Toon posts:

E8500 Eerste overclock MSI p45 Neo3

Pagina: 1
Acties:

• Smashmint
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
Hey,

Ik ben vandaag begonnen met mijn eerste overclock, ik heb wat lopen spelen met de FSB en de core voltage. Uiteindelijk heb een stabiele config gevonden op een fsb van 369 en een voltage van 1,3050 wat resulteert in een core speed van 3515 Mhz. Een fsb van 374 trekt hij nog wel, maar op 379 krijg ik altijd een bsod of reboot hij wat ik ook probeer..

Dingen die ik al heb geprobeerd:

core voltage verhoogd tot 1,34
geheugen 1:1 gezet
timings verandert van 5-5-5-15 naar 6-6-6-18
multiplier vast gezet op 9,5
ram voltage vast gezet op 1,8

Op vele fora heb ik gelezen dat mijn cpu makkelijk de 4ghz grens moet halen, zeker met mijn setup moet dat geen problemen worden. Het geheel zit in een HAF x kast, cpu koeler: Thermalright Ultra-120 Extreme Rev C met 2 x scythe slipstrean 1900rpm.

Overzicht specs:

MSI p45 Neo3 (MS-7514)
E8500 E0
4GB DDR2 @ 5-5-5-18
Sapphire 5770
Coolermaster silent pro 600w

Ik hoop dat jullie een aantal tips kunnen geven om de 4 Ghz te halen.

[Voor 5% gewijzigd door Smashmint op 06-10-2010 00:12]

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
je hebt ook nog een NB en VTT voltage, deze zijn ook belangrijk bij het overklokken. lijkt me wel verstandig als je nog wat tutorials gaat lezen, want 1,3V is al erg veel Vcore voor zo een milde overklok.

Hardware.info Overclock Team

• monzter
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-09-2011
Welk ddr2 geheugen heb je?
Standaard ddr2 pc6400/pc5300 loopt al op 1.8v
Overclock ram uit de oude ddr2 doos van ocz pc6400 bijvoorbeeld heeft al 2.1v nodig om op zijn stock snelheid te lopen.
Check dit ff na,kan al veel schelen.

[Voor 4% gewijzigd door monzter op 06-10-2010 06:03]

• Smashmint
  • Nu online
nedernakker schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 05:56:
je hebt ook nog een NB en VTT voltage, deze zijn ook belangrijk bij het overklokken. lijkt me wel verstandig als je nog wat tutorials gaat lezen, want 1,3V is al erg veel Vcore voor zo een milde overklok.
In de meeste tutorials die ik gelezen heb stond gewoon fsb verhogen tot dat hij onstabiel gaat lopen en dat met kleine stapjes de vcore verhogen tot dat hij weer stabiel loopt, maar ik vond 1,3 ook al een hoge vcore vandaar ook dit topic.
monzter schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 06:02:
Welk ddr2 geheugen heb je?
Standaard ddr2 pc6400/pc5300 loopt al op 1.8v
Overclock ram uit de oude ddr2 doos van ocz pc6400 bijvoorbeeld heeft al 2.1v nodig om op zijn stock snelheid te lopen.
Check dit ff na,kan al veel schelen.
Ik heb dit geheugen http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

[Voor 31% gewijzigd door Smashmint op 06-10-2010 07:55]

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Inktpotje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 07:54:
[...]

In de meeste tutorials die ik gelezen heb stond gewoon fsb verhogen tot dat hij onstabiel gaat lopen en dat met kleine stapjes de vcore verhogen tot dat hij weer stabiel loopt, maar ik vond 1,3 ook al een hoge vcore vandaar ook dit topic.
En dat is waar een hoop simpele overclock tutorials ook gewoon gebrekig zijn. "Kom, laten we de multiplier op max gooien, en dan de FSB verhogen tot we niet verder kunnen! Zo komen we op de hoogste clock!"

Fout.

Zelf heb ik een E8400, waarbij de halve multipliers gelijk falen. 8.5 wil niet eens booten. Daarna, ook op advies van dergelijke tutorials de multiplier op max gegooid (9) en de FSB verhoogd. Resultaat: Ik kreeg de FSB ook niet over de 380 heen getild zonder BSOD's etc.

Een aantal opties geprobeerd. Ook een achterlijk hoge vCore gebruikt. Zitten rotzooien met de timings en multipliers van het geheugen. Alles zonder succes, tot ik even simpel ging rekenen. 9*445 geeft een 4GHz snelheid, maar 8*500 ook. (4GHz was mijn doel)

In mijn achterhoofd had ik nog steeds wel het gevoel dat het niet zou lukken, omdat ik de FSB niet eens over de 380 kon tillen. Maar zie, het lukte, met een vCore van rond de 1.2v

Gewoon eventjes verder denken en andere opties proberen. Als het met A*B niet lukt, probeer het met C*D voor hetzelfde resultaat.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:26
Kun je niet proberen om de multiplier lager te zetten en je te focussen op de FSB?
Ik zou eens proberen om de FSB en DRAM op 400 te zetten met bijvoorbeeld een mutliplier van 8. Als dit lukt, stapje voor stapje de multiplier verhogen totdat je bij een gewenste CPU-klok komt.

Indien sowieso een FSB van 400 niet lukt, dan zo ik bijvoorbeeld de NB etc. verhogen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Smashmint
  • Nu online
Herman87 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:36:
Kun je niet proberen om de multiplier lager te zetten en je te focussen op de FSB?
Ik zou eens proberen om de FSB en DRAM op 400 te zetten met bijvoorbeeld een mutliplier van 8. Als dit lukt, stapje voor stapje de multiplier verhogen totdat je bij een gewenste CPU-klok komt.

Indien sowieso een FSB van 400 niet lukt, dan zo ik bijvoorbeeld de NB etc. verhogen.
Aangezien ik met 8 x 400 op mijn stock uit kom, heb ik 9 x 400 geprobeerd maar ook dit mocht niet baten..

• monzter
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-09-2011
Inktpotje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 07:54:
[...]

[...]

Ik heb dit geheugen http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800
Zoals je bij je eigen gegeven link kan zien,werkt dit ram op minimaal 1.9v,strakkere timings @ 2.0v.
Waarom je het dan vast zet op 1.8 is mij een beetje een raadsel.
Dat zorgt zowiezo voor instabiliteit.

• Nixy
Inktpotje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:04:
[...]

Aangezien ik met 8 x 400 op mijn stock uit kom, heb ik 9 x 400 geprobeerd maar ook dit mocht niet baten..
Heb je überhaubt mijn bericht wel gelezen? Als je op 9x370 al instabiel draait, maar 8*400 wel haalt, is het dus niet een begrenzing op de FSB. Probeer het met een multiplier van 8 en gooi de FSB richting de 500 (in kleine stapjes natuurlijk). De hoogste multiplier gaat je niet altijd de hoogste clock geven.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Herman
Inktpotje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:04:
[...]

Ehm... 8 X 400 is wél een overclock! Niet zozeer qua processor maar wel qua FSB. Je verhoogt zo je FSB van 1333 naar 1600! Dus dat is al een behoorlijke overclock van de FSB. O-)
Daar komt bij dat je gelijk je RAM op een goede snelheid hebt lopen. Vervolgens kun je je focussen op de multiplier. Daarnaast, als 8 X 400 stabiel loopt, kun je zowel je RAM als je NB uitsluiten als oorzaak.

Dus ik zou in jou geval dus eerst 400 X 8 proberen. :9

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is sowieso niet je CPU die je nekt hier. Met 1.35v moet je ergens rond de 4.2GHz uit kunnen komen, 3.5 haalde ik met m'n E8400 al met 1.09v dacht ik uit m'n hoofd.

• Nixy
Herman87 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:59:
[...]

Ehm... 8 X 400 is wél een overclock! Niet zozeer qua processor maar wel qua FSB. Je verhoogt zo je FSB van 1333 naar 1600! Dus dat is al een behoorlijke overclock van de FSB. O-)
Daar komt bij dat je gelijk je RAM op een goede snelheid hebt lopen. Vervolgens kun je je focussen op de multiplier. Daarnaast, als 8 X 400 stabiel loopt, kun je zowel je RAM als je NB uitsluiten als oorzaak.

Dus ik zou in jou geval dus eerst 400 X 8 proberen. :9
Misschien een beetje off topic, maar ik denk dat ik hier iets mis.

Mijn FSB loopt of 500, 1:1 met het geheugen, dat draait op 1000 MHz (kleine underclock van 1066MHz).
Dit is bij een E8400. Is een E8500 ineens quadpumped geworden? :P

• Herman
Nixy schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:37:
[...]

Misschien een beetje off topic, maar ik denk dat ik hier iets mis.

Mijn FSB loopt of 500, 1:1 met het geheugen, dat draait op 1000 MHz (kleine underclock van 1066MHz).
Dit is bij een E8400. Is een E8500 ineens quadpumped geworden? :P
Klok en klepel verhaal ;)
DDR staat voor Dubble Data rate en dat laat jij zien: 500 X 2 = 1000 mhz geheugen. FSB van Dual Core processors van intel zijn quadpomped als het gaat om FSB. Oftewel FSB maal 4 is de bussnelheid. Zie ook de term 'rated FSB' van CPU-Z welke 4 maal groter is dan de 'bus speed'.

Edit:
@ Nixy: Errors are evidence of being human
* Herman87 ziet ook wel eens door de klepels de klok niet meer :+

[Voor 8% gewijzigd door Herman op 07-10-2010 13:49]

• Nixy
Herman87 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:26:
[...]

Klok en klepel verhaal ;)
DDR staat voor Dubble Data rate en dat laat jij zien: 500 X 2 = 1000 mhz geheugen. FSB van Dual Core processors van intel zijn quadpomped als het gaat om FSB. Oftewel FSB maal 4 is de bussnelheid. Zie ook de term 'rated FSB' van CPU-Z welke 4 maal groter is dan de 'bus speed'.
Geheel mijn fout. Ik haal weer eens dingen door elkaar die ik geacht ben te weten! Foei :(

• Smashmint
  • Nu online
Nixy schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:58:
[...]

Heb je überhaubt mijn bericht wel gelezen? Als je op 9x370 al instabiel draait, maar 8*400 wel haalt, is het dus niet een begrenzing op de FSB. Probeer het met een multiplier van 8 en gooi de FSB richting de 500 (in kleine stapjes natuurlijk). De hoogste multiplier gaat je niet altijd de hoogste clock geven.
Mijn geheugen loopt op 800 Mhz. Gaat 500 FSB wel in combinatie met mijn geheugen ? Mijn geheugen loopt op 800 mhz en het loopt 1:1. Als ik het dan goed begrijp moet ik mijn geheugen ook overclocken naar 500 Mhz ?

• Nixy
Inktpotje schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:37:
[...]

Mijn geheugen loopt op 800 Mhz. Gaat 500 FSB wel in combinatie met mijn geheugen ? Mijn geheugen loopt op 800 mhz en het loopt 1:1. Als ik het dan goed begrijp moet ik mijn geheugen ook overclocken naar 500 Mhz ?
Als je de FSB op 500MHz zet zal je geheugen op 1000MHz draaien. Ik kan je niet zo zeggen of je geheugen dit aankan, dat is iets wat je wellicht zelf kunt vinden op google.

In de meeste gevallen valt geheugen redelijk goed over te clocken, mits het niet extreem is.
Mocht het niet werken dan kan je misschien je timings van 5-5-5 naar 6-6-6 of zelfs 7-7-7 aanpassen. Of een divider kiezen waardoor je dichter bij de 800MHz komt.

• Herman
[...]
Ik zou zo ver mogelijk proberen te gaan met een FSB van 400 door je multiplier te verhogen. Dan is 9.5 X 400 = 3.8 Ghz je plafond. Welke multiplier heb je nu?

Je geheugen ondersteund officieel geen snelheden boven de 800 mhz. Ik zou dat dus eerst proberen te vermijden. Wél kan je ram 1.9 volt aan. Heb je dat al geprobeerd?

[Voor 4% gewijzigd door Herman op 07-10-2010 18:02]

• Smashmint
  • Nu online
Herman87 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 18:01:
[...]

Ik zou zo ver mogelijk proberen te gaan met een FSB van 400 door je multiplier te verhogen. Dan is 9.5 X 400 = 3.8 Ghz je plafond. Welke multiplier heb je nu?

Je geheugen ondersteund officieel geen snelheden boven de 800 mhz. Ik zou dat dus eerst proberen te vermijden. Wél kan je ram 1.9 volt aan. Heb je dat al geprobeerd?
Zoals ik al eerder aangaf pakt hij 9 x 400 niet.. Ik draai nu op 9,5 x 369. Ik heb het voltage van mijn ram vastgezet op 1,8, ik ga 1,9 volt dadelijk eens proberen.

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
luisteren is wel moeilijk he... moet ik mezelf gaan quoten hier...

ga je nu eerst eens inlezen over wat de waardes in je bios allemaal betekenen in plaats van domweg wat vcore en fsb verhogen.... je stelt hier vragen over dingen die je gewoon allang hoort te weten voordat je uberhaupt met overklokken begint. hoe wil je je sytseem overklokken als je niet eens de basisbegrippen van het systeem begrijpt?

mensen geven je hier allemaal advies en je doet er niets mee... er is meer dan vcore en fsb.. VTT en NB oa...

het idee op dit forum is dat je jezelf inleest en dingen probeert alvorens je om hulp vraagt.. jij wilt hier gewoon voorgekauwd krijgen hoe je het moet instellen.. hoe denk je dat wij onze overkloks allemaal hebben bereikt?
juist proberen, testen, proberen, testen enz...

Hardware.info Overclock Team

• Herman
Inktpotje schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:05:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf pakt hij 9 x 400 niet.. Ik draai nu op 9,5 x 369. Ik heb het voltage van mijn ram vastgezet op 1,8, ik ga 1,9 volt dadelijk eens proberen.
Je spreekt jezelf een beetje tegen want dit heb je eerder gezegd:
[...]
Mijn geheugen loopt op 800 Mhz. (...) Mijn geheugen loopt op 800 mhz en het loopt 1:1. (...)
Dat je FSB 1:1 loopt en je DRAM op 800 zit, kan niet anders dan dat je een FSB van 400 hebt. Vandaar ook mijn post.

Maar ik merk dat je niet zo heel goed weet wat je doet... Er zijn een aantal goede handleidingen hoe je kunt overklokken. Voorbeeld 1 Voorbeeld 2 Voorbeeld 3. Probeer je eerst goed in te lezen voordat je ermee begint. Dat is ook ten behoeve van je apparatuur.

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 22:49

Audione0

Strijdt der titanen

inktpotje,

Ik heb nagenoeg dezelfde setup.. Alleen ander gehuegen en een ander mainboard.. wel de MSI P45 overigens.
Zoals er al eerder gezegd is zou ik eerst wat info inwinnen betreft je board etc.
Ik kan je jou zo vertellen mits het geheugen een beetje mee wilt werken, dat je een flinke overclock met je E8500 kan maken..
Ik kan jou zo vertellen wat de instellingen zijn om de 4Ghz te halen(wat heel makkelijk te doen is), maar ik wacht eerst even dat je zowiezo de basis begrippen een beetje snapt..

Of heb ik je nu blij gemaakt met een dooie mus?:)

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Audione0 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:56:
...
Ik kan jou zo vertellen wat de instellingen zijn om de 4Ghz te halen(wat heel makkelijk te doen is), maar ik wacht eerst even dat je zowiezo de basis begrippen een beetje snapt..
...
Wat is dát nou weer voor rare opmerking? Als je het hem niet uitlegt, hoe moet hij het dan snappen??? Geef gewoon je instellingen, in plaats van een of andere übertweaker te spelen die zijn 'recept' niet prijs wil geven.

Daarnaast snapt Inktpotje de basisbegrippen prima krijg ik het idee, alleen loopt hij tegen een wall aan waar hij overheen geholpen moet worden. Ik zou daarom zeggen: verhoog je RAM-voltage van 1,8 naar 2,1 (de JDEC standaard voor DDR2 geheugen; alle DDR2 geheugen zouden dit aan moeten kunnen anders mag het geen DDR2 heten!). Blijf wel letten op de temperaturen!
Probeer hierna je FSB maar eens op 400 te zetten, desnoods eerst met een multiplier van 8x. Voltage van je CPU op standaard (1,225V) en de rest van je voltages ook. NB en VTT etc. hoef je in dit geval niks mee te doen, da's pas bij extreme overclocking mijns inziens.
Ga vervolgens testen, is je overclock niet helemaal stabiel verhoog dan je core-voltage in stapjes van 0,025V (dus 1,25 1,275 1,3 etc) maar meer dan 1,3V zou je zéker niet nodig moeten hebben. Je P45 chipset is ook gebouwd voor een FSB van 1600Mhz dus 8x, 9x of 9,5x 400 zou gewoon moeten kunnen met de default instellingen van je mobo.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

woelders schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:19:
[...]

Wat is dát nou weer voor rare opmerking? Als je het hem niet uitlegt, hoe moet hij het dan snappen??? Geef gewoon je instellingen, in plaats van een of andere übertweaker te spelen die zijn 'recept' niet prijs wil geven.
Heey! het is vrijdag hoor..! Relaxt!
Ik maakte ook maar een geintje hur.. (Met een tikkeltje olie op het vuur)
Tuurlijk geef ik mijn instellingen als ik thuis ben.. met screens erbij..
Nu weer vriendjes??_/-\o_

Maar uit mijn hoofd zeggend, hang me er niet aan op btw, kan ik het nu wel vertellen..

425x9.5@E8500 (E0)(4037Mhz)

V-core voltage: 1.31 (althans bij mij)
Auto disable Dram/PCI frequency: Aan
Geheugen voltage: 2.1 (staandaard waarde voor DDR2)
VTT voltage: 1.24
MCH voltage: 1.3

Geheugen divider: zo instellen dat deze op 800Mhz blijft staan, of net wat meer of minder, net wat je mainboard aangeeft en wat het geheugen aan kan.

Spread spectrum: uit;)

succes!

Edit: vanavond post ik wel wat screens..

Screens:

[Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 08-10-2010 19:02]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12-2014
Als je die verdeler wat lager zet kan je de bandbreedte van je geheugen meer bennutten , en meer bandbreedte betekent lagere latency , ongeacht wat voor timings het geheugen heeft.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Welke verdeler bedoel je? De divider van het geheugen?
Als ik deze een stap naar beneden doe, dan kelder ik bijna 500mb naar beneden..

Ik kan op mijn MSI board ook niet instellen het geheugen op 1T loopt. Ik kan het iig nergens vinden en onder Memset kan ik dit ook niet veranderen.. Staat als het ware vast.

• systeemherstel
Audione0 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:29:
Welke verdeler bedoel je? De divider van het geheugen?
Als ik deze een stap naar beneden doe, dan kelder ik bijna 500mb naar beneden..

Ik kan op mijn MSI board ook niet instellen het geheugen op 1T loopt. Ik kan het iig nergens vinden en onder Memset kan ik dit ook niet veranderen.. Staat als het ware vast.
Met de verdeler bedoel ik de multiplier die betrekking heeft met je fsb , ik ging er van uit dat het geheugen 1 .1 liep zoals van de ts :P

FSB.DRAM 1.1

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Dan loopt het geheugen bij mij op 860Mhz ongeveer.. Dan haal de bandbreedte niet wat ik nu heb.. Heb ik al een keer geprobeerd..

Thnx voor het helpen anyway;)

Kga nu maar ff slapen..

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:57
Inktpotje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 00:09:
Hey,

Ik ben vandaag begonnen met mijn eerste overclock,
(...)
Op vele fora heb ik gelezen dat mijn cpu makkelijk de 4ghz grens moet halen, zeker met mijn setup moet dat geen problemen worden.
(...)
Ik hoop dat jullie een aantal tips kunnen geven om de 4 Ghz te halen.
Heb je dit topic al doorgelezen?
Zo nee, dan is dat mijn eerste tip.
Ook staan er een paar handige links in met de overklokbasics. (al werken enkele links helaas niet meer)
systeemherstel schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:50:
en meer bandbreedte betekent lagere latency , ongeacht wat voor timings het geheugen heeft.
Nee, volgens mij is de latency afhankelijk van de snelheid van het geheugen en de timings.
Al zijn de details na 2 jaar wel wat weggezakt.
Geknipt uit dit topic:
Frequentie (MHz)DDR
Specificatie
PC
Rating
Column Address Strobe Latency (CAS)
345678910
266DDR2-533PC2-430011.2815.0418.8022.5626.3230.0833.8437.60
333DDR2-667PC2-53009.0012.0015.0018.0021.0024.0027.0030.00
400DDR2-800PC2-64007.5010.0012.5015.0017.5020.0022.5025.00
500DDR2-1000PC2-80006.008.0010.0012.0014.0016.0018.0020.00
533DDR3-1066PC3-85005.637.509.3811.2513.1315.0016.8918.76
667DDR3-1333PC3-106004.506.007.509.0010.5012.0013.5015.00
800DDR3-1600PC3-128003.755.006.257.508.7510.0011.2512.50
Bovenstaande getallen zijn in nanoseconden

Binnen JEDEC-specificatiesCAS wordt niet ondersteund

Beschouwen als overklokTe hoog, niet gebruiken

• systeemherstel
daan! schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:12:

Nee, volgens mij is de latency afhankelijk van de snelheid van het geheugen en de timings.
Al zijn de details na 2 jaar wel wat weggezakt.
Maar snelheid is toch een term die terug te voeren is naar bandbreedte , bijna al het geheugen is even snel, alleen de accestime en de bandbreedte varieerd wat het tot sneller of langzamer geheugen maakt B)

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Het scheelt indd een beetje. Maar als ik de latency's strakker zet, gaat mn geheugen bandbreedte wel wat omhoog, maar als ik de mhz omhoog schroef is de bandbreedte procentueel een stuk hoger t.o.v de latency's.

Het lijkt me niet als bijvoorbeeld standaard DDR2 800Mhz geheugen op wat strakkere latency's, sneller is dan DDR2 1150Mhz op wat langzamere latency's op dezelfde setup. Of sla ik de plank nu volledig mis?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:57
systeemherstel schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 19:24:
[...]

Maar snelheid is toch een term die terug te voeren is naar bandbreedte , bijna al het geheugen is even snel, alleen de accestime en de bandbreedte varieerd wat het tot sneller of langzamer geheugen maakt B)
Snelheid bij intern geheugen is een nogal vaag begrip, met snelheid kan soms accesstime ,soms bandbreedte en dan weer timings worden bedoeld; ook al zijn ze gerelateerd aan elkaar, ze zijn niet hetzelfde.
Als je met snelheid bandbreedte bedoelt (zoals ik begrijp uit bovenstaand bericht) dan is de snelheid van geheugen vooral afhankelijk van de frequentie (MHz).

Wanneer je zegt dat bijna al het geheugen even snel is en dat alleen de accestime en de bandbreedte varieert vraag ik me toch weer af wat je bedoelt met 'snelheid'.
Zo kan je zeggen dat bijna alle auto's even snel zijn en dat alleen het gewicht ,vermogen en luchtweerstand variëren wat ze tot snellere of langzamere auto's maken.

Ik heb de details een tijd geleden uitgezocht en het is goed mogelijk dat ik ergens toch een steekje laat vallen, dus ik kan iedereen aanraden het voor zichzelf uit te zoeken!
Audione0 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:48:
Het scheelt indd een beetje. Maar als ik de latency's strakker zet, gaat mn geheugen bandbreedte wel wat omhoog, maar als ik de mhz omhoog schroef is de bandbreedte procentueel een stuk hoger t.o.v de latency's.

Het lijkt me niet als bijvoorbeeld standaard DDR2 800Mhz geheugen op wat strakkere latency's, sneller is dan DDR2 1150Mhz op wat langzamere latency's op dezelfde setup. Of sla ik de plank nu volledig mis?
Klopt!
Op het forum van GOT is veel te lezen en leren over het overklokken van je geheugen.
En als je helemaal tijd teveel hebt is er echt een butload aan info te vinden op het web.
Voor nu zou ik eerst kijken wat de restricties van je cpu zijn voor je aan de slag gaat met je geheugen.
En om de restricties van je cpu/moederbord goed te kunnen testen is meer MHz belangrijker dan je timings.
Sterker nog, timings maken voor je cpu overklok geen reet uit. :)

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

daan! schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:18:
[...]

Snelheid bij intern geheugen is een nogal vaag begrip, met snelheid kan soms accestime ,soms bandbreedte en dan weer timings worden bedoeld; ook al zijn ze gerelateerd aan elkaar, ze zijn niet hetzelfde.
Als je met snelheid bandbreedte bedoelt (zoals ik begrijp uit bovenstaand bericht) dan is de snelheid van geheugen vooral afhankelijk van de frequentie (MHz).

Wanneer je zegt dat bijna al het geheugen even snel is en dat alleen de accestime en de bandbreedte varieert vraag ik me toch weer af wat je bedoelt met 'snelheid'.
Zo kan je zeggen dat bijna alle auto's even snel zijn en dat alleen het gewicht ,vermogen en luchtweerstand variëren wat ze tot snellere of langzamere auto's maken.

Ik heb de details een tijd geleden uitgezocht en het is goed mogelijk dat ik ergens toch een steekje laat vallen, dus ik kan iedereen aanraden het voor zichzelf uit te zoeken!

[...]

Klopt!
Op het forum van GOT is veel te lezen en leren over het overklokken van je geheugen.
En als je helemaal tijd teveel hebt is er echt een butload aan info te vinden op het web.
Voor nu zou ik eerst kijken wat de restricties van je cpu zijn voor je aan de slag gaat met je geheugen.
En om de restricties van je cpu/moederbord goed te kunnen testen is meer MHz belangrijker dan je timings.
Sterker nog, timings maken voor je cpu overklok geen reet uit. :)
goede info! kort en bondig geformuleerd :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee