Toon posts:

[Ervaringen] Bakken grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 07:11

Inleiding

Er zijn een aantal beruchte problemen met de nVidia GeForce 8 en 9-series kaarten die soms opgelost kunnen worden met het 'bakken' van de kaart.
In dit geval wordt de kaart 10 minuten op 200 graden gestript in de oven geplaatst en vloeit de tin weer opnieuw.
Als je wat googled op da almighty intarnetz kom je er een hoop meer over tegen, en hier op t.net zie ik de term ook wel eens langsvliegen, maar voor zover ik met de search kon vinden was er nog geen ervaringentopic.

Let wel: dit is niet gelimiteerd tot nVidia kaarten, in theorie werkt dit met alle electronica die op deze manier zijn geproduceerd echter wil ik me wel graag beperken tot videokaarten in het algemeen.

Het probleem

Vaak komt het probleem voor als de kaart te warm is geworden, bijvoorbeeld tijdens een warme zomer met slechte koeling, zoals bij mij afgelopen zomer. Meestal komt het probleem ook pas voor na verloop van tijd, als de kaart uit de garantie is.
In mijn geval was de kaart net een maand uit garantie en toen 'ie in de zomer de 120 graden aantikte volgens Speedfan (pas naar gekeken toen het te laat was) was het snel gedaan. Ik kreeg missende textures, rare crashes of games die totaal niet wilden starten.
Het probleem wordt veroorzaakt door poreus wordende tin waardoor de verbindingen niet meer optimaal zijn of wegvallen.

De oplossing

Veel mensen zullen mij en vele anderen voor gek verklaren, echter is het in theorie best eenvoudig.
Door de (over) verhitting van korte duur wordt de tin weer vloeibaar en vloeit weer netjes tegen de 'pads' aan op zowel GPU/geheugen als de print. Hierdoor worden de weggevallen of slechte verbindingen weer gemaakt/versterkt en werkt de kaart weer, of in ieder geval voor even.
Vaak komt het voor dat het probleem op korte termijn terug komt, maar niet altijd!

De werkwijze

Voorbereiding:
Zorg voor:
- gereedschap
- voorverwarmde oven op 200 graden
- ovenhandschoenen
- aluminiumfolie of iets anders waar de kaart op kan liggen in de oven
- koelpasta

1. Strip de kaart tot deze kaal is:

2. Zoek iets om de kaart op te laten 'zweven' in de oven:
De meeste mensen gebruiken hiervoor proppen aluminiumpapier, echter had ik dit niet voorhanden.
Ik kwam een paar Pentium 2 of 3 CPU's tegen die wel voor donor wilden spelen:

Echter lag de kaart scheef, en ik wist niet of dit kwaad zou kunnen. Dus zocht ik wat verder en kwam ik een aluminium verstekzaagblokje tegen met dezelfde hoogte als een van de heatsinks, perfect!

3. Plaats de kaart op een ovenrooster:
Natuurlijk moet je dit helemaal zelf weten, maar het is makkelijk dat je 'm er kant en klaar in kan schuiven.

4. Plaats de kaart voor 10 minuten in de oven die is voorverwarmt tot 200 graden:
Ja ik moet m'n oven schoonmaken :+

5. Neem een ijsje tegen de warmte en wacht rustig 10 minuten af:
Leg de ovenhandschoenen al klaar, evenals een plaats waar de kaart kan afkoelen.

6. Haal de kaart voorzichtig uit de oven met de ovenhandschoenen:
Raak de componenten niet aan, want deze zitten nu 'los'. Leg de kaart op z'n rug, dus omgekeert als hoe 'ie in de oven zat.

7. Laat de kaart een uur afkoelen:
Dit zorgt er voor dat de tin opnieuw hecht en stolt.

8. Breng koelpasta aan en schroef de kaart in elkaar:
Nooit teveel koelpasta aanbrengen, een drupje in het midden is veelal genoeg.

9. Testen!
En laat ons uiteraard de resultaten, bij voorkeur met foto's, weten!

Wat kan er mis gaan

Voor de duidelijkheid: deze optie is een laatste redmiddel op het moment dat je je kaart eigenlijk al opgegeven hebt. Er kan heel veel mis gaan.
Bij mijn laatste poging viel de kaart bij het uit de oven halen en aangezien de tin nog zacht is rolde natuurlijk de GPU er los af. Hier wat mooie foto's van dat spektakel:

Zoals je ziet is deze methode niet erg geschikt als niet alle condensators op je grafische kaart solid caps zijn.

Maar je houd er wel een unieke sleutelhanger aan over.

F.A.Q.

Deze is opgebouwt uit o.a. vragen waar ik zelf tegenaan liep en die ik bij anderen las.
Veel voorkomende vragen die in dit topic worden gestelt komen hier natuurlijk ook bij te staan.

Hoe zit dat met de kunststof connectors?
Gezien de kaart maar voor even in de oven gaat is dit geen probleem.
In alle gevallen die ik gezien heb kunnen ze het gewoon hebben, maar ik zou er niet in knijpen als 'ie net de oven uit komt.

Is het resultaat te zien aan de kaart?
Ja, de kaart verkleurt duidelijk een tint donkerder.
Als je een 2e hands kaart wil kopen, vraag dan om foto's zodat je vrij eenvoudig kan zien of 'ie gebakken is of niet. Vooral aan stickers en wit plastic alsmede de PCIe connectoren is het te zien.

Mijn kaart is erg stoffig
Probeer 'm zo schoon mogelijk te krijgen.
Stof kan vrij snel gaan smeulen en daar zit je niet op te wachten, al zal dat met 200 graden voor 10 mins best meevallen.

Wat voor koelpasta moet ik gebruiken?
Maakt niet heel veel uit. Zelf gebruik ik OCZ Freeze, die werkt best redelijk voor weinig geld.
Let er wel op dat het een koelpasta is die geen stroom geleid, anders kun je kortsluiting krijgen met de SMD componenten die vaak ook nog bovenop de GPU zitten.

Kan dit ook met een magnetron? :+
Nee :+

Nawoord

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Verder mijn excuses als er al een centraal topic als deze was, maar ik kon 'm echt niet vinden.
Oh en, als laatste hoop ik dat 'ie in het juiste subforum staat! :)

Anoniem: 178962

Oldskool alert: Ik heb mijn oude 9700 Pro ooit nog eens op deze manier gefixed. Doordat die kaarten standaard veel te heet werden ging vaak het geheugen defect. Door even 10 min op 180 a 200 graden te bakken werkt het geheel weer prima. Die kaart werkt nu nog steeds.

Ook de XBox360 is op deze manier vaak nog even tot leven te wekken bij een RROD probleem, alleen is daar een heteluchtgeweer een betere optie.

• JapyDooge
Ahja dat klopt inderdaad, bij de ATi Radeon 9800 Pro heb ik dat ook wel eens gehoord.
Van de X360 heb ik wel eens een filmpje gezien, ik meen dat bakken daar niet zo'n optie was omdat niet alle componenten (condensators, connectoren, kabels) het konden hebben maar een heatgun is ook een optie idd :)

@B_FORCE hieronder: Gaaf filmpje zeg _O_ tnx :D

[Voor 7% gewijzigd door JapyDooge op 19-10-2010 00:05]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Te geniaal :+ _/-\o_ (jammer dat het niet helemaal gelukt is)

Overigens wordt dezelfde truc vaak gebruikt om daadwerkelijk SMD printplaten te bakken.
Zie bv: YouTube: SMD Components self-align in toaster / skillet reflow

Een toaster oven schijnt nog net even iets beter te werken.

One World Concepts

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32
Je hebt je videokaart er verkeerd om inliggen, je moet de chips en condensatoren naar boven richten, anders loop je het risico dat ze er af vallen (ta-daa). De onderdelen aan de onderkant zijn verlijmd, dus daar hoef je minder bang voor te zijn. Andersom, TS doet het goed.

Ook kun je beter alluminiumfolie proppen gebruiken omdat die zelf niet heet worden. Jouw koellichamen zullen loeiendheet zijn geweest, en hadden direct contact met de condensatoren. Die hadden goed kunnen verbranden of ploffen.

Ik heb mijn EVGA 8800GTS (640MB) ook gerepareerd door hem te bakken. Een maand of 4 later is hij weer overleden en heb ik hem vervangen. Wel weer dezelfde symptomen, dus bakken had het mogelijk nogmaals kunnen verhelpen.

4 proppen alu-folie onder alle hoeken, de kant met GPU omhoogomlaag, pak 'm beet 8 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Na een minuut of 5 begint het muffig te ruiken.

@SalimRMAF
Je had het rooster niet in de onderste stand moeten doen. De thermostaat zit waarschijnlijk bovenin. Goed dat dat verwarmingselement 260 graden was terwijl de thermostaat pas 100 meette.

Is het veiligst om de oven voor te verwarmen op de gewenste temperatuur, en de videokaart dan pas te plaatsen.

[Voor 45% gewijzigd door frickY op 19-10-2010 00:55]

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 23:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hoe het niet moet...

Burn Baby BURN 8)

:( Gesmolten smurie valt naar beneden. Ook een paar onderdelen vallen naar beneden.

Helemaal verbrand... Bruine papiertjes, na 9 minuten @190 graden. (Oven=Made in Turkey :X ) Wss betekend 190 graden 910 graden o.i.d. :|

Gulfstream G650

• JapyDooge
frickY schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:44:
Je hebt je videokaart er verkeerd om inliggen, je moet de chips en condensatoren naar boven richten, anders loop je het risico dat ze er af vallen (ta-daa). De onderdelen aan de onderkant zijn verlijmd, dus daar hoef je minder bang voor te zijn.
Hmm ik heb er juist extra op gelet bij foto's van anderen die het deden, en daar lagen ze juist overal zo :P
Ook kun je beter alluminiumfolie proppen gebruiken omdat die zelf niet heet worden. Jouw koellichamen zullen loeiendheet zijn geweest, en hadden direct contact met de condensatoren. Die hadden goed kunnen verbranden of ploffen.
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al, helaas had ik geen alu folie tot m'n beschikking :'(
Ik heb mijn EVGA 8800GTS (640MB) ook gerepareerd door hem te bakken. Een maand of 4 later is hij weer overleden en heb ik hem vervangen. Wel weer dezelfde symptomen, dus bakken had het mogelijk nogmaals kunnen verhelpen.

4 proppen alu-folie onder alle hoeken, de kant met GPU omhoog, pak 'm beet 8 minuten op 200 graden. Na een minuut of 5 begint het muffig te ruiken.
Bedankt voor je tips en ervaring :)

• frickY
JapyDooge schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:49:
Hmm ik heb er juist extra op gelet bij foto's van anderen die het deden, en daar lagen ze juist overal zo :P
Nu breng je mij ook aan het twijfelen. Ik heb er toen ook nog extra naar gezocht en dacht toch dat de GPU kant omhoog moest. Maar kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat en jij het inderdaad goed zegt...

Overigens was hier inderdaad al min of meer een algemeen topic voor; Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten en Cassius in "Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten"
Waaruit blijkt dat de componenten inderdaad omlaag moeten :)

[Voor 11% gewijzigd door frickY op 19-10-2010 00:53]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 20:23
Heb een tijdje terug van een medetweaker een Zepto Laptop met een onboard 8600mgt overgenomen met zonder beeld dus, probleem is allwwn dat het complete mobo gebakken moet worden (wat ik ondertussen al heb gedeaan maar korter en kouder zonder succes) hebben er hier ervaring mee?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• frickY
Doorgaans wordt voor laptops een hete luchtpistool gebruikt om alleen de GPU te verhitten. Op een laptop-mobo zitten meestal verschillende plastic onderdelen die je niet kunt verwijderen en die de oven waarschijnlijk niet overleven.

Ik ben wel enkele succesverhalen tegen gekomen betreft de 8600M, en een hete luchtpistool.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 20:23
k tnx maar ga het verhaal toch maar eens uitbesteden denk ik...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:58
waarom post je het niet in dit topic? Daar staan al 40 pagina's met ervaringen ;)

edit: vanzelfsprekend niet afdoend aan de super goede uitleg. Het zou een goede topicstart zijn, dus ik ben het eens met visto. Ben benieuwd wat de modjes vinden?

[Voor 35% gewijzigd door Zeus op 19-10-2010 01:43]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 20:43

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Goeie uitleg @heer Hertog misschien leuk om de reacties aan dit topic toe te voegen/samen te voegen ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 21:59

Nemesizz

Untouchable

Zie altijd 8 en 9 serie kaarten in topics, terwijl de problemen al vanaf de 6 serie gaande zijn.

Heb zelf al meerdere 6 serie kaarten gebakken (zowel kaarten als laptop chips), en ook meerdere malen 8 serie kaarten (ook zowel laptop als desktop). M'n 7900 had dit probleem ook (en volgens xfx forum van toen was ik niet de enige). Dus de 6, 7 , 8 en 9 (wat eigenlijk een 8 rebrand is) hebben er allemaal last van het probleem dat er microbreukjes ontstaan.

De wat oudere geforce 5 (of FX) en 4 kaarten heb ik nog niet gezien met deze problemen (kunnen ook wel dood met artefacts, maar dan helpt bakken ook niet meer).

Enige verschil met de 6 en 7 tov de 8 en 9 serie is, is dat de 6 serie vaak pas na 3 jaar de geest geeft (en vaak al door hun 1e eigenaar gedumpt zijn), de 7 serie vaak binnen de garantie al kapot ging (dus RMA, nieuwe kaart, en je hoort niemand klagen), en de 8 en 9 nou nét buiten garantie massaal kapot gaan en dan zie je massaal topics geopend worden.

En ja, ook (bepaalde) Xbox360 en PS3 kuren kun je fixen door het apparaat te bakken...mits het probleem gerelateerd is aan loslatende contacten/micro breukjes.

• JapyDooge
Bedankt voor je informatie :) ik wist dat het al langer werd gedaan maar dacht dat het voor grafische kaarten vrij nieuw was (in ieder geval voor mij).

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:54
warhamstr schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:54:
Heb een tijdje terug van een medetweaker een Zepto Laptop met een onboard 8600mgt overgenomen met zonder beeld dus, probleem is allwwn dat het complete mobo gebakken moet worden (wat ik ondertussen al heb gedeaan maar korter en kouder zonder succes) hebben er hier ervaring mee?
Ik heb mijn Zepto 6224w met defecte 8600m GT ook 4 of 5 keer gebakken in de combimagnetron. Volgens mij iedere keer op 8 minuten op 180 graden. En toen deed die het weer, meestal voor 2-3 weken en dan hield de 8600m GT er weer mee op....Na 5 keer had ik er genoeg van om een hele avond kwijt te zijn aan het uitelkaar en inelkaar zetten van de laptop, dat ik maar een nieuwe laptop heb gekocht. Probleem met de Zepto 6224w is dat de grafische kaart gewoon te warm wordt ( slecht ontwerp van de behuizing ).

• Nemesizz
  • Laatst online: 29-05 21:59

Nemesizz

Untouchable

Had ik met 2 acer laptops met geforce 6100go. Heb ze inmiddels al 4x gebakken ofzo maar ze geven het steeds sneller op. Afgelopen weekend beide nog gebakken, de 1 werkte weer de ander is finito (ga het ook niet weer proberen bij die). De Acer 9300 heeft ook meerdere design flaws, oa de luchtinlaat dicht getaped (van binnen uit, dus fout van acer zelf) en te kleine ventilatie gaten. Daarnaast gaat de fan pas aan als de processor 50 graden word (ondertussen is de videochip dan al loeiheet). Maar zelfs al worden ze niet meer heet (grote gaten onderin de laptop gezaagt en fan nonstop op 100% gezet) gaan ze gewoon weer kapot.

Bakken is ook meer iets van een tijdelijke fix, totdat je een vervanger hebt. Een permanente fix is het helaas niet, ze gaan hoe dan ook weer kapot.

• JapyDooge
Niet altijd Nemesizz, ik heb iemand die een 8600 gebakken heeft die het inmiddels (anderhalf jaar later) nog steeds doet. Maar het is wel uniek.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:03

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

ik maak heel vaak laptops met nvidea chips zo af en toe ook een gewone kaart, beste manier, en de meeste controle over wat je doet, is............... (spanning opbouwen pom poem pom poem)

Verfbrander

...

• Robbels
  • Laatst online: 16-05 13:22
Mooi Topic, had al vaker hiervan gehoord maar nooit zelf getest ofzo.
Geld dit ook voor de Ati 3870 eigenlijk? Daar heb ik ook problemen mee. Hij doet het wel maar veel artefacts bij Windows al. Geld dit dan als slechte contacten of gewoon van een gestorven kaart (oververhitting).
Kortom bakken of weggooien? Hij is al tijden uit garantie in ieder geval.

• JapyDooge
Bakken kun je altijd proberen, het komt met nVidia kaarten vaker voor maar je zal niet de eerste zijn die een ATi fixed :)

• Robbels
  • Laatst online: 16-05 13:22
hehe ach om het tweakeren dan maar! hij ligt nu al een jaar te verstoffen in de kast. Maar eens proberen lukt het dan lukt het zo niet dan niet :).

• JapyDooge
Robbels schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:49:
hehe ach om het tweakeren dan maar! hij ligt nu al een jaar te verstoffen in de kast. Maar eens proberen lukt het dan lukt het zo niet dan niet :).
En, is het al gelukt? :9

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Mocht iemand een kaart nodig hebben om te proberen of gewoon niet zijn eigen kaart willen riskeren. Ik heb een 9800GTX+ die de symptonen vertoont van een kaart die gebakken moet worden. Kan voor twee tientjes worden opgehaald en Den Haag.

Inclusief HR GT3 koeler.

• Patjeee
  • Laatst online: 24-05 23:23

Patjeee

Ik woon in Boston MA

[quoute]6. Haal de kaart voorzichtig uit de oven met de ovenhandschoenen:
Raak de componenten niet aan, want deze zitten nu 'los'. Leg de kaart op z'n rug, dus omgekeert als hoe 'ie in de oven zat.
[/quote]
is het niet gewoon beter om de kaart in de oven te koelen met de deur open ..?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 11:16
Dat lijkt mij ook, dan heb je naar mijn idee minder kans dat door de snelle afkoeling de verbindingen (opnieuw) springen.

Heb ook nog 2 laptops met een 8xxx serie erin, ook maar eens proberen (en ook nog een radeon 9800XT :p).

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 14:44
Hier een 8400M achtig iets keertje gedaan. Ging prima, kaart op bak papier 8P gelegd en gaan met de banaan. Kaart niet gekeerd of iets dergelijks, wel goed schoongemaakt en af laten koelen.

• spNk
Goed, ik ben 2 condensatoren verloren bij de 9800XT :P.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Over de oorzaak in de topicstart: het probleem komt niet alleen na een te hoge temperatuur, maar wordt veroorzaakt door temperatuurschommelingen. Als je dus maar vaak genoeg je pc aan- en uitzet, heb je kans met dit probleem te maken te krijgen ook al wordt je GPU nìet schrikbarend heet. Wel versnelt een hogere temperatuur dit proces aanzienlijk, want low-end 8400GS'en en zo heb ik nog helemaal niet langs zien komen. Vooral mobile-GPU's, 8800's, en 9800GX2's.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 12:05
8400GS is zeker wel te vinden in het dode kaarten topic :$

• spNk
Dat heeft meer te maken met dat deze passief gekoeld word, en dus ook behoorlijk warm lijkt mij.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 10:06
toch wel grappig, al 2 jaar een 8600 GTS XXX edition, nog nooit problemen mee gehad, gaat rustig 800 Mhz op de core, 105 graden max, ook deze zomer :P 8400M G in de laptop zitten, zelfde leeftijd ,ook nog geen problemen mee gehad :)

wat betreft het bakken, ik loop ergens stage en daar hebben ze een BGA(oid) machine, die dus dat bakken doet, met 2 verwarmingselementen, en dan de chip eraf, en nieuwe chip erop, dit word gedaan met Acer mobo's met een geforce chip erop (geen idee welke), dus afgezien van de provisorische oplossingen, is er ook een professionele versie hiervan(al heb ik begrepen dat we de enige in nl zijn die dat doen :P)

• KevX4
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-03-2017
Ik ga het deze week eens proberen met mijn 4870X2.

Als dit niet gaat werken wordt het toch een nieuwe kaart kopen :p.

Ik laat het hier wel ff zien als het lukt/mislukt =].

| www.sawmedia.nl |

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:12
Ik heb aan het begin van de zomer een 8600M GS gebakken nu, na 6 maanden is hij er weer mee opgehouden.
Ik ga niet opnieuw bakken, ik geloof dat de levensduur steeds korter wordt? Maar toch een extra half jaar is niet gek :D

My favorite programming language is solder.

• spNk
Goed, ik heb de condensatoren terug geplaatst en opnieuw gebakken (kaart met de gpu naar boven) en hij zit weer goed vast :P. Jammer alleen dat ik geen AGP 8x systeem meer heb om hem in te testen :+.

• JapyDooge
Er is overigens een vrij eenvoudige verklaring waarom dit probleem vroeger minder voorkwam heb ik vernomen.
Tegenwoordig moet apparatuur voldoen aan de ROHS regels wat o.a. wil zeggen dat er geen loodhoudende tin gebruikt mag worden. Het lood in de tin zorgde er juist voor dat het nog een beetje zacht bleef wat een hoop problemen als deze voorkwam in het verleden.

Edit: en daarnaast natuurlijk de verkleining van onderdelen :)

[Voor 8% gewijzigd door JapyDooge op 10-11-2010 11:11]

• artificial_sun
  • Laatst online: 08:56
Ik heb pasgeleden een Quadro FX2500M (notebook)kaart succesvol gefixt met de oven truk. Ik heb dit gedaan in een combimagnetron. Ik zal binnekort mijn temperatuur curve eens opzoeken (moet toch een 2e kaart doen) en hier posten.

Stadia was beter....

• spNk
Volgens mij is 10min afkoelen overigens al lang zat. Tin koelt erg snel af en dat is dan ook mijn ervaring. Na 5min uit de oven kon ik alles al aanraken, sommige onderdelen waren nog lauw (condensatoren) maar de core e.d. voelden gewoon al koud aan.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Darkasantion

Just keep swimming!

Kan dit eventueel ook werken met een Geforce 7600 GT AGP? Heb 2 liggend ie moeilijk doen, zou dus aan de tin kunnen liggen :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• spNk
Gewoon proberen lijkt me? Wat heb je te verliezen :p

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Darkasantion schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:06:
Kan dit eventueel ook werken met een Geforce 7600 GT AGP?
Ja, de GF7000 kwam dit probleem ook bij voor.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:45
Hmm, misschien eens een oude kapotte kaart bakken voor een leuke sleutelhanger :Y)

Hoe kan je die GPU in een sleutelhanger veranderen? Ik neem aan dat je daar niet gewoon een gaatje in kan boren :9

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• spNk
Zou niet weten waarom niet?

• JapyDooge
Gamebuster schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:31:
Hmm, misschien eens een oude kapotte kaart bakken voor een leuke sleutelhanger :Y)

Hoe kan je die GPU in een sleutelhanger veranderen? Ik neem aan dat je daar niet gewoon een gaatje in kan boren :9
Jahoor, eventueel van te voren een gat er in meppen met priem+hamer maar met een metaalboortje en goed vastzetten gaat dat prima :+

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet bekend welke componenten veelal problemen geven ?

Je zou dan met een heel kleine soldeerbout kunnen proberen die verbindingen opnieuw te verwarmen

• JapyDooge
Er zijn wel wat mensen die het met een verfafbrander doen op geheugen/gpu.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:45
JapyDooge schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:54:
[...]

Jahoor, eventueel van te voren een gat er in meppen met priem+hamer maar met een metaalboortje en goed vastzetten gaat dat prima :+
Leek mij dat zo'n GPU dan breekt, maar ik zal het eens proberen een keertje als ik niets te doen heb en die kaart zie liggen :P

Heb ook nog een kapot SLi moederbord met zo'n dikke nvidia chipset; komen ook vast leuke sleutelhangers vanaf.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Pukker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 12:04
Heb ook nog een aantal kaartjes gebakken.
8800GTS 640mb --> Doet het weer perfect :D
8800GTX --> strepen verdwenen :) maar naar 10seconde gamen viel de computer steeds uit :F
ATi x1650 pro --> Niet geholpen
9800GX2 --> ook niet geholpen :'(

Ik had ze niet al te lang gebakken +- 6-8 minuten op 200 graden. En daarna een kwartier laten afkoelen met de oven half open.

• KevX4
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-03-2017
Ik heb gisteren 'even' mijn HD4870X2 even in de oven gebakken :)

En verheugend nieuws, hij werkte weer!
En nu nog hopen dat hij het nog een poosje blijft doen.

Hieronder ff een plaatje van m'n kaart, gezellig boven op de oven met een HP-netbook mobo'tje.

Mijn werkvolgorde :

1. Kaart uit elkaar schroeven
2. Alle koelpasta/koelstickerresten verwijderen. [Belangrijk omdat die op hoge temp nog wel eens vlam kunnen vatten, wat erg goed werkt is nagellakremover.]
3. Ondertussen oven verwarmd naar 200 graden
4. 3 proppen gemaakt van Alu-folie om de kaart recht te houden in de oven en om geen direct contact te krijgen met het ijzer.
5. Countdown timer ingesteld op 10 minuten.
6. Ramen en deuren opengezet omdat het allemaal niet naar koekjes ruikt
7. Na 10 minuten de oven een stukje opengezet en de kaart ongeveer 30 minuten af laten koelen.
8. Koelpasta weer aangebracht
9. Kaart weer in elkaar geschroefd.
10. Kaart weer terug in m'n pc gestopt.

[Voor 52% gewijzigd door KevX4 op 16-11-2010 16:00. Reden: bericht wijzigen, duh]

| www.sawmedia.nl |

• artificial_sun
  • Laatst online: 08:56
ik denk dat het wel belangrijk is om niet zomaar je oven op 200 graden te zetten en dan daarna de deur open te trekken.

Ik heb zoiets gedaan (exact moet ik nog opzoeken):

- Kaart in de oven (alles wat niet warm hoeft/mag worden inpakken in alu folie)
- opwarmen naar 140 graden daarop 1 minuut laten voorverwarmen
- verder verwarmen naar 180 graden 30 sec wachten
- even pieken naar 200 (of 210 dacht ik)
- oven daarna op 160 zetten 1 minuut (dus koelt af tot 160)
- daarna uit en dichtlaten (niet actief laten koelen) 10min
- dan oven open 15min

En klaar is kees

Stadia was beter....

• JapyDooge
Gamebuster schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:57:
[...]

Leek mij dat zo'n GPU dan breekt, maar ik zal het eens proberen een keertje als ik niets te doen heb en die kaart zie liggen :P

Heb ook nog een kapot SLi moederbord met zo'n dikke nvidia chipset; komen ook vast leuke sleutelhangers vanaf.
Zorgen voor een stevige ondergrond (stuk hout oid) zodat ie niet kan buigen/breken in die richting, dat helpt :P

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Gister dezelfde truuk met een Asus 8500GT Silent gedaan, had last zomaar last van "blokkerig beeld". Werkt weer als vanouds. Afweging was simpel: buiten de garantie? gewoon doen!

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee