• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Goedendag beste Tweakers,

Ik heb een dringende vraag: gisteren heb ik een klant gehad die te veel leed onder de problemen van Vista, en daarom graag wilde upgraden naar Windows 7. Meteen aangeboden, eerst een backup gemaakt van de hele C:\ schijf, wat naast de HP en de RECOVERY schijf alle schijfruimte opeiste. Toen de schijf geformatteerd en Windows 7 erop geïnstalleerd. omdat het belangrijkste probleem de mail was (Windows Live Mail kon opeens niet meer in de mailserver komen, pop.ziggo.nl en smtp.ziggo.nl) heb ik eerst nog in Windows Vista nog geprobeerd te kijken of dat gewoon nog op de lossen was. Helaas, geen enkele combinatie van e-mail adres, wachtwoord en gebruikersnaam was mogelijk.
Toen ben ik er eigenlijk maar blindelings vanuit gegaan dat het probleem lag bij Vista en Windows 7 Home Premium geïnstalleerd, toen is het mij gelukt in Microsoft Office Outlook 2007 in Windows 7 wél toegang te krijgen tot het versturen en ontvangen van mails, dus dat probleem was verholpen. verder nog alle licenties gecontroleerd, en toen maar het Windows.old bestandje eruit geknikkerd.
Vanavond langs geweest bij de klant, alles geïnstalleerd, alles werkt nog prima, één keer nog een melding gehad dat Office illegaal zou zijn, maar dat is een foutje geweest, maar nu bleek dus dat er in Windows Live Mail een heleboel belangrijke mails waren opgeslagen in de zogeheten map 'bewaren'. Bele belangrijke mails als wachtwoorden, belastingteruggave en belangrijkst, mails van zijn baan, de NVVE. er zit een onwaarschijnlijk groot belang in deze mails. Is er nog een mogelijkheid dat deze mails nog ergens op een systeemherstelpunt of iets dergelijks nog zijn opgeslagen? In de periode Windows Vista kan ik niet meer komen ben ik bang.
Ik weet verder ook niet hoe Windows Live Mail werkt, maar is er een mogelijkheid dat dat ergens op een server staat opgeslagen? Kan het helpen om de laptop te herstellen tot vlak na de herinstallatie, om nog bij de map Windows.old te komen? Ik weet in ieder geval niet meer zeker wanneer ik de map Windows.old heb verwijderd.

Graag reacties!

Met vriendelijke groet,

Naarden 4ever.

• naarden 4ever
Haan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:14:
Waar is die backup gebleven? Een beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je geen externe schijf om backups op te slaan? Je hebt het over een klant, dus jij verricht blijkbaar tegen betaling service aan pc's, dan is dat toch een van de dingen die je als eerste aanschaft? En die klant had ook geen eigen backup? Als je zoveel emails hebt die blijkbaar erg belangrijk zijn, zorg je toch voor een backup |:(

Verder eens met hierboven, niks meer met de schijf doen, en kijken of er nog wat te recoveren valt.
Ik heb het wel gebackupped, uiteraard. maar als ik eerst de Vista backup weer terug moet zetten (m.a.w. moet booten in Vista) en dan alle mappen opnieuw backuppen, en dan vervolgens weer Windows 7 te gaan installeren, is een enorm werk. aangezien ik niet zo heel regelmatig met Live Mail werk, kon ik de mappen ook niet vinden, en dat is de reden dat ik ze blijkbaar over het hoofd heb gezien.

Vandaag maar weer even langs gaan (zodirect half 11) om maar een systeemherstel van vlak na de W7 installatie. erg jammer, maar dat hoort bij de service eh...

• naarden 4ever
Ben dus nu op de plaats waar het fout is gegaan, Windows.old is niet meer te redden en de backup vindt hij blijkbaar niet terug...

WAAR IS HET FOUT GEGAAN:
De dag dat ik de laptop kwam ophalen bij de klant (Wo 27 okt rond 11 uur) zijn we even langs alle bestanden gegaan en is hij/ben ik vergeten langs Windows live mail te gaan. Daar zijn dus alle mails gewoon over het hoofd gezien. uiteraard heb ik van de backup alle contacten teruggezet, maar daar houd het ook op. en nu zit ik met het probleem dat ik nog had gevraagd of alles oké was, dus knikkerde ik de backup er maar af. echter 2 dagen later komt teboven dan de hele map documenten verkeerd is teruggezet en dus ook de hele map 'bewaren' gewoon weg is. niet gekopieerd, en dus nergens meer te bereiken.
Nog even gevraagd of de klant zeg backups maakte, op de oude laptop van <2007 wel, maar daarna niet meer. dus die files kan ik daaruit nog redden. de rest is gewoon verloren ben ik bang...

En daarom ook gewoon Ultimate installeren, die behoudt in een dergelijk geval wel gewoon alle bestanden.

Dus om het even op een rijtje te zetten:
Geen backup meer aanwezig.
Systeem mist dus mailbestanden en tekstdocumenten uit Mijn Documenten.
Systeemherstel gaat niet werken
De mail ging via een pop-server/smtp, dus daar is ook niks te halen
De klant maakte zelf ook geen backups. Ga hem daar wel van overtuigen het wel weer te doen.
De map Windows.old is ook na systeemherstel niet meer hersteld (vreemd, want bij Ultimate was dat wel zo... afijn.)
Is er ergens nog iets te redden?

EDIT: crap! de Ext. HDD is dus overleden... printje is doorgebrand. motor werkt nog, maar de computer kan helemaal niks meer zien. DAAAAAMMMNNN.....

[Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 29-10-2010 11:09]

• naarden 4ever
Ben nu aan de slag gegaan met Smart Data Recovery... Eerst maar eens een serial kopen ben ik bang.

• naarden 4ever
MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:19:
Lekker geregeld. Je vraagt toch aan je klant wat hij allemaal gebruikt?
En als je het niet zeker weet maak je toch even snel een image naar een externe hd voordat je begint? Geen moeite en bespaart je een hoop gedoe achteraf mocht het mis gaan.
En gooi die image niet direct na 1 dag weg, maar wacht even een week totdat je zeker weet dat alles goed werkt...
Weet ik, maar de harde schijf zat al zo goed als vol, en ik had nog een computer die nog gebackupped moest worden... Echt geld om een nieuwe Ext. HDD te kopen heb ik ook niet echt.
Maar goed, Paretologic Data Recovery laat ik wel even tijdens het krantenlopen zodadelijk wel even pruttelen, ik hoop dat er dan vanavond enkele duizenden .eml en .docs uitrollen. Dan weer maar een nieuwe clear install en dan moet alles in orde zijn. en dan back ik het maak up op mijn int. HDD.
Even wachten tot hij terug is van boodschappen doen, dan vraag ik even of dat ding mee kan. Helaas...

EDIT: Ik ga de schuld niet volledig bij mij neerleggen. de klant had ook duidelijker kunnen zijn in de files die bewaard moesten blijven.

[Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 29-10-2010 12:42]

• naarden 4ever
Nee, en dit is ook al de tigste keer dat ik een zodanige handeling uithaal. tja, een klein foutje gemaakt, kan catastrofaal uitpakken, en dat merk je dan maar weer.
Maar ik heb gewoon alles weer gerestored en ben nu weer aan het restoren op een andere HDD. en nu hopen dat die het niet begeeft.
MADG0BLIN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:51:
[...]

Het spijt me zeer, maar dat is geen excuus. Als jij al geen geld hebt om een externe schijf te kopen wat al zeer goedkoop is tegenwoordig dan kan je ze toch beter doorsturen naar een bedrijf wat wel deze middelen en kennis heeft. Je probeert iemand te helpen en dat is leuk en aardig, maar op deze manier kost het alleen nog meer tijd en geld.
Waar was hij anders heengegaan? PC-gooil@nd pc shop. die doen er 3 weken over en vragen daar 155 euro voor. Ik doe het voor 50 euro, en dan nog in kortere tijd ook. zonder dat probleem (wat me nu pas voor het eerst overkomt, snap niet dat de transfer die mappen over het hoofd heeft gezien :S?) Dus het scheelt hem nog steeds tijd. maar dit is al de zoveelste computer die ik tegenkom, maar dit is de eerste die ik niet compleet transfer om een of andere reden. Ik heb Outlook 2007 gewoon alle stuff laten importeren van Windows Live Mail... Beetje raar allemaal.

Maar ik kan nu gewoon alles weer vinden, er is niks overschreven ofzow, enkele bestanden zijn niet gerecoverd maar die vindt ik nog terug in de bijlagen van de mails gelukkig. :Y)

• naarden 4ever
Tsurany schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:21:
[...]

Dat is voor een leek erg lastig te beoordelen, een klant verwacht gewoon een goede service, zeker van iemand die dit niet professioneel doet. Dan kan je wel zeggen dat de klant beter had moeten weten maar als dienstverlener ga je ook niet vrijuit.
Waarom wordt er zo afgekraakt? en het is hier geen goedkope PC-hulp bash topic, maar ik had hulp nodig. heb ondertussen ALLES kunnen restoren met Paretologic Data Recovery en Smart Data Recovery voor de mails.
Graag een slotje. Ik vindt de sfeer in dit topic om over naar huis te schrijven... Houd het alsjeblieft vriendelijk!
En die 'If you pay peanuts, you get monkeys' Kan waar zijn, maar ook niet. Het is bij deze keer even fout gegaan, maar dit is de eerste keer in MAANDEN.

Maar graag een slotje erop, want het is opgelost en ik heb geen zin in ruzies op dit topic. het forum moet wel vriendelijk blijven.

• naarden 4ever
DJ-Visto schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:35:
Ik neem gewoon als princiepe, ik pak de hele C:\users map, evt. alles als er meerderen users aanwezig zijn.

En idd, ik doe het ook niet zoals ik het zou willen, maar sata dockingstation en of ex HDD is gewoon een must. ;)
Had ik ook, maar die is in het verloop van het proces dus kapot gegaan helaas. Ben echter wel van plan een nieuwe te kopen. dan koop ik gewoon een case voor USB 3.0 en een controllerkaartje bij elkaar, duw ik er een 2TB HDD in en voila.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee