Toon posts:

9800GX2 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een aantal weken geleden bleef mijn pc hangen en wou die niet meer opstarten. Nu is uiteindelijk het moederbord vervangen omdat deze defect was.

Ik heb toen besloten om een nieuwe installatie uit te voeren om "fris" te beginnen, maar helaas liep dit anders dan verwacht. Het begint al bij het installeren van een nieuwe versie van Windows (heb vista en w7 geprobeerd in 32 en 64 bit versies). Op het moment dat de drivers geinstalleerd worden en de pc daarna opnieuw moet opstarten begint hij te piepen (1 lang, 3 kort, is externe videokaart toch?) en krijg ik geen beeld. Als ik de pc helemaal uit zet, en deze opnieuw start, start windows op en gaat die verder met configureren.

Als ik eenmaal in windows zit, ziet die in de meeste gevallen de 9800GX2 automatisch en kan ik er gewoon mee werken met de juiste resolutie. op het moment dat ik bijvoorbeeld updates binnen heb gehaald en de pc opnieuw moet starten begint het moederbord weer te piepen. Nadat ik de pc weer volledig uit heb gezet en weer opstart krijg ik 2 uitroeptekens bij mijn videokaarten te zien met de melding dat ze zijn gestopt wegens fouten en dient de videokaart als standaard vga kaart (apparaatbeheer).

Hetzelfde geld voor de Nvidia drivers. Als ik deze installeer en daarna windows opnieuw laat opstarten begint het moederbord weer te piepen. Als ik de pc volledig afsluit en daarna weer opnieuw laat starten, piept het moederbord niet, maar heb ik ook mijn drivers niet en werkt de videokaart weer als standaard VGA kaart.

Het viel mij wel op dat als het moederbord piept, het lampje van de primaire kaart uit is, terwijl deze bij het installeren en als standaard vga kaart gebruik aan is.

Ligt dit nu aan het moederbord dat vervangen is of is dit toch een videokaart probleem?. Ik heb helaas geen pc bij de hand waarin ik deze kaart kan proberen, vandaar deze vraag.

EDIT: het vreemde is overigens dat hij niet altijd de drivers meteen kwijtraakt als ik de pc afsluit en handmatig weer opstart. Dit kan ook pas na 2 a 3 keer gebeuren. Bij het opnieuw opstarten van Windows gaat het moederbord wel altijd piepen!!

Mijn systeem

QQ 6600
4GB geheugen
Asus P5K moederbord
9800GX2 videokaart

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 14:46 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02 14:36
Klinkt als dat je kaart dood aant gaan is.

• worldfire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06-2025
Heel vervelend malvert, maar je kaart is dood gegaan.
Ik had precies het zelfde probleem.
Je kan altijd nog de oven truc proberen!
deze kun je hier vinden.

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:19
Heb je geprobeerd de videokaart nog even aan te drukken (druk alles even goed aan (had je de klik gehoord?)) ik had een keer hetzelfde, maar heb toen alles goed stevig aangedrukt en daarbij was het probleem verholpen :)

Kiek em goan!

Verwijderd

Topicstarter
@ Soul. Dit heb ik inderdaad ook al een keer geprobeerd, maar dit wou niet helpen. heb ook de stroomconnecters opnieuw erin gedrukt, maar dat werkte ook niet

@ World. Valt inderdaad te proberen. Bedankt

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
het zou ook nog aan je voeding kunnen liggen, die de eerste piek van het opstarten niet meer trekt.

Wat voor voeding zit erin?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is een coolermaster van 550W

Vreemde is dat ik de pc nu een paar dagen heb laten staan en zojuist weer eens heb opgestart.Hij start gewoon op met de juiste drivers en het loopt verder prima, maar als ik het systeem door windows laat herstarten gaat het weer mis.

• worldfire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06-2025
Malvert,
Ik heb echt precies het zelfde probleem gehad met de 9800GX2
Driver sweep geprobeerd, windows overnieuw geinstald. en nog steeds die gele uitroep tekens.
Ik kreeg wel gewoon beeld, maar op een lage resolutie.
Ik heb even gegoogeld en ik zag dat heel veel mensen met dat probleem zaten,
oftewel de videokaart is gewoon dood..
Probeer er anders eens een ander kaartje in de steken of deze wel correct werkt?

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 23:00
Blijkbaar zijn er best redelijk wat mensen die problemen hadden met deze kaart, een maat van me krijg op een gegeven moment ook verticale lijnen en blokkerige dingen in beeld. Beeld op zwart en dan 'videoblabla hersteld van fout', even gegoogled en kaart bleek defect.

Ander kaartje geprobeerd en alles werkte perfect, garantie was natuurlijk al verlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn garantie is natuurlijk ook net een maand verlopen, dus dat kan ik wel vergeten.

Op dit moment werkt mijn kaart goed op maximale resolutie, zolang ik windows niet automatisch opnieuw laat starten. Als ik dit wel doe, krijg ik dus de gele uitroeptekens. De afgelopen dagen heb ik de pc alleen aan gezet en weer uit gezet en dan heb ik nergens last van. Dit lijkt vooralsnog te werken, maar dat is op lange termijn natuurlijk geen doen. Ik heb de kaart nog niet zwaar getest, dus dat ga ik vandaag eens proberen en kijken hoe die het volhoud.

Ik heb zo snel even geen andere kaart bij de hand, maar dit moet ik dan maar eens gaan regelen, want ik wil toch zekerheid hebben voordat ik iets nieuws aanschaf natuurlijk.Bedankt iedergeval

Verwijderd

Topicstarter
Gister met Furmark een stabiliteits test uitgevoerd. Ik heb hiervoor een resolutie van 1920 x 1200 gepakt om te kijken hoe die het volhoudt onder wat "zwaardere" omstandigheden. Nu ben ik geen held in cijfers en temparaturen, maar ik verbaasde mij over de temparaturen die werden aangegeven.

De main kaart zat namelijk tegen de 99 graden en de secundaire tegen de 96 graden (met de zijkant van de pckast open!).
Daarnaast hoorde ik ook een vreemd geluid van de kaart (denk koeler) afkomen (soort gesuis).
Zijn deze temparaturen normaal bij een stabiliteitstest voor een stock EVGA 9800GX2 kaart, ik heb namelijk niks overgeklokt

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die kaart stata er om bekend dat hij erg warm wordt ja..weet niet of je het al hebt geprobeerd, maar jaag eens een lading perslucht door die koeler heen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 11:22
Mijn 9800GX2 gaf precies hetzelfde probleem, lage resolutie, uitroepteken. Gelukkig heb ik nog mijn garantie(3 dec), ik heb em meteen terug gebracht naar de winkel, hoop dat ik een nieuwere type krijg.

Bakken lukt in meeste gevallen! succes ermee

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb min of meer hetzelfde gehad ook. Niet willen starten, piepjes, stopped responding meldingen, en op het laatst artifacts.

Teruggestuurd naar EVGA die (zogenaamd) niks konden vinden (edit: had hem eerst teruggestuurd naar de webshop, die na een korte test de kaart doorgestuurd heeft naar EVGA), maar heb toch de restwaarde gevraagd en een ATI gekocht.

De temperatuur is trouwens normaal voor die kaart (alhoewel een goede air flow in je kast nooit kwaad kan).

[ Voor 13% gewijzigd door twiFight op 11-11-2010 16:54 ]

• Khallouki
twiFight schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:04:
Ik heb min of meer hetzelfde gehad ook. Niet willen starten, piepjes, stopped responding meldingen, en op het laatst artifacts.

Teruggestuurd naar EVGA die (zogenaamd) niks konden vinden, maar heb toch de restwaarde gevraagd en een ATI gekocht.

De temperatuur is trouwens normaal voor die kaart (alhoewel een goede air flow in je kast nooit kwaad kan).
Wat was de restwaarde die je hebt gekregen?

• twiFight
  • Niet online
Khallouki schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:18:
[...]

Wat was de restwaarde die je hebt gekregen?
€135. Had hem voor 270 euro gekocht als ik het me goed herinner. Kaart was rond de 1,5 jaar oud.
Ik was in eerste instantie niet blij met de diagnose dat alles prima was, aangezien ik screenshots in de doos had meegestuurd waarop de artifacts te zien waren, maar natuurlijk een "uhhh bij ons doetie het gewoon hoor" reactie van de winkel. Maar ik wou sowieso al de nieuwe ATI kaart (5870 in mijn geval), dus heb het aanbod toch maar genomen, ook omdat ik al lange tijd zonder fatsoenlijke kaart zat vanwege het doorsturen van de kaart naar EVGA.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:16
Hier wat meer ervaring met het bakken van kaartjes: [Ervaringen] Bakken grafische kaart
Lijkt me inderdaad de poging wel waard, wel uitkijken en het kan ook het leven van je kaart kosten ;)

• Khallouki
twiFight schreef op donderdag 11 november 2010 @ 16:53:
[...]

€135. Had hem voor 270 euro gekocht als ik het me goed herinner. Kaart was rond de 1,5 jaar oud.
Ik was in eerste instantie niet blij met de diagnose dat alles prima was, aangezien ik screenshots in de doos had meegestuurd waarop de artifacts te zien waren, maar natuurlijk een "uhhh bij ons doetie het gewoon hoor" reactie van de winkel. Maar ik wou sowieso al de nieuwe ATI kaart (5870 in mijn geval), dus heb het aanbod toch maar genomen, ook omdat ik al lange tijd zonder fatsoenlijke kaart zat vanwege het doorsturen van de kaart naar EVGA.
Ik hoop dat ze mij voorzien van een nieuwere kaart, ik heb die van mij dinsdag terug gebracht. Bevalt de 5870 je een beetje?

• twiFight
  • Niet online
Zeker, was 300 euro toen nog, DX11, sneller, stiller, koeler. Voor een netto investering van 170 euro voor mij zeker de moeite waard. En de drivers lijken voor de games die ik speel ook op orde bij ATI.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Probeer voordat je begint met het bakken van je kaart of je alsnog garantie kan krijgen. Het is namelijk bekend dat die serie Nvidia kaarten vroegtijdig overlijden door gebruik van slecht soldeersel. Omdat in jouw geval maar een korte tijd over je garantieperiode zit heb je misschien recht op (een gedeelte) van de garantie. Anders is er nog een coulance regeling waar je op kunt terugvallen. Probeer alleen wel eerst even goed te testen of dit inderdaad het geval is (andere videokaart testen + deze videokaart in andere pc testen). Probeer zowel bij de winkel waar je de kaart aangeschaft hebt een vorm van garantie te regelen als bij EVGA (niet tegelijk, maar als de eerste niet meewerkt, kun je de 2e proberen)
Pagina: 1