Toon posts:

Beginnersvraag na verzuipen in de info

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Yzzaj
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22-10-2010
Hallo allemaal,

Me laatste dagen op internet en zeker in dit forum helemaal suf gelezen over NAS.

Er toch nog niet uit. Nu behoorlijk bomen en bosgevoel.

Weet ook niet waar ik nou overzichtelijk de info voor beginners vind. Tip? de 129 pagina's van grote NASforum was wat veel....:)

Vraagjes

1. Zijn er alternatieven voor NAS (naast de externe schijf). Voor- Nadelen.

2. Zijn er redenen om te kiezen voor een NAS behuizing en dan schijven toe te voegen (duurder?). Voordelen?
Of zijn complete NAS-sen net zo goed.

3. Als ik bv. zou willen kiezen tussen een
Lacie Network Space 2 (1TB of 2 TB versie)
een Synology DS110j maar daar moet dan geloof ik nog schijf in.
(allebei overigens beste kopen uit consumentengidstest voor wat dat waard is en onder de 200 euro)
of evt. een 2e hands Synology DS 207+ met 2 TB er al in voor ca. 260 euro (geloof al weer wat ouder)

Waar moet ik dan op letten en wat is dan het beste of zijn er nog alternatieven?
Beste onder de 200 (tot evt. 250) euro)

Wat ik wil is op dit moment gewoon een goede netwerkopslag (ook video), backupmogelijkheid voor de PC's, in toekomst misschien nog wel meer.
(thuis 2 PC's en 2 binnenkort 3 laptops, op 1 PC na alles draadloos, aan netwerk tv audio e.d.: wil nog beginnen)

Hoop dat jullie me wat meer richting kunnen geven. Via net en verkopers lukt het niet.

Yzzaj

• ParkOverall
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:03
Beginnersproblemen hebben we allemaal, het is juist de kunst die eerste stappen zelf te maken, voordat je op GoT ('Gathering of Tweakers'; forum voor gevorderde gebruikers) terechtkomt.

Lees je dus in (tests van deze apparatuur vind je regelmatig in de diverse pc magazines, waarbij vaak ook veel achtergrond informatie wordt gegeven), raadpleeg een forum als die van Computer!Totaal en kom terug als je als gevorderde je ervaringen wilt delen. Dit is gedaan om GoT geen helpdesk te laten zijn en gevorderden niet herhaaldelijk te vermoeien met zaken die eenvoudig op te rapen zijn. :9

• Yzzaj
Bedankt,

Weet ik in ieder geval wat GoT betekent. Hoewel ik had gehoopt dat ik wat hulp van een gevorderde hier zou kunnen krijgen.
Ingelezen had ik me al, ook op C!T en aantal testen + berg reviews bekeken. Maar werd me allemaal toch onvoldoende duidelijk. O.a. de argumenten voor of tegen behuizing ipv meteen alles compleet (en goedkoper).
Zoekend op dit forum kwam ik veel info tegen die mijn pet te boven ging maar ook wel vragen van mensen die wat minder ervaren zijn en dan nogal eens zinvol antwoord krijgen van behulpzame experts.
Daardoor niet beseft dat dit een besloten club van wizzies zou zijn.

Excuus.

[Voor 9% gewijzigd door Yzzaj op 20-10-2010 10:00]

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Volgens mij is je onderzoek zelf al voldoende geweest en aangezien je niet hele specifieke eisen hebt zullen alle opties die je genoemd hebt, voldoen.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Als je overweegt om een NAS van Synology in gebruik te nemen en besluit een aankoop te doen. Neem dan 1 van de plus versies. Zeker als je een aantal taken (ftp,samba, sweezeboxz, evt als downloadstation voor bittorent en/of nieuws) naast elkaar wilt doen. Dit komt de snelheid tengoede, hierdoor zal je er dan ook meer plezier aan beleven.

Het grote voordeel van een een duurdere nas is, dat vooral meer rekenkracht bescikbaar is wanneer je op je nas dus meedere taken gaat draaien.

In de deze link heb je een overzicht welke processor in welke nas zit in de Synology productlijn.

Wil je alle bovenstaande taken uit kunnen voeren, kies dan voor een mpc8533 PPC of Atom
Geef je wat minder om de laatste 2 taken, sqeezebox en het gebruik als downloadstation dan kan je ook af met een goedkoper model.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• 195780
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-04-2013
Op verzoek verwijderd

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yzzaj schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 09:58:
Bedankt,

Weet ik in ieder geval wat GoT betekent. Hoewel ik had gehoopt dat ik wat hulp van een gevorderde hier zou kunnen krijgen.
Je kan hier prima hulp krijgen, enkel gaan wij niet alles voor je doen. Je dient zelf wel een idee te hebben waar het over gaat, en dat ontbreekt bij jou sowieso al.
Ingelezen had ik me al, ook op C!T en aantal testen + berg reviews bekeken. Maar werd me allemaal toch onvoldoende duidelijk.
Pak wikipedia er eens bij en ga wat googlen, na een kwartiertje weet je wel genoeg.
O.a. de argumenten voor of tegen behuizing ipv meteen alles compleet (en goedkoper).
Dat is simpel te vinden, ga eens de specificaties van die dingen opzoeken en hun mogelijkheden.
Zoekend op dit forum kwam ik veel info tegen die mijn pet te boven ging maar ook wel vragen van mensen die wat minder ervaren zijn en dan nogal eens zinvol antwoord krijgen van behulpzame experts.
Daardoor niet beseft dat dit een besloten club van wizzies zou zijn.
Besloten club van wizzies? Nee, wel een forum waar op z'n minst verwacht wordt dat je zelf moeite hebt gedaan.

Je had op z'n minst kunnen vinden dat de Lacie een simpele netwerkschijf is met wat leuke features en de Synology met een compleet softwarepakket komt (DSM) waar je ook websites op kan draaien bijvoorbeeld.

Daarnaast ben je ook niet duidelijk wat je wilt. Opslag doen ze allemaal en backup kan je zelf regelen door elke pc te backuppen naar de netwerkmap. Echter dat je in de toekomst meer wilt doen, wat is dat dan?

[Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 20-10-2010 13:25]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Yzzaj
Iedereen bedankt voor de tips.

Cynisme was er zeker niet. Wel wat verbaasd over de toon van sommigen maar goed....

Nee, inderdaad ik begreep na overigens best zoeken op google, wikipedia, dit forum en nog veel meer toch nog onvoldoende. En absoluut langer dan een kwartiertje.

Veel voor velen van jullie ws. vanzelfsprekende zaken en termen zijn dat voor sommige anderen, waaronder ik niet.

Ieder zijn eigen materie zal ik maar zeggen :)

Wat mij betreft hoeft er ook niet meer gereageerd te worden tenzij iemand goede suggestie voor deze NAS-beet heeft (anders dan googelen e.d.)

[Voor 19% gewijzigd door Yzzaj op 20-10-2010 15:41]

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wees dan op z'n minst nog zo beleefd op mijn post te reageren, staat duidelijk een vraag in die nodig is om je te helpen. Als jij gewoon te weinig informatie heeft, geen duidelijke eisen stelt en zelf ook niks doet, tja dan wordt het lastig.

Het is heel simpel, neem de websites van beide producten eens door. Je ziet dat de Synology een stuk duurder is omdat het een veel completer product is met veel meer mogelijkheden. Synology bied professionelere producten en daar komt bij dat je zelf de hardeschijven uitkiest omdat iedereen andere types hardeschijven wilt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marmotje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22-09 16:00
Als je puur en alleen bestanden wil delen en backuppen voldoet een externe schijf met netwerkaansluiting prima. Zoals bijvoorbeel de lacie, maar hier zijn veel smaken in te vinden en daar kunnen reviews je wel vertellen wat dat de beste is.

Wil je echter wat geavanceerde dingen zoals bittorent/webserver/ftp etc dan kom je bij wat zwaardere versies uit zoals synology/qnap etc.

Dus bepaal je budget en je wensen. Als het puur en alleen bestanden delen en backuppen is voor nu en in de toekomst heb je natuurlijk een veel minder geavanceerd apparaat nodig.

De hoeveelheid en grote van de hardeschijven is natuurlijk afhankelijk van de hoevelheid data nu en in de toekomst en of je de schijven dubbel uitgevoerd wil hebben (dan kan er een schijf uitvallen zonder dat je al je data kwijt bent)

ps. Wat ik je wel zou aanraden is om de netwerkschijf bij de router neer te zetten zodat hij gewoon via lan benaderd kan worden dat is altijd stabieler en sneller als wireless

[Voor 50% gewijzigd door Marmotje op 20-10-2010 16:01]

apt-get moo

• Jesse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-09 22:57
Yzzaj schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:02:
Hallo allemaal,

Me laatste dagen op internet en zeker in dit forum helemaal suf gelezen over NAS.

Er toch nog niet uit. Nu behoorlijk bomen en bosgevoel.

Weet ook niet waar ik nou overzichtelijk de info voor beginners vind. Tip? de 129 pagina's van grote NASforum was wat veel....:)
Die 'grote' topics zijn idd soms nogal onoverzichtelijk, en stiekum is het niveau meestel lang niet zo hoog als wat sommige mensen beweren. (O.a. omdat er veel simpele vragen gesteld worden.) Maar dat terzijde.
Wel erg de moeite van de grote topics zijn soms de topicstarts, hoewel soms ietwat verouderd veranderen de principes niet zo snel.
Vraagjes

1. Zijn er alternatieven voor NAS (naast de externe schijf). Voor- Nadelen.
Naast een usb/firewire/e-sata hdd een een kant en klaar NAS heb je nog de zelfbouwers.
2. Zijn er redenen om te kiezen voor een NAS behuizing en dan schijven toe te voegen (duurder?). Voordelen?
Of zijn complete NAS-sen net zo goed.
Je hebt wat meer keuze qua NAS en hdd? Je kan later nog schijven bijpluggen?
3. Als ik bv. zou willen kiezen tussen een
Lacie Network Space 2 (1TB of 2 TB versie)
een Synology DS110j maar daar moet dan geloof ik nog schijf in.
(allebei overigens beste kopen uit consumentengidstest voor wat dat waard is en onder de 200 euro)
of evt. een 2e hands Synology DS 207+ met 2 TB er al in voor ca. 260 euro (geloof al weer wat ouder)

Waar moet ik dan op letten en wat is dan het beste of zijn er nog alternatieven?
Beste onder de 200 (tot evt. 250) euro)
Alternatieven staat het web vol mee. Modellen van bijvoorbeeld Synology en Qnap hebben betrekkelijk veel opties en is veel over te vinden hier op GoT of op hun eigen forums. Een Lacie is veel meer een kant en klaar product waarvan je met het lezen van één review wel zo'n beetje weet wat je ermee kan.
Wat ik wil is op dit moment gewoon een goede netwerkopslag (ook video), backupmogelijkheid voor de PC's, in toekomst misschien nog wel meer.
(thuis 2 PC's en 2 binnenkort 3 laptops, op 1 PC na alles draadloos, aan netwerk tv audio e.d.: wil nog beginnen)

Hoop dat jullie me wat meer richting kunnen geven. Via net en verkopers lukt het niet.

Yzzaj
Ikzelf vond wat reviews op http://www.smallnetbuilder.com/ ook erg behulpzaam.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee