Ok, fair enough, maar kan je ook een goed alternatief noemen waar 5 x 3.5" in kan?M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
niet mee eens. Een kleinere kast is prefereerbaar. Een server zal niet vaak in het zicht staan en kabelmanagement is ook niet echt noodzakelijk. Waarom zou je in een server bak je kabels willen managen? Het is niet zo dat het verschil tussen 30 graden HD temp of 33 graden HD temp zo dramatisch is. Voor de looks hoef je het ook niet te doen.
Kan zijn dat je gelijk hebt, maar we hebben het hier over een verschil van welgeteld € 0,38. Geen issue toch?M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
Heatspreaders op geheugen.... ook helemaal niet noodzakelijk voor het correct presteren van hardware. Gewoon het goedkoopste geheugen nemen, met een snelheid die overeen komt met de FSB.
Jep, terechte opmerking, zie Atom-config van hierboven.M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
CPU is een goede vervanging. Extra megahertzen voor eigenlijk dezelfde prijs... Maar een TDP van 73W? is er niet iets zuinigers te vinden? Of valt de TDP voor dit model erg mee?
Zoals eerder gezegd is een thuisserver volgens de BBG van nov 2009 voornamelijk gericht op storage. Ik denk dat voor velen 4 x SATA te weinig is (1 voor OS, 3 voor data over). En als dat al wel het geval is is het minder futureproof dan 6 x SATA.M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
En het moederbord keuze, waarop heb je die keuze gebaseerd? Sata 2 is zelfs overbodig (gigabit ethernet is langzamer dan SATA 1) en meer dan 4 SATA aansluitingen heb je eigenlijk toch niet nodig. Desnoods kun je genoeg uitbreidingskaarten kwijt om er meer van te maken. Ik zou dus gaan voor de goedkoopste, momenteel een Asus P7H55-M LX
Goede optie idd. Ik had zelf het idee dat een SSD minder kans op uitval kent, maar misschien is dat onzin.M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
Nee, ik zou een SSD toch echt schrappen. De brute kracht van een SSD ligt bij de random read IO. En die is een server echt niet noodzakelijk. een standaard notebookschijf, het liefst een zo zuinig mogelijke, is voldoende voor tempfiles en het OS. Let wel dat zo'n SSD nogal veel slijt als je 'm gebruikt als temp rar unrar en par schijf voor usenetdownloads. En voor de snelheid hoef je het niet te doen. Huidige notebookschijven zijn ook rap zat om die taak op zich te nemen.
300 Watt is ook voldoende, maar dan ben je beperkt met het aansluiten van hdd's. Of is dat eenvoudig op te lossen met een soort splitters? Persoonlijk zou ik vooralsnog de Seasonic nemen, omdat die naar verwachting stiller en efficienter is. En dat voor een tientje t.o.v. de Be Quiet.M2M schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:55:
Goede keuze, maar ik schat dat een 300W voeding al voldoende is. Minder zou zelfs nog kunnen. Het ding staat voornamelijk niets te doen, dus hoe minder verlies je draait bij een laag opgenomen vermogen, hoe beter.
bijvoorbeeld deze: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Trager hoeft geen probleem te zijn toch? Zolang de taken maar ruimschoots kunnen worden uitgevoerd. Ik heb trouwens de indruk gekregen dat een Atom in ieder geval in absolute zin zuiniger is dan een i3. Is dat onjuist?-The_Mask- schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:12:
Atom is echt stukken trager dan een i3, performance/watt is ook stukken slechter bij de Atom.
Bottomeline is dat als een Atom-config het klusje kan klaren, dat bijna 150 euro in de aanschafprijs scheelt t.o.v. een i3. Geen highend, maar wel ruim voldoende voor een download- en fileserver.
[ Voor 8% gewijzigd door -Moondust- op 21-10-2010 11:29 ]