Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
In mijn geval zijn het vooral zaken van zo'n 25-50 euro die daadwerkelijk gestolen worden, al probeerde een DHL bezorger ook mijn iPhone4 achterover te drukken. Die is echter aangehouden.
Ligt volgens mij ook een beetje aan de regio waar zaken heen verstuurd worden. Ik had in een andere regio nooit problemen, maar sinds ik regio Utrecht woon, is er altijd wel wat met post/pakket bezorging.
Ook niet, de postbode tekent het dan zelf. Ik heb regelmatig gehad dat een getekend pakket niet getekend werd omdat de ik dat pas achteraf zeg en de bezorger al gevlogen was.Boudewijn schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:17:
Kun je dan beter niet aangetekend verzenden? Kost niet eens zo gek veel meer en lost het probleem op.
Alleen de optie dat ze een handtekening naar de verzender opsturen zou wat meer zekerheid bieden(kost je wel weer 1.nogwat extra)
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Hij zegt (terecht) dat het risico van verzenden bij de verkoper ligt.Gropah schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:15:
Je zegt zelf dat de risico bij de koper ligt. Meld dit ook bij je post op marktplaats. Dan kun je er samen uit komen zijnde bijvoorbeeld opnieuw opsturen voor helft van het geld, of gewoon bot zijn en zeggen dat het risico voor hun is, en dat ze opnieuw moeten betalen voor een nieuw artikel
[ Voor 73% gewijzigd door SeatRider op 06-11-2010 18:22 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dat mag dan wel waar zijn, maar het zou me verbazen als de post hier het probleem is.rapture schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:18:
Hoe meer de post geprivatiseerd is, hoe lager de betrouwbaarheid.
Het zijn steeds meer jongeren van 16 tot 24 die daar gaan werken, en als die een pakketje zien dat in hun ogen leuk voor hun zelf kan zijn word dat snel meegenomen ja. TNT huurt ook steeds vaker eenmansbedrijfjes in ( vaak buitenlander in een oude grote bus, met een sticker op de zijkant 'wij rijden in samenwerken met TNT Post' )
Hier kun je vrij weinig tegen doen.
Ik zou echter wel in je advertentie zetten als je een betrouwbare verkoper bent, dat pakketjes die kwijt raken bij de TNT of DHL of UPC niet jouw verantwoordelijkheid zijn, en dat je aanbied om het geld voor de helft terug te storten, of voor de helft van het bedrag een nieuwe op te sturen.
Het is maar hoe coulant je zelf wilt zijn.
Zucht...
Postbedrijven zoals TNT.Edmin schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:23:
Dat mag dan wel waar zijn, maar het zou me verbazen als de post hier het probleem is.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 06-11-2010 18:38 ]
Dit zou ik juist nooit vermelden. De koper gaat er dan lekker misbruik van maken en elke keer zeggen dat het niet is aangekomen en dan kan jij als koper lekker de helft terug storten (daar gaat je winst). Het is trouwens UPS, UPC is een kabelbedrijfSgtElPotato schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:36:
Ik zou echter wel in je advertentie zetten als je een betrouwbare verkoper bent, dat pakketjes die kwijt raken bij de TNT of DHL of UPC niet jouw verantwoordelijkheid zijn, en dat je aanbied om het geld voor de helft terug te storten, of voor de helft van het bedrag een nieuwe op te sturen.
Het is maar hoe coulant je zelf wilt zijn.
DAt id-nummer komt ook op de ontvangstbevestiging te staan. De postbode heeft de id-nummer van de ontvanger niet dus die schakel je zo uit, en doordat je het id-nummer van de ontvanger hebt, weet je ook dat die het pakket ontvangen heeft.
Bedoelde natuurlijk in de mail als iemand meld dat ie het pakketje niet heeft mogen ontvangenJolly_Jumper schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:40:
[...]
Dit zou ik juist nooit vermelden. De koper gaat er dan lekker misbruik van maken en elke keer zeggen dat het niet is aangekomen en dan kan jij als koper lekker de helft terug storten (daar gaat je winst). Het is trouwens UPS, UPC is een kabelbedrijf.
Zucht...
Het is als verkopende partij erg moeilijk om te beoordelen of het aan de posterijen ligt of aan een oneerlijke klant. Misschien helpt het als je pas na contact aangeeft dat je het per briefpost verstuurd in plaats van direct bij de advertentie.Edmin schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:23:
[...]
Dat mag dan wel waar zijn, maar het zou me verbazen als de post hier het probleem is.
Mijn ervaring is dat het ook erg lang kan duren voordat de post wordt bezorgd (tot 7+ dagen) contractueel gezien moeten ze post binnen 24 uur bezorgen, in de praktijk zet men rustig post achteruit voor latere bezorging (hiervoor heb ik geen concrete bron, van horen zeggen).
My favorite programming language is solder.
Met als gegeven dat TNT haar werk goed doet, en brievenbuspost de enige optie is, zijn er manieren om het percentage "fraudeurs" terug te dringen, zonder hierbij al te veel op klantvriendelijkheid in te moeten boeten?
@Puch-Maxi; dat zou in principe niet uitmaken toch? De koper ziet de enveloppe in de brievenbus, heeft niet getekend of een pakket ontvangen. Deze trekt vervolgens de conclusie "ik kan frauderen". Of ik het vooraf zeg, of de koper komt er nadien achter doet er dan niet toe lijkt mij...
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
- Jij kan bij je klant nooit 100% aantonen dat je het beloofde verstuurd hebt
- Je klant kan nooit 100% aantonen dat hij iets niet ontvangen heeft
- TNT is niet onfeilbaar en gaat (tenminste) 1 op de 100 gevallen de mist in
De enige sluitende methode is om zaken fysiek aan elkaar over te geven (goh, werkt een winkel niet ook zo) en boter bij de vis af te rekenen.
Zo scherp als een voetbal!
- op zaterdag zijn alle 'professionele' postbodes vrij, en zul je vooral school-jongeren tegenkomen. Deze nemen het minder nauw met de regels (geen uniform, niet afmelden, liever lui dan moe) en je zou het dus als bezorgdag kunnen vermijden.
- ik kan mij niet voorstellen dat een postmedewerker een brief zonder waarde, opent. Er moet toch echt wel iets duidelijk voelbaars (mobiel/geld?) inzitten voordat er risico wordt genomen.
- risico bestaat uit klachten van mensen die zeggen dat hun spul niet aankomt. Doe dit 3x, en je klacht heeft echt wel impact op de bezorger. Die wordt meer nauwlettend in de gaten gehouden, dus schroom niet om te klagen als je het zeker weet.
- schrijf niet op de buitenkant wat erin zit, (douane doet het heel fanatiek wèl) of welke waarde het zou kunnen hebben. Don't tease. Ik zou zelfs zeggen, schrijf er expliciet op dat er... een defecte... weetikveel inzit. Dat doe ik al langere tijd..
- er wordt gestreefd naar een 99,8% bezorgrate, en die wordt meestal gehaald elke maand (99,86 b.v.). Als het 99.7 is ofzo, wordt meteen het management zo bezig als een bijenkorf en worden er maatregelen genomen. Dus ja.. 'alles' wordt bezorgd qua briefpost.
Als laatste, het advies wat ik je kan geven m.b.t. je hoofdvraag is dat je niet langer verantwoordelijk kunt zijn voor de Aankomst. Maar misschien een foto van de envelop met postzegel, zodat jij aan kunt geven (indien nodig) dat hij wel degelijk is verzonden. Aangezien de Koper hier gewoon liegt, kùn je het ook niet als je eigen verantwoordelijkheid zien. De Koper is hier verantwoordelijk voor zijn leugen.
Maar dat antwoord is vast niet waar je naar op zoek bent. Wel vond ik het leuk wat te ranten over TNT ^^
[ Voor 7% gewijzigd door Gamo op 06-11-2010 21:06 ]
Overigens kun je als bedrijf tegenover een consument je verantwoordelijkheid wat dit betreft met geen mogelijkheid uitsluiten, de wetgever is hier simpel in; verkoper draagt verantwoordelijkheid voor verzending, ongeacht wat.
Ik probeer sindsdien zoveel mogelijk face-to-face af te handelen. Dit kan niet altijd, maar het scheelt toch. Ik heb nooit overwogen om te verzenden met verzekering dan wel aangetekend (al dan niet met ontvangsbevestiging). Dit kost toch wel wat meer, en op de kleine bedragen waar het om gaat schiet dat gewoon niet op.
“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse
We kennen allemaal wel de ranttopics op GoT over de dienstverlening van TNT en ook ik heb geen hoge pet van ze op, maar als TS zelf al aangeeft dat het om 5-10% van de verstuurde artikelen gaat, dan geloof ik er niets van dat het hier aan TNT zou liggen.Gamo schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:57:
Je vraag is helder, alleen heb ik geen antwoord die je bevalt. Wel kan ik wat eigenschappen van een doorsnee TNT medewerker opnoemen, waar je wellicht iets aan hebt.
Je gaat de 5 à 10 % pakketverlies moeten doorrekenen door de prijzen ietsje op te trekken, maar je klanten betalen voor elke item meer. Of je gaat alleen aangetekende zendingen of verzendingen via koerierdiensten aanbieden, dan betalen je klanten wat meer verzendingskosten. De prijs per item blijft hetzelfde en dit motiveert de klant om veel items per keer te bestellen zodat je meer brutowinst per zending hebt.
0,2 % verlies slaat op alle zendingen en dat is voor bv 99% rekeningen, facturen, aanmaningen,... die verstuurd worden. Het zegt weinig over de categorie van 2 à 3 cm dikke enveloppen.
[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 06-11-2010 21:32 ]
Laat ik beginnen met zeggen, Kijk uit voor mensen die onder rembours willen verzenden. 1. ze weigeren hem. 2. als ze hem weigeren moet je je pakket maar terug zien te krijgen 3. als ze vriendjes zijn mij de tnt bezorger dan weigeren ze hem en krijgen hem via de tnt bezorger terug. maar het kan ook zijnObiter dictum schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:12:
Jaja, nou is het eens de verkoper die genaaid wordt. Het volgende;
Via Marktplaats.nl verkoop ik redelijke hoeveelheden kleine zaken. Het bedrag beloopt tot een tientje in aanschaf voor de koper. Het zijn kleine zaken, dus worden ze per brievenbuspost verstuurd; ongetekend, onverzekerd. Blijkbaar triggert dit voor sommige mensen het gevoel dat ze de zaak dan ook wel gratis mogen hebben; bij 5 tot 10% van de verzonden zaken krijg ik een mailtje dat de zaak niet is aangekomen. Ik heb al geprobeerd bij een ander postkantoor te verzenden, dit leverde geen ander percentage op.
Vooropgesteld; ik ben hier altijd erg netjes in en besef me dat dit risico nou eenmaal bij de verkoper ligt. Daarom verstuur ik de zaak ook altijd zonder mokken of morren opnieuw, of ik stort het geld terug. Toch ligt het me niet lekker dat ik zo veel mensen krijg die de claim maken, waar TNT beweert >99% van de stukken te bezorgen.
Zijn er meer mensen met dit probleem, en hoe pak je het op klantvriendelijke wijze aan? Hoe krijg je het op klantvriendelijke wijze voor mekaar dat minder mensen een nieuw product komen eisen?
Anoniem: 27535
Zodra iets op de bus gedaan wordt, zijn er tig mensen tussen die met het pakketje in aanraking komen. Ook de ontvanger is voor jou buiten zicht. Dat maakt het gewoon onmogelijk om enige conclusie te trekken, omdat er simpelweg teveel variabelen zijn.
Wat je kan doen is pogen de drempels te verhogen en kijken of er wat verandert. Bijvoorbeeld, stel een standaardbriefje op om mee te sturen waarin je de klant bedankt en informeert over je werkwijze en doe die ook via e-mail vooraf al toekomen. Stel daarin dat je een bevestiging wil bij ontvangst, en dat je bij niet aankomen van het pakket binnen 7 dagen eerst een melding bij TNT zal deponeren en aangifte zal doen. De drempel voor ontvanger die het idee heeft dat het makkelijk is is dan verhoogd. ook degenen die er iets later pas over nadenken zijn al te laat door de bevestiging.
Je kan nog steeds niets uitsluiten, maar het is interessant te zien of je percentage verandert.
Onbekende dingen toevoegen aan de verpakking is ook een idee. Stickers met een 2D barcode bijvoorbeeld over de sluiting, met een kleine tekst eronder dat het pakket elektronisch gevolgd wordt. Twijfel is al voldoende om veel mensen af te schrikken. Inbrekers pakken niet voor niets standaard de makkelijke targets: minimaliseren van kosten bij zo veel mogelijk baten.
De stickers met barcode is ook een leuke, daar zal ik ook in tweede instantie zeker naar kijken. In tweede instantie, want de eerste oplossing is eenvoudiger, goedkoper en ik vermoed redelijk effectief...
Geef ze de keuze: aangetekend, of goedkoop op eigen risico.
Mijn ervaring is dat grofweg 0,5% klaagt dat iets niet ontvangen is (in december 5 keer zo veel!).
Jaren geleden las ik een stukje van iemand die lingerie verkocht, als er een nette stempel met bedrijfsnaam als afzender op stond, verdween er heel veel, met anonieme afzender niet.
Anoniem: 22659
Om bovenstaande reden zet ik al in de advertentie dat de voorkeur gaat naar afhalen en dat bij verzending de kosten en het risico voor de koper zijn.
Allebei vertrouw ik ze niet. Zowel de (ver)koper en de postbodes. Dat is een overeenkomst.
Hoe vaak GLS bij ons al de boel belazerd is teveel geweest maar gelukkig daarmee kan je niet versturen als particulier. DHL duurt veel te lang en TNT is de enige optie.
Je zal oplichting nooit kunnen voorkomen denk ik. Geen afzender werkt zeker en alleen maar anonieme dozen is de beste oplossing denk ik. Alles vastzetten aan de bodem werkt ook denk ik. Maar de controle op iets aankomt zal je nooit weten. Het is een stuk betrouwbaarheid wat je maar moet verwachten van iemand anders. Als iemand toch de boel willen oplichten zal het hem/haar altijd wel lukken. Ik maak altijd foto's van een produkt en dat mail ik soms toe. Als iemand dan roept van ja het is stuk dan zeg ik gewoon simpel; dat is het risico van versturen. Als je komt halen heb je je zekerheid. Kan je het testen, zien etc.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!