Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Thuis heb ik een scyte mugen rev. B staan met 4 ventilatoren om mijn cpu goed te kunnen koelen.
Voordat ik alle 4 ventilatoren had vast gemaakt, was ik mijn tempratuur van mijn cpu gaan testen met
prime95 op 4.0 ghz oc. Tempratuur lag max bij 100 graden op full load (met maar 1 ventilator).
Ik wilde er dus 3 extra gaan toevoegen, maar merk daar geen verschil in met de tempratuur.
Voor een beter overzicht, kijk naar de plaatjes hieronder:

http://img690.imageshack....bplayer.php?id=temptp.png

MSI Lightning staat er niet bij, want hij was verbrand.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 22:57 ]

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
4 ventilatoren op een Mugen werkt ook niet. Zo wordt er nergens lucht afgevoerd, en blaas je alleen de lucht rond in je heatsinks. Probeer er eens 2 achter elkaar te doen, hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum/op internet.

Zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/scythe-mugen-2/39_mug2_in_small.jpg

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Kiwitje schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:31:
4 ventilatoren op een Mugen werkt ook niet. Zo wordt er nergens lucht afgevoerd, en blaas je alleen de lucht rond in je heatsinks. Probeer er eens 2 achter elkaar te doen, hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum/op internet.

Zoals hier:

[afbeelding]
Bedankt voor je advies, maar hoort scyte mugen rev. B niet een van de beste lucht koeler te zijn?
Welke koeler is tot nu toe de beste koeler in de markt?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Waarschijnlijk is je koelblok niet goed gemonteerd. Voel eens aan je koelblok. Als deze echt 100 graden is, zou je je vinger eraan verbranden. Als ie dat niet is dan monteer je je koelblok opnieuw.

(Ik wil je niet je vinger laten verbranden btw :9)

Verwijderd

Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:18:
})

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Als die echt zo heet is kan je het heel goed merken zonder dat je daarvoor het koelblok moet aanraken...

Dusja handje verbranden hoeft echt niet. :P

specs

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Heb je ze wel goed gemonteerd? Ik heb gevallen meegemaakt waarbij mensen beide fans naar binnen laten blazen waardoor er dus niets of weinig gebeurd.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Verwijderd

Topicstarter
Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:18:
Waarschijnlijk is je koelblok niet goed gemonteerd. Voel eens aan je koelblok. Als deze echt 100 graden is, zou je je vinger eraan verbranden. Als ie dat niet is dan monteer je je koelblok opnieuw.

Wat ik wel vreemd aan mijn koelblok vind is dat hij helemaal niet heet aanvoelt, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik bovenaan met mijn vingers voel. Ik had zelfs mijn moederbord opnieuw uitgehaald en opnieuw gemonteerd, maar doe ik het dan verkeerd? Zo ja, heeft iemand een voorbeeld hoe het na monteren moet uit zien?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik ben het eens met Lars93... Voordat je je eindejaarsbonus omzet in een pallet ventilatoren zou ik eerst eens zien of het blok er wel goed op zit. Ik ken de Mugen niet, maar vaak is het correct monteren nog best wel een precies klusje.

Daarbij kijk ik naar je tekening en zie ik je opstelling van ventialtoren. Die 4 fans zouden misschien wel effectief kunnen zijn, maar of dat veel beter is dan 2 achter elkaar vraag ik me af. En is de lucht die de fans aanzuigen niet al aardig warm? Je laat een mooi kleurenpalet van pijltjes van warm naar kou an je grafische kaart netjes naar een outtake gaan, maar die warme lucht bevindt zich toch in je case en zal dus ook worden aangezogen door de fans aan de Mugen.

Desalniettemin eerst even controleren of je blok goed zit (let natuurlijk ook op de koelpasta). Zelfs al zitten je ventilatoren niet ideaal, dan nog zou je een redelijke koeling moeten kunnen bewerkstelligen.
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:25:
[...]

Wat ik wel vreemd aan mijn koelblok vind is dat hij helemaal niet heet aanvoelt, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik bovenaan met mijn vingers voel. Ik had zelfs mijn moederbord opnieuw uitgehaald en opnieuw gemonteerd, maar doe ik het dan verkeerd? Zo ja, heeft iemand een voorbeeld hoe het na monteren moet uit zien?
Dat geeft toch wel een beetje aan dat het contact tussen CPU en koeler niet optimaal is. Gewoon even demonteren en zorgvuldig - met nieuwe koelpasta - weer monteren.

[ Voor 24% gewijzigd door JvW op 15-11-2010 00:34 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:33:
Ik ben het eens met Lars93... Voordat je je eindejaarsbonus omzet in een pallet ventilatoren zou ik eerst eens zien of het blok er wel goed op zit. Ik ken de Mugen niet, maar vaak is het correct monteren nog best wel een precies klusje.

Daarbij kijk ik naar je tekening en zie ik je opstelling van ventialtoren. Die 4 fans zouden misschien wel effectief kunnen zijn, maar of dat veel beter is dan 2 achter elkaar vraag ik me af. En is de lucht die de fans aanzuigen niet al aardig warm? Je laat een mooi kleurenpalet van pijltjes van warm naar kou an je grafische kaart netjes naar een outtake gaan, maar die warme lucht bevindt zich toch in je case en zal dus ook worden aangezogen door de fans aan de Mugen.

Desalniettemin eerst even controleren of je blok goed zit (let natuurlijk ook op de koelpasta). Zelfs al zitten je ventilatoren niet ideaal, dan nog zou je een redelijke koeling moeten kunnen bewerkstelligen.

[...]

Dat geeft toch wel een beetje aan dat het contact tussen CPU en koeler niet optimaal is. Gewoon even demonteren en zorgvuldig - met nieuwe koelpasta - weer monteren.
Over de MSI GPU heb je zeker gelijk in, want daar dacht ik ook aan. Maar ik maak nu geen gebruik van mijn MSI GPU. Ik heb een gpu bij een vriend van me geleend en die maakt geen gebruik van een ventilator. Is er dan een tutorial hoe Mugen B moet gemonteerd worden? Misschien moet ik toch 2 ventilatoren achter elkaar plaatsen...

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50
Zet eerst je proc. eens op stock speed, lijkt me niet erg lekker als dat ding steeds heel heet wordt, op stock speed (ik zie dat je hem op 4,02 GHz hebt lopen, dus 1 GHz minder) al een stuk minder warm.

Ik zie verder ook geen plaatje dat je CPU 100 graden is, wel het verschil tussen je huidige temp tot Tjmax, maar meer niet (kan zijn dat ik er over heen lees).

En kan je je fans in push-pull opstelling zetten en deze een kwartslag draaien ten opzichte van nu? Volgens mij zuigt hij da veel meer koude lucht op en kan het direct afvoeren naar de ventilator in de achterkant van je behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik wat extra foto's gemaakt van mijn moederbord, montage, koelpasta, enz.

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/4514/photo8nl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/320/photo7w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/8201/photo6ke.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img573.imageshack.us/img573/2338/photo5d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/8735/photo4h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/9837/photo3avg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/7463/photo2d.jpg
[img=640,480]http://img687.imageshack.us/img687/1741/photogob.jpg[/img

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 01:27 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Ik denk dat 4 koelers niet echt een bijdrage zijn voor de prestaties. Probeer het eens gewoon met 2; 1 in en aan de andere kant eruit. 1 zou eigenlijk al voldoende moeten zijn (1 die naar binnen blaast). Zorg voor een "correcte" airflow; fans moeten allemaal 1 richting op blazen en niet tegen elkaar in blazen. Zover ik weet is het gebruikelijk om een airflow van voor naar achteren te hebben. Als 1 fan niet sterk genoeg is kan je de airflow van de gehele kast proberen te verbeteren of een sterkere fan gebruiken.

Zorg er ook voor dat de lucht ergens heen kan; 1 fan die hard naar binnen blaast met een 2e fan die langzaam naar buiten blaast doet niet veel meer dan de lucht van de 1e fan blokkeren. Gebruik 2 identieke fans of gebruik alleen de sterkste fan, of zorg er op z'n minst voor dat de lucht ergens heen kan door het niet te blokkeren met 2 extra fans aan de zijkant.

In mijn PC zit een vergelijkbare koeler (scyte infinity) met 1 (dus geen 4) langzaam-draaiende coolermaster fan erop en die kan een 3.6GHz overclock levend houden (intel quad core Q9550). Kast: Antec P182 met goede airflow (rustig draaiende stille coolermaster casefans op iedere in- en uitgang, stoffilters eruit gehaald)

Temparaturen ben ik vergeten, maar de laatste keer dat ik checkte waren ze prima in orde. PC is verder prima stabiel voor meer dan een jaar.

Wat ik overigens ook een tijd terug gedaan had was 2 fans direct op elkaar plaatsen; met 4 lange, dunne moeren van de lokale bouwmarkt had ik 2 fans gemonteerd op een een plek voor 1 fan. Of het echt effect had weet ik niet, maar voor mijn gevoel leek er wel meer lucht vanaf te komen.

[ Voor 193% gewijzigd door Gamebuster op 15-11-2010 01:43 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11-2025

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als ik die foto's zo zie zou ik de koelpasta maar eens vervangen. Het ziet er nogal smerig uit. Verder vraag ik me af of je geen backplate moet gebruiken bij zo'n grote koeler. Dan kan je hem ook wat steviger aandraaien, zonder dat je mobo dan krom trekt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp er totaal niets van... Nu heb ik dus 2 ventilators achter elkaar en heb het ook net zoals in de tut aangegeven gemonteerd. Tempratuur is weer evenveel... Wat is dit??? Wat doe ik verkeerd :S?

De volgende heb ik gedaan:

- koelpasta vervangen
- 2 ventilatoren ipv 4. (push and pull)
- aan de onderkant van de moederbord dat zwarte plaat geplaatst

Maar de tempratuur blijft gewoon even veel...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 03:14 ]

Verwijderd

Er kunnen naar mijn idee een aantal dingen aan de hand zijn.

- De fans werken elkaar tegen (je weet heel zeker dat ééntje richting het blok blaast en ééntje van het blok af?)
- Blazen de fans de lucht daarna ook netjes de kast uit? Het mag natuurlijk niet blijven hangen :)
- Zijn je fans wel aangesloten op de stroomvoorziening?
- De pasta is niet goed aangebracht (te veel/te weinig)
- Het blok zit niet goed gemonteerd (niet genoeg druk o.i.d., pas op dat je ook niet te veel druk zet)

De Mugen 2 is één van de betere koelers van het moment, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Mocht je nog steeds gekke temperaturen krijgen zou ik gewoon even vanaf stap 1 weer beginnen en controleren of je alles wel goed hebt gedaan, want als ik het zo inschat doe je soms dingen wat haastig zonder van tevoren even te lezen waar je mee bezig bent ;)

Sowieso ontbreken verdere gegevens trouwens: wat zijn de instellingen van je processor bijvoorbeeld (voltage e.d.)? Heb je die niet gewoon veel te ver gepusht?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 03:31 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Misschien is je koeler gewoon kapot. Het gas uit je heatpipes kan gewoon weggelekt zijn.

Verwijderd

Blord schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:25:
Misschien is je koeler gewoon kapot. Het gas uit je heatpipes kan gewoon weggelekt zijn.
Nogal onwaarschijnlijk dat dit bij alle 5 de heatpipes tegelijk gebeurt. Het is theoretisch mogelijk, maar gezien de haastige werkwijze zou ik eerst maar eens goed zoeken naar andere mankementen. Kapotte koelers zijn zeer, zeer zeldzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:25:
Er kunnen naar mijn idee een aantal dingen aan de hand zijn.

- De fans werken elkaar tegen (je weet heel zeker dat ééntje richting het blok blaast en ééntje van het blok af?)
- De pasta is niet goed aangebracht (te veel/te weinig)
- Het blok zit niet goed gemonteerd (niet genoeg druk o.i.d., pas op dat je ook niet te veel druk zet)

De Mugen 2 is één van de betere koelers van het moment, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Mocht je nog steeds gekke temperaturen krijgen zou ik gewoon even vanaf stap 1 weer beginnen en controleren of je alles wel goed hebt gedaan, want als ik het zo inschat doe je soms dingen wat haastig zonder van tevoren even te lezen waar je mee bezig bent ;)

Sowieso ontbreken verdere gegevens trouwens: wat zijn de instellingen van je processor bijvoorbeeld? Heb je die niet gewoon veel te ver gepusht?
-De fans werken zoals het moet horen (push & pull)
-Wat is veel en wat is weinig (koelpasta)?
-blok zit goed gemonteerd, want ik heb met mijn hand geprobeerd te bewegen en hij zit goed vast (niet te strak iig.)
Blord schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:25:
Ik ben bang van wel :(, maar hoe kan ik dat testen dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:32:
-De fans werken zoals het moet horen (push & pull)
Dus één blaast naar de koeler toe en één er vanaf? Zitten ze ook aangesloten op de stroomvoorziening? Wordt de lucht daarna wel de kast uit geblazen? Wat is het voltage van je processor (en wat zijn de verdere overclockinstellingen)?

Graag antwoord op alle vragen :) Dan kunnen we je sneller en beter helpen.
-Wat is veel en wat is weinig (koelpasta)?
Kijk even in de verschillende tutorials. In principe is een hoeveelheid ter grootte van een rijstkorreltje genoeg. Je moet alleen even controleren of de hele basis wel gedekt wordt dan, maar te veel kan net zo schadelijk zijn als te weinig!

Ik denk altijd dat het te weinig is, maar dan blijkt het wel prima te zijn :) Zoals gezegd: het moet wel dekken, maar meer ook niet. Niet om kritisch te doen hoor, maar als je dit soort dingen niet van tevoren opgezocht hebt dan ben je misschien wat overhaast te werk gegaan :) Dingen als pasta en de backplate zijn toch redelijk elementaire onderdelen van het installeren van een koeler.
-blok zit goed gemonteerd, want ik heb met mijn hand geprobeerd te bewegen en hij zit goed vast (niet te strak iig.)
Dat wil natuurlijk niet per se iets zeggen. Ik heb ook wel eens een koeler gezien die stevig vast zat, maar een opening tussen de koeler en de processor liet. Die processor overleefde dat dan ook niet.
Ik ben bang van wel :(, maar hoe kan ik dat testen dan?
Ga hier voorlopig nog maar niet van uit. Zoals ik al zei, je werkwijze is misschien wat overhaast geweest en kapotte koelers zijn uiterst zeldzaam, zeker dat álle heatpipes kapot zouden gaan. Ga er maar gewoon niet van uit en loop alles rustig na. Ik heb het idee dat je misschien wat te snel wil en het té graag wil oplossen.

Rust en kalmte :p

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 03:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:36:
[...]

Dus één blaast naar de koeler toe en één er vanaf? Zitten ze ook aangesloten op de stroomvoorziening? Wordt de lucht daarna wel de kast uit geblazen? Wat is het voltage van je processor (en wat zijn de verdere overclockinstellingen)?

Graag antwoord op alle vragen :) Dan kunnen we je sneller en beter helpen.

[...]

Kijk even in de verschillende tutorials. In principe is een hoeveelheid ter grootte van een rijstkorreltje genoeg. Je moet alleen even controleren of de hele basis wel gedekt wordt dan, maar te veel kan net zo schadelijk zijn als te weinig!

Ik denk altijd dat het te weinig is, maar dan blijkt het wel prima te zijn :) Zoals gezegd: het moet wel dekken, maar meer ook niet.

[...]

Dat wil natuurlijk niet per se iets zeggen. Ik heb ook wel eens een koeler gezien die stevig vast zat, maar een opening tussen de koeler en de processor liet. Die processor overleefde dat dan ook niet.

[...]

Ga hier voorlopig nog maar niet van uit. Zoals ik al zei, je werkwijze is misschien wat overhaast geweest en kapotte koelers zijn uiterst zeldzaam, zeker dat álle heatpipes kapot zouden gaan. Ga er maar gewoon niet van uit en loop alles rustig na. Ik heb het idee dat je misschien wat te snel wil en het té graag wil oplossen.

Rust en kalmte :p
Antwoord # 1:
Uhm, de ventilatoren zijn goed, dus de ene blaas en de andere trek...

Antwoord # 2:
Ik denk dat ik zeker minimaal 3 a 4 rijstkorrel grootte koelpasta heb gebruikt...
Is dat gevaarlijk dan?

Antwoord # 3:
Hoe wil je nou zeker weten of de koeler goed vast zit? Ik heb tussen mijn moederbord en koeler gekeken en alles zag er goed uit, dus geen openingen of wat dan ook :).

Antwoord # 4:
Dat is mooi :).

Extra:

Zal ik anders mijn Mugen B vervangen met Thermalright Venomous X?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 03:54:
Antwoord # 2:
Ik denk dat ik zeker minimaal 3 a 4 rijstkorrel grootte koelpasta heb gebruikt...
Is dat gevaarlijk dan?
Dat is zoals gezegd dus wat veel, waardoor je processor warmer zal worden dan nodig.
Antwoord # 3:
Hoe wil je nou zeker weten of de koeler goed vast zit? Ik heb tussen mijn moederbord en koeler gekeken en alles zag er goed uit, dus geen openingen of wat dan ook :).
Meestal als je 'm monteert en hij zit goed vast en je haalt 'm weer los en je pasta is netjes verdeeld (zonder dat je 'm zelf uitgesmeerd hebt dus) zit het wel goed. Dus één rijstkorreltje aanbrengen, koeler aanbrengen, koeler loshalen en kijken hoe het patroon er dan uitziet.
Antwoord # 4:
Dat is mooi :).
Ik hoor nog steeds niets over:

- Voltage en overige instellingen
- Of de lucht de kast uit geblazen wordt (want anders koelt er natuurlijk helemaal niets)

Het is lastig je te helpen als het plaatje niet zo compleet mogelijk is :) Je lijkt ook haast te hebben, wat in deze situatie geen goed idee is.
Zal ik anders mijn Mugen B vervangen met Thermalright Venomous X?
De Mugen 2 en de Venomous X ontlopen elkaar niet veel qua performance, dus dat heeft niet veel zin. Sowieso ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de koeler maar aan het feit dat je iets verkeerd doet, dus dan helpen dat soort dingen sowieso niet.

Ik zie dat je ook een topic over een kapotte videokaart hebt. Niet om vervelend te doen, maar heb je wel een beetje een idee waar je mee bezig bent?

Verwijderd

Wikipedia: Thermal grease

Gewoon even als algemene informatie over wat het nu precies is en waar het nou werkelijk voor dient. Dan wordt vanzelf wel duidelijk hoeveel of hoe weinig je ervan nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zoals gezegd dus wat veel, waardoor je processor warmer zal worden dan nodig.

Meestal als je 'm monteert en hij zit goed vast en je haalt 'm weer los en je pasta is netjes verdeeld (zonder dat je 'm zelf uitgesmeerd hebt dus) zit het wel goed. Dus één rijstkorreltje aanbrengen, koeler aanbrengen, koeler loshalen en kijken hoe het patroon er dan uitziet.
Ahh, juist ja :).
Ik hoor nog steeds niets over:

- Voltage en overige instellingen
- Of de lucht de kast uit geblazen wordt (want anders koelt er natuurlijk helemaal niets)

Het is lastig je te helpen als het plaatje niet zo compleet mogelijk is :) Je lijkt ook haast te hebben, wat in deze situatie geen goed idee is.
Je hebt niets over de voltage gevraagd, maar de lucht blijft echter niet in de kast omdat ik weet
hoe het moet afgevoerd worden. De backplate van de koelblok leek bij mij echter in de weg te zitten
tijdens het monteren. Maar nu heb ik het toch geprobeerd te monteren met wat drukte (niet veel).
De Mugen 2 en de Venomous X ontlopen elkaar niet veel qua performance, dus dat heeft niet veel zin. Sowieso ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de koeler maar aan het feit dat je iets verkeerd doet, dus dan helpen dat soort dingen sowieso niet.
Dat begrijp ik, maar aangezien Venomous X niet zo groot en zwaar als de mugen is leek het mij een
goed idee om het te vervangen.
Ik zie dat je ook een topic over een kapotte videokaart hebt. Niet om vervelend te doen, maar heb je wel een beetje een idee waar je mee bezig bent?
Haha, geloof me, ik heb echt niets verkeerds mee gedaan. :)
Mijn kaart had al vanaf het begin problemen. Alles was goed aangesloten.
Ik deed echt niets verkeerd, ook niet met licht overclocken. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 04:25:
Je hebt niets over de voltage gevraagd
Ik heb er nu al twee keer om gevraagd (lees maar terug). Ik vraag het niet voor niets ;)

Wat is het voltage nou dan en wat zijn je overige instellingen? Kan je een CPU-Z screenshot maken?
maar de lucht blijft echter niet in de kast omdat ik weet
hoe het moet afgevoerd worden.
Is dat zo? Het schemaatje dat in dezelfde map staat als één van je andere plaatjes is namelijk niet echt correct.
De backplate van de koelblok leek bij mij echter in de weg te zitten
tijdens het monteren. Maar nu heb ik het toch geprobeerd te monteren met wat drukte (niet veel).
Dat die backplate in de weg lijkt te zitten is op zich wel al een indicatie dat je iets niet helemaal goed doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 04:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 04:31:
[...]

Ik heb er nu al twee keer om gevraagd (lees maar terug). Ik vraag het niet voor niets ;)

Wat is het voltage nou dan en wat zijn je overige instellingen? Kan je een CPU-Z screenshot maken?
Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/3937/cpuzvoltage.png
Is dat zo? Het schemaatje dat in dezelfde map staat als één van je andere plaatjes is namelijk niet echt correct.
Sorry, mijn schema was niet helemaal waar, ik was te lui om er nog meer tijd aan te besteden.
Mijn schema was bedoeld als een voorbeeld, niet meer dan het volgens mij nodig was.
Dat die backplate in de weg lijkt te zitten is op zich wel al een indicatie dat je iets niet helemaal goed doet.
Idd, later in de middag zal ik het opnieuw monteren.

Mijn computer maakt wel een geruis, want ik kreeg echt pijn aan mijn oor. Dit gaat van erg naar drama, volgens mij komt het door de backplate. Normaal gesproken hoor je bijna geen geluid behalve de lucht (heel zachtjes). Maar nu wil ik mijn desktop niet eens aanzetten... Je hoort geen hele rommel lawaaien, maar een geruis van 30+ decibel, heel storend.

Verwijderd

Dat is op zich de screenshot die ik vroeg, alleen is het handig om even het CPU tabje te gebruiken zodat de gegevens daarvan zichtbaar zijn :)
Mijn computer maakt wel een geruis, want ik kreeg echt pijn aan mijn oor. Dit gaat van erg naar drama, volgens mij komt het door de backplate. Normaal gesproken hoor je bijna geen geluid behalve de lucht (heel zachtjes). Maar nu wil ik mijn desktop niet eens aanzetten... Je hoort geen hele rommel lawaaien, maar een geruis van 50+ decibel, heel storend.
Dat zou (ik zeg zou, ik weet het niet zeker) kunnen betekenen dat je fan op 100% werkt. Dat is op zich niet verkeerd, want dat zou betekenen dat er in ieder geval wat veranderd is en er iets werkt.
Idd, later in de middag zal ik het opnieuw monteren.
Dan wachten we dat maar even af :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 04:55:
[...]

Dat is op zich de screenshot die ik vroeg, alleen is het handig om even het CPU tabje te gebruiken zodat de gegevens daarvan zichtbaar zijn :)

[...]

Dat zou (ik zeg zou, ik weet het niet zeker) kunnen betekenen dat je fan op 100% werkt. Dat is op zich niet verkeerd, want dat zou betekenen dat er in ieder geval wat veranderd is en er iets werkt.

[...]

Dan wachten we dat maar even af :)
Camacha, bedankt voor je tijd, zelf heb ik dit niet verwacht en zeker niet in deze tijd. :)
Ook voor de anderen heel erg bedankt voor jullie tijd! Slaap lekker. ;)

Verwijderd

Dat zou (ik zeg zou, ik weet het niet zeker) kunnen betekenen dat je fan op 100% werkt.
Zou meteen ook wel een luidruchtige fan zijn. Als het echt zo storend is dat hij de PC liever niet meer aanzet. Misschien combinatie fan op 100% en resonantie ergens?

@X0n4r - Mocht je de PC weer aanzetten voordat je alles opnieuw hebt gemonteerd - voor de lol misschien het geluid opnemen? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 04:59:
[...]
Zou meteen ook wel een luidruchtige fan zijn. Als het echt zo storend is dat hij de PC liever niet meer aanzet. Misschien combinatie fan op 100% en resonantie ergens?

@X0n4r - Mocht je de PC weer aanzetten voordat je alles opnieuw hebt gemonteerd - voor de lol misschien het geluid opnemen? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig.
Geen probleem.:)
Alleen ben ik nu moe en doe het later in de middag na school wel ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 05:00:
en doe het later in de middag na school wel ;).
Dat was mijn bedoeling ook. ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
om even in te haken op dat koelpasta advies.. nooi pasta erop doen, de koeler erop zetten en dan weer erafhalen om te kijken of het goed zit, hierdoor is je contact helemaal slecht, gewoon rijstkorrel in het midden, koeler erop en vastzetten..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 13:11
Hmm, Ik heb dezelfde case en dezelfde CPU.
Mijne is gekoeld met een Noctua NH-D14, maar deze is niet echt merkbaar beter dan een Mugen.

Ik heb volgende ventilatoren erin staan: 1x 12 cm vooraan (intake), 1 x 12 cm achteraan (outtake) en 1 x 12 cm bovenaan (outtake). Dan nog 2 op de koeler, die lucht vanvoor aanzuigt en zo afleverd aan de ventilatoren achteraan.
De 200mm fan aan de zijkant heb ik er noodgedwongen moeten uithalen, maar deze heeft nooit gedraaid wegens teveel lawaai.
Al de overige ventilatoren draaien op 7V (ook van de cpu-cooler), wat resulteert in een snelheid van ongeveer 900rpm (redelijk stil).

Idle temp = 40°C, gamen = 50°C, 100% stressen 70° max. Ik ben wel nog elke dag mijn voltage aan het verlagen en 8 uur aan het stressen om de temp zo laag mogelijk te krijgen.

Het is dus mogelijk...

Wat ik nergens opmaak, heb je Hyperthreading nog enabled staan? Dit scheelde zomaar eventjes 10° bij mij.
Welk voltage heb je op je CPU?

Oh, en ruim je kabels eens op, de case heeft mogelijkheden genoeg om je kabels weg te werken ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 15-11-2010 07:37 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:53

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Als je gaat overclocken tot 4.0Ghz zou ik toch ook eens denken aan een gewone pushpull opstelling met slechts 2 ventilatoren. Wel snelle met veel cfm's.
Ik heb zelf een mugen 2, naar koelpasta, een dikke rijstkorrel of een kleine erwt ( afhankelijk hoe vrolijk je door het leven gaat 8)7 )

mijn i7 860@3.6 hou ik stabiel op een kleine 60graden. met de standaardfan.
Ik denk dat er op zich geen groot mankement is in je setup, gewoon een serie van enige slordigheden. Je kabels niet opruimen, 4 fans heeft echt weinig nut, 4Ghz is gewoon niet altijd haalbaar met iedere processor. Vele kleintjes...
en idd een screenshot van je CPU in CPU-Z zou best wel handig zijn. vooral om je vcore te weten,

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

je orginele back plate die bij de mugen zit heb je op de fotos er niet op zitten waar door hij wss niet goed contact maakt kijken even goed bij de instalatie guide

productreview: Scythe Mugen 2 Rev. B review door RutgerKe

If water polo was easy, it would be called football

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

@ De TS. Doe dit:

Mugen van je CPU/Mobo afhalen
CPU en Heatsink schoonmaken met ontsmettings alcohol (90% of hoger)
1 drupje koelpasta op je CPU doen in het midden. NIET uitsmeren door de druk van het heatsink spreid dit zich straks netjes uit ;) .
Je Mugen II MET de backplate vastmaken aan je mobo
Kruislings losjes aandraaien in deze volgorde:
Linksboven
Rechtsonder
Linksonder
Rechtsboven

Daarna in dezelfde volgorde stevig vastdraaien

Pak nu je mugen II vast, en probeer hem een beetje te draaien, ALS HET GOED IS kan dit niet. Hij hoort echt goed vast te zitten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

nedernakker schreef op maandag 15 november 2010 @ 07:25:
om even in te haken op dat koelpasta advies.. nooi pasta erop doen, de koeler erop zetten en dan weer erafhalen om te kijken of het goed zit, hierdoor is je contact helemaal slecht, gewoon rijstkorrel in het midden, koeler erop en vastzetten..
Het ging mij er meer om om te zien hoe de spreiding is en of je een beetje fatsoenlijke druk hebt. Maar waarom zou je van die methode slecht contact krijgen dan? Theoretisch zou je luchtbellen kunnen krijgen maar in de praktijk heb je daar eigenlijk geen last van.

• New Genious
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
D4NG3R schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:38:
Daarna in dezelfde volgorde stevig vastdraaien
Ik had pas nogal hoge temps naar mijn idee ook met een mugen 2. 65 graden load oid. Dus ik heb m opnieuw gemonteerd en de koeler echt heel erg strak aangedraaid (mobo staat een heel klein beetje krom, haast niet zichtbaar). Dat scheelt hier zo'n 15 graden. Nu ongeveer 50 graden load.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:25:
Theoretisch zou je luchtbellen kunnen krijgen maar in de praktijk heb je daar eigenlijk geen last van.
Maar, wat is het verschil tussen praktijk en theorie anders dan gewoon kans?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:47:
Maar, wat is het verschil tussen praktijk en theorie anders dan gewoon kans?
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde en in de praktijk niet ;)

Wat is je vraag precies?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:50:
[...]

In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde en in de praktijk niet ;)
Interesting... B)

Verwijderd

Retorisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
New Genious schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:44:
[...]

Ik had pas nogal hoge temps naar mijn idee ook met een mugen 2. 65 graden load oid. Dus ik heb m opnieuw gemonteerd en de koeler echt heel erg strak aangedraaid (mobo staat een heel klein beetje krom, haast niet zichtbaar). Dat scheelt hier zo'n 15 graden. Nu ongeveer 50 graden load.
Dat wat jij aan het doen bent (moederbord staat klein beetje krom), lijkt mij erg eng :/. Vroeger heb ik mijn
GPU krom gedrukt, zonder er wat van te weten en toen was het na een paar keer al dood. Eerst kreeg ik een blauwe scherm en toen deed het niets meer. Dus, te strak aandraaien zoals wat jij hebt gedaan is niets voor mij :P. Ook heb ik dit keer echt uiterst mijn best gedaan om mijn koel blok stevig vast te zetten met mijn backplate en nog steeds zie ik geen verschil. Ook zit er geen opening tussen de processor en de koel blok. Hij zit echt heel goed vast zoals in de tut aangegeven.

Ik heb ongeveer exact hetzelfde gemonteerd zoals in deze foto hieronder aangegeven (maar dan voor mijn 1366 socket, dus de schroeven zijn helemaal aan het einde vastgekoppeld.):

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/5093/dezes6302036.jpg

Daarna heb ik de koelblok aan mijn moederbord geplaatst en de backplate met de schroeven alles vast gemaakt. Bij 3.85 ghz kom ik met full stress op 80 graden uit. 4.0 Ghz is voor mijn cpu extreem. Dit keer kan ik het zeker niet verkeerd hebben gemonteerd, want hij zit echt heel goed vast. Ik wil een ander koelblok, welke is stil en koelt goed tegelijkertijd?

Edit 2:

Dat geruis kwam door mijn een van mijn cpu ventilator (push).Ik heb de connector aan mijn fan controller vast gemaakt en nu heb ik geen last meer van :). Wanneer ik mijn sidepanel aan mijn desktop vast aan het koppelen was, kreeg ik die herrie te horen. Dat deed echt pijn aan mijn oren en nu draait de ventilator op 1300 rpm en krijg totaal geen last van wat dan ook. Wel jammer, want mijn ventilator maakt echt weinig geluid op 1900+ rpm. Ik weet niet zeker, maar ik schat ongeveer max 20 decibel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:06 ]

Verwijderd

@New Genious -
Kan niet anders dan mij geheel aansluiten bij X0n4r - als je het zo strak hebt aangedraaid dat het nu krom staat, zelfs al is het maar een 'klein beetje', dan doe je het toch ècht verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:02 ]

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:34
B) heb je ook het plasticje eraf gehaald.

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik vraag mij uberhaupt af hoe vast of je de koeler zo kunt zetten zonder en backplate, de schroefen gaan er toch normaal vanaf de onderkant in ?

Die busjes horen volgens mij in de S1366 bracket die jij gebruikt en niet in je moederbordje hoor..

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/5093/dezes6302036.jpg

Zoals hierboven aangegeven horen ze toch echt op de koeler en je niet je mobo zoals hier..

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/8735/photo4h.jpg

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
D.oomah schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:04:
B) heb je ook het plasticje eraf gehaald.
Zeker XD.
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:06:
Ik vraag mij uberhaupt af hoe vast of je de koeler zo kunt zetten zonder en backplate, de schroefen gaan er toch normaal vanaf de onderkant in ?

Die busjes horen volgens mij in de S1366 bracket die jij gebruikt en niet in je moederbordje hoor..

[afbeelding]

Zoals hierboven aangegeven horen ze toch echt op de koeler en je niet je mobo zoals hier..

[afbeelding]
Ik zal zo mijn moederbord los maken en dan opnieuw een foto maken zodat je ziet dat ik het deze keer wel goed heb gemonteerd :).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
* Je hebt dat stukje plastiek er toch af gehaald! (Ooit hier een topic geweest van iemand die _zag_ dat zijn cpu roodgloeiend werd, hij had er zelfs geen koelblok op zitten, dus voor de zekerheid maar eens vragen.)

* Je cpu draait op 4GHz, wat voor spanning heb je in je bios ingesteld? Op auto geeft die veel te veel spanning aan je cpu en wordt die veel te warm.

* Je hebt nu toch de originele backplate van je moederbord afgehaald en die bij de mugen er op gezet? Of moet dat niet meer bij deze rev?

* Die mugen is een van de beste lucht koelers, als je een andere neemt kan je het ook weer mis doen. Misschien beter eerst deze in orde krijgen?

Verwijderd

kluyze schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:13:
* Je cpu draait op 4GHz, wat voor spanning heb je in je bios ingesteld? Op auto geeft die veel te veel spanning aan je cpu en wordt die veel te warm.
Ik probeerde gister inderdaad ook al antwoord te krijgen op deze vraag. Daarom zou het handig zijn een GPU-Z screenshotje te krijgen van het CPU-tabje onder de instellingen waaronder je CPU zo heet wordt (anders heeft het natuurlijk geen zin).

Je commentaar over de backplate was ook wel een goed punt inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:23 ]

• Vaporized

* Je hebt nu toch de originele backplate van je moederbord afgehaald en die bij de mugen er op gezet? Of moet dat niet meer bij deze rev?
Inderdaad is je Vcore wel een leuk gegeven om even te weten, met flink veel sap is warm (lees: heet) worden natuurlijk geen probleem, zelfs niet voor een Mugen 2..

Die orginele backplate van je moederbordt moet er wel af omdat je van onderen de schroeven moet monteren ( heb toevallig gisteren mijn mugen 2 rev.B er opnieuw opgezet..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
Dat stukje plastic is al vanaf het begin af aan al verwijderd!
Kijk naar de plaatjes hieronder allemaal. Zo staat mijn mugen gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/9387/img0461o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/1561/img0464cj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/4328/img0465kx.jpg
* Je hebt dat stukje plastiek er toch af gehaald! (Ooit hier een topic geweest van iemand die _zag_ dat zijn cpu roodgloeiend werd, hij had er zelfs geen koelblok op zitten, dus voor de zekerheid maar eens vragen.)
Neeeeeeeeeee, ik weet in ieder geval zeker dat het stukje plastic zeker weg moet.
Wel grappig om te horen dat iemand niet eens een koelblok heeft gebruikt XD .
Misschien zou dit het probleem kunnen zijn, want bij mij staat het idd op auto in mijn bios instellingen.
Ik zal zo wat foto's maken!
Deze moederbord heeft geen backplate...
* Die mugen is een van de beste lucht koelers, als je een andere neemt kan je het ook weer mis doen. Misschien beter eerst deze in orde krijgen?
Daar heb je zeker gelijk in :).
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:22:
[...]

Ik probeerde gister inderdaad ook al antwoord te krijgen op deze vraag. Daarom zou het handig zijn een GPU-Z screenshotje te krijgen van het CPU-tabje onder de instellingen waaronder je CPU zo heet wordt (anders heeft het natuurlijk geen zin).

Je commentaar over de backplate was ook wel een goed punt inderdaad.
Ik zal mijn best doen ;).
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:26:
[...]

Inderdaad is je Vcore wel een leuk gegeven om even te weten, met flink veel sap is warm (lees: heet) worden natuurlijk geen probleem, zelfs niet voor een Mugen 2..

Die orginele backplate van je moederbordt moet er wel af omdat je van onderen de schroeven moet monteren ( heb toevallig gisteren mijn mugen 2 rev.B er opnieuw opgezet..
Heb geen eigen backplate voor mijn moederbord gehad of gezien.

• Vaporized
Een screenshot van CPU-Z is al genoeg, je hoeft geen foto's in de bios te maken voor deze informatie..

Hier kun je het zo downloaden

Verwijderd

Klein stukje advies tussendoor, omdat je maar waarschuwing blijft krijgen onder je plaatjes...

De werking van de forumsoftware in het kort #images

Verwijderd

Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:46:
Een screenshot van CPU-Z is al genoeg, je hoeft geen foto's in de bios te maken voor deze informatie..

We hebben gister al een screenshot van CPU-Z gehad, alleen niet van het juiste tabje ;)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:37:

[...]

Neeeeeeeeeee, ik weet in ieder geval zeker dat het stukje plastic zeker weg moet.
Wel grappig om te horen dat iemand niet eens een koelblok heeft gebruikt XD .

[...]
Mijn eerste PC had niet eens een koelblok op de proc. 8) (8086 hadden praktisch nooit koelblokken dat kwam pas later met snellere proc. Herinnert ook nog de eerste met ventilator met een alu blokje eronder van 40mmx40mm en 8mm hoog)

Dus zo onlogisch is het nou ook weer niet. Tip: Ga eerst eens de proc op standaard instellingen terugzetten en pas weer verhogen wanneer de koeler er goed op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door FireWood op 15-11-2010 22:55 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Vaporized
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:47:
[...]

We hebben gister al een screenshot van CPU-Z gehad, alleen niet van het juiste tabje ;)
Daarom gaat de TS het nu ook goed doen :) hahaha

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:47:
[...]

Baby Steps (zie 'What about Bob?').

Verwijderd

Topicstarter
Vaporized schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:46:

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img543.imageshack.us/img543/3937/cpuzvoltage.png

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zoals ik in het begin al zei:
Als je koeler niet zo warm wordt als je processor zit hij gewoon niet goed gemonteerd. Daar is in principe alles mee gezegd. (Eventuele extreme omstandigheden daar gelaten)
Monteer je koeler opnieuw inclusief backplate en vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.

Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk. Anders raakt het geduld snel op...

Nog 1 ding:
Weet je zeker dat je uitgelezen temperatuur de juiste is? Probeer verschillende programma's uit en check ook je temperatuur in BIOS.
Post zoveel mogelijk info. Dat vermakkelijkt het helpen voor ons.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
TS

zit je de boel nu in de maling te nemen? Telkens als iemand je om de vcore vraagt draai je er omheen.
Of had je meer van de mugen verwacht? Want ik denk gewoon dat er veel te veel spanning op je core staat.
Ga je eerst maar eens verdiepen in hoe je een i7 moet overclocken. En dan pas beginnen te praten over tempraturen, laat staan overclocken tot 4ghz, omdat je nog geen fatsoenlijk screenshot van cpu-z kunt maken zegt al genoeg. Dus ik zou maar uitkijken, want zo help je de boel naar zijn einde.

Dus CPU vcore onder load wel te verstaan. zoiets als dit

Dit is ook een i7 met ook een mugen2 en dit was in de zomer.
http://img585.imageshack.us/img585/7474/fckvgljkgbhl.png

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 15-11-2010 23:29 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
offtopic:
Waarom overclock je je i7 CPU naar 4GHz als je een 1024x768 monitor hebt?
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:58:
[...]

Baby Steps (zie 'What about Bob?').
offtopic:
Best. Movie. Ever.

[ Voor 52% gewijzigd door Gamebuster op 15-11-2010 23:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Gamebuster schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:26:
offtopic:
Ik denk dat dat in antwoord was op mijn remark over het gebruik van thumbnails (zie stukje terug).

Maar, ik kan mij vergissen.

Enfin... een patroon begint zich zo langzamerhand wel te ontvouwen. Laten we een pool openen over hoe lang die i7-950 nog leeft. })

Verwijderd

Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:23:
vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.
Hee, dat wist ik niet, dat is onhandig. Ik probeer inderdaad die Vcore bovenwater te krijgen. Als het daar niet aan ligt weten we tenminste dat het waarschijnlijk een verkeerde mount moet zijn.
Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk.
Inderdaad is het handig als er antwoord wordt gegeven op alle vragen. We proberen te helpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lars93 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:23:
Zoals ik in het begin al zei:
Als je koeler niet zo warm wordt als je processor zit hij gewoon niet goed gemonteerd. Daar is in principe alles mee gezegd. (Eventuele extreme omstandigheden daar gelaten)
Monteer je koeler opnieuw inclusief backplate en vertel ons even welk voltage je hebt ingesteld in je bios. CPU-Z kan het namelijk niet uitlezen wat ik wel heel erg raar vindt voor een van de nieuwste processors.

Er wordt erg vaak geprobeerd je te helpen maar antwoord geven op het gevraagd is voor ons dan ook erg makkelijk. Anders raakt het geduld snel op...

Nog 1 ding:
Weet je zeker dat je uitgelezen temperatuur de juiste is? Probeer verschillende programma's uit en check ook je temperatuur in BIOS.
Post zoveel mogelijk info. Dat vermakkelijkt het helpen voor ons.
Ik weet echt heel zeker dat mijn koelblok goed gemonteerd is, want de koelpasta zat ook op de koelblok nadat het op de cpu zat. Ik heb de koelblok dus afgehaald om te zien of de koelpasta verdeeld was. Ook heb ik zeker heel goed tussen de aansluiting van mijn koelblok en cpu gecheckt. Geen hol aanwezig, maar ook zag ik klein beetje koelpasta uit komen na het monteren (is bijna niet te zien).

Nog mijn excuses van de overlast, ik ben echt nieuw met mijn desktop.

Ook zal ik kijken of er nog andere programma's zijn die ook tempraturen kunnen meten.
jbkappirossi schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:24:
TS

zit je de boel nu in de maling te nemen? Telekens als iemand je om de vcore vraagt draai je er omheen.
Of had je meer van de mugen verwacht? Want ik denk gewoon dat er veel te veel spanning op je core staat.
Ga je eerst maar eens verdiepen in hoe je een i7 moet overclocken. En dan pas beginnen te praten over tempraturen, laat staan overclocken tot 4ghz, omdat je nog geen fatsoenlijk screenshot van cpu-z kunt maken zegt al genoeg. Dus ik zou maar uitkijken, want zo help je de boel naar zijn einde.

Dus CPU vcore onder load wel te verstaan. zoiets als dit

Dit is ook een i7 met ook een mugen2
http://img585.imageshack.us/img585/7474/fckvgljkgbhl.png
Chill man, ik doe dit zeker niet expres. Ik had ergens een tutorial gezien over oc'en van mijn i7 op Asus RE III. Over de V-Core weet ik eerlijk gezegd helemaal niets over. Ik ga nu even onderzoeken...
Gamebuster schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:26:
offtopic:

[...]

offtopic:
Best. Movie. Ever.
Ik maak gebruik van een oud monitor omdat ik een leen video kaart heb. Die van mij is verbrand, dus heb ik
RMA aangevraagd en terug gestuurd. Nu nog wachten op een nieuwe...

Verwijderd

Nog mijn excuses van de overlast, ik ben echt nieuw met mijn desktop.
Dat is exact het punt wat er wordt gemaakt - je geeft nu toe er nog niet zo extreem veel van te weten en toch doe je koppig je eigen ding en geef je geen direct antwoord op zeer directe en duidelijke vragen.

Zoals iemand anders ook al schreef - dan is het geduld op een gegeven moment echt op.

En zoals ik al schreef - Baby Steps. Niet al teveel in één keer willen. Gewoon één ding tegelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:48:
[...]
Dat is exact het punt wat er wordt gemaakt - je geeft nu toe er nog niet zo extreem veel van te weten en toch doe je koppig je eigen ding en geef je geen direct antwoord op zeer directe en duidelijke vragen.

Zoals iemand anders ook al schreef - dan is het geduld op een gegeven moment echt op.

En zoals ik al schreef - Baby Steps. Niet al teveel in één keer willen. Gewoon één ding tegelijk.
Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen? Ik kan soms koppig zijn ja, maar dat wil niet zeggen
dat ik niets heb gedaan. Ik heb verdomd mijn best gedaan op alle vragen, alle testen. Ook nog eens
mijn excuses aangeboden omdat ik begrijp hoe jullie voelen. Ik ben een NOOB en dat is heel logies.
Mijn tempratuur is nu 39-40 graden op stock. Alles is in het begin moeilijk en leren van mijn fouten doe ik zeker.

Verwijderd

Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen?
Dat kan ik afraden. En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige' (sjah, ik heb niet voor niets een kunstheup).

Even zonder dollen. Ik bedoelde het niet zo ... streng als het misschien overkwam. Ik bedoelde gewoon het concept over te brengen van even rustig ademhalen en luisteren naar wat je mede-Tweakers voor een input voor je hebben. Meer niet.

Dus... no worries, I meant no harm. ;)

• Vaporized
Xonar,

Hier een goed stukje software om van alles uit te lezen : Klik Hier Open Hardware Monitor.

Maak je daar strax even een screenshot van en dan zijn we weer een stapje verder volgens mij..

• Aardwolf
De vCore kan je toch ook checken bij Everest of bijv. PCWizard of SIW?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:06:
[...]
Dat kan ik afraden. En dat zeg ik als 'ervaringsdeskundige' (sjah, ik heb niet voor niets een kunstheup).

Even zonder dollen. Ik bedoelde het niet zo ... streng als het misschien overkwam. Ik bedoelde gewoon het concept over te brengen van even rustig ademhalen en luisteren naar wat je mede-Tweakers voor een input voor je hebben. Meer niet.

Dus... no worries, I meant no harm. ;)
Bedankt voor je positieve reply. :)
Vaporized schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:08:
Xonar,

Hier een goed stukje software om van alles uit te lezen : Klik Hier Open Hardware Monitor.

Maak je daar strax even een screenshot van en dan zijn we weer een stapje verder volgens mij..
Bedankt :).
Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/6178/temptx.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:59:
Wat wil je dat ik nu doe, uit de raam springen? Ik kan soms koppig zijn ja, maar dat wil niet zeggen
dat ik niets heb gedaan. Ik heb verdomd mijn best gedaan op alle vragen, alle testen. Ook nog eens
mijn excuses aangeboden omdat ik begrijp hoe jullie voelen. Ik ben een NOOB en dat is heel logies.
Mijn tempratuur is nu 39-40 graden op stock. Alles is in het begin moeilijk en leren van mijn fouten doe ik zeker.
Ik denk dat het punt is dat een aantal mensen hier het gevoel heeft dat je misschien wat te snel te veel hooi op je vork neemt. Zo'n hoge overclock is iets dat je rustig moet aanpakken en om het goed te doen vereist het ook enige kennis. Je geeft zelf al aan en het blijkt ook uit sommige opmerkingen van je dat je nog niet zo ver bent. Dat is helemaal niet erg, daar zijn we allemaal geweest, maar om teleurstellingen en kapotte hardware te voorkomen denk ik dat je misschien even stapje terug moet doen en wat rustiger verdergaat. Babysteps, zoals gezegd. Je gaat net als iedereen fouten maken en het zou zonde zijn als dat je je mooie hardware kost.

We proberen je te helpen, ook met de dingen die misschien nog wat hoog gegrepen zijn, maar dan is het natuurlijk wel handig als we complete antwoorden krijgen. Ik snap dat je uiteraard wel eens een vraag over het hoofd ziet, maar probeer er op te letten, dat maakt het voor beide kanten makkelijker.
Dat ziet er qua voltages en temperaturen normaal uit. Dit is een screenshot onder stockinstellingen neem ik aan? Dat ziet er wel goed uit hoor.

Wordt je CPU ook zo belachelijk heet als je 'm stressed met stockinstellingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:28:
[...]

Ik denk dat het punt is dat een aantal mensen hier het gevoel heeft dat je misschien wat te snel te veel hooi op je vork neemt. Zo'n hoge overclock is iets dat je rustig moet aanpakken en om het goed te doen vereist het ook enige kennis. Je geeft zelf al aan en het blijkt ook uit sommige opmerkingen van je dat je nog niet zo ver bent. Dat is helemaal niet erg, daar zijn we allemaal geweest, maar om teleurstellingen en kapotte hardware te voorkomen denk ik dat je misschien even stapje terug moet doen en wat rustiger verdergaat. Babysteps, zoals gezegd. Je gaat net als iedereen fouten maken en het zou zonde zijn als dat je je mooie hardware kost.

We proberen je te helpen, ook met de dingen die misschien nog wat hoog gegrepen zijn, maar dan is het natuurlijk wel handig als we complete antwoorden krijgen. Ik snap dat je uiteraard wel eens een vraag over het hoofd ziet, maar probeer er op te letten, dat maakt het voor beide kanten makkelijker.

[...]

Dat ziet er qua voltages en temperaturen normaal uit. Dit is een screenshot onder stockinstellingen neem ik aan? Dat ziet er wel goed uit hoor.

Wordt je CPU ook zo belachelijk heet als je 'm stressed met stockinstellingen?
Je hebt gelijk, ik haast vaak met alles. Vaak zeg ik ook dat ik minder hooi op mijn vork zal nemen, maar toch doe ik het weer. Ik zal in ieder geval mijn best doen om voor de volgende keer beter op te letten. Bedankt Camacha

Ik ga zo mijn cpu op stress testen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw getest op stock speed.

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/7919/tempbench.png

Tempratuur blijft erg hoog...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 00:50 ]

Verwijderd

67 graden vind ik niet echt hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:56:
[...]

67 graden vind ik niet echt hoog.
Maar hij zit wel op stock speed. Ik heb het niet eens oc'ed...
Ik weet zeker dat het dit keer echt goed gemonteerd is en ik heb het ook nog redelijk strak aangedraaid.

Is het niet zo dat de tempratuur van de pcu niet hoger dan 75 graden moet zijn als je aan het oc'en bent?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:59:
Ik weet zeker dat het dit keer echt goed gemonteerd is en ik heb het ook nog redelijk strak aangedraaid.
Je moet niet vergeten dat de i7 een snelheidsmonster is dat stroom vreet (relatief gezien). De temperaturen die we nu zien zijn helemaal niet uitzonderlijk hoog ofzo, al ben ik geen i7 expert. Ik zie mensen met dezelfde chip met hogere temperaturen.

Je gaat nu eenmaal een verhoging van de temperatuur krijgen als je alles onder full load zet, dat hoort erbij :) Ik heb het idee dat die overclockfunctie de Vcore eerder gewoon belachelijk omhoog heeft gegooid (dat doen ze vaker) waardoor het spul veel te heet werd.

• Aardwolf
Op stock? Stock loopt ie toch normaal 3,066 GHz? (3,2 GHz = ong. 7% overclock)

Maar goed, volgens mij vallen de temps nu onder load ook best mee. In ieder geval een stuk beter als straks.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 16-11-2010 01:07 ]

Verwijderd

Met klem, ik vind 67 niet echt hoog. Ik ben van mijn QX6700 wel meer gewend dan dat onder load. Niet veel meer, maar wel iets meer. En die is vloeistof gekoeld. Vandaar dat ik zeg, 67 is niet zo extreem hoog.

Dit is met de Mugen dus, right?

Kijk, je moet niet gaan denken - "Ja, ik heb supercooler nu, CPU gaat vast naar 0 op stock!". Een bepaalde minimum temperatuur zul je altijd behouden. Tenzij je met ln2 gaat spelen. In welk geval je trouwens op de minimum temperatuur moet gaan letten èn op de maximum temperatuur. ;) Zoals ik al zei - mijn QX6700 wordt soms echt wel warmer dan 70 graden onder load (is wel specifieke load dan trouwens), en die is vloeistof gekoeld. En stock (ik doe niet aan OC-en, ik heb het geld niet om het risico te lopen dat ik levensduur van de componenten af snoep).

Verwijderd

Mocht je echt wat willen doen aan je temperaturen kan je nog proberen te spelen met de fanspeeds en je fancontroller. Let wel op dat je die niet laag zet en alles vol belast, want dan wordt het spul alsnog erg heet!
marcel87 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:05:
Op stock? Stock loopt ie toch normaal 3,066 GHz? (3,2 GHz = ong. 7% overclock)
Clock Speed 3.06 GHz
Max Turbo Frequency 3.33 GHz

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:03:
[...]

Je moet niet vergeten dat de i7 een snelheidsmonster is dat stroom vreet (relatief gezien). De temperaturen die we nu zien zijn helemaal niet uitzonderlijk hoog ofzo, al ben ik geen i7 expert. Ik zie mensen met dezelfde chip met hogere temperaturen.

Je gaat nu eenmaal een verhoging van de temperatuur krijgen als je alles onder full load zet, dat hoort erbij :) Ik heb het idee dat die overclockfunctie de Vcore eerder gewoon belachelijk omhoog heeft gegooid (dat doen ze vaker) waardoor het spul veel te heet werd.
Ahh, dan is het niet leuk :(. Ik weet toch echt heel zeker dat mensen met een normale koelblok echt hogere prestaties hebben gehaald en de tempratuur niet hoger dan 80 graden kregen...

• Aardwolf
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:06:
Mocht je echt wat willen doen aan je temperaturen kan je nog proberen te spelen met de fanspeeds en je fancontroller. Let wel op dat je die niet laag zet en alles vol belast, want dan wordt het spul alsnog erg heet!
KNIP
Clock Speed 3.06 GHz
Max Turbo Frequency 3.33 GHz
Oké, beschouw dat dan maar als niet getypt :P

[ Voor 84% gewijzigd door Aardwolf op 16-11-2010 01:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:07:
Ahh, dan is het niet leuk :(. Ik weet toch echt heel zeker dat mensen met een normale koelblok echt hogere prestaties hebben gehaald en de tempratuur niet hoger dan 80 graden kregen...
Met het stockkoelertje en een overclock? Kan je dat even linken, want ik lees zo snel over mensen die met de stockkoeler over deze temperaturen heen gaan.

Vergeet ook niet dat je met een handmatige overclock (niet zo'n autodinges) veel koelere overclocks kan maken en je dus ook verder komt. Dat is echter wel voor gevorderden, dus ik zou je eerst eens een beetje in gaan lezen over hoe het één en ander werkt en hoort :)

Je moet trouwens ook niet alles geloven wat er gezegd wordt hè, mensen scheppen nou eenmaal graag op over dit soort spul ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:13:
[...]

Met het stockkoelertje en een overclock? Kan je dat even linken, want ik lees zo snel over mensen die met de stockkoeler over deze temperaturen heen gaan.

Vergeet ook niet dat je met een handmatige overclock (niet zo'n autodinges) veel koelere overclocks kan maken en je dus ook verder komt. Dat is echter wel voor gevorderden, dus ik zou je eerst eens een beetje in gaan lezen over hoe het één en ander werkt en hoort :)

Je moet trouwens ook niet alles geloven wat er gezegd wordt hè, mensen scheppen nou eenmaal graag op over dit soort spul ;)
Ahh, sorry... Ik bedoel geen stock koeler maar een koeler zoals Venomous X, Mugen Rev B, Corsair H50, etc. Als ik me niet vergis had ik een paar video voorbeelden op youtube gezien :).

Nog bedankt voor je advies (zoals altijd). :D

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
zag ik op de foto dat alle 4 fans naar binnen blazen? dam hoopt alle lucht op.
ik zou de bovenste en de linker (vanaf mobo gezien) naar buiten blazen.
rare voltage's kunnen nartuurlijk ook je probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:23:
zag ik op de foto dat alle 4 fans naar binnen blazen? dam hoopt alle lucht op.
ik zou de bovenste en de linker (vanaf mobo gezien) naar buiten blazen.
rare voltage's kunnen nartuurlijk ook je probleem zijn.
Dat kan echt niet, de bovenste 3 ventilatoren en 1 aan de achterkant van mijn behuizing blazen allemaal lucht naar buiten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:20:
Ahh, sorry... Ik bedoel geen stock koeler maar een koeler zoals Venomous X, Mugen Rev B, Corsair H50, etc. Als ik me niet vergis had ik een paar video voorbeelden op youtube gezien :).
Die jongens doen dan ook zoals gezegd een handmatige overclock, dat scheelt al een hoop. Zomaar de Vcore omhoog jatsen is niet de beste methode voor een goede overclock. Als je subtieler (en handmatig) te werk gaat loopt de temperatuur al een heel stuk minder hard op. Daarnaast zijn geen twee chips hetzelfde en kan het zo zijn dat de jouwe net even wat minder hard wil of wat heter wordt. Dan heb je nog allerlei andere factoren; pasta (en hoe hij aangebracht is), ambient temps, overige hardware en hoe het samenwerkt, airflow, instellingen en timings en nog tig andere factoren die kunnen meespelen.

Het is nooit handig je vast te pinnen om de hoge overclocks die je bij anderen ziet, die moet je zien als een indicatie (jij loopt toch ook niet zo hard als het wereldrecord? ;)). Zo te zien kan je met geduld echt nog wel wat uit deze processor halen en is dat helemaal niet heel verkeerd.

Let wel op! Ga niet zomaar wat doen! Om je hardware niet te slopen moet je wel echt even weten wat je doet met voltages en temperaturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 01:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:38:
[...]

Die jongens doen dan ook zoals gezegd een handmatige overclock, dat scheelt al een hoop. Zomaar de Vcore omhoog jatsen is niet de beste methode voor een goede overclock. Als je subtieler (en handmatig) te werk gaat loopt de temperatuur al een heel stuk minder hard op. Daarnaast zijn geen twee chips hetzelfde en kan het zo zijn dat de jouwe net even wat minder hard wil of wat heter wordt. Dan heb je nog allerlei andere factoren; pasta (en hoe hij aangebracht is), ambient temps, overige hardware en hoe het samenwerkt, airflow, instellingen en timings en nog tig andere factoren die kunnen meespelen.

Het is nooit handig je vast te pinnen om de hoge overclocks die je bij anderen ziet, die moet je zien als een indicatie (jij loopt toch ook niet zo hard als het wereldrecord? ;)). Zo te zien kan je met geduld echt nog wel wat uit deze processor halen en is dat helemaal niet heel verkeerd.

Let wel op! Ga niet zomaar wat doen! Om je hardware niet te slopen moet je wel echt even weten wat je doet met voltages en temperaturen.
Bedankt voor je advies :).
Ik zal rustig aan doen.

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:59:
[...]

Is het niet zo dat de tempratuur van de pcu niet hoger dan 75 graden moet zijn als je aan het oc'en bent?
Dat is zo niet goed te zeggen, omdat iedere i7 een ander VID heeft.

Als je nou eens een screenshot van CPU-z open en onder stres van prime95 smalFFT of intelburn op 8 threads maakt.

Pas dan kunnen wij zien of de waarden van jou cpu tenopzicht van de vcore correct is. ;)

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/9171/hdgde.png

[ Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 14:06 ]

• kluyze
  • Niet online
Als je cpu op stock snelheden staat, probeer dan eens je cpu spanning (vcore) op 1 - 1,1V in je bios te zetten. Kijk eens wat dat met de temperatuur doet. Op 4GHz heeft die natuurlijk wat meer nodig maar om eens te zien of het daar misschien aan ligt.

Ik vind die 1.25V namelijk wel hoog @stock in idle.

@boven, cpu-z kan blijkbaar de vcore niet uitlezen, dus dan kan hij beter met een ander packet dit testen.

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 16-11-2010 14:00 ]

• jbkappirossi
@TS

oh! die 1,25 had ik nog niet gezien, dan valt je temp van 67 wel mee.
Elke cpu schaalt ander dus het kan maar zo wezen dat je met die 1,25 ook al richting de 4ghz kan komen.
En download ASUS TURBOV ook maar die kun je er zo naast openen.

@kluyze

hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen. Daardoor valt er nog niks over te zeggen wanner hij gaat overclocken. En dus nooit maarzo het voltage verandere want dingen zoals je mem controller schalen in grote maten mee, waardoor je cpu net zoals zijn kaart kan verbranden.

Dus nogmaals, TS! als je niet weet wat je doet gaat je cpu er ook aan net als je videokaart.

[ Voor 24% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 14:34 ]

• kluyze
  • Niet online
jbkappirossi schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:17:
hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen.
Ok, maar dan nog vind ik het hoog. Mijn 920 heb ik @3.2GHz op ~1.0100V staan als ik me niet vergis. Dat wil dus zeggen dat de auto/VID instellingen een te hoge (veilige?) waarde instellen. Intel geeft aan voor de 950 (net als alle andere i7's) 0.8 - 0.375V. Dan is 1.25V aan de hoge kant. (In mijn bescheiden mening).

En @stock en idle mag dat, maar als je dan 4GHz gaat draaien dan gaat die vcore nog een stuk omhoog waarschijnlijk en kom je zo aan die 100° waar de TS tegenaan loopt.

De kans trouwens dat de cpu verbrandt als je de vcore omlaag gaat gooien is klein zoniet onbestaande. De spanning van de memory controller zou eigenlijk ook van auto af moeten en op 1,5V of ten minste max 1.64V gezet worden. Al denk ik niet dat het moederbord die spanning boven de 1,65V gaat laten stijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 16-11-2010 15:12 ]

• Vaporized
jbkappirossi schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:17:
@TS

oh! die 1,25 had ik nog niet gezien, dan valt je temp van 67 wel mee.
Elke cpu schaalt ander dus het kan maar zo wezen dat je met die 1,25 ook al richting de 4ghz kan komen.
En download ASUS TURBOV ook maar die kun je er zo naast openen.

@kluyze

hij draait nog volgens intel VID dus vind ik dat wel meevallen. Daardoor valt er nog niks over te zeggen wanner hij gaat overclocken. En dus nooit maarzo het voltage verandere want dingen zoals je mem controller schalen in grote maten mee, waardoor je cpu net zoals zijn kaart kan verbranden.

Dus nogmaals, TS! als je niet weet wat je doet gaat je cpu er ook aan net als je videokaart.
- Waarom valt een temp van 67graden bij 1.25v ineens mee 8)7 ?, en als je het topic hebt gelezen dan zul je zien dat deze TS de 3.8 / 4.0 Ghz wel haalt maar niet op 1.25v.

- Is z'n videokaart daarom verbrand ? door de voltages van z'n IMC omhoog te gooien brand een videokaart door ? Beetje rare stelling ofniet ?
kluyze schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:59:
Als je cpu op stock snelheden staat, probeer dan eens je cpu spanning (vcore) op 1 - 1,1V in je bios te zetten. Kijk eens wat dat met de temperatuur doet. Op 4GHz heeft die natuurlijk wat meer nodig maar om eens te zien of het daar misschien aan ligt.

Ik vind die 1.25V namelijk wel hoog @stock in idle.

@boven, cpu-z kan blijkbaar de vcore niet uitlezen, dus dan kan hij beter met een ander packet dit testen.
- Goede tip voor Xon4r, Zet je voltages op stock settings gewoon vast, Vcore & IMC en alle frequentie's en begin dan van voren af aan met onze hulp... Dan kunnen we je stap voor stap begeleiden in een 4.0Ghz OC die stabiel is en met een (hopelijk) redelijk koele cpu..

Verwijderd

begin dan van voren af aan met onze hulp
Beste advies tot dusver.

• jbkappirossi
kluyze schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:09:
[...]
Ok, maar dan nog vind ik het hoog. Mijn 920 heb ik @3.2GHz op ~1.0100V staan als ik me niet vergis. Dat wil dus zeggen dat de auto/VID instellingen een te hoge (veilige?) waarde instellen. Intel geeft aan voor de 950 (net als alle andere i7's) 0.8 - 0.375V. Dan is 1.25V aan de hoge kant. (In mijn bescheiden mening).

En @stock en idle mag dat, maar als je dan 4GHz gaat draaien dan gaat die vcore nog een stuk omhoog waarschijnlijk en kom je zo aan die 100° waar de TS tegenaan loopt.

De kans trouwens dat de cpu verbrandt als je de vcore omlaag gaat gooien is klein zoniet onbestaande. De spanning van de memory controller zou eigenlijk ook van auto af moeten en op 1,5V of ten minste max 1.64V gezet worden. Al denk ik niet dat het moederbord die spanning boven de 1,65V gaat laten stijgen.
wat intel aangeeft is veel te hoog.

Nee tuurlijk niet, als je gaat overclocken, gaat je memory controller QPI VTT voltage zo richting 1,5/1,6volt en dat is veel te veel dan brand je mem controller er vanzelf wel uit. Omdat dit normaal door VID geregelt wordt.
Ga je LLC (load line calibration) inschakelen dan wordt de VID hardware matig onderdrukt doormiddel van je mobo en hebben alle andere waarden zoals QPI, Dram voltage ook vrijspel.

PS het maximale volgens verschilde overclock sites is voor de QPI 1.4volt met temps van max rond de 85.
Vaporized schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:23:
[...]

- Waarom valt een temp van 67graden bij 1.25v ineens mee 8)7 ?, en als je het topic hebt gelezen dan zul je zien dat deze TS de 3.8 / 4.0 Ghz wel haalt maar niet op 1.25v.

- Is z'n videokaart daarom verbrand ? door de voltages van z'n IMC omhoog te gooien brand een videokaart door ? Beetje rare stelling ofniet ?
Dat komt ten eerste, omdat hij nog beginner is. En dit heeft niks met de overclock van 3.8/4,0 te maken, omdat dit volgens VID is. En gebaseerd op vele reviews die ik de afgelopentijd gelezen heb en vergelijk met mijzelf. Valt max 67 op de heetste core met een vcore van 1.25 mee ja.

Ik denk niet dat hij zijn kaart in de kachel heeft gegooit om hem vervolgens te RMAen.

De voeding is het waarschijnlijk ook niet, want als die kortsluiting maakt, brandt er wel meer door dan alleen de videokaart.

Dus gebaseerd op wat de TS zelf zegt en aangezien zijn ervaring met overclock lijkt mij het, dat het aan een te hoog voltage ligt.

@ X0n4r voor overclock vragen kun je hier terecht: [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

[ Voor 28% gewijzigd door jbkappirossi op 16-11-2010 16:12 ]

• Vaporized
Dat komt ten eerste, omdat hij nog beginner is. En dit heeft niks met de overclock van 3.8/4,0 te maken, omdat dit volgens VID is. En gebaseerd op vele reviews die ik de afgelopentijd gelezen heb en vergelijk met mijzelf. Valt max 67 op de heetste core met een vcore van 1.25 mee ja.

Ik denk niet dat hij zijn kaart in de kachel heeft gegooit om hem vervolgens te RMAen.

De voeding is het waarschijnlijk ook niet, want als die kortsluiting maakt, brandt er wel meer door dan alleen de videokaart.

Dus gebaseerd op wat de TS zelf zegt en aangezien zijn ervaring met overclock lijkt mij het, dat het aan een te hoog voltage ligt.

@ X0n4r voor overclock vragen kun je hier terecht: [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2
Hierboven geef je nog niet echt een reden waarom z'n videokaart nu verbrand zou zijn toch :?
Dat 67 graden niet boven gemiddeld zou heel goed kunnen, maar volgens mij moet dit gewoon lager kunnen en heeft die cpu ook geen 1.25 nodig, behalve om goed warm te kunnen worden..

De voeding in inderdaad wel uit te sluiten, want als die sluiting zou maken kon de TS geen berichtjes typen via z'n pc..

Zoals jij al aangeeft in je reactie lijkt het een hoog voltage, volgens mij doelt hier iedereen al op gedurende het hele topic.. Nu gaan we de TS zover bewegen dat deze van voren af aan begint.

Goede tip btw om de TS het [OC] Topic S1366 eens door te laten lezen, inlezen in oc'n is nooit verkeerd !

Verwijderd

want als die sluiting zou maken kon de TS geen berichtjes typen via z'n pc..
Ervan uitgaande dat hij dezelfde PC gebruikt om die berichtjes te posten. ;)
Dat 67 graden niet boven gemiddeld zou heel goed kunnen, maar volgens mij moet dit gewoon lager kunnen
Misschien eens tijd om dan eens uit te zoeken hoe warm of koud zijn CPU hoort te zijn @stock en met zijn cooler. Iemand referentiemateriaal voorhanden?

• Vaporized
Ik heb helaas geen ref. materiaal maar mijn i7 860 wordt onder een Mugen 2 stock niet warmer dan 48 graden onder load. Nu op 20*190 op 1.224V wordt de cpu onder load niet warmer dan 72 graden.
Hier kunnen nog een paar graden af als er een goede set Push Pull fans worden gebuikt.

Ik was al even aan het zoeken naar vergelijkingsmateriaal maar in de revieuws wordt niet anders gesproken dan verbruikt vermogen in W. en geen temperaturen helaas..

• Jerdek
  • Laatst online: 09-12-2024
heb dan wel geen i7, maar een phenom2 X4 955BE op stock 3.2Mhz draaien met Scythe mugen 2 rev B en die draait met 1 fan idle op 28-30 graden en under load op 40-45
Zoals hierboven al ergens beschreven, backplate gebruiken met flinke rijstkorrel artic silver5 en kruislings aandraaien.
Had laatst voor de gein in de bios fan-alarm aangezet, en meteen vet alarm....onder de 30 graden/300rpm start mijn cpu-fan niet eens op(dus alarm naar weer afgezet)
voor systeemsamenstelling, zie inventaris, draait als een tierelier 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Jerdek op 16-11-2010 20:22 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• jbkappirossi
een 1366 kun je niet met andere sockets vergelijken. Als je terug scrolt ''naar de laatst geposte image'' van mijn. Daar kun je mee vergelijken heb ik vanmiddag gedaan ik haal op stock speed 59graden met 1,216 volt op de core (met alleen push op 1400rpm) en mijn koeler zit wel goed. Dus dan valt het bij de iets hoger geclockte i7 950 met 67graden en 1.25volt wel mee.

• Jerdek
  • Laatst online: 09-12-2024
@jbkappirossi
ja zit verschil tussen intel en amd, maar scythe mugen2 rev b is erg universeel en mega koeler, mits je plaats hebt en goed gemonteerd...kan op z'n sloffen met bijgeleverde fan alles binnen de waardes houden 8)

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Pagina: 1 2 Laatste