Olaf schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:55:
Eensch met servies. Ik zie geen reden van de Antec af te stappen en ook het vervangen van de fans lijkt me niet nodig.
Ik blijf voorstander van de H57 vanwege de raid-opties: anders maak je het afhankelijk van de software. Wel moet de H55 als alternatief worden genoemd met verwijzigin naar de software-oplossingen.
Ik heb verder de snellere Core i3 en de iets krachtiger voeding toegevoegd.
Ook heeft de ssd het veld moeten ruimen voor een laptopschijf: ik twijfel aan de voordelen van de ssd voor een thuisserver. De toevoeging van een 2,5"-schijf is misschien niet veel zuiniger, maar ik wil de optie behouden om de overige schijven in raid te kunnen zetten.
En dan komen we op zoiets:
..
snip
..
Blijft de vraag wat er met het zuinige low-end systeem moet gebeuren. Toch maar een Atom-variantje van maken?
Het laten vallen van de SSD is een goede optie, de snelheid zul je niet of nauwelijks merken. Als je voor de aanschafprijs van een SSD een laptopschijf aanschaft (kom je rondom de 500GB uit) kun je je downloads op de laptop HDD bufferen en later richting je data schijf/array verbannen. Tijdens de download/par/unrar is de relatief zuinige 2,5" aan t werk, terwijl de 3,5" stroomvreter is ingeslapen, de 2,5" kun je eveneens na X minuten inactiviteit in laten slapen.
Of een Atom servertje nu werkelijk de zuinigste oplossing is valt te betwijfelen. Los van de kwaliteit van de test van
Ome TomsHardware, want daar zijn de geleerden het in de "Nieuwe zuinige Server (discussie) draad" het niet over eens [o.a. het gebruik van een PC Power & Cooling, Silencer 750EPS12V 750W PSU voor de test van systemen met een laag verbruik], laat het wel zien dat een D510 1,8x minder zuinig is in de threaded efficiëntie test.
en aan het einde van het verhaal is de
overall score voor de i3 ook de beste.
Of te wel de core i3 wint " the race to idle" (
linkje naar de .png ) en is dus als eerste terug in zijn meest zuinige staat en de 2 watt meer (30 vs 28) is gezien de feature set van t gebruikte bordje (Zotac H55 ITX WiFi) niet slecht en waarschijnlijk met wat voltage tweaking terug te winnen.
De vraag blijft wel of dit soort belastingtests relevant zijn voor wat bestandjes delen met wat gebruikers. Waarschijnlijk zal de netwerkdoorvoersnelheid weinig voor elkaar onder doen en heb je dus eigenlijk geen ' race to idle' en is de Atom met een verbuik van ca.40 W onder volledige last (vs ca. 80 W voor de i3) wel zwaar in het voordeel.
Als je vervolgens kijkt naar dowloaden uit het net (NNTP) zal de bandbreedte van je adsl/kabel/vezel/nntp provider beperkend zijn en en enkel de par/unrar het verschil maken.
Wat voorbeeld data van een recente download:
Transferred 3021.8MB in 43m 59s at 1172.4KB/s
Verifying via par group: X*.{par2,PAR2}..
Finished par verify (1 par group, took: 2m 27s)
Unraring X*.part001.rar..
Finished unraring (1 rar group, took: 12m 51s)
Finished processing (took: 15m 27s) (total: 59m 26s)
De huidige Atom 230 setup verbruikt dus 44/60 * 37W = 27Watt voor de download.
Post-processing verbruik dus 15/60 * 37W = 9 W.
De atom 230 gebruikt dus totaal ca 36W
Een Atom D510 is 1,67 x sneller dan de aftandse Atom 230 en zal de post processing dus in ca 9 min doen, 9/60 * 33W = 5 W, de download verbruikt: 44/60 * 33W = 24W;
totaal dus 29W (7 Wat verschil)
De core i3 is bij post-processing 6,3x sneller, ca 2,4 minuten 2.38/60 * 82W = 3,25W, de download verbruikt 44/60 * 82W = 60 W;
totaal dus ca 63 W (27W meer dan de Atom 230 en 34 W meer dan de D510) AUWTSCH!
Ziet er naar uit dat ik beter in een snellere vezel kan investeren ipv een snellere server voor de download taken.
De vraag blijft voor mij wel of een uurtje files delen/1080p streamen richting een NMT voor een core i3 100% belasting is. De Atom 230 lijkt met files delen niet volledig belast te worden (gevoelsmatig), met 1080p streamen over t netwerk is het wel tenen lopen. (de i945 chipset is flink belast met de data vanaf de SATA disk naar de Gbit NIC in t PCI slot schuiven.
[
Voor 28% gewijzigd door
Pantagruel op 25-10-2010 23:13
. Reden: data aangepast en gedeeltelijk herschreven ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R