Dat zal natuurlijk waar zijn. Het kan aan beide liggen, zowel controller als lampen. Het opmerkelijke is dat ze beide tegelijkertijd de geest gaven. Dat is wel erg toevallig.
Durf ik niet zeggen, ik had destijds de garage gevraagd een xenon kit in de bouwen. Dat heeft me toen 500 euro gekost (incl. montage). Ik kan op de ballasten geen merk terugvinden.
Dat zal inderdaad geen OEM zijn geweest. Sowieso omdat je niet over OEM fittingen beschikt. Even om een beeld te geven. Ik heb ooit eens een linker lichtunit van een Volkswagen Golf moeten repareren. Een lamp werkte niet meer. Het probleem bleek aan de controller te liggen. Een nieuwe controller bij de Vokswagen garage was 350e ex btw. Deze controller zit achterop een lenskoplamp gemonteerd. Geen idee wat een Xenon geschikte koplamp kost maar ik gok zo rond de 250e per stuk. Dan nog de lampen a 80 of 100e per stuk en je zit aan 700e per zijde ex. arbeidsloon. Gelukkig bleek er in de controller een FET doorgebrand, dus het was een easy fix a 3e.
Ik heb er vandaag twee nieuwe lampen ingeklust, werkt als een trein. 4300k is trouwens bijna nergens te koop, volgens de verkopers die ik gesproken heb verkopen ze het meest 6000 en 8000K. Online bestellen was dus the way to go.
Overigens heb ik een H7 fitting nodig, niet H1. Die philips fitting zoeker had het blijkbaar verkeerd.
4300K is imho het mooiste. Het is de kleur de zonlicht het beste benadert. Op foto's lijkt het vaak ietwat gelig, maar in het echt is het gewoon helder wit. zonder irritante blauw zweem. Ook is het de kleurtemperatuur met de meeste lichtopbrengst.
Aangezien deze H7 probleemloos pastte, kan ik ervan uitgaan dat de originele geen OEM lampen waren?
Onder andere. Ook aan een merklogo van de controllers (Bosch/Osram meen ik) en de manier hoe ze gemonteerd zijn. Maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan natuurlijk zijn dat de OEM lampfabrikanten (Osram/Bosch) ook in het aftermarkt bootje zijn gestapt.
Overigens leek 500e mij in eerste instantie ook veel. Maar als ik verder ga rekenen valt het mee. Ik ga er vanuit dat je ze al een aantal jaartjes hebt. In die tijd kostte een goede Xenon kit 250e. Nog wat uurtjes arbeidsloon erbij en je komt er zo aan.
[
Voor 3% gewijzigd door
Oyster op 12-10-2010 14:07
]