Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:28
Goedendag beste Tweakers,

Ik heb een dringende vraag: gisteren heb ik een klant gehad die te veel leed onder de problemen van Vista, en daarom graag wilde upgraden naar Windows 7. Meteen aangeboden, eerst een backup gemaakt van de hele C:\ schijf, wat naast de HP en de RECOVERY schijf alle schijfruimte opeiste. Toen de schijf geformatteerd en Windows 7 erop geïnstalleerd. omdat het belangrijkste probleem de mail was (Windows Live Mail kon opeens niet meer in de mailserver komen, pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl) heb ik eerst nog in Windows Vista nog geprobeerd te kijken of dat gewoon nog op de lossen was. Helaas, geen enkele combinatie van e-mail adres, wachtwoord en gebruikersnaam was mogelijk.
Toen ben ik er eigenlijk maar blindelings vanuit gegaan dat het probleem lag bij Vista en Windows 7 Home Premium geïnstalleerd, toen is het mij gelukt in Microsoft Office Outlook 2007 in Windows 7 wél toegang te krijgen tot het versturen en ontvangen van mails, dus dat probleem was verholpen. verder nog alle licenties gecontroleerd, en toen maar het Windows.old bestandje eruit geknikkerd.
Vanavond langs geweest bij de klant, alles geïnstalleerd, alles werkt nog prima, één keer nog een melding gehad dat Office illegaal zou zijn, maar dat is een foutje geweest, maar nu bleek dus dat er in Windows Live Mail een heleboel belangrijke mails waren opgeslagen in de zogeheten map 'bewaren'. Bele belangrijke mails als wachtwoorden, belastingteruggave en belangrijkst, mails van zijn baan, de NVVE. er zit een onwaarschijnlijk groot belang in deze mails. Is er nog een mogelijkheid dat deze mails nog ergens op een systeemherstelpunt of iets dergelijks nog zijn opgeslagen? In de periode Windows Vista kan ik niet meer komen ben ik bang.
Ik weet verder ook niet hoe Windows Live Mail werkt, maar is er een mogelijkheid dat dat ergens op een server staat opgeslagen? Kan het helpen om de laptop te herstellen tot vlak na de herinstallatie, om nog bij de map Windows.old te komen? Ik weet in ieder geval niet meer zeker wanneer ik de map Windows.old heb verwijderd.

Graag reacties!

Met vriendelijke groet,

Naarden 4ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar je hebt toch een backup van de C: schijf van voor de herinstallatie? Kan je daar niet meer bij?
De mails worden niet in de Windows map opgeslagen maar in de Users map. Ik snap sowieso niet wat je met die map wilt, opnieuw in Windows Vista booten? Je hoeft niet in het oude OS te zitten om bij de mailtjes te komen, als die op de harde schijf staan kan je daar ook gewoon via Windows 7 bij.

De kans dat de mailtjes opgeslagen zijn op de server van Ziggo zijn klein. Standaard verwijdert hij de mailtjes van de server zodra Live mail ze binnen haalt. Tenzij dit anders ingesteld staat, maar dan zou de ruimte bij Ziggo binnen no-time vol zitten als je het over duizenden mailtjes hebt.

[ Voor 65% gewijzigd door fsfikke op 28-10-2010 21:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:25
Het eerste wat nu in me opkomt is de pc in ieder geval uit laten staan!! Dan zou recovery software misschien nog wat terug kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 08:01
Jup, backup gebruiken of evt kijken wat je met de hd kan in een ander systeem qua recovery software.

Trouwens, als het zo belangrijk was, heeft de eigenaar dan geen eigen backups rondslingeren?

[ Voor 32% gewijzigd door TafkaT op 28-10-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Haan

dotnetter

Waar is die backup gebleven? Een beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je geen externe schijf om backups op te slaan? Je hebt het over een klant, dus jij verricht blijkbaar tegen betaling service aan pc's, dan is dat toch een van de dingen die je als eerste aanschaft? En die klant had ook geen eigen backup? Als je zoveel emails hebt die blijkbaar erg belangrijk zijn, zorg je toch voor een backup |:(

Verder eens met hierboven, niks meer met de schijf doen, en kijken of er nog wat te recoveren valt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery
Verder met de personen hierboven, waarom niet gewoon de backup terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Gewoon de mailmappen uit je backup terugzetten? Lijkt me simpel...

Locatie is iets van:

C:\Users\$user\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail

Als je dat niet zelf kan bedenken/oplossen vraag ik me wat jij met het sleutelen aan computers doet

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 28-10-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:47

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Terw_Dan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:27:
Verder met de personen hierboven, waarom niet gewoon de backup terugzetten?
Ik denk dat dit het probleem is:
naarden 4ever schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:05:
...en toen maar het Windows.old bestandje eruit geknikkerd...
Blijft natuurlijk dom van de eigenaar van die computer dat die voor data van "onwaarschijnlijk groot belang" geen backups heeft gemaakt. Het lijkt wel alsof iedereen dit op de harde manier moet leren.

Probeer dat windows.old bestand (dat is je image neem ik aan, of bedoel je daarmee de standaard map die windows aanmaakt als je het installeer op een systeem waar al een versie van windows staat?) te recoveren, daarvoor zijn hierboven al tips gegeven.

Nog een tip van flip: kopieer data zoveel mogelijk naar een eigen partitie op de harde schijf, liefst nog een fysiek andere schijf voorafgaand aan het herinrichten. Ik lever ook nooit iets op waarbij OS en data op dezelfde partitie staan eigenlijk (doe het alleen voor kennissen en vrienden). Daarnaast altijd backup maken op een extern medium voor het daadwerkelijk formatteren/herinstalleren.

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Haan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:14:
Waar is die backup gebleven? Een beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je geen externe schijf om backups op te slaan? Je hebt het over een klant, dus jij verricht blijkbaar tegen betaling service aan pc's, dan is dat toch een van de dingen die je als eerste aanschaft? En die klant had ook geen eigen backup? Als je zoveel emails hebt die blijkbaar erg belangrijk zijn, zorg je toch voor een backup |:(

Verder eens met hierboven, niks meer met de schijf doen, en kijken of er nog wat te recoveren valt.
Ik heb het wel gebackupped, uiteraard. maar als ik eerst de Vista backup weer terug moet zetten (m.a.w. moet booten in Vista) en dan alle mappen opnieuw backuppen, en dan vervolgens weer Windows 7 te gaan installeren, is een enorm werk. aangezien ik niet zo heel regelmatig met Live Mail werk, kon ik de mappen ook niet vinden, en dat is de reden dat ik ze blijkbaar over het hoofd heb gezien.

Vandaag maar weer even langs gaan (zodirect half 11) om maar een systeemherstel van vlak na de W7 installatie. erg jammer, maar dat hoort bij de service eh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:02
naarden 4ever schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:04:
[...]

Ik heb het wel gebackupped, uiteraard. maar als ik eerst de Vista backup weer terug moet zetten (m.a.w. moet booten in Vista) en dan alle mappen opnieuw backuppen, en dan vervolgens weer Windows 7 te gaan installeren, is een enorm werk. aangezien ik niet zo heel regelmatig met Live Mail werk, kon ik de mappen ook niet vinden, en dat is de reden dat ik ze blijkbaar over het hoofd heb gezien.

Vandaag maar weer even langs gaan (zodirect half 11) om maar een systeemherstel van vlak na de W7 installatie. erg jammer, maar dat hoort bij de service eh...
Waarom backup je het dan niet gewoon rechtstreeks van de root zonder installatie's maar alleen de file's ?.
Dan had je in Windows 7 nu zo kunnen zeggen van opstarten outlook > import > file's van je backup klaar ? (4min werk )\

[ Voor 22% gewijzigd door Mektheb op 29-10-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Aha, dus als ik het goed begrijp, bedoel je met 'backup' maken dat je de backup-functie van Vista had gebruikt? En daarmee niet de hele disk, maar een aantal mappen waarvan jij of de klant dacht dat ze als enige belangrijk waren? Dat zou wel een 'beetje dom' <insert Maxima accent /> zijn ja. Als je gewoon de hele C: schijf had gekopieerd was er nu niks aan de hand geweest.

Een herstelpunt terugzetten heeft trouwens geen zin, want dat zet geen data terug, alleen system files en programma's e.d. Het enige dat je er mee bereikt is dat je straks ook geen data meer kan redden met file recovery tools, dus ik zou dat ten zeerste afraden om te doen!

[ Voor 26% gewijzigd door Haan op 29-10-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 20:25
[...]

De oplossing staat al in dit onderwerp. Als je in je backup schijf naar de Windows Live Mail schijf gaat (C:\Users\$user\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail?) en die data naar de huidige installatie kopieert zou het zomaar eens kunnen werken. Windows 7 en Vista verschillen niet, en de oude installatie heb je nu sowieso niet meer, dus je kunt, naar mijn weten, ook geen systeemherstel toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar je zet je data toch nooit op je besturingssysteemschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

En anders de backup terug zetten op een andere PC. Dan heb je daar vista op staan. Deze geeft dan wel erros mbt drivers etc. Maar die kan je negeren. Gewoon snel naar de livemail locatie gaan en dat op een USB disk zetten.
Die kan je dan op de klant van de PC zetten en klaar.
Je hebt vast wel een laptopje die je kunt gebruiken hiervoor. Hoef je niet de pc van de klant helemaal opnieuw te doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
theHoff schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:19:
Maar je zet je data toch nooit op je besturingssysteemschijf?
Wij niet, die klant met duizenden belangrijke email wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met in ieder geval Outlook 2003 kun je ook verwijderde items herstellen door in de map Verwijderde Items te kijken, vervolgens te kiezen voor Extra en dan Verwijderde items herstellen selecteren.

Of en hoe een dergelijke functie werkt in Outlook 2007 weet ik niet.
Wellicht een tip om voortaan IMAP te gaan gebruiken voor e-mail ipv POP, dan blijft de mail op de server staan, POP download altijd en verwijderd daarna het bericht van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Aghanim schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:22:
[...]

Ik doe het ook met bepaalde data, omdat mijn OS disk een SSD is en dus lekker snel. Maar ik zorg er wel voor dat die data altijd gesynct is naar een externe backup schijf.
CptChaos schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:23:
Met in ieder geval Outlook 2003 kun je ook verwijderde items herstellen door in de map Verwijderde Items te kijken, vervolgens te kiezen voor Extra en dan Verwijderde items herstellen selecteren.
Of en hoe een dergelijke functie werkt in Outlook 2007 weet ik niet.
Er is geen data verwijderd in Outlook / Windows Mail, maar de data op de schijf is weg..
Wellicht een tip om voortaan IMAP te gaan gebruiken voor e-mail ipv POP, dan blijft de mail op de server staan, POP download altijd en verwijderd daarna het bericht van de server.
Ook bij POP kan je instellen of de berichten op de server moeten blijven staan, of niet.

[ Voor 85% gewijzigd door Haan op 29-10-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:03

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik gebruik ook Windows Live Mail, via mijn hotmail account. Nu staan dus al mijn mails, ook diegene waar ik een aparte map voor heb gemaakt(toevallig ook "bewaar mails" genoemd), gewoon op m'n hotmail server. Een paar duizend mails moet geen probleem zijn voor een mail server, tenzij er erg grote bijlages aan zitten. Dus als ik jouw was zou ik is op z'n ziggo webmail inloggen, grote kans dat daar nog alles staan....

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eerder zeggen dat het bij slecht voorbereid werk hoort, je moet gewoon een fatsoenlijke backup maken en een image van het gehele systeem, gaat er dan iets mis of mis je iets kan je gewoon die image booten vanaf een spare hardeschijf en dan direct de bestanden eruit vissen. Als je zoiets professioneel (lees: voor geld) doet dan moet je hier ook rekening mee houden en zorgen dat als er iets mis gaat het razendsnel op te lossen is, het is namelijk zeer klantonvriendelijk om zonder een goede plan van aanpak of duidelijke kennis van zaken zoiets aan te pakken. Mail backuppen is tegenwoordig cruciaal en dat moet je van te voren allemaal afvangen.
Heb je nu niet direct wat aan, maar in te toekomst misschien wel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, iets zegt me dat TS dit niet had moeten doen, Windows.old is een backup mechanisme van een niet-formatterende installatie: dit is je oude windows folder inclusief de userfolders.

Windows.old is dan ook géén bestand, maar een directory/map (of hoe je het ook wilt noemen)!!!!!

Hierin staat dan ook de appdata inclusief mailfolders van de user die bij de vorige Windows installatie hoorde:

C:\windows.old\Users\$user\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail

In de regel geld: red daar uit wat je kan redden, en als je de schijfruimte niet nodig hebt: laat het staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vind het wel apart bij een foutmelding van inloggen op zijn pop3, je maar een complete herinstallatie van een OS gaat doen. Test je dan niet eerst via webmail, of de specifieke foutmeldingen?
Aghanim schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:22:
Een standaard outlook zet de data gewoon onder de User map, op de OS schijf. Natuurlijk niet slim, maar als jij regelmatig een OS backup maakt, heb je nooit problemen met het opslaan op je OS schijf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
NoFearCreations schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:26:
Dus als ik jouw was zou ik is op z'n ziggo webmail inloggen, grote kans dat daar nog alles staan....
TS schreef : pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl
Is een andere manier van werken dan jij via Hotmail. In de webmail van Ziggo gaat hij het niet terug vinden.

TS :
Voor een volgende keer :
http://www.todo-backup.com/ , gratis een image mee maken naar bij voorkeur een externe schijf. Image is te mounten en daardoor kun je erg eenvoudig "live" nog bestanden en mappen terugzetten naar de nieuwe installatie.

Of : gewoon goed uitvogelen waar de data van de klant zit, en de juiste folders backuppen dmv kopieren.

Benadruk ook het belang van backups naar de klant. Maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn nu.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ben dus nu op de plaats waar het fout is gegaan, Windows.old is niet meer te redden en de backup vindt hij blijkbaar niet terug...

WAAR IS HET FOUT GEGAAN:
De dag dat ik de laptop kwam ophalen bij de klant (Wo 27 okt rond 11 uur) zijn we even langs alle bestanden gegaan en is hij/ben ik vergeten langs Windows live mail te gaan. Daar zijn dus alle mails gewoon over het hoofd gezien. uiteraard heb ik van de backup alle contacten teruggezet, maar daar houd het ook op. en nu zit ik met het probleem dat ik nog had gevraagd of alles oké was, dus knikkerde ik de backup er maar af. echter 2 dagen later komt teboven dan de hele map documenten verkeerd is teruggezet en dus ook de hele map 'bewaren' gewoon weg is. niet gekopieerd, en dus nergens meer te bereiken.
Nog even gevraagd of de klant zeg backups maakte, op de oude laptop van <2007 wel, maar daarna niet meer. dus die files kan ik daaruit nog redden. de rest is gewoon verloren ben ik bang...

En daarom ook gewoon Ultimate installeren, die behoudt in een dergelijk geval wel gewoon alle bestanden.

Dus om het even op een rijtje te zetten:
Geen backup meer aanwezig.
Systeem mist dus mailbestanden en tekstdocumenten uit Mijn Documenten.
Systeemherstel gaat niet werken
De mail ging via een pop-server/smtp, dus daar is ook niks te halen
De klant maakte zelf ook geen backups. Ga hem daar wel van overtuigen het wel weer te doen.
De map Windows.old is ook na systeemherstel niet meer hersteld (vreemd, want bij Ultimate was dat wel zo... afijn.)
Is er ergens nog iets te redden?

EDIT: crap! de Ext. HDD is dus overleden... printje is doorgebrand. motor werkt nog, maar de computer kan helemaal niks meer zien. DAAAAAMMMNNN.....

[ Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 29-10-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik begin het te snappen, maar de manier waarop er te werk is gegaan is in mijn ogen nogal vreemd.
Maar ik denk je dus een data recovery moet gaan uitvoeren, getdatabackfromntfs of iets in die geest.

edit: dan zit daar het probleem van het heen en weer kopieren wat dus niet goed is gegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Mektheb op 29-10-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ja dat is al gezegd: Thematopic: Datarecovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:11
Lekker geregeld. Je vraagt toch aan je klant wat hij allemaal gebruikt?
En als je het niet zeker weet maak je toch even snel een image naar een externe hd voordat je begint? Geen moeite en bespaart je een hoop gedoe achteraf mocht het mis gaan.
En gooi die image niet direct na 1 dag weg, maar wacht even een week totdat je zeker weet dat alles goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een tip: Ga dit werkt niet meer doen (in ieder geval niet zonder goed plan van aanpak), kennelijk neem je het niet serieus genoeg en heb je absoluut geen idee wat er bij komt kijken, de klant had weliswaar zelf aan moeten geven wat gebackupped moest worden en heeft zelf gezegd dat alles nu in orde is, maar hier had je je vooraf voor moeten indekken. Nu zit jij met een klant waar niks meer bij werkt wat min of meer door jou komt.

Sowieso kijken wat je nog kan recoveren van de oorspronkelijke schijf, hoewel ik vrees dat alles overschreven is. Daarna kijken of je die externe schijf eventueel kan (laten) repareren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom ben je in vredesnaam nog op die schijf aan het klooien? Recover eerst die windows.old dir met een recoverprog als dat blijkbaar de enige plek is waar je je data hebt staan. Herstelpunten maken e.d. zorgen er alleen maar voor dat de data mogelijk overschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
En maak in het vervolg gewoon een image van de schijf die je gaat herinstalleren. Ik doe het ook altijd op die manier, ik maak een image van de schijf, zet die weg op een veilige locatie, doe dan een reinstall, ik zet de data terug, en bewaar de image nog een tijdje. Mochten ze dan achteraf toch nog data missen dan kan ik simpelweg de image erbij pakken en de desbetreffende data uit de image halen.

Sterkte in ieder geval, ik weet hoe je je voelt. Heb op de PC van m'n ouders een keer perongeluk door een virus alle vakantiefoto's laten verdwijnen. Die heb ik toen godzijdank teruggekregen met GetDataBack for NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ben nu aan de slag gegaan met Smart Data Recovery... Eerst maar eens een serial kopen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:19:
Lekker geregeld. Je vraagt toch aan je klant wat hij allemaal gebruikt?
En als je het niet zeker weet maak je toch even snel een image naar een externe hd voordat je begint? Geen moeite en bespaart je een hoop gedoe achteraf mocht het mis gaan.
En gooi die image niet direct na 1 dag weg, maar wacht even een week totdat je zeker weet dat alles goed werkt...
Weet ik, maar de harde schijf zat al zo goed als vol, en ik had nog een computer die nog gebackupped moest worden... Echt geld om een nieuwe Ext. HDD te kopen heb ik ook niet echt.
Maar goed, Paretologic Data Recovery laat ik wel even tijdens het krantenlopen zodadelijk wel even pruttelen, ik hoop dat er dan vanavond enkele duizenden .eml en .docs uitrollen. Dan weer maar een nieuwe clear install en dan moet alles in orde zijn. en dan back ik het maak up op mijn int. HDD.
Even wachten tot hij terug is van boodschappen doen, dan vraag ik even of dat ding mee kan. Helaas...

EDIT: Ik ga de schuld niet volledig bij mij neerleggen. de klant had ook duidelijker kunnen zijn in de files die bewaard moesten blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 29-10-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11-2022

Str1ngS

Boe!

naarden 4ever schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:39:
[...]
EDIT: Ik ga de schuld niet volledig bij mij neerleggen. de klant had ook duidelijker kunnen zijn in de files die bewaard moesten blijven.
Ga er in het vervolg a.u.b. van uit dat een klant dit nooit helemaal goed weet te specificeren. Zij hebben niet zoveel verstand van computers als jij/wij.

TnI 4 Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:15
In het vervolg koop je gewoon een stapeltje interne hd's (2,5" & 3,5"), die je erin zet bij een nieuwe installatie voor een "klant". Zeker als je van OS gaat wisselen. De ouwe bewaar je gewoon op een plank, zodat je altijd een onaangetaste backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Aan het profiel van de TS te zien, is hij pas net 14 jaar.Op die leeftijd verwacht ik niet dat dit veel meer dan een beetje hobbyen is, wat ook wel blijkt aan de aanpak van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Dat kon ja, maar jij bent de professional die hiervoor wordt ingehuurd, van jou wordt verwacht dat jij kan wat je claimt te kunnen en genoeg kennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:11
[...]

Weet ik, maar de harde schijf zat al zo goed als vol, en ik had nog een computer die nog gebackupped moest worden... Echt geld om een nieuwe Ext. HDD te kopen heb ik ook niet echt.
Maar goed, Paretologic Data Recovery laat ik wel even tijdens het krantenlopen zodadelijk wel even pruttelen, ik hoop dat er dan vanavond enkele duizenden .eml en .docs uitrollen. Dan weer maar een nieuwe clear install en dan moet alles in orde zijn. en dan back ik het maak up op mijn int. HDD.
Even wachten tot hij terug is van boodschappen doen, dan vraag ik even of dat ding mee kan. Helaas...

Het spijt me zeer, maar dat is geen excuus. Als jij al geen geld hebt om een externe schijf te kopen wat al zeer goedkoop is tegenwoordig dan kan je ze toch beter doorsturen naar een bedrijf wat wel deze middelen en kennis heeft. Je probeert iemand te helpen en dat is leuk en aardig, maar op deze manier kost het alleen nog meer tijd en geld. Hij verwacht dat jij weet wat je doet en hoe het moet. Niet andersom.
Als je dit soort dingen leuk vindt is het misschien handiger om eens te kijken of er niet een computerwinkel in de buurt zit waar je aan de slag kan. Zullen hoop ik mensen zitten die dit vaker doen en op die manier kan jij extra kennis op doen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:51:
[...]

Het spijt me zeer, maar dat is geen excuus. Als jij al geen geld hebt om een externe schijf te kopen wat al zeer goedkoop is tegenwoordig dan kan je ze toch beter doorsturen naar een bedrijf wat wel deze middelen en kennis heeft. Je probeert iemand te helpen en dat is leuk en aardig, maar op deze manier kost het alleen nog meer tijd en geld. Hij verwacht dat jij weet wat je doet en hoe het moet. Niet andersom.
Als je dit soort dingen leuk vindt is het misschien handiger om eens te kijken of er niet een computerwinkel in de buurt zit waar je aan de slag kan. Zullen hoop ik mensen zitten die dit vaker doen en op die manier kan jij extra kennis op doen. :Y)
Het spijt me zeer, maar als jij met je systeem met je superbelangrijke data erop naar je 14 jarige neefje* gaat, dan ben je ook niet echt slim bezig. Ik denk dat TS hier heel veel van kan en zal leren, maar zijn klant moet ook eens bij zichzelf te raden gaan waarom hij niet iemand met opleiding en ervaring inschakelt.

* TS, ik overdrijf een beetje om de zaak duidelijk te maken, vat dit alsjeblieft niet op als een persoonlijk aanval op jou. Als ik het topic doorlees zie ik dat je je verantwoordelijk voelt voor de hele zaak, en dat is zeker te prijzen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Nee, en dit is ook al de tigste keer dat ik een zodanige handeling uithaal. tja, een klein foutje gemaakt, kan catastrofaal uitpakken, en dat merk je dan maar weer.
Maar ik heb gewoon alles weer gerestored en ben nu weer aan het restoren op een andere HDD. en nu hopen dat die het niet begeeft.
MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:51:
[...]

Het spijt me zeer, maar dat is geen excuus. Als jij al geen geld hebt om een externe schijf te kopen wat al zeer goedkoop is tegenwoordig dan kan je ze toch beter doorsturen naar een bedrijf wat wel deze middelen en kennis heeft. Je probeert iemand te helpen en dat is leuk en aardig, maar op deze manier kost het alleen nog meer tijd en geld.
Waar was hij anders heengegaan? PC-gooil@nd pc shop. die doen er 3 weken over en vragen daar 155 euro voor. Ik doe het voor 50 euro, en dan nog in kortere tijd ook. zonder dat probleem (wat me nu pas voor het eerst overkomt, snap niet dat de transfer die mappen over het hoofd heeft gezien :S?) Dus het scheelt hem nog steeds tijd. maar dit is al de zoveelste computer die ik tegenkom, maar dit is de eerste die ik niet compleet transfer om een of andere reden. Ik heb Outlook 2007 gewoon alle stuff laten importeren van Windows Live Mail... Beetje raar allemaal.

Maar ik kan nu gewoon alles weer vinden, er is niks overschreven ofzow, enkele bestanden zijn niet gerecoverd maar die vindt ik nog terug in de bijlagen van de mails gelukkig. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
naarden 4ever schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:58:
Nee, en dit is ook al de tigste keer dat ik een zodanige handeling uithaal. tja, een klein foutje gemaakt, kan catastrofaal uitpakken, en dat merk je dan maar weer.
Maar ik heb gewoon alles weer gerestored en ben nu weer aan het restoren op een andere HDD. en nu hopen dat die het niet begeeft.

[...]

Waar was hij anders heengegaan? PC-gooil@nd pc shop. die doen er 3 weken over en vragen daar 155 euro voor. Ik doe het voor 50 euro, en dan nog in kortere tijd ook. zonder dat probleem (wat me nu pas voor het eerst overkomt, snap niet dat de transfer die mappen over het hoofd heeft gezien :S?) Dus het scheelt hem nog steeds tijd. maar dit is al de zoveelste computer die ik tegenkom, maar dit is de eerste die ik niet compleet transfer om een of andere reden. Ik heb Outlook 2007 gewoon alle stuff laten importeren van Windows Live Mail... Beetje raar allemaal.

Maar ik kan nu gewoon alles weer vinden, er is niks overschreven ofzow, enkele bestanden zijn niet gerecoverd maar die vindt ik nog terug in de bijlagen van de mails gelukkig. :Y)
Sorry maar voor een nieuwe installatie + backup reken ik bijvoorbeeld €50 euro en dat duurt 2 dagen, dus niet elke winkel is zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

naarden 4ever schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:58:
zonder dat probleem (wat me nu pas voor het eerst overkomt, snap niet dat de transfer die mappen over het hoofd heeft gezien :S?)
Volgens mij heb jij een hele hoop zaken over het hoofd gezien. Als je een herinstallatie doet moet je zorgen dat je van alle dingen een backup hebt. Je kan absoluut niet verwachten dat de klant jou on the spot een compleet lijstje kan geven van bestanden die voor hem belangrijk zijn, daar moet jij de klant bij helpen. Die mensen hebben totaal geen idee wat, waar, en hoe gegevens op de HD worden opgeslagen. Als jij van de klant een lijstje verwacht is de kans enorm groot dat je dingen vergeet, adressen, email, favorieten, email-handtekeningen enz. Dan kan je niet achteraf zeggen van 'Ja, maar je hebt me niet verteld dat ik c:\users\$user\Local Settings\Aaplication Data\Microsoft\Identities\Outlook\{234982-2349934-a348j}\*.* moest backuppen dus wat zeur je nou???

Je moet gewoon op een goede plek (partitie/USB-stick/USB-drive/whatever) het mapje van de mail opslaan, zodat je jezelf niet afhankelijk maakt van prut programma's die claimen ergens een backup van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je begint je verhaal dat je een backup van de schijf hebt gemaakt. Daar zit die mail in. Aan een restorepunt heb je niks want die mail was onderdeel van een vorige installatie (en volgens mij zit in een restorepunt van windows ook geen mail)

Bewaren kan een apparte map zijn, maar ook een appart pst bestand dat op een hele andere locatie stond opgeslagen. Dat is voor jou nu niet meer te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 29-10-2010 18:13 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Lieden,

(opbouwende) kritiek op zijn werkwijze is niet zo'n probleem lijkt me, daar leert hij van.
Maar wel het hele topic lezen.

De klant van TS kwam van Windows Vista en Windows Live Mail.
En is nu voorzien van Windows 7 Ultimate en Outlook 2007.

TS : Als je dit soort dingen goed wil doen, moet je materiaal en een fatsoenlijke werkwijze hebben. En daar hoort dan ook een tarief bij.
Je €50.- (zwart ?) kan niet uit in dit geval. En het materiaal heb je ook nog niet.

Bij mij was je klant €90.- kwijt geweest, maar had een werkend en up to date systeem meegenomen, voorzien van een aantal freeware/opensource oplossingen.
En dat meestal binnen twee werkdagen.
Dat kan op zich ook niet uit, daarom doe ik het rustig, naast mijn reguliere ICT werkzaamheden, puur als service.

De tip van Todo-backup heb je al van me gehad, en de volgende eigenlijk ook al : Koop een fatsoenlijke schijf / usb enclosure / Sata dockingstation.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En backup naar meerdere media, op het moment dat de klantengegevens enkel nog bij jou staan is het van vitaal belang dat er niks mee gebeurd, met andermans data moet je immers vele malen voorzichtiger zijn dan je eigen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zelf koop ik altijd een nieuwe hd (bij gebrek aan). mooi excuus om een grotere te kopen. en wanneer het mis gaat kun je instant een rollback doen door de oude hd terug te plaatsen.

maar ja voor 50, euro moet je klant ook niet zeuren. if you pay peanuts, you get monkeys. (nofi)

Ik vraag nooooooit geld als ik iemand help (en dat doen we zo min mogelijk, vrienden eigelijk alleen heel soms, en de buurman maar die doet ook de heg ..) om "garantie" gezeik tot nul te reduceren

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 29-10-2010 21:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fish schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:15:
Zelf koop ik altijd een nieuwe hd (bij gebrek aan). mooi excuus om een grotere te kopen. en wanneer het mis gaat kun je instant een rollback doen door de oude hd terug te plaatsen.

maar ja voor 50, euro moet je klant ook niet zeuren. if you pay peanuts, you get monkeys. (nofi)
Dat is voor een leek erg lastig te beoordelen, een klant verwacht gewoon een goede service, zeker van iemand die dit niet professioneel doet. Dan kan je wel zeggen dat de klant beter had moeten weten maar als dienstverlener ga je ook niet vrijuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Tsurany schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:21:
[...]

Dat is voor een leek erg lastig te beoordelen, een klant verwacht gewoon een goede service, zeker van iemand die dit niet professioneel doet. Dan kan je wel zeggen dat de klant beter had moeten weten maar als dienstverlener ga je ook niet vrijuit.
Waarom wordt er zo afgekraakt? en het is hier geen goedkope PC-hulp bash topic, maar ik had hulp nodig. heb ondertussen ALLES kunnen restoren met Paretologic Data Recovery en Smart Data Recovery voor de mails.
Graag een slotje. Ik vindt de sfeer in dit topic om over naar huis te schrijven... Houd het alsjeblieft vriendelijk!
En die 'If you pay peanuts, you get monkeys' Kan waar zijn, maar ook niet. Het is bij deze keer even fout gegaan, maar dit is de eerste keer in MAANDEN.

Maar graag een slotje erop, want het is opgelost en ik heb geen zin in ruzies op dit topic. het forum moet wel vriendelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik neem gewoon als princiepe, ik pak de hele C:\users map, evt. alles als er meerderen users aanwezig zijn.

En idd, ik doe het ook niet zoals ik het zou willen, maar sata dockingstation en of ex HDD is gewoon een must. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
DJ-Visto schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:35:
Ik neem gewoon als princiepe, ik pak de hele C:\users map, evt. alles als er meerderen users aanwezig zijn.

En idd, ik doe het ook niet zoals ik het zou willen, maar sata dockingstation en of ex HDD is gewoon een must. ;)
Had ik ook, maar die is in het verloop van het proces dus kapot gegaan helaas. Ben echter wel van plan een nieuwe te kopen. dan koop ik gewoon een case voor USB 3.0 en een controllerkaartje bij elkaar, duw ik er een 2TB HDD in en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

naarden 4ever schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:30:
[...]

Waarom wordt er zo afgekraakt? en het is hier geen goedkope PC-hulp bash topic, maar ik had hulp nodig. heb ondertussen ALLES kunnen restoren met Paretologic Data Recovery en Smart Data Recovery voor de mails.
Graag een slotje. Ik vindt de sfeer in dit topic om over naar huis te schrijven... Houd het alsjeblieft vriendelijk!
En die 'If you pay peanuts, you get monkeys' Kan waar zijn, maar ook niet. Het is bij deze keer even fout gegaan, maar dit is de eerste keer in MAANDEN.

Maar graag een slotje erop, want het is opgelost en ik heb geen zin in ruzies op dit topic. het forum moet wel vriendelijk blijven.
Men probeert je echt niet de grond in te boren hoor. Natuurlijk is het nooit leuk om kritiek te krijgen maar we proberen je gewoon tips over hoe je dit in de toekomst dit soort problemen kan voorkomen.

Er lopen hier een hele hoop mensen rond die dit soort diensten aanbieden en velen zijn door schade en schande wijs geworden. Dus kijk gewoon naar wat mensen posten en haal er je voordeel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 15:59
[...]

Mooi dat het is gelukt en hopelijk voor jou gebeurt dit in de toekomst niet meer (en neem dus extra maatregelen in de toekomst, zie eerdere reacties van andere mensen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:16
Ben ik de enige die de meeste reacties vind lijken op de laatste aflevering van Southpark? :P

Ik bedoel het is nu eenmaal gebeurd en achteraf blijken dit soort fouten altijd te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maks schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:44:
Ben ik de enige die de meeste reacties vind lijken op de laatste aflevering van Southpark? :P

Ik bedoel het is nu eenmaal gebeurd en achteraf blijken dit soort fouten altijd te voorkomen...
Die aflevering over BP (of DP :P ), dat leek inderdaad wel erg op dit topic :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je wordt niet afgekraakt, maar dat zoiets mis gaat laat gewoon zien dat jij je zaakjes niet goed op orde hebt en kennis mist om het daarna te herstellen. Vergeet niet dat anderen jou betalen voor je expertise en hun gegevens in vertrouwen bij jou neerleggen, dan moet jij daar ook verantwoordelijk mee om gaan.

Pagina: 1