Toon posts:

Te lichte voeding gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jorben
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-08 18:58
Als je een te lichte voeding gebruikt kan die dan je hardware beschadigen? Of valt je computer dan gewoon uit?

Dit zou ik graag weten omdat ik een nieuwe grafische kaart wil kopen maar niet zeker ben of mijn voeding dit wel aankan (door ouderdom e.d.). Daarom zou ik graag eerst de graka kopen en testen. En als het niet werkt, dan pas overgaan op een andere voeding.

Maar als ik dan risico loop mijn andere componenten te beschadigen koop ik onmiddellijk een nieuwe voeding...

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een goede voeding zal bij een te zware belasting gewoon uitgaan. Een brakke voeding kan nog wel eens wat hardware meesleuren in z'n graf als hij echt kapot gaat.
Wat voor PSU heb je en wat wil je eraan hangen? Als je dat weet kun je [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25 er eens op naslaan.

30" monitor te koop

• Nielson
  • Laatst online: 00:08
Een goede te lichte voeding springt in z'n beveiliging, bij een slechte heb je kans dat je hardware gesloopt wordt door een instabiele of te grote rimpelspanning. Welke hardware heb je nu (exacte types svp) en welke videokaart heb je op 't oog?

• jorben
Hier op tweakers ben ik beschaamd deze specs te melden maar goed hier zijn ze ;)
Athlon 64 3000+
2GB DDR400 ram
80GB HDD
DVD-Brander
Voor de rest zowat alles op het mobo (ook graka)
En dan een 250w voeding :(
Volgens de site antec outervision zou ik er nog een ati radeon hd5450 tot hd5670 moeten bijkrijgen...
Maar dit geloof ik niet echt ;)
Zeker omdat de computer al 5 jaar oud is en de kwaliteit wss ook niet al te denderend is van een HP voeding?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

250W is weinig, als het een voeding uit een HPsysteem is dan is het waarschijnlijk wel een degelijke voeding, maar waarschijnlijk heeft het ding een veel te zwakke 12V lijn om het zooitje fatsoenlijk te kunnen voeden.

30" monitor te koop

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-09 16:36
Terw_Dan schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:29:
250W is weinig, als het een voeding uit een HPsysteem is dan is het waarschijnlijk wel een degelijke voeding, maar waarschijnlijk heeft het ding een veel te zwakke 12V lijn om het zooitje fatsoenlijk te kunnen voeden.
Ben ik het niet mee eens. Als het stabiel draait (ook bij zware belasting), dan is de voeding voldoende. Je kunt echt niet naar het wattage op het plaatje kijken en dan iets zinnigs zeggen. Daar heb je echt meer informatie voor nodig.
Ik zou het gewoon proberen. Pas als je vreemde fouten krijgt kun je de voeding gaan verdenken. Er moet wel iets dramatisch verkeerd gaan wil de voeding overige hardware in zijn val meesleuren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

blissard schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:36:
[...]

Ben ik het niet mee eens. .
En waarom dan wel niet?

Voedingen van 5 jaar geleden hadden gewoon veel zwakkere 12V lijnen en veel sterkere 5V lijnen in verhouding met moderne voedingen, omdat de hardware momenteel veel meer van de 12V lijn vraagt dan van de 5V lijn. Dat is gewoon een feit.

30" monitor te koop

• jorben
Hmm helemaal te vertrouwen is het precies toch niet?

Edit: Als je het toch zou proberen... welke grafische kaart dan?
En zal ik dan eindelijk 'Warrock' kunnen spelen op lage settings xD?
En 1080p afspelen via HDMI op men tv?

[Voor 62% gewijzigd door jorben op 25-10-2010 21:13]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Eentje die zo min mogelijk verbruikt zou je kunnen proberen (maar check dan ook eerst het verbruik van je pc op dit moment, zodat je een beetje een idee hebt hoeveel ruimte je nog hebt).
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

1080p afspelen heb je amper iets voor nodig, dat kan allemaal prima via de videoacceleratie van de meest simpele kaart (ik heb het gedaan met een Radeon 4350 kaartje).

30" monitor te koop

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 21:46
Als je een passief gekoelde HD5450 neemt dan zal die onder load maximaal 20watt verbruiken, wat extreem laag is. Je voeding is 250watt... mocht je huidige setup onder de 190watt blijven dan kan je prima een dergelijke kaartje bijsteken... maar hoger zou ik niet gaan! Overigens vermoed ik zo, als dat je complete specs zijn, dat het net moet kunnen. Met een snelle grove berekening kom ik ongeveer rond de 200watt uit, het is dus wel heel erg krap aan.

Ook belangrijk, een oudere voeding gaat het sowieso niet fijn vinden als deze ineens harder moet gaan werken dan deze altijd gedaan heeft, zeker als je met het extra verbruik tegen de limiet aan gaat zitten. Het zou in eerste instantie dus prima kunnen werken, maar de levensduur van de voeding zal ook versneld afnemen.

[Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 26-10-2010 17:33]

• jorben
Bedankt voor de hulp! Ik denk dat ik idd voor een passieve HD5450 ga... Werkt dat niet zoals het zou moeten kan ik nog altijd uitbreiden met een beter voeding. Dat de levensduur zal afnemen vind ik niet heel erg, erg lang zal ik de pc toch niet meer kunnen gebruiken denk ik.

Zijn jullie er iets mee als ik toch nog een foto neem van mijn voeding? Daar staat meer info over mijn 12v lijn enzovoort...
Ik kan er echter niet goed aan uit wat ze er nu juist mee bedoelen en mss kunnen jullie het voor mij vertalen naar niet technische taal ;)

Alvast bedankt!

• jorben
Ik heb de Club 3D HD5450 Noiseless 512mb DDR3 besteld. Ik laat nog iets weten of alles naar behoren werkt :)

Bedankt voor jullie tijd!

• jorben
Heb vandaag de HD5450 in men computer geplaatst! :)
1080p speelt vlotjes af; lichtjes gamen lukt ook nog ;)
Nu hopen dat men voeding het niet begeeft...

Nog eens: Bedankt voor de tijd! :D
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee