Anoniem: 335382 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:35:
Bio is alleen zo'n uphill battle tegen zerg. Hier een voorbeeldje van een TvZ van mij: Waarbij ik zelf vond dat ik de tegenstander compleet ''outplay(macro-wise iniedergeval)'' Snap niet hoe je gewoon average van 3000 unspent resources kan hebben, 3 hatchery's verliezen/tiental drones door harass en dan me gewoon nog compleet afslacht ^^ Ik was wel een beetje aan het falen met het gebruik van mules maar dat kwam omdat ik graag zoveel mogelijk scans wilde hebben om mijn leger goed te kunnen positioneren. Maar ging daar iets te ver in

Ik had de game overigens gewoon gewonnen als ik net 30 seconde eerder aanviel voordat zijn ultras er waren timings zijn zo belangrijk in dit spel

Macro game tegen zerg spelen lukt gewoon niet lijkt het wel

Probleem was dat ik mijn leger continu liet surrounden. Maar het is niet alsof ik een keuze heb dankzei NP -.- Ik zie bio eigenlijk niet meer als viable tegen zerg, eigenlijk is mech ook niet meer viable. Ik ga proberen een soort mix van de 2 te zoeken.bijv tank marauder thor marine?
(Deze FE build vs zerg heb ik trouwens deze game snel even verzonnen lol)
http://dl.dropbox.com/u/1...%20Zerg%20macro.SC2Replay
Dank je voor je tip, ik ga zeker mass roach burrow / infestor eens proberen. Ben nog niet zo gewend aan roach vs mech sinds de patch dus dat is zeker het proberen waard.
Ik heb ook je replay bekeken. Neem wat ik zeg met een korrel zout want ik zit niet op jouw nivo maar zaken die mij opvielen die je volgens mij de match kosten:
-Early game macro: Zerg staat eigenlijk de hele early game flink voor qua macro. Ook op het moment dat jullie ongeveer gelijk komen in workercount staat de Zerg voor vanwege zijn third en betere worker spread. Zijn extra gas intake (+1 base) geeft hem ook snellere tech (Zerg loopt bijna de hele game voor op upgrades). Dit verandert pas als jij de gold expansion neemt.
Op het moment dat jij zijn third sniped float hij zoveel minerals dat het hem economisch en qua teching niet zo veel pijn doet. Het floaten van hem is natuurlijk niet goed maar als hij deze resources om had gezet in tech / units had je er ook slechter voor gestaan.
In de late game als je werkelijk voor komt qua inkomsten heeft Zerg zijn tech tree al af, een redelijk gemaxed leger en een hoop resources / larva. Vooral belangrijk zijn dan zijn larve en die had hij vanwege het aantal bases. Zerg kan vervolgens gewoon army traden en sneller versterken dan jij. Het snipen van bases is dan lang niet meer zo schadelijk als in early / mid game.
Verder begrijp ik ook niet helemaal dat je dit een FE noemt. De FE's die ik zie bij Terran betekent toch meestal CC rond de 20 supply?
-Afwezigheid early harass: Zerg hoeft eigenlijk geen defense te maken of units vanwege volledige afwezigheid van early harass. Geen scout behalve de FE delay SCV (eerste scan ~7 minuten) en geen harass (eerste push @10 min. met gescoute bioball) maakt het zerg wel makkelijk om drones te pompen, een spelletje wat je verliest van Zerg. Zerg heeft @10 min nog maar iets van 10 zerglings gemaakt vs een hele hoop marine / marauder die staan te idle-en. Ook later in de game is er niet veel harass buiten jouw pushes en wat lichte drops die Zerg redelijk makkelijk countered zonder veel schade.
-Army comp en positioning: Ik miste erg lang de medivacs voor je bioball (zeker bij die eerste push) en hierna toen hij ling / baneling massed de siege tank. Je late game compo was denk ik ook enorm geholpen door bv. wat Thors vs de Ultra's. Siege tanks werken gewoon niet goed vs upgraded Ultra. Ik kan een aantal tech switches bedenken die hier zin hadden gehad. Irritante is alleen dat een tech switch voor jou een stuk duurder is dan voor zerg.
Ook je army positioning vond ik niet ideaal met slechte spread / splitup / shoot-run vs banelings, niet echt je marauders voorin om de baneling splash te tanken en de infestor schade te minimaliseren (of infestors te stim snipen). Mooi voorbeeld hiervan is de eerste engagement @gold expo en je mislukte push op zijn natural.
Dit zijn de dingen die me negatief opvielen, uiteraard deed je ook een hoop goed.
Ook kan ik me voorstellen dat jouw late game macro (die een stuk beter was) geen resultaat zien hebben pretty frustererend is. Ik denk dat dit deels is door de cost-effective counters waarmee zerg komt en het feit dat late game upgraded zerg erg sterk is vergeleken met Terran. Ook het feit dat zerg zoveel minerals float is frustererend maar kan hem ook helpen.
Toch denk ik dat je deze game vooral verloor in de early / midgame macro en vanwege iets minder micro / army comp.
Nogmaals, lijkt zo een beetje of ik het maar een slechte match vond van jou door alle negatieve punten (is dus niet zo!) maar dit is wat mij opviel en aan de zaken die je goed deed heb je zo weinig. Daarbij is mijn nivo niet zo hoog dat ik alles goed zie dus neem het zoals je wilt.