Toon posts:

Xenon op, en nu?

Pagina: 1
Acties:

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Eerst werden ze rood, en daarna niks meer. Mijn xenon lampen zijn tegelijkertijd overleden. Aangezien ik niet direct bij de garage kan komen heb ik een paar vragen:

- kan ik gewoon de lampen (laten) vervangen, of moet ik opnieuw een xenon kit aanschaffen?
- indien de lampen te vervangen zijn (in mijn geval met een H1 fitting), kan ik dan eender welke lamp kopen? Bijvoorbeeld deze ?

It takes two fools to argue.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ja
ja
:)

Wise enough to play the fool

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:07

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Vervang maar niet, k*tlicht dat die dingen geven voor tegenverkeer en fietsers..

Anyway..

Ja, ze zijn gewoon vervangbaar
Ja, die kit kan je kopen.

• Tukk
  • Laatst online: 23-09 18:01

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

D4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:14:
Vervang maar niet, k*tlicht dat die dingen geven voor tegenverkeer en fietsers..

Anyway..

Ja, ze zijn gewoon vervangbaar
Ja, die kit kan je kopen.
Dat kutlicht is voornamelijk door slecht afstellen (denk ik). Ik heb xenon in mijn Renault Megane zitten en ik heb er zelf geen enkel last van als ik mijn GF zie aankomen.

Ze zijn wel ruk door de vreselijk hoge prijs die er voro vervangen wordt gevraagd, helemaal bij Renault. :/

[Voor 12% gewijzigd door Tukk op 05-10-2010 16:16]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• XWB
  • Niet online
Ok thanks :)
Als je daar last van hebt dan zijn die lampen niet goed afgesteld, of het glas voor de lampen is vuil. Ik had mijn lampen destijds laten inbouwen door de garage, wist ik tenminste zeker dat het goed was. Verder kan ik mijn lampen nog in hoogte verstellen met een knopje links van het stuur, mocht dat nodig zijn (vijf posities).

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het is zwaar irritant voor fietsers, als ik 's avonds terug kom van stage en ik heb een tegenligger met dat blauwe of paarse licht voor me. zie ik echt niks (Ik draag lenzen mocht dit verschil maken).

Het Gele of Wit-gele licht van "normale" lampen kan ik gerust in kijken, dit doet ik geen pijn of wat dan ook..

Maarja, dat zal wel persoonlijk zijn. Of slecht afgestelde lampen, maar ik heb nog nooit gehad dat ik er geen last van had bij tegenliggers :')

[Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2010 16:23]

• XWB
  • Niet online
Mijn xenons zijn dan ook niet blauw, maar wit ;) Met wit licht zie je beter is mijn ervaring. Alleen de eerste seconden bij het aanzetten zijn ze half blauw / half wit, maar daarna helder wit.

[Voor 34% gewijzigd door XWB op 05-10-2010 16:25]

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08:03

kraats

Ik rol

D4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:22:
(Ik draag lenzen mocht dit verschil maken)
Er zijn lenzen die oplichten onder UV-licht (wat sterker aanwezig is in Xenon-verlichting). Heb je het ook bij blacklights in discotheken enzo? Anyway, dan is het een probleem van je lenzen en niet van de Xenon-verlichting :)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Tukk
  • Laatst online: 23-09 18:01

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

D4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:22:
Het is zwaar irritant voor fietsers, als ik 's avonds terug kom van stage en ik heb een tegenligger met dat blauwe of paarse licht voor me. zie ik echt niks (Ik draag lenzen mocht dit verschil maken).

Het Gele of Wit-gele licht van "normale" lampen kan ik gerust in kijken, dit doet ik geen pijn of wat dan ook..

Maarja, dat zal wel persoonlijk zijn. Of slecht afgestelde lampen, maar ik heb nog nooit gehad dat ik er geen last van had bij tegenliggers :')
Dus....

Als je er last van hebt zijn het volgens jou Xenons, als je er geen last van hebt noem je het geen xenons.

Geen wonder dat je altijd last hebt van xenons.

[Voor 4% gewijzigd door Tukk op 05-10-2010 16:27]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Ik weet niet precies alle termen, maar dat Wit-blauwe, blauwe of blauw-paarsige licht bedoel ik. Ook zonder lensen heb ik er last van (In mindere mate, omdat er dan minder licht mijn ogen in valt) maar nogsteeds wel dat het pijn doet.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:01

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zit je niet naar LED's te kijken wat tegenwoordig op steeds meer auto's zit voor overdag ??

Sinds je ook zogenaamd 3D zat te kijken op een oud toestel :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• XWB
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:29:
Ik weet niet precies alle termen, maar dat Wit-blauwe, blauwe of blauw-paarsige licht bedoel ik. Ook zonder lensen heb ik er last van (In mindere mate, omdat er dan minder licht mijn ogen in valt) maar nogsteeds wel dat het pijn doet.
Hm, raar :p Ik moet zeggen zelf niet door een slecht afgestelde xenon verblind te worden - laat staan dat het pijn aan de ogen doet, het is hooguit even irritant. Ik wordt pas verblind wanneer iemand met zijn grote lichten aan het rijden is.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

offtopic:
Dat 3D fiasco blijft me achtervolgen of niet :')

Als ik in het licht kijk zie ik zeg maar dit:

(Random google plaatje)

Alleen dan 10x zo fel :X

• XWB
  • Niet online
Mja sorry, dit soort blauw zou ik zelf al niet willen :X

Beschikbaar:

[Voor 6% gewijzigd door XWB op 05-10-2010 16:41]

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:01

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

D4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:37:
offtopic:
Dat 3D fiasco blijft me achtervolgen of niet :')

Als ik in het licht kijk zie ik zeg maar dit:
[afbeelding]
(Random google plaatje)

Alleen dan 10x zo fel :X
En dat is dus een Sjonnie met zijn 12000K Xenon :') EPIC FAIL zeg maar :F

[Voor 75% gewijzigd door nero355 op 05-10-2010 16:41]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• chucky
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
De verblinding van Xenon komt niet door de Xenon lamp die fabrieksaf is ingebouwd, maar door de Xenon lamp die in een auto word gestoken met reflectors die eigenlijk voor halogeen zijn...

Een Xenon in een projector, die goed afgesteld is (zoals ze uit de fabriek komen) geeft een beter lichtbeeld voor de bestuurder, en minder last van strooilicht dan een halogeen reflector voor de tegenligger!

Halogeen reflector

Xenon en diezelfde halogeen reflector

Zie de verstrooiing ?

Nu een Xenon in een goede afstelling / projector:

Ontopic: ja, gewoon even 2 nieuwe lampen erin :)

[Voor 35% gewijzigd door chucky op 05-10-2010 17:32]

• Avvd
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
idd 2 nieuwe lampen erin. Zolang het dezelfde fitting is past het erin.

Goede xenon verlichting verblind niet. Vanuit de fabriek wordt er over het algemeen 4300k ingezet met af en toe een uitzondering met 5000k lampen, hoger gaan ze niet. Je ziet ook dat de merken philips en osram (die vaak door fabrikanten worden gebruikt) niet eens hoger gaan dan die 2 waardes. 4300k = geel/wit en 5000k is wit.

• XWB
  • Niet online
Ik heb vandaag even met een collega mijn kapotte lampen eruit gehaald, 4300k zijn ze. Ik moet zeggen dat dit al erg helder wit is, wat zou de meerwaarde van een 5000k of een 6000k lamp zijn?

En dan heb ik nog een noob vraag, er hangen twee kabeltjes aan de uitgeschroefde lampen. Hier zie ik die kabeltjes niet op de foto, maar ik neem aan dat die er wel altijd aanhangen?

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hacku schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 17:41:
Ik heb vandaag even met een collega mijn kapotte lampen eruit gehaald, 4300k zijn ze. Ik moet zeggen dat dit al erg helder wit is, wat zou de meerwaarde van een 5000k of een 6000k lamp zijn?

En dan heb ik nog een noob vraag, er hangen twee kabeltjes aan de uitgeschroefde lampen. Hier zie ik die kabeltjes niet op de foto, maar ik neem aan dat die er wel altijd aanhangen?
Das blauwer, voor de Pimpfactor

Verder laat dat plaatje exact zien waarom ik z'n tering hekel heb aan niet fabrieksaf xenon, je ziet lekker veel maar je tegenliggers niet -> egocentrische eikel ben je dan imho. Daarnaast is het niet eens veilig als je je tegenligger verblind.

• XWB
  • Niet online
Das blauwer, voor de Pimpfactor
Hmm ja. Ik heb wat plaatjes van auto's opgezocht maar 6000k lijkt me toch te blauw. Ik blijf lekker bij 4300k, ik was er ook altijd tevreden van.
Verder laat dat plaatje exact zien waarom ik z'n tering hekel heb aan niet fabrieksaf xenon,
Meestal zijn het allemaal van die Philips lampen? En elke 4300k lamp geeft hetzelfde licht?

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het gaat om de Lens, die is bij xenon lampen vanaf de fabriek anders dan de Halogeen exemplaren (voila hier een van de redenen waarom 't fabrieksaf zo duur is tov een kitje uit china)

• XWB
  • Niet online
Ok, zijn de fabriekslampen ook los te koop (waarnaar moet ik dan zoeken), of moet ik daarvoor naar de garage?

• Avvd
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
een hogere kleur waarde geeft overigens ook minder licht. 4300k geeft het meeste licht (Dit is ook de rede dat de autofabrikanten deze kleur het meeste gebruiken). Alles daar boven en onder geeft minder licht.

Ik heb ze zelf hier gekocht:
http://www.well-done-xeno...riginele-Xenonlampen.html

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Hacku schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:00:
Ok, zijn de fabriekslampen ook los te koop (waarnaar moet ik dan zoeken), of moet ik daarvoor naar de garage?
Daarvoor kan je naar de garage mits deze ze natuurlijk in het assortiment hebben. OEM Xenon maakt volgens mij helemaal niet gebruik van Hx type fittingen maar van d2s, d1s, d2r, etc. Maar ik raad je aan om een ander adres te zoeken. Waarschijnlijk mag je bij de garage je beurs leegkieperen voor twee lampen. Overigens is twee lampen die tegelijkertijd overlijden eeeerg vreemd.

Helemaal als ze rood licht geven, dan is er tegelijkertijd iets mis met de V/I regeling van de twee ballasts/controllers. Gaat het om origineel spul?

[Voor 33% gewijzigd door Oyster op 06-10-2010 19:42]

Officially certified

• XWB
  • Niet online
Helemaal als ze rood licht geven
Als ik zo wat rond- lees en vraag schijnt dit normaal te zijn? Ze worden even oranje / rood en daarna niks meer.
Gaat het om origineel spul?
Durf ik niet zeggen, ik had destijds de garage gevraagd een xenon kit in de bouwen. Dat heeft me toen 500 euro gekost (incl. montage). Ik kan op de ballasten geen merk terugvinden.

Ik heb er vandaag twee nieuwe lampen ingeklust, werkt als een trein. 4300k is trouwens bijna nergens te koop, volgens de verkopers die ik gesproken heb verkopen ze het meest 6000 en 8000K. Online bestellen was dus the way to go.

Overigens heb ik een H7 fitting nodig, niet H1. Die philips fitting zoeker had het blijkbaar verkeerd.
OEM Xenon maakt volgens mij helemaal niet gebruik van Hx type fittingen maar van d2s, d1s, d2r, etc.
Aangezien deze H7 probleemloos pastte, kan ik ervan uitgaan dat de originele geen OEM lampen waren?

• seq_uence
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-09 09:38
Inderdaad, geen OEM xenon. Dat is altijd D2S fitting e.d. en wijkt af van de H* fittingen...

Edit:
Maar dat wist je toch ook? Je hebt de garage immers gevraagd een xenon kit in te bouwen, vind 500 euro overigens een hoog bedrag voor de set plus inbouw.

[Voor 48% gewijzigd door seq_uence op 10-10-2010 20:51]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• XWB
  • Niet online
Maar dat wist je toch ook? Je hebt de garage immers gevraagd een xenon kit in te bouwen, vind 500 euro overigens een hoog bedrag voor de set plus inbouw.
Nee, dat wist ik niet. Ik zei toen "doe maar wat", dus dat kon evengoed een xenon upgrade optie van de fabrikant geweest zijn.

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Hacku schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 17:45:
[...]

Als ik zo wat rond- lees en vraag schijnt dit normaal te zijn? Ze worden even oranje / rood en daarna niks meer.
Dat zal natuurlijk waar zijn. Het kan aan beide liggen, zowel controller als lampen. Het opmerkelijke is dat ze beide tegelijkertijd de geest gaven. Dat is wel erg toevallig.
Durf ik niet zeggen, ik had destijds de garage gevraagd een xenon kit in de bouwen. Dat heeft me toen 500 euro gekost (incl. montage). Ik kan op de ballasten geen merk terugvinden.
Dat zal inderdaad geen OEM zijn geweest. Sowieso omdat je niet over OEM fittingen beschikt. Even om een beeld te geven. Ik heb ooit eens een linker lichtunit van een Volkswagen Golf moeten repareren. Een lamp werkte niet meer. Het probleem bleek aan de controller te liggen. Een nieuwe controller bij de Vokswagen garage was 350e ex btw. Deze controller zit achterop een lenskoplamp gemonteerd. Geen idee wat een Xenon geschikte koplamp kost maar ik gok zo rond de 250e per stuk. Dan nog de lampen a 80 of 100e per stuk en je zit aan 700e per zijde ex. arbeidsloon. Gelukkig bleek er in de controller een FET doorgebrand, dus het was een easy fix a 3e.
Ik heb er vandaag twee nieuwe lampen ingeklust, werkt als een trein. 4300k is trouwens bijna nergens te koop, volgens de verkopers die ik gesproken heb verkopen ze het meest 6000 en 8000K. Online bestellen was dus the way to go.

Overigens heb ik een H7 fitting nodig, niet H1. Die philips fitting zoeker had het blijkbaar verkeerd.
4300K is imho het mooiste. Het is de kleur de zonlicht het beste benadert. Op foto's lijkt het vaak ietwat gelig, maar in het echt is het gewoon helder wit. zonder irritante blauw zweem. Ook is het de kleurtemperatuur met de meeste lichtopbrengst.
Aangezien deze H7 probleemloos pastte, kan ik ervan uitgaan dat de originele geen OEM lampen waren?
Onder andere. Ook aan een merklogo van de controllers (Bosch/Osram meen ik) en de manier hoe ze gemonteerd zijn. Maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan natuurlijk zijn dat de OEM lampfabrikanten (Osram/Bosch) ook in het aftermarkt bootje zijn gestapt.

Overigens leek 500e mij in eerste instantie ook veel. Maar als ik verder ga rekenen valt het mee. Ik ga er vanuit dat je ze al een aantal jaartjes hebt. In die tijd kostte een goede Xenon kit 250e. Nog wat uurtjes arbeidsloon erbij en je komt er zo aan.

[Voor 3% gewijzigd door Oyster op 12-10-2010 14:07]

Officially certified

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee