Hoi Allemaal,
Ik zoek een echt all-round systeem, vandaar dat ik in het Multimedia-topic post.
Budget +/- 1500,- minder zou leuk zijn maar denk niet dat ik dat ga redden, aangezien ik niets meeneem uit mijn vorige systeem.(buiten wat rand apparatuur, zoals een keyboard en muis)
Ik zoek een All-round systeem, omdat ik zowel;
3d-cad applicaties gebruik(niet heel zwaar 100 tot 300 onderdelen max),
huis tuin en keuken dingetjes,
redelijk hoge resolutie foto's/renders bewerk
Wil kunnen renderen,(huidig systeem doet nu al drie dagen over een 3000x1680 render, is bij 69%)
Spelletjes spelen, vind ik leuk, maar doe het niet heel vaak. Vooral command and conquer achtige games genieten mijn voorkeur.
Daarnaast zou ik graag een stil en als het kan een zuinig systeem bouwen.
Het wenslijstje ziet er nu als volgt uit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fractal Design Define XL (Zwart) | € 123,40 | € 123,40 |
1 | Samsung Syncmaster PX2370 | € 177,- | € 177,- |
1 | Corsair Hydro Series H100 | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 249,31 | € 249,31 |
1 | Corsair Professional Gold AX850 | € 153,61 | € 153,61 |
1 | Crucial m4 128GB 128GB | € 175,- | € 175,- |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9 | € 95,06 | € 95,06 |
1 | Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E | € 217,95 | € 217,95 |
1 | Asus P8Z68-V PRO | € 155,- | € 155,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.436,23 |
CPU
De K2600 processor heb ik gekozen, vanwege zijn prijs/snelheid verhouding. Gericht op het renderen van 3d-beelden.
De K, oftwel onboard video, is vanwege het energie verbruik en voor de momenten dat ik de computer slechts gebruik voor internetten mailen etc.
Moederbord
Het moederbord met de z68 chipset, leek mij de juiste keuze gezien het kunnen overclocken(renderen in gedachten) en het kunnen gebruiken van de onboard grafische chip.
Asus, omdat ik altijd goede ervaringen met het merk heb gehad.
MEM
Geheugen? geen idee wat verstandig is. Ik heb nu 4Gb, nog nooit te weinig geweest, maar op de groei toch maar voor 8gb gegaan.
Echter een doordachte keuze over merk of kwaliteit heb ik niet gedaan(meer prijs)
Wel heb ik gekozen voor 2000mhz snelheid, maar ik geloof dat ik dit alleen kan aanspreken wanneer ik de boel overklok. (kan het mis hebben).
Voeding
De voeding is misschien wat zwaar. Of toch niet als ik ga klokken? Moet er bij zeggen dat ik een crossfire mogelijkheid open heb gehouden met de keuze van de voeding.
80+ gold voor energie efficiëntie. De voeding werd op verschillende reviews ook geprezen voor de dynamische koeling, iets wat de stilte weer ten goede komt.
Opslag
SSD, voor snel opstarten en stilte. Ik neem uit mijn oude systeem nog twee 250gigs in veilige raid mee, waar al mijn belangrijke documenten en bestanden op worden opgeslagen.
Dat het de Cruical M4 is geworden heeft te maken met prijs en met de betrouwbaarheid, volgens sommige
reviews.
Kast
De Fractal Xl kast was ik op het spoor gekomen via de BBG van Tweakers editie mei geloof ik. Ik vind het een mooi kast en vooral de gescheiden compartimenten voor voeding en bord vind ik interessant. Net genoeg front aansluitingen, ik mis een card reader(vind ik eigenlijk standaard horen op een kast), maar die heb ik nog wel ergens los liggen.
Ook de maat voering van de kast(net wat groter) geeft mij vertrouwen in het kunnen realiseren van een goede rustige doch afdoende airflow. Om hopelijk zo stil mogelijk de computer toch goed te kunnen koelen.
Om de lucht in de kast niet te veel optewarmen met de hitte afgegeven door de processor heb ik gekozen voor het ready waterkoeling pakket van Corsair.
Op deze
foto Zijn de verschillende compartimenten van de kast zichtbaar. Ik heb maar 3 schijven in het systeem, dus zou ik in compartiment 2 de voeding willen plaatsen en in compartiment 3 de CPU koeler. Ik weet alleen niet of dit wel gaat passen. Ga ik nog proberen uittezoeken.
De kast is verder al voorzien van dempingsplaten en rubberen ophangen. Ook de kabel management spreekt mij erg aan.
Graka
Tja eigenlijk geen idee.........
Ik heb eventueel nog een V7700(softmodded 3850) doet het niet slecht moet ik zeggen, maar wil in de toekomst toch wel op wat hogere resolutie kunnen gamen.
De meeste cad applicaties gaan over naar directx dus de noodzaak voor een firepro kaart is voor mijn gebruik misschien wat overdreven. Wel heb ik gekeken naar de laatste Opengl ondersteuning.
Ik kam uit op de HD6950, maar of ik hier echt goed aan doe weet ik niet.
De energie/performance prestatie schenen wl goed te zijn.
Stiekem vind ik 200 te duur, maar wil ook niet dat mijn systeem brak draait als ik eens een keertje wel een zwaardere game installeer.
Hier zou ik graag wel wat advies over ontvangen.
Ik ben benieuwd wat jullie van het systeem tot dusver vinden.
Ik hoop zo een goede all-round workstation/game/keuken computer te hebben gebouwd.
Die stil en rustig toch hoog kan presteren.
EDIT:
Ik heb even gekeken naar de lengte van de slangen op de H100 corsair, het ziet er niet naar uit dat ik de radiator in de onderkant van de kast kan plaatsen. Ik heb de definitieve lengtes niet kunnen vinden, maar er wordt hier en daar over 10-11 inch gesproken, dus 10*2.54 25.4 cm. Dit lijkt aardig wat, maar 1 of 2 bochtjes verkorten de afstand natuurlijk al behoorlijk.
Denk dat ik dan de H80 pak en deze op de plek van de exit fan aan de achterzijde zet.
Zou dit de airflow erg beinvloeden?
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 18-06-2011 10:56
]