Voor een kameraad wil ik een oude HP OEM pc nieuw leven inblazen. Hiervoor heb ik een aantal onderdelen geselecteerd. Het is de bedoeling dat het in de originele kast komt, en alle randapparatuur is ook al aanwezig.
Het budget is ongeveer €300. Hiervoor is het de bedoeling dat het een redelijk future-proof systeem wordt.
Vandaag heb ik de kast open gehad, de voeding voldoet totaal niet, geeft te weinig vermogen en de voeding voor het moederbord is een 20-pins, dus dat wordt hem sowieso niet. Daarom heb ik de Corsair gepakt, en mijn criteria hiervoor waren dat hij voldoende vermogen kan leveren en de dat de processor gevoed wordt met een 8 pins kabel, zodat overklokken ook nog tot de mogelijkheden behoort.
Ik heb zelf een tijdje geleden ook een pc in elkaar gezet, dus ik heb wel enige kennis van zaken. Voordat we tot bestellen overgaan wil ik voor m'n maat wel eerst even weten of het wel 100% werkt, voor de zekerheid.
Ik ben tot het volgende systeem gekomen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 33,06 | € 33,06 |
1 | Corsair Builder CX430 | € 37,02 | € 37,02 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 37,50 | € 37,50 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Gigabyte GA-880GMA-UD2H | € 80,60 | € 80,60 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 298,08 |
Ik heb voor AMD gekozen omdat dit platform met dit budget het meest te bieden heeft. Verder moet de processorkracht redelijk zijn, omdat er ook nog programma's als SolidWorks op komen te draaien. Eventueel kan er later nog overgegaan worden tot aanschaf van een SSD of een losse videokaart.
Mijn vraag is dus: is dit 100% compatible, gaat het werken en is dit een uitgebalanceerd systeem?
Verder heb ik nog mijn twijfels over of het aansluiten van de power-on knop, power- en hdd-led, usb poorten en audio poorten. Zo zitten de kabeltjes van de power-on en de bijbehorende ledjes van de power en hdd, aan elkaar, en de connectors van die kabels die op de moederbord header moeten, zitten allemaal aan elkaar. Het is dus één grote stekker. Normaal gesproken zijn alle kabeltjes los van elkaar, en kan je ze afzonderlijk op het moederbord drukken.
Zoiets als dit dus:
http://www.cartft.com/sup...4/C134_Bilder/c134_16.jpg
Nu kan dat dus niet, want je drukt alle kabels in één keer op het moederbord. Het past dus ook op maar één manier.
Het ziet er zegmaar zo uit:
http://i51.tinypic.com/m74xz6.jpg
Waar ik de header met rood heb omlijnd, daar gaat de stekker in één keer in. Zo te zien werkt het moederbord op dat plaatje ook volgens dat systeem.
Nu weet ik dus niet zeker of dit ook net zo werkt op het Gigabyte moederbord. Als op alle moederborden de plek van de aansluiting van de power led, hdd led, power on etc. op dezelfde plek zitten, zou het toch moeten werken lijkt mij?
Wanneer het niet zo zou werken, kan ik hiervoor met enkele tweaks die kabeltjes splitsen en dan aansluiten of moet ik een andere oplossing verzinnen (nieuwe kast bijvoorbeeld)?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
[
Voor 22% gewijzigd door
MartijnLoarne op 17-03-2011 22:52
]