Afgesplitst uit ander topic.
Vrij algemeen wordt populisme gezien als een uitwas van democratie. Het is dan ook zelden bedoelt als compliment als iemand voor een populist wordt uitgemaakt. Dit laat zich tekenen door een welbekend synoniem van populist: "volksmenner".
Het is overigens in mijn ogen een grote misvatting dat een volksvertegenwoordiger de wil van het volk zou moeten vertegenwoordigen. Een volksvertegenwoordiger zou de belangen van het volk moeten vertegenwoordigen. Een volksvertegenwoordiger is gekozen zodat hij de tijd kan nemen (die de rest niet heeft) om problemen goed te analyseren en met oplossingen te komen die het belang van zijn achterban (de mensen wie hij vertegenwoordigd) het beste dienen (en die vervolgens aan zijn achterban uit te leggen). Dit komt niet altijd (ik zou zelfs zeggen vaak) niet overeen met "wat het volk wil". Het volk heeft immers meestal een full-time baan en dus geen tijd om zich volledig in een dossier te verdiepen en kan daarmee zelden een goed onderbouwd oordeel vormen.
Het probleem met populisme is dat voorbij gaat aan die realiteit en de borrelpraat bij een biertje op gelijke voet stelt met een goed geïnformeerd debat gebaseerd op feitenkennis. Voor een populist zijn de feiten dan ook niet belangrijk, alleen de perceptie van die feiten bij het volk.
Wat geheel nog erger maakt is dat de meeste populisten goed op de hoogte zijn dat ze onzin staan te verkopen. De beloftes die ze doen zijn vaak loos of gewoon inhoudsloos en dienen vooral om de steun van het volk te verkrijgen om vervolgens de eigen agenda uit te kunnen voeren. (Die vaak nog de wil nog het belang van het volk dient.)
Mijn opinie is dan ook dat populisme altijd SLECHT is, omdat het per definitie leidt tot slecht doordachte besluiten.
emilionl schreef op donderdag 11 november 2010 @ 00:50:
[...]
over het populisme, populisme is niet per definitie slecht. dat er sinds de PVV een bijsmaak aan dat woord zit houd niet in dat populisme altijd slecht is.
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:51:
[...]
Populisme is ALTIJD slecht. Dat er een smerige bijzaak aankleeft is niet sinds kort en heeft niks met de PVV te maken, maar was al bekend met de griekse politiek filosofen. Het is bijvoorbeeld de hoofdreden dat Aristoteles "democratie" schaarde onder de drie "slechte" bestuursvormen (Samen met oligarchie en tirannie) en dat Herodotos afkeurig was van de Atheense democratie.
De reden is dat populisme vrijwel per definitie leidt tot extreem korte termijn denken en dat retoriek belangrijker wordt dan reden. Gevolg is dat er kortzichtige en onverstandige besluiten genomen worden en dat is SLECHT.
Uiteraard is dat een mening (elke uitspraak over of iets goed of slecht is per definitie een mening), het is echter een mening die ik deel met menig politiek filosoof van nul tot nu.emilionl schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:26:
[...]
de enige reden om populisme als "slecht" te betitelen is dat het vooral met de korte termijn rekening houdt zoals jij zegt. ik vind juist dat populisme bij een democratie hoort, de wil van de meerderheid uitvoeren. daarbij komt dat een VOLKSvertegenwoordiger ook de wil van het volk zou moeten promoten.
doet hij dat niet is de noodzaak om te stemmen weg, want dan zouden politici alleen hun eigen agenda uitvoeren, waar jij dus geen enkele invloed op zal hebben. en stel dat er alleen G.W.'tjes in het parlement zouden zitten zou jij maar wat blij zijn als er mensen waren die niet alleen hun eigen agenda uit zouden voeren. maar dat is mijn mening, ik snap alleen niet dat jij populisme slecht noemt en het als feit poneert, maar ik denk dat dat gewoon je mening is. elk ander systeem waarbij de elite voor jouw beslist is lokt snel uit tot corruptie etc., aangezien ze aan niemand verantwoording hoeven te leggen
Vrij algemeen wordt populisme gezien als een uitwas van democratie. Het is dan ook zelden bedoelt als compliment als iemand voor een populist wordt uitgemaakt. Dit laat zich tekenen door een welbekend synoniem van populist: "volksmenner".
Het is overigens in mijn ogen een grote misvatting dat een volksvertegenwoordiger de wil van het volk zou moeten vertegenwoordigen. Een volksvertegenwoordiger zou de belangen van het volk moeten vertegenwoordigen. Een volksvertegenwoordiger is gekozen zodat hij de tijd kan nemen (die de rest niet heeft) om problemen goed te analyseren en met oplossingen te komen die het belang van zijn achterban (de mensen wie hij vertegenwoordigd) het beste dienen (en die vervolgens aan zijn achterban uit te leggen). Dit komt niet altijd (ik zou zelfs zeggen vaak) niet overeen met "wat het volk wil". Het volk heeft immers meestal een full-time baan en dus geen tijd om zich volledig in een dossier te verdiepen en kan daarmee zelden een goed onderbouwd oordeel vormen.
Het probleem met populisme is dat voorbij gaat aan die realiteit en de borrelpraat bij een biertje op gelijke voet stelt met een goed geïnformeerd debat gebaseerd op feitenkennis. Voor een populist zijn de feiten dan ook niet belangrijk, alleen de perceptie van die feiten bij het volk.
Wat geheel nog erger maakt is dat de meeste populisten goed op de hoogte zijn dat ze onzin staan te verkopen. De beloftes die ze doen zijn vaak loos of gewoon inhoudsloos en dienen vooral om de steun van het volk te verkrijgen om vervolgens de eigen agenda uit te kunnen voeren. (Die vaak nog de wil nog het belang van het volk dient.)
Mijn opinie is dan ook dat populisme altijd SLECHT is, omdat het per definitie leidt tot slecht doordachte besluiten.