Toon posts:

Waarmee te beginnen om webdevelopment te leren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pablo11392
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-04-2020
Hallo allemaal,

Misschien is de titel wat vaagjes, maar ik ben van plan om de opleiding Communication & Multimedia Design te gaan volgen op hoge school Utrecht. Momenteel werk ik nog tot eind van aankomende zomervakantie. In de tussentijd ben ik mij aan het verdiepen in photoshop (welke ik nu aardig onder de knie krijg). Nu wil ik echter ook dingen gaan leren om websites te bouwen en vorm te kunnen geven. Nu zijn er uiteraard zo veel dingen als flash, javascript, html (slicen) en noem maar op. Maar ik als beginneling weet nou niet echt het verschil tussen al deze dingen en welke je nodig zou moeten hebben voor welk onderdeel etc. Nu heb ik wel Dreamweaver waarin je dus je eigen scripts kan maken, maar hoort dat dan bij flash of javascript of..? Hoe zit het nou precies in elkaar en wat raden jullie aan om te gaan "leren" voor de toekomst?

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150-HD3P | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | Corsair RM550x | Samsung 850 EVO 250GB | NZXT S340

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Je zal voor webbased sowieso html moeten gaan leren. Om dit er leuk uit te laten zien moet je css gebruiken, en om dingen clientside te laten aanpassen heb je grofweg de keuze uit Flash, javascript en Silverlight.

Serverside programmeren, handig voor includes, hergebruik van code en dingen in een database opslaan en daar weer uit halen (nieuwsberichten, reacties, dat soort dingen) kan doorgaans in ASP.NET, PHP of JSP.

Succes met lezen en leren :)

[Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 29-09-2010 21:24]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eerste wat je moet doen; dreamweaver dumpen.
Pak een editor waarin je zelf het spul moet bouwen (en dus niet me designviews e.d. gaat werken). Scriptjes aan elkaar knopen kan iedereen wel, maar snappen hoe het in elkaar zit is een stapje verder.

Begin eerst met de basisHTML, zodra je iets met web gaat doen komt HTML wel om de hoek kijken, dus het is handig dat te snappen (en ook nette code te kunnen schrijven). Dus geen framesets, of tabellen gebruiken voor de opmaak etc.
Als je dat kunt, ga dan eens met scripts aan de slag (javascript voor clientside, php voor serverside). Flash is een logisch vervolg (actionscript dat in flash zit lijkt veel op javascript).

Goede editors zijn bijv ultraedit, of notepad++.

[Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 29-09-2010 21:28]

30" monitor te koop

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

html en css zijn toch echt de basis onderdelen die je moet kennen voor je verder gaat kijken imo.
De beste manier om het te leren?
Maak een website.

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:25

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hm, ik volg ook CMD maar dan in Leeuwarden aan de NHL. Ik ben nu bezig met de minor "The next web" wat dus specifiek is voor webontwikkeling, wat jij even moet uitzoeken is of je meteen een minor kan kiezen of dat je eerst nog een basisgebeuren moet doen :).

http://www.w3schools.com/ is een goede plek om te beginnen maar je klinkt nog wat onduidelijk over wat je precies wilt, flash webdesign is heel wat anders dan met javascript/jQuery webontwikkeling doen :).

Het beste wat je kan doen is een eigen portfolio site gaan maken, uitzoeken wat je wilt etc. Vind je het leuk om in Flash bezig te gaan, ga je daar mee bezig etc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

en idd, dreamweaver is een handige tool, maar je leert er niet echt de programmeertaal mee beheersen.

[Voor 43% gewijzigd door M a r c o op 29-09-2010 21:28]

• Pablo11392
Bedankt voor de reacties. Maar flash is meer met objecten laten bewegen, animaties toch? en html is dus zegmaar echt de basis neerzetten met coderen etc? En waar staat css nu eigenlijk voor 8)7Je merkt 't, ik snap er nog de ballen niet van, maar wil er echt het een en ander van gaan leren.

[Voor 30% gewijzigd door Pablo11392 op 29-09-2010 21:34]

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150-HD3P | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | Corsair RM550x | Samsung 850 EVO 250GB | NZXT S340

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:31:
Bedankt voor de reacties. Maar flash is meer met objecten laten bewegen, animaties toch? en html is dus zegmaar echt de basis neerzetten met coderen etc?
Met flash kun je alle kanten op, dat is een voordeel, maar ook een nadeel (imho wordt te vaak naar flash gegrepen als HTML + JS een beter alternatief is). OF je het nu wil gebruiken voor video's spelen, mooie knopjes of menuutjes of gewoon een hele site wil bouwen, het kan in principe allemaal.
Imho moet flash een aanvulling op een HTMLsite zijn, geen vervanger. Als jij 'objecten' (liever gezegd elementen) wil laten bewegen kan dat in flash, maar het kan ook door middel van JS.

30" monitor te koop

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 26-09 18:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:31:
Bedankt voor de reacties. Maar flash is meer met objecten laten bewegen, animaties toch? en html is dus zegmaar echt de basis neerzetten met coderen etc?
Je kan ook websites in Flash maken, maar veel mensen waarderen dat niet echt volgens mij. Je kan er wel wat mooie dingen mee maken (laad-balkjes e.d.).

Ik ben er niet onwijs goed in ofzo, maar Dreamweaver heb ik ook in een korte tijd gedumpt.

En CSS moet je ook zeker kunnen! Als je dat eenmaal een beetje snapt is het zó veel makkelijker werken.

[Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 29-09-2010 21:36]

• Pablo11392
En weet iemand van jullie een goeie site met tutorials , cursussen en dergelijk?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

w3schools.com is een prima site om de basics te leren.

Maak een ontwerpje voor een site (desnoods gewoon in je hoofd) en probeer zoiets te bouwen. Zo loop je vanzelf tegen dingen aan en kun je uit gaan zoeken hoe je bepaalde dingen aan kunt pakken.

En zoek naar tutorials en lees veel en ben niet bang om een topic te openen als je er echt niet uitkomt (vaak is het zo dat als je je probleem gaat beschrijven en uiteen gaat zetten je nog oplossingen te binnen kunnen schieten, en zo niet, dan heb je gewoon een goede onderbouwde topicstart geschreven ;)).

30" monitor te koop

• Pablo11392
Sorry man! die had ik even over het hoofd gezien. Bedankt 8)

Owhja nog 1 vraagje. Over HTML5 is het nu verstandig om eerst gewoon met html te gaan beginnen en dan pas html5 of..?

[Voor 24% gewijzigd door Pablo11392 op 29-09-2010 21:51]

• lammert
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-09 12:26
IMO is flash een aflopende zaak, zeker met de komst van HTML5. Ik zeg niet dat het nutteloos wordt, maar als je een brede basis wilt, dan begin je met HTML + CSS en als je dat onder de knie hebt ga je verder met JavaScript. Als je de basis HTML + CSS niet hebt, dan ga je nooit echt begrijpen wat je nou aan het doen bent. (CSS wordt gebruikt om "vorm" van "inhoud" te kunnen scheiden).

Kijk daarna of je verder wil met server-side scripting languages, zoals PHP, Ruby, Python of .NET. Ook is SQL kennis onontbeerlijk op het moment dat je (gebruikers)data wilt gaan opslaan en hergebruiken. En als je echt hardcore wilt gaan, succes met Java!

• Melleth
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09-08 21:19
Zoals hiervoor al werd gezegd: http://www.w3schools.com/ is een prima site om op te beginnen. Als ik jou was zou ik eerst een rond gaan neuzen bij de html sectie, dan kom je vanzelf ook met CCS in aanraking als ik me niet vergis. Als je het idee van classes en id's een beetje door heb en een website in elkaar kan zetten, kan je altijd kijken hoe je het mooier kan maken. Ik ben als het ware een hobbyist die websites maakt voor de leuk, en ik vind het altijd heel erg leerzaam om naar andere websites te kijken hoe iets er uit ziet, en via broncode of google uit te vogelen hoe het precies zit qua code.

Het leren van html is iets wat voor mij een leuke hobby is, maar ik kan je verzekeren dat je tegen allerhande nare dingen aanloopt tijdens dit leerproces, net zoals ik heb gedaan. Het kan je tot het uiterste frustreren omdat het net niet word zoals jij wil, of dat het in juist die ene browser (kuch IE kuch) nergens op uit draait. Je moet gewoon telkens een laagje leggen en vooral niet opgeven!

Succes en veel plezier! :)

• Pablo11392
Thanks voor de snelle reacties allemaal :) Wat is trouwens een goeie "website" om je eigen site te maken? Er zijn natuurlijk zat online te vinden, maar welke raden jullie aan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een standaard HTML + CSS pagina gaat bouwen heb je nog geen webspace oid nodig, die kun je gewoon lekker lokaal draaien. Pas als je serverside wil gaan scripten moet je het ergens 'online' neerzetten (waarbij online ook gewoon een webservertje kan zijn dat je thuis hebt draaien).

30" monitor te koop

• Pablo11392
Maar hoe doe ik dat lokaal bouwen dan, misschien domme vraag hoor :P Ik trouwens ook dat ik het boek HTML en CSS - de basis, Andree Hollander . Is niet heel duur, nederlands (niet dat ik slecht ben in engels) en misschien leuk om 's avonds door te lezen (?)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
Bolletje92 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:35:
[...]

Je kan ook websites in Flash maken, maar veel mensen waarderen dat niet echt volgens mij. Je kan er wel wat mooie dingen mee maken (laad-balkjes e.d.).
Let er dan wel weer op dat je flash-dingetjes niet te klein zijn.

Flash staat vanwege ads / slechte performance op macs / iphone / ipad etc etc op redelijk veel computers uit. Het is veelal wel aan te zetten, maar dan moet die persoon er wel een reden voor hebben ( en dat zijn enkel wat custom laadbalkjes niet ) waardoor jouw site er niet goed uitziet zonder flash.

Of je maakt echt iets in flash waarvoor mensen flash aan willen zetten of je doet het maar met js / html.
De tijd van flash die even wat frivole dingetjes aanvult is wmb al lang voorbij.

• lammert
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-09 12:26
pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:04:
Maar hoe doe ik dat lokaal bouwen dan, misschien domme vraag hoor :P Ik trouwens ook dat ik het boek HTML en CSS - de basis, Andree Hollander . Is niet heel duur, nederlands (niet dat ik slecht ben in engels) en misschien leuk om 's avonds door te lezen (?)
Eigenlijk heb je voor HTML en CSS alleen maar Apache nodig, maar een complete kant en klare oplossing is bjjvoorbeeld een WAMP server (Windows Apache MySQL PHP): http://www.wampserver.com/en/download.php . Hiermee kan je meteen aan de slag, zonder ook nog eerst de configuratie te moeten uitvogelen.

[Voor 38% gewijzigd door lammert op 29-09-2010 22:16]

• Yoram
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 03:55
In zo'n 4 jaar heb ik mezelf geleerd hoe je een website kan bouwen vanaf de grond. Ik heb nu zelfs een eigen CMS en bedrijf waarmee ik mijn website aan de man breng.

Ik ben ooit begonnen met het installeren van Apache met PHP en MySQL op een simpel servertje. Daarover zijn genoeg tutorials te vinden op het net. Zo leer je gelijk hoe dat in elkaar zit.

Vanaf daar heb je een mooie omgeving waar je kan klooien en doen wat je wilt. Ga op zoek naar een tutorial over hoe je iets in een database stopt en er weer uitkrijgt. Neem de voorbeelden stap voor stap door en zoek desnoods op Google wat welk commando inhoud.

Van PHP weet ik dat het naar mijn inzien ontiegelijk goed gedocumenteerd is op de php.net website.

Stel je wilt iets voor elkaar krijgen met een script, typ dan letterlijk de functie van wat het script moet doen in Google. Er is bijna altijd wel een antwoord waarmee je wat kan.

Op die manier ben ik begonnen en zo ga ik nog steeds verder.

Succes!

Hallo!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

lammert schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:15:
Eigenlijk heb je voor HTML en CSS alleen maar Apache nodig, maar een complete kant en klare oplossing is bjjvoorbeeld een WAMP server (Windows Apache MySQL PHP): http://www.wampserver.com/en/download.php . Hiermee kan je meteen aan de slag, zonder ook nog eerst de configuratie te moeten uitvogelen.
Onzin. Er is helemaal geen reden om een webserver in te gaan richten. Voor enkel html en css heb je helemaal niks nodig. Zet gewoon een html bestand en een css bestand in een mapje en open deze in je browser en je bent klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is niet veel moeilijker dan in je editor een bestand op te slaan als HTMLfile en deze te openen in je browser.

30" monitor te koop

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Toch vraag ik me af of je een juiste keuze maakt met die opleiding. Er is zoveel te vinden over deze onderwerpen (html, css, flash, javascript, etc) en toch moet het voorgekauwd worden voor je en heb je echt totaal geen idee waar je t over hebt. Hoe ben je dan tot de keuze gekomen dit te willen leren eigenlijk?

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
Begin via w3schools.com het volgende te leren:
HTML4:
Voor het defineren van de content van je website
http://w3schools.com/html/default.asp

CSS2
Voor het opmaken van de content van je website
http://w3schools.com/css/default.asp

Apache (XAMPP)
Voor het hosten van websites. Geen kwestie van leren, maar even weten hoe het werkt. Wanneer je je eigen HTMLs succesvol host ga je verder met PHP. De software die je site host heet Apache. XAMPP is slechts een tooltje die Apache (en FTP, en database) installeert en opstart zonder teveel gekloot.
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

PHP
Voor het maken van dynamische websites, zoals gastenboek, shoutbox, webwinkel, forums, etc.
http://w3schools.com/php/default.asp

Vervolgens leer je de volgende dingen in iedere gewenste volgorde:

SQL i.c.m. MySQL: (vereist PHP kennis)
SQL wordt gebruikt voor opslag van data op je server binnen PHP. Zeker aan te raden om zo snel mogelijk teleren als je eenmaal aan interactieve websites met PHP begint:
http://w3schools.com/sql/default.asp

Javascript: (vereist HTML kennis)
Javascript is een scripting taal waarmee je de pagina kunt aanpassen zonder de pagina opnieuw te laden. Kan onder andere gebruikt worden voor animaties en kleine games
http://w3schools.com/js/default.asp

Regular Expressions: (pittig!) (vereist Javascript of PHP kennis)
Regular Expressions, of Regex, kan gebruikt worden voor het herkennen van complexe tekenreeksen. Regex wordt gebruikt bij bijv. BBCode parsers om de BBCode tags te "herkennen".
http://www.regular-expressions.info/tutorial.html

HTML5 (vereist HTML4 kennis en optioneel Javascript)
HTML5 bevat enkele nieuwe multi-media features als een video- en audioplayer.
http://w3schools.com/html5/default.asp

CSS3 (vereist CSS2 kennis)
CSS3 bevat vele nieuwe design-mogelijkheden
Er is niet echt een globale tutorial; CSS3 is gewoon CSS2 met nieuwe features.
http://www.css3.info/

XML en/of JSON (vereist Javascript en/of PHP kennis)
XML en/of JSON wordt gebruikt voor het delen van data tussen meerdere platformen. Gebruik SQL voor het opslaan van data.
XML:
http://www.w3schools.com/xml/default.asp

JSON:
Wikipedia: JSON

AJAX (vereist Javascript kennis; XML kennis optioneel)
AJAX is een techniek binnen javascript waarmee je data kan versturen en ophalen van en naar de server zonder de pagina te herladen.
http://www.w3schools.com/ajax/default.asp

XHTML (vereist XML en HTML4 kennis)
xhtml is een nette, stricte versie van HTML4, waarbij je HTML documenten volledig conform de XML regels zijn. Dit maakt ze, in theorie, mogelijk sneller leesbaar voor browsers.
http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp

.htaccess (aanbevolen i.c.m. PHP kennis, PHP kennis niet vereist. Apache vereist)
.htaccess kan gebruikt worden om browser requests te versturen naar andere bestanden. htaccess wordt gebruikt om bijv. topic/1234/titel.html te vertalen naar topic.php?id=1234.
Ook kan je met htaccess bepaalde mappen van je site "onzichtbaar" maken en aangepaste foutpagina's toewijzen.
Voor tutorials kan je beter zelf googlen voor een specifieke taak. Hier de .htaccess documentatie van Apache:
http://httpd.apache.org/docs/1.3/howto/htaccess.html

jQuery (vereist Javascript kennis)
jQuery is een javascript framework die je werk een stuk makkelijker kan maken. Aanbevolen voor javascript "noobs" of voor hen die niet uren bezig willen zijn om crossbrowser compatible code te schrijven.
http://docs.jquery.com/Tutorials

...en er is nog veel meer te leren. Overige dingen kom je vanzelf tegen.

[Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 29-09-2010 23:18]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Pablo11392
Cartman! schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:44:
Toch vraag ik me af of je een juiste keuze maakt met die opleiding. Er is zoveel te vinden over deze onderwerpen (html, css, flash, javascript, etc) en toch moet het voorgekauwd worden voor je en heb je echt totaal geen idee waar je t over hebt. Hoe ben je dan tot de keuze gekomen dit te willen leren eigenlijk?
Nou ten eerste weet ik totaal niet wat ik wil worden. Ik heb hiervoor de opleiding optometrie gedaan. Maar dit was het niet helemaal. Mijn moeder is heel creatief aangelegd wat ik van haar geërfd heb. Vroeger was ik wel creatiever, maar is in der loop der jaren weggezakt. Dat wil ik weer oppakken en gaan gebruiken in een studie. Deze studie leek mij dus leuk, omdat je veel op computers bezig bent en toch creatief. Ik werk namelijk graag met computers :D En ten tweede moet ik toch iets kiezen, dit trekt mij toch wel aan en wil mij er in gaan verdiepen. Je moet toch ergens beginnen niet waar? Het wordt je niet met de paplepel ingegoten hoe JS, flash, html, CSS werkt of wel?

Anoniem: 26306

pablo11392 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:09:
Het wordt je niet met de paplepel ingegoten hoe JS, flash, html, CSS werkt of wel?
Nee, het moet vooral uit jezelf komen. Met alle respect, als je niet het talent hebt om gewoon te beginnen en dan te zien hoever je komt, ga je het niet ver schoppen. Je hebt een achterstand ten opzichte van de mensen die dat wel doen, en de mensen die dat wél doen zijn er doorgaans ook nog eens veel mee bezig waardoor de voorsprong in elk geval groot blijft.

Zie bijvoorbeeld de uiteenzetting van Gamebuster. Dat is voornamelijk nog gericht op de frontend, een goede developer zal ook de nodige kennis moeten opdoen van tal van protocollen, serversoftware, ervaring hebben met configuratie, search engine optimization, social media, etcetera. Het is een echt vak, niet zomaar een hobby.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nou ja, om nou te zeggen dat Pablo er niet aan moet beginnen omdat hij geen voorkennis heeft is ook wat extreem, zolang je doet wat je leuk vindt doe je niet heel veel verkeerd. En imo, als hij zich voordat de opleiding begint al wil verdiepen zegt dat wel wat over zijn motivatie :).

Maar goed, zoals een paar lui waaronder ik al zeiden, ga een eigen portfolio maken en bekijk wat je daar in wilt hebben. Animatie in jQuery of wellicht Flash? Wat voor CSS functies je allemaal wilt gebruiken maar begin bij de basis en maak een standaard HTML site met CSS opdeling. Hoe je dat doet gaan we natuurlijk niet helemaal uitleggen aangezien dat het doel onderuit haalt.

Er zijn genoeg sites op het net te vinden die je hierin wegwijs brengen.

• Gamebuster
Anoniem: 26306 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:19:
[...]

Nee, het moet vooral uit jezelf komen. Met alle respect, als je niet het talent hebt om gewoon te beginnen en dan te zien hoever je komt, ga je het niet ver schoppen. Je hebt een achterstand ten opzichte van de mensen die dat wel doen, en de mensen die dat wél doen zijn er doorgaans ook nog eens veel mee bezig waardoor de voorsprong in elk geval groot blijft.

Zie bijvoorbeeld de uiteenzetting van Gamebuster. Dat is voornamelijk nog gericht op de frontend, een goede developer zal ook de nodige kennis moeten opdoen van tal van protocollen, serversoftware, ervaring hebben met configuratie, search engine optimization, social media, etcetera. Het is een echt vak, niet zomaar een hobby.
Nou nou... Ik ben zelf ook niet "gewoon begonnen" met niets. Ik kreeg webdevelopment voor m'n neus op mijn ICT opleiding en kreeg een linkje naar w3schools. Pas toen ben ik langzamerhand actief geworden en actief websites gaan ontwikkelen, waarbij ik na enkele maanden niets anders meer deed. Het boek van school volgde ik niet, ik deed alles via w3schools en later ook Google.

Verder, het komt toch ook uit zichzelf? Hij maakt toch niet voor niets dit topic aan?

Anoniem: 26306

Ach, met bijna een decennium aan ervaring op dit forum en in het vak, denk ik dat ik wel het verschil kan zien tussen iemand die het ver gaat schoppen en iemand die dat niet gaat doen. Het is bijna nooit te laat, echter is in dit geval een behoorlijke berg inzet nodig om goed op gang te komen. Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet leer je op school vrijwel niets waar je in praktijk direct mee aan de slag kunt. Waarom laat je zelf anders al gauw die boeken slingeren? Het niveau wat op school gedoceerd wordt is bedroevend. Alle opleidingen in dit vakgebied zijn dat ook. Iemand met een HBO diploma communicatie & media design heeft bij mij geen voorkeur boven iemand zonder dat diploma maar met 4 jaar werkervaring. Ik zie niks in mensen die het volhouden 4 jaar hersendood in de schoolbanken te zitten. Iemand met het juiste talent hoort op zo'n opleiding het idee te hebben dat ze hem niets zinnigs kunnen leren en ermee te stoppen en gewoon te gaan solliciteren. Dat is de mening die ik er zo ongeveer over heb opgebouwd.

Maar misschien verwacht ik wel teveel en is er tegenwoordig ook behoefte aan mensen die met hard werken hun diploma'tje halen en die niet uitblinken in hun vakgebied.

• X-Lars
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Heb nog niet zoveel gezien w.b. boeken hier. Zelf heb ik het niet zo gebruikt, maar er zijn volgens mij best aardige boeken om snel veel informatie op te doen in de juiste context (hopelijk...). Alleen de eerste heb ik ooit een 1e druk van gelezen (een must-read imho):

http://www.amazon.com/Des...ey-Zeldman/dp/0321616952/
http://www.amazon.com/Dev...hn-Allsopp/dp/0321646924/
http://www.amazon.com/Bui...ight-Using/dp/0980455278/

Wel leuk om de meningen hier te zien :-) Mijn advies, op basis van wat ik hier van je lees, zou zijn om niet te snel in de server-side zaken te gaan duiken (PHP, Apache enzo). Je studie lijkt me ook niet die richting op te gaan (uiteraard los van je eigen interesses). Mocht je toch iets uit databases moeten halen of met een service integreren o.i.d. dan komt dat t.z.t. vanzelf wel.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:31
Ach je kan het ook doen zoals ik en vele mede studenten doen: je tijd uitzitten en naast de studie maar een bedrijfje beginnen.
Ik vind zijn inzet toch wel redelijk goed overigens. Ik weet nog hoe het was voor mij +- 5 jaar geleden. Dacht even snel een website te maken, maar had geen idee waar ik moest beginnen. Het heeft me zeker twee weken gekost voordat ik door had dat html + javascript + flash een mooie combo was.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Tsjonge jonge, wat een dooddoener. De TS komt lekker enthousiast binnenvallen en jij schrijft hem al af. Je moet toch ergens beginnen? Nou ja, hopelijk blijven we verder een beetje on-topic.

• Cartman!
  • Niet online
Enthousiast binnenvallen? Totaal niet naar mijn idee. Hij wil ergens aan beginnen zonder zelf de moeite te nemen om er wijs uit te worden terwijl er zoveel over te vinden is. De meesten die hier in het vak zitten die zijn zelf vroeger from scratch begonnen met vallen en opstaan omdat ze het leuk vinden nieuwe dingen te zoeken en te leren. Er heerst nogal de gedachte dat 'webdevelopment' even wat code tikken is terwijl het veel meer is dan dat, Cheatah omschrijft dat goed imo.

TS: als je denkt te hebben wat er nodig is dan heet ik je van harte welkom maar op dit moment heb ik t idee dat je te weinig inzet toont om er echt iets van te gaan maken, sorry.

[Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 30-09-2010 08:27]

• Pablo11392
Nou lekker motiverend hoor, haha. :/ Kijk ik wilde wel op google zoeken, maar ik wist gewoon niet wat ik in moest tikken in de zoekbalk, waar moest ik beginnen weet je... Ik wil me er heus voor inzetten en erin gaan verdiepen en dan zal ik toch ergens een keer moeten beginnen... En als ik geen idee heb wat het verschil tussen het een en ander is en wat het een doet en het ander niet, dan kan ik ook lekker zelf beginnen met een site "schrijven". Daarom vraag ik gewoon de mening van "experts" hier. En een opleiding volg je om iets te leren of niet?

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 22:52
Op de opleiding leer je over het algemeen bar weinig van de praktijk. Het is, zeker op HBO, meer algemene ontwikkeling, waarbij verwacht wordt dat je je zelf ontwikkelt in de vakgebieden die je interessant vindt.

Meestal gaat dat vanzelf. Zelf ben ik ooit ook begonnen met eens een beetje html neerzetten en kijken wat dat doet. Vervolgens gaat de ontwikkeling vanzelf. Je ziet dingen op internet die je ook wilt kunnen en zoekt uit hoe het werkt, etc.

Bij frontend development draait het om eigen inzet en ervaring. Er zijn eigenlijk geen boeken die je de praktijk kunnen leren.

Qua leeftijd lijkt me er niks mis overigens, ik ben ook rond die tijd begonnen, maar toen was het internet nog wel een stuk eenvoudiger :)

[Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 09:57]

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:43
Mijn advies:
Bedenk eerst goed wat je wil. Webdevelopment, Webdesign en Copywriter voor online platforms zijn 3 hele verschillende dingen.

Ik neem aan dat je de webdesign kant op wil. Het belangrijkste is dan (naar mijn mening) om te leren hoe een goede website eruit ziet en voelt. Dus bedenk eerst wat voor site je zou gaan willen maken, teken het uit, zoek een goed boek over web usability, teken het een keer opnieuw uit (en niet alleen het plaatje maar ook de overgangen en stappen door je website beschrijven.) laat je idee aan iemand zien, verwerk de suggesties en kritiek in je design tot dat je iets hebt waarvan je denk van. hey als ik dit nou omzet in een website dan heb ik iets goeds.

Als je op dat punt bent kan je je met html, css en javascript gaan bezig houden :Y) en dan gaat het ook een stuk makkelijker

• Mini Poeper
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-03-2019
Ik ben ook een n00b op gebied van internetsite bouwen. Toch heb er zelf een gebouwd!
Een half jaartje geleden mee begonnen met diverse handleidingen en tutorials te lezen.

Tip: google eens op de woorden: html, css, handleiding en tutorial
Ik zelf heb veel gehad aan deze site: -klik-

Nu ben ik bezig met het opstarten van mijn eigen bedrijf, andere branche buiten IT. Door op kosten te besparen heb ik mijn websites zelf gebouwd om in de toekomst te laten herbouwen door een goed bureau. Ik heb de site overigens geheel opgebouwd uit Kladblok.

[Voor 5% gewijzigd door Mini Poeper op 30-09-2010 10:17. Reden: typo]

• Cartman!
  • Niet online
pablo11392 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:51:
Nou lekker motiverend hoor, haha. :/ Kijk ik wilde wel op google zoeken, maar ik wist gewoon niet wat ik in moest tikken in de zoekbalk, waar moest ik beginnen weet je... Ik wil me er heus voor inzetten en erin gaan verdiepen en dan zal ik toch ergens een keer moeten beginnen... En als ik geen idee heb wat het verschil tussen het een en ander is en wat het een doet en het ander niet, dan kan ik ook lekker zelf beginnen met een site "schrijven". Daarom vraag ik gewoon de mening van "experts" hier. En een opleiding volg je om iets te leren of niet?
Op school leren ze meer de achterliggende gedachte, niet het tikken van die code zelf bij wijze van. Als je nu naar een pagina gaat dan kijk je in de bron en zie je html, css en javascript voorbij komen bijv. Dan kun je zelf al echt wel een beetje uitzoeken wat het dan is en doet naar mijn idee. De termen html en css kende je al, dan had je daar op kunnen zoeken en dan wist je echt al wel wat meer dan waarmee je je topic begon. Begrijp je ook waarom ik de motivatie een beetje mis? Het is absoluut niet bedoeld om je af te katten (sorry als t zo overkomt) maar ik wil je er graag op wijzen dat je dit vak niet leert door enkel een boekje te lezen en de uitleg van de technieken te kunnen opdreunen.

• Bosmonster
Rmg schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:05:
Mijn advies:
Bedenk eerst goed wat je wil. Webdevelopment, Webdesign en Copywriter voor online platforms zijn 3 hele verschillende dingen.
Copywriter lijkt me sowieso een heel ander vakgebied dat hier weinig mee te maken heeft. Dan kun je beter Nederlands gaan studeren. En dan moet je sowieso al een passie hebben voor taal en schrijven en dat heeft weinig binding met de wens websites te bouwen en ontwerpen.

Vergeet ook niet dat er een wereld van verschil zit tussen frontend development en backend development. Veel bedrijven nemen deze functies samen, maar dan weet je direct hoe serieus ze frontend development nemen.

[Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 10:29]

• IntToStr
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:59
Mini Poeper schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:16:
Ik heb de site overigens geheel opgebouwd uit Kladblok.
Ga alsjeblieft niet zo lowlevel aan de slag. Kleurcodes, autocompletion, errors/warnings etc. kunnen het leven een heel stuk makkelijker maken.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 26306 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:50:
.... Iemand met een HBO diploma communicatie & media design heeft bij mij geen voorkeur boven iemand zonder dat diploma maar met 4 jaar werkervaring....
Op zich ga ik hierin mee, maar alleen op het gebied van het 'html-en'. Op de HBO opleiding krijg je meer dan alleen (slecht) html onderwijs. Je krijgt daar ook juist vakken waar je in het veld niet zo heel snel mee te maken krijgt. Wanneer je dus een HBO-er voor je neus hebt, die in zijn eigen tijd zelf flink HTML heeft lopen bijspijkeren dan zal die imho sterk de voorkeur hebben boven een de diplomaloze met slechts 4 jaar ervaring.

Maar om eerlijk te zijn lijkt het me niet dat een HBO geschoold iemand op puur html-en zet. Daarbij denk ik eerder aan functies als interaction designer. Het daadwerkelijke html-en kun je dan door een goedkoper iemand laten doen. En als de HTML daadwerkelijk ingewikkelder wordt dat er echt HBO werk en denk niveau bij komt kijken dan zal ik daar sowieso een senior op zetten (dus geen schoolverlater).

• Mini Poeper
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-03-2019
IntToStr schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:42:
[...]

Ga alsjeblieft niet zo lowlevel aan de slag. Kleurcodes, autocompletion, errors/warnings etc. kunnen het leven een heel stuk makkelijker maken.
Hé! Ik schreef al dat ik een n00b was, heb een heel andere richting gestudeerd en is niet mijn dagelijkse bezigheid. Toch heb ik het voor elkaar gekregen!

• JJ Le Funk
  • Niet online
at TS: maak er een klein project van zodat je gemotiveerd raakt iets af te maken en tegelijkertijd de ontwikkeltaal te leren.

~

• Cartman!
  • Niet online
Maar er is gewoon een verschil tussen "voor elkaar krijgen" en het voor je werk doen. Ik kan ook wel een huis ontwerpen maar een architect doet dat met zeer grote kans net ff wat beter, georganiseerder en volgens de geldende eisen en standaarden.

• Bosmonster
Janoz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:56:
[...]

Maar om eerlijk te zijn lijkt het me niet dat een HBO geschoold iemand op puur html-en zet. Daarbij denk ik eerder aan functies als interaction designer. Het daadwerkelijke html-en kun je dan door een goedkoper iemand laten doen.
Dat zegt genoeg over hoe serieus jij denkt over frontend development (zie ook mijn eerdere comment).

Alleen al het feit dat je het hebt over 'html-en' laat mij de koude rillingen over de rug lopen. Al zal dat bij veel ICT bedrijven als niet meer dan dat gezien worden.

[Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 11:43]

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:46
Dat is best een leuk boek, ik heb het laatst ook voor mijn vriendin gekocht, die zich verder aan het verdiepen is op weboptimalisatie. Met name marketing dus, maar de basis kennen is wel essentieel om programmeurs aan te sturen om de verbeteringen door te voeren. Goed boek, snel duidelijk maar de beste tip is toch wel: klooi gewoon wat aan!

• MoietyMe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-09 10:12

MoietyMe

zij/haar

Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:26:
[...]
Vergeet ook niet dat er een wereld van verschil zit tussen frontend development en backend development. Veel bedrijven nemen deze functies samen, maar dan weet je direct hoe serieus ze frontend development nemen.
Erg jammer als je het mij vraagt. Veel vacatures op het internet staan dan ook voor een PHP/andere taal programmeur die ook HTML kan. Een vacature voor iemand die puur HTML/CSS/JS doet is bijna niet te vinden.

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 01:00
Good Fella schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:51:
[...]

Erg jammer als je het mij vraagt. Veel vacatures op het internet staan dan ook voor een PHP/andere taal programmeur die ook HTML kan. Een vacature voor iemand die puur HTML/CSS/JS doet is bijna niet te vinden.
Dat komt omdat er relatief veel kleine webbureaus zijn. Die zoeken naar mensen met meerdere disciplines.

Alleen de wat grotere bureaus hebben echt frontend ontwikkelaars zitten. De functie bestaat dus wel, al is het wat lastiger zoeken. Bij mijn laatste werkgever zitten nu volgens mij 2 dedicated frontend ontwikkelaars, en meerdere van mijn klanten hebben dedicated frontend ontwikkelaars. Er wordt dan wel van je verwacht dat je ook wel minstens je weg kan vinden in javascript ;).

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:42:
[...]

Dat zegt genoeg over hoe serieus jij denkt over frontend development (zie ook mijn eerdere comment).

Alleen al het feit dat je het hebt over 'html-en' laat mij de koude rillingen over de rug lopen. Al zal dat bij veel ICT bedrijven als niet meer dan dat gezien worden.
Ik heb het over 'html-en' tussen quotes omdat ik het een beetje een vreemde weerkzaamheid vind. IMHO heb je daar maar 3 varianten van:

1 - Als 'bijzaak' bij het maken van dynamische websites of -apps. In dat geval neem je geen html-er aan, maar een programeur (php-er bv).
2 - Specialistische clientside frontend development. Daar zou ik geen schoolverlater op willen zetten, maar iemand die zich al jaren gespecialiseert heeft in dit vakgebied.
3 - Het puur omzetten van een gemaakt ontwerp in een statische html site zie ik niet als een losse HBO functie.

Het is echter wel zo dat veel projecten denken dat ze in situatie 1 zitten, maar eigenlijk situatie 2 hebben (en ik denk ook dat jij daar op doelt in de laatste zin van je reactie).

• Bosmonster
Situatie 3 is juist waar een frontend developer bij komt kijken. De opleiding relevantie zie ik hier niet zo, waar het mij om gaat is de kwaliteit van de code, juist bij het omzetten van een ontwerp naar statische html/css/javascript. Dat is wat het merendeel van het werk van een frontend developer zal zijn. Kennis van en op hoogte blijven van de laatste technieken (html5/css3/etc en wanneer toe te passen), progressive enhancement, toegankelijkheid, semantiek, mogelijkheid dynamische controls te ontwikkelen, kennis van verschillende browser rendering en -quirks, webrichtlijnen, etc, is waar het daar om draait.

Het is mij dus niet duidelijk wat voor jou het verschil is tussen 2 en 3.

Daarnaast het feit dat het voor sommige bedrijven een 'bijzaak' is, zoals je bij 1 beschrijft, is waar ik me aan stoor. Kwaliteit van je frontend hoort nooit bijzaak te zijn. Dat is namelijk waar je gebruikers mee gaan werken. Vaak speelt interaction design en grafisch design een net zo kleine rol in die gevallen en dat vergroot de problematiek.

[Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 13:38]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bosmonster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:30:
Situatie 3 is juist waar een frontend developer bij komt kijken. De opleiding relevantie zie ik hier niet zo, waar het mij om gaat is de kwaliteit van de code, juist bij het omzetten van een ontwerp naar statische html/css/javascript. Dat is wat het merendeel van het werk van een frontend developer zal zijn. Kennis van en op hoogte blijven van de laatste technieken (html5/css3/etc en wanneer toe te passen), progressive enhancement, toegankelijkheid, semantiek, mogelijkheid dynamische controls te ontwikkelen, kennis van verschillende browser rendering en -quirks, webrichtlijnen, etc, is waar het daar om draait.

Het is mij dus niet duidelijk wat voor jou het verschil is tussen 2 en 3.
Een beetje kennis van semantiek en css is genoeg voor 3. Zodra (de nieuwe mogelijkheden van) HTML5 daadwerkelijk van belang wordt zit je eerder in categorie 2. Dynamische controls horen niet op statische sites en een statische site is een stuk simpeler in meerdere browsers te testen dan een webapplicatie.

Maar net zo als je niet voor elke applicatie perse een aparte architect nodig hebt, heb je ook niet voor elke website opdracht een (speciaal daarin gespecialiseerde HBO niveau) frontend developer nodig.
Daarnaast het feit dat het voor sommige bedrijven een 'bijzaak' is, zoals je bij 1 beschrijft, is waar ik me aan stoor. Kwaliteit van je frontend hoort nooit bijzaak te zijn. Dat is namelijk waar je gebruikers mee gaan werken. Vaak speelt interaction design en grafisch design een net zo kleine rol in die gevallen en dat vergroot de problematiek.
Ik weet precies wat je bedoeld. Vandaar ook mijn laatste opmerking. Er zijn echter legio (vooral intranet) toepassingen waarbij het aantrekken van een frontend designer complete overkill is. Ik ben het echter wel met je eens dat dat er in de praktijk te vaak wordt gedacht dat situatie 1 voldoende is terwijl ze toch echt in situatie 2 zitten.

• Bosmonster
Janoz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:37:
[...]

Een beetje kennis van semantiek en css is genoeg voor 3.
Hier was je me kwijt. Je vergeet namelijk alle andere dingen die ik noemde. Daarnaast is 'een beetje kennis' niet voldoende om een site goed te maken. Tuurlijk is de ene site de andere niet en sommige projecten zijn een stuk eenvoudiger dan anderen. De ene kun je eerder een junior op zetten en voor de ander heb je liever een senior. Dat neemt echter niet weg dat het kwaliteitsniveau van het resultaat niet zou mogen verschillen.

Denk niet dat we het hierover eens gaan worden, aangezien jij blijkbaar een compleet andere visie hebt over wat een kwalitatief goede frontend is dan ik.
Er zijn echter legio (vooral intranet) toepassingen waarbij het aantrekken van een frontend designer complete overkill is.
En dat is een van de redenen waarom bedrijven vastzitten aan antieke Internet Explorer versies. Doordat de frontend door frontend-prutsers (lees: voornamelijk backenders) in elkaar is gezet voor 1 enkele browser. Want die frontend developer was 'complete overkill'. Al helpt de bagger die Microsoft-software op dat vlak produceert ook niet heel erg. Maar daarom lopen de goede frontend developers ook met een grote boog om producten als Sharepoint heen (en heb je een vicieuze cirkel).

Daarnaast heb jij het over een frontend 'designer'. Neem even aan dat je een developer bedoelt, aangezien daar de discussie over gaat :)

[Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2010 15:05]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je al die andere dingen voor je project daadwerkelijk nodig hebt zit je al in categorie 2. Ik kan me niet voorstellen dat je een echte frontend professional (HBO niveau) warm kunt krijgen voor de spreekwooordelijke statische folder op internet.

Maar elke niet frontend ontwikkelaar is toch niet automatisch een prutser? Het klopt dat er veel rotzooi is, maar dat zie je overal. Gepruts met de frontend is echter vaak een stuk zichtbaarder. Een niet in firefox werkende site ziet elke willekeurige gebruiker gelijk terwijl een sql of xss injectie detecteren al weer wat specialistischere kennis vereist.

Zodra je een meer professioneel ingestelde ontwikkelaar hebt dan zal deze ook moeten kunnen onderkennen wanneer zijn eigen frontend kennis niet meer toereikend is en het project dus van categorie 1 naar categorie 2 gaat.

• Bosmonster
Denk dat er een groot verschil zit in het vakgebied waarin wij verkeren. In de online communicatie is iedere website een frontend-klus.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Klopt. Jij zit vermoedelijk in het gebied waar enkel categorie 2 voorkomt. Ik zit meer in het gebied waar ik (al dan niet onderschatte) categorie 1 en categorie 2 tegen kom.

• Pablo11392
Jongens jongens, het is hier geen discussie topic eh :+ Bedankt voor de vele reacties in ieder geval. Ik moet ze nog even rustig aan allemaal doorlezen, want 55 comments maak je niet veel mee in je leven, hehe :9 En dan flink de kop in de boeken steken (of in dit geval internet).

• MueR
  • Laatst online: 24-09 17:44

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

pablo11392 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:37:
Jongens jongens, het is hier geen discussie topic eh :+
Ik denk dat wij moderators dat wel uitmaken. Dit is immers een discussieforum.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Pablo11392
MueR schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat wij moderators dat wel uitmaken. Dit is immers een discussieforum.
Ow...sorry hoor het was maar een sarcastisch bedoeld , omdat het nu meer een andere kant op uit draaide dan mijn originele vraag... :| Maarja lekkah boeiah.

• Copyman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:00

Copyman

Dode muis

Om terug te komen op de vraag van pablo11392, lees deze stof een door: http://www.opera.com/developer/wsc/

Een prima basis, ook voor de beginnende frontend ontwikkelaar.

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• MoietyMe
  • Laatst online: 21-09 10:12

MoietyMe

zij/haar

@Janoz: ben al vanaf mijn 12e bezig met het maken van websites en het ontdekken van HTML en CSS. Ik heb inmiddels zo'n 4 jaar werkervaring als front-end web developer en was ook niet van plan om daar verandering in te brengen. Ik bij aardig wat bedrijven de html gezien die door back-end developers in elkaar was gedraaid en dat was in geen van de gevallen mooi/netjes. Als ik naar oude websites van mijn huidige werkgever kijk dan denk ik altijd:"Waarom is daar nooit eerder wat aan gedaan?".

Het antwoord is makkelijk, back-end developers kijken in de laatste IE en misschien Firefox en denken dat het dan overal wel zal werken. Het is niet dat het ze niets scheelt, maar vaak dat ze niet weten waar de verschillen precies zitten. Ik zal ook niet elk foutje van IE weten, maar ik heb inmiddels al wel een aardige lijst in mijn hoofd. Ik weet wat de verschillen zijn tussen de rendering in IE6, IE7, IE8, Firefox, Safari, Opera, etc. Een back-end developer weet dat niet. Gewoon omdat het niet zijn hoofdbezigheid is. Net zoals dat ik nooit alle handige manieren en functies van PHP zal weten omdat het niet mijn hoofdbezigheid is. Dat ik het enigszins kan en er een website dynamisch mee kan maken wil niet zeggen dat dan ook goed gebeurd.

Naast mij werken er nog 9 andere mensen bij mijn werkgever. Daarvan doet nog één persoon puur en alleen front-end web development (partime). Bij ons is dus 1/5e van het team front-end developer. Wij doen de hele dag ook niks anders dan het omtoveren van PSD's in mooi, semantische en correcte HTML en CSS. Vervolgens testen wij deze statische pagina's tot er geen foutje meer in zit. Dan gaan ze naar de back-end developers en testen wij het daarna nog een keer om te zorgen dat er bij het back-end proces geen dingen verkeerd zijn gegaan.

Persoonlijk vind ik dit ook de beste methode. Bedrijven zouden een beter besef moeten hebben van het belang van correcte en semantisch goede HTML en CSS. Front-end development is voor mijn gevoel bij een hoop bedrijven een ondergeschoven kindje wat wordt gedaan door mensen die zich beter op programmeren kunnen richten.

• Pablo11392
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren? Dus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:23
Om eerst een andere MBO studie te doen om je voor te bereiden op een multimedia HBO opleiding is wat extreem ja, daar verknoei je uiteindelijk alleen maar tijd en geld mee terwijl HTML en CSS uiteindelijk slechts gereedschappen zijn die je leert door ze simpelweg toe te passen. Als ik jou was zou ik gewoon de "Learn HTML" en "Learn CSS" tutorials op www.w3schools.com doorlopen en zo gewoon bezig te gaan met websites maken. Dan vorm je voor je zelf een beeld van wat alles inhoud. Daarna zou je eens aan php en javascript kunnen ruiken om te weten wat dat inhoud. Bouw voor je zelf een website (maak bijvoorbeeld via www.one.com een domeinnaam inclusief webspace en alles) en je komt alles wel tegen wat je moet leren.

• Hiroj
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:29
Eigenlijk zijn er discussies gaande waar de TS eigenlijk (nog) geen interesse in moet tonen.
Dingen zoals PHP, JS en noem het maar op is nog niet iets waar hij zich in moet verdiepen.

Wat mij het beste voor jou lijkt, is dat je een simpel portfolio ontwikkeld. Op deze portfolio plaatst jij wie je bent, wat je doet en wat je hobby's zijn. Daarbij maak je naast tekst ook gebruik van afbeeldingen. En zoals je misschien wel meer hebt gelezen, hiervoor hoef je niet per se een website te kopen. Je kunt het gewoon lokaal testen (zolang het bij HTML en CSS blijft). Ga je dingen zoals PHP leren, dan zou je moeten kijken naar programma's zoals XAMPP en WAMP.

Via websites zoals w3schools.com kun je de basis met gemak leren kennen. Als je eenmaal de basis van HTML redelijk goed kent, kun je beginnen met CSS2.0.

Persoonlijk zou ik me eigen niet verdiepen in programmeertalen zoals PHP, ASP, ASP.NET, JSP, vanwege je opleiding. Je kunt het natuurlijk altijd wel doen als hobby of als extra aanvulling op je CV.

Voor wat betreft de keuze HTML5? Ja, dat kun je doen. Echter raad ik je aan om HTML4 te gebruiken. HTML5 is nog niet dusdanig in gebruik, dat wij hier alle elementen van kunnen gebruiken. Zo zou je bijvoorbeeld de video en audio tags nog niet gebruiken om geluid en film aan je bezoekers te tonen. Wel is het leuk om hier wat mee te experimenteren. CSS3 kun je overigens wel al redelijk goed doorvoeren.

• Cartman!
  • Niet online
pablo11392 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:07:
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren?
Ga eerst voor jezelf na wat je wilt, design of development. Het zijn echt andere disciplines. Binnen development heb je dan nog backend en dus frontend.
Dus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P
MBO kan ik weinig over zeggen, ik kom van t HBO zelf. Daar was het iig. zo dat we een introductie kregen in talen en programma's en dat je daarna n opdracht krijgt "maak zus en zo" en hoe jij dat dan gaat doen moet je lekker zelf uitzoeken. Velen zijn daar ook afgehaakt en hadden een onbevredigend resultaat omdat ze zelf geen inzet hadden het echt vanuit zichzelf te leren. Vraag jezelf dus af of je de discipline kan opbrengen door zelf voor t uiterste te gaan en ook in je vrije uurtjes lekker gaat ontwikkelen of dat je dit alleen tijdens schooluren wilt doen. De denkwijze achter programmeren kun je wel (deels) geleerd krijgen op school maar daarmee heb je nog geen werkende applicatie op je schermpje staan ;) Het meeste leer je gewoon van alles te doen en uit te proberen.

• woutertjuh88
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:49
Bestaat er ook nog zoiets als een studie die je alles leert op het gebied van website designen en programeren? Dus waarin html, CSS , flash etc in voorkomt? Misschien is het handig als ik eerst een vooropleiding doe in MBO en dan misschien later doorstroom naar het HBO ofzo. dat ik alle kennis al heb. Of is dat een beetje te extreem:P
MBO: Vormgeving(niv. 4) / DTP(design, niv. 2+3), MediaTechnologie(Web, servers, netwerken, PDF workflows, niv. 4)

Zelf volg ik de opleiding Mediatechnologie op het Deltion in Zwolle.
http://www.deltion.nl/jon...01/12501/mediatechnologie

-

• Caelorum
woutertjuh88 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:26:
[...]MBO: Vormgeving(niv. 4) / DTP(design, niv. 2+3), MediaTechnologie(Web, servers, netwerken, PDF workflows, niv. 4)

Zelf volg ik de opleiding Mediatechnologie op het Deltion in Zwolle.
http://www.deltion.nl/jon...01/12501/mediatechnologie
Bij HBO opleidingen zit je dan te denken aan "communicatie en multimedia design", maar volgens mij had de TS al een opleiding gevonden.

Ben het eens met Hiroj en Cartman!, zorg eerst dat je HTML en CSS leert en ga dan pas kijken naar javascript en dingen als php/c#/vb.net. Maak gewoon een leuke statische portfolio en dan kan je achteraf nog wel een bezoekersteller enzo inbouwen.

• Bosmonster
Zoals al een aantal maal gezegd in dit topic: Er is geen enkele opleiding die je die details gaat leren. Opleidingen zijn voornamelijk algemeen gericht. Er wordt eigen inzet verwacht om je te verdiepen in de concrete technieken die je interessant vindt. Ze kunnen namelijk moeilijk alle 800 mogelijke talen gaan leren.

Soms heb je een module html of een module Java oid, maar dat is dan maar puur introductie om te laten zien wat er mogelijk is en niet bedoeld op je alle ins en outs te leren. Dat zul je vervolgens zelf moeten doen.

[Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 01-10-2010 10:02]

• NiteSpeed
  • Laatst online: 26-05 14:14
Het is heel simpel:

Begin met je portfolio.

Pak een schetsboek en ga flink schetsen. Bedenk jezelf wat je op de site wil zetten. Na het schetsen van de pagina's en elementen begin je met Photoshop. Maak je design af in Photoshop. Als je dit het leukste gedeelte vond, welkom in de wereld van designers.

Stap 2, leer HTML en CSS. Of je nou HTML4, HTML5 of XHTML pakt, whatever. Zoveel verschilt het niet op elementair niveau :+. Je zal in ieder geval snappen hoe de DOM-structuur werkt. Besef dat HTML alleen gebruikt wordt om content op een pagina te zetten.

Gebruik vervolgens CSS om de pagina op te maken. In CSS komt alleen stijl, dat doe je dus niet in de HTML. Er zijn genoeg tutorials die uitleggen hoe je een PSD omzet in een HTML/CSS pagina. Google maar eventjes.

Vond je dit het leukste? Dan is development meer iets voor jou ;).

Ter voorbereiding op dynamisch programmeren (nog voor je JavaScript of PHP gaat oefenen) zou ik je aanraden om met Processing.org te spelen. Je kan de software gratis downloaden, en in ongeveer 8 regeltjes heb je al een mooie 'applicatie'. Het mooie van Processing is het feit dat je programmeert, maar het visueel direct terugziet. Je ZIET wat je schrijft, en dat is heel wat anders bij PHP en JavaScript waar je een goed idee moet hebben van je gewenste resultaat voor je iets leuks kan schrijven.

• Pablo11392
Mooie uitleg Nitespeed :) Maar ik denk dat als ik meteen ga schetsen en dan pas html ga leren dat er nog wel wat tijd in zit voordat ik mn portfolio gemaakt hebt. Morgen ga ik de hele zaterdag ( en zondag ook waarschijnlijk) photoshoppen en html'en totdat ik er bij neer val!

• Pablo11392
Ik heb nu het boek binnen HTML en CSS de basis ,waaruit ik aan het leren ben. Hierin wordt wel xhtml 1.0 strict gebruikt. Dit staat vrijwel gelijk aan html 4.0 toch? tevens wordt mij verteld dat ik alles in kladblok moet invoeren, maar de meeste vinden dit erg primitief. Wat is een goed alternatief? Dreamweaver zeker niet, omdat dat dan te makkelijk is?

• sleeplift
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 29-03 16:25
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:49:
tevens wordt mij verteld dat ik alles in kladblok moet invoeren, maar de meeste vinden dit erg primitief. Wat is een goed alternatief? Dreamweaver zeker niet, omdat dat dan te makkelijk is?
Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:27:

• Pablo11392
Bedankt... Ik wist dat er ergens in dit topic iemand dat had neergezet, maar kon het even niet vinden O-)

Is er nou ook een manier om snel dingen al <p> </p> in te voeren? Nu zit ik steeds zo van, uhm shift + , (komma) = < (vishaak) en dan vergeet ik weer die / (slash) op het eind.

[Voor 28% gewijzigd door Pablo11392 op 02-10-2010 12:26]

• Caelorum
Er zijn wel editors die automatisch de endtag neerzetten als je de openingtag intypt. Zoek gewoon naar een goede HTML/CSS/javascript editor welke geen WYSIWYG heeft, daar leer je namelijk, IMO, het meest van. Als je het jezelf makkelijk wilt maken neem je er ook nog eens een welke een soort van intellisense heeft.

• Gamebuster
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:17:
[...]

Bedankt... Ik wist dat er ergens in dit topic iemand dat had neergezet, maar kon het even niet vinden O-)

Is er nou ook een manier om snel dingen al <p> </p> in te voeren? Nu zit ik steeds zo van, uhm shift + , (komma) = < (vishaak) en dan vergeet ik weer die / (slash) op het eind.
Dat leer je vanzelf snel aan.

• JohnBQ
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 19:52
Je zou eens kunnen kijken bij de Fontys ICT opleiding (hbo).http://www.fontys.nl/voor...ifferentiaties.74702.aspx

@onder: er is een reden dat links klikbaar zijn. Ik post dan ook geen betoog maar een link naar een stukje informatie over een opleiding die wellicht aansluit op zijn wensen. Uitzoeken in hoeverre dat zo is mag TS zelf doen, als hij dat wil. Dat kan iedereen namelijk het best zelf doen. Wellicht dat deze wel aansluit. Maar inderdaad, mijn post kon uitgebreider.

Onderbouwing.. komt 'ie:

De opleiding bestaat uit meerdere studieroutes, waaronder media design. Nog in het eerste jaar komen bij media design html, css, flash en php aan bod. Maar ook bijvoorbeeld fotografie en tekenen.

[Voor 32% gewijzigd door JohnBQ op 02-10-2010 14:29]

• Cartman!
  • Niet online
Of bij Saxion, of bij InHolland of bij...

We leggen de TS net uit dat een opleiding niet precies behandelt wat hij wil, het topic lezen wil weleens helpen. Je onderbouwing is ook ... oh wacht, die is er niet :{

• Boelie-Boelie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Hier staat vast een leuke html-editor bij: Wikipedia: Comparison of HTML editors

En nog wat dingetjes rechtzetten in het topic:
  • Eerder in dit topic werd Dreamweaver afgeraden om te gebruiken als html-editor. Ik begrijp de bezwaren wel: het is voor beginners erg verleidelijk om de ingebouwde functionaliteiten te gebruiken (die toen nog brakke code produceerde) en te vertrouwen op de preview-functie i.p.v. zelf code te schrijven en te testen in echte browsers. Ik zou DW daar idd niet voor gebruiken (alhoewel het in recente versies echt wel aardige code produceert), maar er is al enige jaren echt geen reden om DW af te zeiken. Code schrijven gaat geweldig; de ftp-functionaliteit is ook erg handig. DW zeker een geweldige en gebruiksvriendelijke editor. Wel zijn er denk ik alternatieven die hetzelfde kunnen voor een beter prijsje.
  • Ondanks dat w3schools in dit topic vaak wordt genoemd, is het zeker geen goeie manier om html of css te leren. Het is slechts handig als naslagwerk. Je leert er namelijk niet werken volgens webstandaarden (=hoe je zou moeten werken), ook al suggereert men dat wel (door W3 erbij te zetten, refererend naar de webstandaardenorganisatie W3C). Enkele voorbeelden van hoe slecht de tutorials daar zijn, staan in Boelie-Boelie in "Wat en hoe leert de beginner het best ?".
    Het boek dat je hebt aangeschaft, is een veel betere manier om het te leren; de andere boeken in dit topic ook.

Cogito ergo dubito

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:36

MsG

Forumzwerver

Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:27:
Eerste wat je moet doen; dreamweaver dumpen.
Pak een editor waarin je zelf het spul moet bouwen (en dus niet me designviews e.d. gaat werken). Scriptjes aan elkaar knopen kan iedereen wel, maar snappen hoe het in elkaar zit is een stapje verder.

Begin eerst met de basisHTML, zodra je iets met web gaat doen komt HTML wel om de hoek kijken, dus het is handig dat te snappen (en ook nette code te kunnen schrijven). Dus geen framesets, of tabellen gebruiken voor de opmaak etc.
Als je dat kunt, ga dan eens met scripts aan de slag (javascript voor clientside, php voor serverside). Flash is een logisch vervolg (actionscript dat in flash zit lijkt veel op javascript).

Dreamweaver gebruiken is niet inherent aan WYSIWYG. Als je iets zoekt wat een beetje goede integratie heeft met FTP en dergelijke kom je er al gauw bij uit. Ik heb Notepad++ een poos gebruikt icm een FTP extensie, maar het werkte imo toch lang niet zo lekker.

Ik doe ook CMD (@ Hanze, niet geweldig imo) maar raad je aan om je eerst de vraag te stellen of je de ontwerpkant van websites ook echt kan, dus echt mooi en kwalitatief vormgeven. Kan je dat niet, dan gewoon een leuk ontwerp downloaden, van bijvoorbeeld www.good-tutorials.com. En ga die omzetten naar HTML in combinatie met CSS. Probeer de elementen logisch en gestructureerd op te bouwen. En ook kijken hoe je de afbeeldingen niet onnodig groot maakt.

Bij de opleiding CMD is mijn ervaring dat je overal wat aan snuffelt, maar niet echt compleet iets geleerd krijgt. Dat is je eigen taak naast de studie, wil je wat kunnen aan het eind.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik zie CMD (op de NHL) als ondersteuning van mijn eigen ontwikkeling en niet zozeer als mijn ontwikkeling zelf. Je leert er veel over samenwerken, teamverband en ook zit er een management gedeelte aanvast. Je doet een jaar stage waar je connecties kan opbouwen en je eigen portfolio kan verbeteren. Het draait uiteindelijk meer om je portfolio dan om je diploma.

• Pablo11392
Zo te horen heb je bij CMD al veel kennis nodig van te voren, aangezien ik overal lees dat ze je niet echt een specifiek onderdeel aanleren, maar dus van alles een beetje. Thuis doorgaan in de vrije uurtjes zou ik dan wel doen, maar ik heb het gevoel dat ik een achterstand op de rest krijg. Aangezien mijn teken skills niet super zijn en met photoshop ook nog lerende ben. Waarom ik dan de creatieve kant kies? Tja... het trekt mij toch wel op de een of andere manier. Een andere opleiding vinden zou echt een drama worden, aangezien ik dan echt totaal niét weet wat ik zou moeten kiezen. Ik ben blij dat ik hierin mijn draai kan vinden.

Mij lijkt het ontwerpen van websites wel stoer, maarja of het ontwerpen gaat lukken, dat laat ik nog even op zich wachten. Ik ga nu eerst verder met het html en css leren. Het is natuurlijk wel vereist dat je kan "designen" anders heb je er nog geen ruk aan :P dat snap ik ook wel. Misschien dat de Fontys school wel beter is om mee te beginnen.

In iedergeval ga ik weer snel verder met mn lessen van Andree Hollander :)

• Caelorum
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:35:
Zo te horen heb je bij CMD al veel kennis nodig van te voren, aangezien ik overal lees dat ze je niet echt een specifiek onderdeel aanleren, maar dus van alles een beetje.
Het klopt dat ze het vrijwel globaal en basaal houden, maar dat betekent alleen dat je naast de lessen ook echt wat zelf moet gaan doen. Dat wil zeggen wat je tijdens de lessen leert, moet je buiten de lessen om zelf in praktijk brengen. Dit is niet moeilijk en betekend alleen dat je ook echt werkt voor je studiepunten! :P
Daarnaast zul je zien dat er veel mensen die opleidingen binnenstromen waarvan je je kunt afvragen of ze de beschrijving hebben gelezen of eigenlijk wel ooit een computer hebben aangeraakt. Een leerachterstand is dan dus ook vrijwel onmogelijk.

• Pablo11392
Maar alle informatie die je in de lessen vergaart, welke je dan thuis verder moet gaan oefenen, is dan zegmaar je huiswerk? Of heb je daarnaast ook nog een berg aan huiswerk liggen? :P

• Caelorum
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:01:
Maar alle informatie die je in de lessen vergaart, welke je dan thuis verder moet gaan oefenen, is dan zegmaar je huiswerk? Of heb je daarnaast ook nog een berg aan huiswerk liggen? :P
Ik kan niet voor iedereen en alle opleidingen spreken. De werkdruk verschilt nogal wat van opleiding tot opleiding en van persoon tot persoon. Ik kan je alleen maar aanraden om lekker vooruit te werken wanneer dat kan en anders zelf dingen te maken, wanneer je eens niets te doen hebt.
Probeer gewoon alvast te wennen aan een volledige werkweek werken, want dat zal echt niet minder worden na je studie.
Eigenlijk moet je het zo zien nu is je kans (en heb je de tijd) om jezelf vrijelijk te ontwikkelen en erachter te komen wat je nu echt wilt gaan doen, want, met wat pech, wanneer je eenmaal werkt zal je werkgever dit voor minstens 40uur per week gaan bepalen voor jou.

• Cartman!
  • Niet online
Dat uitzoeken van hoe je wat gebruikt en hoe de talen zelf verder werken is geen huiswerk, dat is eigen inzet. Je huiswerk is bijv. "maak een website die zus en zo kan" en hoe jij dat invult is je eigen pakkie aan. Zo werkt het bij mij tenminste en neem aan dat dit nog steeds zo is. Daar zie je ook het grote verschil ontstaan tussen degenen die iets gaan bereiken en degenen die een paar jaar later weer gaan vakkenvullen bij wijze van, ook uit eigen ervaring overigens.

Je zegt net alleen echter dat je een creatieve kant kiest door dit te willen, maar dan heb je enkele adviezen hier nog niet goed bestudeerd. Je hebt webdesign, dat is creatief... en webdevelopment, dat heeft vaak weinig met creativiteit te maken omdat je dan de ontwerpen al aangeleverd krijgt. Iemand die beiden supergoed kan zie je maar zelden. Ga dus eerst eens goed bedenken of je wilt gaan ontwerpen of wil gaan coden.

Msg vat de multimedia-opleidingen goed samen, het is snuffelen aan alles en tussentijd kies je een eigen richting waarin je gaat specialiseren en dat doe je voornamelijk thuis in je vrije tijd. Ik kan het je aanraden want het is erg leuk ;)

• Pablo11392
Cartman! schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:27:
[...]

Dat uitzoeken van hoe je wat gebruikt en hoe de talen zelf verder werken is geen huiswerk, dat is eigen inzet. Je huiswerk is bijv. "maak een website die zus en zo kan" en hoe jij dat invult is je eigen pakkie aan. Zo werkt het bij mij tenminste en neem aan dat dit nog steeds zo is. Daar zie je ook het grote verschil ontstaan tussen degenen die iets gaan bereiken en degenen die een paar jaar later weer gaan vakkenvullen bij wijze van, ook uit eigen ervaring overigens.

Je zegt net alleen echter dat je een creatieve kant kiest door dit te willen, maar dan heb je enkele adviezen hier nog niet goed bestudeerd. Je hebt webdesign, dat is creatief... en webdevelopment, dat heeft vaak weinig met creativiteit te maken omdat je dan de ontwerpen al aangeleverd krijgt. Iemand die beiden supergoed kan zie je maar zelden. Ga dus eerst eens goed bedenken of je wilt gaan ontwerpen of wil gaan coden.

Msg vat de multimedia-opleidingen goed samen, het is snuffelen aan alles en tussentijd kies je een eigen richting waarin je gaat specialiseren en dat doe je voornamelijk thuis in je vrije tijd. Ik kan het je aanraden want het is erg leuk ;)
En daar ben ik dus nog niet echt achter, welke kant ik nu precies op wil. Ik ga nu flink "aankloten" om het maar even zo te zeggen om dit uit te gaan vogelen. Bedankt voor je reactie ieder geval 8)

• JohnBQ
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 19:52
pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:48:
[...]

En daar ben ik dus nog niet echt achter, welke kant ik nu precies op wil. Ik ga nu flink "aankloten" om het maar even zo te zeggen om dit uit te gaan vogelen. Bedankt voor je reactie ieder geval 8)
In dat geval kom ik toch weer terug met het advies Fontys ICT eens te bekijken. Lijk wel een recruiter :D

Wat je daar namelijk hebt in het eerste jaar is dat je 'overal' (de studieroutes) een beetje kennis mee maakt waarna je zelf je verdere richting gaat kiezen. Vooral het begin van het eerste jaar is heel erg basis maar je merkt wel goed wat je ligt. Er zit een groot aantal mensen die 'iets met computers' wouden maar niet wisten wat, waarbij in het eerste jaar de keuze vrijwel vanzelf werd gemaakt.

Volgens mij gebeurd het leren ook een stuk meer op school dan thuis vergeleken met wat ik hier boven zo langs zie komen, dat zou ik echter niet met volle zekerheid durven zeggen.

• Bosmonster
Alleen heb je dan een probleem als je besluit vormgever te worden :P

Ow volgens Fontys valt design ook onder ICT :+

[Voor 44% gewijzigd door Bosmonster op 02-10-2010 19:25]

• Cartman!
  • Niet online
Een heel schooljaar weggooien om je studieroute te bepalen lijkt me extreem zonde van je tijd en je studiegeld. Als je zelf een beetje onderzoekt wat de richtingen inhouden kun je dat best zelf thuis al bepalen.

@Bosmonster alles waarbij een computer komt kijken is toch ICT? :{

• MsG

MsG

Forumzwerver

pablo11392 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:35:
Zo te horen heb je bij CMD al veel kennis nodig van te voren, aangezien ik overal lees dat ze je niet echt een specifiek onderdeel aanleren, maar dus van alles een beetje. Thuis doorgaan in de vrije uurtjes zou ik dan wel doen, maar ik heb het gevoel dat ik een achterstand op de rest krijg. Aangezien mijn teken skills niet super zijn en met photoshop ook nog lerende ben. Waarom ik dan de creatieve kant kies? Tja... het trekt mij toch wel op de een of andere manier. Een andere opleiding vinden zou echt een drama worden, aangezien ik dan echt totaal niét weet wat ik zou moeten kiezen. Ik ben blij dat ik hierin mijn draai kan vinden.

Mij lijkt het ontwerpen van websites wel stoer, maarja of het ontwerpen gaat lukken, dat laat ik nog even op zich wachten. Ik ga nu eerst verder met het html en css leren. Het is natuurlijk wel vereist dat je kan "designen" anders heb je er nog geen ruk aan :P dat snap ik ook wel. Misschien dat de Fontys school wel beter is om mee te beginnen.

In iedergeval ga ik weer snel verder met mn lessen van Andree Hollander :)
Kennis was bij ons niet vereist, alleen kun je opdrachten soms beter afwerken met voorkennis. In onze projectgroep leunden bepaalde projecten bijvoorbeeld veel op iemand die PHP kon bijvoorbeeld. De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat. Helaas schort het bij ons dan weer aan echte management-achtige dingen, los van Prince2 en Scrum-methodieken, waardoor ik soms een beetje twijfels heb aan de bestaansrechten van deze opleidingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mijn ervaring met opleidingen is dat ze niet genoeg huiswerk geven. Je moet jezelf bezig houden met hobbyprojecten en dergelijke buiten je opleiding om, anders zul je je nooit onderscheiden van de grijze massa die ook bezig is met jouw vakgebied. Een paar oud-klasgenoten van mij zetten na schooltijd nooit hun computer aan. Die hebben het niet ver geschopt in de opleiding. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bosmonster
Cartman! schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:16:

@Bosmonster alles waarbij een computer komt kijken is toch ICT? :{
Nee, alle technologie die met informatie en communicatie te maken heeft :+

Een design- of reclamebureau is over het algemeen niet echt een ICT-bedrijf :P Je kunt als designer wel bij een ICT bedrijf werken natuurlijk, maar ik vind het geen ICT-vak.

Maar ze wilden bij fontys waarschijnlijk een makkelijke noemer, of belangrijker, niet beinvloed worden door de beperking in aantal opleidingen. Dan maken ze dus X varianten op dezelfde opleiding, want dat mag wel, dat is redelijk gebruikelijk. Krijg je soms wel een beetje rare combinaties van en de opleidingen zijn ook vaak nogal algemeen, aangezien een variant betekent dat maximaal 40% van de opleiding af mag wijken.

Maar goed, maakt ook niet zoveel uit. Want met deze opleidingen geldt weer hetzelfde als alle andere: Het is slechts een basisopleiding. Je zult echt zelf inzet moeten tonen, ook in je eigen tijd, om je interesses na te streven.

[Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 03-10-2010 23:16]

• Cartman!
  • Niet online
MsG schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:48:
[...]
De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat. Helaas schort het bij ons dan weer aan echte management-achtige dingen, los van Prince2 en Scrum-methodieken, waardoor ik soms een beetje twijfels heb aan de bestaansrechten van deze opleidingen.
Ja :Z Dat is de bedoeling maar het bedrijfsleven heeft niks aan 100 managers op 10 productiemensen, dat is andersom. En je krijgt er een zware dobber aan als manager als je niet begrijpt waar je mensen t over hebben. Ik heb t bij ons vaak genoeg gezien, die managers redden t niet omdat ze simpelweg niet kunnen bijhouden waar iedereen t over heeft. De managers die het wel begrijpen hebben zelf daadwerkelijk interesse en ook weer die inzet om zelf af en toe te prutsen met code.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Cartman! schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:45:
[...]

Ja :Z Dat is de bedoeling maar het bedrijfsleven heeft niks aan 100 managers op 10 productiemensen, dat is andersom.
Dat klopt
En je krijgt er een zware dobber aan als manager als je niet begrijpt waar je mensen t over hebben. Ik heb t bij ons vaak genoeg gezien, die managers redden t niet omdat ze simpelweg niet kunnen bijhouden waar iedereen t over heeft.
Dat klopt niet helemaal. Wat voor een goede manager van belang is, is niet dat hij exact begrijpt wat iedereen onder hem aan het doen is, maar dat hij kan vertrouwen op wat de mensen onder hem doen en daarbij moet degene onder hem ook vertrouwen in de manager hebben.

Wanneer je manager aan je vraagt hoe lang iets gaat duren, en jij zegt dat het 2 dagen duurt en je manager zegt vervolgens dat je het in 1 dag moet doen, dan heb je een slechte manager. Wat die manager zou moeten doen is je niet meer lastig vallen zodat je die taak zo snel mogelijk op kan pakken en vervolgens de impact in de planning doornemen en vervolgens naar het poppetje boven hem communiceren welke dingen langer gaan duren of niet meer gaan lukken.

Heel plat gezegd loopt bij een goed manager loopt de stront naar boven ipv beneden. Het enige wat je daarbij nodig hebt is wederzijds vertrouwen tussen de project medewerker en de project manager.
De managers die het wel begrijpen hebben zelf daadwerkelijk interesse en ook weer die inzet om zelf af en toe te prutsen met code.
Maar daar is een te grote valkuil. De kans is groot dat de manager zich teveel met de inhoud gaat bemoeien. De project medewerker zullen zich wel meer begrepen voelen, maar dat gaat tenkoste van de daadwerkelijke projectmanagement taken. Dergelijke mensen kun je beter inzetten als lead developer dan als manager.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Cartman! schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:45:
[...]

Ja :Z Dat is de bedoeling maar het bedrijfsleven heeft niks aan 100 managers op 10 productiemensen, dat is andersom. En je krijgt er een zware dobber aan als manager als je niet begrijpt waar je mensen t over hebben. Ik heb t bij ons vaak genoeg gezien, die managers redden t niet omdat ze simpelweg niet kunnen bijhouden waar iedereen t over heeft. De managers die het wel begrijpen hebben zelf daadwerkelijk interesse en ook weer die inzet om zelf af en toe te prutsen met code.
Mijn punt is, is dat dat wel degelijk de insteek is. Daarom snuffel je overal maar wat aan. Wil je echt zelf concreet iets binnen een dergelijk proces qua "handwerk" dan kan je beter een dedicated opleiding daarvoor doen. Als in grafisch vormgever, webdesign, ICT, of iets met Flash.

• Bosmonster
MsG schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:48:
[...]

De essentie van de CMD-opleidingen is voorzover ik weet ook niet dat je uiteindelijk zelf al die technische dingetjes doet, daar heb je MBO'ers voor. Maar dat je het in banen leid en weet waar je over praat.
Onzin. CMD is juist een opleiding voor ontwikkelaars en designers. Tuurlijk kun je ook PM worden ofzo, maar het is niet zo dat alles maar gedaan wordt door MBO'ers. Over het algemeen komen van de MBO niet echt top-developers en designers. Daarvoor heb je toch het liefst HBO- en WO-ers.

[Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 04-10-2010 11:26]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb dan toch echt liever van een dedicated grafische opleiding dan iemand van een "alles een beetje" CMD-opleiding. Bij ons op de opleiding zie je een paar uitblinkers in grafisch vormgeven en voor de rest dat typische CMD-achtige "net niet" ontwerpen en programmeren.

Maar goed, dit kan verschillen per CMD.

• Cartman!
  • Niet online
Bosmonster schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:25:
[...]

Onzin. CMD is juist een opleiding voor ontwikkelaars en designers.
Daar ben ik t niet mee eens, heb zelf Media Design & Technology gedaan en het doel van die opleiding was ook opgeleid worden als manager, van alles wat kunnen. Ik heb mezelf gespecialiseerd in webdevelopment toen omdat ik dat zelf graag wilde en daar interesse in had. De meesten bij ons met een diploma hebben echter totaal geen specialisatie en kunnen dus niks echt goed, zonde.

Opleiding zegt sowieso vrij weinig over je kunnen, er zitten bij ons een hele hoop gasten zonder enige vorm van opleiding die de sterren van de hemel designen. Zelfde met programmeren, de knowhows leer je vooral door te doen. Neemt echter niet weg dat design patterns en wiskunde soms wel erg goed van pas komen.

• Bosmonster
MsG schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:34:
Ik heb dan toch echt liever van een dedicated grafische opleiding dan iemand van een "alles een beetje" CMD-opleiding. Bij ons op de opleiding zie je een paar uitblinkers in grafisch vormgeven en voor de rest dat typische CMD-achtige "net niet" ontwerpen en programmeren.

Maar goed, dit kan verschillen per CMD.
Dat verschilt eerder per persoon dan per opleiding. Grafisch inzicht is een talent, niet iets dat je aan kunt leren.

Verder zijn er juist op dat soort opleidingen ook een hoop mensen die gewoon niet goed weten wat ze willen, maar eigenlijk ook helemaal geen directe interesse hebben voor development of design. Maar misschien zijn die wel meer geinteresseerd in het organisatorische aspect en geeft dit ze in ieder geval een inhoudelijke basis.

Je kunt alle kanten op met zo'n opleiding en geldt dus (goh, weer...) voornamelijk als algemene vorming. Je kunt dus nooit zeggen "van CMD komen goede designers" oid.
Cartman! schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:49:
[...]

Daar ben ik t niet mee eens
Wat ik bedoelde was dat het geen opleiding is die managers opleidt oid, zoals iemand hierboven zei. Dat als je daar vanaf komt je niet zelf produceert, maar dat over laat aan "MBO'ertjes". En dat was onzin :)
MsG schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:23:
[...]

Mijn punt is, is dat dat wel degelijk de insteek is. Daarom snuffel je overal maar wat aan. Wil je echt zelf concreet iets binnen een dergelijk proces qua "handwerk" dan kan je beter een dedicated opleiding daarvoor doen. Als in grafisch vormgever, webdesign, ICT, of iets met Flash.
Nee, voor "concreet handwerk" zijn helemaal geen "dedicated opleidingen". Daar wordt gewoon eigen inzet voor verwacht, juist op een opleiding als CMD. Of wilde jij graag naar de hogeschool voor Flash-developers oid? :P

[Voor 62% gewijzigd door Bosmonster op 04-10-2010 11:59]

• Pablo11392
Ik begin steeds meer te twijfelen aan dat CMD. Als ik het zo allemaal lees, haha. Het wordt steeds lastiger een opleiding te vinden. Dat Fontys is alleen in Eindhoven en dat is best een eind reizen...best een heel eind bijna 2 en half uur met OV. Met paar maanden heb ik wel rijbewijs, dan is het bijna anderhalf uur rijden, is nog best lang. Dat houd mij ook een beetje tegen om een bepaalde studie te kiezen, die reistijden. Maar dat zou eigenlijk niet mogen:/

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee