Ik hoop dat ik goed zit in dit topic.
Ik ben binnenkort van plan een pc samen te stellen, momenteel werk ik met een laptop maar ik heb veel dataopslag wat op losse schijfen staat, verder zijn ook de nieuwste spellen ook op de laagste kwaliteit niet speelbaar meer. Verder vindt ik het wel prettig als ik de pc met lage belasting niet hoor en welke met zware belasting niet te luidruchtig is. Ik werk voornamelijk in linux maar gebruik tevens windows voor spellen, autocad en mogenlijk in de toekomst revit structure.
Ik wil een stille pc waar iig tot 6 3,5 inch schijfen in passen, en waar ik iig de komende 2 jaar op low settings nog goed spellen kan spelen. Momenteel zal ik mijn bestaande monitor met een lage resolutie er op aan sluiten maar er zal later een 1080p monitor voor komen. Verder is eventuele energiezuinigheid ook een pre. de pc komt waarschijnlijk op mijn bureau te staan op ongeveer 1 meter afstand.
Ik had het volgende systeem in gedachten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | MSI A75MA-G55 | € 79,60 | € 79,60 |
1 | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 87,44 | € 87,44 |
1 | Scythe Grand Kama Cross | € 29,15 | € 29,15 |
1 | Huntkey Jumper 300 | € 55,80 | € 55,80 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 84,43 | € 84,43 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B | € 71,08 | € 71,08 |
1 | AMD Llano A8 3850 Boxed | € 112,30 | € 112,30 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 519,80 |
Dit is exclusief een dvd speler die ik nog heb en de harde schijfen welke erin komen, dit zullen low power schijfen zijn van 5400rpm.
Mijn motivatie voor de componentenkeuze:
De llano processor lijkt mij aan mijn eisen te voldoen ik heb echter niet zo heel veel inzicht in de ontwikkeling van de systeemeisen van spellen. Verder heeft deze als voordeel dat er geen apparte videokaart in hoeft wat het aantal warmte/geluids bronnen beperkt.
het msi moederbord leek mij een mooi bijpassend bord, deze heeft voldoende sata aansluitingen, 4 geheugenbankjes en er kan eventueel nog een videokaart bij in crossfire mocht dit in de toekomst goed werken. Ik kon nog niet vinden wat de meest energiezuinige of best presterende moederborden zijn aangezien er vaak verschillen zitten in de testsystemen en methodes welke ik in reviews terugvindt.
volgens reviews beinvloedt sneller geheugen de prestaties van deze apu sterk vandaar deze keuze van geheugen, ik verwacht niet over te klokken ofso dus sneller dan het standaard ondersteunde geheugen lijkt mij niet zinnig, klopt deze redenatie? verder heb ik geen lijst bij het eerder genoemde moederbord gevonden met werkend geheugen.
Voor het koelen van de apu lijkt een betere koeler mij goed voor het beperken van het geluid, mijn keuze is voor deze koeler omdat dit in de lijst van silentpcreview als beste topdown koeler naar voren komt en ik er vanuitga dat een topdown koeler beter is voor de overige componenten van het bord is. of overschat ik dit voordeel.
Ik zat voor de voeding in eerste instantie te denken aan de Enermax PRO82+ 385 maar vind deze met 74 euro wel erg duur, en ging ik over op de veel goedkopere be quiet! Pure Power L7 300W welke redelijk stil schijnt te zijn. maar toen zag ik deze huntkey welke met zijn energiezuinigheid waarschijnlijk ook redelijk stil zou moeten zijn.
En mijn keus viel op de fractal kast vanwege zijn uiterlijk, ik had liever niet die openingen aan de zijkant en bovenkant maar deze zijn iig afsluitbaar. Ik heb ook de minivariant gezien waar volgens mij ook alles in moet passen en zijn formaat is natuurlijk mooier maar de roosters lijken mij minder mooi als bij de r3.
budget:
Mijn maximum budget is ongeveer 550 euro maar elke besparing is mooi meegenomen, eventueel heb ik nog een oude pckast en een oude voeding van ruim 200 watt maar ik denk dat deze een groot nadelig effect op geluid zullen hebben.
Heb ik hierin domme denkfouten gemaakt of weten jullie mischien (betere) alternatieven?
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 10-07-2011 17:23
. Reden: typo ]