had ik evengoed een core i5 kunnen kopen.
Denk niet dat de prestaties ingame er fel onder zullen lijden met een i7 @ 4 GHz...
Niet verkeerd denk ik zo.

Ik heb de CPU nu onder een noctua NH-D14 staan, maar denk er serieus over na om hem weg te doen.
Dan mss terug een Mugen of noctua NH-12 ofzoiets. De noctua is wat kleiner dan de mugen en ik zou dan mijn 200mm fan aan de zijkant terug kunnen zetten (cosmos s case). De 6870 CF combinatie wordt nog wel wat warm... (strak 90°C >:) ). Alternatief is teruggrijpen naar waterkoeling :+ .
De PC is een lekker verwarmingselement geworden.

• Harm30
pfff, ik krijg nu helemaal zin om zelf ook weer bezig te gaan :) straks even zien hoe warm ik het krijg met HTT aan op 4.2 Ghz, denk dat het terug klokken word naar 4.0 daarvoor. jullie zijn in het voordeel dat jullie een hogere multplier hebben dan mijn i7 920. :*)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een Corsair H70 waterkoeling gekocht bij Mycom, de prijs was 87,99 euro.
Meteen geassembleerd en getest. De ventilatoren zijn echt heel slecht want ze maken enorme herrie.
Gelijk vervangen met de ventilator van Scyte Mugen Rev. B en de ventilator van mijn behuizing.
Wel heel gaaf, want de temperatuur is met 10+ graden verlaagd :). Als ik op 4.2 Ghz zit en Prime95
draai, krijg ik max. 79 graden op full load, zeker aan te raden :*) . Iemand intresse voor mijn mugen?
Hij mag voor 20 euro weg ;).

Ik ben nu al gek op mijn desktop :).

Edit 2:

Jammer dat ik vanaf het begin af aan hier niets over wist. Corsair is zeker beter dan Scyte als het om de temperatuur verschil gaat. Alleen is er natuurlijk ook een enorme prijs verschil want Scyte Mugen is ongeveer 3 keer zo goedkoop als Corsair H70.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 04:46 ]

Verwijderd

Iemand intresse voor mijn mugen?
Alhoewel ik ook een PC aan het samenstellen ben waarvoor ik een Mugen overweeg moet ik eerst nog meer onderzoek doen naar de combinatie van moederbord + cooler en ruimte voor geheugen, aangezien de Mugen nogal groot is. ;)

Los daarvan ben ik niet zo van de 2de-hands. Toch bedankt voor het aanbod. *grin*

Zo, nu je desktop min of meer 'klaar' is, wat ga je er nu mee doen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 04:25:
[...]
Alhoewel ik ook een PC aan het samenstellen ben waarvoor ik een Mugen overweeg moet ik eerst nog meer onderzoek doen naar de combinatie van moederbord + cooler en ruimte voor geheugen, aangezien de Mugen nogal groot is. ;)

Los daarvan ben ik niet zo van de 2de-hands. Toch bedankt voor het aanbod. *grin*

Zo, nu je desktop min of meer 'klaar' is, wat ga je er nu mee doen?
Uhm, waarschijnlijk gamen op de hoogste instellingen die er mogelijk zijn. Een eigen 3D game maken wil ik zeker ook wel doen, alleen weet ik niet zeker welk programma/editor goed is voor programmeurs zoals mij. Ik heb wel van een paar vrienden Maya te horen gekregen, ze zeggen dat het gebruikersvriendelijk is en dat er een heleboel methodes zijn die je kunt uitoefenen. Ook wil ik weten welk site voldoende tutorials heeft voor beginners zoals mij. Ik zal zeker genieten. :)

Edit 2:

Echt super bedankt allemaal, want zonder jullie was ik zeker niet zo snel en zo ver gekomen. Ik heb echt veel geleerd en daarmee ben ik ook reuze trots op mezelf. Ik zal proberen steeds meer mijn best te gaan doen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 05:34 ]

Verwijderd

Graag gedaan, X0n4r, namens iedereen in de topic. Althans, daar ga ik stoutmoedig maar vanuit. ;)

Nu ik nog - iemand leuke baan voor me? Ik wil een nieuwe PC bouwen. *zucht*
Pagina: 1 2 Laatste