Hoi allen, na tijden rondgespeurd te hebben en info gelezen te hebben over hardware, heb ik nog steeds een budgetprobleem dat ik met slechts speuren niet op kan lossen, en ik heb dan ook hulp nodig van mensen die er wat vanaf weten. Ik zou zeer graag feedback over mijn opstelling willen want voorlopig beschik ik alleen over mijn eigen inzicht. Ik heb nu ook een tweakers-account aangemaakt, en dit is mijn eerste post.

Ik weet niet zeker of dit de goede sectie van het forum is, maar aangezien het om een compleet systeem gaat heb ik het hier gepost.
Mijn probleem is zoals al eerder gezegd mijn budget. Ik wil een nieuwe gaming desktop aanschaffen, om opkomende spellen als TES V:Skyrim, Guild Wars 2 en wellicht Battlefield 3 zeer goed te kunnen spelen, en ook toekomstige spellen. Spellen als Crysis met extreem hoge eisen zal ik nooit spelen, maar ik denk dat TES:V op high graphics of hoger mijn doel is met hardware. Mijn gewenste resolutie is 1920x1080 (1080p)
Aan de hand van mijn (toch wel extreme) technische eisen heb ik een wenslijst samengesteld die op een bedrag van 850 euro uitkomt. Aangezien dit bedrag mij toch wel doet schrikken, zoek ik nu manieren om het te verkleinen.
Ik denk dit bedrag te kunnen verkleinen door op enkele onderdelen te beknibbelen, maar de volgende onderdelen heb ik lang over nagedacht, veel reviews en benchmarks van gelezen en zou ik dus het liefst in mijn setup willen behouden:
-Processor: Ik heb gekozen voor de Intel i5 2500 omdat deze de prestaties levert die ik verlang, en ik verwacht ook dat deze nog drie à vier jaar vrolijk meedraait. Ik heb zeker geen behoefte aan overklokken aangezien ik de prestaties van de i5 2500 uitstekend vind en niet meer geld kan besteden aan bijv. koeling, en geen risico wil lopen, bovendien is de i5 2500 redelijk goedkoop.
-Muis, Hard Disk, DVD, OS, Voeding: Deze onderdelen neem ik 100% zeker, tenzij de voeding tekortschiet voor een systeem, en op de kosten van deze onderdelen valt bovendien nauwelijks te snijden.
De volgende onderdelen weet ik bijna zeker, maar toch heb ik nog enige twijfels over details. Zie voor de details de desbetreffende stukjes:
-Videokaart: De MSI N560 GTX-Ti Twin Frozer II/OC zie ik als een videokaart met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding die zeer goed presteert op de resolutie. Mijn enige twijfel bestaat over de mogelijkheid van forse overkill, maar aangezien ik de PC vooral voor gamen ga gebruiken hoort een videokaart mijn 'troef' te zijn.
-Monitor: De BenQ G2420HD is de monitor met een HDMI-ingang én 1080p met de beste prijs-kwaliteitverhouding, en daarom koos ik deze. Ik heb gehoord dat HDMI de toekomst is, en het beeldscherm dus veel langer mee kan gaan (ik zal toch nooit hoger dan 1080p nodig hebben, en misschien dat in de toekomst uitsluitend HDMI-ingangen mogelijk zijn), maar aangezien ik moet snoeien vraag ik me af of een 22-24 inch monitor met 1080p zónder HDMI van 90 euro het waard is?
Over de volgende onderdelen heb ik zeer sterke twijfels en ik denk er dan ook aan op deze te besparen.
-Behuizing: Nu ik dit schrijf denk ik dat ik op dit gebied makkelijk 50 euro kan besparen, maar kent iemand een behuizing van ~50 euro die goed genoeg koelt en er niet al te lelijk uitziet? Ik heb over goedkope behuizingen tot nu toe te weinig positieve reviews gezien om definitief daarvoor te kiezen.
-Moederbord: Laat me eerlijk zijn, ik heb op deze site en op andere alle hardware-componenten goed onderzocht en geprobeerd om te begrijpen, maar van het moederbord snap ik nog steeds heel weinig. Ik zoek eigenlijk een zo goedkoop mogelijk moederbord dat wel goede reviews heeft, compatible is met de rest van mijn hardware, compatible is met mijn resolutie en zoals het er nu (nog) naar uitziet HDMI-mogelijkheden heeft.
Dit was mijn nogal grote verzoek, en ik wil iedereen die de moeite heeft genomen om het te lezen alvast bedanken. Ik zou de deskundigheid van dit forum graag willen raadplegen over de hierboven beschreven onderdelen, de mogelijkheid tot besparingen (in bijv. het moederbord) maar bovendien over de compatibiliteit van alle hardware bij elkaar en feedback over het systeem.
P.S. Zie wenslijst voor producten, als iemand me uitlegt hoe ik het naar het topic link zou ik dat zeer op prijs stellen, alvast bedankt.