Ik zit nog een beetje in dubio over wat te doen. Ik ben nu op zich best tevreden met m'n systeem, maar helaas begint m'n moederbord de geest te geven met als gevolg dat ik mobo, cpu en geheugen moet vervangen. De twijfel zit em in wel of niet overclock componenten kopen..
Standaard
Gigabyte GA-PH67-UD3, S1155, 4xDDR3, ATX
Intel Core i5-2500, 3.30GHz, 6MB, HD2000, S1155
OCZ Gold 4GB(2x2GB) DDR3 PC3-10666, 1333MHz, LV
Totaal: 337,50 (prijzen op basis van m'n lokale computerboer)
De processor is volgens mij de best bang for the buck op het moment. Het moederbord heb ik gekozen omdat ik veel goede verhalen heb gelezen over Gigabyte sinds ze
UD borden zijn gaan bakken. Enige eis was USB3 en SATA600 voor m'n SSD. 4GB Omdat ik nog nooit meer dan 2 nodig heb gehad. Kan me niet voorstellen meer dan 4 nodig te hebben. Maar ik kan er altijd makkelijk 4GB bij prikken. En het merk.. ach, ik heb ook een SSD van OCZ, dus dat past mooi bij elkaar
Overclock
Intel Core i5-2500K, 3.30GHz, 6MB,
Gigabyte GA-P67A-UD3
OCZ Gold 4GB(2x2GB) DDR3 PC3-12800, 1600MHz, LV
Totaal: 422,50 (prijzen op basis van m'n lokale computerboer)
Zelfde verhaals als hierboven, alleen dan met overklokbaar spul dus.
Scheelt zo aanzienlijk in prijs dat ik begin te twijfelen of dat wel klopt. Heb ik te dure onderdelen uitgezocht? Of betaal je tegenwoordig gewoon om te overklokken?
De reden dat ik überhaupt zou willen overklokken is omdat ik al aardige koeling heb heb in m'n kast. Dat wil zeggen goede airflow en degelijke cpu koeler (
Zalman dinges er vanuit gaande dattie past) Zou dus een kwestie moeten zijn van getalletjes wat opschroeven en klaar. Ik lees en zie overal dat sandy bridge overklokt als een malle, dus ik verwacht aanzienlijke performance verbetering. De vraag is alleen of die met mijn setup beter zal worden dan bijvoorbeeld een 2600 setup. Dat die extra €100 zichzelf wel terug betaald zegmaar
Rest mij alleen nog te vertellen wat ik wil gaan doen hiermee. Voornamelijk simpele spelletjes op 1 spel na: Shogun 2: Total War. Als die goed draait ben ik blij.
offtopic:
Volgens mij was er ergens een upgrade topic, maar die kon ik nergens vinden..