Slechte usability nieuwe imageviewer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueChaoZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2023
Lieve Devvers,

de nieuwe imageviewer die jullie heel trots aankondigen (met overigens de grootste smerige reclametekst voor IE9/Microsoft ooit, maar dat terzijde) is heel erg onhandig in het gebruik. Voornamelijk de slider die alle plaatjes als thumbnails laat zien werkt erg slecht, hieronder uitleg. Tevens vond ik de pijltjes die eerst gebruikt werden makkelijker aan te klikken, die waren namelijk groter en dus makkelijker te klikken.

Over de slider. Je eerste reactie is namelijk om met de muis naar het plaatje toe te gaan die je wilt zien, maar op dat moment scrollt de slider weg van je muiscursor, dus moet je er weer achter aan. Vervolgens maak je dus extra bewegingen nu (RSI & frustratie?) die onnodig moeten zijn. Het is een typische 'proberen een touchscreen werking na te maken voor muizen', wat dus eigenlijk nooit werkt. Ik spreek ook uit eigen ervaring.

Ik weet niet goed wat jullie wilden bereiken met deze aanpassing (buiten geld verdienen met de reclame voor IE9), maar een usability aanpassing is het op deze manier niet. Het is alleen leuk dat je nu door naar rechts of links te gaan zonder te klikken of muis-scrollen door alle foto's kan scrollen. Maar dat kan ook met een mouse-over gebied waarin dat gebeurt in plaats van over het geheel. Als je nu dan werkelijk een plaatje wilt selecteren en aanklikken is die alweer weg onder je muis, vooral met maar een paar foto's (wat bij de tweakers artikelen het in de meeste gevallen maar is) is dit goed irritant en dus merkbaar.

Ik heb nu geen directe oplossing hiervoor, maar ik wilde het in ieder geval even aankaarten. En ik wil hier helemaal niet over zeuren, maar het is in mijn ogen (usability-wise) gewoon een slechte oplossing. En zeker in interaction-design geen innovatie te noemen.

Cheers,
TrueChaoZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 19:29

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik vind het juist lekker werken. Serieus, als je hiermee moeite hebt, heb je gewoon geen controle met een muis.

Met de oude versprongen soms de pijltjes en de thumbs, waardoor het irritant was dat je je muis weer moest opschuiven. Bij deze is het lekker groot en blijven de pijltjes op de zelfde plaats en kan ik gewoon heel de tijd doorklikken.

[ Voor 51% gewijzigd door DNA_Saint op 01-11-2010 17:24 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind de IE9 reclame eerder storend, dacht dat ik voor een reclamevrij t.net betaalde.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vond de oude lightbox ook handiger, gewoon een knop voor links scrollen en voor rechts scrollen. Zeker op touchpads (die toch wat minder nauwkeurig zijn) is dat gewoon een stukje handiger in het gebruiken dan dingen die alle kanten opschuiven, zeker omdat het ook niet echt vlot loopt is het klikken op een plaatje gewoon heel erg onhandig.
DNA_Saint schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:21:
Ik vind het juist lekker werken. Serieus, als je hiermee moeite hebt, heb je gewoon geen controle met een muis.
onzin, de vertraging in het geheel is gewoon storend en werkt niet goed. Ik weet dat m'n bak traag is, maar dit soort dingen zijn dan hinderlijk, omdat het gewoon overbodige eyecandy is die de usability in de weg zit.

[ Voor 39% gewijzigd door TERW_DAN op 01-11-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
Terw_Dan schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:22:
Ik vond de oude lightbox ook handiger, gewoon een knop voor links scrollen en voor rechts scrollen. Zeker op touchpads (die toch wat minder nauwkeurig zijn) is dat gewoon een stukje handiger in het gebruiken dan dingen die alle kanten opschuiven, zeker omdat het ook niet echt vlot loopt is het klikken op een plaatje gewoon heel erg onhandig.

[...]

onzin, de vertraging in het geheel is gewoon storend en werkt niet goed. Ik weet dat m'n bak traag is, maar dit soort dingen zijn dan hinderlijk, omdat het gewoon overbodige eyecandy is die de usability in de weg zit.
+1.

Elke keer als ik met mijn muiscursor over een plaatje heenga komt er zo'n achterlijk thumb-ding naar boven, wat vooral op wat kleinere schermen erg onhandig is, terwijl die, als ik wat verder naar boven ga met mijn cursor weer verdwijnt :?.

Het ziet er allemaal wel wat fancier en html5-er uit, maar handig is het allerminst. Ook vind ik de verkapte reclame voor IE9 echt :r -- vooral omdat ik een abo heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik ben zeer tevreden met deze nieuwe plaatjes bekijker.
Het grootste voordeel is dat de doorklik pijltjes mooi op dezelfde plek blijven staan.
En tja die IE9 reclame.
Ik zou zeggen probeer de beta eens, ik vindt hem zeer goed en hij is super snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op zich best wel grappig, enkel komt de slider wel erg snel omhoog als je met je muis iets aan wil wijzen op de onderkant van het plaatje.

Al had er een optimzed voor Chrome/Firefox gestaan, was het dan ook een probleem? :+

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 01-11-2010 17:45 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

De IE9 'reclame'-opmerkingen zijn offtopic dus kunnen achterwege blijven; als MS dit niet had gesponsored dan was deze nieuwe imageviewer er ook niet gekomen.

Verder wb usability iig alvast: er is natuurlijk ook in deze versie keyboard-support (voor het geval je dat nog niet wist). Ik ben het er mee eens dat er voor touch-based devices een alternatief zou moeten komen die dan wellicht ook als keuzemogelijkheid voor gewone desktops beschikbaar gesteld zou kunnen worden; wellicht weer met een thumb-strip in de oude vorm?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

crisp schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:52:
De IE9 'reclame'-opmerkingen zijn offtopic dus kunnen achterwege blijven; als MS dit niet had gesponsored dan was deze nieuwe imageviewer er ook niet gekomen.
Pardon?

Doorgetrokken: "Als willekeurige adverteerder ons niet sponsort was t.net er ook niet gekomen".

Ik betaal voor een tweakers zonder ads, ongeacht de reden waarom jullie die ad plaatsen. Derhalve vind ik dat ik naar redelijkheid en billijkheid mag verwachten verschoond te blijven van deze advertentieuitlating.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 19:29

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Verder wb usability iig alvast: er is natuurlijk ook in deze versie keyboard-support (voor het geval je dat nog niet wist). Ik ben het er mee eens dat er voor touch-based devices een alternatief zou moeten komen die dan wellicht ook als keuzemogelijkheid voor gewone desktops beschikbaar gesteld zou kunnen worden; wellicht weer met een thumb-strip in de oude vorm?
Vond die oude thumbstrip juist irritant af en toe. Puur doordat alles van plek veranderde als de plaatjes een ander formaat hadden. Zwaar irritant is dat, kan je niet in 1x doorklikken.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
* Barleone moet er even aan wennen, maar is tot zover tevreden met de vernieuwing. (W7+Chrome7)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SinergyX schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:44:
[...]

Al had er een optimzed voor Chrome/Firefox gestaan, was het dan ook een probleem? :+
Ja. Ik betaal voor Tweakers zonder reclame.

[...]
Nou, ik wil geen sponsoring in mijn image viewer, dus doe mij de oude dan maar terug :).

EDIT: Overigens werkte keyboard support in de oude versie voor mij ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door alex3305 op 01-11-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik vind de hoeveelheid screen estate die de nieuwe viewer inneemt nogal overbodig veel, helemaal als je maar een enkele afbeelding bekijkt of een serie van kleinere afbeeldingen.

Voor de users met custom-css en een haat tegen het IE9-showcaseknopje:
Cascading Stylesheet:
1
a[href$=ie9showcase]{display: none}

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En voor degenen die dan de hud te breed vinden:
Cascading Stylesheet:
1
#hudContainer{width:200px;}

edit: op verzoek van crisp: Reclame in de nieuwe imageviewer

[ Voor 31% gewijzigd door dcm360 op 01-11-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Wiethoofd schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:39:
Ik vind de hoeveelheid screen estate die de nieuwe viewer inneemt nogal overbodig veel, helemaal als je maar een enkele afbeelding bekijkt of een serie van kleinere afbeeldingen.

Voor de users met custom-css en een haat tegen het IE9-showcaseknopje:
Cascading Stylesheet:
1
a[href$=ie9showcase]{display: none}
Beetje raar om zelf truukjes uit te moeten halen om ongevraagde reclame te weren.
Ik betaal ook voor een reclame-vrij Tweakers, maar deze Image-viewer heeft toch echt een dikke banner aan de onderkant.
Zonder MS was deze viewer er niet, hij is dus gesponsord door MS en sponsoring=reclame.

Overigens was er niets mis met de oude imageviewer (tenzij er te grote plaatjes in gestopt werden)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
De reclame zal mij niet zo heel veel interesseren, echter ben ik het wel eens met een hoop zaken die hier genoemd worden.

De hoeveelheid ruimte die de viewer inneemt is erg groot, vooral bij kleine plaatjes, persoonlijk vind ik dit niet mooi. De hoogte en breedte van de viewer gelijk trekken aan de grootse afbeelding (plus de ruimte die de viewer nodig heeft uiteraard) in een reeks lijkt mij een mooiere oplossing. Ik vindt het logitech artikel een goed voorbeeld waar de viewer onnodig veel ruimte inneemt.

Meerdere malen heb ik mis geklikt gezien de plaatjes heen en weer bewegen, vooral omdat bewegingen nogal abrupt zijn, niet echt geleidelijk. Soms kom je sliders tegen die daadwerkelijk je muis lijken te volgen, ipv er gewoon links en rechts mee emuleren. Iets als het volgende voorbeeld (wellis waar flash, en wel een stuk kleiner als de default setting) op de plek waar nu de grijze blokjes staan lijkt mij mooier:

http://www.flashcomponent...ck_menu/preview/2868.html

Het verdwijnen van de thumbs en de manier waarop ze ineens weer voor de afbeelding die je aan het bekijken bent staan vindt ik tevens wat onduidelijk, maar dat kan absoluut aan mij liggen. Ik zie dan ook niet in één oogopslag of er meerdere afbeeldingen zijn (als je gewoon leest en kijkt zie je dit uiteraard wel, echter is het niet direct duidelijk).

Wel ben ik absoluut van mening dat het verspringen van de controls binnen de oude viewer erg irritant was. Dus dat is sowieso een verbetering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274613

het vergroten loopt ook niet helemaal lekker.

Ik heb een Full HD monito (1920 X 1080) en als ik een afbeelding vergroot past hij niet op het scherm en sprint helemaal naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Modbreak:klachten over de MS sponsorlogo's mogen in Lieve Adjes of Geachte Redactie (take your pick), in dit topic (zelfs in dit forum) is het niet ter zake doend en dus off-topic

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 01-11-2010 20:00 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het lijkt er helaas een beetje op dat vorm boven functie gaat in deze viewer. Wanneer ik op mn tablet een thumbnail aanklik blijven de thumbnails bewegen (omdat de 'muis' niet mee in het midden staat), maar als ik onderin het volgende plaatje aanklik zijn de thumbnails weer weg.. Daarnaast komt het geheel nogal druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Laatst online: 29-05 13:12

Booster

Superuser

Het uiterlijk van de viewer is mooi. De carroussel is functioneel echt heel irritant naar mijn mening. Ik ben werkelijk nog nooit een "mouseover" carroussel tegengekomen die mij goed beviel dus in die zin is het geen verrassing.

Het feit dat de strip zich voor mij op een niet echt logisch/voorspelbare manier verplaatst aan de hand van mouseovers, én telkens omhoog komt als je je muis niet perfect stil houd bij het bekijken van een plaatje (en daarbij ook regelmatig een belangrijk deel van het plaatje afdekt) is voor mij rede om hier te reageren over het gebruik ervan.

Nog even los van dat hij plots vrij vlot naar link/rechts gaat als je per ongeluk je cursor even tot rust laat komen aan de linker of rechterkant van de carroussel.
als MS dit niet had gesponsored dan was deze nieuwe imageviewer er ook niet gekomen.
Wat was er precies "mis" met de oude?

[ Voor 98% gewijzigd door Booster op 01-11-2010 23:56 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Booster schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:38:
[...]

Wat was er precies "mis" met de oude?
In de eerste plaats was het uiterlijk nogal outdated, en was het grootste manco dat de controls niet altijd op dezelfde plek bleven staan. En als we nooit eens iets zouden veranderen omdat het oude toch al 'goed genoeg' was dan keken we nu nog tegen de WoT-nerd aan :P

Zoals gezegd kan ik me best in een deel van de argumenten hier vinden en willen we best kijken naar alternatieve oplossingen. Ik denk dat je dan niet moet vragen 'wat was er mis met de oude?' maar moet kijken naar hoe we de nieuwe nog kunnen verbeteren...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

De rede dat ik die vraag stel is natuurlijk niet omdat ik denk dat dat de oplossing is, maar omdat mijn gevoel hierover is dat er een carroussel is gemaakt, omdat dit de vraag was van de sponsor: een "merkbaar aanwezig" component op basis van HTML 5 of iets van die strekking. Is dat correct?

Want dat komt dan in de plaats van dat er wordt gekeken naar hoe HTML 5 bij *zou* kunnen dragen aan een positieve ervaring voor de gebruiker.

Kort samengevat, het voelt naar een structureel verkeerde aanpak. Het is wel in lijn met wat ik van Microsoft zou verwachten: aandacht naar de technologien en features, niet naar of het ook prettig ingezet kan worden. Als het heel mooi is maar niet bij kan dragen aan een goede ervaring: kill your darlings.

[edit]
Als ik iets zou moeten verzinnen wat voor mij wat prettig werkt dan denk ik aan: een "vaste" balk met kleine thumbs, waarbij een thumbnail groter wordt on mouseover. Ala de Apple tray. Als de kleine thumbs niet allemaal in de viewport passen, zou je daar knoppen kunnen plaatsen om links en rechts te scrollen door de kleine thumbs. Eventueel kan ik er wel een mockup van maken maar ik denk dat het wel duidelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door Booster op 02-11-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Booster schreef op maandag 01 november 2010 @ 23:57:
De rede dat ik die vraag stel is natuurlijk niet omdat ik denk dat dat de oplossing is, maar omdat mijn gevoel hierover is dat er een carroussel is gemaakt, omdat dit de vraag was van de sponsor: een "merkbaar aanwezig" component op basis van HTML 5 of iets van die strekking. Is dat correct?

Want dat komt dan in de plaats van dat er wordt gekeken naar hoe HTML 5 bij *zou* kunnen dragen aan een positieve ervaring voor de gebruiker.

Kort samengevat, het voelt naar een structureel verkeerde aanpak. Het is wel in lijn met wat ik van Microsoft zou verwachten: aandacht naar de technologien en features, niet naar of het ook prettig ingezet kan worden. Als het heel mooi is maar niet bij kan dragen aan een goede ervaring: kill your darlings.
Je hebt daar wel een punt; uiteraard is er vooral gekeken naar het 'showcase'-gehalte en moet het dus vooral 'flashy' (pun intended) en hip zijn; dat dat qua usability niet altijd de beste oplossing is ben ik met je eens, dus ik had al enigszins voorzien dat we ook een alternatief zouden moeten gaan bieden - in de code is de thumbviewer een los component dat vervangen kan worden door een ander component :P
[edit]
Als ik iets zou moeten verzinnen wat voor mij wat prettig werkt dan denk ik aan: een "vaste" balk met kleine thumbs, waarbij een thumbnail groter wordt on mouseover. Ala de Apple tray. Als de kleine thumbs niet allemaal in de viewport passen, zou je daar knoppen kunnen plaatsen om links en rechts te scrollen door de kleine thumbs. Eventueel kan ik er wel een mockup van maken maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Ik zat zelf ook te denken aan een soort alternatief dat een beetje het midden houdt tussen de oude thumblist en deze nieuwe panorama-carrousel. Het liefst ook een die op mobiele devices dmv touch goed bedient kan worden :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Helder, dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 21:16
Grappig =) Zat me vanmiddag al te ergeren aan de carrousel, en nu opeens een hele discussie erover!
crisp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:06:
Ik zat zelf ook te denken aan een soort alternatief dat een beetje het midden houdt tussen de oude thumblist en deze nieuwe panorama-carrousel. Het liefst ook een die op mobiele devices dmv touch goed bedient kan worden :)
Zou mooi zijn als die carrousel dan niet bovenop de foto staat die je wil bekijken, zodat je vervolgens moet wachten voordat de carrousel langzaam opzij schuift als je de cursor eenmaal buiten het carrousel gedeelte hebt gezet. Ook het automatisch scrollen van de carrousel als je muis naar rechts links gaat werkt niet echt heel vanzelfsprekend-intuïtief, knoppen om de carrousel te 'draaien' lijken me dan handiger ;)
Misschien ook knoppen voor volgende foto bovenaan, en de carrousel onderaan de foto. De carrousel hoeft dan over de foto heen te sliden als je met de muis naar de knop voor volgende foto gaat zoals dat nu het geval is. (Misschien zit daar wel een van de kernen van het probleem, voor mensen die niet naar hun toetsenbord willen reiken)

[ Voor 17% gewijzigd door JasperE op 02-11-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:28
Bij mij stottert de imageviewer ook enorm, op FF 3.6.9 en een redelijk moderne soepeldraaiende bak!

Om maar niet te spreken over de bizarre ruimte-innemende thumbnailbalk met allerlei effecten erop.

Waar is de tweakers.net "clean, simple, fast"-stijl gebleven?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
Ik vind de nieuwe imageviewer echt geen verbetering. Je bent in een keer je overzicht kwijt. De interface is 'trager' (omdat je niet meer lekker kan 'doorklikken' maar op zinloze animaties moet wachten met muis). Leuk geanimeerd allemaal hoor, en dat het geen flash is, ook super... Alleen kijk eens naar useability, want dat lackt het enorm. Piepkleine pijtjes onderin met rare balkjes (zal me niets verbazen als MS het zelf ontworpen heeft).

Geef AUB een mogelijkheid de oldskool te gebruiken in settings ofzo.

ps. ik heb geen probleem met de reclame factor. Dat IE reclame wilt maken is best, via tweakers? top locatie. Alleen ik vind het niet echt de bedoeling dat het de interface van tweakers zo verslechterd.

@link007: ook helemaal eens met jou; clean-simple-stupid is wat mensen willen. We zitten niet te wachten op dit soort geanimeerde onzin als je een plaatje van een tv of screenshot van spel wilt zien.

btw op een Macbook met Chrome (niet getest op andere browsers) draait het wel perfect/soepel.

[ Voor 16% gewijzigd door semicon op 02-11-2010 09:30 . Reden: @macbook ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

link0007 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:58:
Bij mij stottert de imageviewer ook enorm, op FF 3.6.9 en een redelijk moderne soepeldraaiende bak!
Firefox 3.6 blijft qua snelheid inderdaad nog achter vergeleken met andere browsers (IE < 9 even daargelaten), Firefox 4 belooft echter veel goed te maken :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 21:04
Mag ik dan wel relevante reclame (office 2011 ofzo)? Hoevaak ik IE9 op mijn mac ook download beter wordt mijn internet ervaring er niet van.

Goed dat jullie vernieuwen! Ie6 support hebben jullie er toch al uit gegooid.

1 vraag: mag de scroll iets langzamer, met mijn tablet pen is het een beetje tricky om de middelste afbeelding te selecteren. (bij 3 afbeeldingen, bij meer lijkt het iets beter te gaan)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

crisp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:32:
[...]

Firefox 3.6 blijft qua snelheid inderdaad nog achter vergeleken met andere browsers (IE < 9 even daargelaten), Firefox 4 belooft echter veel goed te maken :)
Onder IE8 draait het ook erg netjes, maar gister hele showcase gezien in IE9, toch een wereld van verschil :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueChaoZ
  • Laatst online: 16-08-2023
Wow... ik had niet helemaal verwacht dat ik zo'n stormpje los zou maken. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die vind dat de usability niet verhoogd is met de nieuwe versie. Voornamelijk dan van de thumb-slider.

Ik geef jullie wel absoluut gelijk dat de oude ook niet alles was. Dus ruimte voor verbetering was er sowieso. En inderdaad los van de reclame ja/nee verhaal is het belangrijker om te vragen hoe je met html5 - of gewoon welke techniek dan ook voor de toekomst - een beter werkend geheel te krijgen op alle mogelijke devices.

Ik heb zelf in de startpost al wat voorbeelden gegeven en uit de verschillende posts van de andere komt duidelijk naar voren dat ik niet de enige ben met de irritaties en gelukkig blijven de meeste ook constructief om juist te helpen naar een nog betere versie.

Ik hoop dat nog meer mensen met verschillende devices en input-apparaten hun mening op een constructieve manier willen geven. Als ik wat meer tijd had zou ik zelf ook nog wel een voorbeeld willen maken.

Cheers,
TrueChaoZ

[ Voor 3% gewijzigd door TrueChaoZ op 02-11-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Apoptosis
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:32
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de nieuwe viewer geen verbetering vind ten opzichte van de oude.
De oude was dan misschien niet perfect, maar ik vind deze qua functionaliteit slechter.

Zeker wat de thumb slider betreft. hij is te groot, en bedekt vaak meer dan een kwart van de onderkant van de plaatjes, daarbij duurt het te lang voordat ie weg schuift naar onderen.

Als de thumb slider kleiner zou zijn, of onder de foto's zou staan in plaats van er over heen zou het al een hele verbetering zijn naar mijn mening.

Verder ziet hij er wel gelikt uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb de viewer even getest op de iPad en op een touch screen device werkt hij totaal niet goed. Mijn eerste reactie was, hey leuk zou ik kunnen sliden in slider maar 1 keer een plaatje aanraken resulteerd in een slider die maar blijft gaan.

Dus ben je overgeleverd aan de knopjes die zoals heel veel items op tweakers te priegelig zijn. De slider schuift ook naar beneden waarna ik er helemaal niets meer mee kan en alleen maar de pagina kan killen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 20:43
Ook ik ben geen fan van een carrousel slider. Doet het goed in presentaties voor het management wegens het gaaf effect. Maar als je er elke dag gebruik van moet maken is het veel minder efficiënt dan een "eenvoudige" strip. En voor mij persoonlijk irritant genoeg om uit te zoeken waarom tweakers dit in vredesnaam gedaan heeft. Ik begrijp nu dat Microsoft hier een zak met geld voor heeft neergelegd en dat tweakers.net daarom niet terug kan.

Als je dan toch een carrousel maakt, dan is het goed om even naar het schoolvoorbeeld te kijken, namelijk die in iTunes. Belangrijkste verschil is dat de iTunes slider niet met mouseover werkt. Je moet klikken om een volgende item te naar voren te brengen. Er is een goede reden om dat te doen: het scrollen wordt een stuk voorspelbaarder (en minder irritant). Bonus is dat de carrousel dan ook gelijk werkt op alle apparaten met een touch interface (telefoons, ipads, etc).

Hopelijk kunnen jullie in ieder geval het mouseover effect verwijderen. En als het dan toch gewenst is, omdat Microsoft het wil: Dan alleen mouseover gebruiken als je geheel rechts of links in de carrousel zit. En niet terwijl je nog boven het plaatje hovert waarop je net wil klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 16:30
Ik ben net zoals de meeste anderen hier niet erg blij met deze imageviewer. Als je met je muis een klein beetje naar beneden gaat komt meteen dat carrousel over het plaatje heen dat je aan het bekijken bent. Verder vind ik het selecteren van een item uit het carrousel gewoon niet makkelijk en snel werken, ik zou dus liever de oude terug zien.

Wat ik graag zou willen: Een imageviewer waarbij ik een plaatje zie, kan klikken naar volgende en vorige, en vooral niets meer dan dat.

Goed bezig verder dat jullie proberen tweakers te blijven verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Ik vind ook de slider erg lastig werken. Ik wilde bijvoorbeeld op een 3e plaatje na het huidige plaatje klikken.
Maar nee, dan moet het plaatje eerst helemaal naar het midden scrollen voordat je kunt klikken. :(

Ik zie liever een soort Apple taskbar idee. (ben overigens geen apple fan)
Dus een rijtje thumbnails naast elkaar, gewoon onderaan. De thumb waar je dan met je muis overheen gaat wordt uitvergroot en als je er op klikt, wordt ie vergroot.
edit:
Dit idee, maar dan dus toegepast op een rijtje thumbs: Apple taskbar gedrag ter voorbeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Barleone op 03-11-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299794

Nou zal ik dan ook maar mijn steentje bijdragen aan deze discussie?

Als ik de nieuwe image viewer in één woord zou moeten samenvatten dan zou ik werkelijk zeggen "kut". Behalve dat de usability totaal niet goed is, is gewoon de manier waarop die tot stand gekomen is totaal verkeerd (althans van wat ik ervan begrepen heb). Microsoft gooit een hoop geld naar jullie toe en een mooie image viewer en jullie denken "oh, mooi, geld! thanks!" en implementeren het over de rug van de gebruikers heen. Of heb ik dat verkeerd?

Want als je serieus naar deze image viewer kijkt, want is er dan eigenlijk goed aan? Is er iemand die zonder te liegen kan zeggen dat deze beter is dan de vorige? Ik geloof er niets van.

De vorige had één minpunt, en dat waren grote afbeeldingen. Dat je dan je muis moest bewegen als de afbeeldingen van verschillende groottes waren. Nou, nou, poeh poeh... je muist bewegen is inderdaad wel erg lastig.

Wat heeft deze nieuwe allemaal voor minpunten (nog afgezien van een hele mooie reclame uiting)? Tsja, waar moeten we beginnen. Veel te groot en lomp. Stottert bij het scrollen (op 3 van mijn computers, die toch redelijk snel zijn). De thumbnail plaatjes onderin werken voor geen meter (hierover zometeen meer). Als je inzoomed komt het plaatje helemaal links te staan ipv gecentreerd. Enzovoorts.

Voor wat betreft dat scrollen in die thumbnails, dat werkt dus echt voor geen meter bij mij. Als ik met mijn muis naar onderen ga komen die thumbnails naar boven, geen probleem. Als ik dan naar rechts ga met de muis, verspringen opeens alle thumbnails heel wild. Als ik op de 1e sta, en ik ga met mijn muis over de 3e (omdat ik de 3e wil zien): *spring spring* *floep* staat opeens de 4e voor mijn neus. Ik moet moeite doen om die 3e afbeelding voor mijn neus te krijgen. En als de animatie nou nog mooi en soepel was dan zou ik zeggen "aaah wat moooooi is dit!" en helemaal gehypnotiseerd zijn, geen probleem (/sarcasm). Maar het stokkert als ik weet niet wat, die afbeeldingen verspringen met zo'n 200 pixels tegelijkertijd.

Ik vraag mij dan af, behalve de zak met geld: wat is uiteindelijk het nut geweest om deze image viewer te implementeren? Mijn motto is, if it ain't broken, don't fix it. Natuurlijk moet je af en toe een wat modernere layout introduceren en meegaan met de tijd en dergelijke. Maar de oude imageviewer veranderen om "iets te veranderen", dat vind ik wel raar ("En als we nooit eens iets zouden veranderen omdat het oude toch al 'goed genoeg' was dan keken we nu nog tegen de WoT-nerd aan").

Sorry als dit verhaal misschien een beetje té negatief klinkt, maar ik heb werkelijk geen goed woord voor deze nieuwe image viewer. De vorige was 100x beter en ik ben het gewoon totaal niet eens met de manier waarop en de reden waarom deze nieuwe is geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik had mijn ervaringen al in het verkeerde draadje gepost, sorry :(

Dan alsnog even mijn bijdrage, hopelijk zien jullie het als opbouwende kritiek want zo is het ook bedoeld.

Algemeen: ik vind het niet echt een vooruitgang. Ja, grotere foto's is altijd beter natuurlijk! En als je niet een keer iets nieuws probeert, weet je ook niet of het wat is.

Maar, nu is -bij het openen van de viewer- de eerste foto de eerste vijf seconden slechts gedeeltelijk zichtbaar omdat die thumbnails eroverheen zitten. Na vijf seconden verdwijnen die en kun je de grote foto pas zien, erg vervelend. Ook als je met je muis omlaag gaat naar die kleine vierkantjes om een andere foto te zien, komen die thumbnails weer omhoog, ook al is het niet nodig. De juiste thumbnail aanklikken is ook een uitdaging geworden, je gaat met je muis naar die thumbnail toe, en net als je wilt klikken gaat die hele thumbnail balk scrollen, en scrollt dan ook meteen helemaal naar het andere einde.

Dit is in Firefox 3.6 en in IE8. In Firefox scrollt het trouwens wel 100% soepel, in IE8 vrij schokkerig. Betreft een Core 2 Duo E6600 met on-board video (werk-PC) en Windows 7 32 bit. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. IE9 heb ik niet, en wellicht werkt het daar wel erg goed in, maar het lijkt me alsnog wenselijk om meerdere gangbare browsers te ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 03-11-2010 14:22 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Anoniem: 299794 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:00:
Nou zal ik dan ook maar mijn steentje bijdragen aan deze discussie?

Als ik de nieuwe image viewer in één woord zou moeten samenvatten dan zou ik werkelijk zeggen "kut". Behalve dat de usability totaal niet goed is, is gewoon de manier waarop die tot stand gekomen is totaal verkeerd (althans van wat ik ervan begrepen heb). Microsoft gooit een hoop geld naar jullie toe en een mooie image viewer en jullie denken "oh, mooi, geld! thanks!" en implementeren het over de rug van de gebruikers heen. Of heb ik dat verkeerd?

Want als je serieus naar deze image viewer kijkt, want is er dan eigenlijk goed aan? Is er iemand die zonder te liegen kan zeggen dat deze beter is dan de vorige? Ik geloof er niets van.

De vorige had één minpunt, en dat waren grote afbeeldingen. Dat je dan je muis moest bewegen als de afbeeldingen van verschillende groottes waren. Nou, nou, poeh poeh... je muist bewegen is inderdaad wel erg lastig.

Wat heeft deze nieuwe allemaal voor minpunten (nog afgezien van een hele mooie reclame uiting)? Tsja, waar moeten we beginnen. Veel te groot en lomp. Stottert bij het scrollen (op 3 van mijn computers, die toch redelijk snel zijn). De thumbnail plaatjes onderin werken voor geen meter (hierover zometeen meer). Als je inzoomed komt het plaatje helemaal links te staan ipv gecentreerd. Enzovoorts.

Voor wat betreft dat scrollen in die thumbnails, dat werkt dus echt voor geen meter bij mij. Als ik met mijn muis naar onderen ga komen die thumbnails naar boven, geen probleem. Als ik dan naar rechts ga met de muis, verspringen opeens alle thumbnails heel wild. Als ik op de 1e sta, en ik ga met mijn muis over de 3e (omdat ik de 3e wil zien): *spring spring* *floep* staat opeens de 4e voor mijn neus. Ik moet moeite doen om die 3e afbeelding voor mijn neus te krijgen. En als de animatie nou nog mooi en soepel was dan zou ik zeggen "aaah wat moooooi is dit!" en helemaal gehypnotiseerd zijn, geen probleem (/sarcasm). Maar het stokkert als ik weet niet wat, die afbeeldingen verspringen met zo'n 200 pixels tegelijkertijd.

Ik vraag mij dan af, behalve de zak met geld: wat is uiteindelijk het nut geweest om deze image viewer te implementeren? Mijn motto is, if it ain't broken, don't fix it. Natuurlijk moet je af en toe een wat modernere layout introduceren en meegaan met de tijd en dergelijke. Maar de oude imageviewer veranderen om "iets te veranderen", dat vind ik wel raar ("En als we nooit eens iets zouden veranderen omdat het oude toch al 'goed genoeg' was dan keken we nu nog tegen de WoT-nerd aan").

Sorry als dit verhaal misschien een beetje té negatief klinkt, maar ik heb werkelijk geen goed woord voor deze nieuwe image viewer. De vorige was 100x beter en ik ben het gewoon totaal niet eens met de manier waarop en de reden waarom deze nieuwe is geïntroduceerd.
Na jouw verhaal hoef ik niets meer te vertellen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
Ter aanvulling. Ik zit op een hele lage bandbreedte (buitenland: geen keuze). Het liefst zou ik heel Tweakers in ´low bandwith versie´ kunnen aanklikken, maar in de praktijk is de site relatief al heel goed bruikbaar. Complimenten daarvoor.

Edoch de image viewer is voor mij een drama. Ik gebruikte deze altijd al heel selectief omdat ik veel geduld moet betrachten voor ik uberhaupt iets zie. Als ik dan door navigatie problemen niet het goede image krijg of een ongewenste begint al te laden wordt tweakers onbruikbaar in de praktijk.

Met de oude wist ik mijn weg te vinden en was ik vrij zeker dat wat ik van de miniaturen uitvergroot wilde zien ook echt mijn keus was en dus mijn geduld waard. Nu is dat helemaal niet het geval en kan ik hem praktisch gewoon niet meer gebruiken. Daar interactie sowieso moeilijk is op een low bandwith connectie wil ik het liefst zelf keuzes maken, geen carrousel systeem waarbij ik ongemerkt al weer data aan het laden ben en ten alle tijde feedback ´image loading´ en controle ´stop´.

Ik weet dat ik tot een minderheid behoor maar als de interface toch weer aangepast zou worden zou het fijn zijn om het ook vanuit dit standpunt te bekijken. De messages als hierboven zouden bijv niet eens zichtbaar zijn voor mensen op de in Nederland gangbare snelheden.

(off topic: alle vernuftige redirects die het internet tot zo´n warboel maken en je leiden naar dingen waar je soms helemaal niet wil zijn, zijn keurig en rustig te lezen in mijn statusbalk. Dat is dan weer wel een voordeel van een trage verbinding :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
offtopic:
Je kunt op http://tweakers.net/devicedetect/ eventueel een andere versie selecteren welke beter geschikt kan zijn voor lage bandbreedtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:48
Deze viewer neemt te veel ruimte in in het scherm, als ik op een thumbnail klik krijg ik:

1. Een groot zwart blok
2. Met natuurlijk het desbetreffende plaatje
3. En een oer onhandig carrousel ding in beeld

Dus ik maar IE9 downloaden zoals die viewer propageert, is die nog steeds té!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ingmaronline schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:34:
Deze viewer neemt te veel ruimte in in het scherm, als ik op een thumbnail klik krijg ik:
1. Een groot zwart blok
Vooral het grote zwarte blok op een lagere resolutie/venstergrootte vereist muizen naar het kruisje, de toevallig overgebleven ruimte aanklikken of op escape drukken. Helemaal met de kleinere afbeelding is het grote zwarte vlak zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Slechtste imageviewer die ik ooit ben tegengekomen:
Afbeeldingslocatie: http://f.refe.be/rotzooi.png

Aantal grote problemen:
- De tumbnails zijn echt VEEL te groot (Zie hierboven).
- De tumbnails die standaard tevoorschijn komen zijn irritant en niet gewenst, gewoon geen standaard tumbnail show.
- De tumbnails willen de helft van de tijd niet weg (Moet met pijltjes toetsen en muis wat prutsen om de tumbnails weg te krijgen).
- Verschikkelijke animatie (Lineair, WTF?).
- Draait in het geheel niet soepel, zowel op de laptop als op de PC.

Conclusie: Wat hebben jullie gedaan :F

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Met een muis vind ik het al een verschrikking om achter me plaatjes aan te gaan maar op de iPad is het mogelijk nog erger.. Geef ons aub mogelijkheid te kiezen welke imageviewer we gebruiken. (Aangezien er zo te lezen - bijna niet voor te stellen maar Oké - ook voorstanders zijn.)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 22:08
de navigatie kan ik in IE9 niet eens bedienen met de muis, in andere browsers wel... is dat de bedoeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Phyxion schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:57:
Slechtste imageviewer die ik ooit ben tegengekomen:
[afbeelding]

Aantal grote problemen:
- De tumbnails zijn echt VEEL te groot (Zie hierboven).
Te zien aan je screenshot heb je een netbook of in ieder geval een display met een behoorlijk lage verticale resolutie; de 'thumbs' vallen dan relatief gezien inderdaad erg groot uit. Ik kan wel kijken of ik dat wat meer afhankelijk van de schermresolutie kan maken.

Wat hier bij dit specifieke voorbeeld echter ook meespeelt is het feit dat de 'grote' plaatjes ook niet groot zijn. De vraag is dan ook of de redactie hier eigenlijk wel de imageviewer voor had moeten gebruiken, of wellicht wat meer moeite had moeten doen om grotere afbeeldingen te vinden. Dat is echter meer een content-issue en niet zo zeer een probleem van de imageviewer zelf.
- De tumbnails die standaard tevoorschijn komen zijn irritant en niet gewenst, gewoon geen standaard tumbnail show.
Hoe bedoel je dat precies? Naar mijn mening is een overzicht van alle afbeeldingen in de vorm van thumbs toch wel handig voor het navigeren; de oude imageviewer had dit ook.
- De tumbnails willen de helft van de tijd niet weg (Moet met pijltjes toetsen en muis wat prutsen om de tumbnails weg te krijgen).
Ik denk dat dat meer een kwestie is van weten wanneer de thumbnails precies verdwijnen en verschijnen; in feite is de hele strook waarover de thumbnails bewegen een 'hot-spot' - zolang je muis zich daarboven bevindt blijven de thumbnails in beeld. Je muis daarboven of daaronder positioneren zorgt er dus voor dat de thumbnails verdwijnen.
- Verschikkelijke animatie (Lineair, WTF?).
Kan je dat zelf ook wat beter uitleggen of heb je die term enkel ergens opgepikt?
- Draait in het geheel niet soepel, zowel op de laptop als op de PC.
Specs en gebruikte browser/os zijn dan handig om te vermelden ;)
Conclusie: Wat hebben jullie gedaan :F
Wij proberen technisch vooruitstrevend te zijn en experimenteren dus wel eens wat. Dat dat niet bij iedereen in de smaak valt kan dan gebeuren. Don't worry, we werken aan verbetering. Ik hoop dat sommige mensen hier ook willen werken aan de toon van hun reacties want het komt niet altijd even vriendelijk of opbouwend over (en dan bedoel ik niet jou in het bijzonder hoor).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

tech-no-logical schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:16:
de navigatie kan ik in IE9 niet eens bedienen met de muis, in andere browsers wel... is dat de bedoeling ?
Hoe bedoel je dat precies? Ik kan het hier in IE9 (beta 1) in ieder geval niet reproduceren. Of gebruik je toevallig al de laatste preview (developer platform preview 6)? Daar hebben we nog niet in getest.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Liever zie ik wel dat de thumbs niet over het plaatje heen gaat, maar eronder blijft. Als je voorbij de onderhelft van het plaatje gaat, komt meteen die thumb-lijst naar boven. Zou daar niet gewoon een zwartruimte onderin kunnen, om daar de carrousel in te plaatsen?

Verder, maar die kan ik niet zo makkelijk reproduceren, als je eenmaal ene plaatje vergroot (click op plaatje) en daarna weer terug (weer klik), ik daarna geen vergroot/verklein optie meer krijgt (ik kan geen screenshot maken met muis in beeld).

edit, ok dat gebeurd als je het IE venster op 2/3 grootte hebt staan, plaatje uitvergroot, IE venster maximaliseerd en daarna plaatje verkleint. Dan kan ik niet meer in/uitzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 20:14
Ik vind de werking ervan ook best gaar eigenlijk...

Bijvoorbeeld met maar 2 plaatjes, beweeg je naar het andere plaatje, dan komt die ineens in het midden te staan en als je erop wou klikken, dan klik je er nu dus naast, want hij is naar het midden verschoven 8)7 Dus als je het 'goed' wil doen, moet je eerst naar de zijkant bewegen met de muis en dan weer terug naar het midden en dán pas klikken. Of tijdens het verschuiven er al op klikken, maar dan heb je alsnog kans dat je ernaast klikt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:28:
offtopic:
Je kunt op http://tweakers.net/devicedetect/ eventueel een andere versie selecteren welke beter geschikt kan zijn voor lage bandbreedtes.
Bedankt, maar ik heb er een normale breedbeeld laptop aan hangen en kan tweakers op zich ook prima gebruiken. Bij low bandwith zijn het vooral de images die killing zijn. Vandaar mijn ongemak met de nieuwe viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Voorbeeld van irritant functionerende thumb slider: Rupie's: Leuker kunnen we het niet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
crisp schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:41:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Ik kan het hier in IE9 (beta 1) in ieder geval niet reproduceren. Of gebruik je toevallig al de laatste preview (developer platform preview 6)? Daar hebben we nog niet in getest.
hmm, ik had het vanmiddag op de laptop (en na een resume nog steeds in dat ene venster), maar na een reload kan ik het nu niet meer reproduceren... het kwam erop neer dat ik op de pijltjes en op de positie-indicators een 'tekst-selecteer' cursor kreeg, en niet een hand-cursor. zal wel een fluke geweest zijn (de gewone beta overigens, geen preview).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Daar zijn de thumbs dan eigenlijk weer te klein voor in de imageviewer. Ik was overigens al aan het kijken om ook voor het fotoalbum een medium-maat thumbs te gaan genereren :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

crisp schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:45:
[...]

Daar zijn de thumbs dan eigenlijk weer te klein voor in de imageviewer. Ik was overigens al aan het kijken om ook voor het fotoalbum een medium-maat thumbs te gaan genereren :)
Eigelijk vind ik die thumbs juist ideaal, buiten dan dat de mouse-over ze steeds verplaats. Ze blijven ruim onder de grote versie van het plaatje, zonder irritant op en neer te gaan als je met je muis over het grote plaatje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

SinergyX schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:06:
[...]

Eigelijk vind ik die thumbs juist ideaal, buiten dan dat de mouse-over ze steeds verplaats. Ze blijven ruim onder de grote versie van het plaatje, zonder irritant op en neer te gaan als je met je muis over het grote plaatje gaat.
Voor de alternatieve 'non-animated' thumbstrip ga ik dit formaat ook weer gebruiken. Daarnaast ga ik ook kijken hoe ik de ruimte beter kan benutten zodat de grote thumbs niet een groot deel van de afbeelding zelf overlappen.

Femme heeft vorige week nog een alternatief ontwerp gemaakt voor de imageviewer, dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mVdFEjFMzV5zUzar8WlfxwS8/thumb.png

In dit geval zou het plaatje dus nog wat verder omhoog kunnen. Ook ben ik nog niet zo happy met de plaatsing van de 'close' button; die hoort imo niet bij de filmstrip onderin. Anyway, concrete suggesties zijn altijd welkom :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mijn suggesties op Femme's ontwerp:
  • Zoals je zelf al aangaf, het plaatje omhoog, zodat de strip van plaatjes onder het hoofdplaatje valt.
  • Closebutton eventueel bij de titel en/of bij het klikken naast de hoofdplaatje of onder de filmstrip (inclusief de IE-rommel natuurlijk :9).
Verder zou me dan de imageviewer wel erg aanspreken!

[ Voor 8% gewijzigd door alex3305 op 05-11-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Uit die mockup mag ik opmaken dat het een complete layover is zonder een mogelijkheid er net buiten te klikken (ipv de closeknop op te moeten zoeken of te escen) om de boel de sluiten?

Verder gaat de mockup en de nieuwe imageviewer eigenlijk alleen uit van widescreen pics, maar wat van portrait pics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wiethoofd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:33:
Uit die mockup mag ik opmaken dat het een complete layover is zonder een mogelijkheid er net buiten te klikken (ipv de closeknop op te moeten zoeken of te escen) om de boel de sluiten?
Nee, een klik op de achtergrond is dan ook 'sluiten'
Verder gaat de mockup en de nieuwe imageviewer eigenlijk alleen uit van widescreen pics, maar wat van portrait pics...
Die zijn sowieso in de minderheid. Bij portrait pics krijg je dus sneller dat je 'm met een extra klik nog verder zal kunnen/moeten vergroten (met mede dank aan de hype om ook computer monitoren allemaal 16:9 te maken tegenwoordig).

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 05-11-2010 09:41 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274613

Ik vin dhet ook zwaar vervelend dat de scrolbalk met reclame over de foto heen staat.

Als de foto erg hoog is staat de reclame over de foto waardoor je dus eerst de foto op je pc moet opslaan voordta je de onderkant kan zien.
Heel vervelend, net zoals dat het bijna onmogelijk is om door de foto's heen te scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:56:
Ik vin dhet ook zwaar vervelend dat de scrolbalk met reclame over de foto heen staat.

Als de foto erg hoog is staat de reclame over de foto waardoor je dus eerst de foto op je pc moet opslaan voordta je de onderkant kan zien.
Heel vervelend, net zoals dat het bijna onmogelijk is om door de foto's heen te scrollen.
ergo: eigenlijk zou er een manier moeten zijn om een afbeelding altijd 'helemaal' te kunnen bekijken?

Opslaan op je pc is overigens niet nodig hoor, rechter muisknop en 'View Image' (sorry, ik gebruik een Engelstalige Firefox) werk ook ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heel raar trouwens dat een afbeelding waar je op inzoomt in de huidige revisie helemaal links uitgelijnd komt te staan. Ingezoomd werken de pijltjestoetsen ook niet en is ook de viewer niet te sluiten zonder weer uit te zoomen (1x esc zoomt ook uit, maar sluit de viewer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wiethoofd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:21:
Heel raar trouwens dat een afbeelding waar je op inzoomt in de huidige revisie helemaal links uitgelijnd komt te staan. Ingezoomd werken de pijltjestoetsen ook niet en is ook de viewer niet te sluiten zonder weer uit te zoomen (1x esc zoomt ook uit, maar sluit de viewer niet)
Het inzoomen is een view alsof je de afbeelding los in een pagina bekijkt. Als de afbeelding dan nog te groot is dan krijg je daar scrollbalken bij (en werken de pijltjestoetsen daarop).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog iets waar ik last van heb. Dan ga ik met m'n muis naar beneden en dan komen die thumbnails tevoorschijn. Maar die thumbnails komen over de afbeelding heen. Dus als er een afbeelding A en een afbeelding B is en heb ik heb afbeelding A voor mijn neus, dan gaat het ongeveer zo: ik ga met mijn muis naar beden, thumbnails komen tevoorschijn. Dan klik ik op de thumbnail van afbeelding B en wordt die geladen. Maar de thumbnails zitten dus over de afbeelding heen, dus moet ik weer met mijn muis naar boven gaan om de afbeelding volledig te kunnen zien. Als ik daarna weer een andere afbeelding wil aanklikken, moet ik wéér met mijn muis naar beneden, klikken, muis weer naar boven. En dan zitten er ook nog mooi effectjes (lees: irritante delays) tussen het verschijnen en verdwijnen van de thumbnails, dus dat duurt allemaal even.

De vorige image viewer had gewoon één balk met alle thumbnails en die stonden niet over de afbeelding heen. Dus daar kon je gewoon lekker op de thumbnails klikken zonder dat dit de daadwerkelijke afbeelding in de weg zat.

Heel irritant vind ik dat. :)

Nog even 2 toevoegingen:
- Heb ik al eerder aangegeven, maar ingezoomed zie het er gewoon een beetje raar uit dat de afbeelding opeens helemaal links staat. Centreren zou al veel beter zijn, wat mij betreft.

Verder wil ik nog een kritiekpuntje leveren op de volgende post (sorry, maar wat dat betreft ben ik gewoon heel vocaal):
crisp schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:38:
[...]
Wij proberen technisch vooruitstrevend te zijn en experimenteren dus wel eens wat. Dat dat niet bij iedereen in de smaak valt kan dan gebeuren. Don't worry, we werken aan verbetering. Ik hoop dat sommige mensen hier ook willen werken aan de toon van hun reacties want het komt niet altijd even vriendelijk of opbouwend over (en dan bedoel ik niet jou in het bijzonder hoor).
Experimenteren is leuk, maar al voordat deze image viewer live ging hadden jullie best wel door kunnen hebben dat die gewoon totaal niet af was, totaal niet userfriendly voor een groot aantal bezoekers, en dat op een website waar FireFox de meestgebruikte browser is de Internet Explorer "reclame"/Microsoft sponsoring in het verkeerde keelgat zou schieten. :)

Daarnaast, en dat had ik ook al eerder gezegd, "vernieuwen om te vernieuwen" vind ik persoonlijk doorgaans nogal onzin. Vernieuwen omdat iets wat momenteel gebruikt wordt slecht is of niet (meer) aan de eisen voldoet is logisch, maar gewoon iets nieuws introduceren omdat het eventueel vernieuwend is, maar tegelijkertijd ook allerlei mankementen bevat, vind ik nogal vreemd.

Ten slotte wil ik nog even mijn excuses aanbieden voor de toon waarop ik mijn reacties heb verwoord. Ik bedoel het allemaal niet zo negatief als ik klink, maar als ik zo'n post schrijf dan krijgt die gewoon een negatieve toon. Excuses dus daarvoor.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 299794 op 05-11-2010 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
ik heb me gerealiseerd dat mijn grootste probleem met de viewer is dat ik heel erg geneigd ben mijn muis te bewegen naar het deel van het plaatje dat ik bekijk, en als dat onderin is, komt dus steeds die balk omhoog (ik surf op 1280x800, dus mijn scherm is ook niet heel hoog, de kans dat ik die hover trigger is echt gigantisch lijkt het).

maar goed, ik kwam erachter dat met 1 specifieke rule in adblock+ ik alleen de viewer kan disablen, dus voor wat mij betreft ben ik er klaar mee (voordat mods klagen : tweakers is verder compleet ge-whitelist in ab+...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

tech-no-logical schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:04:
ik heb me gerealiseerd dat mijn grootste probleem met de viewer is dat ik heel erg geneigd ben mijn muis te bewegen naar het deel van het plaatje dat ik bekijk, en als dat onderin is, komt dus steeds die balk omhoog (ik surf op 1280x800, dus mijn scherm is ook niet heel hoog, de kans dat ik die hover trigger is echt gigantisch lijkt het).

maar goed, ik kwam erachter dat met 1 specifieke rule in adblock+ ik alleen de viewer kan disablen, dus voor wat mij betreft ben ik er klaar mee (voordat mods klagen : tweakers is verder compleet ge-whitelist in ab+...)
De imageviewer helemaal uitschakelen is inderdaad ook een 'oplossing', maar voor de meesten denk ik niet de meest ideale ;) As said ga ik kijken of ik de thumbs kleiner kan afbeelden bij lage verticale resoluties :)
Daarbij ben ik bezig met een alternatieve thumbviewer die meer op de oude lijkt (en die niet over de afbeelding zelf ligt) :)
Anoniem: 299794 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:58:
Nog iets waar ik last van heb. Dan ga ik met m'n muis naar beneden en dan komen die thumbnails tevoorschijn. Maar die thumbnails komen over de afbeelding heen. Dus als er een afbeelding A en een afbeelding B is en heb ik heb afbeelding A voor mijn neus, dan gaat het ongeveer zo: ik ga met mijn muis naar beden, thumbnails komen tevoorschijn. Dan klik ik op de thumbnail van afbeelding B en wordt die geladen. Maar de thumbnails zitten dus over de afbeelding heen, dus moet ik weer met mijn muis naar boven gaan om de afbeelding volledig te kunnen zien. Als ik daarna weer een andere afbeelding wil aanklikken, moet ik wéér met mijn muis naar beneden, klikken, muis weer naar boven. En dan zitten er ook nog mooi effectjes (lees: irritante delays) tussen het verschijnen en verdwijnen van de thumbnails, dus dat duurt allemaal even.

De vorige image viewer had gewoon één balk met alle thumbnails en die stonden niet over de afbeelding heen. Dus daar kon je gewoon lekker op de thumbnails klikken zonder dat dit de daadwerkelijke afbeelding in de weg zat.

Heel irritant vind ik dat. :)
Blijkbaar vind je de thumbs zelf dus wel nuttig of niet? Indien je gewoon door de afbeeldingen heen wilt bladeren kan je natuurlijk ook gewoon de pijltjes onderin gebruiken of de pijtjestoetsen van je toetsenbord :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 10:16
quote van booster Ik kan het niet beter verwoorden daarom op deze manier :)
"Het feit dat de strip zich voor mij op een niet echt logisch/voorspelbare manier verplaatst aan de hand van mouseovers, én telkens omhoog komt als je je muis niet perfect stil houd bij het bekijken van een plaatje (en daarbij ook regelmatig een belangrijk deel van het plaatje afdekt) is voor mij rede om hier te reageren over het gebruik ervan.

Nog even los van dat hij plots vrij vlot naar link/rechts gaat als je per ongeluk je cursor even tot rust laat komen aan de linker of rechterkant van de carroussel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

nieuws: Zalman introduceert Z9-midtowers
Hier wordt trouwens de thumb van de eerste foto wel heel erg vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

SinergyX schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:32:
nieuws: Zalman introduceert Z9-midtowers
Hier wordt trouwens de thumb van de eerste foto wel heel erg vervormd.
Dat heeft niets te maken met de imageviewer: crisp in "Nieuwe imageviewer"

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
crisp schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:32:
[...]

Ik ben zeker groot voorstander van het vooruitstrevend zijn, maar in dit geval vind ik het niet zo verstandig om alle Firefoxgebruikers en alle Internet Explorergebruikers een langzamere imageviewer voor te schotelen. Firefox 4 laat nog even op zich wachten, IE9 is ook nog niet uit en het zal ongetwijfeld nog lang duren voor alle IE-gebruikers op IE9 zitten (de XP-gebruikers kan je bij voorbaat al uitsluiten). Het zijn dus onwijs veel mensen die nu deze indruk krijgen: "wat is de image-viewer traag, dat werkt niet fijn". En dan heb je ook nog idioten zoals ikzelf, die een langzame PC of laptop gebruiken, omdat ie in principe voor het meeste internetgebruik prima voldoet, op HD-video via Flash na.

'k Zou dat niet hebben gedaan, ik heb het idee dat je te ver vooruit wilt lopen op deze manier, maar dat heeft mogelijk wel tot gevolg wat ik hierboven schrijf.

Zijn er verder geen eisen gesteld voor wat betreft de snelheid en verschillende browserversies? Ik weet dat browsers steeds sneller worden, maar IE8 en Firefox 3.6 zijn nu in principe moderne browsers, ik zou het onverstandig vinden om genoegen te nemen met een langzame imageviewer op die browsers; dat er snellere browsers zijn waar het beter op gaat doet daar niet zoveel van af. Dan kan Microsoft wel veel geld betalen, maar het is jullie site. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
crisp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:10:
[...]
Daarbij ben ik bezig met een alternatieve thumbviewer die meer op de oude lijkt (en die niet over de afbeelding zelf ligt) :)
dat lijkt me een hele goede oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Cyphax schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:35:
[...]

Zijn er verder geen eisen gesteld voor wat betreft de snelheid en verschillende browserversies? Ik weet dat browsers steeds sneller worden, maar IE8 en Firefox 3.6 zijn nu in principe moderne browsers, ik zou het onverstandig vinden om genoegen te nemen met een langzame imageviewer op die browsers; dat er snellere browsers zijn waar het beter op gaat doet daar niet zoveel van af. Dan kan Microsoft wel veel geld betalen, maar het is jullie site. :)
We hebben daar voor onszelf niet echt eisen aan gesteld. Ik had overigens vooraf niet verwacht dat de performance van IE8 en Firefox 3.6 op oudere hardware zo dramatisch zou zijn...

Of je die 2 browsers nog wel 'modern' kan noemen is maar net hoe je er tegenaan kijkt; ik als developer en techneut zie dat waarschijnlijk toch anders dan een gewone gebruiker ;)

Maar ook voor deze gevallen zal een alternatieve, minder hippe, thumbviewer natuurlijk een uitkomst zijn. We moeten dan alleen nog kijken of we het alternatief dan standaard instellen voor bepaalde browsers/devices of dat we dat volledig optioneel houden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

crisp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:53:
Of je die 2 browsers nog wel 'modern' kan noemen is maar net hoe je er tegenaan kijkt; ik als developer en techneut zie dat waarschijnlijk toch anders dan een gewone gebruiker ;)
IE8 is de nieuwste IE die beschikbaar is. IE9 is beta, dus dat telt niet, dat is immers een product dat gewoon niet af is, en zeker voor de eindgebruiker niet interessant. Hetzelfde gaat op voor FF3.6 vs 4.

Dus het zijn simpelweg de modernste browsers die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
crisp schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:53:
Dat kan ik heel goed begrijpen en beamen, als collega-developer. In dit geval schreef ik vanuit het oogpunt van een gebruiker, die kan goed vanochtend nog op "Check updates" hebben geklikt in z'n Help-menu en de laatste versie hebben binnengehengeld. Voor hen zijn dat de nieuwste versies die beschikbaar zijn. :)
Maar ook voor deze gevallen zal een alternatieve, minder hippe, thumbviewer natuurlijk een uitkomst zijn. We moeten dan alleen nog kijken of we het alternatief dan standaard instellen voor bepaalde browsers/devices of dat we dat volledig optioneel houden.
Het mooist is een balans, uiteraard, maar ik vermoed dat de meeste mensen meer waarde hechten aan een soepele ervaring met de site dan aan hipheid. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Terw_Dan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:04:
[...]

IE8 is de nieuwste IE die beschikbaar is. IE9 is beta, dus dat telt niet, dat is immers een product dat gewoon niet af is, en zeker voor de eindgebruiker niet interessant. Hetzelfde gaat op voor FF3.6 vs 4.

Dus het zijn simpelweg de modernste browsers die beschikbaar zijn.
Nee, de modernste (niet-beta) browsers die beschikbaar zijn zijn Opera 10.6 (juli 2010), Chrome 7 (oktober 2010) en Safari 5 (juni 2010). Firefox 3.6 is al gedateerd (januari 2010 - versie 4 had eigenlijk al uit moeten zijn) en IE8 liep technisch gezien al achter op de rest toen deze gereleased werd medio 2009.

Maar zoals gezegd: ik bekijk het vanuit een technisch oogpunt en kijk daarbij niet naar de merkjes ;) Uiteraard speelt er voor een gebruiker meer mee dan alleen techniek en snelheid bij een browser.

Wat overigens heel opvallend was was het feit dat IE7 en Firefox 3.5 beide sneller waren dan respectievelijk IE8 en Firefox 3.6.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
[...]

Blijkbaar vind je de thumbs zelf dus wel nuttig of niet? Indien je gewoon door de afbeeldingen heen wilt bladeren kan je natuurlijk ook gewoon de pijltjes onderin gebruiken of de pijtjestoetsen van je toetsenbord :)
Ik weet niet hoe jij precies achter de computer zit, maar ik (en met mij vele anderen) hebben niet constant een hand op de pijltjestoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 21:04
Weet niet of dit al gezegd is, maar kan de image viewer opstarten zonder thumbnails? Dan gebruik ik de pijltjes wel om te navigeren, stuk prettiger!

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Enige vervelende is de manier van navigeren. Zodra je de muis erop zet moet dat thumbnailding(tm) gewoon stil staan. En helemaal uiterst rechts of links moet dat thumbnailding(tm) pas bewegen eventueel aangegeven met een visueel hulpmiddel dat het zo moet. En/of als optie dat het alleen mogelijk is te "scrollen"" met muisklikken i.p.v. mouseover only.

En valt er misschien iets voor te zeggen dat het thumbnailding(tm) niet horizontaal loopt maar verticaal? Of als optie?

Dat visuele hulpmiddel met die blokjes en pijltjes naar links en rechts kan imo ook visueler beter in elkaar gezet worden. Bij veel plaatjes hebben die blokjes geen enkele zin. Geef bijvoorbeeld met kleuren aan hoever je hebt "gescrolled" of mini thumbnails en/of bij een mouseover dat het de titel/naam van bestand van het plaatje weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 26235 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:01:
[...]
Geef bijvoorbeeld met kleuren aan hoever je hebt "gescrolled" of mini thumbnails en/of bij een mouseover dat het de titel/naam van bestand van het plaatje weergeeft.
Of gewoon het nummer erop?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Weinig anders dan "QFT" mededelen wat betreft de "rant" van pbean, hij verwoord exáct mijn frustraties. Ik ben blij dat jullie devvers blijven sleutelen m.b.v. moderne technieken maar dit is quite some drama :|

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Ja thumbs op zich vind ik wel erg nuttig. Stel je wilt naar een afbeelding die je eerder bekeken hebt, dan wil je niet met de pijltjes zitten klooien (zeker niet als het er meer zijn dan een hand vol). Zoals ik al zei, hoe het met de "oude" imageviewer ging vond ik het perfect: zo'n aparte balk met thumbnails die totaal niet in de weg zat van de afbeelding die je op dat moment aan het bekijken bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

crisp schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:38:
[...]

Te zien aan je screenshot heb je een netbook of in ieder geval een display met een behoorlijk lage verticale resolutie; de 'thumbs' vallen dan relatief gezien inderdaad erg groot uit. Ik kan wel kijken of ik dat wat meer afhankelijk van de schermresolutie kan maken.
-- Dat plaatje is gewoon geknipt, de oude imageviewer was overigens prima hierin. Doet overigens nog steeds niet af van het feit dat de preview veel te veel space inneemt.

Wat hier bij dit specifieke voorbeeld echter ook meespeelt is het feit dat de 'grote' plaatjes ook niet groot zijn. De vraag is dan ook of de redactie hier eigenlijk wel de imageviewer voor had moeten gebruiken, of wellicht wat meer moeite had moeten doen om grotere afbeeldingen te vinden. Dat is echter meer een content-issue en niet zo zeer een probleem van de imageviewer zelf.

[...]

Hoe bedoel je dat precies? Naar mijn mening is een overzicht van alle afbeeldingen in de vorm van thumbs toch wel handig voor het navigeren; de oude imageviewer had dit ook.
-- Ik bedoel dat de thumbnails standaard bij het klikken op een afbeelding in de post geopend worden, deze mogen bij het klikken op de oorspronkelijke afbeelding van mij gewoon gehide worden zodat je het plaatje gewoon kan bekijken ipv die thumbnails.

[...]

Ik denk dat dat meer een kwestie is van weten wanneer de thumbnails precies verdwijnen en verschijnen; in feite is de hele strook waarover de thumbnails bewegen een 'hot-spot' - zolang je muis zich daarboven bevindt blijven de thumbnails in beeld. Je muis daarboven of daaronder positioneren zorgt er dus voor dat de thumbnails verdwijnen.
-- Dat is natuurlijk zeer onhandig, waarom niet gewoon even controleren of de muis al tijd X niet bewogen is en dan gewoon weg? Misschien ook een knopje er bij inbouwen aangezien dit gewoon niet lekker werkt :)

[...]

Kan je dat zelf ook wat beter uitleggen of heb je die term enkel ergens opgepikt?
-- Ik denk dat het opzich wel voor zich spreekt wat lineaire beweging is. Waarom niet een smoothing erin zodat het er uitziet dat de animaties smooth bewegen (Zoals met de Bézier curve, Hermite spline, etc. Kortom, afhankelijk van de tijd van de animatie de snelheid aanpassen waarmee deze gaat, je kan al reuze eenvoudig een effect maken die in het begin en tijdens het eind wat afremt en in het midden wat sneller gaat, dan ziet het er al 10x zo smooth uit).

[...]

Specs en gebruikte browser/os zijn dan handig om te vermelden ;)
-- Beide C2D 3.x GHz met Firefox 3.6.x.

[...]

Zie hierboven voor mijn aangepaste versie :)
Overigens begrijp ik niet helemaal waarom er niet voor gekozen is om de thumbnails zoals eerst weer onder de plaatjes te doen, dan overlapt het elkaar ook niet. Er is sowieso ruimte genoeg gezien het zwarte vlak 90% van het scherm in beslag neemt en de rest gevuld wordt met het plaatje en de thumbnails...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Laatst online: 21:02
Ik wilde net gaan klagen. Is er al een heel topic over.. :P
Maar ik vind de nieuwe viewer dus ook totaal niets nee.
Eigenlijk precies wat de TS beschrijft kan ik me helemaal in vinden. Van mij hoeven die hippe animaties sowieso niet als het totaal niets toevoegd. Doe mij maar weer de oude imageviewer terug. :)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 16:21

Electrowolf

Mod met Liefde!

WernerL schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 16:53:
Eigenlijk precies wat de TS beschrijft kan ik me helemaal in vinden. Van mij hoeven die hippe animaties sowieso niet als het totaal niets toevoegd. Doe mij maar weer de oude imageviewer terug. :)
Samen here. Bijkomende nadelen zijn dat ik op mijn laptop de plaatjes die ik wil zien niet kan zien omdat de thumbnails er overheen komen (ik draai een standaard resolutie van 1377x768, het lijkt me nog vervelender voor mensen met een kleiner scherm).

Een ander euvel is dat ik met een touchpad werk op m'n laptop. Als ik vervolgens met m'n cursor iets naar rechts of links ga wordt er automatische gescrolled waardoor ik plaatjes mis en weer terug moet gaan.

De flow gaat nu dus ongeveer als volgt: klik op foto, ga iets naar rechts, ga snel omlaag om hopelijk optijd de volgende aan te klikken, ga weer omhoog om te zorgen dat thumbs weggaan, let er op dat ik hierbij in het midden uitkom zodat ook het scrollen stopt en herhaal. Vroeger kon ik gewoon mijn cursor op 1 plek houden (eentje naast het midden) en daarmee rustig alle plaatjes doorkijken zonder moeilijke te moeten scrollen.

Er kan dus voor de usability nog veel worden verbeterd en is dit meer achteruitgang dan vooruitgang. Wat betreft de eyecandy weet ik ook niet of dit beter is.. maar daar valt over te twisten.

Een euvel dat zowel de nieuwe als de oude hebben is dat scrollen niet lekker werkt, maar dat staat hier los van.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
WernerL schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 16:53:
God ik stoor me écht aan die nieuwe viewer man! Het is zelfs zo erg, dat ik niet zo graag meer nieuws lees op t.net, omdat die viewer (waar ik toch vaak op klikte) gewoon killing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:00
Nja, zelf ben ik ook niet echt bepaald fan van deze nieuwe viewer. Zoals een eerder genoemd voorbeeld (Rupie's: Leuker kunnen we het niet maken...) werkt dat gewoon niet, je kan gewoon niet op 'het 3e' plaatje in thumbnails in één keer goed klikken. Want dan is hij ineens ergens anders.

Die mockup hier in dit topic ziet er op zich wel leuk uit, maar dan moet het wel werken, dat is nu echt niet het geval. Vind de vorige een stuk beter qua usability.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:21
Ik ga mij aansluiten bij de tegenstanders. Ik vind het echt wel irritant om mee te werken. Ik haat iets wat rap gaat naar mate je verder weg gaat van het centrum. Vooral voor mensen met een tik of een handicap is dit zeer irritant. Wil je een foto aanklikken en dan gaat dat spul plots razendsnel voorbij.

Ik heb er geen problemen mee dat jullie reclame maken en het is wel een originele manier. Maar ik betwijfel of het de bedoeling is om iets irritant in te plaats te zetten om je 'coole' reclame mogelijk te maken. Want ik denk dan dat de meeste het eerder gaan verafschuwen dan appreciëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik sluit me ook aan bij de tegenstanders. Het navigeren werkt veel irritanter door het automatisch heen en weer schuiven van de thumbnails... :S
Daarnaast heb ik ook een netbook met een resolutie van 1024x600. Nu heb ik de nieuwe imageviewer daar nog niet op geprobeerd, maar ik denk dat een hele boel toch niet goed gaat passen. :X
Ga gewoon lekker terug naar de vorige imageviewer. Die werkte helemaal prima. Daar zaten de thumbnails niet vervelend te doen met automatisch heen en weer bewegen en over de grote afbeelding heen gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Joen schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:59:
Ga gewoon lekker terug naar de vorige imageviewer. Die werkte helemaal prima. Daar zaten de thumbnails niet vervelend te doen met automatisch heen en weer bewegen en over de grote afbeelding heen gaan. :)
Maar die vorige zou vervelend zijn bij grote afbeeldingen, en bovendien kregen ze daar geen zak geld voor van Microsoft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

wimjongil schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 19:40:
[...]

Maar die vorige zou vervelend zijn bij grote afbeeldingen, en bovendien kregen ze daar geen zak geld voor van Microsoft ;).
Ja, dat weten we nu ondertussen wel. Er wordt gewerkt aan verbetering dus enkel kritiek uiten is niet erg zinvol - zeker niet hier waar alleen de devvers het lezen. Ik heb meer aan nuttige suggesties dan nutteloze 'ik vind het ook crap'-berichten en suggestieve opmerkingen alsof wijzelf er beter van zouden worden...

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 06-11-2010 20:17 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

crisp schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:17:
[...]

Ja, dat weten we nu ondertussen wel. Er wordt gewerkt aan verbetering dus enkel kritiek uiten is niet erg zinvol - zeker niet hier waar alleen de devvers het lezen. Ik heb meer aan nuttige suggesties dan nutteloze 'ik vind het ook crap'-berichten en suggestieve opmerkingen alsof wijzelf er beter van zouden worden...
"svn revert"
Ofzo. Dat helpt ook al heel veel :P

Nee serieus. gewoon terug naar de vorige versie. Daar was toch niks mis mee? Welke problemen probeerden jullie precies op te lossen met deze nieuwe versie :?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

_Thanatos_ schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:31:
Nee serieus. gewoon terug naar de vorige versie. Daar was toch niks mis mee? Welke problemen probeerden jullie precies op te lossen met deze nieuwe versie :?
ga eens naar http://tweakers.net/wot en stel jezelf dan de vraag of je daar nog graag naar zou willen kijken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

moto-moi schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:45:
[...]

ga eens naar http://tweakers.net/wot en stel jezelf dan de vraag of je daar nog graag naar zou willen kijken.
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens meer op aangezien dat wel heel antiek is. De vorige imageviewer was echt een heel stuk beter dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Inderdaad, de nieuwere layouts waren eigenlijk altijd wel grotendeels een verbetering, die imageviewer is eerder een verslechtering te noemen door de belabberde performance.

Ik snap dat niet alles in 1 keer feilloos geïmplementeerd kan worden (zeker niet met duizenden verschillende configs), maar een non-argument als dit slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Phyxion schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:52:
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens meer op aangezien dat wel heel antiek is. De vorige imageviewer was echt een heel stuk beter dan deze.
Elke layout wordt begroet met een hoop boegeroep en of we niet in godsnaam de oude layout weer terug kunnen zetten 'want daar was toch niets mis mee'.. Niemand zegt dat de huidige imageviewer perfect is, en er zal dus ook vast nog aan gesleuteld worden.
Door alleen maar te roepen 'het is kut' schiet je niets op, met als voorbeeld de link die ik gaf.

Anyways, on topic of ik ga berichten trashen die niets toevoegen :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

moto-moi schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:11:
[...]
Anyways, on topic of ik ga berichten trashen die niets toevoegen :)
Hier sluit ik me bij aan; dat klinkt misschien gefrustreerd maar met alleen klaaggezang bereik je gewoonweg niets. We zien graag gefundeerde reacties en concrete suggesties voor verbetering; dat de huidige situatie nog niet optimaal is is ons al bekend dus dat hoeft niet tot in den treure hier herhaald te worden...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

moto-moi schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:11:
[...]

Elke layout wordt begroet met een hoop boegeroep en of we niet in godsnaam de oude layout weer terug kunnen zetten 'want daar was toch niets mis mee'.. Niemand zegt dat de huidige imageviewer perfect is, en er zal dus ook vast nog aan gesleuteld worden.
Door alleen maar te roepen 'het is kut' schiet je niets op, met als voorbeeld de link die ik gaf.
Laat ik het dan maar zo vertalen: was er een nieuwe layout waarbij ineens de afbeeldingen/links begonnen te bewegen als je een poging deed om erop te klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

dcm360 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:53:
[...]
Laat ik het dan maar zo vertalen: was er een nieuwe layout waarbij ineens de afbeeldingen/links begonnen te bewegen als je een poging deed om erop te klikken?
Was er een nieuwe layout waar het logo van Tweakers.net ineens veranderd was?

Dingen veranderen soms, en als dat niet iedereen kan bekoren dan kijken we naar manieren om het verder te verbeteren. Jouw opmerking in deze is niet bepaald constructief...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Vreemd genoeg werkt een klik op de tumbnail met de muis alleen als de tumb redelijk in het midden zit. Als je denkt een plaatje in te halen en er snel op te klikken moet je hem eerste weer naar het centrum halen en dan pas klikken.

Zorg er dan voor dat de tumb die actief wordt in het midden staat in plaats van dat je zelf het plaatje in het midden staat en dan pas actief maken.

Ofwel waarom niet (ALTIJD?) op op klikken reageren als de plaatjes snel bewegen?

Hmm.. bij verder testen reageert eht dus soms wel en soms niet. Ik snap er niks van.

Verder een (blijkbaar offtopic) rant over internet explorer 9: leuk, maar niet te installeren op het OS dat hier nu draait.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik had het inderdaad logischer gevonden als de thumb van de actieve afbeelding in het midden stond en op het moment dat je je muis links of rechts van de thumb neerzet de rest van de thumbs (naast de 2 a 3 die er al staan) omhoogkomen zoals nu ook het geval is, maar dan dus zonder de boel te verplaatsen.

Pagina: 1 2 Laatste