Politie verkiest Volkswagen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:34:
Ik zie het probleem niet echt :)

De politie kocht vroegah in per regio, waardoor in Nederland alle merken vertegenwoordigd zijn. Leuk voor de diversiteit, niet voor de kosten. Er moet gewoon ingekocht worden per merk, dat is een stuk goedkoper. Je hebt dan behalve korting op de wagens, een veel overzichtelijkere onderhoudsploeg, en je hebt ook 1 centraal magazijn met onderdelen voor alle auto's. Kosten technisch dus erg slim om 1 merk te doen.
Dan moet je niet een nieuwe monopolie positie voor VW creëren door merken bij voorbaat uit te sluiten, want dan doen kosten er niet meer toe. Wie weet is auto's bij de één en busjes bij de ander wel veel goedkoper. En waarom zou je dat niet doen? Ik lees dat onderhoud al bij de merken zelf wordt afgesloten. Zo lang daar contracten voor liggen is dat toch geen probleem?
De politie heeft gewone auto's nodig (Golf) auto's met veel ruimte (Passat), mpv's (Touran) en natuurlijk busjes (T5). Probeer die maar eens bij merken weg te halen.
Geef me een goede reden voor een MPV t.o.v. een station?
Audi? Mercedes? Kunnen niet voldoen in alle 4 de segmenten die de politie wil. Renault? Leuk, maar als je het hebt over betrouwbaarheid zijn die, eenvoudig aantoonbaak, minder goed dan Volkswagen.
Onderhoud wordt erbij gerekend... Dus ik neem aan problemen ook. Je doet nu net alsof Renaults om de haverklap stilvallen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Mijn vader rijdt al 25 jaar Renault en tja met een 10 jaar oude Renault 19 heeft hij laatst stilgestaan, met de Laguna daarentegen nog nooit. Garage vervangt dan misschien sneller/vaker onderdelen, maar dat zit in de prijs...

Renault lease is ook een stuk goedkoper dan een VW en de leasemaatschappij speelt echt niet voor sinterklaas. Onderhoud zit in de prijs verwerkt... Dus dat zal wel loslopen...
Als het echt zo'n probleem was zou de leasemaatschappij veel hogere bedragen rekenen, want die draaien uiteindelijk op voor onderhoud, maar ook wegslepen indien van toepassing.
Hoeveel merken zijn er die al deze segmenten af dekken?
Dat hoeft dus niet...
Het valt alleen maar kostenverhogend uit...
Geef een goede reden dit bij één merk te willen afsluiten...
Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:38:
Vind het eigenlijk wel een logische keuze. Een groot dealernetwerk en veel onderdelen kennis "in den landen". Lijkt me dat het redelijk eenvoudig is het wagenpark te supporteren, er is altijd wel een VW-dealer en/of servicepunt in de buurt. Daarnaast zijn de running costs van VW's prima te noemen.
Ja, want andere merken hebben dat niet, maar daar sluit je contracten voor af. Binnen x uur vervanging bijvoorbeeld, dus daar hoeft de politie zich niet druk om te maken.

Ze hoeven alleen relevante eisen te stellen die er toe doen... Ze moeten zich dan niet druk gaan maken over servicepunten en running costs... Nee enkel om het bedrag dat ze betalen voor het onderhoud...
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:40:
Behalve dat Volvo geen busje heeft, hebben ze ook geen MPV, hebben ze geen Golf klasse (met deuren achter, wat nodig is) en een Passat is behalve goedkoper dan een V70 ook nog eens veel ruimer.

Volvo heeft er eigenlijk gewoon niet zoveel te zoeken, net zoals Mercedes.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe slimmer de keuze voor VW eigenlijk is ;)
Waar heb je een Passat dan voor nodig?
V70 is trouwens echt niet minder ruim dan een Passat...

Waar heb je een MPV voor nodig?
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:41:
Alles? :?

Je moet wel goed lezen. Nogmaals, Volvo heeft geen busjes in hun assortiment. Waarom schrijven ze zich in voor deze aanbesteding? Dat is toch bij voorbaat gedoemd om te mislukken?
Waarom kun je busjes niet bij de één halen en auto's bij de ander is mijn vraag...
Je verkleind nu onnodig je zoekveld, waardoor de kans groot is dat je te veel gaat betalen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Hoeveel merken zijn er die al deze segmenten af dekken?
Ford, Toyota, Renault, Opel bijvoorbeeld. Verder zijn er erg veel merken die geschikt zijn maar geen busjes leveren. Is het dan wel verstandig deze merken uit te sluiten? Je hebt een beperkt aantal type auto's, waarom niet per type auto de optimale keuze maken?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:51:
Onderhoud wordt erbij gerekend... Dus ik neem aan problemen ook. Je doet nu net alsof Renaults om de haverklap stilvallen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Mijn vader rijdt al 25 jaar Renault en tja met een 10 jaar oude Renault 19 heeft hij laatst stilgestaan, met de Laguna daarentegen nog nooit. Garage vervangt dan misschien sneller/vaker onderdelen, maar dat zit in de prijs...
Misschien is PWM niet de goede persoon om dit te vragen omdat hij in het verleden eens dit topic heeft geopend ;)

Renault: Laguna was dramatisch
Waarom kun je busjes niet bij de één halen en auto's bij de ander is mijn vraag...
Je verkleind nu onnodig je zoekveld, waardoor de kans groot is dat je te veel gaat betalen.
Geen idee. Ik heb de aanbesteding niet gedaan. Al betwijfel ik of ze nu meer gaan betalen als wanneer ze voor Volvo of Mercedes hadden gekozen. Deze merken zijn immers standaard al duurder?

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 11:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De politie kocht vroegah in per regio, waardoor in Nederland alle merken vertegenwoordigd zijn. Leuk voor de diversiteit, niet voor de kosten. Er moet gewoon ingekocht worden per merk, dat is een stuk goedkoper. Je hebt dan behalve korting op de wagens, een veel overzichtelijkere onderhoudsploeg, en je hebt ook 1 centraal magazijn met onderdelen voor alle auto's. Kosten technisch dus erg slim om 1 merk te doen.
Centraal inkopen betekend niet dat je aan één merk vast zit. Maargoed, centraal inkopen en kiezen voor VW lijkt mij absoluut geen slechte keus :)

Alleen zou ik de grote bulk (surveillance auto's e.d.) bij één merk bestellen (praat je alsnog over een bestelling van, natte vingerwerk, 250 miljoen) en voor de overige voertuigen kijken of een ander merk geschikt is. Nu vallen de meeste merken automatisch af terwijl ze misschien prima of zelfs goedkoper surveillance auto's - die ze het meest nodig hebben - kunnen regelen.

Maarja e.e.a. zal hopelijk goed zijn nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Als je de busjes ergens anders gaat halen, is dat ook niet echt kostenefficient.

Stel ze stappen over op Volvo en halen de busjes bij VW is dat toch niet echt efficient qua kosten?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen. Enkel proef ik een enorme persoonlijke afkeer van de topicstarter voor VW.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:54
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:54:
[...]

Als je de busjes ergens anders gaat halen, is dat ook niet echt kostenefficient.

Stel ze stappen over op Volvo en halen de busjes bij VW is dat toch niet echt efficient qua kosten?
Waarom kan dat niet efficiënt zijn? Laat die vraag lekker over aan de markt en maar levensduurkosten tot een criterium.
ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:56:
Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen.
Ze mogen best voor VW kiezen, maar een vraag in de markt zetten die wel heel erg naar VW toegeschreven lijkt te zijn is niet optimaal.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 13-10-2010 12:01 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij word VW elk jaar gekozen om te leveren?
Zie daarnaast nog genoeg andere merken rijden.
Ik weet ook niet of dat je gelukkig moet zij als leverancier van de Politie. Elk klein gebrek wát er aan het licht komt word in de media breed uitgemeten (voorbeeld: Volvo V50's met rokende remmen; die auto's zouden leuvesgevaaarluk zijn!!111!)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen. Enkel proef ik een enorme persoonlijke afkeer van de topicstarter voor VW.
Van die discussie moeten we ook eigenlijk af. De discussie zou moeten gaan over het feit of VW via de EU aanbestedingsprocedure objectief gekozen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

VW lijkt me een prima merk en goedkoper als Volvo. Bovendien heeft Volvo inderdaad geen busjes. En aangezien er overal bezuinigd wordt kan dat ook bij de politie.

Dacia lijkt me ook niet echt een optie, wat wil je dan als arrestatiebusje gebruiken? Een Logan Van waar je alleen achterdeuren hebt? Het moet ook nog wel een beetje representatief zijn, laat de politie in Bulgarije maar met Dacia's rondrijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Dan moet je niet een nieuwe monopolie positie voor VW creëren door merken bij voorbaat uit te sluiten, want dan doen kosten er niet meer toe. Wie weet is auto's bij de één en busjes bij de ander wel veel goedkoper. En waarom zou je dat niet doen? Ik lees dat onderhoud al bij de merken zelf wordt afgesloten. Zo lang daar contracten voor liggen is dat toch geen probleem?
Prefered supplier is wat anders dan een monopolie positie creeren. Aangezien elke x jaar opnieuw word bekeken wie er mag leveren, lijkt me dit geen enkel probleem.

En "Wie weet" is niet heel sterk, want "Wie weet" was het wel niet zo ;)
Geef me een goede reden voor een MPV t.o.v. een station?
6 zitplaatsen

Renault lease is ook een stuk goedkoper dan een VW en de leasemaatschappij speelt echt niet voor sinterklaas. Onderhoud zit in de prijs verwerkt... Dus dat zal wel loslopen...
Als het echt zo'n probleem was zou de leasemaatschappij veel hogere bedragen rekenen, want die draaien uiteindelijk op voor onderhoud, maar ook wegslepen indien van toepassing.
Dat doe ik niet. Jij begon over betrouwbaarheid van VW, maar die is nog altijd beter dan Renault.
Waar heb je een Passat dan voor nodig?
V70 is trouwens echt niet minder ruim dan een Passat...

Waar heb je een MPV voor nodig?
De Passat heeft een flinke achterbak. En ja, de Passat is wel degelijk flink ruimer dan een V70. Het verschil op de achterbank is enorm, wereld van verschil. De kofferbak is vergelijkbaar, maar nog steeds ruimer bij de Passat :)

En dat zeg ik als Volvo man ;) Als je kiest voor ruimte, dan kies je voor de Passat. Dat is geen mening, dat is een simpel feit :) Qua buitenmaten scheelt het niet veel, binnenin wel enorm :)

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 13-10-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:43:
[...]

Kijk, staan die eisen ergens?
De eisen kun je hier vinden. Wel registreren om ze te kunnen lezen.

Heb er net even snel doorheen zitten lezen en kon zo snel niets vinden over dubbele koppelingen.

Ben zelf ook absoluut geen VW fan, maar goed, als die aanbesteding netjes volgens de regels is verlopen is er toch niets aan de hand?

Wat ik me dan wel weer afvraag, in de aanbesteding zijn ook motorfietsen meegenomen. Waarom de busjes en personen auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen en niet de motoren en personen auto's ontgaat me dan een beetje. In dat geval zat je weer beter bij bijvoorbeeld BMW of Suzuki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:27:
[...]

Prefered supplier is wat anders dan een monopolie positie creeren.
Met een vraagstelling waar alleen VW aan kan voldoen creeer je wel degelijk een monopolie. Het gaat dus om de totstandkoming van de overeenkomst, niet om de situatie gedurende de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:31:
[...]

Heb er net even snel doorheen zitten lezen en kon zo snel niets vinden over dubbele koppelingen.

Ben zelf ook absoluut geen VW fan, maar goed, als die aanbesteding netjes volgens de regels is verlopen is er toch niets aan de hand?

Wat ik me dan wel weer afvraag, in de aanbesteding zijn ook motorfietsen meegenomen. Waarom de busjes en personen auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen en niet de motoren en personen auto's ontgaat me dan een beetje. In dat geval zat je weer beter bij bijvoorbeeld BMW of Suzuki.
Volgens mij is er geen enkel merk wat alles levert wat de Politie nodig heeft? Tenminste suzuki en bmw maken geen busjes...

Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb nog steeds geen enkel echt argument gezien waarom er een probleem is. Er worden wel allemaal merken genoemd, maar alles is op basis van aannames.

Als iemand daadwerkelijk kan aantonen dat het verspreiden over 2-3-4 merken beter was geweest, lijkt me dat duidelijk. Maar tot nu toe heb ik niks gezien wat echt een verschil maakt.
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:32:
[...]
Met een vraagstelling waar alleen VW aan kan voldoen creeer je wel degelijk een monopolie. Het gaat dus om de totstandkoming van de overeenkomst, niet om de situatie gedurende de overeenkomst.
Maar dat is niet gezegd. Enkel dat Volvo en Mercedes er niet aan konden voldoen. Ik heb Ford, Citroen e.d. nog niet gehoord :)

[ Voor 39% gewijzigd door PWM op 13-10-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Touchdomex schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:
[...]

Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.
Ik zie in ieder geval al 9 nota's van inlichtingen en diverse rectificaties. Doorgaans een voorteken voor een procedure die geen schoonheidsprijs verdiend.
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:

Als iemand daadwerkelijk kan aantonen dat het verspreiden over 2-3-4 merken beter was geweest, lijkt me dat duidelijk. Maar tot nu toe heb ik niks gezien wat echt een verschil maakt.
Het spreiden over meerdere merken is niet beter, maar hoeft ook niet slechter te zijn.

M.i. is het vanuit het oogpunt van concurentie wel beter om een vraag in de markt te zetten waar meer dan 1 aanbieder aan kan voldoen. Wanneer je dat niet doet betaal je de hoofdprijs.

[ Voor 42% gewijzigd door argro op 13-10-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Touchdomex schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:
[...]

Volgens mij is er geen enkel merk wat alles levert wat de Politie nodig heeft? Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.
Dat er geen een merk is wat alles levert klopt volgens mij. Het is echter wel vreemd waarom de busjes en auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen. Ik ken de VW modellen technisch gezien niet goed, maar het lijkt me dat er weinig overeenkomsten zijn in onderdelen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Dan blijven natuurlijk argumenten over waarom je slechts één leverancier hebt, maar er zijn ook wel degelijk tegenargumenten. Wat nu als blijkt dat alle VW's met een truukje makkelijk te openen zijn zonder sleutel (hint: iets over tennisballetjes in het verleden). Of een echt doomsday scenario: VW programmeert in dat alle politie auto's het op een bepaalde dag niet doen. Ik zeg niet dat het realistisch is, maar je maakt je wel erg afhankelijk van een enkel merk door al je voortuigen te betrekken van een enkele leverancier.

Dat er een bepaalde standaardisatie plaatsvind begrijp ik overigens wel, dit bespaart gewoon kosten. Maar waarom de auto's die toch al zo verschillend zijn van dezelfde fabrikant moeten komen begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing. En natuurlijk 1 aanspreek punt, 1 hersteldienst, 1 leverancier om bij problemen aan te kloppen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 21:07
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:53:
[...]

Misschien is PWM niet de goede persoon om dit te vragen omdat hij in het verleden eens dit topic heeft geopend ;)

Renault: Laguna was dramatisch
Mischien moet PWM even de adac pech statistieken bekijken voor 2006/7/8/9 en daarbij ook even goed kijken naar de positie van VW. Als hij dan ook nog even de duurtesten in diverse autobladen van VW leest van de afgelopen 2 jaar, dan zie je dat het met de betrouwbaarheid van VW bijna dramatisch is. Die van Renault is op het moment juist heel erg goed. Dus inderdaad een argument wat 10 jaar geleden bij de introductie van de laguna II relevant was, maar op dit moment zeer zeker niet meer. Het argument is juist van toepassing op VW op dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
eendje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:47:
hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing.
Kan, hoeft niet. Typisch dingen die je m.i. aan de markt over moet laten. Maak combinaties mogelijk en gun op levensduurkosten. Geef merk A en merk B de kans gezamenlijk een aanbieding te maken, bepaal niet vooraf dat merk C toch wel goedkoper zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 13-10-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:59:
[...]

Mischien moet PWM even de adac pech statistieken bekijken voor 2006/7/8/9 en daarbij ook even goed kijken naar de positie van VW. Als hij dan ook nog even de duurtesten in diverse autobladen van VW leest van de afgelopen 2 jaar, dan zie je dat het met de betrouwbaarheid van VW bijna dramatisch is. Die van Renault is op het moment juist heel erg goed. Dus inderdaad een argument wat 10 jaar geleden bij de introductie van de laguna II relevant was, maar op dit moment zeer zeker niet meer. Het argument is juist van toepassing op VW op dit moment!
* PWM kent de statistieken heus wel :+

Betrouwbaarheid gemeten over langere periode komt gunstiger uit voor VW. Kijk je naar de laatste 2 jaar, dan komt Renault er weer wat beter uit.

Maar, ik kom hier niet melden dat Renault troep is, enkel weerleggen dat als je puur kijkt naar betrouwbaarheid, VW opeens troep zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:54:
Maarja e.e.a. zal hopelijk goed zijn nagerekend.
Jij hebt een groot vertrouwen in ambtenaren :+
Dat is er wel, maar buiten dat klopt de aanbesteding van geen kanten... Ik proef namelijk een gigantische voorliefde voor VW bij de gene die de eisen heeft opgesteld... Gaat twee kanten op.
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:00:
Waarom kan dat niet efficiënt zijn? Laat die vraag lekker over aan de markt en maar levensduurkosten tot een criterium.
Inderdaad, het enige dat de politie hoeft te doen is eisen opstellen.
- onderhoud inclusief
- binnen 4 uur een vervangende auto bij het politiebureau
- totale kosten per type auto

Hoe de leverancier dat verder oppakt doet er niet toe, in principe.
Ze mogen best voor VW kiezen, maar een vraag in de markt zetten die wel heel erg naar VW toegeschreven lijkt te zijn is niet optimaal.
Inderdaad
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:36:
M.i. is het vanuit het oogpunt van concurentie wel beter om een vraag in de markt te zetten waar meer dan 1 aanbieder aan kan voldoen. Wanneer je dat niet doet betaal je de hoofdprijs.
Inderdaad
Men schaart VW even gauw bij Duitse degelijkheid... En Renault even snel onder onbetrouwbaar...
Zo zwart wit is het niet, daarnaast is alles met contracten af te vangen...

Buiten het feit dat VW zeker niet altijd zo degelijk is als men denk.

Een imago is ook heel subjectief!
GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:41:
Dat er een bepaalde standaardisatie plaatsvind begrijp ik overigens wel, dit bespaart gewoon kosten. Maar waarom de auto's die toch al zo verschillend zijn van dezelfde fabrikant moeten komen begrijp ik niet helemaal.
Niet als je bij voorbaat al de scope dusdanig verkleint dat er één overblijft...
eendje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:47:
hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing. En natuurlijk 1 aanspreek punt, 1 hersteldienst, 1 leverancier om bij problemen aan te kloppen.
Het verschil tussen 2000 en 4000 auto's zal weer een stuk kleiner zijn...
Vooral als je andere merken mee laat dingen voor 2000 auto's krijg je scherpere prijzen...
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:59:
Kan, hoeft niet. Typisch dingen die je m.i. aan de markt over moet laten. Maak combinaties mogelijk en gun op levensduurkosten. Geef merk A en merk B de kans gezamenlijk een aanbieding te maken, bepaal niet vooraf dat merk C toch wel goedkoper zal zijn.
Helemaal mee eens...
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:08:
* PWM kent de statistieken heus wel :+

Betrouwbaarheid gemeten over langere periode komt gunstiger uit voor VW. Kijk je naar de laatste 2 jaar, dan komt Renault er weer wat beter uit.

Maar, ik kom hier niet melden dat Renault troep is, enkel weerleggen dat als je puur kijkt naar betrouwbaarheid, VW opeens troep zou zijn :)
Ik heb nooit gezegd dat VW onbetrouwbaar is.
Ik heb alleen Renault als alternatief aangedragen omdat ze goedkoper zijn...

Iemand anders zei toen dat VW veel betrouwbaarder was...

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:17:
Ik heb alleen Renault als alternatief aangedragen omdat ze goedkoper zijn...
Waar staat dat Renault goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Het om de betrouwbaarheid nu en in de komende jaren, niet over het verleden. Ik kom hier ook niet melden dat VW troep is, maar ze hebben wel wat werk te doen om hun betrouwbaarheid weer op niveau te krijgen. Als er dan geroepen wordt dat Renault niet betrouwbaar is en VW wel terwijl de huidige situatie exact andersom is, dan meld ik dat even. Bij Renault zie je een stijgende lijn in de betrouwbaarheid, bij VW daalt deze juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:22:
Waar staat dat Renault goedkoper is?
Zou kunnen zijn, maar dat weet je niet als je ze bij voorbaat buiten de scope plaatst, zelfde als Volvo en zo veel anderen...
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:24:
Het om de betrouwbaarheid nu en in de komende jaren, niet over het verleden. Ik kom hier ook niet melden dat VW troep is, maar ze hebben wel wat werk te doen om hun betrouwbaarheid weer op niveau te krijgen. Als er dan geroepen wordt dat Renault niet betrouwbaar is en VW wel terwijl de huidige situatie exact andersom is, dan meld ik dat even. Bij Renault zie je een stijgende lijn in de betrouwbaarheid, bij VW daalt deze juist.
Maar in principe doet dat er niet zo heel erg toe, dat vang je in contracten af toch...
Binnen x uur, vervangend vervoer en onderhoud inclusief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23
Dit soort trajecten gaat eigenlijk nooit om eisen of geld, maar altijd om "gunnen". VW gunt de politie een bedrijfsuitje naar de fabriek, de politie gunt VW het contract, dat soort werk.

Of uit de praktijk, merk A gunt manager van merk B een leuk golfreisje van een paar weken door Amerika, manager B gunt merk A een contract van 60 miljoen euro.

Helaas zie je dit soort mega aanbestedingen vaker, terwijl het niet zo voordelig is als het op het eerste gezicht lijkt. Je zou meer korting verwachten, maar omdat het risico voor de leverancier zoveel groter wordt is het omgekeerde meestal waar. Als er nu bijvoorbeeld een terugroep actie is, staan alle korpsen in één keer voor je deur, dat moet ergens afgedekt worden in de kosten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 21:39
Ik had gehoord dat ze op de snelweg met Bugatti Veyron willen gaan rijden die over een extra Turbo Boost knop beschikt om hem over te clocken en board computer. ''Hey Michael wat zijn dat voor bloemen?''

Als ze ook hun motors gaan vervangen nemen ze hopelijk de Y2K :9~ :+

[ Voor 32% gewijzigd door Sir_Hendro op 13-10-2010 14:57 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Jij hebt een groot vertrouwen in ambtenaren :+
Je blijft verzanden in dit soort trolls. Dit soort opmerkingen maakt je niet echt een serieuze discussiepartner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sir_Hendro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:37:
Ik had gehoord dat ze op de snelweg met Bugatti Veyron willen gaan rijden die over een extra Turbo Boost knop beschikt om hem over te clocken en board computer. ''Hey Michael wat zijn dat voor bloemen?''
Het zou kunnen. Bugatti valt ook onder het Volkswagen-concern : :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58

reuzekind

Ik geloof in GoT

Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:41:
[...]

Alles? :?

Je moet wel goed lezen. Nogmaals, Volvo heeft geen busjes in hun assortiment. Waarom schrijven ze zich in voor deze aanbesteding? Dat is toch bij voorbaat gedoemd om te mislukken?
Het is gedoemd te mislukken omdat de aanbesteder geen combinaties toestaat, waarmee je het gros van de merken al buitenspel zet.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 07:37
MIsschien gaan ze ook wel met Polo Bluemotions rijden, lekker zuinig :). Volkswagen is verder een goed bekend merk in Nederland, onderhoud is goed te doen in heel Nederland.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Op zich is 75k gemiddeld niet eens zo heel veel als je ziet wat er allemaal aangepast en onderhouden moet worden. Sowieso wordt elke auto voorzien van sterkere veren en dempers zodat ze harder over de drempel kunnen (dat kost wel wat), een lichtding op het dak voor rond de 1000 euro, 2 stopborden (400 euro per stuk), 'heavy duty' dynamo, stickers, communicatieapparatuur, GPS-volgapparaat. Dat moet ook allemaal netjes ingebouwd worden. En dan wat de gemiddelde auto nog aan uitrusting mee moet nemen. (AED, blaasapparaat, EHBO doos, kegels, reddingstouw, gordelsnijder, brandblusser, krijt, kogelwerende vesten, een helm, digitale camera, bandengroefmeter, computer, een teddybeer (ja, serieus)). Vervolgens komt daar nog het onderhoud bovenop (bij een politieauto wss ook niet misselijk) plus, zoals eerder gezegd, een garantie dat een auto die kapot is snel vervangen of gemaakt kan worden. Lijkt mij een alleszinds redelijk bedrag wat genoemd is dan.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:39
Waarom een dure VW voor die agenten die wat naast de weg staan te flitsen, of vallen die onder de specials?
Die lui zou je ook een bakfiets, tuinstoel en parasol kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Frijns.Net schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:06:
Waarom een dure VW voor die agenten die wat naast de weg staan te flitsen, of vallen die onder de specials?
Die lui zou je ook een bakfiets, tuinstoel en parasol kunnen geven.
Toevallig is bij mij op m'n werk de politie nog geweest. Iemand drukte per ongeluk op de overvalsknop. 2-3 minuten later stond de politie voor de deur. Ik zie ze dat nog niet doen met een bakfiets en een parasol.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:39
@tdw. Het ging over die gast die langs de weg wat zit te wachten terwijl het flits apparaat het werkt doet. Niet de politie die zich nog echt nuttig maakt. Die mag je ook gerust een fatsoenlijke auto geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Juist. Maar dat zijn toch specials, dat zijn echt allerlei verschillende auto's. En aanhangwagentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:49:
Je blijft verzanden in dit soort trolls. Dit soort opmerkingen maakt je niet echt een serieuze discussiepartner.
Er staat niet voor niets een :+ achter...
En gezien heel veel mislukte overheidsprojecten zit er gewoon een kern van waarheid in... Ze pakken veel dingen niet heel slim aan...

Ik hoef neem ik aan geen voorbeelden te noemen? Van noord tot zuid komt het overal voor... :+
reuzekind schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:53:
Het is gedoemd te mislukken omdat de aanbesteder geen combinaties toestaat, waarmee je het gros van de merken al buitenspel zet.
Dat dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Dat is er wel, maar buiten dat klopt de aanbesteding van geen kanten... Ik proef namelijk een gigantische voorliefde voor VW bij de gene die de eisen heeft opgesteld... Gaat twee kanten op.
Je doet dit soort uitspraken vanuit je luie stoel, evident niet gehinderd door enige kennis van het (Europese) aanbestedingsrecht. Als Mercedes of een ander merk een onzuiverheid had ontdekt in de formele aspecten van de aanbestedingsprocedure dan lag er binnen de kortste keren een dagvaarding in kort geding, omdat je in aanbestedingsprocedures na de zgn. Alcatelbrief een zeer korte termijn hebt van twee weken om je bezwaren tegen de gunningsbeslissing aan de rechter voor te leggen.

Jij verwart jouw eigen sentimenten tegen zowel de politie als tegen Volkswagen met de formele merites van de aanbesteding. En zeker gezien dit soort posts:
dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:21:
[...]

En gezien heel veel mislukte overheidsprojecten zit er gewoon een kern van waarheid in... Ze pakken veel dingen niet heel slim aan...Dat dus...
is het voor mij duidelijk een gevalletje beste stuurlui staan aan wal. Of schoenmaker, blijf bij je leest. Of wat dan ook.

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 13-10-2010 14:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Of die beste stuurlui al dan niet aan wal staat maakt in dezen toch ook niet uit.
Het gaat hier niet om één of ander gedoemd te mislukken IT project of een betuwelijn, maar gewoon het vervangen van het wagenpark van de coppers. Lijkt me dat ze dat toch nog wel moet lukken he ;)

Waar het hier omgaat is dat er een luchtje aan zit op de manier waarop het geheel aanbesteed is. Daar volgt een hele discussie uit maar er is nog niemand met b.v. een concrete lijst met eisen gekomen op basis waarvan we kunnen zeggen of er daadwerkelijk "vals gespeeld" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:22:
[...]

Je doet dit soort uitspraken vanuit je luie stoel, evident niet gehinderd door enige kennis van het (Europese) aanbestedingsrecht. Als Mercedes of een ander merk een onzuiverheid had ontdekt in de formele aspecten van de aanbestedingsprocedure dan lag er binnen de kortste keren een dagvaarding in kort geding, omdat je in aanbestedingsprocedures na de zgn. Alcatelbrief een zeer korte termijn hebt van twee weken om je bezwaren tegen de gunningsbeslissing aan de rechter voor te leggen.

Jij verwart jouw eigen sentimenten tegen zowel de politie als tegen Volkswagen met de formele merites van de aanbesteding. En zeker gezien dit soort posts:
Volgens mij is de opdracht thans slechts voorlopig gegund aan VW. Ik verwacht dus ergens in de komende 15 kalenderdagen nog wel een vrolijk bericht over deze procedure. Een aankondiging van gunning heb ik nog niet gezien tenminste.

Overigens kan de bezwaarprocedure in de betreffende procedure ook anders geregeld zijn. Zo lang de termijn maar minimaal 15 kalenderdagen betreft. Mogelijk heeft de politie andere mogelijkheden voor het maken van bezwaar mogelijk gemaakt. Dagvaarding in kort geding is echter wel gebruikelijk. Op zich is dat jammer omdat dagvaarding kort geding in veel branches behoorlijk hoogdrempelig is. Veel aanbesteders maken hier bewust of onbewust misbruik van. Overigens zal daar in dit geval geen sprake van zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik kan de lijst met eisen in elk geval niet zo snel via google vinden, wel dat de vtspn (opstellers van de lijst) niet geheel vreemd zijn met het opstellen van "foute" eisen. Zie b.v. http://www.automatisering...rocedure-politie-toe.aspx

wel iets anders gevonden:
De aanbesteding is open en een ieder kan er op inschrijven. Echter is in het bestek opgenomen dat de leverancier van de auto ook de dakset moet leveren. De dakset moet in elk geval de volgende dingen bevatten: blauw, amber, groen, stop transparant voor achter, takedowns, alley lights EN ruimte voor camera's voor ANPR en/of cameratoezicht. Daarnaast moeten de autofabrikanten een visie op geïntegreerde randaparatuur hebben en samen met vtspn ontwikkelen (dwz, anpr, navigatie, bediening dakset en ander spul via een touchscreen, ed.)

Het probleem ligt 'm in de koppeling van de auto met de dakset. PON kan hier prima aan voldoen omdat ze VWs aanbieden en whelen freedoms met camera via Honac. Andere automerken hebben het voordeel van een dakset importeur niet. En zijn hiermee automatisch aangewezen op andere daksets dan de whelen freedom. (theoretisch gezien zouden ze ook van honac kunnen afnemen, maar dat kan natuurlijk nooit tegen dezelfde prijs als VW dit doet). Naast de freedom is er nog geen een dakset (ook de vista niet) waarin camera's geintegreerd zijn. Dit is de reden waarom veel mensen (waaronder ik ook) menen dat de aanbesteding wel heel erg op PON geschreven is.
^Samen sta je sterk^

Re: Voertuigen Politie uniform
« Antwoord #499 Gepost op: 7 Oktober 2010, 14:42:39 »

Citaat van: Palmpie op 7 Oktober 2010, 12:54:34
Weet iemand of het bestek geschreven is naar een VW voertuig / PON groep? Lijkt mij niet helemaal goed voor de financiën als er maar één iemand inschrijft. Er is dan toch geen concurrentie op prijs? De bedoeling van de aanbesteding was toch dat het allemaal 'goedkoper' zou worden?

Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden. (Suggestief Pon/Honac?)

Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!

Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).

Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling. En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)
vanaf hier

[ Voor 86% gewijzigd door melcon op 13-10-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:53:
Waar het hier omgaat is dat er een luchtje aan zit op de manier waarop het geheel aanbesteed is. Daar volgt een hele discussie uit maar er is nog niemand met b.v. een concrete lijst met eisen gekomen op basis waarvan we kunnen zeggen of er daadwerkelijk "vals gespeeld" wordt.
Dan moet je toch echt beter lezen, ik quote mezelf:
GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:31:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Audi? Mercedes? Kunnen niet voldoen in alle 4 de segmenten die de politie wil. Renault? Leuk, maar als je het hebt over betrouwbaarheid zijn die, eenvoudig aantoonbaak, minder goed dan Volkswagen.
Ben niet bekend met veel merken maar Mercedes iig wel, Mercedes kan de 4 segementen dacht ik wel afdekken.

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/a_en_b_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20A%20en%20B.jpg
A en B klasse als "gewone auto's"

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars_ng/personenauto_s/speciale_voertuigen/politieauto_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie_380x240.jpg
C en E klasse als auto's met veel ruimte

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/vito_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20Vito.jpg
Vito als mpv's

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/sprinter_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20Sprinter.jpg
Sprinter als busje

Gooien we er ook meteen een ME-busje bij :+
Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/vario_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Vario%20politie.jpg
Vario als ME busje

Niet dat het mij veel uit maakt waarin de politie rond rijdt maar er zullen wel meer merken zijn die afdoende markbreedte hebben om die 4 klasses te bezetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 10-04 10:45
http://www.aanbestedingsk...74-4f02-a9bf-e54bb15ed6fc

:)

(heb zelf geen inlogcode hiervan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:04:
Ik kan de lijst met eisen in elk geval niet zo snel via google vinden, wel dat de vtspn (opstellers van de lijst) niet geheel vreemd zijn met het opstellen van "foute" eisen. Zie b.v. http://www.automatisering...rocedure-politie-toe.aspx

wel iets anders gevonden:

[...]

[...]

vanaf hier
Ok duidelijke zaak. Zeker als ze een term als Park Distance control gebruiken :') dat is wel erg duidelijk, want je kunt het ook parkeer sensoren noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@GH45T, excuus, je post gemist blijkbaar :$

@Null!: ja inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door melcon op 13-10-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
!null schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:42:
Ok duidelijke zaak. Zeker als ze een term als Park Distance control gebruiken :') dat is wel erg duidelijk, want je kunt het ook parkeer sensoren noemen.
Plus de VW werknemer die is overgestapt en inspraak heeft in de aanbesteding...
Zijn we er.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Tuurlijk wordt zo'n aanbesteding (vaak) toegeschreven naar een bepaald merk, binnen zo'n organisatie zijn daar al ideen over. Je wil toch ook niet te algemeen de eisen opstellen en opgescheept zitten met een keus waar je geen goed gevoel bij hebt ook al scoort de aanbieder voldoende op de eisen.

Dus zet je er eisen in waarvan je weet dat er maar 1 of 2 merken aan kunnen voldoen....
Omdat prijs vaak 50% van de score bepaald kunnen de dure merken vaak niet meekomen.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
seq_uence schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:54:
Tuurlijk wordt zo'n aanbesteding (vaak) toegeschreven naar een bepaald merk, binnen zo'n organisatie zijn daar al ideen over. Je wil toch ook niet te algemeen de eisen opstellen en opgescheept zitten met een keus waar je geen goed gevoel bij hebt ook al scoort de aanbieder voldoende op de eisen.

Dus zet je er eisen in waarvan je weet dat er maar 1 of 2 merken aan kunnen voldoen....
Omdat prijs vaak 50% van de score bepaald kunnen de dure merken vaak niet meekomen.
Eh?

Het hele EU aan bestedingstraject is er voor bedoelt dat dit soort aanbestedingen goed verlopen, iedereen een eerlijke kans krijgt, en dat er geen corrupte zaken plaatsvinden. Dit wordt op die manier afgedwongen.
Wanneer men dan zelf van te voren al een keus heeft gemaakt, en dan pas de aanbestedingsprocedure opstart en deze eigenlijk om hun keuze heen bouwt... dan is dat erg onwenselijk en aan te vechten.
Dat is het hele probleem, waar een aantal mensen hier over vallen (en een aantal niet) waarbij een Volkswagen-minded clubje gewoon Volkswagens wil, puur op subjectiviteit (lees: groot bord voor hun kop). Men gaat dus geheel voorbij aan het feit waar de EU aanbestedingsprocedure voor bedoelt is. En als er dan iemand van PON overstapt naar dat clubje is het natuurlijk helemaal simpel, daar komt niet snel een ander merk meer tussen.

Wanneer de overheid bijvoorbeeld wil besparen op de politie is er hier een gemiste kans. Want ze hadden ook allemaal in goedkopere Renaults kunnen gaan rijden waarbij de importeur misschien meer korting had gegeven. Niet dat ik wil zeggen dat Renaults een betere keus waren (denk het niet), maar een eerlijke kans hebben ze niet gehad. Net als Ford, Toyota, Opel en daarnaast nog een zootje andere merken die geen busjes leveren maar de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

!null schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:19:
Verder tja.. ik denk dan, hoe doen ze het voor de uitzonderingen? Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Landcruisers met politie striping die de politie paarden trailers trekken e.d., die vallen niet onder de onopvallende wagens.
VW Touran/Touareg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Laatst online: 19:19
Ik ben het met je eens !null, maar toch gebeurt wat seq_uence schrijft gigantisch vaak, ik zie het bij ons op het werk ook. Je mag bij een aanbesteding geen merk of type noemen, maar stel ik wil bijv. een specifieke dell-server en die toevallig 2 com-poorten en een parallelle poort heeft, dan kan ik dat rustig in de eisen zetten, en niemand die hier kritisch naar kijkt waarom ik dat in hemelsnaam nodig zou hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 13-10-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja ik weet dat het veel gebeurt. Maar met zo'n grote order van zo'n groot overheidsorgaan vind ik het toch net wat kwalijker. Los van het feit of het strafbaar is of niet. Het is volgens mij al wel aan te vechten. Maar of je zo'n traject in wil...
Tja, ze hebben niet alleen een Landcruiser gekocht voor het trekvermogen. Ook voor het feit dat hij je niet teleur stelt als je in een grote modderzooi staat en die paardentrailer weg wil slepen. Waar de mannen van de jongens.. eh de terreinwagens van de SUV's worden gescheiden. Een Touareg kom je wel wat verder mee dan een standaard wagen, maar het is gewoon een SUV.

Maar goed, dit is een klein deel van het wagenpark, niet heel erg belangrijk voor de hele discussie.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 13-10-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
En laat het in- en opbouw bedrijf van politievoertuigen nou ook net van PON zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door Morpheusk op 13-10-2010 21:58 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies. Dat hele EU aanbestedingsverhaal is er voor eerlijke concurrentie. Als meneer hierboven een zootje Dell pc's wil, is dat niet meteen in gevaar. Maar als het om veel grotere orders gaat dan is de eerlijke concurrentie dus wel degelijk in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

[...]

Beter had ik het niet kunnen verwoorden _/-\o_
VW is alles behalve betrouwbaar. In de hoofden van veel naieve mensen ja. Maar berg je als je problemen krijgt. En zeker als je dan ook nog Pon nodig hebt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Nou zal dat met de politie wel meevallen, maar dat Pon niet veel aan klantenbinding doet kun je mooi terugzien op zelfs dit forum. Iets met een audi 2.0 tdi en een gescheurde cilinderkop bij een ton (kom op, dan is een diesel nog niet eens ingereden bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:36
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:31:
Nou zal dat met de politie wel meevallen, maar dat Pon niet veel aan klantenbinding doet kun je mooi terugzien op zelfs dit forum. Iets met een audi 2.0 tdi en een gescheurde cilinderkop bij een ton (kom op, dan is een diesel nog niet eens ingereden bij wijze van spreken).
Zulke zelfde verhalen ben ik hier al over elk ander merk tegen gekomen dus dat vind ik nu niet echt een goed voorbeeld waarom Pon slecht zou zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
seq_uence schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:54:

Wanneer je dankzij de eisen wordt opgescheept met een keus waar je geen goed gevoel bij heft dan zijn je eisen simpelweg waardeloos en opgesteld door een prutser. Helaas komt dit nog wel regelmatig voor inderdaad.

Wanneer je eisen opneemt waar maar 1 of 2 merken aan kunnen voldoen dan maakt de rechter gegarandeerd gehakt van de volledige aanbestedingsprocedure en mag je heraanbesteden. Voordat het zover komt moet één van de benadeelde partijen echter wel aan de bel trekken.
sewer schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:31:
Ik ben het met je eens !null, maar toch gebeurt wat seq_uence schrijft gigantisch vaak, ik zie het bij ons op het werk ook. Je mag bij een aanbesteding geen merk of type noemen, maar stel ik wil bijv. een specifieke dell-server en die toevallig 2 com-poorten en een parallelle poort heeft, dan kan ik dat rustig in de eisen zetten, en niemand die hier kritisch naar kijkt waarom ik dat in hemelsnaam nodig zou hebben.
Klopt, fabricaten omschrijven is niet toegestaan, zelfs niet wanneer dit vergezeld wordt door de veelgebruikte afkorting o.g. ('of gelijkwaardig', en niet 'of goedkoper' ;)). In de praktijk wordt het omschriven van fabricaten echter vaak gedoogd, mits het geen te grote belemmering is. In bepaalde specifieke gevallen is het omschrijven van fabricaten overigens wel toegestaan.

Wat jouw voorbeeld betreft. Het idee is natuurlijk een beetje dat jij ongetwijfeld redenen hebt om een Dell-serer te willen. Bijvoorbeeld omdat die bepaalde prestaties levert. Die specificaties waar jij waarde aan hecht zul je vervolgens in prestatie-eisen moeten vertalen. Wanneer je dat goed doet krijg je een server die precies aan jouw eisen voldoet. Dat kan een Dell zijn, maar kan ook een server van een ander merk zijn. Wanneer jij volledig bent geweest in de prestatie-eisen zul je het verschil niet merken.

Bovenstaande is natuurlijk theorie. De een heeft liever een receiver van Marantz, de ander heeft liever Denon. De ene medisch specialist werkt liever met een MRI-scan van Philips, de ander heeft liever een Siemens. Dergelijke voorkeuren zijn natuurlijk lastig te omschrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door argro op 13-10-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
redwing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:55:
[...]

Zulke zelfde verhalen ben ik hier al over elk ander merk tegen gekomen dus dat vind ik nu niet echt een goed voorbeeld waarom Pon slecht zou zijn.
Sorry hoor, maar PON is gewoon knudde. Wel meer verhalen over gehoord.
En Renault is vaak ook slecht bijvoorbeeld.

Die kerel hier wordt gewoon afgepoeierd met z'n net ingereden diesel, dat gebeurt je niet eens als je een Kia koopt. Bij veel merken wordt er beter afgehandeld.

Maar goed, als je duizenden auto's koopt zullen ze wel wat relaxter zijn. Zeker omdat je dan kan zeggen dat defect veel voorkomt, omdat tientallen auto's er last van hebben. Sta je wat sterker dan de gemiddelde consument.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 14-10-2010 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Vind toch wel apart dat juist Mercedes "niet in aanmerking komt". Volgensmij is dat het enige merk van het lijstje dat alles kan leveren van een super-mini (smart) tot absurd groot (zetros) en in willekeurige afwerking die je wilt.
En dat terwijl Volkswagen niet eens een eigen lijn aan vrachtwagens heeft, laat staan een 'proper' terreinwagen! (Nee die gekke Iltis slaat nergens op, flimsy gek ding zonder dak).

Ik vermoed gewoon weer is politiek! Nouja ach, hier in Duitsland rijden alle smerisjes in Berlijn iig rond in Opel's omdat "die in de financiele problemen zaten" en ze nogal wat autotjes nodig hadden...
Sta je toch mooi voor lul als smeris als je daar komt aanrijden in je Opeltje en de gozer die je wilt pakken zit in een SLK :p

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

teh_twisted schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:40:
En dat terwijl Volkswagen niet eens een eigen lijn aan vrachtwagens heeft, laat staan een 'proper' terreinwagen! (Nee die gekke Iltis slaat nergens op, flimsy gek ding zonder dak).
Je zou je wat beter moeten laten informeren ;)

Zoals ik al eerder gezegd heb heeft VW voor de Zuid-Amerikaanse markt een lijn vrachtwagens, en de nieuwe Amorak is de eerste 'echte' terreinwagen.
!null schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:50:
En boeiend dat ze in zuid-amerika een lijn vrachtwagens hebben..
Ik probeer alleen een hoop onwaarheden uit de wereld te helpen, die hier op een licht trollende manier neergeplempt worden. Sec gezien heb ik natuurlijk gelijk want het is niet waar dat ze 'niet eens een lijn vrachtwagens hebben' want dat is feitelijk natuurlijk incorrect is. dat ze niet leverbaar zijn in europa doet daar verder niets aan af want daar zal een goede reden voor zijn.

Buiten dat is het voor dit topic erg offtopic, omdat vrachtwagens sowieso niet onder de aanbesteding van politie vielen, dus dat als argument gebruiken is erg zwak :)

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 14-10-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Niet dat je de eerste terreinwagen van een automerk wilt hebben.. laat ze maar wat ervaring op doen.
En boeiend dat ze in zuid-amerika een lijn vrachtwagens hebben.. In dat deel van de wereld zijn er minder veiligheidseisen. Een VW Fox is daar goedkoper en lichter dan hier, met een reden.
Zo ken ik ook Japanse merken (Toyota bijv.) die een gigantische catalogus hebben, ook zeer veel relevant voor deze aanbesteding, dikke snelle sedans en stations bijvoorbeeld, maar die hier niet geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:45:
[...]

Je zou je wat beter moeten laten informeren ;)

Zoals ik al eerder gezegd heb heeft VW voor de Zuid-Amerikaanse markt een lijn vrachtwagens, en de nieuwe Amorak is de eerste 'echte' terreinwagen.
Hmm... vind wat ik zie van de Amorak nou niet dat ik denk: wow terreinwagen, denk eerder (zoals ze het zelf ook classificeren) een pickup. Compleet ander ding. Terreinwagen kan je mee tot de cabine (en het liefst tot je raampje) mee het water in en OOK weer mee uit ;)

Mooi voorderest dat ze een lijn in zuid-amerika hebben voor vrachtwagens, en idd voor dit topic maakt dat weinig uit (hoewel, Politie heeft toch ook wel is dingen die ze van a-naar-b moeten vervoeren?). Ging me er meer om dat je een automerk pakt die zich specialiseerd in puur auto's voor het volk (goh, waar zou die naam toch op slaan) vs een merk die gewoon alles bouwt wat je kan verzinnen zolang het maar meer dan 2 wielen benodigd heeft. Lijkt me overigens wel stoer om een politieagentje in een Unimog te zien... En ik ga echt wel stoppen als er een "Stop Politie" lampje gaat branden op een Zetros. Weet niet of je daar wel is naast heb gestaat maar dat ding is _huge_.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

AtleX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:25:
Mercedes kon dat wel, maar die is afaik gevallen over de eis van automaten met dubbele koppeling. Daarmee werd effectief elke andere aanbieder dan VW buitenspel gezet.
Volvo PowerShift: automaat met dubbele koppeling
vrijdag 18 januari 2008

In navolging op het DSG van Volkswagen presenteert Volvo de PowerShift-transmissie. De 2.0d-motoren in de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met deze nieuwe transmissie. De voordelen zijn groot te noemen.
Volkswagen heeft naam gemaakt met de automaat met dubbele koppeling (DSG). Onder meer ook Audi (onder de naam S tronic), Seat en Skoda maken er inmiddels gebruik van en Ford heeft zelf ook een vergelijkbare automaat ontwikkeld (PowerShift). Volvo – als onderdeel van Ford – presenteert in navolging op Ford nu ook de PowerShift.

Twee koppelingen
Het grootste voordeel van de PowerShift is dat er zeer snel en bijna traploos van verzet kan worden gewisseld. Hierdoor ontstaat niet alleen winst in acceleratie, maar kan het tot 8 procent brandstof besparen. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de PowerShift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de ‘klaarstaande´ versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.
http://www.autowereld.com/techniek/detail.asp?artikel=5605
We zijn bijna 3 jaar verder dan het moment dat Volvo, Ford, Audi, Skoda en Seat dubbele koppeling kan leveren.
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:28:
Een aanbesteding waarbij maar één inschrijver aan alle eisen kan voldoen is een slechte aanbesteding. De specificaties zijn blijkbaar bewust of onbewust naar één aanbieder toegeschreven. Aanbestedingsrechtelijk deugt dat van geen kant, maar dat zullen de juristen van Volvo en Mercedes ook wel weten. Ik verwacht dus nog wel een staartje...
Als je voor fotografiemateriaal opschrijft dat je weinig ruis en groot assortiment aan betaalbare objectieven wilt, dan heb je zeker vroeger alleen maar Canon. Ook nu levert Canon het beste platform. Tja, bij Nikon betaal je meer voor het glaswerk en vroeger heb je nog extra ruis. Het kan eenmaal gebeuren dat een bepaalde merk beter aan jouw eisen aangepast is.

Als je de dubbele koppeling bij een niet-VW alleen kan krijgen als je heel veel geld ervoor neerlegt en VW is bereid om het in bijna alle wagens te stoppen.

Uiteindelijk is de verkoper/dealer zeer bepalend voor niet-particuliere aankopen. In 2003 hielp ik mee met het zoeken naar een lichte vrachtwagen. Volkswagen LT, Mercedes Sprinter,... leverde dertien in een dozijn offertes op. Ze namen de moeite niet om over je business mee na te denken en een specifieke oplossing te bedenken.

Iveco is duidelijk onderscheidend. Ze zitten in de Antwerpse haven en doen niks anders dan vrachtwagens. De verkoper stelt oplossingen voor onze specifieke business voor. Het voertuig werd gemod met een betonplex vloer voor het zware bakken schuiven en verluchtingsgaten om de temperatuur in het voertuig niet te hoog op te laten lopen. Prijs/kwaliteit-verhouding zat goed, bij Mercedes zou je een hoop opties erbij moeten nemen, die bij Iveco al standaard erin zitten. En het ladderchassis heb je alleen bij Iveco voor lichte vrachtwagens, tussen de U-profielen kan er geen water blijven plakken om door te roesten. De andere merken zien bestelwagens en lichte vrachtwagens als opgevoerde personenwagens in constructietechnieken en gebruikte technologie. Lange onderhoudsintervallen zodat we niet om de haverklap in de garage moeten staan. Niet raar dat Iveco Daily in lichte vrachtwagenmarkt zo populair is.

Het kan dus gebeuren dat VW en hun importeur/verkopers bereid zijn om het maatwerk van de politie uit te werken en de andere merken haken vrijwillig af. Want de andere merken zijn te lam om iets meer moeite te doen dan een standaardofferte te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Je bent als bedrijf gek in je hoofd om niet "iets meer moeite" te doen en daar 300 miljoen mee te verdienen.Ik denk dat weinig aandeelhouders dat zullen accepteren.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zo'n Europeese aanbesteding is een ontiegelijk langdurig project met een papierwinkel waar je niet goed van wordt. Zoals al eerder gezegd kunnen alle fabrikanten een bod uitbrengen en als men voor een bepaald bod kiest hebben de overige fabrikanten een half jaar de tijd om een tegenbod te doen.

De kosten zitten echt niet in de auto, maar in de aanpassingen en servicecontracten. VW/BMW/Mercedes/enz geven in Duitsland 50% behördenrabatt. Zal hier misschien wat minder zijn maar die wagens krijgen ze echt wel voor een prikkie.

Daarbij zie ik de laatste tijd een hoop nieuwe Opel Astra politiewagens rondrijden dus het is echt niet zo alsof ze zonder uitzondering VW-minded zijn.
Vind toch wel apart dat juist Mercedes "niet in aanmerking komt". Volgensmij is dat het enige merk van het lijstje dat alles kan leveren van een super-mini (smart) tot absurd groot (zetros) en in willekeurige afwerking die je wilt.
Afbeeldingslocatie: http://www.carblog.co.za/wp-content/uploads/2009/06/volkswagen-amarok-1.jpg
Zitten de zwaailichten al op d:)b
Ik vermoed gewoon weer is politiek! Nouja ach, hier in Duitsland rijden alle smerisjes in Berlijn iig rond in Opel's omdat "die in de financiele problemen zaten" en ze nogal wat autotjes nodig hadden...
Sta je toch mooi voor lul als smeris als je daar komt aanrijden in je Opeltje en de gozer die je wilt pakken zit in een SLK :p
In Duitland rijden ook duizenden VW rond, net zoals er ook BMW's door de politie gebruikt worden.
Maar daar worden dit soort dingen natuurlijk ook niet landelijk geregeld.

[ Voor 66% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2010 14:20 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
fsfikke schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 14:11:
Zo'n Europeese aanbesteding is een ontiegelijk langdurig project met een papierwinkel waar je niet goed van wordt. Zoals al eerder gezegd kunnen alle fabrikanten een bod uitbrengen en als men voor een bepaald bod kiest hebben de overige fabrikanten een half jaar de tijd om een tegenbod te doen.
Valt reuze mee. Een EU-aanbesteding in de vorm zoals die door de politie is doorlopen kan in een maand of twee gepiept zijn. Het gros van die tijd is 'rekentijd' van de inschrijvers en 'beoordelingstijd' van de aanbesteder. Tijd die je ook kwijt bent als je simpelweg een paar offertes opvraagt. Die offertes moeten immers ook gemaakt en beoordeeld worden. De papierwinkel valt ook reuze mee. Het gros van het papierwerk betreft het formuleren van eisen, voorwaarden et cetera. Allemaal zaken die je ook moet regelen wanneer je simpelweg een paar offertes opvraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 14-10-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

tdw schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:55:
Je bent als bedrijf gek in je hoofd om niet "iets meer moeite" te doen en daar 300 miljoen mee te verdienen.Ik denk dat weinig aandeelhouders dat zullen accepteren.
In België bestaan subsidies voor R&D, maar de papierwinkel om een subsidie aan te vragen kost meer geld, dan de subsidie die je kan krijgen. Bedrijven kunnen deze subsidies even goed negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
redwing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:55:
Het gaat natuurlijk om de algemene tendens. De beleving...
Problemen doen zich overal voor, maar het gaat erom of het ook wordt opgelost. De service...

Ik was er 2 jaar geleden helemaal uit. Ik wilde een Audi Adrie. Dan denk je je loopt bij Audi naar binnen die ontvangen je netjes en helpen je goed, net wat beter dan bij Seat bijvoorbeeld. Dus je vraagt een verkoper wat zaken en welke velgen horen daarbij? "Dan moet je daarachter maar even kijken" en vervolgens loopt hij naar zijn collega's en pakt en bak koffie en gaat verder ouwehoeren... Dan loop je natuurlijk direct de winkel uit. Wat een wereld van verschil met de Volvo dealer ernaast. Je loopt naar binnen en direct iemand die je alles uitlegt en meteen koffie aanbiedt...
Ik dacht dat zal wel een slechte dealer zijn geweest, totdat ik hetzelfde van een collega hoorde en een vriend van mij een half jaar geleden 2 audi's wilde kopen voor zijn eigen bedrijf. Dan hebben we het over 2 keer een A4 2.0T gechipt. Geen goedkope bakken. Totaal bedrag kwam neer op 86.000 euro ex de BTW. Vervolgens het lef hebben om nog ven te bellen na 6 weken, dat de prijs per stuk 1500 euro duurder wordt, terwijl de handtekening al lang was gezet. Goed toen gewoon gezegd dat het of het oorspronkelijk bedrag wordt, of je mag hem zelf houden. Maar dan denk je toch dat ze bij ophalen een flesje champagne krijgen of dat de auto netjes klaar staat...
Nee hoor, auto stond ergens achter op het terrein, met folie er nog op. Ramen waren vet van binnen en als reden gaven ze dat de datum die ze afgesproken hadden voor het ophalen te vroeg was (hij ging op vakantie)...

Dat is toch een wereld van verschil met mijn veel goedkopere Volvo. Daar stond hij klaar te blinken in de showroom, op en apart plekje waar je hem naar buiten kon rijden. Met twee flessen wijn en andere Volvo dingetjes erbij...

Dit is meer regel dan uitzondering als ik dat zo hoor om me heen...

Misschien is dit bij VW minder, maar ik neem aan dat dergelijke regels vanuit het concern opgelegd worden...
!null schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:29:
Maar goed, als je duizenden auto's koopt zullen ze wel wat relaxter zijn. Zeker omdat je dan kan zeggen dat defect veel voorkomt, omdat tientallen auto's er last van hebben. Sta je wat sterker dan de gemiddelde consument.
Ik hoop het voor ze...
Het zal je verbazen wat je met goede stuurmanskunst kunt bereiken.
De snelheid heb je nog niet eens in 1% van de gevallen nodig en al helemaal niet in de steden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:40

denivan

de enige

dfrenner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 14:56:
[...]
Het gaat natuurlijk om de algemene tendens. De beleving...
Problemen doen zich overal voor, maar het gaat erom of het ook wordt opgelost. De service...
Lol, is bij mij ook identiek zo gegaan. Bij de Audi dealer weinig tot geen uitleg. De folder was er niet en kreeg een slecht gekopieerd A4tje mee als prijslijst.
De dealer ernaast was VW en daar keken de verkopers me vanuit hun bureau even aan en begonnen toen verder te praten zonder me te helpen.
Bij de Volvo dealer hielp men onmiddellijk bij het binnenwandelen, heel goede service voor en na de verkoop....wereld van verschil. Ik dacht toch dat verkopers op comissie werken, dus waarom ze zo gemakkelijk klanten laten schieten ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

denivan schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:34:
[...]

Lol, is bij mij ook identiek zo gegaan. Bij de Audi dealer weinig tot geen uitleg. De folder was er niet en kreeg een slecht gekopieerd A4tje mee als prijslijst.
De dealer ernaast was VW en daar keken de verkopers me vanuit hun bureau even aan en begonnen toen verder te praten zonder me te helpen.
Bij de Volvo dealer hielp men onmiddellijk bij het binnenwandelen, heel goede service voor en na de verkoop....wereld van verschil. Ik dacht toch dat verkopers op comissie werken, dus waarom ze zo gemakkelijk klanten laten schieten ?
Koop je een auto dan vanwege de attentheid van de verkopers? Ik niet. Ik denk dat je zo wel over elk merk wel wat kan opmerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 14-10-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:36
Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:36:
[...]

Koop je een auto dan vanwege de attentheid van de verkopers? Ik niet.
Maar dit zijn wel de mensen waarmee je te maken hebt mocht je problemen met je auto hebben. Ik zou dus de attentheid van de verkopers wel meewegen in de beslissing (wel kijken naar 't gemiddelde en niet naar die ene die verkeerd is opgestaan natuurlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Koop je een auto dan vanwege de attentheid van de verkopers? Ik niet.
De bovenstaande verhalen geven 0,0 vertrouwen in eventuele klachtafhandeling en coulance zaken. En laat het daar nou best vaak mis gaan bij de VAG groep. Dan wil ik niet persee de VAG groep zelf aanvallen, maar de dealers en importeur in NL wel.
En als je 30K (om maar wat te noemen) uit komt geven mag je wel goed geholpen worden. Je wordt nog beter geholpen als je een elektrische tandenborstel uit gaat zoeken bij de Kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

!null schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:39:
[...]

De bovenstaande verhalen geven 0,0 vertrouwen in eventuele klachtafhandeling en coulance zaken. En laat het daar nou best vaak mis gaan bij de VAG groep. Dan wil ik niet persee de VAG groep zelf aanvallen, maar de dealers en importeur in NL wel.
En als je 30K (om maar wat te noemen) uit komt geven mag je wel goed geholpen worden. Je wordt nog beter geholpen als je een elektrische tandenborstel uit gaat zoeken bij de Kruidvat.
Ik herken dit echt niet bij mijn VW dealer. Ze zijn erg behulpzaam vragen niet voor alle dingen geld en denken mee in mijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Ik heb je het hele topic nog niets positiefs over VAG horen zeggen, dus blijkbaar ben je ergens bevooroordeeld geraakt. Prima hoor, maar het maakt je niet bepaald objectief. Ik ga het niet ontkennen hoor, maar ik zeg alleen maar dat ik dit soort verhalen denk ik wel over elk merk kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:45:
[...]

Ik heb je het hele topic nog niets positiefs over VAG horen zeggen, dus blijkbaar ben je ergens bevooroordeeld geraakt. Prima hoor, maar het maakt je niet bepaald objectief. Ik ga het niet ontkennen hoor, maar ik zeg alleen maar dat ik dit soort verhalen denk ik wel over elk merk kan vinden ;)
Klopt maar toevallig ben ik hier hetzelfde scenario tegengekomen.... Bij het uitzoeken van een nieuwe 2e hands auto zijn wij bij de VW dealer hier in de buurt zijn wij daar niet tot nauwelijks geholpen. Alleen een beetje rond ons lopen en in de buurt van ooh misschien hebben zijn ze wel benieuwd naar deze auto's. Wij waren overal aan het rondkijken. Bij de VW's direct afgevallen Seat [same as VW[/] en uiteindelijk waren wij bij de Audi's gebleven omdat die ons wel aanstonden qua design en uitvoering. Maar nergens een persoon te bekennen als wij wat vragen hadden :'(

Andere garages kwamen er direct mensen op ons af en anders was er een balie waar wij ook terecht konden omdat er geen personeel te zien was in de winkel zelf. Uiteindelijk niet eens de auto in de buurt gehaald maar 100KM verderop omdat wij daar wel een erg leuke deal konden krijgen. Maar de service bij de VWdealer was toch echt de meest teleurstellende van allemaal....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:40

denivan

de enige

[...]
Koop je een auto dan vanwege de attentheid van de verkopers? Ik niet. Ik denk dat je zo wel over elk merk wel wat kan opmerken.
Nee, maar het kan voor een heel groot stuk bijdragen bij de beslissing. Als je bij de aankoop al niet goed geholpen wordt, zal je dan überhaupt geholpen worden bij nazorg/garantieafhandeling/coulance ?

@ Hieronder : inderdaad, dit gaat eigenlijk wel heel erg off-topic :X back on track ?

[ Voor 10% gewijzigd door denivan op 14-10-2010 16:04 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is dit nu het 'Post hier je ervaringen met autodealers'-topic? :P

Persoonlijke ervaringen over de koop van een auto bij merk x hebben natuurlijk niets te maken met het traject dat een overheid volgt bij aankoop van duizenden auto's.

[ Voor 66% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2010 16:02 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

fsfikke schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 16:01:

Persoonlijke ervaringen over de koop van een auto bij merk x hebben natuurlijk niets te maken met het traject dat een overheid volgt bij aankoop van duizenden auto's.
Dat wou ik eigenlijk net gaan posten. Vind het hartverwarmend allemaal dat iedereen zijn VW-dealerleed komt melden hier om maar aan te tonen hoe slecht het merk wel niet is, maar ontopic is het allerminst.

Die mensen kunnen prima hier terecht ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 14-10-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Oh wel degelijk. Men krijgt namelijk bij coulance of garantie regelingen niet alleen (mogelijk) problemen met de dealer die niet mee werkt, maar het gaat erg vaak ook over PON die zegt dat het je eigen schuld is of dat je het maar zelf uit mag zoeken. En de aanbesteding gaat naar PON.

Maar goed, als je ergens 20.000 auto's koopt en je hebt er ook nog een ex-medewerker werken, dan mag ik hopen dat de klacht afhandeling beter gaat dan voor de gemiddelde consument.

Kijk, VW is echt niet de enige. Renault importeur staat ook bekend om slechte afhandeling van coulance / garantie gevallen. Maar je hoeft echt niet te doen alsof het overal knudde is.

Anyway, de discussie zou moeten gaan over de stelling dat de aanbesteding om VW heen is geschreven, en hoe ze daar voorbij gaan aan het doel van de EU aanbestedingsroutine.
De discussie zou niet moeten gaan in hoeverre VW de beste keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik was er helemaal uit, ik wilde de A3... Ik wist al welke uitvoering etc...
Alleen over de velgen had ik nog vragen, maar een proefrit in de juiste motorisering werd lastig en moest ik 1,5 week op wachten terwijl juist de 2.0TDI heel gangbaar was en de velgen wilde de verkoper niet laten zien...

Tja het was zaterdagochtend en je hebt heel de dag nog voor je... Dan kijk ik wel een deurtje verder. Het heeft ze gewoon een auto gekost en waarschijnlijk meer in de toekomst. Ik zou namelijk zo weer een Volvo bestellen.
Inderdaad en al;s j bij de Volvo bij binnenkomst al koffie thee of fris aangeboden krijgt, zonder dat je al één auto hebt bekeken, voel je je wel serieus genomen!
Je komt een fors bedrag besteden en dan mag je best serieus genomen worden!
Gunner schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:45:
Ik hoor het hier in de regio Haaglanden echt heel veel. En dan in mindere mate over VW maar heel erg over Audi Forepark... Als je al tegen iemand begint hier zeggen ze meteen: Wittebrug Forepark?
Dat zegt wel iets, blijkbaar is dat een ervaring die heel veel mensen delen.

In deze mate heb ik het nog nooit meegemaakt en ik vond het echt bizar. Ik ben bij heel veel dealers geweest. Bij Seat (ook VAG), waren ze trouwens een stuk vriendelijker. Maar ongeacht dat een oudere meneer later binnenkwam dan ik, wel eerst die meneer gaan helpen...
Tja, dat voelt natuurlijk niet echt fijn... En dat is niet op basis van één week, maar ben er twee keer geweest en beide keren hetzelfde voorval!

Niet?
Op basis daarvan zou je best wel eens een verkeerde keus kunnen hebben gemaakt.
Namelijk een bedrijf dat 0,0 in eigen nadeel wil helpen naar een oplossing te komen...

Ik heb onderhoud bij de Volvo en had een keer problemen met het op tijd aanwezig zijn wegens problemen op werk. Ze hoefden het niet te doen maar zijn met twee man naar mijn werk gereden (mijn auto en een ander om terug te rijden).
Vooral bij een grote deal mag je dit soort zaken verwachten. Maar dat zegt iets over de behulpzaamheid bij problemen.

Ik vraag me sterk af of VW/Audi hetzelfde zou doen voor een autootje van "maar" 30k...
Laat staan voor een deal van 300.000.000... De deal is toch al binnen dus waarom harder lopen dan nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 19:40
@dfrenner: Een reactie op je laatste opmerking: Omdat de deal al binnen is hoeft nog niet te betekenen dat je minder hard hoeft te lopen. Voor VW is dit i.m.o. een uitgelezen kans om nog meer van dit soort deals binnen te halen. Als de levering, de auto en de service goed is en goed beoordeeld wordt, is dit natuurlijk uitstekende reclame.

Dat klant A bij dealer B slechte ervaringen heeft, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de staat (weet niet precies wie de opdrachtgever is?) dat straks ook gaat krijgen ;)
No offence ;)

offtopic:
Leuk voor dit topic, vanmorgen zag ik op de A2 richting Utrecht een Volvo V50 (opvallend) en een Mercedes S-Klasse (onopvallend --> Recherche? Arrestatieteam? i.i.g. met zwaailicht boven de bijrijder en in de bumper) over het afgezette deel van de A2 bij breukelen scheuren. Moest meteen aan dit topic en die deal denken....hehe :+

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 15-10-2010 09:37 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Killaz, op zich heb je gelijk als het om dealers gaat, maar de importeur is hetzelfde, namelijk PON. En ook op niveau van PON doen zich genoeg problemen voor onder consumenten. Dus op zich wel enigzins relevant.

Arrestatie teams en dat soort specials rijden in alles waar ze zin in hebben. Voornamelijk Duitse dikke sedans (S8 enzo) maar ook snelle Volvo's, en de grootste (zilvergrijze) Landcruisers die je kunt vinden. Tijdje terug was iemand met een X5 ongeduldig bij "de bunker" toen er veel security was, hij dacht er wel even langs te kunnen. Die werd even klem gereden door een Landcruiser, ging nergens meer heen.

Allemaal gebruikelijke wagens waar ze ervaring met bepantsering enzo hebben. Eigenlijk een segment waar de VAG heel weinig te bieden heeft op een paar dikke Audi's na.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 15-10-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@ !null: True, maar als het om een offerte van 300 miljoen gaat, of een klant die loopt te zeuren om een gescheurde clinderkop bij een 2.0 TDI A3.....dat is wel even iets anders. Al heb je natuurlijk gelijk dat de kans wel degelijk groter is op gezeur. Toch doet dat verder niets af aan het product, wat verder wel aardig is.

Over dat arrestatieteam: Daar breekt mijn klopt, die Landcruisers wist ik wel, maar dat er zoveel verschil zit in het merk en dergelijke....Waarom daar niet 1 merk voor? Ik heb nu Mercedessen, dikke Volvo's, BMW's en dikke Audi's gezien....Leuk lijstje dacht ik zo.

(Die dikke audi's zijn het enige wat VAG te bieden heeft dacht ik zo. Is de Pheaton nog in productie? Dat is de enige VW die i.m.o. in aanmerking komt voor het arrestatie team. Verder is het een S8/S6 of de RS6 een optie)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
KillaZ schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:12:
@ !null: True, maar als het om een offerte van 300 miljoen gaat, of een klant die loopt te zeuren om een gescheurde clinderkop bij een 2.0 TDI A3.....dat is wel even iets anders. Al heb je natuurlijk gelijk dat de kans wel degelijk groter is op gezeur. Toch doet dat verder niets af aan het product, wat verder wel aardig is.
Het product is wel aardig ja, maar die gescheurde cylinderkop is niet een eenmalig iets ook al doet PON graag alsof. Dat is dan het voordeel als je duizenden auto's hebt, dan kun je aantonen dat er veel last van hebben. Jammer dat dat nodig is. Maar zoals gezegd zou de discussie daar niet over moeten gaan.
Over dat arrestatieteam: Daar breekt mijn klopt, die Landcruisers wist ik wel, maar dat er zoveel verschil zit in het merk en dergelijke....Waarom daar niet 1 merk voor? Ik heb nu Mercedessen, dikke Volvo's, BMW's en dikke Audi's gezien....Leuk lijstje dacht ik zo.
De arrestatieteams en hoger krijgen wat minder regels opgelegd is het algemene idee. Uiteindelijk valt het lijstje wel mee:
- Volvo S60
- Audi S8
- Mercedes S klasse
- Toyota Landcruiser 100 serie
- BMW 5 serie (eigenlijk alleen oude versies gezien, geen nieuwe meer)
- een verdwaalde Seat Leon

Het moet ook wel een beetje een verstrooid beeld zijn denk ik. Want met onopvallende verkeerspolitie heb je al dat ze in een vrij standaard set aan auto's rijden, dat je kan raden wat er aan de hand is als er ineens een Volvo oid achter je aan vliegt. Als ze allemaal een Audi gaan rijden (om maar wat te noemen) dan weet je wel weer hoe laat het is als je een zwarte volledig geblindeerde A8 de straat door ziet rijden :P
(Die dikke audi's zijn het enige wat VAG te bieden heeft dacht ik zo. Is de Pheaton nog in productie? Dat is de enige VW die i.m.o. in aanmerking komt voor het arrestatie team. Verder is het een S8/S6 of de RS6 een optie)
Tja, ze moeten ook weer niet te veel verschillende wagens gaan gebruiken. Een Pheaton is gewoon een A8, alleen moet men dan weer opnieuw de bepantsering gaan ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
KillaZ schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 09:37:
@dfrenner: Een reactie op je laatste opmerking: Omdat de deal al binnen is hoeft nog niet te betekenen dat je minder hard hoeft te lopen. Voor VW is dit i.m.o. een uitgelezen kans om nog meer van dit soort deals binnen te halen. Als de levering, de auto en de service goed is en goed beoordeeld wordt, is dit natuurlijk uitstekende reclame.

Dat klant A bij dealer B slechte ervaringen heeft, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de staat (weet niet precies wie de opdrachtgever is?) dat straks ook gaat krijgen ;)
No offence ;)
Klopt, hoeft niet...
Maar dat zou je bij iedere klant moeten doen en niet alleen bij de gene die 300.000.000 te besteden heeft...
offtopic:
Leuk voor dit topic, vanmorgen zag ik op de A2 richting Utrecht een Volvo V50 (opvallend) en een Mercedes S-Klasse (onopvallend --> Recherche? Arrestatieteam? i.i.g. met zwaailicht boven de bijrijder en in de bumper) over het afgezette deel van de A2 bij breukelen scheuren. Moest meteen aan dit topic en die deal denken....hehe :+
De deal gaat volgens mij ook alleen over de korpsen. KLPD valt daar denk ik buiten, want die hebben nog niet eens een jaar geleden een deal met Volvo gesloten om de type V70 te vervangen voor V50. M.i. een goede keuze, waar heb je een V70 voor nodig? V50 voldoet prima...

Maar in de steden heb je echt geen 200pk nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
dfrenner schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:16:
[...]

Klopt, hoeft niet...
Maar dat zou je bij iedere klant moeten doen en niet alleen bij de gene die 300.000.000 te besteden heeft...
Daar heb je helemaal gelijk in, echter weet jij net zo goed als ik dat bij zo een grote onderneming klachtenafhandeling in negatieve zin altijd sneller naar boven komt dan tevreden klanten ;)

offtopic:
@!null: De E60 heb ik wel vaker op de A9 zien rijden, in kolonne nog wel (3 5-series achter elkaar, geblindeerd en sirenes aan met +160 km/h)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
Sir_Hendro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:23:
Waarom geen Nederlands merk. Lekker auto's van eigen bodem. Zoals Spijker of allemaal politie Carvers :P

[afbeelding]

Taaaatuuuutaaaaatuuuuu !!
Wat doen ze dan als ze iemand arresteren? 'Alright, in the basket'

Anoniem: 438241

Ik lees dit nu nadat ik het artikel over de politie aanbesteding heb gelezen, maar gaat het nou nog steeds om dezelfde zaak? Vind dat er altijd veel slechte verliezers zijn in dit soort gevallen... Is het met uitbestedingen niet altijd zo dat er 1 partij is die er het beste bijpast en dat in dit geval pon al een tijd zaken doet met de politie zij al beter zijn gaan aansluiten op de eisen, dmv de relatie die al bestond...?
Modder gooien van Tomar dus... negatieve publiciteit creëren... sportief!

• PWM
  • Niet online

PWM

Anoniem: 438241 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:56:
Vind dat er altijd veel slechte verliezers zijn in dit soort gevallen... Is het met uitbestedingen niet altijd zo dat er 1 partij is die er het beste bijpast en dat in dit geval pon al een tijd zaken doet met de politie zij al beter zijn gaan aansluiten op de eisen, dmv de relatie die al bestond...?
Tsja, als er in de aanbesteding staat: "Moet voorzien zijn van een TSI motor", dan heb je toch wel een probleem als ander merk ;) Dit overdreven voorbeeld zal het niet zijn, maar ze doen dit soort onderzoeken niet voor niets.

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 19:54
PWM schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:51:
[...]

Tsja, als er in de aanbesteding staat: "Moet voorzien zijn van een TSI motor", dan heb je toch wel een probleem als ander merk ;) Dit overdreven voorbeeld zal het niet zijn, maar ze doen dit soort onderzoeken niet voor niets.
AtleX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:25:
[...]

Mercedes kon dat wel, maar die is afaik gevallen over de eis van automaten met dubbele koppeling. Daarmee werd effectief elke andere aanbieder dan VW buitenspel gezet.
Volgens Atlex werden er wel zulk soort eisen gesteld in de aanbesteding. Onderzoek lijkt mij dus zeer terecht dan.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Mr.Meeuw schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:05:
Volgens Atlex werden er wel zulk soort eisen gesteld in de aanbesteding. Onderzoek lijkt mij dus zeer terecht dan.
Kan ook omschreven worden als turbo benzine motor met maximaal energie label... en minimaal... Pk. Door deze waarden op een handige manier te kiezen kan je het veld ook aardig uitdunnen. Ford had toen nog geen kleine ecoboost, opel's 1.6T heeft in de astra energie label C.

Maar dat hoeft nog helamaal niet te betekenen dat je op deze manier op de beste auto uit komt. kleine aantallen auto's als pilot een half jaar gebruiken en evalueren is misschien duurder maar leid wel tot een beter onderbouwde keus.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is zoals vaker bij aanbestedingen blijkt: verschillende onderdelen van een bedrijf (of overheidsinstelling) hebben verschillende belagen en als de management van het aanbestedingstraject ontoereikend is krijg je dus eisen die zo specifiek zijn dat er eigenlijk geen sprake meer is van een aanbesteding.

Hoogste management wil geheid een open aanbesteding met flinke concurrentie want dat drukt de prijs. Maar daaronder zit je met afdelingen die hun eigen kostenplaatje willen minimaliseren. Als ze al apparatuur of kennis en kunde in huis hebben voor merk X dan zorgen ze ervoor dat die zaken in hun deel van de aanbesteding terugkomen. Op zich terecht, als je al forse investeringen gedaan hebt in een bepaalde richting zijn de kosten voor het inslaan van een andere weg hoger. Waar het echter fout gaat is als dat soort zaken niet als (weegbare) kosten voorgesteld worden maar als (harde) eis. Zie die automaat-met-dubbele-koppeling, of voor mijn part de "draait MS Office" die je wel eens bij aanbesteding voor computers ziet.

Een afdeling zou er belang bij hebben om het zo te spelen omdat hun eigen afdelingsbudget anders (relatief zwaarder) geimpact wordt door een verandering dan het gehele bedrijfsbudget. Als het bedrijf in z'n geheel een ton per jaar zou besparen bij een bepaalde keuze, maar afdeling X (vaak een technische afdeling) juist hogere kosten zou kunnen krijgen zit het er dik in dat die afdeling doelbewust het bedrijfsbelang gaat proberen te saboteren door zo'n harde, niet weegbare eis te stellen.

Daarmee wordt het niet meer mogelijk om de kosten van een andere weg in te slaan te wegen tegen de mogelijke baten ervan, en krijg je al snel dat slechts één partij een serieus bod kan indienen. Dat weet bedrijf in kwestie natuurlijk dondersgoed en leidt ertoe dat een veel hogere prijs bedongen kan worden dan als er serieus concurrentie is.

Het is verantwoordelijkheid van de bid management bij het bedrijf dat een aanbesteding uitzet om hiertegen te waken, maar het gaat echt veel te vaak mis, ofwel doordat de inhoudelijke kennis van de (vaak extern ingehuurde) bid managers onvoldoende is om te zien waar onterecht dergelijke harde eisen gesteld zijn ipv weegbare, danwel doordat ze het wel in kaart gebracht hebben, maar dat hun mening bij de uiteindelijke besluitvorming te weinig gewicht draagt tov de afdelingshoofden ("baronnen"). Vooral bij dat laatste kun je spreken van een falen van hoger management.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoe is de vorige aanbesteding dan verlopen? Ik kom regelmatig 'afwijkende' politievoertuigen tegen. Nog los van de onopvallende voertuigen (daar begrijp ik het wel) kom ik bij de gemarkeerde voertuigen o.a. Opel, Volkswagen, Mitsubishi en volgens mij ook Mercedes tegen.

Bovendien is de aanschaf van de beruchte/beroemde V50's met hun remproblemen nog niet zo heel lang geleden. Er worden dus op dit moment heel veel merken door elkaar gebruikt, naast Volvo.

En als je een merk zoekt dat alles kan leveren vanwege het onderhoud - volgens mij worden er binnen PON heel veel onderdelen gedeeld tussen o.a. Skoda, Audi, Seat, etc. Je kunt volgens mij toch wel besparen op onderhoud zonder alleen voor VW te kiezen.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-12-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Een paar weken terug heb ik nog een stoplichtsprintje gewonnen van een ongemarkeerde Opel Corsa. Een vrij nieuwe met kennelijk haast naar huis. Gokje gezien het kleven, links in spiegel schijnen, om mij heen hoeken zodra er ruimte was, naar voren kruipen onder het rode stoplicht en de hoeveelheid wielspin bij groenlicht.

Alleen een beetje jammer dat er daarna "stop politie" in m'n binnenspiegel te lezen was.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Gelukkig geld er geen beperking op hoe snel je mag optrekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:35

Ankh

|true

melcon schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 18:17:
Gelukkig geld er geen beperking op hoe snel je mag optrekken :P
Volgens mij valt snel optrekken onder de categorie asociaal rij gedrag (o.i.d.).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ankh schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 18:21:
[...]

Volgens mij valt snel optrekken onder de categorie asociaal rij gedrag (o.i.d.).
Racen/wedstrijdjes doen op de openbare weg kan ook nog onder artikel 5 vallen. Een collega is zo aan z'n 2e artikel 5 gekomen. Al was de setting een rechte overzichtelijke weg zonder kruisingen of voetgangersoversteek plaatsen die na 100 meter van 2 baantjes naar 1 baan gaat.

Gelukkig had de gehaaste diender door dat z'n eigen rijgedrag in het zelfde straatje zou thuis horen. Het vervelende met dit soort dingen is alleen er geen harde grens is tussen snel wegrijden en een wedstrijdje doen.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 01-01-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438801

Anoniem: 438241 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:56:
Ik lees dit nu nadat ik het artikel over de politie aanbesteding heb gelezen, maar gaat het nou nog steeds om dezelfde zaak? Vind dat er altijd veel slechte verliezers zijn in dit soort gevallen... Is het met uitbestedingen niet altijd zo dat er 1 partij is die er het beste bijpast en dat in dit geval pon al een tijd zaken doet met de politie zij al beter zijn gaan aansluiten op de eisen, dmv de relatie die al bestond...?
Modder gooien van Tomar dus... negatieve publiciteit creëren... sportief!
ik denk dat zodra er uitslag is van het onderzoek er weer mensen zullen zijn die roepen dat het onderzoek doorgestoken kaart is, dus indd is er altijd sprake van onsportief gedrag. besef ook dat de rechter uitgemaakt wordt voor partijdig nu, dus waarom straks niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 20:01

ralpje

Deugpopje

Ik ken in ieder geval menig diender die niet blij is met de tourans die nu overal ingezet worden.
Zeker de noodhulpvoertuigen worden in koffer volgestopt met allerlei kasten met bende, waardoor de achterzjide vrij zwaar wordt terwijl die dingen gewoon voorwielaandrijving hebben. Glijden in de bochten (zeker bij nat / glad wegdek) gegarandeerd.
Daarnaast schijnt de middenconsole in deze auto's erg onpraktisch te zijn in combinatie met de plaats van het dienstwapen op de heup.
Typisch voorbeeld dus van kijken naar kosten en andere zaken, maar niet naar praktisch gebruiksgemak. Zoals hierboven al geopperd is een praktijktest met een aantal verschillende voertuigen ondanks de hogere kosten op de langere termijn waarschijnlijk beter dan zo'n aanbesteding.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1 2 Laatste