Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 19:30
Beste tweakers!

De laatste jaren is mijn interesse in muziek sterk gegroeid en nu heb ik dan eindelijk het idee om te gaan verdiepen in de wereld die HiFi heet. Nu blijkt alleen dat die wereld nogal overdonderend is, vandaar deze post.

Omdat ik gewend ben mij altijd goed in te lezen voor ik tot aankoop overga, heb ik dat nu ook gedaan. Doordat ik mijn weg op internet prima weet te vinden ben ik wel wat wijzer geworden, maar heb nu echt de hulp van wat doorgewinterde liefhebbers nodig.

Wat ik zoek is een degelijke, maar uitgebreide HiFi set voor een beginnend audiofiel als ik. Ik ben inmiddels te weten gekomen dat luisteren de enige (goede) manier is om mijn perfecte keus te vinden, maar het gaat me nu meer om de mogelijkheden.

Om te beginnen: dit is mijn huidige setje. In 2003 gekocht, leuk voor het afspelen van CD’tjes en het geluid van m’n pc. Maarr, ik wil meer! :)

Mijn wensenlijstje is als volgt. Om te beginnen heb ik mijn oog laten vallen op een stereo receiver. Ik heb besloten dat ik me niet ga wagen aan het oerwoud wat home cinema heet, ik zoek echt pure HiFi. Ik liep echter wel gelijk tegen mijn eerste vraag aan: 2.0 of 2.1? Ik las dat de meesten van mening zijn dat een sub overbodig is bij een paar goede speakers, maar toch zit ik een beetje met deze vraag. Vanwege het lange gebruik van mijn huidige set ben ik misschien toch een beetje verknocht aan de sub.

De speakers zouden dus wel een beetje ‘oomph’ kunnen gebruiken, zou ik er twee willen kopen. Of maak ik me hier onnodig druk over de bass, die misschien wel via de receiver kan worden afgesteld? Overigens beperk ik me tot bookshelfspeakers, floorspeakers gaan mijn budget te boven heb ik gemerkt. Zijn er toch degelijke en niet te dure floorspeakers, dan mag dat altijd. Ik las hier op het forum dat ik bij speakers zonder een prijs van drie nullen gelukkig geen rekening hoef te houden met specificaties?

Verder zou m’n set een CD-speler nodig hebben. Nu heb ik er al velen opgezocht, maar op grote verschillen ben ik, als leek, niet gestuit.

Als laatste: een platenspeler. Mijn vader heeft uren doorgebracht met zijn (inmiddels verkochte) speler, en blijkbaar zit dat in de genen. Met de resurrectie van de vinylplaten de afgelopen tijd is mijn interesse in de zwarte rakkers flink toegenomen. Hierbij moet ik zeggen dat dit ook grotendeels komt omdat ik een materialist ben: veel singles en EP’s worden op dit moment via digital release én op vinyl uitgebracht. Dat laatste verdient mijn voorkeur, vooral omdat het verzamelen me ook geweldig leuk lijkt. ;)

Dan het allesbepalende budget. Initieel had ik ongeveer aan €500 gedacht, maar na wat speuren bleek dat ik waarschijnlijk toch naar boven af moet stellen. Bij een prijs van €700 euro ga ik echter toch twijfelen. Ik beschouw deze aankoop overigens wel als een investering, dus ik heb liever dat ik het nu goed doe dan dat ik over een paar jaar spijt heb van mijn beperkte budget.

Welnu, is dit hele plannetje überhaupt wel mogelijk? Natuurlijk, ik sluit de (overigens prachtige) grote kwaliteitsmerken uit, maar wat ik zou willen zijn instapmodellen. Zijn merken als Denon, Yamaha en (misschien toch, hoewel het afgeraden wordt) Sony het overwegen waard? Overigens vind ik het uiterlijk ook van belang, dus is misschien een set het slimst? Moet ik naar oudere modellen op zoek? Moet ik het uit m’n hoofd zetten tot ik m’n budget kan vergroten en alleen een platenspeler bij m’n huidige set kopen?

Als je nog niet in slaap bent gevallen op dit punt, dank voor het lezen. Ik stel reacties en adviezen (ook negatieve) ontzettend op prijs. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 23:23
Hmm tja wel veel in 1x zo en gezien je budget en je wensen voor platen denk ik toch in 2e hands

de oomph die je wenst zit in meerdere speakers .een sub is nieuwerwetse onzin :P ik zou je zuiltjes aanbevelen om specifieker te zijn: engelse zuiltjes als de B&W DM2a of Wharfedale Diamond/Valdus

Als versterking voldoet een sony opzich goed maar ik zou je toch eerder richting iets als een Pioneer SA-5300 sturen. platen heb ik geen kaas van gegeten, en een cd speler... om in stijl te blijven een philips cd-101

dit bij elkaar zal je wel meer als de 500 gaan kosten, en 700 zal al moeilijk worden.. das afhankelijk van de staat en koopjes die je kan vinden. nieuw ga je het zeker niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Uitgebreide en duidelijke startpost! :)

Ik denk alleen net als mijn bovenbuurman dat je met dit budget het toch echt tweedehands moet zoeken. Opzich helemaal niet erg, de tweedehands markt is groot en vaak kan je apparatuur in prima staat vinden. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op http://www.hifi.nl/tweedehands/, http://www.htforum.nl/yab...c69c0aa420159&board=142.0 en natuurlijk www.marktplaats.nl

Maar ook tweedehands zal een complete set van 2 speakers, versterker, cd-speler en platenspeler lastig worden voor € 500,-, al is niets onmogelijk natuurlijk. Als de set puur voor muziek bedoelt is dan kan je die subwoofer inderdaad van je lijstje halen, die heb je bij muziek niet nodig en zou alleen maar het geluid van je speakers verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
fvdberg schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:52:
Hmm tja wel veel in 1x zo en gezien je budget en je wensen voor platen denk ik toch in 2e hands

de oomph die je wenst zit in meerdere speakers .een sub is nieuwerwetse onzin :P ik zou je zuiltjes aanbevelen om specifieker te zijn: engelse zuiltjes als de B&W DM2a of Wharfedale Diamond/Valdus

Als versterking voldoet een sony opzich goed maar ik zou je toch eerder richting iets als een Pioneer SA-5300 sturen. platen heb ik geen kaas van gegeten, en een cd speler... om in stijl te blijven een philips cd-101

dit bij elkaar zal je wel meer als de 500 gaan kosten, en 700 zal al moeilijk worden.. das afhankelijk van de staat en koopjes die je kan vinden. nieuw ga je het zeker niet redden.
Hmm, daar was ik al een beetje bang voor. Nieuw verdient mijn absolute voorkeur, maar ik zie best in dat ik dan de lat te hoog leg. Tweedehands is misschien dan wel de juiste oplossing.

Die Wharfdale speakers zal ik zeker in de gaten houden. Thanks voor je input! :D
Dick schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:06:
Uitgebreide en duidelijke startpost! :)

Ik denk alleen net als mijn bovenbuurman dat je met dit budget het toch echt tweedehands moet zoeken. Opzich helemaal niet erg, de tweedehands markt is groot en vaak kan je apparatuur in prima staat vinden. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op http://www.hifi.nl/tweedehands/, http://www.htforum.nl/yab...c69c0aa420159&board=142.0 en natuurlijk www.marktplaats.nl

Maar ook tweedehands zal een complete set van 2 speakers, versterker, cd-speler en platenspeler lastig worden voor € 500,-, al is niets onmogelijk natuurlijk. Als de set puur voor muziek bedoelt is dan kan je die subwoofer inderdaad van je lijstje halen, die heb je bij muziek niet nodig en zou alleen maar het geluid van je speakers verstoren.
Met die links heb ik weer voor wat leeswerk, dat gaat m'n zoektocht wel wat makkelijker maken, dank!

Goed om te weten ook dat ik de sub in ieder geval van m'n lijstje af kan halen, dat helpt ook weer. Scheelt bovendien ook weer wat ruimte ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Phyla op 02-11-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Tweedehands per definitie voor dit budget! Je krijgt dan -zo- veel meer waar voor je geld!

Moet je nog kabels hebben / een bron? Of praten we hier puur over stereo versterker + boxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:07:
[...]

Hmm, daar was ik al een beetje bang voor. Nieuw verdient mijn absolute voorkeur, maar ik zie best in dat ik dan de lat te hoog leg. Tweedehands is misschien dan wel de juiste oplossing.

Die Wharfdale speakers zal ik zeker in de gaten houden. Thanks voor je input!
Tenzij je het bij enkel een versterker en speakers wil houden kan je nieuw wel uit je hoofd zetten. Maar ook als je toch je hele budget uit wil geven aan enkel een versterker met speakers zou ik tweedehands nemen, veel meer geluid voor je geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
http://link.marktplaats.nl/389154565
Voor de speakers

http://link.marktplaats.nl/391540113
Dit als versterker

Zit je tegen de 750eu aan, maar dan heb je ook wel wat. Koop je voor tijdelijk een goedkope CDspeler welke je over een maandje of 2 upgrade

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Anoniem: 83 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:09:
Tweedehands per definitie voor dit budget! Je krijgt dan -zo- veel meer waar voor je geld!

Moet je nog kabels hebben / een bron? Of praten we hier puur over stereo versterker + boxen?
Goed punt, die kabels! :9 Daar is, heb ik gelezen, nog wel wat verdeeldheid over. Moet ik ook werk maken van goede kabels wanneer ik tot aankoop overga?

Als je met geluidsbronnen bedoelt, dan zouden dat de cd-speler en de platenspeler zijn, right?
Exphy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:12:
http://link.marktplaats.nl/389154565
Voor de speakers

http://link.marktplaats.nl/391540113
Dit als versterker

Zit je tegen de 750eu aan, maar dan heb je ook wel wat. Koop je voor tijdelijk een goedkope CDspeler welke je over een maandje of 2 upgrade
Die speakers zijn ongetwijfeld een zeer goede koop, maar naast dat ik waarschijnlijk m'n rug naar de vernieling help wanneer ik die naar m'n zolderkamer til, is het ook niet echt wat ik zoek. Ze zullen niet gauw passen en m'n voorkeur gaat toch uit naar de wat kleinere (lees: goedkopere) speakers. :P

Je hebt wel een punt over het later aanschaffen van onderdelen. Het later uitbreiden van m'n set is een goede optie, een hele set kan misschien iets teveel hooi op m'n vork zijn :)

Bedankt voor de tips!

[ Voor 44% gewijzigd door Phyla op 02-11-2010 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 06:21

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

In mijn ogen zijn kabels bijzaak. Koop eerst een deftige set naar je wensen met goedkope kabels. Als je dan achteraf besluit dat het geluid o zo slecht klinkt dan kan je nog een paar honderd euro extra spenderen aan dure kabels.... ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Wat een kwa design prachtige speakers! _/-\o_ Mooi prijsje ook, helaas wel met wat werk. Als het wat dichterbij was zou ik ze zelf ophalen om ze een beetje op te knappen.

@Phyla: Met bronnen worden inderdaad platenspelers en cd-spelers bedoelt. Alles wat geluid doorgeeft aan je versterker in feite.

Kabels heb je uiteraard nodig en hebben naar mijn mening zeker (geringe) invloed op het geluid van je set. Gezien je budget zou ik er nu nog niet al te veel aandacht aan besteden maar gewoon een eenvoudig kabeltje pakken, zorg er eerst voor dat de rest van je componenten in orde zijn. Hoeveel meter ga je nodig hebben trouwens?

[ Voor 16% gewijzigd door Dick op 02-11-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Dat is een hele mooie combo Exphy, maar al wat overrated voor een beginner. die versterker teken ik voor, absoluut geweldige specs al komt in die prijsklasse meer erg leuk spul om de hoek kijken.

ik zou zelf of een generatie pioneer eerder pakken of richting nieuwere mos-fet bakken uit begin 90 duiken. en eerst het speaker deel wat meer de juiste richting in duwen.

in dit budget kan je niet alles hebben maar wel een hele leuke basis set

een stel B&W Dm2a's bijvoorbeeld op een mos-fet bakje als een Pioneer A505R is een monsterlijke combo. en is voor onder de 500 euro makkelijk realiseerbaar met wat zoekwerk.

alleen de rest er omheen baart me zorgen... 250 budget voor een goede cd speler, bekabeling, tuner en platenspeler moet theoretisch haalbaar zijn,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Misschien is dit wat voor je? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105970.0
De prijs valt in ieder geval prima in je budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Dick schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:22:
[...]

Wat een kwa design prachtige speakers! _/-\o_ Mooi prijsje ook, helaas wel met wat werk. Als het wat dichterbij was zou ik ze zelf ophalen om ze een beetje op te knappen.

@Phyla: Met bronnen worden inderdaad platenspelers en cd-spelers bedoelt. Alles wat geluid doorgeeft aan je versterker in feite.

Kabels heb je uiteraard nodig en hebben naar mijn mening zeker (geringe) invloed op het geluid van je set. Gezien je budget zou ik er nu nog niet al te veel aandacht aan besteden maar gewoon een eenvoudig kabeltje pakken, zorg er eerst voor dat de rest van je componenten in orde zijn. Hoeveel meter ga je nodig hebben trouwens?
De componenten zouden allemaal op één plek komen te staan. Misschien de speakers een meter of twee uit elkaar, maar een huiskamer ga ik er niet mee vullen. :)

Ik zal het toch even bij het lijstje neerzetten, misschien leuk om te kijken welke opties er zijn. Ben wel blij dat je zegt dat er belachelijk grote verschillen tussen de kabels zitten, want dat gaat me weer hoofdpijn bezorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Dick schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:26:
Misschien is dit wat voor je? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105970.0
zeer goede deal idd :) koopje zou ik bijna zeggen

om kwalitatieve speakerkabels zou ik me idd niet te druk maken als je het maar niet te dun maakt als is toch wel boven de 1 mm. 1.5 zou mijn aanbeveling hebben

tulpjes hoeven niet de duurste te zijn... als in geen monster phoenix gold of andere nepperij. tis wel goed maar niet zo goed als de verpakking doet geloven.

neuh een goede versterker is je basis. wat er tot nu toe aangedragen is is idd zeer goed, ik kan lijsten goed spul neerzetten maar dan nog tis wat je zelf wil he?

wil je een moderne look of een vintage look?

[ Voor 47% gewijzigd door fvdberg op 02-11-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
fvdberg schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:25:
Dat is een hele mooie combo Exphy, maar al wat overrated voor een beginner. die versterker teken ik voor, absoluut geweldige specs al komt in die prijsklasse meer erg leuk spul om de hoek kijken.

ik zou zelf of een generatie pioneer eerder pakken of richting nieuwere mos-fet bakken uit begin 90 duiken. en eerst het speaker deel wat meer de juiste richting in duwen.

in dit budget kan je niet alles hebben maar wel een hele leuke basis set

een stel B&W Dm2a's bijvoorbeeld op een mos-fet bakje als een Pioneer A505R is een monsterlijke combo. en is voor onder de 500 euro makkelijk realiseerbaar met wat zoekwerk.

alleen de rest er omheen baart me zorgen... 250 budget voor een goede cd speler, bekabeling, tuner en platenspeler moet theoretisch haalbaar zijn,,,
Pioneer heb ik ook al aan gedacht, ik neem aan dat het niet het neusje van de zalm is, maar prima geschikt voor mij. Noteren we, merci! ;)

En over de tuner, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik luister vrijwel geen radio, maar zou het leuk vinden om te hebben. Is het dan verstandig om eerst een versterker te kopen in plaats van een receiver met ingebouwde tuner? Zou ik later alsnog een aparte tuner op de kop kunnen tikken.
Prachtige dingen als ik het zo lees! Ik moet wel even wennen aan het idee van tweedehands. Ik ben een sucker voor het uitpakken van verpakkingen en glanzend nieuwe producten. :) Zal er zeker eens goed naar gaan kijken, want het maakt mijn zoektocht er velen malen makkelijker op.

Klein vraagje; is bassreflex wat ik zoek? Wat is het precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:34:
[...]

Pioneer heb ik ook al aan gedacht, ik neem aan dat het niet het neusje van de zalm is, maar prima geschikt voor mij. Noteren we, merci! ;)

En over de tuner, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik luister vrijwel geen radio, maar zou het leuk vinden om te hebben. Is het dan verstandig om eerst een versterker te kopen in plaats van een receiver met ingebouwde tuner? Zou ik later alsnog een aparte tuner op de kop kunnen tikken.

Klein vraagje; is bassreflex wat ik zoek? Wat is het precies? :)
bassreflex is een manier om ervoor te zorgen dat de bass een zo lang mogelijke weg aflegt. ook wordt het bereik hierdoor lager (beter) dit wordt idd veel toegepast in subwoofers. het zijn eigelijk perfect afgeregelde poort op een bepaalde frequentie die ervoor zorgt datd e bass van achter de speaker naar voren getransporteerd wordt. door de langere weg is het iets vertraagd en zal het rendement hoger zijn. de bass wordt dus harder.

dat is idd precies wat jij zoekt. en daarom stuur ik je richting zuiltjes..

versterkers met ingebouwde tuners zou ik persoonlijk afraden.

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 02-11-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
fvdberg schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:25:

Ik ben zelf van mening dat de signature versterkers van de grote japanse firma's uit de jaren 80 je de beste bang for buck geven. Die dingen zijn perfect opgebouwd en kosten haast niets voor wat je krijgt.

Maar voor 300eu zijn zeker ook andere goede versterkers te krijgen, misschien anders kijken naar chinees spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 08:26
hang eens een stel mooie speakers aan dat setje;) die versterker+cd-speler kun je dr later ook nog bijkopen en voor 500-700euro kun je wel een leuk setje speakers kopen, later kun je die altijd nog aan een betere versterker etc. hangen. Als je voor 500-700 euro losse componenten gaat kopen kan het best zijn dat je er qua geluid weinig op vooruit gaat...

[ Voor 10% gewijzigd door Bastard op 02-11-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:02
Bestaat er zoiets als een beginnend audiofiel? Volgens mij ben je juist een audiofiel als je er verstand van hebt. Gezien de reden van het openen van je topic heb ik het idee dat jij niet in deze categorie valt.

Een beetje een verkap[t wat moet ik kopen topic. Het antwoord heb je immers al. Wat vind jij mooi klinken? En ga daarvoor. Probeer het tweedehands op de kop te tikken..

Angst voor 2e hands hoef je niet te hebben. Er zijn genioeg mensen die zeer voorzichtig omgaan met hun spul en het krasloos met doos en al verkopen. (ondergetekende)

[ Voor 47% gewijzigd door mcsluis op 02-11-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
meeste bang for buck geef ik je absoluut gelijk in, ze zijn erg goed maar er blijft in het lage budget zo weinig speelruimte over voor een hele leuke set speakers en goede spulletjes er omheen... dan zou ik eerder een wat goedkoper mos fet bakje pakken die toch ook wel heel erg goed klinken over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
fvdberg schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:40:
[...]

bassreflex is een manier om ervoor te zorgen dat de bass een zo lang mogelijke weg aflegt. dit wordt idd veel toegepast in subwoofers. het zijn eigelijk perfect afgeregelde poort die ervoor zorgt datd e bass van achter de speaker naar voren getransporteerd wordt. door de langere weg is het iets vertraagd en zal het rendement hoger zijn. de bass wordt dus harder.

dat is idd precies wat jij zoekt. en daarom stuur ik je richting zuiltjes..

versterkers met ingebouwde tuners zou ik persoonlijk afraden.
Bedankt voor je uitleg, klinkt als iets voor mij inderdaad! :)

Bij de kabels heb een tijdje geleden inderdaad geleerd dat je wel moet letten op de dikte. Wel handig dat je zegt dat ik niet in dat soort marketingtrucs moet trappen, als (semi-)onwetende beginner is dat misschien wel een valkuil.

Qua stijl heb ik eigenlijk geen voorkeur. Modern is prima, zou ook meer bij m'n inrichting staan, maar vintage vind ik zeker ook wat hebben..! Mijn enige punt van aandacht is dat de losse componenten min of meer bij elkaar passen, dus niet de twee stijlen door elkaar. Mijn oog wil in ieder geval ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:34:
Prachtige dingen als ik het zo lees! Ik moet wel even wennen aan het idee van tweedehands. Ik ben een sucker voor het uitpakken van verpakkingen en glanzend nieuwe producten. :) Zal er zeker eens goed naar gaan kijken, want het maakt mijn zoektocht er velen malen makkelijker op.
Nieuw is altijd mooi natuurlijk, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Je kan het ook zo zien dat bij de aanschaf van tweedehands producten een upgrade in de toekomst makkelijker te verantwoorden is tov jezelf. De 'afschrijving' die je op een tweedehands setje gaat hebben is een stuk lager dan wanneer je nu nieuw zou kopen. Zelf heb ik mijn eerste set ook tweedehands gekocht en langzaam opgebouwd met nieuwe componenten. Van die set heb ik nu enkel mijn speakers nog staan en die zullen zolang ik nog studeer ook nog wel even blijven.

Aangezien je maar een meter of twee/drie aan kabels nodig zal hebben hoef je daar niet echt budget voor uit te trekken. Voor twee of drie tientjes heb je het dan goed voor elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 02-11-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
mcsluis schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:43:
Bestaat er zoiets als een beginnend audiofiel? Volgens mij ben je juist een audiofiel als je er verstand van hebt. Gezien de reden van het openen van je topic heb ik het idee dat jij niet in deze categorie valt.

Een beetje een verkap[t wat moet ik kopen topic. Het antwoord heb je immers al. Wat vind jij mooi klinken? En ga daarvoor. Probeer het tweedehands op de kop te tikken..
Geen idee of het bestaat, het was ook meer een leukigheidje. Voor mij is het wel hoe het mijn situatie het beste omschrijft; weinig kennis, veel ambitie en vooral veel liefde voor muziek :)

Misschien is het inderdaad een verkapt 'wat moet ik kopen'-topic, maar het gaat me meer om de mogelijkheden met betrekking tot mijn wensenlijstje. Ik ben al ontzettend geholpen door iedereen zijn ideeën (en vooral over die van tweedehands!).
mcsluis schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:43:
Angst voor 2e hands hoef je niet te hebben. Er zijn genioeg mensen die zeer voorzichtig omgaan met hun spul en het krasloos met doos en al verkopen. (ondergetekende)
Dat zie ik nu in inderdaad. Ik had bij tweedehands vooral een idee van versleten IKEA-bureau's en afgedankte handelswaar, maar dat ligt (misschien vooral wel bij HiFi) erg anders. Dank ;)

@ Dick
Heb je helemaal gelijk in. 'T opbouwen van een set door middel van tweedehands componenten zal me zeker ten goede komen. Niet alleen omdat ik vrij nieuw ben en ik zo misschien wat kan ontdekken, maar ook hoef ik geen maanden studiefinanciering onnodig te verbrassen ;) Thanks!

[ Voor 29% gewijzigd door Phyla op 02-11-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Is een koptelefoon set anders geen idee? Krijg je beter geluid voor minder geld, zeker met een budget van 700eu kom je een heel eind
http://www.head-fi.org/fo...s-audiotechnica-ath-w5000
http://www.head-fi.org/fo...-ii-with-2-pairs-of-tubes

[ Voor 37% gewijzigd door Exphy op 02-11-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Exphy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:03:
Is een koptelefoon set anders geen idee? Krijg je beter geluid voor minder geld, zeker met een budget van 700eu kom je een heel eind
Haha, dit topic roept steeds meer vragen voor me op. Wat alleen maar goed is though! Hoe meer hoe beter :)

OT: ik vind het 't overwegen waard. Aangezien ik geen tientallen vierkante meters zal gebruiken met m'n set, is het wel een optie. Ik weet wel dat ik uiteindelijk toch speakers koop, maar het kan me misschien wel even de tijd geven om te sparen. Goed punt!

Met head-fi ben ik wel redelijk bekend, ik heb me een jaartje geleden al verbaasd over het aanbod van in-ears waar ik voor m'n Zune HD naar zocht. :P
[...] versterkers met ingebouwde tuners zou ik persoonlijk afraden.
Hoezo eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door Phyla op 02-11-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 20:25
De grap is dat ten opzichte van je huidige setje sowieso veel te verbeteren valt. Het plaatsen van je speakers alleen al kan flink verschil maken, en over het algemeen is de versterker in dergelijke setjes toch echt een stuk minder. Met tweedehands heb je het meeste 'sprokkelplezier' en leer je eigenlijk veel overwegen.

Als je gewend bent aan het geluid dat je nu hebt, zijn zuilen inderdaad verstandig. Een sub op een hoger prijsniveau wordt echt gebruikt waar deze voor bedoeld is, namelijk voor de echt lage tonen (denk onder de 100Hz). Vraag is, in mijn optiek, hoeveel geluid je precies in dat frequentiespectrum wilt hebben, om exciterende buren en WAF/kids te voorkomen.

Mocht je beslissen eerst een goede versterker te willen, en later eens verder te kijken naar echt lekkere speakers. dan kan ik je iets als een set Magnat zuilen aanbevelen. Staat vrij veel tweedehands beschikbaar en in de regel zijn die speakers nog erg goed. Het geluid is lekker vol, en het geeft sowieso al echt een andere beleving dan wat je nu hebt. Zelf kies ik er altijd wel voor om speakers te kopen die minder dan 10 jaar oud zijn, ivm uiterlijk en eventuele slijtage aan bijvoorbeeld de foamranden. Maargoed, het is maar een ideetje.

Trouwens, laatst heb ik voor minder dan 100/stuk een setje boekenplankunits opgehaald, je zult er nog van staan te kijken wat er te realiseren valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Hoe meer knoppen hoe korter het mee gaat. en ik ken weinig echt goede versterkers met een tuner er in :) ook met de upgradebaarheid in de toekomst in het achterhoofd uiteraard

en boekenplank speakertjes kunnen idd heel erg goed klinken mits goed gebouwd. ken er idd ook meerdere voorbeelden van. maar zuilen zijn over het algemeen nog net wat voller

[ Voor 33% gewijzigd door fvdberg op 02-11-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
BvDorp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:11:
De grap is dat ten opzichte van je huidige setje sowieso veel te verbeteren valt. Het plaatsen van je speakers alleen al kan flink verschil maken, en over het algemeen is de versterker in dergelijke setjes toch echt een stuk minder. Met tweedehands heb je het meeste 'sprokkelplezier' en leer je eigenlijk veel overwegen.
Dat is in ieder geval een hele geruststelling :D
BvDorp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:11:
Als je gewend bent aan het geluid dat je nu hebt, zijn zuilen inderdaad verstandig. Een sub op een hoger prijsniveau wordt echt gebruikt waar deze voor bedoeld is, namelijk voor de echt lage tonen (denk onder de 100Hz). Vraag is, in mijn optiek, hoeveel geluid je precies in dat frequentiespectrum wilt hebben, om exciterende buren en WAF/kids te voorkomen.
Ik moet zeggen dat zuilen me ook erg beginnen te trekken (niet in de laatste plaats omdat ze er ook gaaf uitzien). Degene die Dick voorstelde (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105970.0) zien er inderdaad top uit. Misschien een idee om dat te combineren met een nieuw(ere) versterker? Zelf had ik, zoals ik in de startpost al aangaf, bij Denon prachtige dingen gezien. Of ben ik nu eigenwijs? ;)
fvdberg schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:13:
Hoe meer knoppen hoe korter het mee gaat. en ik ken weinig echt goede versterkers met een tuner er in :) ook met de upgradebaarheid in de toekomst in het achterhoofd uiteraard
Goed punt mbt de upgradebaarheid. Ik denk dat ik van tuner-receiver dan voorlopig van het lijstje afhaal en er een versterker voor in de plaats zet. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ook ik gooi maar eens een duit in het zakje.

B&W 602. Random markplaatslinkje: http://link.marktplaats.nl/391698732
Marantz versterkertje erbij PM68 ofzo en je hebt het identieke setje waar ik 10 jaar geleden mee begon.

Geweldig :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Leuk wat hier allemaal word aangeraden en vooral direct het budget opschroeven tot het uiterste is echt :X :+

Wat ik zou adviseren voor jou budget en vooral wat jij ermee wil gaan doen om een "oldschool" setje uit te zoeken als het aankomt op Versterker, Platenspeler en CDspeler.

Versterker zoeken met phono en ongeveer rond het jaartal 1980 met een verschil van 5 jaar zowel daar beneden als erboven. Je zit dan ongeveer rond de 150 euro.

Daarna komt de vinylspeler. Zijn veel goede dingen te vinden nog steeds en ook voor informatie wat je moet hebben in een samenstelling. Is erg persoonlijk imho. Maar hiervoor zou ik 50 euro uitgeven. Dit is dus met element en speler!

Daarna de CDspeler. Dit is een wat lastige zoektocht aangezien voor een leuk budget bijna alles wat echt goed is al gekaapt is en voor veel geld op marktplaats dus verdwijnt :/ Maar hiervoor is denk ik wederom 50 euro een mooi stapje om voor jezelf als grens aan te houden :>

Als laatste de speakers. Aangezien je vermoedelijk de set bijna compleet hebt moet je nog de laatste stap doen. Het geweld/speakers ;) Dit is bijzonder persoonlijk en blind bestellen is een no-go.... Je hebt hiervoor als ik uitga van 500 euro nog 250 euro aan uit te geven. Hier is veel leuks voor te zoeken 2e hands! Genoeg suggesties maar vooral belangrijk is luisteren! Wat vind jij dus lekker klinken in combinatie met je eigen setup. Omdat het erg objectief is moet je het bijna wel eerst hebben geluisterd voor aanschaf :/

Wat ik zelf zou doen voor jou budget:

Versterker
http://link.marktplaats.nl/390930406

Vinylspeler:
http://link.marktplaats.nl/391834121

CDspeler
Kringlopen afstruinen en kijken of er wat leuks langskomt. Maar marktplaats jammer genoeg weinig echt goeds te vinden...

Speakers

Eerder in dit topic genoemde speakers voldoen prima. Vooral die Elac's zijn mooi :9~ Maar dit is iets wat je zelf moet bepalen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:20

Marc H

- - Is wakker - -

Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:45:
Bij de kabels heb een tijdje geleden inderdaad geleerd dat je wel moet letten op de dikte. Wel handig dat je zegt dat ik niet in dat soort marketingtrucs moet trappen, als (semi-)onwetende beginner is dat misschien wel een valkuil.
Er wordt veel zin en onzin verkocht wat speakersnoer betreft.

Bij de gamma verkopen ze rolletjes speakersnoer, Merk "Professioneel" dikte 2x2.5 m2 Niet duur, en goed.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
[...]
bassreflex is een manier om ervoor te zorgen dat de bass een zo lang mogelijke weg aflegt. ook wordt het bereik hierdoor lager (beter) dit wordt idd veel toegepast in subwoofers. het zijn eigelijk perfect afgeregelde poort op een bepaalde frequentie die ervoor zorgt datd e bass van achter de speaker naar voren getransporteerd wordt. door de langere weg is het iets vertraagd en zal het rendement hoger zijn. de bass wordt dus harder.
Deze versie heb ik nog nooit gehoord. :P

Phyla: waar wil je de speakers gaan plaatsen en hoe groot is deze ruimte? Hoe dicht tegen de muur aan bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Sparhawk schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:37:
Ook ik gooi maar eens een duit in het zakje.

B&W 602. Random markplaatslinkje: http://link.marktplaats.nl/391698732
Marantz versterkertje erbij PM78 ofzo en je hebt het identieke setje waar ik 10 jaar geleden mee begon.

Geweldig :)
Prachtig paar speakers! Wat ik me wel afvraag is hoe 'allround' het geluid dan wel niet is, want aan goede, warme lage tonen hecht ik wel waarde. Maar ik zal het typenummer zeker onthouden/noteren :)

Wat betreft het setje van speakers + versterkers; ik denk dat ik inderdaad op die manier ga beginnen. Misschien ook maar een platenspeler erbij, omdat ik niet kan wachten om daar m'n gang mee te gaan. CD-speler en (seperate) tuner kunnen dan nog wel even wachten. Dank! :)
Touchdomex schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:39:
Leuk wat hier allemaal word aangeraden en vooral direct het budget opschroeven tot het uiterste is echt :X :+
Heh, geeft niet hoor. Alle adviezen zijn welkom ;)
Touchdomex schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:39:
Wat ik zou adviseren voor jou budget en vooral wat jij ermee wil gaan doen om een "oldschool" setje uit te zoeken als het aankomt op Versterker, Platenspeler en CDspeler.

Versterker zoeken met phono en ongeveer rond het jaartal 1980 met een verschil van 5 jaar zowel daar beneden als erboven. Je zit dan ongeveer rond de 150 euro.

Daarna komt de vinylspeler. Zijn veel goede dingen te vinden nog steeds en ook voor informatie wat je moet hebben in een samenstelling. Is erg persoonlijk imho. Maar hiervoor zou ik 50 euro uitgeven. Dit is dus met element en speler!

Daarna de CDspeler. Dit is een wat lastige zoektocht aangezien voor een leuk budget bijna alles wat echt goed is al gekaapt is en voor veel geld op marktplaats dus verdwijnt :/ Maar hiervoor is denk ik wederom 50 euro een mooi stapje om voor jezelf als grens aan te houden :>

Als laatste de speakers. Aangezien je vermoedelijk de set bijna compleet hebt moet je nog de laatste stap doen. Het geweld/speakers ;) Dit is bijzonder persoonlijk en blind bestellen is een no-go.... Je hebt hiervoor als ik uitga van 500 euro nog 250 euro aan uit te geven. Hier is veel leuks voor te zoeken 2e hands! Genoeg suggesties maar vooral belangrijk is luisteren! Wat vind jij dus lekker klinken in combinatie met je eigen setup. Omdat het erg objectief is moet je het bijna wel eerst hebben geluisterd voor aanschaf :/

Wat ik zelf zou doen voor jou budget:

Versterker
http://link.marktplaats.nl/390930406

Vinylspeler:
http://link.marktplaats.nl/391834121

CDspeler
Kringlopen afstruinen en kijken of er wat leuks langskomt. Maar marktplaats jammer genoeg weinig echt goeds te vinden...

Speakers

Eerder in dit topic genoemde speakers voldoen prima. Vooral die Elac's zijn mooi :9~ Maar dit is iets wat je zelf moet bepalen.
Je hebt een goed punt wat betreft het luisteren van speakers vóór aankoop. Als ik tweedehands koop, moet ik daar uiteraard ook aan denken.

Wat betreft je links ziet de versterker er zeker aardig uit, het overwegen waard! Alleen ben ik wel een beetje huiverig over de platenspelers. Zijn die niet erg slijtagegevoelig? Natuurlijk ben ik nog steeds een beetje bevooroordeeld mbt het kopen van tweedehands versus nieuw, maar toch.

CD-speler gaat zoals gezegd in de wacht. Ik zal zeker eens rond gaan struinen bij winkels en op 't net om te kijken of er een buitenkansje bij zit. Dank voor de adviezen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Marc H schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:28:
[...]
Er wordt veel zin en onzin verkocht wat speakersnoer betreft.

Bij de gamma verkopen ze rolletjes speakersnoer, Merk "Professioneel" dikte 2x2.5 m2 Niet duur, en goed.
Top! Zo'n tip maakt het zoeken weer iets gemakkelijker. Genoteerd ;)
Seers schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:29:
[...]
Deze versie heb ik nog nooit gehoord. :P

Phyla: waar wil je de speakers gaan plaatsen en hoe groot is deze ruimte? Hoe dicht tegen de muur aan bijvoorbeeld?
De set komt in mijn eigen kamer. Ik kan dus flink wat schuiven, maar bijzonder veel ruimte heb ik niet. Dat zal voorlopig (binnenkort betrek ik misschien een studentenkamer) wel zo blijven. Ik denk dat de speakers wel tegen de muur aan zullen komen te staan, of in ieder geval goed in de buurt. Zeker niet pontificaal in het midden van de kamer. Bookshelfspeakers zijn daarom misschien wel verstandig omdat die naar mijn weten het meest 'mobiel' zijn. Voor floorspeakers kan ik echter wel ruimte maken. Hoe zeer heeft de plaats van de speaker (mbt muurafstand) invloed op mijn keuze dan? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Phyla op 02-11-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:36:
[...]

Prachtig paar speakers! Wat ik me wel afvraag is hoe 'allround' het geluid dan wel niet is, want aan goede, warme lage tonen hecht ik wel waarde. Maar ik zal het typenummer zeker onthouden/noteren :)
Aan warmte zal je geen gebrek hebben bij B&W, ga ze maar eens luisteren bij een hifizaakje, B&W hebben ze bijna overal wel staan. Zelf heb ik een paar jaar geleden een setje B&W DM601S2 speakers erbij gehad om wat te experimenteren en dat klonk zeker niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je hebt een goed punt wat betreft het luisteren van speakers vóór aankoop. Als ik tweedehands koop, moet ik daar uiteraard ook aan denken.

Wat betreft je links ziet de versterker er zeker aardig uit, het overwegen waard! Alleen ben ik wel een beetje huiverig over de platenspelers. Zijn die niet erg slijtagegevoelig? Natuurlijk ben ik nog steeds een beetje bevooroordeeld mbt het kopen van tweedehands versus nieuw, maar toch.

CD-speler gaat zoals gezegd in de wacht. Ik zal zeker eens rond gaan struinen bij winkels en op 't net om te kijken of er een buitenkansje bij zit. Dank voor de adviezen! :D
Versterker was maar een voorbeeldje ;) Zijn genoeg dingen te vinden voor ook minder geld en van andere merken ;) Niet dat deze slecht is maar toch. Je moet gewoon rekening houden dat je voor jou budget en het feit dat je 2e hands wil zoeken er erg mooi vintagespul is te vinden. Daarnaast klinken ze meestal ook nog super en zien ze er imho beter uit dan die nieuwere versterkers :)

Vinylspeler kan inderdaad slijtage hebben maar dat zie je pas bij aanschaf. Meestal is het alleen maar de riem of de naald die versleten is en die zijn zo vervangen.

CD-speler hoeft niet in de wacht ;) Je moet alleen rekening houden met wat je koopt. Als je nu een redelijke koopt dan kun je daarna verder uitbreiden.

Ik zou gewoon zelf kijken wat je wil en je erin verdiepen. Er is zoveel mogelijk en eindeloos aantal combinatie's van verschillende componenten met elk weer een voordeel en een nadeel tegenover de concurrentie.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Dick schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:42:
[...]

Aan warmte zal je geen gebrek hebben bij B&W, ga ze maar eens luisteren bij een hifizaakje, B&W hebben ze bijna overal wel staan. Zelf heb ik een paar jaar geleden een setje B&W DM601S2 speakers erbij gehad om wat te experimenteren en dat klonk zeker niet verkeerd!
Mooi, want een warm geluid vind ik wel belangrijk. Is het een idee om nieuwe speakers van een bepaald merk te beluisteren (bij een hifizaak) om vervolgens een ouder model van die lijn/dat merk tweedehands op de kop te tikken? Blijven merken vaak 'trouw' aan hun geluid zeg maar? :)
Touchdomex schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:45:
Versterker was maar een voorbeeldje ;) Zijn genoeg dingen te vinden voor ook minder geld en van andere merken ;) Niet dat deze slecht is maar toch. Je moet gewoon rekening houden dat je voor jou budget en het feit dat je 2e hands wil zoeken er erg mooi vintagespul is te vinden. Daarnaast klinken ze meestal ook nog super en zien ze er imho beter uit dan die nieuwere versterkers :)

Vinylspeler kan inderdaad slijtage hebben maar dat zie je pas bij aanschaf. Meestal is het alleen maar de riem of de naald die versleten is en die zijn zo vervangen.

CD-speler hoeft niet in de wacht ;) Je moet alleen rekening houden met wat je koopt. Als je nu een redelijke koopt dan kun je daarna verder uitbreiden.

Ik zou gewoon zelf kijken wat je wil en je erin verdiepen. Er is zoveel mogelijk en eindeloos aantal combinatie's van verschillende componenten met elk weer een voordeel en een nadeel tegenover de concurrentie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet even wennen aan het 'genoegen nemen' met een wat oudere (lees: goedkopere, maar zeker niet mindere componenten om daar vervolgens op uit te bouwen. Gelukkig vind ik het rondsnuffelen wel leuk en schuw ik het combineren niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Phyla schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 19:41:

De set komt in mijn eigen kamer. Ik kan dus flink wat schuiven, maar bijzonder veel ruimte heb ik niet. Dat zal voorlopig (binnenkort betrek ik misschien een studentenkamer) wel zo blijven. Ik denk dat de speakers wel tegen de muur aan zullen komen te staan, of in ieder geval goed in de buurt. Zeker niet pontificaal in het midden van de kamer. Bookshelfspeakers zijn daarom misschien wel verstandig omdat die naar mijn weten het meest 'mobiel' zijn. Voor floorspeakers kan ik echter wel ruimte maken. Hoe zeer heeft de plaats van de speaker (mbt muurafstand) invloed op mijn keuze dan? :)
Het geluid is uberhaupt afhankelijk van de afstanden van de muren, maar als je van plan bent ze pal tegen de muur aan te poten moet je wellicht in acht nemen dat een basreflexpoort aan de achterzijde niet altijd de beste keuze.

Verder zou ik trouwens altijd graag de basreflexpoort in de achterkant zetten, vanwege de (ongewenste) rommel die er allemaal uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296131

Koop niet alles tegelijk als je budget nog beperkt is. Als beginnend audiofiel kun je je dan goed orienteren en heb je steeds het plezier van een nieuwe aankoop erbij, ook al gaat dat nog even duren voor het compleet is. Koop liever gelijk kwalitatief goed spul.

Ga vooral uitgebreid luisteren bij een goede hifi-zaak, neem wat eigen muziek mee en noem gewoon je maximale budget. Je kunt dan fijn experimenteren. Tip is om ook te luisteren naar een veel duurdere set, zodat je beter leert luisteren en de verschillen gaat horen.

Leuke startset om in delen te kopen:
Yamaha A-S500 als versterker, schrap de radio als je dat toch niet veel gebruikt.
Monitor Audio BX2 speakers
CD-speler: Marantz CD5004

Je hebt dan een geweldige startset en alles nieuw met garantie, dus geen gezeur achteraf.
Voor platenspelers moet je eens naar Rega kijken, bijvoorbeeld de RP1 is goed en niet duur:
Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/1000/h65rg101w.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 296131 op 02-11-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Anoniem: 296131 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:13:
Koop niet alles tegelijk als je budget nog beperkt is. Als beginnend audiofiel kun je je dan goed orienteren en heb je steeds het plezier van een nieuwe aankoop erbij, ook al gaat dat nog even duren voor het compleet is. Koop liever gelijk kwalitatief goed spul.

Ga vooral uitgebreid luisteren bij een goede hifi-zaak, neem wat eigen muziek mee en noem gewoon je maximale budget. Je kunt dan fijn experimenteren. Tip is om ook te luisteren naar een veel duurdere set, zodat je beter leert luisteren en de verschillen gaat horen.

Leuke startset om in delen te kopen:
Yamaha A-S500 als versterker, schrap de radio als je dat toch niet veel gebruikt.
Monitor Audio BX2 speakers
CD-speler: Marantz CD5004

Je hebt dan een geweldige startset en alles nieuw met garantie, dus geen gezeur achteraf.
Voor platenspelers moet je eens naar Rega kijken, bijvoorbeeld de RP1 is goed en niet duur:
Die RP1 ziet er zeker prachtig uit. Met een prijs van rond de €350 is het echter wel een flinke hap uit m'n budget. Die speakers komen erg goed uit de tests, zal ik ook zeker in m'n achterhoofd houden!

Ik zal je tip over het luisteren naar een duur systeem ook onthouden, dat geeft me ook een goed beeld van wat ik wel en niet kan verwachten.

@ Seers
Thanks! Weer iets geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612

Ik zou nu even de balans leggen bij luidsprekers en versterker, eventueel de platenspeler en daar je budget van 700 euro aan uitgeven. Op marktplaats staat inderdaad genoeg en er zijn al veel goede suggesties voorbij gekomen. Zaken als een CD-speler en een tuner vind je bij elke kringloopwinkel voor 5-10 euro, in de tijd dat je de CD-speler opgebruikt kun je sparen voor een goede nieuwe of gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

[...]

Wat betreft het setje van speakers + versterkers; ik denk dat ik inderdaad op die manier ga beginnen. Misschien ook maar een platenspeler erbij, omdat ik niet kan wachten om daar m'n gang mee te gaan. CD-speler en (seperate) tuner kunnen dan nog wel even wachten. Dank! :)
Wat ik er nog van weet, is dat de combo B&W met marantz over het algemeen als "warm" geluid omschreven wordt. Ik heb er destijds heel erg veel plezier van gehad.

Ik heb toen uitgebreid geluisterd bij staffhorst in utrecht, en mede omdat de 602 eigenlijk alle soorten muziek goed aankon, en ik totaal niet "moe" werd van het geluid heb ik ze gekocht.

Het enige puntje van kritiek vond ik dat ze niet verschrikkelijk diep in het laag kwamen. Ik heb ook een tijd met een 2.1 gedraaid (REL Quake subwoofer erbij) maar dat zou ik niemand meer aanraden. Koop dan de 604...

Het hoog echter vond ik weer verschrikkelijk mooi.

Let wel. Ervaringen van 1 persoon, 10 jaar geleden. For what it's worth....

CDspeler zou ik bij de kringloop vandaan proberen te plukken, ik denk (met het risico alle audiofielen tegen de schenen te schoppen) dat die het minste invloed op de totale geluidskwaliteit heeft.

Platenspeler doe ik geen uitspraak over, heb ik nooit gehad, en dus geen verstand van.

Edit:
Jvs (ex moderator, en iemand met verstand van zaken) was het niet met mij eens over de basweergave van de 602 :)

Zie hier voor mijn oude topic, en zijn reply

[ Voor 6% gewijzigd door Sparhawk op 03-11-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:13
Ik gebruik mijn PlayStation 3 als CD-speler. Werkt ook prima. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 14:57
Ik heb twee jaar geleden Epos ELS3 speakers gekocht samen met een Cambridge Audio 540A versterker voor 350 euro. Tweedehands uiteraard. Voor genres als jazz / akoestisch een heeeele mooie combinatie. Al zou ik als ik jou budget had toch wat meer geld uitgeven aan speakers, als de wat rustigere genres jou liggen zou ik echt eens naar Epos speakers kijken. Dan heb je ook nog genoeg geld over voor een fijne platenspeler.

http://link.marktplaats.nl/392863675 -> Voor als je niet zo into de vintage versterkers bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Randy op 03-11-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Anoniem: 365612 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:26:
Ik zou nu even de balans leggen bij luidsprekers en versterker, eventueel de platenspeler en daar je budget van 700 euro aan uitgeven. Op marktplaats staat inderdaad genoeg en er zijn al veel goede suggesties voorbij gekomen. Zaken als een CD-speler en een tuner vind je bij elke kringloopwinkel voor 5-10 euro, in de tijd dat je de CD-speler opgebruikt kun je sparen voor een goede nieuwe of gebruikte.
Puik plan, ik ga inderdaad eerst op zoek naar de set van versterker/speakers/platenspeler, en wellicht nog een goedkope CD-speler. Het wordt tijd dat ik eens een paar HiFi-winkels binnenstap met de vergaarde kennis. :D
LuPo schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:49:
Leuk idee, zeker het proberen waard! :)
Sparhawk schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:47:Wat ik er nog van weet, is dat de combo B&W met marantz over het algemeen als "warm" geluid omschreven wordt. Ik heb er destijds heel erg veel plezier van gehad.

Ik heb toen uitgebreid geluisterd bij staffhorst in utrecht, en mede omdat de 602 eigenlijk alle soorten muziek goed aankon, en ik totaal niet "moe" werd van het geluid heb ik ze gekocht.

Het enige puntje van kritiek vond ik dat ze niet verschrikkelijk diep in het laag kwamen. Ik heb ook een tijd met een 2.1 gedraaid (REL Quake subwoofer erbij) maar dat zou ik niemand meer aanraden. Koop dan de 604...

Het hoog echter vond ik weer verschrikkelijk mooi.

Let wel. Ervaringen van 1 persoon, 10 jaar geleden. For what it's worth....

CDspeler zou ik bij de kringloop vandaan proberen te plukken, ik denk (met het risico alle audiofielen tegen de schenen te schoppen) dat die het minste invloed op de totale geluidskwaliteit heeft.

Platenspeler doe ik geen uitspraak over, heb ik nooit gehad, en dus geen verstand van.

Edit:
Jvs (ex moderator, en iemand met verstand van zaken) was het niet met mij eens over de basweergave van de 602 :)

Zie hier voor mijn oude topic, en zijn reply
De combo van Marantz en B&W zal ik zeker gaan onthouden als ik de winkels af ga struinen. De 602 staat genoteerd, een mooie allrounder zou misschien ook een goede keus zijn.

Informatief linkje ook, uit de oude archieven van t.net, thanks! :)
Sc00t schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:31:
Ik heb twee jaar geleden Epos ELS3 speakers gekocht samen met een Cambridge Audio 540A versterker voor 350 euro. Tweedehands uiteraard. Voor genres als jazz / akoestisch een heeeele mooie combinatie. Al zou ik als ik jou budget had toch wat meer geld uitgeven aan speakers, als de wat rustigere genres jou liggen zou ik echt eens naar Epos speakers kijken. Dan heb je ook nog genoeg geld over voor een fijne platenspeler.

http://link.marktplaats.nl/392863675 -> Voor als je niet zo into de vintage versterkers bent.
Momenteel gaat m'n voorkeur uit naar het wat warmere geluid. Ik zal de Epos onthouden voor wanneer ik jazz genoeg heb kunnen ontdekken, ik weet wel zeker dat dat eraan zit te komen ;)

Dank aan alle tweakers voor de geweldige schat aan informatie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Ik kan je de combinatie Klipsch RF-52 (luidsprekers) + Marantz (receiver) ook van harte aanbevelen. Ik heb veel geluisterd en vond deze combinatie echt top klinken. Ik heb weleens kritiek gehoord dat mensen Klipsch 'schel' vinden klinken. In combinatie met de Marantz receiver is dat totaal niet het geval. De Marantz staat dan ook bekend om zijn wat 'warmere' geluid. Door deze combinatie klinkt het hoog mooi helder (niet schel dus) en het laag is goed aanwezig, maar niet overheersend.

Ik heb, zoals gezegd, veel geluisterd (bij HiFi Corner) en kwam al snel tot de conclusie dat er in deze prijsklasse (speakers t/m €199 per stuk) nieuw voor mij eigenlijk niets beters te vinden is dan de Klipsch RF-52. Ik houd van mooi heldere geluiden en een strakke laagweergave die niet overheerst. Met name de andere speakers in die prijsklasse hadden praktisch geen laagweergave (bijv. Dali Concept 6). Daarop klonk jazz en accoustisch goed, maar pop/rock (Coldplay, Radiohead etc) kwam totaal niet uit de verf. Veel te 'blikkerig'. In de winkel vond ik het laag soms wel iets overheersend bij de Klipsch RF-52, maar daar stonden de speakers niet op spikes. Thuis heb ik ze wel op spikes geplaatst en toen was het iets overheersende laag gelijk weg. Natuurlijk kun je ook niet álles verwachten van speakers die €199 p.s. kosten.

De Klipsch speakers vond ik in beide segmenten (dus zowel jazz/accoustisch als pop/rock) prima klinken. Voor dit geld vind je denk ik niet veel beters. Ik heb het dan natuurlijk over nieuwe producten. Tweedehands is er voor dat geld vast iets beters te krijgen. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat: nieuw of tweedehands. Ik wil zelf graag altijd alles nieuw hebben, vraag me niet waarom. Dat is gewoon een bepaald gevoel. ;)

Naja, het is een beetje een onsamenhangend geheel geworden maar hopelijk heb je wat aan mijn visie. Ga binnenkort maar eens wat luisteren bij een HiFi-winkel. Overigens kan er vaak nog wel wat aan de prijs worden gedaan. Vooral wanneer je gewoon eerlijk bent. Zeg liever dat je op internet aan het zoeken bent geweest en vertel de prijzen, in plaats van bij een winkel luisteren en niks melden, vervolgens weggaan om daarna op internet te bestellen. Gun de mensen van de HiFi winkel ook hun brood maar let er wel op dat je zelf ook een leuke prijs krijgt. Dan zijn beide partijen tevreden.

Ik ben uiteindelijk helemaal happy de winkel uitgegaan met een Marantz SR5004 en een set Klipsch RF-52 speakers. Ik kreeg de speakers voor €175 per stuk en de vloerdoppen voor de spikes er ook gratis bij. Dus totaal nog €65 van de prijs af. Dat was een korting van iets minder dan 10% van de totale prijs. De receiver was - omdat de nieuwe SR5005 er al stond - afgeprijsd van €699 voor €385, en de speakers waren afgeprijsd van €299 voor €199. Al met al dus, naast de korting die er al af was, nog een leuke korting bij elkaar gekletst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

ik vind dit (persoonlijk) een hele mooie set 2de hands is ook wel wat mogelijk denk ik weet ik alleen niet zeker
speakers: jamo s606
versterker: marantz pm5003
cd speler: marantz cd 5003
platenspeler: ligt eraan of je echt kwaliteit wilt hebben of dat het om puur het luisteren van de plaat gaat (fun boven kwaliteit).

EDIT:
wat ik opschreef was een versterker en geen receiver de goedkoopste stereo receiver van marantz is dan gelijk 450,-
dus dan zul je er niet zo heel veel aan hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Tijn96 op 04-11-2010 21:11 ]

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
LuPo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:41:
Ik kan je de combinatie Klipsch RF-52 (luidsprekers) + Marantz (receiver) ook van harte aanbevelen. Ik heb veel geluisterd en vond deze combinatie echt top klinken. Ik heb weleens kritiek gehoord dat mensen Klipsch 'schel' vinden klinken. In combinatie met de Marantz receiver is dat totaal niet het geval. De Marantz staat dan ook bekend om zijn wat 'warmere' geluid. Door deze combinatie klinkt het hoog mooi helder (niet schel dus) en het laag is goed aanwezig, maar niet overheersend.

Ik heb, zoals gezegd, veel geluisterd (bij HiFi Corner) en kwam al snel tot de conclusie dat er in deze prijsklasse (speakers t/m €199 per stuk) nieuw voor mij eigenlijk niets beters te vinden is dan de Klipsch RF-52. Ik houd van mooi heldere geluiden en een strakke laagweergave die niet overheerst. Met name de andere speakers in die prijsklasse hadden praktisch geen laagweergave (bijv. Dali Concept 6). Daarop klonk jazz en accoustisch goed, maar pop/rock (Coldplay, Radiohead etc) kwam totaal niet uit de verf. Veel te 'blikkerig'. In de winkel vond ik het laag soms wel iets overheersend bij de Klipsch RF-52, maar daar stonden de speakers niet op spikes. Thuis heb ik ze wel op spikes geplaatst en toen was het iets overheersende laag gelijk weg. Natuurlijk kun je ook niet álles verwachten van speakers die €199 p.s. kosten.
Blijkbaar is een Marantz versterker wat ik zoek. Ik zal zeker m'n oren te luisteren leggen wanneer ik er een tegenkom en zal dan ook de Klipsch speakers niet overslaan. :)
LuPo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:41:De Klipsch speakers vond ik in beide segmenten (dus zowel jazz/accoustisch als pop/rock) prima klinken. Voor dit geld vind je denk ik niet veel beters. Ik heb het dan natuurlijk over nieuwe producten. Tweedehands is er voor dat geld vast iets beters te krijgen. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat: nieuw of tweedehands. Ik wil zelf graag altijd alles nieuw hebben, vraag me niet waarom. Dat is gewoon een bepaald gevoel. ;)
Ah, mooi dat ik daar niet de enige in ben dan! ;)
LuPo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:41:Naja, het is een beetje een onsamenhangend geheel geworden maar hopelijk heb je wat aan mijn visie. Ga binnenkort maar eens wat luisteren bij een HiFi-winkel. Overigens kan er vaak nog wel wat aan de prijs worden gedaan. Vooral wanneer je gewoon eerlijk bent. Zeg liever dat je op internet aan het zoeken bent geweest en vertel de prijzen, in plaats van bij een winkel luisteren en niks melden, vervolgens weggaan om daarna op internet te bestellen. Gun de mensen van de HiFi winkel ook hun brood maar let er wel op dat je zelf ook een leuke prijs krijgt. Dan zijn beide partijen tevreden.

Ik ben uiteindelijk helemaal happy de winkel uitgegaan met een Marantz SR5004 en een set Klipsch RF-52 speakers. Ik kreeg de speakers voor €175 per stuk en de vloerdoppen voor de spikes er ook gratis bij. Dus totaal nog €65 van de prijs af. Dat was een korting van iets minder dan 10% van de totale prijs. De receiver was - omdat de nieuwe SR5005 er al stond - afgeprijsd van €699 voor €385, en de speakers waren afgeprijsd van €299 voor €199. Al met al dus, naast de korting die er al af was, nog een leuke korting bij elkaar gekletst.
Goede deal! Normaal ben ik niet zo van het afdingen, maar dit maakt het toch wel verleidelijk! Dank voor je toevoeging ook.
Tijn96 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:08:
ik vind dit (persoonlijk) een hele mooie set 2de hands is ook wel wat mogelijk denk ik weet ik alleen niet zeker
speakers: jamo s606
versterker: marantz pm5003
cd speler: marantz cd 5003
platenspeler: ligt eraan of je echt kwaliteit wilt hebben of dat het om puur het luisteren van de plaat gaat (fun boven kwaliteit).

EDIT:
wat ik opschreef was een versterker en geen receiver de goedkoopste stereo receiver van marantz is dan gelijk 450,-
dus dan zul je er niet zo heel veel aan hebben
Die PM5003 staat genoteerd! Ziet er veelbelovend uit, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:08
Voor nieuwe luidsprekers met, volgens de verhalen, een goede prijs-kwaliteit verhouding

http://www.crafty.nl/producten/luidsprekers/azumi-/

Heb ze verder zelf niet beluistert, dus daar kan ik je weinig over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
LuPo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:41:

De Klipsch speakers vond ik in beide segmenten (dus zowel jazz/accoustisch als pop/rock) prima klinken. Voor dit geld vind je denk ik niet veel beters. Ik heb het dan natuurlijk over nieuwe producten. Tweedehands is er voor dat geld vast iets beters te krijgen. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat: nieuw of tweedehands. Ik wil zelf graag altijd alles nieuw hebben, vraag me niet waarom. Dat is gewoon een bepaald gevoel. ;)

Naja, het is een beetje een onsamenhangend geheel geworden maar hopelijk heb je wat aan mijn visie. Ga binnenkort maar eens wat luisteren bij een HiFi-winkel. Overigens kan er vaak nog wel wat aan de prijs worden gedaan. Vooral wanneer je gewoon eerlijk bent. Zeg liever dat je op internet aan het zoeken bent geweest en vertel de prijzen, in plaats van bij een winkel luisteren en niks melden, vervolgens weggaan om daarna op internet te bestellen. Gun de mensen van de HiFi winkel ook hun brood maar let er wel op dat je zelf ook een leuke prijs krijgt. Dan zijn beide partijen tevreden.

Hier wil ik toch nog even op inhaken. Een goede vriend van mij heeft, toevallig ook bij de Hifi-corner, een set Klipsch RF-35 (á € 500 p/s) in combinatie met de Marantz PM-7003. Opzich een mooie set maar we hadden beide toch al een tijd het gevoel dat er 'iets' mist, met name in het laag. Het is lastig uit te leggen, maar de speaker leek wat kracht te missen in het geluid, het geheel kwam wat klinisch over. Hierdoor overheersen de hoge tonen wel wat (die overigens zonder schel te worden prachtig klinken op die set).
We konden beide eigenlijk niet geloven dat dit puur aan de speakers kon liggen vanwege de recensies die er gegeven worden. Hij heeft dan ook ongeveer een maand geleden een andere versterker gekocht en het verschil is echt bijzonder groot. De speakers lijken veel meer tot 'leven' te komen, de Marantz kwam in combinatie met deze Klipsch dus toch echt wat te kort. Nu is de PM-7003 natuurlijk geen top-of-the-line model, maar deze Densen is dat ook niet. Het geeft denk ik wel aan dat enkel een merk niet alles zegt. Het allerbelangrijkste blijft dus vooral om zelf te gaan luisteren! :)

Bij de HIFi-corner gaan ze ons trouwens niet snel meer zien denk ik. Wat is die zaak de afgelopen twee jaar hard achterui gegaan zeg :N

Edit: Die speakers op htforum.nl zijn inmiddels al gezakt naar € 150 trouwens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:29

Gotez

42

Ik zou al het geld inversteren in speakers (tweedehands), alleen dan kun je in de buurt van hifi komen. Alle andere electronica kun je dan later erbij sparen. Gewoon veel speakers gaan luisteren, alle fora in de gaten houden en op het juiste moment je slag slaan.

Tweedehands zou ik vooral kijken op HiFi.nl, of op HT forum. Dan ben je wat zekerder dat ze er goed mee om zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Gotez schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:27:
Ik zou al het geld inversteren in speakers (tweedehands), alleen dan kun je in de buurt van hifi komen. Alle andere electronica kun je dan later erbij sparen. Gewoon veel speakers gaan luisteren, alle fora in de gaten houden en op het juiste moment je slag slaan.
Bullshit.

Ik durf rustig te beweren dat de eerder geposte B&W 602 echt wel onder hifi vallen.
Maar dan nog, iemand wil zijn set upgraden, en meldt dat ie 500 tot max 700 euro tot zijn beschikking heeft.
In dit topic worden legio goede adviezen aangedragen, en dan kom jij met de boude bewering dat hij alleen maar luidsprekers moet kopen, omdat het anders geen hifi is? Dat ook verder zonder enige onderbouwing of wat dan ook.

Come on... en realiseer je dat voor iedereen de invulling aan HiFi anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Dick schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:36:
[...]

Hier wil ik toch nog even op inhaken. Een goede vriend van mij heeft, toevallig ook bij de Hifi-corner, een set Klipsch RF-35 (á € 500 p/s) in combinatie met de Marantz PM-7003. Opzich een mooie set maar we hadden beide toch al een tijd het gevoel dat er 'iets' mist, met name in het laag. Het is lastig uit te leggen, maar de speaker leek wat kracht te missen in het geluid, het geheel kwam wat klinisch over. Hierdoor overheersen de hoge tonen wel wat (die overigens zonder schel te worden prachtig klinken op die set).
Begrijp ik uit jouw woorden dat hij de speakers + versterker zonder te luisteren besteld heeft? Nooit doen. Ook als je zoals jij zegt "al een tijd het gevoel hebt dat er iets mist" kun je beter verder kijken. Overigens deel ik jouw mening totaal niet met betrekking tot de laagweergave. Maar dat kan ook per speaker verschillen.
We konden beide eigenlijk niet geloven dat dit puur aan de speakers kon liggen vanwege de recensies die er gegeven worden. Hij heeft dan ook ongeveer een maand geleden een andere versterker gekocht en het verschil is echt bijzonder groot. De speakers lijken veel meer tot 'leven' te komen, de Marantz kwam in combinatie met deze Klipsch dus toch echt wat te kort. Nu is de PM-7003 natuurlijk geen top-of-the-line model, maar deze Densen is dat ook niet. Het geeft denk ik wel aan dat enkel een merk niet alles zegt. Het allerbelangrijkste blijft dus vooral om zelf te gaan luisteren! :)
Ik raad de TS ook aan om zelf te gaan luisteren. Ik geef alleen mijn mening zodat hij door de bomen het bos weer een beetje begint te zien. ;)
Dat de versterker van Marantz de speakers volgens jouw vriend niet aankon betekent natuurlijk niet dat de combinatie Klipsch + Marantz per definitie slecht klinkt. Blijkbaar had hij bij die RF-35's een krachtigere versterker nodig.
Bij de HIFi-corner gaan ze ons trouwens niet snel meer zien denk ik. Wat is die zaak de afgelopen twee jaar hard achterui gegaan zeg :N

[...]
Ik had dag 1 een meneer die inderdaad niet heel erg prettig was. De beste man kwam wat ongeïnteresseerd over. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik 'nog maar' 21 jaar ben en ze tegenwoordig veel mensen in hun winkel krijgen die alleen even komen luisteren en gelijk weer weggaan. Wat mij betreft voeren ze een systeem in dat je de luisterruimte kunt huren. De tweede dag had ik werkelijk een topverkoper. Veel verstand van zaken en gewoon prettig in de omgang. Ik vertelde toen gewoon ook eerlijk dat ik die RF-52's tweedehands kon ophalen in Groningen voor een veel lager bedrag (twee stuks voor €250). Uiteindelijk zijn ze dus heel schappelijk geweest.
Het is trouwens wel te verklaren waarom winkels als HiFi Corner zo hard achteruitgaan. Veel mensen komen daar nog wèl om te luisteren maar niét meer om te kopen. Dus dan moet je als winkel toch ergens gaan bezuinigen. Helaas gebeurt dat dus waarschijnlijk - niet mijn ervaring - op het personeel. Je ziet ook dat bijv. HiFi Corner steeds meer een internetwinkel begint te worden. De gewone winkel is eigenlijk meer voor 'erbij'. Ze hebben geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunsting
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06-2024
Audiofiel ben ik niet maar muziekliefhebber toch zeker wel en ik heb na een tijd zoeken nu (natuurlijk heel subjectief) echt super geluid. Ik ben al een paar jaar aan het klooien met apparatuur, steeds weer wat upgraden. In de zomer heb ik een harman/kardon avr-160 gekocht. Een instapper van hk met alle mogelijke snufjes ongeveer. Daarna heb ik besloten om dit jaar 3mnd op reis te gaan en was elk financieel potje mooi meegenomen. dus de hk weer verkocht (voor een goeie prijs). Toen dacht ik, laat ik het gewoon simpel houden. Op marktplaats een onkyo cr-185 (zo'n all-in-one) gekocht. Het was verschrikkelijk om naar te luisteren op een iets hoger volume. Toen maar weer marktplaats afgespeurd naar wat oude kwaliteit. Uiteindelijk heb ik gratis(!) een NAD 7020e met een NAD 5325 cd-speler opgehaald. Het klinkt, vind ik, fantastisch.
Ik had al, voor mijn doen, goeie speakers: Boston acoustics hs060's. Normale grootte bookshelf speakers en absoluut voldoende bas.
Wat ik wil zeggen: ik heb nu voor zo'n 100 euro (80 euro speakers, 20 euro kabel) een ontzettend goedkope set waar echt goed geluid uit komt, in ieder geval beter dan de veel duurdere harman/kardon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
brunsting schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:10:
Audiofiel ben ik niet maar muziekliefhebber toch zeker wel en ik heb na een tijd zoeken nu (natuurlijk heel subjectief) echt super geluid. Ik ben al een paar jaar aan het klooien met apparatuur, steeds weer wat upgraden. In de zomer heb ik een harman/kardon avr-160 gekocht. Een instapper van hk met alle mogelijke snufjes ongeveer. Daarna heb ik besloten om dit jaar 3mnd op reis te gaan en was elk financieel potje mooi meegenomen. dus de hk weer verkocht (voor een goeie prijs). Toen dacht ik, laat ik het gewoon simpel houden. Op marktplaats een onkyo cr-185 (zo'n all-in-one) gekocht. Het was verschrikkelijk om naar te luisteren op een iets hoger volume. Toen maar weer marktplaats afgespeurd naar wat oude kwaliteit. Uiteindelijk heb ik gratis(!) een NAD 7020e met een NAD 5325 cd-speler opgehaald. Het klinkt, vind ik, fantastisch.
Ik had al, voor mijn doen, goeie speakers: Boston acoustics hs060's. Normale grootte bookshelf speakers en absoluut voldoende bas.
Wat ik wil zeggen: ik heb nu voor zo'n 100 euro (80 euro speakers, 20 euro kabel) een ontzettend goedkope set waar echt goed geluid uit komt, in ieder geval beter dan de veel duurdere harman/kardon.
Harman/Kardon is tegenwoordig niet meer wat het geweest is volgens mij.

Boston Acoustics heb ik ook nog naar geluisterd bij HiFi Corner. Deze speakers lagen alleen buiten mijn budget (want €249 p.s.) maar klonken goed.

Leuk setje heb je daar dan staan voor zo weinig geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik begrijp dat je ergens moet beginnen als je je voor kwalitatief goede audio interesseert. Met je budget zul je je bij aanschaf van nieuwe spullen echter niet kunnen onttrekken aan standaard huiskamerkwaliteit. Ongetwijfeld een verbetering tov nu, maar geen Hifi. Tweedehands is dan de enige manier en je komt hele mooie dingen tegen. Wat dat betreft onderschrijf ik volgende bericht grotendeels.
Gotez schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:27:
Ik zou al het geld investeren in speakers (tweedehands), alleen dan kun je in de buurt van hifi komen. Alle andere electronica kun je dan later erbij sparen. Gewoon veel speakers gaan luisteren, alle fora in de gaten houden en op het juiste moment je slag slaan.

Tweedehands zou ik vooral kijken op HiFi.nl, of op HT forum. Dan ben je wat zekerder dat ze er goed mee om zijn gegaan.
1) koop 2ehands! Juist bij de betere spullen passen de baasjes er vaak goed op en een leeftijd van 5 jaar is niets voor kwaliteitsspul. Dan is het net ingespeeld ;)
2) Leg de nadruk op luidsprekers en versterker. Besteed daarbij vooral aandacht aan luidsprekers en ga vooral veel luisteren om de verschillen te horen en je eigen smaak te bepalen. Om tweedehands iets moois op de kop te tikken moet je een beetje weten wat je wilt en wat geluk hebben met wat er voorbij komt. Hou dus vooral in de gaten:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=142.0
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?board=29.0
http://www.hifi.nl/tweedehands/

Op de eerste twee sites bestaan ook topics waarin gebruikers mooie koopjes spotten, dat kan je ook op weg helpen. Op beide fora zit ook veel kennis en bereidheid om je verder te helpen.

Een hele ruw indeling hoe je je geld 2e hands zou kunnen besteden, eea hangt natuurlijk af van wat er voorbij komt:

Speakers: 350e
Versterking: 250e
Bron/bekabeling: initieel 100e, en later uitbreiden. (squeezebox bijv)

Belangrijk is ook dat je versterker en boxen goed op elkaar afstemt. Warme speakers en een warme versterker kunnen leiden tot een onevenwichtig geluidsbeeld.

Nog twee tips:
a) koop geen versterker met al te veel poespas. Gewoon stereo, hoogstens hoog/laag regeling (liever niet...) en vooral met een goede/zware voeding. Kwaliteit zit ook niet in het vermogen (Watts) dat op de doos wordt aangegeven...
b) Kijk ook eens in dit topic: HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 11 voor goede en betaalbare (buizen)versterking.

Succes met oriënteren en luisteren, dat is de belangrijkste leerervaring.

Even over mijn achtergrond qua audio. Ik heb al op vrij jonge leeftijd een kwalitatief goede audio set aangeschaft. De toen beste Philips versterker van de Marantz productielijn waar ook de PM75/80 etc van afkomstig zijn. Inderdaad een vrij warm geluid. Daarop aangesloten Magnat Concept vloerstaanders die een heel open en krachtig geluidsbeeld neer konden zetten. Ik heb er ruim 15 jaar enorm veel plezier van gehad totdat de set dit jaar aan vervanging toe was.

Ik ben me na lange tijd dus weer eens gaan verdiepen en dan merk je ook weer wat een klasseverschillen er bestaan. De CD speler/ cassettedeck en de tuner zijn exit en de enige bron is nu een Squeezebox Duet (FLAC-audioformaat) waarmee ik naast albums ook internetradio afspeel. Ideaal. (5.1 heb ik overigens helemaal gescheiden van het stereo; Marantz SR5001 icm Infinity satellieten/sub)

Ik wilde een klasse hoger (onderkant vd High End markt) en heb dit allemaal 2e hands aangeschaft:
- Opera Consonance buizenbak (Chinees, EH6550 buizen)
- Von Schweikert vloerstaanders
- PS Audio D/A converter (wat een verschil tov de Squeezebox DAC!!)
- Van den Hul D102-III interlink (analoog) / vdMedevoort coax interlink (digitaal)

Wat ik vooral na deze upgrade merk is dat de albums (waarvan ik het geluidbeeld van mijn oude set kan dromen) nu weer opnieuw beleef. Er zit veel meer diepgang en detail in, veel muzikaler dan de oude set die ik (oa door de Magnats) nu als 'vrij aggressief' zou classificeren. Bijv. Prodigy, Nirvana klinken nu minder rauw, maar daar heb ik geen problemen mee tov de muzikaliteit die er voor terugkomt.

Voor mij was dit dus weer een eye-opener. Echter, als je in deze klasse zit ga je ook de kleinere verschillen merken (zoals kwaliteit van interlinks/luidsprekerkabels. Ik ben ook niet zo audiofiel dat ik hier mee ga experimenteren, want dan ben je nooit klaar. Je moet m.i. gewoon lekker zitten en luisteren ipv steeds weer kabeltjes te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerronimo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Inderdaad 2ehands is the way to go, genoeg mooie ''oudere'' yamaha, denon of marantz versterkers te vinden op marktplaats.
En kijk ook eens naar luidspreker merken als ELAC en BNS niet zo bekend als de ''grote'' merken B&W en KEF maar zeker zo goed en veel meer waar voor je geld.
Het nederlandse Van Medevoort maakt trouwens ook zeer mooie discreet opgebouwde versterkers, maar dan zit je weer een prijsklasse hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
[...]
Mooie Thorens TD-160 mk-II http://link.marktplaats.nl/391986445

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Heb je al wat geluisterd hier en daar Phyla? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

LuPo schreef op woensdag 03 november 2010 @ 11:49:
En toch zit er een duidelijk klankverschil in de PS3 en een fatsoenlijke cd speler.
Ik heb een tijdje geleden eens het verschil in geluidskwaliteit getest tussen m'n PS3 slim en m'n Kenwood DP-7090 CD-speler.
De Kenwood speelde aanzienlijk beter dan de PS3, het klonk veel strakker en dynamischer.

Moraal van het verhaal: een PS3 werkt prima als (energievretende) CD-speler, maar een goede CD-speler klinkt wel een stuk beter.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
SpongeRob schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:34:
[...]

En toch zit er een duidelijk klankverschil in de PS3 en een fatsoenlijke cd speler.
Ik heb een tijdje geleden eens het verschil in geluidskwaliteit getest tussen m'n PS3 slim en m'n Kenwood DP-7090 CD-speler.
De Kenwood speelde aanzienlijk beter dan de PS3, het klonk veel strakker en dynamischer.

Moraal van het verhaal: een PS3 werkt prima als (energievretende) CD-speler, maar een goede CD-speler klinkt wel een stuk beter.
Ik moet eigenlijk ook even een losse CD-speler kopen. Is er voor een paar tientjes iets goeds te kopen (op MP)?
Ik ben geen kenner dus heb geen flauw idee wat een goede CD-speler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De betere modellen van de bekende merken geven in ieder geval een goed geluid. Ik heb bij de kringloop voor 7,50 een Sony ES gekocht, die klinkt fantastisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik ben erge fan van de denon cd spelertjes: DCD-1520 bijvoorbeeld

maar er zijn veel meer leuke exemplaren. onderstaand mijn favo lijstje:

Denon DCD-1520
Marantz SE67
Pioneer Pd-65
Sony CDP-707ES
Philips CD100
Philips CDB-650

maar er zijn nog veel meer leuke. zorg wel dat ze goed schoon zijn van binnen ivm het moeilijkere uitlezen van moderne cd-r's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Bedankt. Dan ga ik even zoeken naar iets in die trant. Het is namelijk ook vervelend om steeds je PS3 aan te moeten zetten als je muziek wilt luistern.

Zijn deze CD-spelers digitaal aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De betere wel. Alleen de goedkoopste CD-spelers zijn dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 19:13
Dit zijn de setjes die ik zelf in bezit heb gehad, ik zal ze kort toelichten:

Set 1:

Marantz PM7200 (non ki sig) + Infinity Delta 70's:
Zeer gedetailleerd hoog (vanwege de magnetostaattweeters in de Infinity's). Goed gebalanceerd middengebied en een erg diep laag. Speakers zijn wel heel erg afhankelijk van een goede plaatsing. Speakers dienen wel op spikes geplaast te worden ivm aanwezige resonantie in mijn kamer. Gebruikt in combinatie met een Sony QS930 CD Speler. De Marantz was ik verder niet erg tevreden over, hij had veel moeite om mijn speakers aan te sturen (terwijl het vermogen toch echt genoeg zou moeten zijn), na veel problemen overgegaan op een Yamah voor- eindversterker combinatie gegaan.

Waar je bij de Delta's op moet letten zijn de foamranden, deze verstaffen na een paar jaar en om ze te laten vervangen kan al gauw tot zon 200 euro kosten (tenzij je de skills hebt om het zelf te doen)

De Sony CD speler had veel opties en gaf een erg goeie klank (analoog aangesloten dus dan merk je nog wel eens wat verschil in de klank). Ten opzichte van een Marantz DVD speler die ik ook in gebruik had gaf deze een zeer gedetailleerde weergave. Het loopwerk werkte met een soort "Puck"die je op de cd plaatst.

Kosten: Marantz PM7200 500 euro (nieuw)
Infinity Delta 70 350 euro 2ehands via marktplaats.
Sony CD 930QS 200 euro bij de scheer foppen (ondertussen niet meer verkrijgbaar.

Set 2:
Yamaha C-2 (voorversterker)
Yamaha M-40 (eindversterker)
Infinity Delta 70
Yamaha CDX-1100

De C-2 staat bekend om zijn zeer goeie Phono sectie(in het geval je een platenspeler aan wilt sluiten). Een erg leuke combinatie met de M40. De reden dat ik van de Marantz ben afgestapt was omdat deze gewoon simpelweg niet het vermogen had om de Delta's fatsoenlijk aan te sturen. Het geluid hoorde ik bij deze set niet veel verschil in (een goede versterker zou het geluid ook niet mogen kleuren) alleen dat de Marantz het middengebied iets beter weergaf. De CDX-1100 klinkt echt fenomenaal (deze heb ik ook nog steeds in bezit) wanneer je hem analoog aansluit, vooral het hoog is erg gedetailleerd (waarmee je ook opname ruis beter hoort in cd's :P).

Kosten
Yamaha C-2: 300 euro 2ehands op marktplaats
Yamaha M-40: 350 euro 2ehands op marktplaats
CDX-1100: 50 euro (ja ik had erg mazzel, kon hem erg goedkoop krijgen)

Ik kan een 2ehands cd speler echter niet aanraden omdat loopwerken nogal veel slijten, en de laser ook duidelijk minder wordt. Dit kun je beter alleen doen als je redelijk technisch bent.

Huidige Set:
Philips FA890
Philips FB825
Denon DA-500 DAC

Omdat ik toch liever iets met een afstandbediening wilde hebben heb ik toch gekozen om mijn FA890 die ik in bezit had te gaan gebruiken. De Infinity's had ik ondertussen verkocht omdat ik graag eens wat anders wilde proberen. De FB825's staan onder de kenners bekend als zeer goeie luidsprekers, ze bezitten net zoals de Inifinity's een zogenaamde Isophase (marketingterm) magnetostaat tweeter. Kwa geluid is deze set een heel verschil op mijn vorige. De Philipsen geven een vele malen gecontroleerde basweergave (door het gesloten systeem tov basreflex op de infinity's). De mid weergave vond ik persoonlijk van de Infinity's wat mooier (de philips klinkt ietswat scheller op dit gebied). Het hoog is vrijwel gelijk (met name omdat de tweeters vrijwel hetzelfde zijn). Ondertussen had ik ook een externe DAC aangesloten zodat ik al mijn bronnen digitaal kon doorsturen (het analoge omzettingsgedeelte van bv een Computergeluidskaart is vaak erg slecht, de DAC heft dit op.

Kosten:
FA890 60 euro 2ehands
FB825: 500 euro (ze moesten gerefoamed worden) 2ehands.
Denon DA-500 125 euro

Wat ik je vooral kan aanraden als beginnend audiofiel is om te kijken naar een goede stabiele versterker, dit is het hart van je setup. Qua geluid zou je in princiepe niet veel verschil mogen horen (helaas is dit soms wel zo ivm treble/bass regelaars die niet goed neutraal afgesteld staan). Een lekkere dikke eindversterker van Yamaha (M40 of hoger) zou je zo nog jaren mee vooruit kunnen icm met een mooie voorversterker. Als je liever geintegreerd wilt hebben is een Philips vaak een leuke (en redelijk betaalbare) optie (met name de 800 serie van philips).

De luidsprekerboxen zijn de factor waarbij je het meeste geluidsverschil zult horen. Zo geeft bijvoorbeeld een Dual Concentric van Tannoy (ook erg leuke speakers, wel vrij prijzig) een heel ander geluid dan bijvoorbeeld een speaker met een magnetostaat zoals de FB825. Bij 2ehands speakers moet je er vooral op letten of ze rubberen of een foam ophanging hebben, wanneer ze foam hebben kan het zijn dat de randen zo goed als verstaft zijn en ze vervangen moeten worden, bij magnetotstaten moet je altijd goed luisteren of ze niet zijn opgeblazen omdat ze erg duur zijn om te vervangen.

Wat ik je wel heel erg kan aanraden is om voor een externe DAC te gaan en alle bronnen (TV, CD Speler, Computer, Console etc.) digitaal aan te sluiten, hiermee omzeil je de vaak slechte D/A omzetters van de bronnen. Een Denon DA-500 kost gemiddelt rond de 125 tot 200 euro 2ehands maar kan het geluid aanzienlijk verbeteren.

CD Spelers zijn 2ehands voor een beginnende audiofiel niet aan te raden ivm slijtende lasers etc. Voor een 200 euro heb je vaak nieuw al een erg leuke cd speler. Mocht je voor de externe DAC gaan dan zou een DVD speler van 100 euro in princiep ook al genoeg kunnen zijn (omdat je dan dus de DA omzetting omzeilt)

Al met al zijn er genoeg leuke setjes die je kunt kopen! En voor weinig geld kun je al snel heel wat leuks kopen.

Dit is mijn ervaring tot nu toe, ik hoop dat je er wat aan hebt! Sorry voor de wat grote lap tekst, ik kon het niet anders verwoorden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

offtopic:
Annihilism schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:09:
Huidige Set:
Philips FA890
Philips FB825
Denon DA-500 DAC

Omdat ik toch liever iets met een afstandbediening wilde hebben heb ik toch gekozen om mijn FA890 die ik in bezit had te gaan gebruiken.
De Philips versterker uit de topreeks waarover ik het hierboven in mijn post heb (en waar ik dus bijna 20jr plezier van heb gehad) is de FA890. Wat leuk te zien dat je die hebt, het is nu ook nog wel een geliefd model voor Philips adepten. 'Echte' audiofielen haalden er hun neus een beetje voor op, maar deze oversteeg met glans de standaard productlijn van Philips. Ze werden dan ook door Marantz geproduceerd.

Ik had 'm als onderdeel van de complete set op onderstaande foto, misschien dat ik het geheel nog wel kan verkopen aan een vintage liefhebber. Set heeft wel (elektrotechnisch) onderhoud nodig. Bijv de mooie blauwe lampjes doen het niet meer.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/pag084uuuu_2122.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 13-11-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
JPS schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:58:
offtopic:

[...]

De Philips versterker uit de topreeks waarover ik het hierboven in mijn post heb (en waar ik dus bijna 20jr plezier van heb gehad) is de FA890. Wat leuk te zien dat je die hebt, het is nu ook nog wel een geliefd model voor Philips adepten. 'Echte' audiofielen haalden er hun neus een beetje voor op, maar deze oversteeg met glans de standaard productlijn van Philips. Ze werden dan ook door Marantz geproduceerd.

Ik had 'm als onderdeel van de complete set op onderstaande foto, misschien dat ik het geheel nog wel kan verkopen aan een vintage liefhebber. Set heeft wel (elektrotechnisch) onderhoud nodig. Bijv de mooie blauwe lampjes doen het niet meer.
[afbeelding]
Hehe die lampjes gaan idd nog wel eens kapot.

Ik heb ze bij mijn set al reeds vervangen. Het zijn overigens deze lampjes:
12V 80 MA 4.2MM Korte draad (klik voor de printjes waar ze opzitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Jaja, die printjes ken ik wel...ik heb die draadlampjes al zo geregeld vervangen (~10 keer) dat de blauwe hoesjes ook aan hun eind aan het komen zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 09:22
Een tijdje terug heb ik voor dezelde keuze gestaan. Uiteindelijk heb ik voor de volgende configuratie gekozen:

- Yamaha RX-497 stereo receiver (240 euro)
- 2e hands B&W CDM1 speakers (100 euro)

Een prachtig geluid voor relatief weinig geld. Ik zal binnenkort foto's plaatsen in een ander topic, vermoedelijk wanneer ik ook een CD speler heb aangeschaft. Momenteel gebruik ik de receiver voor het verbeteren van het geluid van de TV (uiteraard 10 x beter geluid, aangezien er niet bepaald knallende speakers in die nieuwe dunne TV's zitten) en natuurlijk gebruik ik de tunerfunctie volop.

Ik zit nog heel sterk te twijfelen over de aanschaf van een CD speler, DVD speler of toch een Bluray-speler, misschien moet ik hier even een nieuw topicje over starten.

Ik woon in een (gehorige) tussenwoning, dus het is niet echt mogelijk om de volumeknop open te draaien, maar als de auto's van de buren er niet staan, dan hoor je de potentie van deze combinatie. Een subwoofer is voor mij helemaal niet nodig, aangezien deze speakers meer dan voldoende capaciteit hebben in de lagere regionen.

Mijn ervaring met 2e hands apparatuur is eigenlijk niet zo uitgebreid, maar over het algemeen wordt apparatuur in deze (iets) hogere klasse, niet bepaald slecht behandeld, dus vermoedelijk kun je voor een (veel) lager bedrag veel kwaliteit kopen.

Groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01

DjVe

Hatsaflats!

100 euro voor een set CDM1 speakers.... Das niet gek! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360127

Nounou, Na het topic doorgelezen te hebben en grote onzin naast zinnige dingen te hebben gezien, raadt ik de TS aan vooral zijn hoofd leeg te maken en helemaal geformatteerd naar een hifispecialist te gaan en daar lekker te gaan luisteren met zijn eigen muziek. Steek je een hoop meer van op dan de verder goedbedoelde adviezen hier. Ik zou er iig niet uit komen en heel erg vermoedelijk de verkeerde keuze maken.

Je hoeft zeker na het luisteren niet een keuze te maken. Altijd een nachtje over slapen en je gedachten ordenen zich vanzelf.

(Even ter info. Audio en muziek zijn al 23 jaar mijn hobby en ik heb een paar jaar als audio-installateur gewerkt.)

Hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn. De enige echte weg is zelf gaan luisteren met je eigen muziek. Aangeven hoe groot je kamer is en wat je wensen precies zijn.
Wil je bijvoorbeeld lang klaar zijn of als je meer te besteden hebt graag uitbreiden. Blijf je nog lang wonen waar je nu woont of ga je binnen een paar jaar verhuizen. Wat voor muziek luister je en hoe hard wil je gaan. Allemaal vragen die er toe doen, maar alleen in samenspraak met een goede adviseur goed uit te komen. En veel, heel veel lusteren natuurlijk!

Beginnersfouten zijn ook vaak om het heldere hoog en veel laag als mooier te beschouwen. Dit zorgt op langere termijn echter voor luistermoeheid en ipv lekker genieten zal je steeds vaker en sneller geïrriteerd raken. Kies voor een goede versterker die goede controle over de luidsprekers houdt. (heeft idd niks met het aantal watts te maken. De voeding is veel belangrijker). De beste apparatuur valt in het begin juist het minst op. klinkt rustig en beschaafd. Maar als je het een keer harder zet zal je merken dat het dan nog steeds gecontroleerd klinkt en de muziek geen brij wordt. De combi versterker/luidspreker is erg belangrijk, dus nooit apart aanschaffen als je niet zeker weet hoe de combi klinkt. Dan heb je ook nog te maken met akoestiek van je kamer vs die van de winkel. daar kan je in dit budget waarschijnlijk moeilijk wat aan doen (als in de apparatuur lenen en thuis beluisteren). Kijk dan iig of de winkel een vergelijkbare grootte en inrichting luisterruimte biedt.

SUCCES! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 360127 op 16-11-2010 13:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

BEGIN kritische modus
Ik vraag me af of TS wel tijd wil investeren om zijn voorkeuren en smaak goed te bepalen, hetgeen een basiskenmerk is voor een audiofiel. Volgens mij wil hij gewoon zoveel mogelijk 'bang-for-the buck', gebaseerd op meningen van anderen (en recensies). Dat is in mijn beleving niet bepaald audiofiel te noemen.

Met een budget van 700e voor een complete set is tijdsinvestering natuurlijk een vereiste en voor dat bedrag krijg je nieuw niks dat het gewone segment overstijgt.

Een 'beginnend audiofiel' moet mijns inziens dus niet zozeer het budget als uitgangspunt nemen, maar tijd; om te leren en de eigen voorkeuren te bepalen. Met deze kennis kan dan voor een beperkt bedrag mooie spullen worden gekocht (2e hands). No flame intended, maar naar mijn maatstaven mag TS zich pas 'beginnend audiofiel' noemen als hij in deze denkmodus zit...
END kritische modus

Wat weekenden aan luistersessies besteden is voor een bepaalde periode best leuk ;)
Het samenstellen van mijn huidige set heeft bijna een half jaar intensief lezen en luisteren geduurd. Ik heb eerst de buizenbak 2e hands aangeschaft (obv een aankooptip van een medetweaker) en daarna het ding (25kg!) meegenomen naar een tweedehands boxenpaar om te horen of dat goed klonk. De PS Audio DLIII DAC is daarna gekomen (onbeluisterd..), toen ik van de toegevoegde waarde van een DAC overtuigd werd door een goedkoop Chinees USB dacje (Super pro 707) via E-bay. De PS Audio DAC kwam voor een mooie prijs langs op Marktplaats. Zo kan het gaan, maar dan moet je het wel in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probleem bij een dergelijk budget is dat je niet echt in de luisterruimtes van de specialisten terecht komt. Met nieuw spul kom je niet ontzettend ver, terwijl er een enorme keus aan uitstekende gebruikte apparaten voor redelijke prijzen is, apparaten waarvan nieuwwaarde en kwaliteit veelal op een hoger niveau ligt dan wat er voor dat geld nieuw beschikbaar is. Nadeel daarvan is dat je het zelden samen kunt beluisteren en de ideale situatie, luisteren in je eigen ruimte, is in vrijwel geen geval mogelijk.

Daarvan uitgaand zul je een wat pragmatische houding moeten aannemen. Wat je nu koopt voor dit budget is een compromis (voorzover er een realistische oplossing te bedenken is die geen compromis is, natuurlijk). Bij de meeste liefhebbers is de installatie sowieso een werk in uitvoering, dus je koopt nu iets waar je een tijdje naar luistert en in de loop van de tijd vervang je de zwakke schakels in je installatie door betere componenten.

De algemene adviezen hier zijn zeker zinvol, maar je moet denken aan je eigen luisterruimte als vast gegeven (vol, leeg, gestoffeerd, kaal...) en daar je installatie op kiezen. Als je luisterruimte bestaat uit een grote, vrij lege kamer met harde vloer en lamellen voor de ramen is een versterker/speakercombo die 'helder' klinkt niet ideaal. Als je een kleine kamer hebt met gordijnen en tapijt of de boel staat vrij vol met meubels, is een als 'warm' klinkend bekend staande combo weer niet je van het.

Ik heb aardig wat tijd besteed met mijn eigen muziek in de luisterruimte van een hifizaak bij de keuze van mijn speakers destijds. Toch was het even gokken hoe dat uit zou komen in mijn kamer, vooral omdat ik mijn installatie kocht toen mijn bankstel nog in bestelling was en de opstelling in de woonkamer nog niet definitief was. Daarmee had ik het nog best kunnen verzieken maar ik was uiteindelijk vrij tevreden. Dat daar na een paar jaar wat verandering in is gekomen (andere eisen, wat andere soorten muziek erbij in de verzameling) is te verwachten en ik sta er niet van te kijken dat ik de boel inmiddels wil omgooien... Met dit gegeven in gedachten moet er voor je budget een leuke set samen te stellen zijn. Er lopen hier genoeg mensen die kunnen aangeven aan de hand van jouw smaak in muziek, algemene beschrijving van je luisterruimte en beschikbare apparatuur, of een bepaalde combinatie redelijk goed zal klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Ik ben het helemaal eens met roeki en gewoonmaf.

Als je echt audiofiel bezig wilt zijn zul je toch echt zelf moeten gaan luisteren en de goede combinaties gaan zoeken, en inderdaad is de versterker/luidspreker combinatie heel erg belangrijk (zo kon mijn Marantz PM7200 de Infinity Delta's die ik op dat moment bezitte totaal niet goed aansturen).

Persoonlijk ben ik geen echte audiofiel, ik ben meer iemand die van een goed klinkend set houd maar zich meer interesseert in de techniek er achter (en lichtelijk een vintage freak). Zo ben ik helemaal fan van de zogenaamde MFB speakers van Philips en vind ik ze ook erg goed klinken, maar het is vooral de techniek er achter die mij warm maakt voor dit soort audiocomponenten. En zo vind ik Yamaha versterkers helemaal geweldig om de eindtrappen en opbouw van de versterker (ik heb hier nog een Yamaha B-1 staan waarvan helaas 1 V-Fet defect is, wat een beest van een versterker!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 05-06 17:45

silitek

Tubes Only

Zoals gewoonmaf dus zegt!!..Gehoor, smaak en keuze is relatief. Luisteren als het kan in je eigen ruimte. Bezit je een vintageafwijking net als ik en buurman hierboven is er genoeg binnen je budget mogelijk. Techniek, opbouw achter audio is ook mijn ding.

Yamaha, Akai, Marantz en Philips (AH serie) b.v. bouwjaren '70, "80 en zelfs '90 zijn van hoge muzikale kwaliteit....
Succes met je zoektocht, mogelijkheden genoeg als je maar weet wat je wilt. ;)

[ Voor 2% gewijzigd door silitek op 16-11-2010 18:01 . Reden: toevoeging ]

Tubes....It's what make music music!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 18:57
Ik ben zeker geen audiofiel hoor, maar toch bemerk ik zeker wel verschil in kwaliteit. Daarom heb ik een aantal jaar terug besloten mijn computerspeakertjes in te ruilen voor wat beters. Uiteindelijk ben ik toen uitgekomen bij een Denon reciever (avr-1906), ik heb mijn tv, mediaspeler en computer allemaal dicht bij elkaar staan, daarom leek me een reciever een goede keuze. Ik weet niet precies meer wat dat toen kostte maar voor een 350 euro moet je volgensmij wel een reciever uit die klasse kunnen kopen. Omdat ik ongeveer een zelfde budget als jij had heb ik daar toen 2e-hands zuiltjes bijgekocht. Uiteindelijk kwam ik toen uit bij een setje Quadral`s (Platin). Daar nog een 2e-hands Jamo actieve sub bijgekocht. En met bekabeling was ik voor een kleine 700,- klaar.

Muziek luister ik via de pc (dolby digital live chip, scheelt erg veel met onboard chipjes), en heb geluid naar reciever lopen met digitale coax kabel.
Mediacenter en de ziggo-reciever zijn via optische s-pdif aangesloten.

Nu een jaar of vijf na de aanschaf heb ik geen moment spijt gehad van de aankopen, al mis ik nu wel een beetje de hdmipoorten op de reciever, maar dat was er toen nog niet. :9

Maar voor jouw budget kun je dus best een leuke reciever kopen met een setje 2e hands speakers. En daar kun je dan best nog veel kanten mee op. Stereo of multichannel, een hele rits aan audibronnen etc. En over die sub, dat moet je zelf beslissen nadat je een tijdje hebt geluisterd, mis je wat.. dan is een sub eventueel een optie maar goede subs zijn meestal prijzig en ik kan me op het moment even bijvoorbeeld geen REL veroorloven dus gaat mijn sub alleen aan bij films. Tijdens muziek word ik op den duur moe van de sub want hij klinkt niet strak genoeg.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik wil de TS zeker het volgende meegeven. Kijk naar een 2de-hands set van één van de betere merken.
Ter illustratie, nu bijna 4 jaar geleden heb ik een 2de-hands set op de kop getikt van een Cambridge Audio Azur 540R (receiver, nieuwwaarde rond de €750) en een Cambridge Audio Azur 540D (DVD-speler, nieuwwaarde rond de €500) voor €500. Inmiddels is deze set wel ingehaald door de technologie (surround receiver zonder HDMI), maar voor de kwaliteit was dit bijzonder scherp en het is nog steeds een set die qua geluidskwaliteit prima zaken doet.

Kijk dus of je een set van versterker, tuner en cd-speler kan vinden van een (sub-)top merk en heb vooral geduld. Een mooie aanbieding komt maar af en toe voorbij.
Qua speakers is het iets lastiger. Die wil je sowieso kunnen luisteren met je eigen set, maar om nou versterker en cd-speler elke keer mee te slepen, is ook niet echt goed voor ze...

Als je nu gewend bent aan een sub, dan kunnen boekenplankspeakers in jouw budget weleens vies tegenvallen. Hoewel ze steeds beter worden en steeds dieper en voller klinken, halen ze bij lange na niet het bereik van een sub. Daarvoor heb je toch echt vloerstaanders nodig (of een heel ruim budget, zodat je top boekenplank speakers kan aanschaffen, zoals van Totem of Monitor Audio Gold of Platinum).
Mijn tip daarvoor is, kijk naar betaalbare speakers, eventueel zelfs je oude Sony's (ik heb zelf een jaar lang oude bagger speakers gebruikt, daarna de oude B&W's van m'n ouders, om na 3 jaar eindelijk de beoogde speakers nieuw te kunnen kopen, namelijk de Monitor Audio RS 8's).

Als je een beginnend audiofiel bent, dan kan je gelukkig al aan één kenmerk werken, een audiofiel is altijd opzoek naar beter. Ik zit bijv. met een schuin oog te kijken of ik niet mijn receiver misschien wil vervangen voor een iets zwaarder model, zodat hij wat beter de honger naar Watts van de RS 8's kan stillen. (nog even los van het bijeengeraapte zooitje van surround speakers dat er nu staat...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 06:36
Ik wil mij graag aansluiten bij de reactie van deepbass909 hierboven. Als je je een beetje verdiept in de tweedehands markt gaat er echt een wereld voor je open. Er zijn zo veel topversterkers gemaakt in de jaren 70 en 80 die tegenwoordig voor zeer bescheiden bedragen verkocht worden door mensen die een klein minisetje van de Lidl in huis hebben gehaald dat er haast wel iets voor je bij moet zitten.

Ik ben bijvoorbeeld pas aan mijn eerste audio set begonnen, maar ik ben er echt meer dan tevreden over, en dat voor minder dan 150 euro. Ik heb een Sansui au-217 stereoversterker, eentje uit de tijd dat het merk volgens velen echt goede apparatuur maakte. Verder nog een bijpassende equalizer, Technics CD-speler en een LP-speler die ooit nog vervangen moet worden ;).

Dit alles stuurt een paar mooie grote Philips 22RH497 3-weg speakers aan. In begin jaren 70 waren ze de op een na beste speakers van Philips. Gekocht bij de kringloop voor 5 euro, een beetje gereviseerd en klaar.
Maar ook op internet vind je dergelijke speakers wel voor rond de 50 euro. Genoeg ruimte om te experimenteren dus.

Een tip die ik je in ieder geval mee kan geven: Ik heb me laten vertellen dat Luxman enorm goed klinkende CD-spelers met buizen heeft gemaakt die super klinken. Misschien is dat het waard om je eens in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Ik zag deze platenspeler in de aanbieding bij MM (alleen vandaag in de webshop). Vijf tientjes lijkt me niet heel erg veel.

Uiteraard ben ik geen kenner dus ik weet niet of het een goede platenspeler is. Maar misschien is dat wat voor de TS?

[ Voor 24% gewijzigd door LuPo op 19-11-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:15
Gezien je budget en huidige set zeker voor 2e hands spul gaan!

Ik heb zelf voor minder dan 100e een leuke set bij elkaar gekocht:
- Pioneer versterker 50e
- Denon cd speler 20e
- Jamo boxen 25e

Allemaal in prima staat en klinkt goed. Ik vind sowieso dat je niet direct 700 euro uit moet geven, zoiets moet je opbouwen, zeker als je jezelf als 'audiofiel' ziet. Je begint ergens, je luistert veel en naar verloop van tijd ontwikkel je bepaalde voorkeuren. Met die informatie kan je heel selectief op zoek naar nieuwe apparatuur. Direct een behoorlijke setup aanschaffen kan een schot in de roos zijn maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Tja 700 euro is geen ruim budget, maar 2e hands kan je toch een aantal leuke zaken kopen.

Mocht je echt wat meer high end gaan, dan zou ik in eerste instantie voor een goede voorversterker/stereo receiver gaan. In het geval van een stereo receiver iig een met pre-out, dan kan je altijd een andere eindversterker eraan hangen.

Maarre wat hebben veel mensen toch met die B&W speakers. Ok ik moet toegeven dat ze degelijk gebouwd zijn, maar het is voor mij althans net alsof ik achter een gordijn zit. Ik houd dan ook van wat analytische speakers en versterkers. Houd je van detail, dan zou ik zeker niet voor B&W gaan, maar mocht je wel van wollig/warm zijn dan kan het icm een wat analytische versterker niet eens een slechte match worden.

Mocht je in de toekomst wat willen uitbreiden naar surround, dan zou ik gewoon een goede surround voorversterker en 2 kanaals eindversterker 2e hands kopen. en daarnaast 2 monitor luidsprekers van formaat.
Dat moet wel rond de 700 euro mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 06:36
LuPo schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:10:
Ik zag deze platenspeler in de aanbieding bij MM (alleen vandaag in de webshop). Vijf tientjes lijkt me niet heel erg veel.

Uiteraard ben ik geen kenner dus ik weet niet of het een goede platenspeler is. Maar misschien is dat wat voor de TS?
Waarschijnlijk niet, gezien die prijs. Plastic behuizing, geen stabiliteit met demping etc., naamloze arm met dito element kun je denk ik verwachten.
Ik zeg niet dat je tweedehands voor 50 euro iets beters kunt krijgen, maar gezien de TS een redelijke investering niet uit de weg wil gaan lijkt die Lenco me iig geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 12:05
Een hele fraaie set met audiofiele aspiraties voor €375,- :marktplaats

[ Voor 10% gewijzigd door ransbal op 19-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:49
Ik vroeg mij af als ik een audioset aanschaf. Is het dan handig om een aparte cd-speler te nemen of werkt een goede dvd/blu-ray speler van hetzelfde merk als de versterker net zo goed? vb. marantz of denon...

Upside down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Craytahar schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:30:
Ik vroeg mij af als ik een audioset aanschaf. Is het dan handig om een aparte cd-speler te nemen of werkt een goede dvd/blu-ray speler van hetzelfde merk als de versterker net zo goed? vb. marantz of denon...
Mocht je een versterker hebben met een digitale ingang dan zou alles wel voldoen.

Wanneer je echter van plan bent de Blu-Ray/DVD speler analoog aan te sluiten dan zou ik aanraden om eentje met een goeie D/A sectie uit te zoeken. Uit mijn eigen ervaring maakt Marantz wel degelijk DVD Spelers met een goeie D/A sectie. Heb hier een budgetmodel (DV4200SE) die verbazingwekkend goed klinkt gezien zijn prijskaartje. Mijn losse DAC is toevallig van Denon, mochten ze in de CD Spelers dezelfde DAC als de Denon DA-500 gebruiken dan zit je ook wel goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyla
Allereerst: bedankt allen voor de adviezen en interesse, en excuses aan diegenen die om een postje van mij vroegen. Ik was ervan overtuigd dat m'n topic al naar de donkere diepten van het forum was gezonken. ;)

Ik ben de afgelopen dagen/weken wat drukker geweest en mij minder beziggehouden met mijn zoektocht naar m'n eerste setje. Gisteren heb ik dan toch de tijd gevonden om (eindelijk!) eens te gaan luisteren. Ik ben enkele hifi-shops afgegaan (waarvan sommige iets té high end) en heb daar ontzettend veel geleerd.

Wat ik daarvoor nog wél heb gedaan, is het advies van Dick opgevolgd:
Deels uit hebberigheid (de lage prijs) en deels uit nieuwsgierigheid heb ik gereageerd op de advertentie. Omdat ik echter pas later de speakers op kon halen (vrije dag was nodig ivm lange reistijd) werden de speakers voor m'n neus weggekocht. Helaas, maar ik heb me wel iets beter kunnen oriënteren dan wanneer ik gelijk tot aanschaf over was gegaan.

Na alle adviezen uit dit topic en de andere informatie van het web had ik de volgende set in mijn hoofd:

Speakers
Nog voordat ik iets geluisterd had, ging mijn voorkeur uit naar B&W en/of Elac (bookshelf). Dit omdat de algemene consensus is dat deze speakers warm geluid produceren en vaak bassreflex herbergen. Met name ging mijn interesse uit naar de B&W 685, die overal de tests prima doorstaan.

Versterker
Na aanraden van enkele tweakers ben ik mij gaan verdiepen in Marantz versterkers. Deze zouden een goede combi vormen met de bovengenoemde B&W speakers. Bovendien sprak het uiterlijk van de versterkers (en de eventuele andere componenten) mij erg aan. Misschien oppervlakkig, maar voor mij toch wel iets dat (een beetje) meespeelt in mijn keus.

Platenspeler
Ik heb besloten dat ik het liefst een nieuwe platenspeler wil. Niet alleen vanwege het feit dat spelers in het algemeen wat meer onderhevig zijn aan slijtage/gebruikerssporen/schade, maar ook omdat ik me er fijner bij voel. Mijn keus ging dan ook uit naar de Pro-Ject Debut III of de Rega RP1. De beslissing omtrent het USB gebeuren heb ik ook gemaakt: ik vereis nog geen USB-aansluiting op m'n speler. Dat maakte mijn zoektocht een stuk makkelijker. Bovendien las ik dat áls ik m'n platen over wil zetten, zou dat later ook nog kunnen met een soort converterboxje.

De CD-speler en eventueel de tuner wachten tot later, ik beperk me bewust tot bovenstaande drie (kern)onderdelen.

Met deze plannen ging ik luisteren. Ik ben o.a. langsgegaan bij Hobo HiFi, waar ik op mijn gemak eens heb kunnen luisteren. Wat ik persoonlijk een beetje jammer vond is dat van de twintig speakers er veel van B&W waren, wat mijn vergelijkingsmateriaal iets verminderde. Desondanks heb ik kunnen horen hoe ontzettend groot het verschil is tussen de beluisterde speakers aldaar en mijn setje thuis. Het mooie is inderdaad dat ik, ongeacht welke speaker ik koop, ik er alleen maar op vooruit kan gaan. :D
fisherman schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:15:
Maarre wat hebben veel mensen toch met die B&W speakers. Ok ik moet toegeven dat ze degelijk gebouwd zijn, maar het is voor mij althans net alsof ik achter een gordijn zit. Ik houd dan ook van wat analytische speakers en versterkers. Houd je van detail, dan zou ik zeker niet voor B&W gaan, maar mocht je wel van wollig/warm zijn dan kan het icm een wat analytische versterker niet eens een slechte match worden.
Naar mijn mening enigszins waar. Ik merkte, zelfs met mijn geringe kennis, een (redelijk groot) verschil op tussen B&W-speakers en speakers die de hogere tonen duidelijker weergaven (volgens mij waren dat o.a. de luidsprekers van Monitor Audio). Ik vind toch eerstgenoemde speakers prettiger om naar te luisteren, vooral met betrekking tot mijn muzieksmaak die redelijk bass-heavy is.

De verkoper was van mening dat de 685 in het middengebied steekjes liet vallen, en raadde mij aan om te zoeken naar een Rotel versterker om dat te compenseren. In het luistergebied stond een Rotel versterker opgesteld en ik moet dan ook zeggen dat het ontbreken van het midden me ook niet opviel, voor zover ik dat kan bemerken. Marantz had ook niet genoeg power om de B&W speakers ten volle te benutten, volgens hem. Niet geheel ontoevallig(?) had hij een tweedehands Rotel versterker staan. Typenummer is mij jammer genoeg ontschoten. 'T was een ongeveer 5 jaar oude versterker van een hoger segment. Een aanrader volgens hem.

Verder vond ik het verschil tussen bookshelf en floorstanding speakers erg versassend. Ik had niet gedacht dat het geluid zo zou verschillen. Wegens praktische redenen gaat mijn voorkeur echter toch uit naar de boekenplankspeakers. Die vloerstaanders komen nog wel ;)

Wat betreft de platenspeler ben ik er over uit: dat wordt de Pro-Ject Debut III.

Volgende week ga ik nogmaals langs, en hopelijk in de tussentijd ook ergens anders nog. Ditmaal met mijn eigen CD's.
Anoniem: 365612 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:28:
De algemene adviezen hier zijn zeker zinvol, maar je moet denken aan je eigen luisterruimte als vast gegeven (vol, leeg, gestoffeerd, kaal...) en daar je installatie op kiezen. Als je luisterruimte bestaat uit een grote, vrij lege kamer met harde vloer en lamellen voor de ramen is een versterker/speakercombo die 'helder' klinkt niet ideaal. Als je een kleine kamer hebt met gordijnen en tapijt of de boel staat vrij vol met meubels, is een als 'warm' klinkend bekend staande combo weer niet je van het.
Mijn kamer is redelijk vol en klein, denk je dat het geluid daar (voor zover ík dat merk) er ernstig onder lijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou -als je toch bij een zaak als Hobo bent- even vragen hoe ze er tegenover staan dat je thuis in je eigen kamer luistert voor je aanschaft. Met op marktplaats aangeschaft spul gaat dat in ieder geval niet lukken.

Die Rotel-versterker zal geen miskoop zijn volgens mij. Als je iets neutralers wilt voor de B&W speakers, is Yamaha ook een aanrader. Wellicht dat de combi Marantz-B&W te 'warm' gaat klinken in je ruimte. Mijn (te volle en gestoffeerde) kamer klinkt prima met een Sony versterker en B&Ws, en deze Sony klinkt ook vrij neutraal.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 365612 op 21-11-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
LuPo schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:38:
[...]

Begrijp ik uit jouw woorden dat hij de speakers + versterker zonder te luisteren besteld heeft? Nooit doen. Ook als je zoals jij zegt "al een tijd het gevoel hebt dat er iets mist" kun je beter verder kijken. Overigens deel ik jouw mening totaal niet met betrekking tot de laagweergave. Maar dat kan ook per speaker verschillen.

[...]

Ik raad de TS ook aan om zelf te gaan luisteren. Ik geef alleen mijn mening zodat hij door de bomen het bos weer een beetje begint te zien. ;)
Dat de versterker van Marantz de speakers volgens jouw vriend niet aankon betekent natuurlijk niet dat de combinatie Klipsch + Marantz per definitie slecht klinkt. Blijkbaar had hij bij die RF-35's een krachtigere versterker nodig.

[...]

Ik had dag 1 een meneer die inderdaad niet heel erg prettig was. De beste man kwam wat ongeïnteresseerd over. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik 'nog maar' 21 jaar ben en ze tegenwoordig veel mensen in hun winkel krijgen die alleen even komen luisteren en gelijk weer weggaan. Wat mij betreft voeren ze een systeem in dat je de luisterruimte kunt huren. De tweede dag had ik werkelijk een topverkoper. Veel verstand van zaken en gewoon prettig in de omgang. Ik vertelde toen gewoon ook eerlijk dat ik die RF-52's tweedehands kon ophalen in Groningen voor een veel lager bedrag (twee stuks voor €250). Uiteindelijk zijn ze dus heel schappelijk geweest.
Het is trouwens wel te verklaren waarom winkels als HiFi Corner zo hard achteruitgaan. Veel mensen komen daar nog wèl om te luisteren maar niét meer om te kopen. Dus dan moet je als winkel toch ergens gaan bezuinigen. Helaas gebeurt dat dus waarschijnlijk - niet mijn ervaring - op het personeel. Je ziet ook dat bijv. HiFi Corner steeds meer een internetwinkel begint te worden. De gewone winkel is eigenlijk meer voor 'erbij'. Ze hebben geen keuze.
Misschien had ik het beter/anders moeten verwoorden. De set was voor aanschaf zeker wel uitgebreid beluisterd bij de Hificorner. Voor het budget van toen zo'n € 2000,- leek deze combinatie voor hem het beste te klinken, het gevoel iets te missen kwam dan ook pas wat later opzetten. Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat Marantz+Klipsch per definitie een slechte combinatie is maar wilde wel aangeven dat het ook niet per definitie een goede combinatie is :)

Dat de HifiCorner zich steeds meer op het internet richt kan ik mij ergens voorstellen. Toch vind ik ook hun assortiment achteruit gegaan, ze hebben nu een vrij groot deel van de winkel ingericht met Bose... De luisterruimte vond ik altijd al wat krap maar staat nu ook wel heel erg vol, volgens mij klinkt niks daar echt lekker meer. Wat dat betreft ben ik (in Groningen) een stuk enthousiaster over de SoundGallery. Ze zitten net in een wat hoger segment maar daar is de winkel en service dan ook naar! Enthousiaste mensen die graag ook gewoon wat over de apparatuur vertellen en laten horen, ik heb daar (puur op initiatief van de verkoper) laatst een Lynn set van krapaan € 100.000,- geluisterd :X
Pagina: 1