Dat bedoelde ik inderdaad. Ik kan dat wel volgen, maar waar zit die energie 'm dan in? Wat houdt het in als een electron een hogere energietoestand heeft? Het heeft niet te maken met de massa of de lading vh electron, en ik neem aan dat de richting vd spin op zich niet uitmaakt voor massa.blobber schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:51:
Ik vermoed dat je dan een electron in een atoom bedoelt die een foton opneemt waardoor het atoom in een aangeslagen toestand raakt.(het electron komt in een hogere energietoestand terecht).
Maar aangezien e=mc2 zal het atoom in de aangeslagen toestand iets zwaarder zijn omdat het meer energie bevat.
Ook daar kan ik me iets bij voorstellen maar ook daarover vraag ik me af wat het inhoudt als een electron exited is.Op dezelfde manier kun je ook electronen exciteren door met een magnetisch veld hun spin van -1/2 naar + 1/2 te brengen.
In kan me wel vinden in je uitleg over interactie tussen deeltjes, en je uitleg over het Higgs deeltje, maar mbt het foton en Relativiteit klopt je verhaal geloof ik niet helemaal.vlaaing peerd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:47:
In elk geval kun je voor 100% stellen dat (niet-psychische) tijdsbesef in verschillende toestanden, zwaartekracht en snelheid een verschillend resultaat oplevert...
Met tijdsbesef gebeurt niets onder invloed van zwaartekracht of snelheid. Je ervaart (en meet) tijd niet anders op de Maan dan op Aarde (verschil in zwaartekracht), idem met verschil in snelheid.
Alleen in de vergelijking tussen frames of reference met verschillende snelheid of zwaartekracht gebeurt er iets met tijd.
Licht -is- theoretisch overal tegelijkertijd, gezien vanuit het FoR van een foton.Licht zou dus theoretisch overal tegelijkertijd kunnen zijn maar toch hebben we een begrensde snelheid vanuit onze lokale tijd.
Tegelijk -is- een foton theoretisch ook niet overal tegelijkertijd, gezien vanuit een ander FoR.
Beide zijn even "waar" en "echt".
Die paradox is er altijd (tussen verschillende FoRs) ook met andere deeltjes/materie enz - Algemene Relativiteit geldt altijd. Bij een foton zijn de effecten (time dilation etc) heel sterk.
Hetzelfde effect, minder sterk maar wel praktisch relevant, treedt bvb op bij GPS. Als op staat uit je stoel en gaat lopen veroorzaak je al time dilation en reis je naar de toekomst tov de rest vh universum, alleen is dat zo weinig dat het niet merkbaar is. Met moderne atoomklokken is het echter wel meetbaar.
Mbt tijd is het quantum gebeuren wel interessant omdat op die schaal tijd omkeerbaar is (zie Feynman diagrammen).
Mijn idee over tijd is dat het een andere manier is om te zeggen dat dingen kunnen gebeuren. Vertaald naar quantum niveau komt "gebeuren" neer op interactie tussen deeltjes.
Dat er uberhaubt interactie kan zijn is volgens mij niet zo vanzelfsprekend als meestal wordt aangenomen. In de huidige fase van het universum, met de huidige dichtheid en met al die deeltjes die er zijn, is interactie wel onvermijdelijk. Maar dankzij de versnellende kosmologische expansie is het denkbaar dat het universum ooit een fase zal bereiken waar er alleen maar straling is en de dichtheid zo laag is dat geen interactie meer kan plaatsvinden, er dus niets meer gebeurt, en er dus geen tijd meer is.