en idd, dreamweaver is een handige tool, maar je leert er niet echt de programmeertaal mee beheersen.
[ Voor 43% gewijzigd door M a r c o op 29-09-2010 21:28 ]
[ Voor 43% gewijzigd door M a r c o op 29-09-2010 21:28 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Pablo11392 op 29-09-2010 21:34 ]
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Met flash kun je alle kanten op, dat is een voordeel, maar ook een nadeel (imho wordt te vaak naar flash gegrepen als HTML + JS een beter alternatief is). OF je het nu wil gebruiken voor video's spelen, mooie knopjes of menuutjes of gewoon een hele site wil bouwen, het kan in principe allemaal.pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:31:
Bedankt voor de reacties. Maar flash is meer met objecten laten bewegen, animaties toch? en html is dus zegmaar echt de basis neerzetten met coderen etc?
Je kan ook websites in Flash maken, maar veel mensen waarderen dat niet echt volgens mij. Je kan er wel wat mooie dingen mee maken (laad-balkjes e.d.).pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:31:
Bedankt voor de reacties. Maar flash is meer met objecten laten bewegen, animaties toch? en html is dus zegmaar echt de basis neerzetten met coderen etc?
[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 29-09-2010 21:36 ]
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Sorry man! die had ik even over het hoofd gezien. Bedankt
[ Voor 24% gewijzigd door Pablo11392 op 29-09-2010 21:51 ]
Let er dan wel weer op dat je flash-dingetjes niet te klein zijn.Bolletje92 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:35:
[...]
Je kan ook websites in Flash maken, maar veel mensen waarderen dat niet echt volgens mij. Je kan er wel wat mooie dingen mee maken (laad-balkjes e.d.).
Eigenlijk heb je voor HTML en CSS alleen maar Apache nodig, maar een complete kant en klare oplossing is bjjvoorbeeld een WAMP server (Windows Apache MySQL PHP): http://www.wampserver.com/en/download.php . Hiermee kan je meteen aan de slag, zonder ook nog eerst de configuratie te moeten uitvogelen.pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:04:
Maar hoe doe ik dat lokaal bouwen dan, misschien domme vraag hoorIk trouwens ook dat ik het boek HTML en CSS - de basis, Andree Hollander . Is niet heel duur, nederlands (niet dat ik slecht ben in engels) en misschien leuk om 's avonds door te lezen (?)
[ Voor 38% gewijzigd door lammert op 29-09-2010 22:16 ]
Hallo!
Onzin. Er is helemaal geen reden om een webserver in te gaan richten. Voor enkel html en css heb je helemaal niks nodig. Zet gewoon een html bestand en een css bestand in een mapje en open deze in je browser en je bent klaar.lammert schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:15:
Eigenlijk heb je voor HTML en CSS alleen maar Apache nodig, maar een complete kant en klare oplossing is bjjvoorbeeld een WAMP server (Windows Apache MySQL PHP): http://www.wampserver.com/en/download.php . Hiermee kan je meteen aan de slag, zonder ook nog eerst de configuratie te moeten uitvogelen.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Het is niet veel moeilijker dan in je editor een bestand op te slaan als HTMLfile en deze te openen in je browser.pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:04:
Maar hoe doe ik dat lokaal bouwen dan, misschien domme vraag hoorIk trouwens ook dat ik het boek HTML en CSS - de basis, Andree Hollander . Is niet heel duur, nederlands (niet dat ik slecht ben in engels) en misschien leuk om 's avonds door te lezen (?)
[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 29-09-2010 23:18 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Nou ten eerste weet ik totaal niet wat ik wil worden. Ik heb hiervoor de opleiding optometrie gedaan. Maar dit was het niet helemaal. Mijn moeder is heel creatief aangelegd wat ik van haar geërfd heb. Vroeger was ik wel creatiever, maar is in der loop der jaren weggezakt. Dat wil ik weer oppakken en gaan gebruiken in een studie. Deze studie leek mij dus leuk, omdat je veel op computers bezig bent en toch creatief. Ik werk namelijk graag met computersCartman! schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:44:
Toch vraag ik me af of je een juiste keuze maakt met die opleiding. Er is zoveel te vinden over deze onderwerpen (html, css, flash, javascript, etc) en toch moet het voorgekauwd worden voor je en heb je echt totaal geen idee waar je t over hebt. Hoe ben je dan tot de keuze gekomen dit te willen leren eigenlijk?
Verwijderd
Nee, het moet vooral uit jezelf komen. Met alle respect, als je niet het talent hebt om gewoon te beginnen en dan te zien hoever je komt, ga je het niet ver schoppen. Je hebt een achterstand ten opzichte van de mensen die dat wel doen, en de mensen die dat wél doen zijn er doorgaans ook nog eens veel mee bezig waardoor de voorsprong in elk geval groot blijft.pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:09:
Het wordt je niet met de paplepel ingegoten hoe JS, flash, html, CSS werkt of wel?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Nou nou... Ik ben zelf ook niet "gewoon begonnen" met niets. Ik kreeg webdevelopment voor m'n neus op mijn ICT opleiding en kreeg een linkje naar w3schools. Pas toen ben ik langzamerhand actief geworden en actief websites gaan ontwikkelen, waarbij ik na enkele maanden niets anders meer deed. Het boek van school volgde ik niet, ik deed alles via w3schools en later ook Google.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:19:
[...]
Nee, het moet vooral uit jezelf komen. Met alle respect, als je niet het talent hebt om gewoon te beginnen en dan te zien hoever je komt, ga je het niet ver schoppen. Je hebt een achterstand ten opzichte van de mensen die dat wel doen, en de mensen die dat wél doen zijn er doorgaans ook nog eens veel mee bezig waardoor de voorsprong in elk geval groot blijft.
Zie bijvoorbeeld de uiteenzetting van Gamebuster. Dat is voornamelijk nog gericht op de frontend, een goede developer zal ook de nodige kennis moeten opdoen van tal van protocollen, serversoftware, ervaring hebben met configuratie, search engine optimization, social media, etcetera. Het is een echt vak, niet zomaar een hobby.
Verwijderd
Ach je kan het ook doen zoals ik en vele mede studenten doen: je tijd uitzitten en naast de studie maar een bedrijfje beginnen.
Tsjonge jonge, wat een dooddoener. De TS komt lekker enthousiast binnenvallen en jij schrijft hem al af. Je moet toch ergens beginnen? Nou ja, hopelijk blijven we verder een beetje on-topic.
[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 30-09-2010 08:27 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 09:57 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Mini Poeper op 30-09-2010 10:17 . Reden: typo ]
Op school leren ze meer de achterliggende gedachte, niet het tikken van die code zelf bij wijze van. Als je nu naar een pagina gaat dan kijk je in de bron en zie je html, css en javascript voorbij komen bijv. Dan kun je zelf al echt wel een beetje uitzoeken wat het dan is en doet naar mijn idee. De termen html en css kende je al, dan had je daar op kunnen zoeken en dan wist je echt al wel wat meer dan waarmee je je topic begon. Begrijp je ook waarom ik de motivatie een beetje mis? Het is absoluut niet bedoeld om je af te katten (sorry als t zo overkomt) maar ik wil je er graag op wijzen dat je dit vak niet leert door enkel een boekje te lezen en de uitleg van de technieken te kunnen opdreunen.pablo11392 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:51:
Nou lekker motiverend hoor, haha.Kijk ik wilde wel op google zoeken, maar ik wist gewoon niet wat ik in moest tikken in de zoekbalk, waar moest ik beginnen weet je... Ik wil me er heus voor inzetten en erin gaan verdiepen en dan zal ik toch ergens een keer moeten beginnen... En als ik geen idee heb wat het verschil tussen het een en ander is en wat het een doet en het ander niet, dan kan ik ook lekker zelf beginnen met een site "schrijven". Daarom vraag ik gewoon de mening van "experts" hier. En een opleiding volg je om iets te leren of niet?
Copywriter lijkt me sowieso een heel ander vakgebied dat hier weinig mee te maken heeft. Dan kun je beter Nederlands gaan studeren. En dan moet je sowieso al een passie hebben voor taal en schrijven en dat heeft weinig binding met de wens websites te bouwen en ontwerpen.Rmg schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:05:
Mijn advies:
Bedenk eerst goed wat je wil. Webdevelopment, Webdesign en Copywriter voor online platforms zijn 3 hele verschillende dingen.
[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 10:29 ]
Ga alsjeblieft niet zo lowlevel aan de slag. Kleurcodes, autocompletion, errors/warnings etc. kunnen het leven een heel stuk makkelijker maken.Mini Poeper schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:16:
Ik heb de site overigens geheel opgebouwd uit Kladblok.
Op zich ga ik hierin mee, maar alleen op het gebied van het 'html-en'. Op de HBO opleiding krijg je meer dan alleen (slecht) html onderwijs. Je krijgt daar ook juist vakken waar je in het veld niet zo heel snel mee te maken krijgt. Wanneer je dus een HBO-er voor je neus hebt, die in zijn eigen tijd zelf flink HTML heeft lopen bijspijkeren dan zal die imho sterk de voorkeur hebben boven een de diplomaloze met slechts 4 jaar ervaring.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:50:
.... Iemand met een HBO diploma communicatie & media design heeft bij mij geen voorkeur boven iemand zonder dat diploma maar met 4 jaar werkervaring....
Hé! Ik schreef al dat ik een n00b was, heb een heel andere richting gestudeerd en is niet mijn dagelijkse bezigheid. Toch heb ik het voor elkaar gekregen!IntToStr schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:42:
[...]
Ga alsjeblieft niet zo lowlevel aan de slag. Kleurcodes, autocompletion, errors/warnings etc. kunnen het leven een heel stuk makkelijker maken.
:twk
Dat zegt genoeg over hoe serieus jij denkt over frontend development (zie ook mijn eerdere comment).Janoz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:56:
[...]
Maar om eerlijk te zijn lijkt het me niet dat een HBO geschoold iemand op puur html-en zet. Daarbij denk ik eerder aan functies als interaction designer. Het daadwerkelijke html-en kun je dan door een goedkoper iemand laten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 11:43 ]
Dat is best een leuk boek, ik heb het laatst ook voor mijn vriendin gekocht, die zich verder aan het verdiepen is op weboptimalisatie. Met name marketing dus, maar de basis kennen is wel essentieel om programmeurs aan te sturen om de verbeteringen door te voeren. Goed boek, snel duidelijk maar de beste tip is toch wel: klooi gewoon wat aan!pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:04:
Erg jammer als je het mij vraagt. Veel vacatures op het internet staan dan ook voor een PHP/andere taal programmeur die ook HTML kan. Een vacature voor iemand die puur HTML/CSS/JS doet is bijna niet te vinden.Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:26:
[...]
Vergeet ook niet dat er een wereld van verschil zit tussen frontend development en backend development. Veel bedrijven nemen deze functies samen, maar dan weet je direct hoe serieus ze frontend development nemen.
Dat komt omdat er relatief veel kleine webbureaus zijn. Die zoeken naar mensen met meerdere disciplines.Good Fella schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:51:
[...]
Erg jammer als je het mij vraagt. Veel vacatures op het internet staan dan ook voor een PHP/andere taal programmeur die ook HTML kan. Een vacature voor iemand die puur HTML/CSS/JS doet is bijna niet te vinden.
Ik heb het over 'html-en' tussen quotes omdat ik het een beetje een vreemde weerkzaamheid vind. IMHO heb je daar maar 3 varianten van:Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:42:
[...]
Dat zegt genoeg over hoe serieus jij denkt over frontend development (zie ook mijn eerdere comment).
Alleen al het feit dat je het hebt over 'html-en' laat mij de koude rillingen over de rug lopen. Al zal dat bij veel ICT bedrijven als niet meer dan dat gezien worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 13:38 ]
Een beetje kennis van semantiek en css is genoeg voor 3. Zodra (de nieuwe mogelijkheden van) HTML5 daadwerkelijk van belang wordt zit je eerder in categorie 2. Dynamische controls horen niet op statische sites en een statische site is een stuk simpeler in meerdere browsers te testen dan een webapplicatie.Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:30:
Situatie 3 is juist waar een frontend developer bij komt kijken. De opleiding relevantie zie ik hier niet zo, waar het mij om gaat is de kwaliteit van de code, juist bij het omzetten van een ontwerp naar statische html/css/javascript. Dat is wat het merendeel van het werk van een frontend developer zal zijn. Kennis van en op hoogte blijven van de laatste technieken (html5/css3/etc en wanneer toe te passen), progressive enhancement, toegankelijkheid, semantiek, mogelijkheid dynamische controls te ontwikkelen, kennis van verschillende browser rendering en -quirks, webrichtlijnen, etc, is waar het daar om draait.
Het is mij dus niet duidelijk wat voor jou het verschil is tussen 2 en 3.
Ik weet precies wat je bedoeld. Vandaar ook mijn laatste opmerking. Er zijn echter legio (vooral intranet) toepassingen waarbij het aantrekken van een frontend designer complete overkill is. Ik ben het echter wel met je eens dat dat er in de praktijk te vaak wordt gedacht dat situatie 1 voldoende is terwijl ze toch echt in situatie 2 zitten.Daarnaast het feit dat het voor sommige bedrijven een 'bijzaak' is, zoals je bij 1 beschrijft, is waar ik me aan stoor. Kwaliteit van je frontend hoort nooit bijzaak te zijn. Dat is namelijk waar je gebruikers mee gaan werken. Vaak speelt interaction design en grafisch design een net zo kleine rol in die gevallen en dat vergroot de problematiek.
Hier was je me kwijt. Je vergeet namelijk alle andere dingen die ik noemde. Daarnaast is 'een beetje kennis' niet voldoende om een site goed te maken. Tuurlijk is de ene site de andere niet en sommige projecten zijn een stuk eenvoudiger dan anderen. De ene kun je eerder een junior op zetten en voor de ander heb je liever een senior. Dat neemt echter niet weg dat het kwaliteitsniveau van het resultaat niet zou mogen verschillen.Janoz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:37:
[...]
Een beetje kennis van semantiek en css is genoeg voor 3.
En dat is een van de redenen waarom bedrijven vastzitten aan antieke Internet Explorer versies. Doordat de frontend door frontend-prutsers (lees: voornamelijk backenders) in elkaar is gezet voor 1 enkele browser. Want die frontend developer was 'complete overkill'. Al helpt de bagger die Microsoft-software op dat vlak produceert ook niet heel erg. Maar daarom lopen de goede frontend developers ook met een grote boog om producten als Sharepoint heen (en heb je een vicieuze cirkel).Er zijn echter legio (vooral intranet) toepassingen waarbij het aantrekken van een frontend designer complete overkill is.
[ Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 15:05 ]
Ik denk dat wij moderators dat wel uitmaken. Dit is immers een discussieforum.pablo11392 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:37:
Jongens jongens, het is hier geen discussie topic eh
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Ow...sorry hoor het was maar een sarcastisch bedoeld , omdat het nu meer een andere kant op uit draaide dan mijn originele vraag...MueR schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:51:
[...]
Ik denk dat wij moderators dat wel uitmaken. Dit is immers een discussieforum.
Zeer belangrijke informatie: Inventaris
Ga eerst voor jezelf na wat je wilt, design of development. Het zijn echt andere disciplines. Binnen development heb je dan nog backend en dus frontend.pablo11392 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:07:
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren?
MBO kan ik weinig over zeggen, ik kom van t HBO zelf. Daar was het iig. zo dat we een introductie kregen in talen en programma's en dat je daarna n opdracht krijgt "maak zus en zo" en hoe jij dat dan gaat doen moet je lekker zelf uitzoeken. Velen zijn daar ook afgehaakt en hadden een onbevredigend resultaat omdat ze zelf geen inzet hadden het echt vanuit zichzelf te leren. Vraag jezelf dus af of je de discipline kan opbrengen door zelf voor t uiterste te gaan en ook in je vrije uurtjes lekker gaat ontwikkelen of dat je dit alleen tijdens schooluren wilt doen. De denkwijze achter programmeren kun je wel (deels) geleerd krijgen op school maar daarmee heb je nog geen werkende applicatie op je schermpje staanDus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P
MBO: Vormgeving(niv. 4) / DTP(design, niv. 2+3), MediaTechnologie(Web, servers, netwerken, PDF workflows, niv. 4)pablo11392 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:07:
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren? Dus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P
-
Bij HBO opleidingen zit je dan te denken aan "communicatie en multimedia design", maar volgens mij had de TS al een opleiding gevonden.woutertjuh88 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:26:
[...]MBO: Vormgeving(niv. 4) / DTP(design, niv. 2+3), MediaTechnologie(Web, servers, netwerken, PDF workflows, niv. 4)
Zelf volg ik de opleiding Mediatechnologie op het Deltion in Zwolle.
http://www.deltion.nl/jon...01/12501/mediatechnologie
Zoals al een aantal maal gezegd in dit topic: Er is geen enkele opleiding die je die details gaat leren. Opleidingen zijn voornamelijk algemeen gericht. Er wordt eigen inzet verwacht om je te verdiepen in de concrete technieken die je interessant vindt. Ze kunnen namelijk moeilijk alle 800 mogelijke talen gaan leren.pablo11392 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:07:
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren? Dus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P
[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 01-10-2010 10:02 ]
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:49:
tevens wordt mij verteld dat ik alles in kladblok moet invoeren, maar de meeste vinden dit erg primitief. Wat is een goed alternatief? Dreamweaver zeker niet, omdat dat dan te makkelijk is?
Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:27:
Goede editors zijn bijv ultraedit, of notepad++.
Bedankt... Ik wist dat er ergens in dit topic iemand dat had neergezet, maar kon het even niet vinden
[ Voor 28% gewijzigd door Pablo11392 op 02-10-2010 12:26 ]
Dat leer je vanzelf snel aan.pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:17:
[...]
Bedankt... Ik wist dat er ergens in dit topic iemand dat had neergezet, maar kon het even niet vinden
Is er nou ook een manier om snel dingen al <p> </p> in te voeren? Nu zit ik steeds zo van, uhm shift + , (komma) = < (vishaak) en dan vergeet ik weer die / (slash) op het eind.
Je zou eens kunnen kijken bij de Fontys ICT opleiding (hbo).http://www.fontys.nl/voor...ifferentiaties.74702.aspxpablo11392 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:07:
[ Voor 32% gewijzigd door JohnBQ op 02-10-2010 14:29 ]
Cogito ergo dubito
Dreamweaver gebruiken is niet inherent aan WYSIWYG. Als je iets zoekt wat een beetje goede integratie heeft met FTP en dergelijke kom je er al gauw bij uit. Ik heb Notepad++ een poos gebruikt icm een FTP extensie, maar het werkte imo toch lang niet zo lekker.Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:27:
Eerste wat je moet doen; dreamweaver dumpen.
Pak een editor waarin je zelf het spul moet bouwen (en dus niet me designviews e.d. gaat werken). Scriptjes aan elkaar knopen kan iedereen wel, maar snappen hoe het in elkaar zit is een stapje verder.
Begin eerst met de basisHTML, zodra je iets met web gaat doen komt HTML wel om de hoek kijken, dus het is handig dat te snappen (en ook nette code te kunnen schrijven). Dus geen framesets, of tabellen gebruiken voor de opmaak etc.
Als je dat kunt, ga dan eens met scripts aan de slag (javascript voor clientside, php voor serverside). Flash is een logisch vervolg (actionscript dat in flash zit lijkt veel op javascript).
Goede editors zijn bijv ultraedit, of notepad++.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Het klopt dat ze het vrijwel globaal en basaal houden, maar dat betekent alleen dat je naast de lessen ook echt wat zelf moet gaan doen. Dat wil zeggen wat je tijdens de lessen leert, moet je buiten de lessen om zelf in praktijk brengen. Dit is niet moeilijk en betekend alleen dat je ook echt werkt voor je studiepunten!pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:35:
Zo te horen heb je bij CMD al veel kennis nodig van te voren, aangezien ik overal lees dat ze je niet echt een specifiek onderdeel aanleren, maar dus van alles een beetje.
Ik kan niet voor iedereen en alle opleidingen spreken. De werkdruk verschilt nogal wat van opleiding tot opleiding en van persoon tot persoon. Ik kan je alleen maar aanraden om lekker vooruit te werken wanneer dat kan en anders zelf dingen te maken, wanneer je eens niets te doen hebt.pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:01:
Maar alle informatie die je in de lessen vergaart, welke je dan thuis verder moet gaan oefenen, is dan zegmaar je huiswerk? Of heb je daarnaast ook nog een berg aan huiswerk liggen?
Dat uitzoeken van hoe je wat gebruikt en hoe de talen zelf verder werken is geen huiswerk, dat is eigen inzet. Je huiswerk is bijv. "maak een website die zus en zo kan" en hoe jij dat invult is je eigen pakkie aan. Zo werkt het bij mij tenminste en neem aan dat dit nog steeds zo is. Daar zie je ook het grote verschil ontstaan tussen degenen die iets gaan bereiken en degenen die een paar jaar later weer gaan vakkenvullen bij wijze van, ook uit eigen ervaring overigens.pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:01:
Maar alle informatie die je in de lessen vergaart, welke je dan thuis verder moet gaan oefenen, is dan zegmaar je huiswerk? Of heb je daarnaast ook nog een berg aan huiswerk liggen?
En daar ben ik dus nog niet echt achter, welke kant ik nu precies op wil. Ik ga nu flink "aankloten" om het maar even zo te zeggen om dit uit te gaan vogelen. Bedankt voor je reactie ieder gevalCartman! schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:27:
[...]
Dat uitzoeken van hoe je wat gebruikt en hoe de talen zelf verder werken is geen huiswerk, dat is eigen inzet. Je huiswerk is bijv. "maak een website die zus en zo kan" en hoe jij dat invult is je eigen pakkie aan. Zo werkt het bij mij tenminste en neem aan dat dit nog steeds zo is. Daar zie je ook het grote verschil ontstaan tussen degenen die iets gaan bereiken en degenen die een paar jaar later weer gaan vakkenvullen bij wijze van, ook uit eigen ervaring overigens.
Je zegt net alleen echter dat je een creatieve kant kiest door dit te willen, maar dan heb je enkele adviezen hier nog niet goed bestudeerd. Je hebt webdesign, dat is creatief... en webdevelopment, dat heeft vaak weinig met creativiteit te maken omdat je dan de ontwerpen al aangeleverd krijgt. Iemand die beiden supergoed kan zie je maar zelden. Ga dus eerst eens goed bedenken of je wilt gaan ontwerpen of wil gaan coden.
Msg vat de multimedia-opleidingen goed samen, het is snuffelen aan alles en tussentijd kies je een eigen richting waarin je gaat specialiseren en dat doe je voornamelijk thuis in je vrije tijd. Ik kan het je aanraden want het is erg leuk
In dat geval kom ik toch weer terug met het advies Fontys ICT eens te bekijken. Lijk wel een recruiterpablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:48:
[...]
En daar ben ik dus nog niet echt achter, welke kant ik nu precies op wil. Ik ga nu flink "aankloten" om het maar even zo te zeggen om dit uit te gaan vogelen. Bedankt voor je reactie ieder geval
[ Voor 44% gewijzigd door Bosmonster op 02-10-2010 19:25 ]
Kennis was bij ons niet vereist, alleen kun je opdrachten soms beter afwerken met voorkennis. In onze projectgroep leunden bepaalde projecten bijvoorbeeld veel op iemand die PHP kon bijvoorbeeld. De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat. Helaas schort het bij ons dan weer aan echte management-achtige dingen, los van Prince2 en Scrum-methodieken, waardoor ik soms een beetje twijfels heb aan de bestaansrechten van deze opleidingen.pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:35:
Zo te horen heb je bij CMD al veel kennis nodig van te voren, aangezien ik overal lees dat ze je niet echt een specifiek onderdeel aanleren, maar dus van alles een beetje. Thuis doorgaan in de vrije uurtjes zou ik dan wel doen, maar ik heb het gevoel dat ik een achterstand op de rest krijg. Aangezien mijn teken skills niet super zijn en met photoshop ook nog lerende ben. Waarom ik dan de creatieve kant kies? Tja... het trekt mij toch wel op de een of andere manier. Een andere opleiding vinden zou echt een drama worden, aangezien ik dan echt totaal niét weet wat ik zou moeten kiezen. Ik ben blij dat ik hierin mijn draai kan vinden.
Mij lijkt het ontwerpen van websites wel stoer, maarja of het ontwerpen gaat lukken, dat laat ik nog even op zich wachten. Ik ga nu eerst verder met het html en css leren. Het is natuurlijk wel vereist dat je kan "designen" anders heb je er nog geen ruk aandat snap ik ook wel. Misschien dat de Fontys school wel beter is om mee te beginnen.
In iedergeval ga ik weer snel verder met mn lessen van Andree Hollander
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Mijn ervaring met opleidingen is dat ze niet genoeg huiswerk geven. Je moet jezelf bezig houden met hobbyprojecten en dergelijke buiten je opleiding om, anders zul je je nooit onderscheiden van de grijze massa die ook bezig is met jouw vakgebied. Een paar oud-klasgenoten van mij zetten na schooltijd nooit hun computer aan. Die hebben het niet ver geschopt in de opleiding.pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:01:
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Nee, alle technologie die met informatie en communicatie te maken heeftCartman! schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:16:
@Bosmonster alles waarbij een computer komt kijken is toch ICT?
[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 03-10-2010 23:16 ]
JaMsG schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:48:
[...]
De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat. Helaas schort het bij ons dan weer aan echte management-achtige dingen, los van Prince2 en Scrum-methodieken, waardoor ik soms een beetje twijfels heb aan de bestaansrechten van deze opleidingen.
Dat kloptCartman! schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:45:
[...]
JaDat is de bedoeling maar het bedrijfsleven heeft niks aan 100 managers op 10 productiemensen, dat is andersom.
Dat klopt niet helemaal. Wat voor een goede manager van belang is, is niet dat hij exact begrijpt wat iedereen onder hem aan het doen is, maar dat hij kan vertrouwen op wat de mensen onder hem doen en daarbij moet degene onder hem ook vertrouwen in de manager hebben.En je krijgt er een zware dobber aan als manager als je niet begrijpt waar je mensen t over hebben. Ik heb t bij ons vaak genoeg gezien, die managers redden t niet omdat ze simpelweg niet kunnen bijhouden waar iedereen t over heeft.
Maar daar is een te grote valkuil. De kans is groot dat de manager zich teveel met de inhoud gaat bemoeien. De project medewerker zullen zich wel meer begrepen voelen, maar dat gaat tenkoste van de daadwerkelijke projectmanagement taken. Dergelijke mensen kun je beter inzetten als lead developer dan als manager.De managers die het wel begrijpen hebben zelf daadwerkelijk interesse en ook weer die inzet om zelf af en toe te prutsen met code.
Mijn punt is, is dat dat wel degelijk de insteek is. Daarom snuffel je overal maar wat aan. Wil je echt zelf concreet iets binnen een dergelijk proces qua "handwerk" dan kan je beter een dedicated opleiding daarvoor doen. Als in grafisch vormgever, webdesign, ICT, of iets met Flash.Cartman! schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:45:
[...]
JaDat is de bedoeling maar het bedrijfsleven heeft niks aan 100 managers op 10 productiemensen, dat is andersom. En je krijgt er een zware dobber aan als manager als je niet begrijpt waar je mensen t over hebben. Ik heb t bij ons vaak genoeg gezien, die managers redden t niet omdat ze simpelweg niet kunnen bijhouden waar iedereen t over heeft. De managers die het wel begrijpen hebben zelf daadwerkelijk interesse en ook weer die inzet om zelf af en toe te prutsen met code.
Onzin. CMD is juist een opleiding voor ontwikkelaars en designers. Tuurlijk kun je ook PM worden ofzo, maar het is niet zo dat alles maar gedaan wordt door MBO'ers. Over het algemeen komen van de MBO niet echt top-developers en designers. Daarvoor heb je toch het liefst HBO- en WO-ers.MsG schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:48:
[...]
De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat.
[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 04-10-2010 11:26 ]
Daar ben ik t niet mee eens, heb zelf Media Design & Technology gedaan en het doel van die opleiding was ook opgeleid worden als manager, van alles wat kunnen. Ik heb mezelf gespecialiseerd in webdevelopment toen omdat ik dat zelf graag wilde en daar interesse in had. De meesten bij ons met een diploma hebben echter totaal geen specialisatie en kunnen dus niks echt goed, zonde.Bosmonster schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:25:
[...]
Onzin. CMD is juist een opleiding voor ontwikkelaars en designers.
Dat verschilt eerder per persoon dan per opleiding. Grafisch inzicht is een talent, niet iets dat je aan kunt leren.MsG schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:34:
Ik heb dan toch echt liever van een dedicated grafische opleiding dan iemand van een "alles een beetje" CMD-opleiding. Bij ons op de opleiding zie je een paar uitblinkers in grafisch vormgeven en voor de rest dat typische CMD-achtige "net niet" ontwerpen en programmeren.
Maar goed, dit kan verschillen per CMD.
Wat ik bedoelde was dat het geen opleiding is die managers opleidt oid, zoals iemand hierboven zei. Dat als je daar vanaf komt je niet zelf produceert, maar dat over laat aan "MBO'ertjes". En dat was onzin
Nee, voor "concreet handwerk" zijn helemaal geen "dedicated opleidingen". Daar wordt gewoon eigen inzet voor verwacht, juist op een opleiding als CMD. Of wilde jij graag naar de hogeschool voor Flash-developers oid?MsG schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:23:
[...]
Mijn punt is, is dat dat wel degelijk de insteek is. Daarom snuffel je overal maar wat aan. Wil je echt zelf concreet iets binnen een dergelijk proces qua "handwerk" dan kan je beter een dedicated opleiding daarvoor doen. Als in grafisch vormgever, webdesign, ICT, of iets met Flash.
[ Voor 62% gewijzigd door Bosmonster op 04-10-2010 11:59 ]
Als je reistijd als argument gebruikt om een studie al dan niet te kiezen, dan zou ik het niet doen. Dan vind je de studie blijkbaar niet interessant genoeg (dat blijkt ook al wel een beetje uit dit topic).pablo11392 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:55:
Ik begin steeds meer te twijfelen aan dat CMD. Als ik het zo allemaal lees, haha. Het wordt steeds lastiger een opleiding te vinden. Dat Fontys is alleen in Eindhoven en dat is best een eind reizen...best een heel eind bijna 2 en half uur met OV. Met paar maanden heb ik wel rijbewijs, dan is het bijna anderhalf uur rijden, is nog best lang. Dat houd mij ook een beetje tegen om een bepaalde studie te kiezen, die reistijden. Maar dat zou eigenlijk niet mogen:/
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ja ik weet het , het zou eigenlijk niet mogen dat ik dat zeg... Maar kom op 2 en half uur met OV. Dat wens je toch niemand. "ga dan huiswerk maken" ja, als je 5 keer moet overstappen, moet je meer op je reis letten.Herko_ter_Horst schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:53:
[...]
Als je reistijd als argument gebruikt om een studie al dan niet te kiezen, dan zou ik het niet doen. Dan vind je de studie blijkbaar niet interessant genoeg (dat blijkt ook al wel een beetje uit dit topic).
Ik snap dat het lastig is, als je niet weet welke studie je moet gaan doen, maar aan een studie beginnen die je niet interessant vind is zonde van je tijd (en geld).
Je zou natuurlijk ook de reistijden kunnen verkorten (op kamers). Maar inderdaad, probeer eerst zo zeker mogelijk van je keus te zijn anders is het zonde van je tijd en geld.pablo11392 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:08:
[...]
Ja ik weet het , het zou eigenlijk niet mogen dat ik dat zeg... Maar kom op 2 en half uur met OV. Dat wens je toch niemand. "ga dan huiswerk maken" ja, als je 5 keer moet overstappen, moet je meer op je reis letten.
Het idee is dat je op kamers gaat in je studiestadpablo11392 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:08:
[...]
Ja ik weet het , het zou eigenlijk niet mogen dat ik dat zeg... Maar kom op 2 en half uur met OV. Dat wens je toch niemand. "ga dan huiswerk maken" ja, als je 5 keer moet overstappen, moet je meer op je reis letten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq