Hallo Tweakers!
Ik heb gezocht naar iets van een "BBG aanschaf multimedia pc topic", maar kon deze niet vinden.
Ook twijfel ik überhaupt onder welke noemer mijn topic het beste zou passen.
Mocht ik toch verkeerd zitten met het plaatsen van dit topic, mijn excuses en hopelijk kan een moderator
het dan naar de juiste plek verhuizen.
(edit: topic bleek al wat verder te zijn weggezakt, thnx @moderator voor verplaatsen)
Context vraag:
Voor het eerst serieus wat geld besteden aan een goed basissysteem.
Tot nu toe altijd voor een paar tientjes op marktplaats een pc'tje gehaald, maar dat voldoet nu echt niet meer.
Wat het ook precies voor PC gaat worden, het wordt een enorme vooruitgang aangezien ik nu nog werk met
(schrik niet

) een pentium 4 2.8Ghz met 496MB geheugen op windows XP, dussz
(+ ik ben een leek, maar heb me al wel behoorlijk ingelezen)
Laten we beginnen met het budget, dat is ongeveer € 700,- (excl. software en hardware zoals een (draadloos) toetsenbord)
Ik heb eerst heel veel kant- en klaar systemen online bekeken, en mezelf uiteindelijk een beeld gevormd van wat ik wil, en wat mogelijk is binnen het budget.
PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor:
- fotobewerking met lightroom 4 (en misschien ook nog Photoshop CS 5)
- multimedia: De Pc wordt ook gekoppeld aan m'n tv (40" full-hd samsung led) via hdmi.
zwaarste toepassing is dan denk ik blu-ray afspelen op m'n tv.
- gamen tot op zekere hoogte. Heb ook een xbox360, maar wil ook weer aan de flight simulator.
Dat wordt dus flight simulator X (met wat a2a add-ons)
(en misschien later iracing 2.0)
Met m'n budget kan ik lang niet alles wat ik zou willen, kom tot nu toe uit op het volgende, waarbij ik boven budget uitkom en de vraag (naast of dit alles wat ik nu heb compatible is met elkaar) is op welke onderdelen ik het beste kan bezuinigen zonder al te grote concessies te doen, ik denk zelf misschien het moederbord en de voeding?
Het idee is dus een goede allround basis waar ik een tijd mee vooruit kan en eventueel later kan upgraden.
Ik heb het geprobeerd om het overzichtelijk te krijgen in zo'n tabel die ik hier voorbij zag kom op het forum, maar wist niet hoe, dus heb zo'n tabel opgezocht en handmatig helemaal aangepast, kan dus ergens een foutje in zitten.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced (usb 3.0) | € 82,46 | € 00,00 |
1 | Asrock Z68 Pro3 Gen 3 | € 84,99 | € 00,00 |
1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 183,95 | € 00,00 |
1 | Cooler Master Silent Pro M500 | € 74,80 | € 00,00 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64 GB | € 74,99 | € 00,00 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 low profile | € 45,98 | € 00,00 |
1 | Gigabyte GV-R677D5-1GD HD6770 1GB | € 96,53 | € 00,00 |
1 | LG CH10LS20 bluray lezen dvd branden | € 66,65 | € 00,00 |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EZRX 1TB | € 89,90 | € 00,00 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 800,43 |
Argumentatie gekozen onderdelen.
processor: ook gekeken naar de i5 2400, maar die is niet actief gekoeld, vandaar toch de 2500 boxed
behuizing: goede reviews over gelezen, lijkt me een degelijke kast met genoeg (uitbreidings)mogelijkheden.
moederbord: vond ik lastiger, weet niet goed wat belangrijk is.
Wil sowieso 2x usb 3.0 op de voorkant(bovenkast) v/d kast en daar moet een 'header' voor op het moederbord zitten begreep ik, wat deze heeft.
Het geheugen wil ik nog uit kunnen breiden tot 16GB in totaal.
Verder wil ik geen geluidskaart nodig hebben, en ook de audio later uit kunnen breiden tot 5.1 (nu 2.1) zonder daarvoor een losse geluidskaart erbij te moeten kopen.
Ten slotte leek sata600 me goed voor de snelheid v/d harde schijf.
Harde schijven:
SSD voor snelle start/soepele&snelle Windows 7 en om de zwaarste programma's vanaf te draaien.
SATA 1 TB > zo snel mogelijk (sata600) en dan kies ik liever een betrouwbare/snelle van 1TB dan de goedkoopste versie die 2TB heeft.
voeding: is ook een onderdeel wat ik niet goed weet, in eerste instantie al niet hoeveel ik nodig heb.
stille voeding zou wel fijn zijn, en ook als de voeding niet als eerste onderdeel hoeft te wijken na een upgrade.
videokaart: Begreep dat dit de opvolger is van een populaire kaart en lijkt me een goede middenmoot videokaart?
Tenslotte vraag ik me af of ik nog meer zou moeten doen aan koeling/airflow door bijv. een extra ventilator?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
edit: Ik wacht eerst nog even af wat voor gamesysteem wordt vastgesteld in het
[BBG] Budgetgamesysteem en gamesysteem mei 2012.
(is het trouwens bekend wanneer deze sluit, staat geen datum in startpost genoemd en lijkt beetje dood te bloeden de laatste tijd, i.t.t. bijvoorbeeld het high end gamesysteem topic)
Het gamesysteem van € 650,- is (met eventueel enkele wijzigingen qua bluray speler en/of SSD schijf zo ongeveer m'n budget, en volgens mij kan je daar dan ook wel redelijk mee uit de voeten qua lightroom 4 / photoshop CS5.
[
Voor 4% gewijzigd door
BeetjeVreemd op 20-04-2012 16:39
]