Inleiding
Er zijn een aantal beruchte problemen met de nVidia GeForce 8 en 9-series kaarten die soms opgelost kunnen worden met het 'bakken' van de kaart.In dit geval wordt de kaart 10 minuten op 200 graden gestript in de oven geplaatst en vloeit de tin weer opnieuw.
Als je wat googled op da almighty intarnetz kom je er een hoop meer over tegen, en hier op t.net zie ik de term ook wel eens langsvliegen, maar voor zover ik met de search kon vinden was er nog geen ervaringentopic.
Let wel: dit is niet gelimiteerd tot nVidia kaarten, in theorie werkt dit met alle electronica die op deze manier zijn geproduceerd echter wil ik me wel graag beperken tot videokaarten in het algemeen.
Het probleem
Vaak komt het probleem voor als de kaart te warm is geworden, bijvoorbeeld tijdens een warme zomer met slechte koeling, zoals bij mij afgelopen zomer. Meestal komt het probleem ook pas voor na verloop van tijd, als de kaart uit de garantie is.In mijn geval was de kaart net een maand uit garantie en toen 'ie in de zomer de 120 graden aantikte volgens Speedfan (pas naar gekeken toen het te laat was) was het snel gedaan. Ik kreeg missende textures, rare crashes of games die totaal niet wilden starten.
Het probleem wordt veroorzaakt door poreus wordende tin waardoor de verbindingen niet meer optimaal zijn of wegvallen.
De oplossing
Veel mensen zullen mij en vele anderen voor gek verklaren, echter is het in theorie best eenvoudig.Door de (over) verhitting van korte duur wordt de tin weer vloeibaar en vloeit weer netjes tegen de 'pads' aan op zowel GPU/geheugen als de print. Hierdoor worden de weggevallen of slechte verbindingen weer gemaakt/versterkt en werkt de kaart weer, of in ieder geval voor even.
Vaak komt het voor dat het probleem op korte termijn terug komt, maar niet altijd!
De werkwijze
Voorbereiding:Zorg voor:
- gereedschap
- voorverwarmde oven op 200 graden
- ovenhandschoenen
- aluminiumfolie of iets anders waar de kaart op kan liggen in de oven
- koelpasta
1. Strip de kaart tot deze kaal is:
2. Zoek iets om de kaart op te laten 'zweven' in de oven:
De meeste mensen gebruiken hiervoor proppen aluminiumpapier, echter had ik dit niet voorhanden.
Ik kwam een paar Pentium 2 of 3 CPU's tegen die wel voor donor wilden spelen:
Echter lag de kaart scheef, en ik wist niet of dit kwaad zou kunnen. Dus zocht ik wat verder en kwam ik een aluminium verstekzaagblokje tegen met dezelfde hoogte als een van de heatsinks, perfect!
3. Plaats de kaart op een ovenrooster:
Natuurlijk moet je dit helemaal zelf weten, maar het is makkelijk dat je 'm er kant en klaar in kan schuiven.
4. Plaats de kaart voor 10 minuten in de oven die is voorverwarmt tot 200 graden:
Ja ik moet m'n oven schoonmaken

5. Neem een ijsje tegen de warmte en wacht rustig 10 minuten af:
Leg de ovenhandschoenen al klaar, evenals een plaats waar de kaart kan afkoelen.
6. Haal de kaart voorzichtig uit de oven met de ovenhandschoenen:
Raak de componenten niet aan, want deze zitten nu 'los'. Leg de kaart op z'n rug, dus omgekeert als hoe 'ie in de oven zat.
7. Laat de kaart een uur afkoelen:
Dit zorgt er voor dat de tin opnieuw hecht en stolt.
8. Breng koelpasta aan en schroef de kaart in elkaar:
Nooit teveel koelpasta aanbrengen, een drupje in het midden is veelal genoeg.
9. Testen!
En laat ons uiteraard de resultaten, bij voorkeur met foto's, weten!
Wat kan er mis gaan
Voor de duidelijkheid: deze optie is een laatste redmiddel op het moment dat je je kaart eigenlijk al opgegeven hebt. Er kan heel veel mis gaan.Bij mijn laatste poging viel de kaart bij het uit de oven halen en aangezien de tin nog zacht is rolde natuurlijk de GPU er los af. Hier wat mooie foto's van dat spektakel:
Zoals je ziet is deze methode niet erg geschikt als niet alle condensators op je grafische kaart solid caps zijn.
Maar je houd er wel een unieke sleutelhanger aan over.
F.A.Q.
Deze is opgebouwt uit o.a. vragen waar ik zelf tegenaan liep en die ik bij anderen las.Veel voorkomende vragen die in dit topic worden gestelt komen hier natuurlijk ook bij te staan.
Hoe zit dat met de kunststof connectors?
Gezien de kaart maar voor even in de oven gaat is dit geen probleem.
In alle gevallen die ik gezien heb kunnen ze het gewoon hebben, maar ik zou er niet in knijpen als 'ie net de oven uit komt.
Is het resultaat te zien aan de kaart?
Ja, de kaart verkleurt duidelijk een tint donkerder.
Als je een 2e hands kaart wil kopen, vraag dan om foto's zodat je vrij eenvoudig kan zien of 'ie gebakken is of niet. Vooral aan stickers en wit plastic alsmede de PCIe connectoren is het te zien.
Mijn kaart is erg stoffig
Probeer 'm zo schoon mogelijk te krijgen.
Stof kan vrij snel gaan smeulen en daar zit je niet op te wachten, al zal dat met 200 graden voor 10 mins best meevallen.
Wat voor koelpasta moet ik gebruiken?
Maakt niet heel veel uit. Zelf gebruik ik OCZ Freeze, die werkt best redelijk voor weinig geld.
Let er wel op dat het een koelpasta is die geen stroom geleid, anders kun je kortsluiting krijgen met de SMD componenten die vaak ook nog bovenop de GPU zitten.
Kan dit ook met een magnetron?

Nee

Nawoord
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.Verder mijn excuses als er al een centraal topic als deze was, maar ik kon 'm echt niet vinden.
Oh en, als laatste hoop ik dat 'ie in het juiste subforum staat!