Politie verkiest Volkswagen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Politie kiest voor Volkswagen
door Gijsbert Termaat
APELDOORN - De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de mammoetorder van 300 miljoen euro.

Merken als Mercedes, Volvo, Ford en Opel, waar de politie nu ook in rijdt, vallen buiten de boot.

De voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), dat de gezamenlijke inkoop regelt voor alle 26 politiekorpsen, had in de aanbesteding de eis gesteld dat een merk in alle categorieën auto's moet kunnen leveren: Van kleine wagens, middenklassers, busjes tot voertuigen uit het hogere segment, compleet voorzien van dakset/signaleringsapparatuur.

Alleen de Pon Groep, die VW's importeert, kan dat waarmaken en mag de komende vier jaar jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend auto's van de types Golf, Passat, Touran en T5 aanleveren.

"Maar honderd procent zeker zijn we nog niet", reageert Sandra van der Wurf van de Pon Groep. "Laten we het hopen."

Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.

Onopvallende politievoertuigen, auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog.

Bron:
http://www.telegraaf.nl/b...Volkswagens__.html?p=23,1

Wat mij eigenlijk direct opvalt is dat zowel Volvo als Mercedes aangeven dat de eisen onhaalbaar waren voor ieder ander merk dan VW.
Nu weet ik dat vooral VW rijders hun eigen merk helemaal geweldig vinden, vast niet allemaal...

Maar als je er wat objectiever naar kijkt:
300.000.000 belastinggeld voor 3200-4000 auto's
Dat komt dus neer op 75.000 - 93.750 euro per auto. En dan heb je een VW!!!

Hoe kan dit? Krijgen een paar mensen steekpenningen toegeschoven in de vorm van een VW?
Waarom zulke specifieke eisen en dan bij één misser, direct nee?
Ik neem aan dat prijs ook een belangrijk onderdeel is....

Nog niet eens meegenomen dat we de komende jaren een toename gaan zien van agenten die wegens rugklachten thuiszitten ;)

Andere landen pakken het volgens mij toch anders aan...

Mijns inziens is VW de grootste miskoop die je kunt doen... Je betaalt voor een premium merk, maar krijgt een middenklasser... Voor dat geld kun je echt wel goede deals bij BMW, Mercedes, Audi en Volvo krijgen... Die toch echt allemaal een stapje hoger staan dan een VW.

Maar waarom niet in een goedkopere auto? Andere merken? In Frankrijk heb ik begrepen dat men ook in Dacia's rijdt. Ik ben redelijk wat keren in Roemenie geweest en als je de wegen daar ziet en bekijkt dat juist die auto's het daar goed uithouden, kunnen ze blijkbaar aardig wat hebben. Ik vind de Duster toch ook wel een aardige verschijning. En het hoeft niet allemaal, je kunt er ook een paar als wijze van proef.

Het scheelt gewoon gigantisch veel geld.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:10:
Dat zal inclusief alle aanpassingen zijn. (Aanname)
Maar waarom niet in een goedkopere auto? Andere merken? In Frankrijk heb ik begrepen dat men ook in Dacia's rijdt. Ik ben redelijk wat keren in Roemenie geweest en als je de wegen daar ziet en bekijkt dat juist die auto's het daar goed uithouden, kunnen ze blijkbaar aardig wat hebben. Ik vind de Duster toch ook wel een aardige verschijning. En het hoeft niet allemaal, je kunt er ook een paar als wijze van proef.
Omdat ze juist 1 merk willen hebben ipv onderhoud etc etc. Misschien hebben ze ook eisen voor snelheden etc voor achtervolgingen etc etc. Zonder inzicht in de aanbesteding kunnen wel van alles gaan roepen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dit soort aanbestedingen gaan over de complete looptijd. 1 Auto kost dus inclusief aanpassingen & onderhoud zo'n 80000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
VW is ten eerste absoluut geen premium merk, het is het meest doorsnee dertijn-in-een-dozijn merk wat je kunt kopen.

Maar zoals het vaker gaat bij aanbestedingen, het moet volgens een officieel EU traject, waarin potentiele leverancier nog redelijk wat rechten hebben. Maar de besteder heeft vaak gewoon een wens voor 1 leverancier en zal de aanbesteding dan zo opstellen dat het die ene leverancier maar lukt om er aan te voldoen. Dus in die zin is dat verplichte EU aanbestedingstraject vaak een wassen neus.

Verder tja.. ik denk dan, hoe doen ze het voor de uitzonderingen? Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Landcruisers met politie striping die de politie paarden trailers trekken e.d., die vallen niet onder de onopvallende wagens.

Maar goed, een paar hoge personen die over die aanbesteding gaan zijn waarschijnlijk behoorlijk VW minded (en dat soort lui krijg je er niet snel vanaf) en dan helpt zo'n traject niet. Dan komen er gewoon volkswagens, aanbestedingstraject of niet. Ik had zelf liever Volvo's gezien oid.

En dan zit je nog met PON als leverancier. Dat lijkt me ronduit klote. Maarja, ze zullen wel wat meer over hebben voor de politie dan voor de gemiddelde consument.

Edit: en idd dat soort bedragen gaat over de auto inclusief aanpassingen, en daar gaat veeeel geld in zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 13-10-2010 09:21 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor dat geld kun je echt wel goede deals bij BMW, Mercedes, Audi en Volvo krijgen... Die toch echt allemaal een stapje hoger staan dan een VW.
Blijkbaar dus niet. Zoals je zelf ook zegt kunnen deze merken niet in alle klasses auto's leveren.
Nog niet eens meegenomen dat we de komende jaren een toename gaan zien van agenten die wegens rugklachten thuiszitten ;)
Onzin en nergens op gebaseerd.

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 09:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vind het nog meevallen. Ik denk ook dat je namelijk modificaties, een hoop apparatuur en onderhoud moet meerekenen met die prijs. Een beetje passat met 200pk kost al ~40,000 euro (voor consumenten dan).

Het probleem is dat we niet weten welke eisen aan het wagenpark gesteld worden. Dus eigenlijk kunnen we niet veel zeggen waarom Dacia al dan geen optie is.

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 13-10-2010 09:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mijns inziens is VW de grootste miskoop die je kunt doen... Je betaalt voor een premium merk, maar krijgt een middenklasser...
Jammer dat de trolls afbreuk doen aan je topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39
Waarom geen Nederlands merk. Lekker auto's van eigen bodem. Zoals Spijker of allemaal politie Carvers :P

Afbeeldingslocatie: http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/318/carver_one_01.jpg

Taaaatuuuutaaaaatuuuuu !!

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:15:
Dat zal inclusief alle aanpassingen zijn. (Aanname)
Tuurlijk, maar dan nog.
Dat kan ook niet zonder zijn.
Omdat ze juist 1 merk willen hebben ipv onderhoud etc etc. Misschien hebben ze ook eisen voor snelheden etc voor achtervolgingen etc etc. Zonder inzicht in de aanbesteding kunnen wel van alles gaan roepen.
Onderhoud doet de Politie zelf.
Snelheden heb je in een achtervolging eigenlijk alleen nodig als mensen niet stoppen. Ik kijk iedere week wegmisbruikers en bij de echte achtervolgingen staakt de politie altijd de achtervolging vanwege de gevaarzetting. Dan kun je beter een goedkopere auto nemen en ze van de weg duwen (zoals in USA).

Met chippen kun je natuurlijk al heel veel. En 95% van de achtervolgingen kun je prima in een minder snelle auto af. Misschien neemt dan het aantal ongevallen met politieagenten ook af.

Ik denk ook niet dat de primaire taak van de politie achtervolgen is. Het gaat hier enkel om surveillance auto's. Voor de KLPD en onopvallende auto's kun je wel iets zeggen om een snellere variant te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Je redeneert weer eens lekker kort door de bocht, wat denk je dat al die aanpassingen kosten die in de auto zitten? dat is ook gratis?

Mijns inziens is VW de grootste miskoop die je kunt doen... Je betaalt voor een premium merk, maar krijgt een middenklasser... Voor dat geld kun je echt wel goede deals bij BMW, Mercedes, Audi en Volvo krijgen... Die toch echt allemaal een stapje hoger staan dan een VW.
Nou ja VW is niet echt een premium merk, en de merken die je noemt staan een stuk hoger als VW. En ook een stuk duurder (behalve Volvo wellicht) Dus je vergelijking is behoorlijk kort door de bocht. Voor vergelijkbare uitvoeringen van auto's betaal je bij BMW, Mercedes, Audi toch een stuk meer, dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?
SmartDoDo schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:21:
Dat is inderdaad jammer. Helaas is de OP verre van objectief.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 13-10-2010 09:28 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:20:
[...]

Blijkbaar dus niet. Zoals je zelf ook zegt kunnen deze merken niet in alle klasses auto's leveren.
Mercedes kon dat wel, maar die is afaik gevallen over de eis van automaten met dubbele koppeling. Daarmee werd effectief elke andere aanbieder dan VW buitenspel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Politie kiest voor Volkswagen
[i]door Gijsbert Termaat
APELDOORN - De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de mammoetorder van 300 miljoen euro.

Je vergeet hier volgens mij dat het gaat om een europese aanbesteding. Dan ligt de rekensom waarschijnlijk ietsje anders :)

Overigens zal het wel zo zijn dat de specifieke wensen niet passen bij het beleid of de strategie van de "afhakers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 19:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Sir_Hendro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:23:
Waarom geen Nederlands merk. Lekker auto's van eigen bodem. Zoals Spijker of allemaal politie Carvers :P

[afbeelding]

Taaaatuuuutaaaaatuuuuu !!
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp/Spyker_C8_Spyder_politie.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp/Spyker_C8_Spyder_politieman.jpg

Dat zou gaaf zijn 8)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 16:22

ajakkes

👑

Er zijn twee mogelijkheden voor het uit de bus komen van VW ipv andere merken. Of PON wil zijn hoofd uitsteken door alle aanpassingen en extra eisen "af dealer" te leveren. Of het eisenpakket is rond VW geschreven. Hoewel ik hoop en denk dat het eerste het geval is sluit ik het tweede geval niet uit.
Eis 99: Er moet aan de voorkant een rond logo met een V en een W zitten.

Dat Dacia niet gekozen wordt komt door de eis auto's in alle segmenten. Er zijn niet heel veel merken met busjes zoals de T5. Dacia in ieder geval niet.

Een gemiddelde prijs van 75.000 is na de specifieke aanpassingen die de politie "af dealer" eist van PON. En zit misschien zelfs wel een deel garantie in. En defecte auto moet binnen 12 uur weer beschikbaar of vervangen zijn.

En als jij een TV wil met HDMI ingang en SCART ingang en iemand biedt jou een TV met alleen een van beide ingangen terwijl het wel allebei te koop is ga je toch ook voor een andere TV. Mits je het nodig hebt anders had je de eis niet moeten opschrijven maar een wens.

Als het niet te krijgen is kan je je eisen altijd nog aanpassen, maar PON kan aan de eisen voldoen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
Een aanbesteding waarbij maar één inschrijver aan alle eisen kan voldoen is een slechte aanbesteding. De specificaties zijn blijkbaar bewust of onbewust naar één aanbieder toegeschreven. Aanbestedingsrechtelijk deugt dat van geen kant, maar dat zullen de juristen van Volvo en Mercedes ook wel weten. Ik verwacht dus nog wel een staartje...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Nakebod

Nope.

En daarom kost het niets?
Ok, er zullen geen tarieven van de vakgarage zijn, maar die monteurs zijn allemaal wel "extra" in dienst.
Wel allemaal tegen "kostprijs" (= loon). Maar die kosten moet je dus ook meerekenen. Eventueel zelfs opleiding voor het specifieke merk/type voertuig.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

AtleX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:25:
[...]

Mercedes kon dat wel, maar die is afaik gevallen over de eis van automaten met dubbele koppeling. Daarmee werd effectief elke andere aanbieder dan VW buitenspel gezet.
Dat kan je nooit met zekerheid zeggen. Iets in mij zegt dat Mercedes sowieso duurder was geweest (dat is een aanname op basis van imago en prijs)
Jiriki schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:30:
Helaas zie je dit vaker, ik heb het ook al met een brandweerwagen meegemaakt. Het moest een Mercedes worden, ook al was de DAF beter en zat de DAF fabriek vlakbij. Toen hebben ze de eisen aangeapst met een minimum- en maximum gewicht van de wagen en presto, alleen de Mercedes viel hier binnen.
Ok, dus Mercedes kent ook de andere kant van de medaille ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:53
De meeste aanpassingen zijn niet meer dan een paar stickers, wat lampen en een laptop houder, het merendeel van de politie auto's zijn natuurlijk geen high speed achtervolgingsauto's of arrestatie team vervoer. Het leeuwendeel is gewoon patrouille auto, niets spannends.

Helaas zie je dit vaker, ik heb het ook al met een brandweerwagen meegemaakt. Het moest een Mercedes worden, ook al was de DAF beter en zat de DAF fabriek vlakbij. Toen hebben ze de eisen aangeapst met een minimum- en maximum gewicht van de wagen en presto, alleen de Mercedes viel hier binnen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
[...]

Beetje een bizarre eis als je het mij vraagt. Doorgaans specificeer je dergelijke eisen in de vorm van een doel, niet in de vorm van een middel.

Dan wordt het tijd dat andere fabricanten eens gaan buurten bij de rechter. Dergelijke praktijken gaan namelijk recht tegen het aanbestedingsrecht in.

[ Voor 39% gewijzigd door argro op 13-10-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om PON. Daar valt Audi dus ook gewoon onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
ajakkes schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:28:
Dat Dacia niet gekozen wordt komt door de eis auto's in alle segmenten. Er zijn niet heel veel merken met busjes zoals de T5. Dacia in ieder geval niet.
Jawel hoor

Maar misschien wil de nederlandse politie niet gezien worden in een Dacia?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DarkFlow schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:31:
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om PON. Daar valt Audi dus ook gewoon onder.
Nee, VW is de inschrijver, PON importeert alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
AtleX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:19:
Dit soort aanbestedingen gaan over de complete looptijd. 1 Auto kost dus inclusief aanpassingen & onderhoud zo'n 80000 euro.
Onderhoud wordt op dit moment gewoon zelf gedaan, dus dat gaat veranderen?
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:20:
Gezien de reacties van Volvo en Mercedes wens ik dat te betwijfelen.
Onzin en nergens op gebaseerd.
De standaard VW stoelen staan toch niet echt goed bekend... Zelf bij Audi hoor je vaak dat men maar de betere sportstoelen kiest om niet de standaard stoelen te krijgen...
Standeman schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:20:
Ik vind het nog meevallen. Ik denk ook dat je namelijk modificaties, een hoop apparatuur en onderhoud moet meerekenen met die prijs. Een beetje passat met 200pk kost al ~40,000 euro (voor consumenten dan).

Het probleem is dat we niet weten welke eisen aan het wagenpark gesteld worden. Dus eigenlijk kunnen we niet veel zeggen waarom Dacia al dan geen optie is.
Maar kun je hiervoor een reden verzinnen waarom je 200pk nodig hebt?
Je zou eigenlijk je eisen per politie onderdeel moeten afstellen.
- Surveillance
- KLPD
- Onopvallend

Deze aanbesteding gaat sowieso niet over onopvallende wagens en de KLPD heeft vorig jaar de aanbesteding aan Volvo verleend.

Men heeft het hier over politiekorpsen en dan denk ik dat het over de surveillance wagens gaat. Die komen in principe niet op de snelwegen.
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:23:
Je redeneert weer eens lekker kort door de bocht, wat denk je dat al die aanpassingen kosten die in de auto zitten? dat is ook niet gratis?
Ja en hoeveel zou dat werkelijk kosten?
Nou ja VW is niet echt een premium merk, en de merken die je noemt staan een stuk hoger als VW. En ook een stuk duurder (behalve Volvo wellicht) Dus je vergelijking is behoorlijk kort door de bocht. Voor vergelijkbare uitvoeringen van auto's betaal je bij BMW, Mercedes, Audi toch een stuk meer, dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?
Gezien het fit dat Mercedes en Volvo al te graag hadden meegedaan maar zelf aangeven dat inschrijven niet eens zin had, gaat er toch heel wat mis.
Dat is inderdaad jammer. Helaas is de OP verre van objectief.
Heb je wel gelijk in ja.
Ik kan er gewoon niet helemaal bij dat dit wordt gedaan met belastinggeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:23
Er zijn nu eenmaal maar weinig fabrikanten die het hele segmenr kunnen leveren. Hierdoor houd je al weinig merken over en echt raar is het dus niet dat er daarvan dan maar eentje aan de andere eisen voldoet. Waarschijnlijk is de spec lijst heel streng geschreven want als je toch een nieuwe auto wil dan wil je zelf natuurlijk ook het liefst alles er op en er aan. Dit sluit natuurlijk niet uit dat enkele eisen specifiek zijn opgenomen om op VW uit te komen, maar dat hoeft toch niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 23:00

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.

[..]

Wat mij eigenlijk direct opvalt is dat zowel Volvo als Mercedes aangeven dat de eisen onhaalbaar waren voor ieder ander merk dan VW.
Nee, dat zeggen ze niet. Ze zeggen dat de eisen zo geschreven waren dat het voor hen onmogelijk was zich in te schrijven. Dat is wat anders. Volvo heeft bijvoorbeeld niet eens busjes, dus die zullen al vrij snel afgevallen zijn. Interessanter zou zijn waarom Ford en Opel afgevallen zijn, maar dat staat nergens genoemd.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 23:15

EXX

EXtended eXchange

Dat riekt dus naar een lijst met eisen die op VW zijn toegesneden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 16:22

ajakkes

👑

Jiriki schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:32:
[...]

Jawel hoor

Maar misschien wil de nederlandse politie niet gezien worden in een Dacia?
Als je ervoor kiest een ander merk op de markt te brengen voor een nieuwe doelgroep moet je ook de consequenties dragen als de eis is dat het "Merk" alle segmenten moet leveren.

En volgens mij staat er op een Dacia, Dacia en op een Trafic toch echt Renault (of Opel, of Nissan).

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:34:
Gezien het fit dat Mercedes en Volvo al te graag hadden meegedaan maar zelf aangeven dat inschrijven niet eens zin had, gaat er toch heel wat mis.
Leg me dan eens uit waarom Volvo zich überhaupt inschrijft als ze niet eens een busje kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

De standaard VW stoelen staan toch niet echt goed bekend... Zelf bij Audi hoor je vaak dat men maar de betere sportstoelen kiest om niet de standaard stoelen te krijgen...
Je zegt het zelf: Men kiest bij Audi voor betere sportstoelen, ik neem aan dat je de koper bedoelt. Dus standaard heeft Audi dus ook niet al te beste stoelen.

Geheel offtopic, maar ook bij Volkswagen kan je kiezen voor betere stoelen. Verdiep je eens in de materie voordat je begint te trollen. Standaard stoelen bij elk ander merk zullen niet beter zijn dan die van een VW

FYI: bij een Trendline editie heb je inderdaad matige harde stoelen. In mijn VW met Comfortline uitvoering heb je lekkere zachte stoelen met lendesteunen.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 13-10-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
redwing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:34:
Er zijn nu eenmaal maar weinig fabrikanten die het hele segmenr kunnen leveren. Hierdoor houd je al weinig merken over en echt raar is het dus niet dat er daarvan dan maar eentje aan de andere eisen voldoet. Waarschijnlijk is de spec lijst heel streng geschreven want als je toch een nieuwe auto wil dan wil je zelf natuurlijk ook het liefst alles er op en er aan. Dit sluit natuurlijk niet uit dat enkele eisen specifiek zijn opgenomen om op VW uit te komen, maar dat hoeft toch niet.
Het aanbestedingsrecht staat het aanbieden in combinatie toe, mits de aanbesteder dit toestaat. Verschilende merken hadden dus combinaties aan kunnen gaan om aan de vraag te kunnen voldoen. Hiermee vergroot je de concurrentie.

Ik sluit niet uit dat VW zelf ook wel gezien heeft dat VW de enige aanbieder is die aan alle eisen kan voldoen. Het effect daarvan op de prijs laat zich makkelijk raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Kijk, staan die eisen ergens?
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:28:
Een aanbesteding waarbij maar één inschrijver aan alle eisen kan voldoen is een slechte aanbesteding. De specificaties zijn blijkbaar bewust of onbewust naar één aanbieder toegeschreven. Aanbestedingsrechtelijk deugt dat van geen kant, maar dat zullen de juristen van Volvo en Mercedes ook wel weten. Ik verwacht dus nog wel een staartje...
Dat is mijn punt inderdaad...
Nakebod schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:29:
En daarom kost het niets?
Ok, er zullen geen tarieven van de vakgarage zijn, maar die monteurs zijn allemaal wel "extra" in dienst.
Wel allemaal tegen "kostprijs" (= loon). Maar die kosten moet je dus ook meerekenen. Eventueel zelfs opleiding voor het specifieke merk/type voertuig.
Ik ken eigenlijk alleen de situatie die hier gold in Zoetermeer en ik weet niet of dat representatief voor de rest van NL is. Maar de vader van een vriend van mij was Chef werkplaats en brandweerman. Ik kwam daar dus regelmatig. Maar zij deden het onderhoud van brandweer en politie voertuigen allemaal zelf.
DarkFlow schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:31:
Fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

SmartDoDo schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:21:
[...]

[...]
Mijns inziens => mening. Hoe wilde je anders dit topic levend houden, doel? Dan had 't ook in NSTM gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De meeste aanpassingen zijn niet meer dan een paar stickers, wat lampen en een laptop houder, het merendeel van de politie auto's zijn natuurlijk geen high speed achtervolgingsauto's of arrestatie team vervoer. Het leeuwendeel is gewoon patrouille auto, niets spannends.
Lampen, laptop, communicatieapparatuur, bestickering, volledige ombouw van de kofferbak & de daarin behorende uitrusting en dan zijn er vast nog wel wat aanpassingen te verzinnen. Achterdeuren die automatisch op slot gaan maar de voordeuren niet? Uitschakelen van de gordelmelding? Bekleding die beter tegen vocht & vlekken kan en makkelijk schoon te houden is? Rugbeschermer in de stoelen? Extra 12v & volgens mij ook 230v aansluitingen, In België worden politieauto's ook uitgerust met kevlar panelen in de voorportieren, geen idee of dat in Nederland ook gebeurt? Zomaar wat dingen die me te binnen schieten en die de prijs best op kunnen drijven. Het zal me niets verbazen als er voor 10000 euro nog aan zo'n auto verbouwd wordt en dan schat ik het waarschijnlijk nog veel te laag in.
[...]

Mensen moeten daarvoor opgeleid worden, onderdelen moeten geleverd worden, etc. Dit is nou precies ook waar iedereen over valt bij de JSF, "veels te duur!!!!11". Ja, over een looptijd van 15 jaar inclusief onderdelen, trainingen en opleidingen valt het reuze mee met de kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 13-10-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:31
VW is natuurlijk wel erg betrouwbaar. Daarbij is een E-Klasse/5-Serie gewoon 25-30k duurder dan een Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een T5 busje volledig uitgerust kost gewoon 3x zoveel dan normaal vanwege die uitrusting. De computersystemen en bekabeling en arrestatie ruimtes e.d., dat moet je echt niet onderschatten. Het is absoluut geen busje met een laptophouder, dan heb je het niet begrepen.
Ik heb de bedragen een keer gehoord, weet ze alleen niet precies meer. Maar het was echt iets in de trant van busje van 20K en dan nog 40K aan verbouwingen.

Veel subjectiviteit binnen dit topic, maar ik dat het daar allemaal mee te maken heeft. Het gebrek aan objectiviteit bij de figuren van de politie die deze aanbesteding runnen.

Maar goed, als iemand zin en tijd over heeft, kan die hier dan (een link naar) het lijstje van eisen plaatsen? Zo kunnen we met wat autominded figuren wel uitvogelen wat realistische eisen zijn en wat gewoon op VW is toegespitst. Al blijft het onderhevig aan meningen.

Zelf vind ik ook dat VW geen grote meerwaarde heeft, maar als er een realistisch eisenpakket opgesteld is en VW komt daar terecht als winnaar uit dan hoor je mij niet klagen. Ik betwijfel echter of dat het geval is, en daarbij komt dat ik niet in zie waarom het allemaal van 1 merk moet zijn. Je hebt een paar type auto's, hatchback, station, busje, daarin zou je per geval kunnen kijken wat het beste is.

@Catch22, die duitse degelijkheid is ook subjectief hoor. Ik zou ze niet onbetrouwbaar willen noemen, maar erg betrouwbaar ook zeker niet.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 13-10-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05
Onderbouwing?

Bij m'n Volvo dealer staan regelmatig KLPD bakken op de brug, en vast niet omdat de monteurs dat 'leuk' vinden :P

Jammer dat de politie deze keuze maakt / moet maken, zullen talloze agenten zijn die verknocht zijn aan het comfort van hun huidige Volvo stoelen. What's next, het koningshuis in een citroën? :'(

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:38:
Je zegt het zelf: Men kiest bij Audi voor betere sportstoelen, ik neem aan dat je de koper bedoelt. Dus standaard heeft Audi dus ook niet al te beste stoelen.

Geheel offtopic, maar ook bij Volkswagen kan je kiezen voor betere stoelen. Verdiep je eens in de materie voordat je begint te trollen. Standaard stoelen bij elk ander merk zullen niet beter zijn dan die van een VW

FYI: bij een Trendline editie heb je inderdaad matige harde stoelen. In mijn VW met Comfortline uitvoering heb je lekkere zachte stoelen met lendesteunen.
Kosten daarvoor zijn alleen vrij fors altijd bij VW.
Maar goed ook al laten we de hele VW discussie buiten beschouwing.
Jejking schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:46:
Mijns inziens => mening. Hoe wilde je anders dit topic levend houden, doel? Dan had 't ook in NSTM gekund :)
Nou ja misschien ging ik iets te ver, maar een kern van waarheid zit er wel in.
Veel VW rijders vinden hun merk meer premium dan een Opel, Renault, Ford, Citroen etc. Terwijl dat natuurlijk absoluut niet het geval is, maar je betaalt wel meer voor een VW in het algemeen...

Dus ik ging iets te ver met mijn mening en lokte daar klaarblijkelijk anderen mee op de kast. as niet helemaal de bedoeling, een beetje maar ;)
418O2 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:00:
VW is natuurlijk wel erg betrouwbaar. Daarbij is een E-Klasse/5-Serie gewoon 25-30k duurder dan een Passat.
Niet betrouwbaarder dan een andere auto uit de middenklasse...
Wat wel een pluspuntje is:
We krijgen minder boetes voor kapotte verlichting, want daar kunnen we de agenten zelf dan ook op wijzen :+

Maar waarom voldoet een C klasse dan niet, of een V40, of een Golf, of een Megane of een....

E-klasse, Passat, 5 serie, V70 zijn redelijk grote auto's. Bij surveillance gaat het veelal om de aanwezigheid van en arrestanten vervoeren. Maar dit zijn korte stukjes van en naar politiebureau...

In tijden van bezuinigingen, kunnen we hier ook makkelijk op bezuinigen. Onopvallend en KLPD schaar ik onder een andere tak van "sport"... Die mogen best wat sportiever zijn. In de steden snap ik het alleen niet, daar gaat het vooral om rijvaardigheid en niet om snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:22:
Maar waarom voldoet een C klasse dan niet, of een V40, of een Golf, of een Megane of een....
Als je niet eens de moeite neemt om bijvoorbeeld mijn vraag van eerder te beantwoorden (misschien omdat die niet in je subjectieve straatje past) snap ik dat je met dit soort vragen blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik zie het probleem niet echt :)

De politie kocht vroegah in per regio, waardoor in Nederland alle merken vertegenwoordigd zijn. Leuk voor de diversiteit, niet voor de kosten. Er moet gewoon ingekocht worden per merk, dat is een stuk goedkoper. Je hebt dan behalve korting op de wagens, een veel overzichtelijkere onderhoudsploeg, en je hebt ook 1 centraal magazijn met onderdelen voor alle auto's. Kosten technisch dus erg slim om 1 merk te doen.

De politie heeft gewone auto's nodig (Golf) auto's met veel ruimte (Passat), mpv's (Touran) en natuurlijk busjes (T5). Probeer die maar eens bij merken weg te halen.

Audi? Mercedes? Kunnen niet voldoen in alle 4 de segmenten die de politie wil. Renault? Leuk, maar als je het hebt over betrouwbaarheid zijn die, eenvoudig aantoonbaak, minder goed dan Volkswagen.

Hoeveel merken zijn er die al deze segmenten af dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:27:
Als je niet eens de moeite neemt om bijvoorbeeld mijn vraag van eerder te beantwoorden (misschien omdat die niet in je subjectieve straatje past) snap ik dat je met dit soort vragen blijft zitten.
Speciaal voor u:
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:37:
Leg me dan eens uit waarom Volvo zich überhaupt inschrijft als ze niet eens een busje kunnen leveren?
Wat doet dit ertoe?
Als je alles in één deal wil, komt dat veelal door de kortingen.

Als je het met twee merken af kunt, maar toch je doelstellingen behaald door hogere kortingen zie ik niet in waarom het per se van één merk moet zijn. Vooral als de kosten van onderhoud in de prijs verwerkt zitten is het een kansloze eis...

Het enige wat je nu doet is voor VW een monopoliepositie creëren en daardoor kan het alleen maar duurder i.p.v. goedkoper uitvallen.

Vragen worden er niet minder op.
Dit zijn eisen die nergens op slaan, geef me één goede reden om een dergelijk eis te willen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Wom

Vind het eigenlijk wel een logische keuze. Een groot dealernetwerk en veel onderdelen kennis "in den landen". Lijkt me dat het redelijk eenvoudig is het wagenpark te supporteren, er is altijd wel een VW-dealer en/of servicepunt in de buurt. Daarnaast zijn de running costs van VW's prima te noemen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:36:
[...]

Speciaal voor u:

[...]

Wat doet dit ertoe?
Als je alles in één deal wil, komt dat veelal door de kortingen.
Behalve dat Volvo geen busje heeft, hebben ze ook geen MPV, hebben ze geen Golf klasse (met deuren achter, wat nodig is) en een Passat is behalve goedkoper dan een V70 ook nog eens veel ruimer.

Volvo heeft er eigenlijk gewoon niet zoveel te zoeken, net zoals Mercedes.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe slimmer de keuze voor VW eigenlijk is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 13-10-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Alles? :?

Je moet wel goed lezen. Nogmaals, Volvo heeft geen busjes in hun assortiment. Waarom schrijven ze zich in voor deze aanbesteding? Dat is toch bij voorbaat gedoemd om te mislukken?
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:34:
Ik ook niet. Dit begint een beetje op 'spijkers op laag water zoeken' te lijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

De politie kocht vroegah in per regio, waardoor in Nederland alle merken vertegenwoordigd zijn. Leuk voor de diversiteit, niet voor de kosten. Er moet gewoon ingekocht worden per merk, dat is een stuk goedkoper. Je hebt dan behalve korting op de wagens, een veel overzichtelijkere onderhoudsploeg, en je hebt ook 1 centraal magazijn met onderdelen voor alle auto's. Kosten technisch dus erg slim om 1 merk te doen.
Dan moet je niet een nieuwe monopolie positie voor VW creëren door merken bij voorbaat uit te sluiten, want dan doen kosten er niet meer toe. Wie weet is auto's bij de één en busjes bij de ander wel veel goedkoper. En waarom zou je dat niet doen? Ik lees dat onderhoud al bij de merken zelf wordt afgesloten. Zo lang daar contracten voor liggen is dat toch geen probleem?
De politie heeft gewone auto's nodig (Golf) auto's met veel ruimte (Passat), mpv's (Touran) en natuurlijk busjes (T5). Probeer die maar eens bij merken weg te halen.
Geef me een goede reden voor een MPV t.o.v. een station?
Audi? Mercedes? Kunnen niet voldoen in alle 4 de segmenten die de politie wil. Renault? Leuk, maar als je het hebt over betrouwbaarheid zijn die, eenvoudig aantoonbaak, minder goed dan Volkswagen.
Onderhoud wordt erbij gerekend... Dus ik neem aan problemen ook. Je doet nu net alsof Renaults om de haverklap stilvallen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Mijn vader rijdt al 25 jaar Renault en tja met een 10 jaar oude Renault 19 heeft hij laatst stilgestaan, met de Laguna daarentegen nog nooit. Garage vervangt dan misschien sneller/vaker onderdelen, maar dat zit in de prijs...

Renault lease is ook een stuk goedkoper dan een VW en de leasemaatschappij speelt echt niet voor sinterklaas. Onderhoud zit in de prijs verwerkt... Dus dat zal wel loslopen...
Als het echt zo'n probleem was zou de leasemaatschappij veel hogere bedragen rekenen, want die draaien uiteindelijk op voor onderhoud, maar ook wegslepen indien van toepassing.
Dat hoeft dus niet...
Het valt alleen maar kostenverhogend uit...
Geef een goede reden dit bij één merk te willen afsluiten...
Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:38:
Vind het eigenlijk wel een logische keuze. Een groot dealernetwerk en veel onderdelen kennis "in den landen". Lijkt me dat het redelijk eenvoudig is het wagenpark te supporteren, er is altijd wel een VW-dealer en/of servicepunt in de buurt. Daarnaast zijn de running costs van VW's prima te noemen.
Ja, want andere merken hebben dat niet, maar daar sluit je contracten voor af. Binnen x uur vervanging bijvoorbeeld, dus daar hoeft de politie zich niet druk om te maken.

Ze hoeven alleen relevante eisen te stellen die er toe doen... Ze moeten zich dan niet druk gaan maken over servicepunten en running costs... Nee enkel om het bedrag dat ze betalen voor het onderhoud...
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:40:
Behalve dat Volvo geen busje heeft, hebben ze ook geen MPV, hebben ze geen Golf klasse (met deuren achter, wat nodig is) en een Passat is behalve goedkoper dan een V70 ook nog eens veel ruimer.

Volvo heeft er eigenlijk gewoon niet zoveel te zoeken, net zoals Mercedes.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe slimmer de keuze voor VW eigenlijk is ;)
Waar heb je een Passat dan voor nodig?
V70 is trouwens echt niet minder ruim dan een Passat...

Waar heb je een MPV voor nodig?
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:41:

Je moet wel goed lezen. Nogmaals, Volvo heeft geen busjes in hun assortiment. Waarom schrijven ze zich in voor deze aanbesteding? Dat is toch bij voorbaat gedoemd om te mislukken?
Waarom kun je busjes niet bij de één halen en auto's bij de ander is mijn vraag...
Je verkleind nu onnodig je zoekveld, waardoor de kans groot is dat je te veel gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ford, Toyota, Renault, Opel bijvoorbeeld. Verder zijn er erg veel merken die geschikt zijn maar geen busjes leveren. Is het dan wel verstandig deze merken uit te sluiten? Je hebt een beperkt aantal type auto's, waarom niet per type auto de optimale keuze maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:51:
Onderhoud wordt erbij gerekend... Dus ik neem aan problemen ook. Je doet nu net alsof Renaults om de haverklap stilvallen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Mijn vader rijdt al 25 jaar Renault en tja met een 10 jaar oude Renault 19 heeft hij laatst stilgestaan, met de Laguna daarentegen nog nooit. Garage vervangt dan misschien sneller/vaker onderdelen, maar dat zit in de prijs...
Misschien is PWM niet de goede persoon om dit te vragen omdat hij in het verleden eens dit topic heeft geopend ;)

Renault: Laguna was dramatisch
Waarom kun je busjes niet bij de één halen en auto's bij de ander is mijn vraag...
Je verkleind nu onnodig je zoekveld, waardoor de kans groot is dat je te veel gaat betalen.
Geen idee. Ik heb de aanbesteding niet gedaan. Al betwijfel ik of ze nu meer gaan betalen als wanneer ze voor Volvo of Mercedes hadden gekozen. Deze merken zijn immers standaard al duurder?

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Centraal inkopen betekend niet dat je aan één merk vast zit. Maargoed, centraal inkopen en kiezen voor VW lijkt mij absoluut geen slechte keus :)

Alleen zou ik de grote bulk (surveillance auto's e.d.) bij één merk bestellen (praat je alsnog over een bestelling van, natte vingerwerk, 250 miljoen) en voor de overige voertuigen kijken of een ander merk geschikt is. Nu vallen de meeste merken automatisch af terwijl ze misschien prima of zelfs goedkoper surveillance auto's - die ze het meest nodig hebben - kunnen regelen.

Maarja e.e.a. zal hopelijk goed zijn nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Als je de busjes ergens anders gaat halen, is dat ook niet echt kostenefficient.

Stel ze stappen over op Volvo en halen de busjes bij VW is dat toch niet echt efficient qua kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen. Enkel proef ik een enorme persoonlijke afkeer van de topicstarter voor VW.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:54:
[...]

Als je de busjes ergens anders gaat halen, is dat ook niet echt kostenefficient.

Stel ze stappen over op Volvo en halen de busjes bij VW is dat toch niet echt efficient qua kosten?
Waarom kan dat niet efficiënt zijn? Laat die vraag lekker over aan de markt en maar levensduurkosten tot een criterium.
ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:56:
Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen.
Ze mogen best voor VW kiezen, maar een vraag in de markt zetten die wel heel erg naar VW toegeschreven lijkt te zijn is niet optimaal.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 13-10-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij word VW elk jaar gekozen om te leveren?
Zie daarnaast nog genoeg andere merken rijden.
Ik weet ook niet of dat je gelukkig moet zij als leverancier van de Politie. Elk klein gebrek wát er aan het licht komt word in de media breed uitgemeten (voorbeeld: Volvo V50's met rokende remmen; die auto's zouden leuvesgevaaarluk zijn!!111!)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik nog steeds geen argument waarom ze geen VW zouden moeten kiezen. Enkel proef ik een enorme persoonlijke afkeer van de topicstarter voor VW.
Van die discussie moeten we ook eigenlijk af. De discussie zou moeten gaan over het feit of VW via de EU aanbestedingsprocedure objectief gekozen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

VW lijkt me een prima merk en goedkoper als Volvo. Bovendien heeft Volvo inderdaad geen busjes. En aangezien er overal bezuinigd wordt kan dat ook bij de politie.

Dacia lijkt me ook niet echt een optie, wat wil je dan als arrestatiebusje gebruiken? Een Logan Van waar je alleen achterdeuren hebt? Het moet ook nog wel een beetje representatief zijn, laat de politie in Bulgarije maar met Dacia's rondrijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

Dan moet je niet een nieuwe monopolie positie voor VW creëren door merken bij voorbaat uit te sluiten, want dan doen kosten er niet meer toe. Wie weet is auto's bij de één en busjes bij de ander wel veel goedkoper. En waarom zou je dat niet doen? Ik lees dat onderhoud al bij de merken zelf wordt afgesloten. Zo lang daar contracten voor liggen is dat toch geen probleem?
Prefered supplier is wat anders dan een monopolie positie creeren. Aangezien elke x jaar opnieuw word bekeken wie er mag leveren, lijkt me dit geen enkel probleem.

En "Wie weet" is niet heel sterk, want "Wie weet" was het wel niet zo ;)
Geef me een goede reden voor een MPV t.o.v. een station?
6 zitplaatsen

Renault lease is ook een stuk goedkoper dan een VW en de leasemaatschappij speelt echt niet voor sinterklaas. Onderhoud zit in de prijs verwerkt... Dus dat zal wel loslopen...
Als het echt zo'n probleem was zou de leasemaatschappij veel hogere bedragen rekenen, want die draaien uiteindelijk op voor onderhoud, maar ook wegslepen indien van toepassing.
Dat doe ik niet. Jij begon over betrouwbaarheid van VW, maar die is nog altijd beter dan Renault.
Waar heb je een Passat dan voor nodig?
V70 is trouwens echt niet minder ruim dan een Passat...

Waar heb je een MPV voor nodig?
De Passat heeft een flinke achterbak. En ja, de Passat is wel degelijk flink ruimer dan een V70. Het verschil op de achterbank is enorm, wereld van verschil. De kofferbak is vergelijkbaar, maar nog steeds ruimer bij de Passat :)

En dat zeg ik als Volvo man ;) Als je kiest voor ruimte, dan kies je voor de Passat. Dat is geen mening, dat is een simpel feit :) Qua buitenmaten scheelt het niet veel, binnenin wel enorm :)

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 13-10-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:53
dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:43:
[...]

Kijk, staan die eisen ergens?
De eisen kun je hier vinden. Wel registreren om ze te kunnen lezen.

Heb er net even snel doorheen zitten lezen en kon zo snel niets vinden over dubbele koppelingen.

Ben zelf ook absoluut geen VW fan, maar goed, als die aanbesteding netjes volgens de regels is verlopen is er toch niets aan de hand?

Wat ik me dan wel weer afvraag, in de aanbesteding zijn ook motorfietsen meegenomen. Waarom de busjes en personen auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen en niet de motoren en personen auto's ontgaat me dan een beetje. In dat geval zat je weer beter bij bijvoorbeeld BMW of Suzuki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:27:
[...]

Prefered supplier is wat anders dan een monopolie positie creeren.
Met een vraagstelling waar alleen VW aan kan voldoen creeer je wel degelijk een monopolie. Het gaat dus om de totstandkoming van de overeenkomst, niet om de situatie gedurende de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:31:
[...]

Heb er net even snel doorheen zitten lezen en kon zo snel niets vinden over dubbele koppelingen.

Ben zelf ook absoluut geen VW fan, maar goed, als die aanbesteding netjes volgens de regels is verlopen is er toch niets aan de hand?

Wat ik me dan wel weer afvraag, in de aanbesteding zijn ook motorfietsen meegenomen. Waarom de busjes en personen auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen en niet de motoren en personen auto's ontgaat me dan een beetje. In dat geval zat je weer beter bij bijvoorbeeld BMW of Suzuki.
Volgens mij is er geen enkel merk wat alles levert wat de Politie nodig heeft? Tenminste suzuki en bmw maken geen busjes...

Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb nog steeds geen enkel echt argument gezien waarom er een probleem is. Er worden wel allemaal merken genoemd, maar alles is op basis van aannames.

Als iemand daadwerkelijk kan aantonen dat het verspreiden over 2-3-4 merken beter was geweest, lijkt me dat duidelijk. Maar tot nu toe heb ik niks gezien wat echt een verschil maakt.
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:32:
[...]
Met een vraagstelling waar alleen VW aan kan voldoen creeer je wel degelijk een monopolie. Het gaat dus om de totstandkoming van de overeenkomst, niet om de situatie gedurende de overeenkomst.
Maar dat is niet gezegd. Enkel dat Volvo en Mercedes er niet aan konden voldoen. Ik heb Ford, Citroen e.d. nog niet gehoord :)

[ Voor 39% gewijzigd door PWM op 13-10-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Touchdomex schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:
[...]

Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.
Ik zie in ieder geval al 9 nota's van inlichtingen en diverse rectificaties. Doorgaans een voorteken voor een procedure die geen schoonheidsprijs verdiend.
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:

Als iemand daadwerkelijk kan aantonen dat het verspreiden over 2-3-4 merken beter was geweest, lijkt me dat duidelijk. Maar tot nu toe heb ik niks gezien wat echt een verschil maakt.
Het spreiden over meerdere merken is niet beter, maar hoeft ook niet slechter te zijn.

M.i. is het vanuit het oogpunt van concurentie wel beter om een vraag in de markt te zetten waar meer dan 1 aanbieder aan kan voldoen. Wanneer je dat niet doet betaal je de hoofdprijs.

[ Voor 42% gewijzigd door argro op 13-10-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Touchdomex schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:33:
[...]

Volgens mij is er geen enkel merk wat alles levert wat de Politie nodig heeft? Ik ga vanmiddag die formulieren en eisen doornemen en eens kijken of er een raar/opvallend patroon in voorkomt.
Dat er geen een merk is wat alles levert klopt volgens mij. Het is echter wel vreemd waarom de busjes en auto's van dezelfde fabrikant af moeten komen. Ik ken de VW modellen technisch gezien niet goed, maar het lijkt me dat er weinig overeenkomsten zijn in onderdelen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Dan blijven natuurlijk argumenten over waarom je slechts één leverancier hebt, maar er zijn ook wel degelijk tegenargumenten. Wat nu als blijkt dat alle VW's met een truukje makkelijk te openen zijn zonder sleutel (hint: iets over tennisballetjes in het verleden). Of een echt doomsday scenario: VW programmeert in dat alle politie auto's het op een bepaalde dag niet doen. Ik zeg niet dat het realistisch is, maar je maakt je wel erg afhankelijk van een enkel merk door al je voortuigen te betrekken van een enkele leverancier.

Dat er een bepaalde standaardisatie plaatsvind begrijp ik overigens wel, dit bespaart gewoon kosten. Maar waarom de auto's die toch al zo verschillend zijn van dezelfde fabrikant moeten komen begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 29-04 18:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing. En natuurlijk 1 aanspreek punt, 1 hersteldienst, 1 leverancier om bij problemen aan te kloppen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:07
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:53:
[...]

Misschien is PWM niet de goede persoon om dit te vragen omdat hij in het verleden eens dit topic heeft geopend ;)

Renault: Laguna was dramatisch
Mischien moet PWM even de adac pech statistieken bekijken voor 2006/7/8/9 en daarbij ook even goed kijken naar de positie van VW. Als hij dan ook nog even de duurtesten in diverse autobladen van VW leest van de afgelopen 2 jaar, dan zie je dat het met de betrouwbaarheid van VW bijna dramatisch is. Die van Renault is op het moment juist heel erg goed. Dus inderdaad een argument wat 10 jaar geleden bij de introductie van de laguna II relevant was, maar op dit moment zeer zeker niet meer. Het argument is juist van toepassing op VW op dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
eendje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:47:
hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing.
Kan, hoeft niet. Typisch dingen die je m.i. aan de markt over moet laten. Maak combinaties mogelijk en gun op levensduurkosten. Geef merk A en merk B de kans gezamenlijk een aanbieding te maken, bepaal niet vooraf dat merk C toch wel goedkoper zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 13-10-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:59:
[...]

Mischien moet PWM even de adac pech statistieken bekijken voor 2006/7/8/9 en daarbij ook even goed kijken naar de positie van VW. Als hij dan ook nog even de duurtesten in diverse autobladen van VW leest van de afgelopen 2 jaar, dan zie je dat het met de betrouwbaarheid van VW bijna dramatisch is. Die van Renault is op het moment juist heel erg goed. Dus inderdaad een argument wat 10 jaar geleden bij de introductie van de laguna II relevant was, maar op dit moment zeer zeker niet meer. Het argument is juist van toepassing op VW op dit moment!
* PWM kent de statistieken heus wel :+

Betrouwbaarheid gemeten over langere periode komt gunstiger uit voor VW. Kijk je naar de laatste 2 jaar, dan komt Renault er weer wat beter uit.

Maar, ik kom hier niet melden dat Renault troep is, enkel weerleggen dat als je puur kijkt naar betrouwbaarheid, VW opeens troep zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:54:
Maarja e.e.a. zal hopelijk goed zijn nagerekend.
Jij hebt een groot vertrouwen in ambtenaren :+
Dat is er wel, maar buiten dat klopt de aanbesteding van geen kanten... Ik proef namelijk een gigantische voorliefde voor VW bij de gene die de eisen heeft opgesteld... Gaat twee kanten op.
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:00:
Waarom kan dat niet efficiënt zijn? Laat die vraag lekker over aan de markt en maar levensduurkosten tot een criterium.
Inderdaad, het enige dat de politie hoeft te doen is eisen opstellen.
- onderhoud inclusief
- binnen 4 uur een vervangende auto bij het politiebureau
- totale kosten per type auto

Hoe de leverancier dat verder oppakt doet er niet toe, in principe.
Ze mogen best voor VW kiezen, maar een vraag in de markt zetten die wel heel erg naar VW toegeschreven lijkt te zijn is niet optimaal.
Inderdaad
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:36:
M.i. is het vanuit het oogpunt van concurentie wel beter om een vraag in de markt te zetten waar meer dan 1 aanbieder aan kan voldoen. Wanneer je dat niet doet betaal je de hoofdprijs.
Inderdaad
Men schaart VW even gauw bij Duitse degelijkheid... En Renault even snel onder onbetrouwbaar...
Zo zwart wit is het niet, daarnaast is alles met contracten af te vangen...

Buiten het feit dat VW zeker niet altijd zo degelijk is als men denk.

Een imago is ook heel subjectief!
GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:41:
Dat er een bepaalde standaardisatie plaatsvind begrijp ik overigens wel, dit bespaart gewoon kosten. Maar waarom de auto's die toch al zo verschillend zijn van dezelfde fabrikant moeten komen begrijp ik niet helemaal.
Niet als je bij voorbaat al de scope dusdanig verkleint dat er één overblijft...
eendje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:47:
hoe meer jij besteld bij een leverancier hoe hoger je korting kan zijn. Bij 2 auto's zal het weinig zijn, bij 200 meer, en bij 2000 auto's een heel stuk meer. Dan hoeven ze niet eens exact hetzelfde te zijn, maar het is gewoon een kostenbesparing. En natuurlijk 1 aanspreek punt, 1 hersteldienst, 1 leverancier om bij problemen aan te kloppen.
Het verschil tussen 2000 en 4000 auto's zal weer een stuk kleiner zijn...
Vooral als je andere merken mee laat dingen voor 2000 auto's krijg je scherpere prijzen...
argro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:59:
Kan, hoeft niet. Typisch dingen die je m.i. aan de markt over moet laten. Maak combinaties mogelijk en gun op levensduurkosten. Geef merk A en merk B de kans gezamenlijk een aanbieding te maken, bepaal niet vooraf dat merk C toch wel goedkoper zal zijn.
Helemaal mee eens...
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:08:
* PWM kent de statistieken heus wel :+

Betrouwbaarheid gemeten over langere periode komt gunstiger uit voor VW. Kijk je naar de laatste 2 jaar, dan komt Renault er weer wat beter uit.

Maar, ik kom hier niet melden dat Renault troep is, enkel weerleggen dat als je puur kijkt naar betrouwbaarheid, VW opeens troep zou zijn :)
Ik heb nooit gezegd dat VW onbetrouwbaar is.
Ik heb alleen Renault als alternatief aangedragen omdat ze goedkoper zijn...

Iemand anders zei toen dat VW veel betrouwbaarder was...

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:17:
Ik heb alleen Renault als alternatief aangedragen omdat ze goedkoper zijn...
Waar staat dat Renault goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Het om de betrouwbaarheid nu en in de komende jaren, niet over het verleden. Ik kom hier ook niet melden dat VW troep is, maar ze hebben wel wat werk te doen om hun betrouwbaarheid weer op niveau te krijgen. Als er dan geroepen wordt dat Renault niet betrouwbaar is en VW wel terwijl de huidige situatie exact andersom is, dan meld ik dat even. Bij Renault zie je een stijgende lijn in de betrouwbaarheid, bij VW daalt deze juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PWM schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:22:
Waar staat dat Renault goedkoper is?
Zou kunnen zijn, maar dat weet je niet als je ze bij voorbaat buiten de scope plaatst, zelfde als Volvo en zo veel anderen...
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:24:
Het om de betrouwbaarheid nu en in de komende jaren, niet over het verleden. Ik kom hier ook niet melden dat VW troep is, maar ze hebben wel wat werk te doen om hun betrouwbaarheid weer op niveau te krijgen. Als er dan geroepen wordt dat Renault niet betrouwbaar is en VW wel terwijl de huidige situatie exact andersom is, dan meld ik dat even. Bij Renault zie je een stijgende lijn in de betrouwbaarheid, bij VW daalt deze juist.
Maar in principe doet dat er niet zo heel erg toe, dat vang je in contracten af toch...
Binnen x uur, vervangend vervoer en onderhoud inclusief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Dit soort trajecten gaat eigenlijk nooit om eisen of geld, maar altijd om "gunnen". VW gunt de politie een bedrijfsuitje naar de fabriek, de politie gunt VW het contract, dat soort werk.

Of uit de praktijk, merk A gunt manager van merk B een leuk golfreisje van een paar weken door Amerika, manager B gunt merk A een contract van 60 miljoen euro.

Helaas zie je dit soort mega aanbestedingen vaker, terwijl het niet zo voordelig is als het op het eerste gezicht lijkt. Je zou meer korting verwachten, maar omdat het risico voor de leverancier zoveel groter wordt is het omgekeerde meestal waar. Als er nu bijvoorbeeld een terugroep actie is, staan alle korpsen in één keer voor je deur, dat moet ergens afgedekt worden in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 21:39
Ik had gehoord dat ze op de snelweg met Bugatti Veyron willen gaan rijden die over een extra Turbo Boost knop beschikt om hem over te clocken en board computer. ''Hey Michael wat zijn dat voor bloemen?''

Als ze ook hun motors gaan vervangen nemen ze hopelijk de Y2K :9~ :+

[ Voor 32% gewijzigd door Sir_Hendro op 13-10-2010 14:57 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Jij hebt een groot vertrouwen in ambtenaren :+
Je blijft verzanden in dit soort trolls. Dit soort opmerkingen maakt je niet echt een serieuze discussiepartner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sir_Hendro schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:37:
Ik had gehoord dat ze op de snelweg met Bugatti Veyron willen gaan rijden die over een extra Turbo Boost knop beschikt om hem over te clocken en board computer. ''Hey Michael wat zijn dat voor bloemen?''
Het zou kunnen. Bugatti valt ook onder het Volkswagen-concern : :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58

reuzekind

Ik geloof in GoT

Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:41:
[...]

Het is gedoemd te mislukken omdat de aanbesteder geen combinaties toestaat, waarmee je het gros van de merken al buitenspel zet.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 07:37
MIsschien gaan ze ook wel met Polo Bluemotions rijden, lekker zuinig :). Volkswagen is verder een goed bekend merk in Nederland, onderhoud is goed te doen in heel Nederland.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Op zich is 75k gemiddeld niet eens zo heel veel als je ziet wat er allemaal aangepast en onderhouden moet worden. Sowieso wordt elke auto voorzien van sterkere veren en dempers zodat ze harder over de drempel kunnen (dat kost wel wat), een lichtding op het dak voor rond de 1000 euro, 2 stopborden (400 euro per stuk), 'heavy duty' dynamo, stickers, communicatieapparatuur, GPS-volgapparaat. Dat moet ook allemaal netjes ingebouwd worden. En dan wat de gemiddelde auto nog aan uitrusting mee moet nemen. (AED, blaasapparaat, EHBO doos, kegels, reddingstouw, gordelsnijder, brandblusser, krijt, kogelwerende vesten, een helm, digitale camera, bandengroefmeter, computer, een teddybeer (ja, serieus)). Vervolgens komt daar nog het onderhoud bovenop (bij een politieauto wss ook niet misselijk) plus, zoals eerder gezegd, een garantie dat een auto die kapot is snel vervangen of gemaakt kan worden. Lijkt mij een alleszinds redelijk bedrag wat genoemd is dan.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:32
Waarom een dure VW voor die agenten die wat naast de weg staan te flitsen, of vallen die onder de specials?
Die lui zou je ook een bakfiets, tuinstoel en parasol kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Frijns.Net schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:06:
Waarom een dure VW voor die agenten die wat naast de weg staan te flitsen, of vallen die onder de specials?
Die lui zou je ook een bakfiets, tuinstoel en parasol kunnen geven.
Toevallig is bij mij op m'n werk de politie nog geweest. Iemand drukte per ongeluk op de overvalsknop. 2-3 minuten later stond de politie voor de deur. Ik zie ze dat nog niet doen met een bakfiets en een parasol.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:32
@tdw. Het ging over die gast die langs de weg wat zit te wachten terwijl het flits apparaat het werkt doet. Niet de politie die zich nog echt nuttig maakt. Die mag je ook gerust een fatsoenlijke auto geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Juist. Maar dat zijn toch specials, dat zijn echt allerlei verschillende auto's. En aanhangwagentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Slasher schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:49:
Je blijft verzanden in dit soort trolls. Dit soort opmerkingen maakt je niet echt een serieuze discussiepartner.
Er staat niet voor niets een :+ achter...
En gezien heel veel mislukte overheidsprojecten zit er gewoon een kern van waarheid in... Ze pakken veel dingen niet heel slim aan...

Ik hoef neem ik aan geen voorbeelden te noemen? Van noord tot zuid komt het overal voor... :+
reuzekind schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:53:
Het is gedoemd te mislukken omdat de aanbesteder geen combinaties toestaat, waarmee je het gros van de merken al buitenspel zet.
Dat dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Dat is er wel, maar buiten dat klopt de aanbesteding van geen kanten... Ik proef namelijk een gigantische voorliefde voor VW bij de gene die de eisen heeft opgesteld... Gaat twee kanten op.
Je doet dit soort uitspraken vanuit je luie stoel, evident niet gehinderd door enige kennis van het (Europese) aanbestedingsrecht. Als Mercedes of een ander merk een onzuiverheid had ontdekt in de formele aspecten van de aanbestedingsprocedure dan lag er binnen de kortste keren een dagvaarding in kort geding, omdat je in aanbestedingsprocedures na de zgn. Alcatelbrief een zeer korte termijn hebt van twee weken om je bezwaren tegen de gunningsbeslissing aan de rechter voor te leggen.

Jij verwart jouw eigen sentimenten tegen zowel de politie als tegen Volkswagen met de formele merites van de aanbesteding. En zeker gezien dit soort posts:
dfrenner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:21:
[...]

En gezien heel veel mislukte overheidsprojecten zit er gewoon een kern van waarheid in... Ze pakken veel dingen niet heel slim aan...Dat dus...
is het voor mij duidelijk een gevalletje beste stuurlui staan aan wal. Of schoenmaker, blijf bij je leest. Of wat dan ook.

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 13-10-2010 14:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Of die beste stuurlui al dan niet aan wal staat maakt in dezen toch ook niet uit.
Het gaat hier niet om één of ander gedoemd te mislukken IT project of een betuwelijn, maar gewoon het vervangen van het wagenpark van de coppers. Lijkt me dat ze dat toch nog wel moet lukken he ;)

Waar het hier omgaat is dat er een luchtje aan zit op de manier waarop het geheel aanbesteed is. Daar volgt een hele discussie uit maar er is nog niemand met b.v. een concrete lijst met eisen gekomen op basis waarvan we kunnen zeggen of er daadwerkelijk "vals gespeeld" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:22:
[...]

Je doet dit soort uitspraken vanuit je luie stoel, evident niet gehinderd door enige kennis van het (Europese) aanbestedingsrecht. Als Mercedes of een ander merk een onzuiverheid had ontdekt in de formele aspecten van de aanbestedingsprocedure dan lag er binnen de kortste keren een dagvaarding in kort geding, omdat je in aanbestedingsprocedures na de zgn. Alcatelbrief een zeer korte termijn hebt van twee weken om je bezwaren tegen de gunningsbeslissing aan de rechter voor te leggen.

Jij verwart jouw eigen sentimenten tegen zowel de politie als tegen Volkswagen met de formele merites van de aanbesteding. En zeker gezien dit soort posts:
Volgens mij is de opdracht thans slechts voorlopig gegund aan VW. Ik verwacht dus ergens in de komende 15 kalenderdagen nog wel een vrolijk bericht over deze procedure. Een aankondiging van gunning heb ik nog niet gezien tenminste.

Overigens kan de bezwaarprocedure in de betreffende procedure ook anders geregeld zijn. Zo lang de termijn maar minimaal 15 kalenderdagen betreft. Mogelijk heeft de politie andere mogelijkheden voor het maken van bezwaar mogelijk gemaakt. Dagvaarding in kort geding is echter wel gebruikelijk. Op zich is dat jammer omdat dagvaarding kort geding in veel branches behoorlijk hoogdrempelig is. Veel aanbesteders maken hier bewust of onbewust misbruik van. Overigens zal daar in dit geval geen sprake van zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik kan de lijst met eisen in elk geval niet zo snel via google vinden, wel dat de vtspn (opstellers van de lijst) niet geheel vreemd zijn met het opstellen van "foute" eisen. Zie b.v. http://www.automatisering...rocedure-politie-toe.aspx

wel iets anders gevonden:
De aanbesteding is open en een ieder kan er op inschrijven. Echter is in het bestek opgenomen dat de leverancier van de auto ook de dakset moet leveren. De dakset moet in elk geval de volgende dingen bevatten: blauw, amber, groen, stop transparant voor achter, takedowns, alley lights EN ruimte voor camera's voor ANPR en/of cameratoezicht. Daarnaast moeten de autofabrikanten een visie op geïntegreerde randaparatuur hebben en samen met vtspn ontwikkelen (dwz, anpr, navigatie, bediening dakset en ander spul via een touchscreen, ed.)

Het probleem ligt 'm in de koppeling van de auto met de dakset. PON kan hier prima aan voldoen omdat ze VWs aanbieden en whelen freedoms met camera via Honac. Andere automerken hebben het voordeel van een dakset importeur niet. En zijn hiermee automatisch aangewezen op andere daksets dan de whelen freedom. (theoretisch gezien zouden ze ook van honac kunnen afnemen, maar dat kan natuurlijk nooit tegen dezelfde prijs als VW dit doet). Naast de freedom is er nog geen een dakset (ook de vista niet) waarin camera's geintegreerd zijn. Dit is de reden waarom veel mensen (waaronder ik ook) menen dat de aanbesteding wel heel erg op PON geschreven is.
^Samen sta je sterk^

Re: Voertuigen Politie uniform
« Antwoord #499 Gepost op: 7 Oktober 2010, 14:42:39 »

Citaat van: Palmpie op 7 Oktober 2010, 12:54:34
Weet iemand of het bestek geschreven is naar een VW voertuig / PON groep? Lijkt mij niet helemaal goed voor de financiën als er maar één iemand inschrijft. Er is dan toch geen concurrentie op prijs? De bedoeling van de aanbesteding was toch dat het allemaal 'goedkoper' zou worden?

Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden. (Suggestief Pon/Honac?)

Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!

Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).

Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling. En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)
vanaf hier

[ Voor 86% gewijzigd door melcon op 13-10-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:53:
Waar het hier omgaat is dat er een luchtje aan zit op de manier waarop het geheel aanbesteed is. Daar volgt een hele discussie uit maar er is nog niemand met b.v. een concrete lijst met eisen gekomen op basis waarvan we kunnen zeggen of er daadwerkelijk "vals gespeeld" wordt.
Dan moet je toch echt beter lezen, ik quote mezelf:
GH45T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:31:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Ben niet bekend met veel merken maar Mercedes iig wel, Mercedes kan de 4 segementen dacht ik wel afdekken.

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/a_en_b_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20A%20en%20B.jpg
A en B klasse als "gewone auto's"

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars_ng/personenauto_s/speciale_voertuigen/politieauto_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie_380x240.jpg
C en E klasse als auto's met veel ruimte

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/vito_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20Vito.jpg
Vito als mpv's

Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/sprinter_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Politie%20Sprinter.jpg
Sprinter als busje

Gooien we er ook meteen een ME-busje bij :+
Afbeeldingslocatie: http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars/solutions/speciale_voertuigen/politie/vario_380x240.object-Single-MEDIA.tmp/Vario%20politie.jpg
Vario als ME busje

Niet dat het mij veel uit maakt waarin de politie rond rijdt maar er zullen wel meer merken zijn die afdoende markbreedte hebben om die 4 klasses te bezetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 10-04 10:45
http://www.aanbestedingsk...74-4f02-a9bf-e54bb15ed6fc

:)

(heb zelf geen inlogcode hiervan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:04:
Ik kan de lijst met eisen in elk geval niet zo snel via google vinden, wel dat de vtspn (opstellers van de lijst) niet geheel vreemd zijn met het opstellen van "foute" eisen. Zie b.v. http://www.automatisering...rocedure-politie-toe.aspx

wel iets anders gevonden:

[...]

[...]

vanaf hier
Ok duidelijke zaak. Zeker als ze een term als Park Distance control gebruiken :') dat is wel erg duidelijk, want je kunt het ook parkeer sensoren noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@GH45T, excuus, je post gemist blijkbaar :$

@Null!: ja inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door melcon op 13-10-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
!null schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:42:
Ok duidelijke zaak. Zeker als ze een term als Park Distance control gebruiken :') dat is wel erg duidelijk, want je kunt het ook parkeer sensoren noemen.
Plus de VW werknemer die is overgestapt en inspraak heeft in de aanbesteding...
Zijn we er.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Tuurlijk wordt zo'n aanbesteding (vaak) toegeschreven naar een bepaald merk, binnen zo'n organisatie zijn daar al ideen over. Je wil toch ook niet te algemeen de eisen opstellen en opgescheept zitten met een keus waar je geen goed gevoel bij hebt ook al scoort de aanbieder voldoende op de eisen.

Dus zet je er eisen in waarvan je weet dat er maar 1 of 2 merken aan kunnen voldoen....
Omdat prijs vaak 50% van de score bepaald kunnen de dure merken vaak niet meekomen.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
seq_uence schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:54:
Tuurlijk wordt zo'n aanbesteding (vaak) toegeschreven naar een bepaald merk, binnen zo'n organisatie zijn daar al ideen over. Je wil toch ook niet te algemeen de eisen opstellen en opgescheept zitten met een keus waar je geen goed gevoel bij hebt ook al scoort de aanbieder voldoende op de eisen.

Dus zet je er eisen in waarvan je weet dat er maar 1 of 2 merken aan kunnen voldoen....
Omdat prijs vaak 50% van de score bepaald kunnen de dure merken vaak niet meekomen.
Eh?

Het hele EU aan bestedingstraject is er voor bedoelt dat dit soort aanbestedingen goed verlopen, iedereen een eerlijke kans krijgt, en dat er geen corrupte zaken plaatsvinden. Dit wordt op die manier afgedwongen.
Wanneer men dan zelf van te voren al een keus heeft gemaakt, en dan pas de aanbestedingsprocedure opstart en deze eigenlijk om hun keuze heen bouwt... dan is dat erg onwenselijk en aan te vechten.
Dat is het hele probleem, waar een aantal mensen hier over vallen (en een aantal niet) waarbij een Volkswagen-minded clubje gewoon Volkswagens wil, puur op subjectiviteit (lees: groot bord voor hun kop). Men gaat dus geheel voorbij aan het feit waar de EU aanbestedingsprocedure voor bedoelt is. En als er dan iemand van PON overstapt naar dat clubje is het natuurlijk helemaal simpel, daar komt niet snel een ander merk meer tussen.

Wanneer de overheid bijvoorbeeld wil besparen op de politie is er hier een gemiste kans. Want ze hadden ook allemaal in goedkopere Renaults kunnen gaan rijden waarbij de importeur misschien meer korting had gegeven. Niet dat ik wil zeggen dat Renaults een betere keus waren (denk het niet), maar een eerlijke kans hebben ze niet gehad. Net als Ford, Toyota, Opel en daarnaast nog een zootje andere merken die geen busjes leveren maar de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

!null schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:19:
Verder tja.. ik denk dan, hoe doen ze het voor de uitzonderingen? Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Landcruisers met politie striping die de politie paarden trailers trekken e.d., die vallen niet onder de onopvallende wagens.
VW Touran/Touareg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Laatst online: 19:51
Ik ben het met je eens !null, maar toch gebeurt wat seq_uence schrijft gigantisch vaak, ik zie het bij ons op het werk ook. Je mag bij een aanbesteding geen merk of type noemen, maar stel ik wil bijv. een specifieke dell-server en die toevallig 2 com-poorten en een parallelle poort heeft, dan kan ik dat rustig in de eisen zetten, en niemand die hier kritisch naar kijkt waarom ik dat in hemelsnaam nodig zou hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 13-10-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja ik weet dat het veel gebeurt. Maar met zo'n grote order van zo'n groot overheidsorgaan vind ik het toch net wat kwalijker. Los van het feit of het strafbaar is of niet. Het is volgens mij al wel aan te vechten. Maar of je zo'n traject in wil...
Tja, ze hebben niet alleen een Landcruiser gekocht voor het trekvermogen. Ook voor het feit dat hij je niet teleur stelt als je in een grote modderzooi staat en die paardentrailer weg wil slepen. Waar de mannen van de jongens.. eh de terreinwagens van de SUV's worden gescheiden. Een Touareg kom je wel wat verder mee dan een standaard wagen, maar het is gewoon een SUV.

Maar goed, dit is een klein deel van het wagenpark, niet heel erg belangrijk voor de hele discussie.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 13-10-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
En laat het in- en opbouw bedrijf van politievoertuigen nou ook net van PON zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door Morpheusk op 13-10-2010 21:58 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies. Dat hele EU aanbestedingsverhaal is er voor eerlijke concurrentie. Als meneer hierboven een zootje Dell pc's wil, is dat niet meteen in gevaar. Maar als het om veel grotere orders gaat dan is de eerlijke concurrentie dus wel degelijk in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

[...]

Beter had ik het niet kunnen verwoorden _/-\o_
VW is alles behalve betrouwbaar. In de hoofden van veel naieve mensen ja. Maar berg je als je problemen krijgt. En zeker als je dan ook nog Pon nodig hebt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Nou zal dat met de politie wel meevallen, maar dat Pon niet veel aan klantenbinding doet kun je mooi terugzien op zelfs dit forum. Iets met een audi 2.0 tdi en een gescheurde cilinderkop bij een ton (kom op, dan is een diesel nog niet eens ingereden bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:23
melcon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:31:
Nou zal dat met de politie wel meevallen, maar dat Pon niet veel aan klantenbinding doet kun je mooi terugzien op zelfs dit forum. Iets met een audi 2.0 tdi en een gescheurde cilinderkop bij een ton (kom op, dan is een diesel nog niet eens ingereden bij wijze van spreken).
Zulke zelfde verhalen ben ik hier al over elk ander merk tegen gekomen dus dat vind ik nu niet echt een goed voorbeeld waarom Pon slecht zou zijn.

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste