• bol.com
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-11-2010

bol.com

Bedrijfsaccount bol.com
Topicstarter

Help bol.com en maak kans op een HP DV7-4040ED laptop!

Bol.com beschouwt tweakers als experts op het gebied van elektronica en games die ook de nodige ervaring hebben met online winkelen. Bol.com daagt je daarom uit mee te denken over hoe bol.com verbeterd kan worden.

Bol.com nodigt je uit om in maximaal 500 woorden (tekst!) te beschrijven wat jij zou verbeteren en waarom. Je hebt daarvoor de tijd tot en met 24 oktober aanstaande. Bekijk de elekronica- en gamespagina's van bol.com en discussieer mee over bijvoorbeeld:
  • Design
  • Navigatie
  • Productaanbod (elektronica en games)
  • Specificaties en weergave van artikelen
  • Levertijden
  • Service
Laat je inzending in dit topic achter. Bol.com zal het beste advies/idee, naast de spreekwoordelijke eer, belonen met een notebook! Heb je geen concrete suggesties, maar wil je wel meewerken aan het onderzoek, dan kun je de online enquête invullen en ontvang je als dank een coupon voor gratis verzending van je volgende aankoop bij bol.com. Deelname aan de enquête zal hooguit vijf minuten tijd kosten.

Update
Het online onderzoek is afgelopen. Bol.com is bezig met het bekijken van de aangedragen ideeën.

Spelregels bol.com onderzoek topic
Dit topic is bedoeld voor tweakers die bol.com willen helpen bij het verbeteren van hun site en is nadrukkelijk niet bedoeld voor klachten over bol.com. Mocht je klachten over bol.com hebben, dan kun je beter direct contact opnemen met de klantenservice. Als je van mening bent dat jouw probleem zo belangrijk is dat we voor eens voor altijd een oplossing hebben, dan zou je jouw idee voor de oplossing natuurlijk ook kunnen inzenden.

HP DV7-4040ED laptop

De HP DV7-4040ED laptop is ideaal voor multimedia gebruik door de krachtige Intel i5 processor en zware grafische kaart. Bovendien beschikt dit notebook over een groot 17.3 inch beeldscherm en een 750 GB grote harde schijf voor ruime opslag voor films en muziek. In een schitterend design met een duurzame aluminium behuizing.

[Voor 6% gewijzigd door zeef op 15-11-2010 11:40]

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:46
Alhoewel ik, voor mijn gevoel, een vaste klant bij bol.com ben, heb ik bij deze wel een aantal suggesties voor bol.com.

Omdat bol.com vele producten in het assortiment heeft, zijn producten soms erg lastig (terug) te vinden in de computers-categorie van de site. Dit komt vooral omdat (bijna) elke categorie een soort van hoofdpagina heeft waar het onmogelijk is om alle producten uit die categorie te weergeven.

Daarnaast zou het een erg fijne functie zijn dat wanneer productspecificaties zouden linken naar de website van de fabrikant, zodat specificaties geverifieerd kunnen worden, maar ook verwante producten van dezelfde fabrikant bekeken kunnen worden.

Ook zou het mooi zijn als er bij (in ieder geval) games gelinkt kan worden naar bekende reviewsites (Gametrailers, IGN, Gamespot, Tweakers).

Als laatste zou ik nog graag zien dat beoordelingen over producten in het productoverzicht weergeven worden. Daardoor zou ik namelijk eerder kunnen zien of een product van goede of slechte kwaliteit is/zou kunnen zijn.

Bedankt nog voor de leuke actie bol.com. Alhoewel ik nog maar eenmaal een issue heb gehad, is dit uiteindelijk correct opgelost. Hier dus complimenten voor!

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
Zelf bestel ik regelmatig bij bol hierdoor kan ik melden dat 1 van mijn grootste ergenissen is: de beginpagina.
Het lijkt wel een verzamelbak: zeer onoverzichtelijk, overal aanbiedingen, toppers, acties en aanraders.
Deze mag wel iets "rustiger"

Een aantal zaken zou een keuze menu wel handig zijn:
Neem als voorbeeld het uitzoeken van een pc. De meeste gebruikers weten alleen hun budget. Doormiddel van een vragenlijst met wensen en eisen zou er een overzicht gemaakt kunnen worden van producten welke voldoen aan de vraag van de gebruiker. Dit zou voor pc's, navigatie, electronica etc een toegevoegde waarde kunnen zijn voor een hoop mensen.

De overzichten van producten selecteren op prijs (het kopje verfijn op prijs): nu kan alleen gekozen worden uit bepaalde opties. Maar ik wil niet alleen de producten tussen 50 en 75 zien, maar van 0 tot 75. Misschien zit er een product tussen van 40 euro die net zo goed is als het product van 65 euro!

De reviews waardering: Graag zou ik zelf zien uit hoeveel revieuws de sterren zijn opgebouwd. Ik hecht meer waarde aan gemiddeld 4 sterren door 20 mensen, als 5 sterren door 1 gebruiker.

Verder geen klachten of aanmerkingen, of het moet zijn dat mijn budget niet toereikend is voor het aantal producten dat ik wil bestellen :) Het aanbod is heerlijk en genoeg om een avondje te gaan zitten en mijn wishlist te vullen.

• Leoke
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-04-2019
Wegens slechte ervaring met BOL.com en hun TNT partner stel ik voor om andere koeriers ook te contacteren, zodat het mogelijk wordt dat de klant kan beslissen met welke koerier hij wil verzenden.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik begin maar met random dingen die ik ben tegen gekomen op de site, waar ik het toch iets anders zou willen zien.

Overzicht van de producten: Een voorbeeld
Een vrij lange onoverzichtelijke lijst die ik liever met opties zie zoals 'afbeelding verbergen' of 'omschrijving verbergen', om een schone lijst van de laptops te krijgen. Pagina's up en down scrollen en zelfs over meerdere pagina's verspreid zoekt niet altijd lekker (optie tot weergeven aantal zoekresultaten? 25 of 50 per pagina bv). Voor het snel en makkelijk vergelijken heb je liever de vergelijkende stats direct onder elkaar, eventueel opties tot sorteren/filteren hiervan, daar meteen het volgende:

Het 'verfijn' systeem aan de linkerkant vind ik niet echt fijn werken, liever een filter/sorteer systeem waar je juist opties aan/uit of wel/niet kan aangeven in plaats steeds dieper te moeten 'verfijnen'. De lijst bestaat bijna de halve pagina, zoets zou bovenin kleiner een stuk overzichtelijker staan.

Adviesprijzen.. sorry maar dat is echt 1990. Nu begrijp ik wel dat het zeer 'aantrekkelijk' lijkt, maar uiteindelijk vergelijk je enkel nog andere webshops en/of winkels, adviesprijs heeft daar weinig invloed meer op. ('je bespaart 17%', terwijl het product dan nog 10% duurder is dan bij webshop B).

Verder vind ik de productpagina's 'te druk'. Bovenin zijn de tabs aanwezig 'afbeeldingen/reviews/accesoires etc', maar die staan dan ook nog eens onder het product zelf. Daarnaast springt de pagina altijd terug naar die tabs (anchor?). Hoe het systeem bij T.net werkt, werkt erg fijn (alle gegevens in aparte tabbladen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Shin_Alu
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Shin_Alu

Ranger/Ninja

bol.com schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:51:
Bol.com nodigt je uit om in maximaal 500 woorden (tekst!) te beschrijven wat jij zou verbeteren en waarom. Je hebt daarvoor de tijd tot en met 24 september. Bekijk de elekronica- en gamespagina's van bol.com en discussieer mee over bijvoorbeeld:
24 september dit jaar wordt lastig, vraag is dan of hier oktober of november bedoeld wordt?

Taru tossing moet een olympische sport worden

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 26-09 23:01
Bol.com nodigt je uit om in maximaal 500 woorden (tekst!) te beschrijven wat jij zou verbeteren en waarom. Je hebt daarvoor de tijd tot en met 24 september.
Tegen die tijd lijkt mij de laptop alweer verouderd? ;)

Dit is overigens niet mijn inzending (tenzij ik hiermee win ;)). Inzending komt te zijner tijd.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• gtabak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09:13
Bol heeft nog steeds het image van een "boekenclub", daarom zal je niet snel als eerste denken aan Bol voor elektronica en/of game consoles. Prijs, website e.d. zijn op zich prima, denk dat vooral aan imago gewerkt dient te worden. Daarbij zal een keuze gemaakt moeten worden tussen de goedkoopste of de beste. Voorbeeld is b.v. Coolblue die gewoon de beste wil zijn en dat in de praktijk ook redelijk goed waar maakt. Daarbij is bij hen gekozen voor segmentatie, d.w.z. verschillende websites voor verschillende productcategorieen. Bol is nog teveel een "grote hoop" met nadruk op boeken, CD's en DVD's.

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-09 21:22

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb de tekst op verzoek verkort van 800 naar 500 woorden. Mede omdat dat ook een regel is..

Homepage Bol.com

Met alle respect voor de designers van Bol.com, maar die Homepage is zo langzamerhand de budgetbak van de hele site geworden. De hele pagina staat vol met loze kreten waar je op de homepage helemaal niet mee te maken wilt hebben. Een voorbeeld is die enorme reclame balk die zo 25 % van het scherm verbruikt.
De reden waarom ik met de homepage begin, en niet met de elektronica afdeling is simpel. Ik kon elektronica zo 1-2-3 niet vinden.. De homepage moet overzichtelijker!

Design & Navigatie Elektronica

Ik vind ook hier het nogal onoverzichtelijk, en ik zal uitleggen waarom. Er zijn allerlei mooie graphics gebruikt voor de reclame en de Top 10, maar voor het belangrijkste, de categorieën is er niet veel meer dan wat simpele tekst. Als je er goed over nadenkt moet dit gewoon totaal omgedraaid worden. De categorieën moeten hier op de 1ste plaats staan en moeten onder de aandacht gebracht worden met graphics. De meestal niet terzake doende overige dingen kunnen dan lijkt mij wel weggelaten worden of met simpele tekst ergens geplaatst worden. Dus het advies hier is: overzicht.

Over de navigatie kan ik kort zijn, de specificaties kun je eindeloos kiezen, maar ben je aan het kijken naar producten dan heb je meestal maar een vaag idee van wat je nodig hebt. Het is dan onlogisch om gelijk al de specificaties te kunnen kiezen. Zeker niet als je ze 1 voor 1 moet kiezen. Een scherm waarin je gelijk de globale opties kunt kiezen lijkt mij hier veel beter.

Productaanbod

Over het productaanbod kan ik als tweaker heel kort zijn, te mainstream. Als Bol.com echt mee wil doen in elektronica land dan moet het wat meer producten gaan verkopen. Want naast navigatiesystem heb ik Bol.com nog maar weinig in de pricewatch gezien.

Verbeteringen

Het overzicht is zo langzamerhand verdwenen, je beland in een soort doolhof waarin je zonder hulp zowat niet meer uit komt.

Mijn idee is dus als volgt: Een compleet nieuw design, waarin overzicht en producten het belangrijkste zijn.
Het is nu niet direct duidelijk dat er een balk bovenaan is, simpelweg omdat de graphics veel meer in het oog springen. Graphics zijn leuk, maar puur zakelijk zijn ze onnodig. Zeker als je wat vaker op Bol.com komt heb je geen behoefte aan informatie zoals 14 dagen omruilgarantie, of de aanbieding van de week, zeker niet aangezien er op het beginscherm al overal met kortingen gegooid word.

De klanten zijn al op de site, je hoeft ze als het ware alleen nog maar producten te verkopen.
Al die kortingen horen thuis in reclames, de echte bezoekers hebben meestal al goede ideeën van wat ze willen en zullen niet snel naar die kortingen kijken. Zeker niet als ik er al zo een stuk of 10 tel..
Een expert op het gebied van consumenten en Kijkgedrag kan hier zeker geen kwaad!

Ps. Als afsluiting wil ik dan nog 1 tip geven, 5 klikken van begin tot eind moet in de meeste gevallen mogelijk zijn. Dan behoud je overzicht.

Edit: Teruggebracht tot 500 woorden.

[Voor 28% gewijzigd door painkill op 15-10-2010 20:59]

Mijn SNES verzameling!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-09 23:56
The_Worst schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 16:58:
[...]

Tegen die tijd lijkt mij de laptop alweer verouderd? ;)

Dit is overigens niet mijn inzending (tenzij ik hiermee win ;)). Inzending komt te zijner tijd.
Typo, is opgelost. 24 oktober 2010 dus. ;)

[Voor 3% gewijzigd door zeef op 14-10-2010 17:47]

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-09 22:35

NeoMe

#Addict

500 woorden, mag je ook een strip maken ?

Complimenten voor: 500 woorden ( Tekst, dus geen Strip ! )

Serieus:

Ik vind bol.com te druk en te onoverzichtelijk, als ik op de startpagina kom denk ik dat er een bom is ontploft en moet ik mij eerst goed concentreren op wat ik ook alweer wil.

Ik zie liever de hoofdcategoriën en daaronder één groot blok met de knaller van de week ofzo. Daaronder netjes per categorie de aanbiedingen, nu staan er overal plaatjes en je moet maar raden waar het bij hoort.

Ook vind ik dat de categorie DVD ouderwets is. Want daarna kun je weer kiezen uit vanalles en ook uit Blu-Ray. Geef dit een andere naam bijvoorbeeld ''Film'' en daaronder twee kopjes 'dvd' & 'blu-ray' en dat je daar alles onderhangt. Wat als je er nu op klikt staat er Actie&Avontuur, is dat op VHS omdat eronder apart DVD / Blu-Ray staat ?

Kortom: 'DVD'-categorie beter indelen, overige categorieën zijn wel duidelijk!

[Voor 3% gewijzigd door NeoMe op 14-10-2010 18:09]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• sander_vk
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 03-09-2020
Wat ik mis is iets als een koopgids als ik op de bol site ben. http://www.mp3shop.nl/koopgids
Daarnaast kan je op niet zo heel erg veel eigenschappen selecteren. Kortom een power user modus en een aan de hand meeneem koopgids versie, zodat je afhankelijk van je kennis snel tot een goede keuze kunt komen.

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

voeg links toe naar tweakers reviews (en eventueel topics)

verder zoals al meerdere keren gezegt,hoofdpagina = erg onoverzichtelijk,klik zo snel mogelijk door aangezien ik weet wat ik zoek :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik ga eens kijken wat ik kan photoshoppen :D

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:58

elhopo

nemo sine cruce

Naast de al gedane opmerkingen over de pagina’s (laat eens een usability expert kijken naar de pagina-indeling, en trek het boek GUI bloopers: don’ts and do’s eens uit het magazijn. Ik tel minimaal 6 verschillende menu’s op de homepage) wil ik het volgende opmerken.

1. Bepaal je doelgroep. Bol.com wil graag een allemans vriend zijn, maar dat gaat gewoon niet. Een huisvrouw is geïnteresseerd in specificaties, een tweaker alleen in de laagste prijs. Bepaal waar je voor wilt gaan, en focus je daar op.
2. Bepaal je assortiment. Een fietsenmaker verkoopt ook geen kroppen sla. Ook hier geldt: bepaal waar je je op wil concentreren en blink daarin uit.
3. Bepaal je belangrijkste verkoopargument. Is het service? Is het de prijs? Straal dit dan ook uit en handel ernaar. De goedkoopste met een redelijke service is ook nog goed, service via internet lijkt lastig.

Bol.com verkoopt van oorsprong boeken, en doet dat heel goed. Vanuit daar is de stap naar CD’s en DVD’s etc natuurlijk makkelijk, en toen is het verder gegaan. Het probleem wat daar nu is ontstaan is dat ik het gevoel heb dat men wat zoekende is. Aan de ene kant zijn boeken heel belangrijk, aan de andere kant de andere dingen ook. Echter kan je niet overal goed in zijn, de aandacht wordt verspreid. Wanneer Bol toch ook wat anders wil verkopen, en dat kan ik me voorstellen, aangezien CD’s en DVD’s niet echt meer een toekomst hebben, zou je kunnen overwegen om dat onder een andere vlag te doen door bijvoorbeeld een goede webwinkel over te nemen. Scheer en Foppen verkoopt bijvoorbeeld veel electronica via overgenomen webwinkels. Nadeel is dat reclame’s op tv minder effectief zijn, je moet dan dubbel adverteren: voor Bol.com en de nieuwe keten.
Bij een online winkel zijn voor mij 2 dingen belangrijk: wie staat er bovenaan in de diverse prijsvergelijkingssites, en is die winkel betrouwbaar. Als dat laatste niet het geval is neem ik liever een iets duurdere winkel. Wat veel bedrijven ‘vergeten’ is dat klanten online anders kopen dan in de winkel. In de winkel kom je binnen en kijk je rond, je laat je informeren en komt dan tot een besluit. Online is dat besluit al genomen door diverse reviewsites te bekijken en specificaties van de fabrikant te lezen. Dan is de beslissing genomen, ik ga voor merk x, type y, en dan wordt gekeken waar deze het goedkoopst te verkrijgen is. Bol.com is dan vaak niet echt goedkoop.
Bijverkoop zou bij Bol nog beter kunnen. Mensen kopen er vaak iets bij zoals een kabeltje, aangezien je toch al verzendkosten betaalt. Dit is op de site al her en der aanwezig, maar kan nog veel beter. Bij een camera een tasje en een extra accu verkopen is extra verdienen. Een kadertje eronder met: heeft u hieraan gedacht? Komt nog gebruiksvriendelijk over ook.
Succes met de verbeteringen!

[Voor 7% gewijzigd door elhopo op 22-10-2010 20:26]

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• _Danny_
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06-05-2016
Als ik bol.com was zou ik in het magazijn even een aantal exemplaren van dit boek opzoeken:

http://www.bol.com/nl/p/e...01004002431177/index.html

Deel deze uit aan alle personen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de Bol.com website en stuur hen naar huis met de opdracht het boek goed te bestuderen, een overhoring bij terugkomst is misschien wel op zijn plaats.

Mijn eerste indruk van de electronica pagina; Veel en veel te druk, "zoeken" bovenin, "zoeken" links op het scherm, rechts een compleet ongespecificeerde "top 10" (wat moet ik daar mee?) en in het midden een continu bewegende reclame uiting. Ik wil niet eens verder kijken, het is teveel, te schreeuwerig en er lijkt geen enkele structuur te vinden. De games pagina heeft in ieder geval wat minder reclame maar verder gelden daar dezelfde fouten. De "less is more" regel moet eens rigoreus toegepast worden, niet alleen op deze twee pagina's maar op de gehele bol site.

Als je dan naar een product pagina gaat word je opnieuw gek van de informatie overload ... gooi die overzicht pagina er uit, die is zo lang is dat 'ie niet uitnodigd om te lezen. Alle informatie is sowieso ook onder de tabs terug te vinden. Rechts in het scherm vind ik een link naar "Uitverkoop Foto- en Videocamera's", als ik daar op klik kom ik op een pagina met achtereenvolgens een digitaal fotolijstje, een fotocamera, een statief, een dia scanner, een videocamera, nog een scanner en dan nog wat fotocamera's. Wat doen die scanners, het fotolijstje en het statief op die pagina?

Nouja, ik kan zo nog ellenlang doorgaan. Het werkt gewoon niet. Mijn advies; bouw een nieuwe site die usability hoog in het vaandel heeft staan. Maak een aantal makkelijk te onthouden "ingangen" naar de homepages; games.bol.com, boeken.bol.com, dvds.bol.com ... enz.

Tenslotte, de snelheid van de product pagina's, diep bedroevend .... Ik heb hier een product pagina van een fototoestel geopend die er 35(!!) seconden over doet om te laden! Een reload van de pagina duurt net zo lang. Ter vergelijking; de frontpage van tweakers is drie keer zo groot en laad in 1,8 seconden.

• bobwarley
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Bol.com beschouwt tweakers als experts op het gebied van elektronica en games die ook de nodige ervaring hebben met online winkelen. Bol.com daagt je daarom uit mee te denken over hoe bol.com verbeterd kan worden.

Bol.com nodigt je uit om in maximaal 500 woorden (tekst!) te beschrijven wat jij zou verbeteren en waarom

Beste Bertelsmann On-Line,

Ik doe al jaren met veel plezier bestellingen bij Bol.com. Het is een fantastische manier om goedkoop, snel en droog (je hoeft er de deur niet voor uit) aan boeken, games, elektronica of andere zaken te komen. De ervaring is dan ook goed. Wel mis ik het volgende:

Bol & iPads
Ik zou graag mijn (papieren) Bol.com nieuwsbrief in digitaal magazineformaat zien verschijnen voor de iPad, E-Bookreader of ander soort tablet. Ik wil ook lekker vanaf de bank kunnen winkelen in het warenhuis van Bol.com. En het is waarschijnlijk ook nog eens beter voor het milieu ook!

Groen & Het Milieu
Over groen gesproken. Het zou voor onze groep mensen erg interessant zijn om bij het zoeken naar elektronica (televisies bijvoorbeeld) te kunnen sorteren op het energielabel, of iets van Greenpeace of iets dergelijks die ook score-lijsten maken van milieu-vriendelijke bedrijven. We willen allemaal geld besparen op onze energiekosten en we willen ook het milieu besparen: dus waarom niet de mogelijkheid geven om op milieu/energie-vriendelijkheid te kunnen sorteren: Noem het de groenfactor.

Bol, Fabrikant & Garantie
Als ik klik op een electronica-product zie ik niet meteen hoeveel jaar fabrieksgarantie maar pas ergens vaag onderin. Het zou fijn zijn dit zonder scrollen direct te kunnen zien.

Bol & Multimedia
Ik zou graag productiefilmpjes van Bol.com willen zien bij electronica (een test of demonstratie, of een filmpje van de fabrikant over het product bijv). En graag kunnen sorteren op 'best beoordeeld' (meeste sterren).

Bol & Sociale Media
Via de e-mailadressen in je emailprogramma direct kunnen zien wie wat leest of besteld heeft (delen via Bol.com). En via e-mail regelmatig geinformeerd worden over nieuw verschenen boeken, muziek, films e.d. die speciaal zijn toegespitst zijn op jouw interesses a.d.h.v. eerder bekeken/bestelde artikelen. En een knop op Bol.com om direct te kunnen doorgeven aan Hyves/Facebook of direct te twitteren: ik wil/lees dit boek. En je verlanglijstje/bestellijst kunnen delen met anderen via sociale netwerksites.

Downloaden & Bol.com: direct naar je computer
Games en films als digitale download (net als e-boeken of muziek) te kunnen aanschaffen. Zoiets als Steam. Dan hoef je nooit meer te wachten op de postbode.

Spaarpunten systeem
Het zou ook leuk zijn, als bv T-Mobile, om punten te kunnen sparen met iedere aanschaf of recensie, zodat je kunt sparen voor een gratis boek of cd. EN 'stel een vraag aan iemand die het product heeft'. Je ziet al reviews van users: het is fijn als je contact kan opnemen met die gebruiker voor een vraag bijvoorbeeld (waar hij evt. punten mee kan verdienen).

Bol helpers
Bol.com helpers die je helpen het bij vinden van het boek, game of iets anders dat je zoekt. Bijvoorbeeld voor een cadeautje of een nieuw leesboek over iets.

Virtuele boekenclub/communities
Mensen die (recent) hetzelfde boek/product hebben besteld bij elkaar brengen: zodat je eenvoudig tips, nieuwe ideeen, vragen en problemen kunt uitwisselen.

Bol.com is al een heel stuk beter, maar met deze verbetering is het nog net een heel klein stukje beter geworden.

[Voor 47% gewijzigd door bobwarley op 15-10-2010 20:16]

Op WP7 kun je niet eens eigen mp3s als ringtone instellen, how smart is that??

• Chevalric
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-09 13:39
Ik bestel graag bij bol.com, met name vanwege de snelle levering en goede service bij problemen (die ik gelukkig nog bijna niet heb gehad).

Design
Over de homepage is alles al gezegd: geen focus, schreeuwerig en niet heel behulpzaam, dus met meer feedback daarop ga ik die laptop niet winnen ;).
De algehele uitstraling van bol.com is een beetje oubollig, maar dat past ook wel weer bij het merk en de betrouwbare indruk die ik van bol.com heb. Doordat er geen gebruik wordt gemaakt van foto's waar mensen op staan blijft het allemaal een beetje van hetzelfde. Ik snap dat dat een designkeuze is en het bol-mannetje is ook een goede vinding, maar in mijn optiek verlaagt het wel de binding met het merk. Mensen zijn kudde-dieren en zien dus graag andere mensen die dingen gebruiken die ze zelf willen kopen, denk ik.

Navigatie
Welke "usability-expert" heeft bol.com wijsgemaakt dat het hoofdmenu zo goed is voor gebruikers? Dropdowns die verschijnen als je klikt en vervolgens verdwijnen als je muis er uit gaat is totaal onlogisch voor een gebruiker. Verder is de dubbele klik die nodig is om bij een categorie hoofdpagina te komen ook irritant. En ten slotte is klikken op "Home" niet voldoende om weer op de homepage te komen, je moet dan nog een keer klikken. Gelukkig werkt het bol.com logo wel in een keer.

Het winkelwagentje mag wel iets duidelijker in beeld. Het is nu iets te veel weggepropt in de bovenhoek. Een icoontje zou al veel helpen, denk ik.

De weergave van producten in de overzichtslijsten zou voor elektronica ook handiger kunnen. Zoals al gezegd is, vaak wil je even wat belangrijke specs in een oogopslag kunnen vergelijken met elkaar om te zien wat de verschillen zijn (bijv. schermdiameter bij TVs).

Productaanbod
Qua games heb ik niks te klagen over het productaanbod. Nieuwe titels zijn meestal goed te preorderen, oude titels goed te vinden via de search. Elektronica kijk ik niet zo vaak naar, maar voor mijn gevoel kan dat assortiment iets breder.

Specificaties en weergave van artikelen
Ik denk dat de "one-size-fits-all" aanpak voor productpagina's niet goed werkt. Voor boeken is de tabindeling best ok, maar voor een tv of laptop wil je toch een andere weergave, meer gericht op de specs. Misschien is de aanpak van coolblue (gsmshop.nl etc) wel beter. Verschillende sites voor verschillende producten, maar wel een overeenkomstig design.

Levertijden
Nieuwe producten zijn meestal goed leverbaar (binnen 1 dag). Wat oudere producten zijn wat lastiger te krijgen, dat is wel jammer (maar begrijpelijk).

Service
Ik heb op zich nog niet veel te maken gehad met de bol.com klantenservice, maar de keren dat ik ze gebeld heb, ben ik netjes en met succes geholpen.

Xbox Live: Chevalric

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik bestel al jaren tevreden veelal boeken en muziekdvd's bij bol.com Voor games heb ik echter andere websites waar ik mij naar begeef. Ik wens daarom ook graag tips aan te dragen om bol.com te verbeteren.

• Design

Het design is waar bol.com mee bekend is geworden. Daarentegen is het design minder aansprekend. Dit komt omdat het minder fijn aan doet voor je ogen. Als je klanten en zeker nieuwe klanten wil binnen halen dan dient het ontwerp rust te geven. Tijdens die zoektocht naar informatie dient het ontwerp rustig te ogen want anders leid het te veel af. Kortom, stel het ontwerp af op het doel van je website. Nu leidt het ontwerp nog te veel af vanwege het drukke uiterlijk.

• Navigatie

Qua ontwerp van de elektronica/games sectie kan het een en ander veranderen. Je kunt meteen differentiëren op console/platform en nadien op genre. Of op de groepen, compact, superzoon en spiegelreflex. Prima. De verfijn op prijs optie is echter onvolledig en zodoende niet goed bruikaar. Leuk dat je tot 400 euro kunt aangeven, maar geef de klant de keus. Laat de klant dus invullen: mijn budget reikt van 0 tot xx euro.
Geef daarnaast de optie om van duur naar goedkoop te rangschikken of van goedkoop naar duur. Zeker prijsbewuste klanten kunnen zo eenvoudig de prijspakkers/budgettitels er zo uit filteren.

Het productaanbod voor elektronica en games is algemeen opgezet. Dat wil zeggen: courante dingen kun je vinden bij bol.com, speciale versies of juist specifieke versies minder. Nu helpt de tweedehands sectie al een deel bij de games. Het aanbod is dus te veel gericht op wat tegenwoordig verkrijgbaar is. Dit kan geen kwaad zolang bol.com zich maar bewust is van het gevolg voor deze keuze. Immers, wie wil je aantrekken? Daarop moet je het aanbod op baseren.

De specificaties en weergave van artikelen is kort en bondig. Als ik echter via het zoekvenster intyp canon powershot. Dan zie ik dit terug: 10 Megapixel | 4x optische zoom | 4x digitale zoom | SD, SDHC, SDXC, MMC, MMCplus, HC MMCplus. Leuk, maar aan deze informatie heb je weinig. Zeker de uitgebreide opsomming van het opslagformaat kan bondiger. De weergave van specificaties kan dus beter. Geef de kern specificaties weer, dus resolutie/bereik/iso bereik en diafragma bij een fotocamera. Andere specificaties kun je weergeven bij de volledige lijst.

• Levertijden

Qua levertijden is bol.com duidelijk. Staat er bij een artikel: “Voor vanavond 22:00 besteld? Morgen in huis!” Prima. Echter, wat vaak voor komt en ik zelf ook gemerkt heb bij reserveringen/pre-orders is dat zij op de dag van lancering niet het product meteen in huis krijgen. Daar kan wat betreft levertijden zeker wat aan veranderen. Want welk nut heeft een reservering/pre-order nog indien je dagen moet wachten op levering?
Daarnaast zou je de klant kunnen aanbieden om een voorkeur aan te geven voor avondbezorging. Of desnoods de optie: bezorg direct op het postkantoor in de buurt. Dan geeft de bezorger gewoon aan: je bol.com pakket ligt te wachten op je bij postkantoor x. Scheelt een hoop voor die klanten die overdag weg van huis zijn en op hun werk zitten.

• Service

Geen opmerkingen.

[Voor 0% gewijzigd door Joosie200 op 14-10-2010 22:18. Reden: Typfout bij Levertijden. bezorgd moet besteld zijn]

• LightTwi
  • Laatst online: 14-09 17:55
Ik plaats het maar even hier, juist omdat ik het niet kwijt kon in de online enquête.
In de meeste online enquêtes die ik heb gedaan, laat men helemaal op het eind vaak een leeg tekstveld waarin je nog suggesties of opmerkingen kan plaatsen die niet behandeld zijn. Dat miste ik dus dit keer.

Ik heb 2 opmerkingen. 1) Tijdens de enquête kon je ergens kiezen uit "Helemaal niet van toepassing" en "Niet van toepassing" In mijn ogen zit daar geen verschil tussen. (Zie het als binair.)

2) Overweeg de optie om klanten de keus te geven wie de post/pakket bezorger is. Denk dus aan TNT/UPS/DHL etc. Je kan als webwinkel nog zo goed je zaakjes geregeld hebben, dingen als de bezorging van het product wordt logischerwijs uitbesteed aan derden. Iemand met slechte ervaringen met bijv. TNT kan dan evt. afhaken. Een keus uit min. 2, max. 3 bezorgingsbedrijven kan drempelverlagend zijn.

[Voor 40% gewijzigd door LightTwi op 24-10-2010 17:00]

• Ertyui
  • Laatst online: 06-04 16:24
Ik ben al een aantal jaren lid van bol.com en ik koop er regelmatig wat. Ben altijd erg tevreden over de service. Er is wel eens wat mis gegaan, maar dit werd erg snel en keurig verholpen.

Een tip zou kunnen zijn om sociale media beter te integreren. Facebook, Twitter, Hyves. Mensen laten graag zien wat ze gekocht hebben en hoe zij over dit product denken. Het staat nu onder de knop: "Deel dit artikel met anderen." Ik denk dat het meer op valt om gewoon een klein doosje met de bekende logo's te plaatsen op de pagina zelf.

Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat social media wordt geïntegreerd met websites. Ik denk dat het bij bol.com een persoonlijker gevoel geeft om iets te kopen.

Bij bol.com zouden de berichten die worden gepost op de sociale media websites in een apart tabblad kunnen komen, of onder reviews. Hierdoor krijgen andere mensen die het product willen kopen, een veel persoonlijkere indruk van het product. Aangezien andere mensen er al wat over hebben gezegd.

Je zou misschien ook iets kunnen doen, dat als je als lid tien reviews hebt geplaatst over verschillende producten die je hebt gekocht, je gratis verzendkosten krijgt bij het eerstvolgende product. Een ander getal kan natuurlijk ook. Ik weet niet zeker of er misschien al zo iets is.

Dit is mijn inzending, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Met vriendelijke groet,

Emile

[Voor 45% gewijzigd door Ertyui op 20-10-2010 13:21. Reden: Aanvulling op eerdere post, iets duidelijker.]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

* Design
Inmiddels ben ik wat gewenning geraakt bij het door bol.com gebruikte design, maar voor nieuwe gebruikers (Even mijn ouders als voorbeeld nemend) kan het soms nogal onoverzichtelijk en warrig overkomen.
Dit zou een mooi verbeter punt zijn: Minder reclame, plaatjes en andere reutemeteut.
En meer duidelijke info! Gewoon lekker fris. Laat zien wat klanten graag kopen, laat een aantal nieuwe releases zien (1 van elke categorie) en meer ook niet! Ook de dropdown menu's..
Als je ze selecteert OK, maar als je je muis eraf haalt. Verdwijnen ze direct! Mijn ouders hebben hier ook weer een tijd zitten prutsen, omdat ze niet verder kwamen.
Het is daarnaast bijna onmogelijk om op een simpel nettopje (1200x800) bol.com fatsoenlijk te bekijken. Voornamelijk door alle flash animaties die er op de voorpagina staan. Deze zijn zeer vervelend, en vertragen de pagina behoorlijk op lichtere hardware.

* Navigatie
Als ik bijvoorbeeld de xbox-360 pagina open, krijg ik meteen een hele bal aan aanbiedingen en plaatjes. Waar ik niks mee wil of kan! Ik wil gewoon een spel zoeken, en klaar.. Ik hoef niet te zien hoe de nieuwe Fifa spectaculair is, of hoe de nieuwste MoH van je scherm af spettert..
Ik wil gewoon lekker vlot kunnen zoeken naar een spel. Ook mis ik behoorlijk wat catogorieen aan de zijkant, zo mis ik RPG's en Schietspellen, terwijl dit toch echt de meest gezochte woorden zijn!

* Productaanbod (elektronica en games)
Het productaanbod is goed, lekker ruim. En over het algemeen ook zeer scherp geprijsd. Hier heb ik weinig op aan te merken.

* Specificaties en weergave van artikelen
Opnieuw: Wat minder schreeuwerig, ik zie meer info en plaatjes van andere producten. Dan van het product wat ik op dat moment bekijk, met name bij monitoren en TV's mis ik veel info. Specs! Die moeten we hebben!
Ook vind ik een aantal van de "U bespaard xxx geld" dingetjes wat optimistisch.. Zo staat er bij de pre-order van Call of duty black ops, een verwachte prijs van 69,99. Terwijl dit eerder 59,99 zou moeten zijn. Dit geld eigenlijk voor elk spel/pre-order wel.

* Levertijden
De levertijden zijn bij bol.com zeer goed, maar wat ik wel mis is een voorraad indicatie, en een verwachte levertijd voor pre-orders.

* Service
Geen ervaring mee, mijn moeder had een keer een DOA MP3 speler. Welke zonder problemen binnen 2 dagen weer was vervangen, dus deze lijkt mij zeer goed te noemen. Wat ik wel weer een minpuntje vind, is dat als het wat langer duurt als verwacht om een product te versturen, je hier niet direct een mail van krijgt. Zo had ik een keer 3 maanden Xbox-live gold gehaald. Welke na 4 dagen nog niet binnen was, terwijl ik het item op een maandagmiddag om 5u gekocht had. En het volgens de tab dus dinsdag binnen zou moeten komen.
Pas nadat ik een mail verzond kreeg ik antwoord dat het vertraagd was!

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen doen.

• B4ron
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17-03-2020
die tering enquete ingevuld voor een notebook (doe ik normaal ook eigenlijk nooit) om er aan het einde achter te komen dat het helemaal niet hoefde. Fijn dit.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

B4ron schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:36:
die tering enquete ingevuld voor een notebook (doe ik normaal ook eigenlijk nooit) om er aan het einde achter te komen dat het helemaal niet hoefde. Fijn dit.
Het staat duidelijk in de TS, ietsje beter op je woorden letten mag tevens ook.

• Ravius
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 29-11-2019
Ik, mijn broertjes en mijn ouders zijn regelmatige klanten bij bol.com, alle 5 met andere interesses en toch kunnen we allemaal terecht bij bol.com. Hun meningen heb ik meegenomen in deze post.

Het is helaas jammer dat ik nu een soort samenvatting van andere goede ideeen wordt, maar volgende tips heb ik voor de website:
Over de homepage is veel te doen. Deze is naar mijn smaak inderdaad te druk. Maar mijn moeder vindt hem geweldig, Het is net de Bijenkorf overal leuke dingen te zien.
Omdat bol.com duidelijk een breed publiek wil aantrekken, is het misschien handig om een soort voorkeursinstelling toe te voegen. Zodat wanneer je inlogt op bol.com je kan kiezen tussen een site met veel specs, plaatjes, reviews en reclame waar je lekker op je gemak kan winkelen of een sobere snelle site. Restaurant of afhaalchinees.
tegenwoordig met de opkomst van 16:9 beelddiagonalen kan de site ook een stuk breder. Ik kan nu maar heel klein stukje van elke pagina zien.

Voor zo ver voor mij duidelijk zijn jullie sterken punten service, groot divers assortiment en snelle levering. Deze punten komen in de reclames niet altijd zo sterk naar boven, Prijs adverteren jullie ook mee, maar deze is in de meeste gevallen niet heel concurrent.

Het bolle blauwe mannetje is geniaal die moeten jullie er zeker in houden.

Groene labels zie je nog niet veel, maar voor electronica (energie) en boeken (FSC) zouden deze niet misstaan op de site. Ik zie al een dik groen mannetje.

als je op de tab dvd's klink gebeurd er niks. het zou makkelijker zijn als deze gelijk doorklikte naar dvd-homepage. Renaming deze naar films is ook logischer. Voor games vind ik het nog belangrijker dat ik in 1 klik op de games pagina kom. ik heb een pc, wii en ps3 en wil van alle 3 tegelijk de aanbiedingen kunnen zien. Dat daar dan ook xbox360 tussen staat vind ik niet erg, zeker niet omdat 9 van de 10 keer dezelfde reclame geldt voor de ps3 of pc.

Bedankt voor de mogelijkheid om suggesties te geven,

Stephan van der Raaf

• secretworld
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-03 16:59
Voor een internetwinkel kan een te hoge prijs echt niet. Jullie hoeven niet op de euro de goedkoopste te zijn, maar zeker zeer dicht in de buurt. Als dan ook verzending vanaf bv, €50 gratis is, staat niets een groot succes in de weg. Jullie betrouwbaarheid qua levering/leveringsindicatie doet de rest!

• formatfrits
  • Laatst online: 14-10-2010
Neem alle voorgaande opmerkingen serieus, categoriseer deze, haal hieruit de grootste gemene delers.
Doe daar dan ook werkelijk iets mee, en de kans is groot dat BOL.COM ook op het gebied van electronische waren een woordje mee kan gaan spreken tussen de gevestigde webshops.

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:37
Everythings connected Bol, vooral op sociaal gebied. Daar moet je echter niet het wiel voor opnieuw gaan uitvinden, maar linken naar daar waar de doelgroep zit. Geen "wenslijstjes delen met vrienden" dus, maar aankopen direct op je Facebook of Hyvespagina kunnen zetten. Echter niet de hele site vol met "Vind ik leuk" knopjes zetten, maar alleen bij een beperkt aantal speciale acties.

Een andere mogelijkheid tot delen zit in Tweakers.net zelf. Veel gebruikers schrijven daar namelijk productbeoordeling van allerlei elektronica en games die ook op Bol te vinden zijn. In ruil voor bijv. een tegoedbon zullen er best wel wat tweakers bereid zijn om hun review ook op Bol.com te laten verschijnen. Belangrijk is wel de gebruiker enige controle te laten houden over de informatie die wordt gedeeld. Een review is één ding, breedt uitgemeten citaten met profielfoto wat anders.

Mits goed toegepast kun je denk ik op die manier de online shopping-ervaring verder verbeteren.

edit:
Voor de duidelijkheid: Bol.com zit al op facebook zelf natuurlijk, maar dat is niet wat ik bedoel.

[Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 14-10-2010 23:37]

_██_
(ಠ_ృ)

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 24-03 10:00
De laatste bevindingen met Bol.com waren bij mij niet heel erg goed. Dit kwam mede doordat een pre-order van een game feilloos aankwam op het daarvoor aangegeven adres. Later nog een keer besteld op dat adres en ineens was het onwijs moeilijk om het daar te krijgen. Uiteindelijk toch gelukt, maar er ging veel tijd en moeite overheen.

Waar ik de meeste moeite mee heb is dat Bol.com heel lang veel hogere prijzen hanteert dan vergelijkbare webshops. Met name op het gebied van games. Er zijn bij pre-orders wel eens leuke acties, maar daarna blijft de prijs stelselmatig ook velen malen hoger. Zo neem ik als voorbeeld even Forza Motorsport 3 die bij jullie voor de xbox nog steeds op 62,99 euro staat... Ik heb die game afgelopen week bij amazon.co.uk besteld voor 11 pond!! Omgerekend is dat minder dan 25% van de prijs die jullie hanteren! Dit doen jullie met heel veel dingen is mijn mening.

Verder qua design is het allemaal erg wit en blauw. Er wordt wel onderscheid gemaakt maar het mag toch wat overzichtelijker. Al gebruik ik eigenlijk altijd de zoekfunctie omdat ik er dan toch sneller kom.

Misschien is het ook aardig als er geen verzendkosten gerekend worden boven een bepaald bedrag. Is voor jullie denk ik ook gunstiger omdat mensen dan eerder geneigd zijn om meer te kopen. Zo kocht ik nog een extra CD bij amazon omdat ik dan geen verzendkosten hoefde te betalen.

Al met al denk ik dat er veel moet gebeuren, zeker qua prijsniveau, om te kunnen concureren met bijvoorbeeld amazon. Als ik de prijzen recht tegenover elkaar zet dan zijn jullie op bepaalde vlakken echt veel te duur!

Jullie kunnen het!

• Cadezo
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Even een vraag tussendoor: Heeft iemand al een e-mail met zijn coupon/voucher voor het gratis verzenden al ontvangen na het invullen van de enquête?

• LightTwi
  • Laatst online: 14-09 17:55
Cadezo schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 00:06:
Even een vraag tussendoor: Heeft iemand al een e-mail met zijn coupon/voucher voor het gratis verzenden al ontvangen na het invullen van de enquête?
Ik heb die enquete al een paar uur geleden ingevuld ja, maar nee, heb idd nog geen email ontvangen van bol.com

UPDATE: Heb inmiddels mail gehad met kortingscode.

[Voor 6% gewijzigd door LightTwi op 24-10-2010 17:01]

• 360Degreez
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 13:31
Ik denk dat iedereen het over eens is dat de website simpelweg te druk en te onoverzichtelijk is.

Ik zal proberen mijn post iets overzichtelijker te maken.

Design Website:

Mainpage:
De kleurstelling van de website is nog steeds goed, maar zodra ik www.bol.com intik word er een emmer aanbiedingen en veel, heel veel tekst over mij leeg gegooid waarbij het gros van de consumenten meteen een uitweg zal zoeken naar een van de product categorieën in plaats van de aanbiedingen te bekijken.

De klant wil rust en gemak bij het kiezen van een categorie. Net als een eindgebruiker die op zijn/haar gemak even rondkijkt in een winkel en er niet op wacht a’la minute aangevallen te worden door verkopers met aanbiedingen.

Menu categorieën:
Het onderbrengen van de aanbiedingen in een submenu met fris icoontje gesteund door steekwoorden (Koopjes/Boldeals/Bolachelijke Prijzen) zal de klant juist naar deze koopjes lokken.

Banner:
De banner met het hoofdmenu is mooi gestyleerd, maar is omringd door een zee aan kriebelige text die het geheel rommelig maakt.

Probeer de mainpage in te delen door een eenvoudig kader of raster te maken met de basis product groepen met pictogrammen in Bol.com stijl in plaats van eenvoudige, niet-uitgelijnde text.

Trek het site ontwerp geheel door in de mobiele website en de scantastic app voor iPhone en Android.

Steekwoorden : Minder text, meer pictogrammen, overzichtelijkheid.

Productpagina’s:

Het technische gedeelte van de website werkt goed. Het assortiment is ruim voldoende en ook het thema tweedehands is vernieuwend. Om het betrouwbare imago te versterken zouden thema's als "Room to Read" een duidelijker plekje op de website mogen krijgen.

-Gebruik wel een iets strakker font voor de prijskaders en bullits. Het semi-krullerige font gaat niet samen met het strakke design van de website.
-Combineer het blauw en zwart op de website met lichtgrijze tinten, deze verzachten het contrast tussen blauw en zwart en geven het een wat luxer tintje.

Gecombineerd met het " lollige" dikke mannetje geeft dit een mooi geheel.

Verder vooral doorgaan met het onderhouden van de goede naam van Bol.com. Ookal zijn de prijzen niet altijd het allerlaagste. Voor een betrouwbaar adres, goede service en een overzichtelijk bestelsysteem heeft elke consument daar wel wat extra's over.

Steekwoorden : Strak / Rust / Duidelijkheid met een vleugje speels in de vorm van het dikke mannetje.

Succes! Ik hoop dat jullie dit alles kunnen bolwerken ;-)

• pbakker_67
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-10-2010
Plaats bij het artikel een directe link naar een prijsvergelijkings site(s) zoals Tweakers.net pricewatch.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:36
# Navigatie
Navigatie is zoals veel Tweakers al gezegt hebben, erg druk..
Teksten met dikke blauwe letters, en een hoop aanbiedingen en ophemelende animatie's maken de website heel erg druk.
De Kleuren combinatie van de website, bevalt me wel Wit / Blauw is een goeie combinatie een mix met Grijs er tussen zou het wat abstracter kunnen maken.

Zoals velen al aangeven is het 1e aanzicht op een website vaak al beslissend of je het een fijne pagina vindt of niet. ook mensen met oudere computers zullen zoveel banners en panfluiten niet plezierig vinden :).

# Productaanbod (elektronica en games)

Elektronica & Games aanbod is goed er staat overal duidelijk aangegeven wat iets kost en hoe het heet en waar je het kan krijgen.
Aanbod is zoals gezegt prima, Soms wat duurder als andere winkels maar eigenlijk kom ik er persoonlijk weinig tot nooit.
( kom zelf altijd in de dvd / elektronica gedeelte )

# Specificaties en weergave van artikelen

Spec's zijn niet bij alle producten volledig in mijn ogen, ik zelf zou persoonlijk bij de spec's van een DVD speler of een TV een link er bij geven naar de website van de fabrikant, zodat mensen altijd bij de originele fabrikant kunnen bekijken wat er allemaal op zit ( scheeld een hoop aan extra ruimte voor tekst etc )

Sommige producten zoals DVD-Spelers, is de weergave prima maar zijn er bijna geen plaatjes over het artikel te vinden.( Geen zij aanzichten etc )
Wat vaak voor mensen belangrijk is bij elektronische apparaten is dat ze de achterkant kunnen zien met behulp van een plaatje, waarom ? er staan spec's bij.
Zoals wij vaak zeggen "a picture says more then a thousand words".

# Levertijden
Levertijden zijn prima, voor een bepaalde tijd besteld en dag erop in huis ( kunnen er een hoop wat van leren)
Ben al jaren vaste klant bij bol.com en heb nog nooit iets niet geleverd gekregen of erg laat, niks op aan te merken.

# Service
Service is niks mis mee.
Mijn enige minpunt is dat de klantenservice geld kost, en mensen zich daar aan irriteren
Heel veel is het niet maar mensen willen als ze een probleem hebben "gratis geholpen worden" en als het ze dan geld kost,zitten ze er al over in als de meter op 4minuten staat.

Ook denk ik persoonlijk als je bijvoorbeeld een X bedrag uitgeeft de verzendkosten dan wel mogen vervallen.
kwa concurrentie met anderen hoeven jullie niet een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar met zulke mogelijkheden van bijvoorbeeld 50euro bestellen en dan geen verzendkosten kan mensen wel is over de streep trekken om toch te bestellen inplaats van naar de winkel te fietsen.

s.j de wendt

• Whazor
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07:39
Soms is het handig voor een klein product om het per envelop te sturen. Zo dat als je vaak niet thuis bent dat gewoon in de bus wordt gegooid.

Voor de rest is qua content en navigatie alles wel duidelijk. Het ontwerp kan denk ik nog wel worden aangepast. Iets meer contrast op de dingen die belangrijk zijn. De usability mag ook wel verbetert worden. Bijvoorbeeld dat bij een product daar bij die tabjes mijn scherm automatisch naar beneden scrollt als ik erop klik. De NS lost veranderingen op met een korte highlight, dit zou denk ik fijner zijn.

• henkrikkengaa
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 07-12-2020
Als regelmatige klant bij bol.com mis ik eigenlijk maar 1 functionaliteit. En dat is die van het proberen. Het enige dat in het voordeel van winkels spreekt is dat je het product vast kan houden, op knopjes kan drukken, open/dicht klappen enz.

Op verschillende sites, bijvoorbeeld telefoonaanbieders, is het mogelijk het product aan alle kanten te bekijken en in sommige gevallen ook open/dicht te doen. Zoiets zou ik ook graag op de site van bol.com terug willen zien.

Op deze manier is er weer een reden minder om naar een winkel toe te gaan.

Tevens zou ik voor willen stellen om een bol.com medewerker(s) via chat beschikbaar te stellen op de site. Zo krijgen mensen de mogelijkheid vragen te stellen over producten en diensten van bol.com. Dit kleine beetje menselijk contact zou de site compleet maken.

Met vriendelijke groeten,
Henk Rikkengaa-Wouters

henk@rikkengaa.nl

[Voor 1% gewijzigd door henkrikkengaa op 15-10-2010 13:19. Reden: Toevoeging e-mailadres]

• Ryan1981
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:32

Ryan1981

Je ne sais pas

Mijn persoonlijke mening is dat de website redelijk toegankelijk is. Zelf heb ik het gevoel dat BOL nog steeds als boekenhandel gezien wordt. Ik heb bol ook nog nooit in de pricewatch gezien.

Ik denk dat BOL op het gebied van boeken en wellicht video materiaal een zeer brede keuze heeft.

Ik kan ook dan ook nog maar tot 1 conclusie komen O-)

Lanceer onder een nieuwe naam en zorg voor scherpe prijzen van hetgeen je verkoopt (ik ben meestal afgehaakt omdat ik het ergens anders voordeliger kon krijgen (software, film e.d.boeken zijn vaak wel ok kwa prijs)

Service is OK en gemak van bestellen ook.

Suggesties voor verbetering? Hmm: ipod app, android app, hyves pagina, facebook pagina, meer wedstrijden zoals deze. Zaken koppelen aan databases als IMDB (persoonlijk ga ik daar altijd een kijkje nemen als ik een beetje een eerste indruk van een film wil krijgen.) Youtube noem maar op. Hoe breder hoe meer aanspraak en natuurlijk zorg dat je in prijsvergelijkings sites als pricewatch, kieskeurig e.d. toch af en toe ergens bovenin staat :P

[Voor 26% gewijzigd door Ryan1981 op 15-10-2010 15:54]

• ronh
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-01 19:21
Wat ik mis op BOL.com, is juist wat we hier doen: een FORUM.

In plaats van review tab, een forum.
Deze moet dan natuurlijk wel objectief door BOL worden behandeld, geen oneerlijke moderatie/censuur.
Dat je zoiets krijgt als bij Kieskeurig.
Hierdoor kunnen mensen ervaringen en tips uitwisselen, en elkaar vragen stellen.

Verder de dingen die hier al aan bod zijn geweest:
De homepage mag duidelijk zijn, veel te druk. Die boodschap zal inmiddels wel doorgedrongen zijn. ;)
Zoekfunctie / selectie mogelijkheden verbeteren.
En zoekresultaten standaard ingeklapt laten, met de mogelijkheid om alles uit te klappen, indien gewenst.
Niet 10 resultaten met heel veel tekst, verdeeld over meerdere pagina's.

Verder heb ik hele fijne ervaringen met BOL.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-09 22:05
De startpagina is ronduit ruk! Enige sterke is de consistente kleurindeling. Verder is het proppen van allerlei schreeuwerige elementen. Waarom is electronica een pulldown en geen link naar die rubriek?

In een subrubriek zoals cameras gaat het meteen een stuk beter. Ga ik naar lenzen dan zie ik iets wat vrij typisch is voor bol, de zoekcriteria slaan nergens op. Merk is lang zo belangrijk niet als lensmount. Ik ga verder en zoek een nikon telezoom. Eerst een lading lensdoppen in beeld, ik dacht toch dat ik in de lenzen zat. Ah, kijk, de lens die ik zoek. Oh, 615 euro... in de pricewatch zitten een stuk of 10 leveranciers die deze exact identieke lens voor net onder de 400 euro hebben.
  • Tip 1: Reken marktconforme prijzen!
  • Tip 2: Denk na over je zoekcriteria vanuit de klant, niet vanuit het systeem.
Dan maar 's bij mp3 spelers kijken. Hm, prijzen zijn een stuk beter, zoek criteria ook. Jammer dat hier meuk als difrence bij staat
  • Tip 3: Voer geen bagger merken zoals Hama filters en kijkshop mp3 spelers als Difrence.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• MahRain
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 30-08 18:44
Wat erg zou helpen is denk ik een iPhone & Android applicatie met barcodescanner om direct prijzen op te zoeken in de Bol.com winkel van o.a. boeken, dvd's en andere spullen. Handig voor als je door een winkel loopt! >:)

• Mitch
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Ik heb het al eerder aangegeven via bol.com zelf.
Maak reviews alleen mogelijk als de klant daadwerkelijk het product via jullie heeft aangeschaft.
De reviewfunctie is nu compleet nutteloos met reviews als:
"Ja deze is egt vet, ik ag hem egt hale als ik doekoe hep" en vervolgens 3 mensen die op nuttig klikken ??

Coolblue lijkt dit een stuk beter voor elkaar te hebben.

• meneerdebaron
  • Laatst online: 03-12-2010
Geachte heer en mevrouw Bolpuntcom,

Op uw uitnodiging om te beschrijven wat ik aan uw website zou willen verbeteren ga ik volgaarne in. Hieronder mijn bevindingen.
Hopende u hiermee van dienst te zijn teken ik met vriendelijke groet,

Baron.

Rapport inzake verbeterpunten:

Als referentiekader heb ik de mening gepeild in mijn vriendenkring inzake onderstaande organisatie-onderdelen:

-Design
-Navigatie
-Productaanbod
-Specificaties, weergave artikelen
-Levertijden
-Service

De flexibilisering van structurele organisatie-onderdelen waarbij de synergie met de systeemintegratie win-win situaties creëert laat ik buiten beschouwing en dient desgewenst in een nader onderzoek aan de orde te komen.

Ik behandel de business-architecture chronologisch.

Als we het over design hebben moeten we bij mijn vriendin Haagse Beppie zijn.
Zij ontwerpt websites voor de fine fleur van het Haagse entrepeneursgilde w.o. de firma Liszt&Bedroch.

Beppie in plat Haags: ‘Krijtestrakke site! Groen-geel zou natuurlijk vetter zijn maar dat vind ik voor alle websites. Gewoon het hele internet groen-geel, weetjewel ! Bakkie pleur, gooz?'.

Mijn gemoedelijke drinkmaatje ‘Jean de Belg’ is meester navigator.
Drop hem geblinddoekt in een willekeurige stad en hij navigeert moeiteloos naar het dichtstbijzijnde café!

Jean in romig Vlaams: ‘Voor ons Belgen is de navigatie op den Bolle nochtans zeer eenvoudig. Vast en zeker niet zo ambetant als van de meeste online bedrijven. Ik ben er fier op cliënt te zijn!’

De goeroe op het gebied van productaanbod is bloedgabbertje 'Amsterdamse Arie' die sinds jaar en dag op de markt staat met zijn kraam met van alles en nog niks.

Arie meent: 'Bol is natuurlijk geen achenebbisj zakie. Ze verkopen absoluut geen tinnef.
Toppio assortiment en je wordt er niet vernacheld'. Arie kan het weten!

Specificaties en weergave van artikelen. Het metier van mijn kennis Eugène.
Eugène is etaleur bij een vooraanstaande modezaak. Hoe ik hem heb leren kennen gaat u niets aan!

'Beeldige kleurtjes, ééééénige banners en wat een zalige grote knoppen' zijn de superlatieven die 'Eu' gebruikt. ‘Wat een uitgebreide specs’ en ‘gepositioneerd als in een droom’ , voegt hij er likkebaardend aan toe! Wat hij over het blauwe mannetje zei laat ik hier achterwege.

Mijn Rotterdamse homey Regilio is de expert op het gebied van levertijden. Bel hem op zijn mobiele nummer en het spul is onderweg!
Aan hem vroeg ik wat zijn hooggewaardeerde mening was inzake levering.

'Bol puntje com steekt er met kop en schotel bovenuit, zeker weten’, was zijn spontane antwoord!

Zakenvrindje 'Wassenaarse Wouter' is de man die alles weet over serviceverlening-tot-de-deur.

Mieters, amice. Ik had voor mijn navigatiesysteem zo’n kekke draagtas besteld die zo leuk kleurde bij mijn antieke ‘British racing green’ Jaguar.

Helaas kon de tas mijn secretar…pardon…gemalin Katelijne niet bekoren. Na een korte telefonade mocht ik dat gevalletje retourneren. Reeds de volgende dag had ik mijn europegeltjes terug, zeg. Ik had natuurlijk ook kunnen opteren voor een andere voiture…

De algehele indruk van Bol.com werd het beste omschreven door mijn makker Ali uit Almere: ‘Wallah, Bol punt com, echt niet dom!’

Mijn advies: niets veranderen.
Vandaar de maximale score: een tien met een gniffel!

[Voor 6% gewijzigd door meneerdebaron op 15-10-2010 17:36]

• mariovermeulen
  • Registratie: november 2007
Een van de dingen die ik het meest appreciate van andere sites is een video/youtube review(van iemand die bij bol.com werkzaam is of redacteur van een local magazine of zo) van de electronica en/of andere producten(camera's etc). Dit vind ik een van de dingen die ik mis op de site. Ik ben al meerdere jaren een klant die met veel plezier koopt bij bol.com!

nou maar hopen dat ik eens een keer iets win _/-\o_

• UltraFris
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 20:13
Over site en bestelgemak niks dan lof. Mijn grote gemis is eigenlijk alleen het niet kunnen kiezen van tijd van aflevering en eventueel de keuze van de vervoerder.

Mijn ervaring met diverse vervoerders is niet altijd even positief maar dat zal mogelijk afhangen van de regio.
Zo willen sommige niet de moeite nemen om aan te bellen (mogelijk de ervaring van de bezorger met eerdere bezoeken op een tijdstip dat iemand niet thuis was en sindsdien niet meer de moeite neemt?) en een al vantevoren ingevuld briefje in de bus stoppen...
Tevens worden goederen nog wel eens bij buren afgegeven wat naar mijn idee niet altijd gewenst is afhankelijk het bestelde, de waarde daarvan maar ook dat sommige buren altijd "de pineut" zijn aangezien zij door omstandigheden wel altijd thuis zijn en dus alle pakketjes ontvangen. (ik schaam we om daar weer aan te bellen voor de zoveelste keer...) Trouwens, ook ooit meegemaakt, erg lastig als de buur langere tijd niet meer thuis is i.v.m. vakantie nadat daar je pakket in ontvangst was genomen....

Als er een keuze zou zijn om bijvoorbeeld in het weekend of de avonduren te laten leveren dan denk ik dat er een groep klanten hier erg content mee zullen zijn. Ook de keuze van een vervoerder kan een uitkomst zijn als je in een regio woont waar sommige er echt een potje van maken.
Ik durf zelfs dan nog meer te bestellen ;)

• chezrene
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-02 10:32
Ik ben al flink wat jaren een trouwe klant van jullie, en zeker de snelle en relatief goedkope bezorging zijn echt een pré bij jullie. Jullie hebben een goede reputatie, ook als het gaat om retourzendingen en het grote aanbod. Jullie goede deal met TNT is lange tijd vrijwel uniek geweest, en dat heeft denk ik zijn vruchten af geworpen.

Jullie staan vooral bekend om de boeken-, CD- en DVD-verkoop, maar inmiddels is er ook steeds meer electronica te krijgen. Hier maak ik dan ook gebruik van, met name voor kleine electronica-toebehoren vind ik het erg handig: betrouwbaar, goed geprijsd en snel bezorgd. En dan hoef ik niet 3 km te fietsen naar een electronica-winkel met opdringerige verkopers voor elk kleinigheidje.

Maar zoiets als een TV zal ik absoluut niet bij jullie bestellen. Voor dat soort zaken zie ik toch liever een bedrijf met "verstand van zaken", die met hun eigen bestelwagens langskomen om de tv te bezorgen en de boel installeren.
Ik wil niet dat UPS of TNT een pakje bij mij voor de deur aflevert; ik verwacht meer service bij dergelijke grote aankopen. Ook als er iets stukgaat binnen de garantie, verwacht ik de service dat de defecte tv wordt opgehaald en gerepareerd, of eventueel vervangen.

Voor zover ik weet kunnen jullie dergelijke service niet bieden, maar dat is toch echt wel iets wat ik zou willen hebben bij grote aankopen zoals een TV. Misschien zit ik er helemaal naast en kunnen jullie zulke service wel bieden, maar dan communiceren jullie dit niet goed naar jullie potentiële kopers. Want die zijn nog steeds gewend aan jullie oude imago van een webwinkel met snelle bezorging en verder weinig poespas.

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 12:38

Player1S

Formerly known as L1nt

Misschien wordt het tijd om het systeem iets aan te passen.

Ik heb Fallout: New Vegas besteld. Deze komt pas 22 oktober uit. Nu werk ik die dag dus ben ik niet thuis. Vroeger kon het bij mijn onderbuurman achter gelaten worden maar die is verhuist. Ik kan echter niet het afleveradres wijzigen. Volgens de helpdesk zat de order al te ver in het proces om nog te kunnen wijzigen.

Nu geloof ik dit direct voor producten die gelijk leverbaar zijn maar als iets in pre-order staat lijkt het me sterk dat de order al dusdanig verwerkt is dat er niks meer gewijzigd kan worden.

Mensen die iets in pre-order zetten doen dit vaak vanaf het moment dat dit kan. Soms wel een half jaar van te voren. Hierdoor kun je dus een week van te voren erachter komen dat je die dag niet thuis bent. Je kunt nu echter niet meer zeggen "dan laat ik het wel bij mijn ouders/werk/whoever bezorgen".

Aangezien het om een CE gaat, ga je ook nog niet 123 cancelen en opnieuw bestellen want dan loop je kans dat je achter het net vist. Jou bestelling gaat naar de eerst wachtende en jij sluit achteraan de rij aan.

Player1s Twitch

• draadje
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-07 18:21
met name 2ehandsboeken die je te koop zet is er discrepantie tussen de prijs en verzendkosten.
dus omdat sommige boeken zwaar zijn ,zijn er hoge kosten voor verzenden. ook de bijdrage van bol.com is dan te laag. er zou dus een verz mogelijkheid zijn die goedkoper is als de huidige. misschien dat iemand in dat gat kan duiken,.die dan uiteraard ook andere te verzenden artikelen bezorgt!

• ruudslegers
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12-02-2020
Bol.com is een online winkel met een goede reputatie. Die reputatie wordt ook waargemaakt (denk aan snelle levertijden, goede service, goede afhandeling van klachten).

Is er dan niets wat beter zou kunnen? Jawel, naar mijn bescheiden mening zou de lay-out van de startpagina beter kunnen. Je moet namelijk behoorlijk scrollen om alles op die pagina te kunnen zien. Dat is jammer voor bol.com en haar klanten, want een groot deel van het actuele aanbod is daarmee niet in 1 oogopslag helder. Ik vermoed dat veel klanten niet in de gaten hebben dat de startpagina meer te bieden heeft dan wat op het eerste gezicht lijkt.

Daarnaast moet je, als je een product zoekt (je bent bv. op jacht naar een cd van een groep, maar weet de titel niet) wel erg snel naar een volgende pagina. Bij concurrenten van bol.com hebben ze daar een eenvoudige oplossing voor, namelijk "laat alles zien" of iets vergelijkbaars

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Ik denk dat ik wel onder de grens van 500 woorden ga blijven :p

Het punt wat ik het liefst verbeterd zou zien is de verfijn optie als je op zoek bent naar een product. Kijk, dat je bij producten als DVD's door middel van vaste filters iets kunt zoeken is opzich niet mis mee. Maar wanneer ik voor een tv ga kijken vind ik dit lastiger.

Als ik op de televisie pagina kijk zie ik in eerste instantie maar een aantal (in mijn ogen zinvolle) filters waar ik een waarde kan kiezen:

- Beeldmaat
- Merk

Maar ik heb geen voorkeur voor een merk en ik weet niet precies of mijn toekomstige tv nu 40", 42" of 47" moet worden. Op dit moment moet je echter voor een specifiek formaat kiezen. Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als je kunt zeggen dat hij ergens tussen de 40" en 47" zou moeten worden.
Maar goed, nadat ik nu een vaste waarde heb gekozen krijg ik een aantal andere verfijn opties: hoeveelheid hertz, de prijs en of het lcd of led is. En als ik dan met 2 verschillende filter 2 opties gevonden heb, stel 1 van 42" en 1 van 47", dan kan ik deze niet eenvoudig vergelijken omdat ik ze immers onder verschillende filters gevonden heb. Niet echt ideaal als je het mij vraagt.

En hetzelfde zou opgaan voor bijvoorbeeld fototoestellen. Alle waarden waar ik op kan filteren zijn vast gedefinieerd. En dan is dus mijn voornaamste verbeter punt: laat mensen op het gebied van elektronica en dergelijke niet alleen specifieke waarde kiezen om te filteren maar laat hen zelf een range definieren.

Daarnaast zou ik, naast de bestaande mogelijkheden, een uitgeklede pagina wel waarderen in de vorm van een sitemap. Een beetje zoals de pricewatch hier op tweakers zeg maar. Een paar hoofdgroepen (zoals het huidige bol.com menu bijvoorbeeld) met daaronder de subcategorieën zodat je dat allemaal op 1 pagina hebt staan. Maar goed, die filteropties zijn nog even iets prettiger als je het mij vraagt.

Desktop | Server | Laptop

• alphonse45
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-07 12:29
De startpagina is zeer verwarrend, onoverzichtelijk en chaotisch. Te veel tekst, te veel plaatjes en geen consistente zoeklijn. Hij heeft geen "FUN"karakter en nodigt niet uit tot ontspannend bladeren. Als ik de startpagina open maak, hoef ik al niet meer. De selecties die zogenaamd op maat worden aangeboden kloppen niet niet en zijn zeer toevalsgericht. Die van Amazon zijn veel beter. Ik zou de hele opzet van Bol.com onder de loupe willen nemen; zoekstrategie, aantrekkelijkheid, links naar andere websites (leveranciers, ervaring andere gebruikers, testrapporten e.d;

Bij het verder zoeken naar een artikel is het teruggaan en/of switchen naar een ander artikel ingewikkeld en verwarrend. Nodigt niet uit tot verder gaan.

Geef de aanbiedingen veel beter en gestructureerder aan.

Zo kan ik wel doorgaan.

Een groot minpunt zijn de verzendkosten naar een ander land binnen Europa. Die kosten zijn belachelijk hoog. Kijk eens naar de Duitse aanbieders.

• R4b3n
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-12-2016
het zou een grote verbetering zijn als er een onderdeel met computer onderdelen bij kwam en een iets groter assortiment in het algemeen. verder is het echt een super site ga zo door

• bdevries85
  • Registratie: augustus 2003
BOL DESKTOP

Mijn idee is introduceren van een DESKTOP. De site is hiermee naar wens in te richten. Als ik van films houd wil ik op mijn desktop films zien waarin ik geïnteresseerd ben (informatiebehoefte). Door de klant in te laten loggen en zijn eigen "BOL Desktop" te maken is het overzichtelijker shoppen. Dit kan natuurlijk ook zonder inloggen. Natuurlijk moet de keuze voor meerdere categorieën mogelijk zijn. Daarmee krijg ik niet alle (voor mij) overbodige informatie te zien, zoals voor mij elektronica en boeken. Een nieuwsbrief kan eveneens naar interesse worden verstuurd.

Dit zou mijn ideale webshop zijn!
:)

• sparks
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:04
Als tweaker zou ik graag een selectie op het 'os' linux willen hebben maar daar zal de gemiddelde klant van bol wel geen interesse in hebben ;-) Voor bol dus niet interessant maar voor hun eigen werknemers aan de andere kant wel weer als ik zo hun vacatures bekijk.

Voor de desktops zou een verbruiks indicatie wel handig zijn, zeker als je hem als een servertje zou willen gebruiken.

Succes,

• painkill
  • Laatst online: 20-09 21:22

painkill

Pain(k)(ill)

Jongens, ik heb begrepen dat een paar van jullie het niet eens waren met mijn tekst van 700 woorden.
En daar kan het niet anders dan mee eens zijn. Ik heb nog eens flink nagedacht, en ik heb de tekst weten terug te brengen tot 500 woorden. Zo blijft het wel zo eerlijk, want met 700 woorden kun je natuurlijk meer zeggen dan met 500. Al waren het er eerst 800 en vond ik dat eigenlijk nog te weinig :P

Mijn SNES verzameling!

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:12

Bossie

PSN = Patje_b_

Ik bestel vaak boeken via acceptgiro zodat deze met een druk op de knop bezorgd worden.
Dit omdat ik op het werk vrijwel nooit een internetbankieren_inlogdingetje bij me heb voor ideal.

Het zou handig zijn als ik via mijn account openstaande betalingen alsnog middels ideal kon betalen.

De website is weinig overzichtelijk, maar door de zoekfunctie kan ik toch altijd snel vinden wat ik wil hebben

(*bestelt vrijwel alleen maar boeken)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:55

Kixtart

Destruction = Improvement

Waarschijnlijk ga ik niks winnen, omdat ik vrijwilliger bij Tweakers ben, maar advies is altijd handig :)

Zelf heb ik nog nooit iets bij Bol.com gekocht, maar heb wel een goed gevoel bij Bol.com altijd. Het enige is dat dat gevoel alleen erg specifiek is, want ik denk altijd dat je alleen muziek, films en games kunt kopen terwijl Bol intussen veel meer aanbiedt. Misschien is het handig om daar wat meer aandacht in te steken in reclames. De reclames tot nu toe zijn goed gelukt dus ga daar mee door. Humor doet het altijd wel goed :)

☻/
/▌
/ \

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:19
Nou hier mijn gedachte over het verbeteren van bol.com
Ik ga met name in op het kopje DVD maar dit is toepasbaar naar meerdere delen van de site.
Als 1e DVD = geen Blu-ray en daardoor al gelijk verwarrend! (en helemaal voor het snel zoek vak)
Wanneer je in die geval geklikt heb op het in mijn ogen te grote menu aan de bovenzijde krijg je een mega drukke pagina met misschien maar 5 titels. En de focus ligt daarna ook niet gelijk op het specificeren van de gemaakte keuze.
Verder zou ik zelf de verfijn velden als een checkbox maken (zie tweakers pricewatch als voorbeeld) want zo kun je snel wisselen van keuzes. Tevens zijn de details bij een gekozen titel niet direct zichtbaar met het scrollen (je moet klikken voor beschrijving/ reviews etc.) En extra klikken (lees muisaanwijzer naar de juiste plek brengen) is lastiger dan scrollen. wat sommige mensen ook met alleen de pijltjes toetsen van het toetsenbord doen

Tot zo ver een beetje me persoonlijke mening gegeven. En als laatste kleine tip. Vermeid kleur combinaties die voor mensen met kleurenblindheid lastig zijn. (witte achtergrond is dus al een + maar even als voorbeeld een licht blauwe tekst kan behoorlijk lastig zijn maar dat verschild ook weer welk van de 3 types je hebt)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:50
Zoals al heel veel is aangehaald kan het design nog heel veel beter. Niet alleen de homepage maar ook de rest van de website kan wel wat meer rust gebruiken. Als ik op bijvoorbeeld 'boeken' klik krijg ik echt een veel te volle pagina en moet ik echt gaan zoeken voordat ik gevonden heb wat ik wil hebben. Ik denk dat als je alleen de belangrijkste opties laat staan het al een stuk beter wordt. Alleen een zoek balk en daaronder een stuk of 8 bestsellers oid. En de filteroptie om op onderwerp te filteren. De rest maakt het alleen maar onnodig druk.

Als ik op games klik dan hebben jullie daar 3 plaatjes staan met games voor kinderen, games voor familie, en games voor de fanatieke gamer. Dit trok eigenlijk direct mijn aandacht. Dit vond ik dan ook wel goed gedaan. Maar de rest op de pagina valt dan niet meer zo op. En ik denk dat hier de filter-opties mischien ook wel overbodig zijn. Gebruiker eerst keuze laten maken met die 3 plaatjes, en als er op 1 van de 3 plaatjes geklikt is pas de filteropties laten zien. Vanaf daar vond ik de pagina al wel weer een heel stuk prettiger om even op te browsen.

Wat me trouwens ook wel opvalt is dat bol.com niet de moeite heeft genomen de links aan te passen met CSS. Ik ga er vanuit dat dit bewust is gedaan zodat gebruikers direct zijn wat de links zijn, maar ik vind het nogal web1.0 ogen. :P

• kowo
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2020
Waar blijven de leuke tv-reclames?

Natuurlijk kent heel Nederland www.bol.com, maar het kan altijd beter als het al goed gaat :)

Over de website wil ik 1 ding kwijt: het mag allemaal wat minder druk, waardoor je de aandacht op kopen door de klant weghaalt.

• robbydee
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 30-08-2016
Bol.com probeert een zo breed mogelijk aanbod aan te bieden, alleen vind ik persoonlijk dat b-merken (qua electro) die in het budgetsegment zitten nog niet genoeg aangeboden worden. Misschien is dit ook niet het beeld dat bol.com wilt uitdragen, maar ik denk wel dat er meer nog mensen zijn die eerder geneigd zullen zijn een elektronica artikel aan te schaffen bij bol.com dan dat tot nu toe gedaan wordt.

• jens17
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 26-09 20:20
De marketeers bij Bol.com mogen wel een behoorlijke schop onder hun kont krijgen. Op drie gebieden gaat het finaal mis.

1. De eerste stap bij strategische marketing:
Wie zijn we? Een ONLINE winkel, mensen willen reacties kunnen lezen van andere gebruikers, vasthouden gaat wat moeilijk. Ik weet dat het is weergegeven, maar hoe..
Wat willen we? Boeken verkopen? Electronica? Kroppen sla? Fietsbanden? waar is de focus..
Hoe gaan we deze weg bewandelen? Het is op dit moment een chaos, veelste druk, geen duidelijke navigatie. Zoeken naar navigatiebalken en knoppen kan een website zich niet permiteren.

2. ik surf met een 1366x768 en ik zou willen dat ik nog 5x kon uitzoomen. Overzicht=foetsie.

3. Waarom komen mensen naar Bol.com? Prijs/assortiment/gemak? Blijkbaar ligt hier de focus wel op prijs, aangezien ik het woord aanbieding (of synoniem ervan), 23 keer tegenkomen in 1 minuut.

• FUBAR
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 12:36

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Leuke actie:

Verbetering website:

De huidige site is erg geschikt om een product te zoeken waarvan je al ongeveer weet wat het is en wat je ervan kan verwachten. Als je daarentegen je nog breed wilt oriënteren is de website minder geschikt.
Om het concreet te maken: Als ik een compact camera zoek, dan kom ik heel snel op de pagina's met het aanbod aan compact camera's en kan ik de specificaties redelijk goed vergelijken. Als ik echter nauwelijks iets weet van digitale camera's kom ik op de website van bol ook niet snel achter zaken als: wat is het verschil tussen een compact camera en bijvoorbeeld een Digitale Spiegel-reflex camera en wat zal in mijn geval de beste keuze zijn?

Je kan nog verder gaan en bijvoorbeeld een potentiële koper een aantal vragen stellen om gerichter een geschikt product te kunnen aanbieden. Om bij het voorbeeld van de camera's te blijven: Stel een aantal vragen of laat de potentiële koper scoren op een aantal eigenschappen. Bijvoorbeeld: Fotokwaliteit vs. handzaamheid of aantal functies vs. gebruiksgemak. etc.

Ik begrijp dat dit vergeleken met de huidige presentatie van producten nogal wat extra inspanning vraagt van bol, maar het is een goede service naar klanten toe en bovendien maak je het de minder geïnformeerde klant makkelijker een goede keuze te maken.

[Voor 74% gewijzigd door FUBAR op 16-10-2010 00:09]

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• maniac2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 21:34
Al 5 jaar koop ik bij Bol van alles en nog wat. Doordat ik al langere tijd klant ben zijn mij een aantal zaken goed en sommige wat slechter bevallen, hierin zou bol kunnen verbeteren.

Productgegevens
Veelal bij pre-orders ziet men beoordelingen staan die nergens op zijn gebaseerd aangezien het desbetreffende product nog niet op de markt is. Schakel de mogelijkheid tot beoordelen dan dus ook pas in na de release.

Verder is er bij sommige producten geen omschrijving of specificatie aanwezig. Dat is vervelend voor de klant, biedt dan tenminste een link naar de specificaties van de fabrikant.

Levering
Tegenwoordig worden goederen als CD's, DVD's en boeken verstuurd in kartonnen 'enveloppen'. Dit zal waarschijnlijk makkelijker te verwerken zijn, maar helaas heb ik nu al een aantal keren meegemaakt dat de goederen c.q. de verpakking daarvan beschadigd aankomen. Daarom zou ik ook graag zien dat de 'ouderwetse' bubbeltjesenvelop weer terug komt.

Verzending
Verder is het ook al meerdere voorgekomen dat Track&Trace nummers totaal niet werken (wellicht ligt de schuld daarvan niet bij bol), of dat het nummer niet vermeld wordt bij de bestelstatus terwijl er wel een T&T sticker op het pakket zit.
Ook is het al een aantal malen voorgekomen dat zendingen 'verzonden' zijn, echter worden de pakketten pas een dag later verwerkt.

Klantenservice
Met de klantenservice heb ik een aantal goede ervaringen gehad meestal ging dat over iets simpels als het leveren van een vervangend DVD hoesje. Echter als je iets wilt weten waarom bepaalde zaken gaan zoals ze gaan, dan komen er standaard antwoorden waar niemand wat mee opschiet.
Zelf ben ik namelijk eens een tijd bezig geweest met de vraag "waarom kan bol zijn levertijden claims niet waarmaken?" Een aantal producten die 's middags besteld waren en niet die dag werden verzonden ondanks de claim van "voor 22.00 uur besteld morgen in huis". De klantenservice heeft blijkbaar een dermate slecht zicht op de procesgang, en kan dat ook niet achterhalen, over het hoe en waarom bepaalde op voorraad zijnde producten niet worden uitgeleverd.

Dus mijn laatste tip: geef de klantenservice meer inzicht in de procesgang zodat wanneer klanten vragen hebben deze ook fatsoenlijk kunnen worden afgehandeld, i.p.v. een standaard antwoord.

• Rohlow
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-10-2013
Inleiding

Al jaren heb ik ervaring met de bol.com webshop. Ik kijk een beetje rond op de site maar ben uiteindelijk weinig wezen shoppen in deze webshop omdat de site naar mijn mening te "schreeuwerig" en onverzorgt uitziet met een navigatie dat niet naar mijn verwachtingen voldoet.

Design

Het design ziet er over het algemeen goed uit alleen voelt het een beetje klodderig en op een hoop gegooide zooitje aan. De homepage zit volgepropt met allerlei reclames en artikelen die mij totaal niet intresseren. Ik wil op me gemakje door de site heen bladeren. Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat ze willen als ze een webshop gebruiken. In iedergeval ze hebben een idee.

Als ik zoek naar een product zie ik heel veel wit met allerlei links. Het zou fijn zijn als de tabellen zoals "verfijn op categorieën" en BOL.COM TOP 5"" een andere achtergrond kleurtje had. Zo dat ik het sneller kan onderscheiden. Ook voelt de site al oud aan het moet er frisser uit zien. Het heeft naar mijn mening een soort van seventies stijl en look. Jullie hebben al een geweldig design. Als ik naar de weblog site kijk voelt het al een stuk rustiger aan. Het zou geweldig zijn als jullie hiermee iets deden

De winkelwagen valt niet heel erg op. Het zou beter zijn als het een plaatje was van een winkelwagen of mandje. Met tekst alleen valt het niet op

Navigatie

Hierin vind ik de site compleet falen. Een dropdown menu waar je op moet klikken? Dat kan toch automatisch! Ik denk eerder dat die knoppen links zijn dan dat het een menutje laat zien. Het zou fijn zijn als het ook daad werkelijk een link is. Een overzicht van de catagorie met de toppers en acties zou leuk zijn.

Bij het zoeken zou het fijn zijn als ik ook in bepaalde bereik kan zoeken bijvoorbeeld bij een televisie met beeldscherm diagonaal tussen 28" en 32" of meerdere merken kan kiezen. Het zou fijn zijn als het ongeveer hetzelfde zou werken als de tweakers pricewatch pagina.

Als ik op een tab klik op een productpagina "springt" het meteen. Ik vind dit erg hinderlijk. De site doet iets onverwachts. Als ik op de afbeelding klik gaat het meteen naar de beschrijving. Volgens mij is het beter om het dan in het groot te laten weergeven dat zou een stuk handiger zijn. Nogmaals doet de site iets niet aan mijn verwachting.

Op de productpagina verwacht ik ook op de beschrijving tab de specificaties van het product. Vaak is de specificatie pagina incompleet. Het mist bijvoorbeeld de dimensies. De verklarende woordenlijst schiet naar mijn mening te kort. Ik moet helemaal zoeken naar het woord. Dan kan ik beter een woordenboek pakken of zoeken op google. Het zou fijner zijn als het er direct naast stond, verborgen onder een icoontje bijvoorbeeld.

Conclusie

De site ziet er verouderd uit en te druk. Heeft wat gebruiks probleempjes als die probleempjes zijn opgelost zou ik graag vaker hier willen terugkomen.

• Toyboy81
  • Laatst online: 05-10-2017
Ik heb eigenlijk niks op de site aan te merken

Ik heb wel een idee om het nog duidelijker temaken het merk waar na je zoekt aanduiden met het logo's van het merk
Waardoor je niet zoveel letters hoeft te gebruiken. Dan maak je de site ook nog gedeeltelijk toegankelijk voor mensen die niet kunnen lezen of schrijven. want een logo onthoudt je beter en sneller. Ik heb zelf een N.A.H.(niet aangeboren hersenletsel) dit heb ik op gelopen naar dat ik een zwaar auto ongeluk heb gehad. En in coma heb gelegen. Ik kan gelukkig wel nog lezen en schrijven. Dat gedeelte is gelukkig niet beschadig geraakt. Ik heb zelf ondervonden dat ik woorden sneller onthield en begreep als ik een voorbeeld zag B.V. een appel ,dan lieten ze me een foto van een appel zien. En schreven ze het woord appel er onder. Dit herhaalde ze een paar keer. Een dag legde ze 3 foto's neer B.V. 1 aardbei 1 druif en 1 appel en dan zeiden ze op welke foto staat een appel afgebeeld. En dan moest je het goede plaatje aan wijzen. Dit ging de eerste paar keer niet zo goed. maar door die afbeeldingen ben ik alles wel sneller gaan onthouden en zo was het ook met logo's. denk maar aan bekende sport merken tv's computers enz. mijn in breng zou zijn maak gebruik logo's om merken duidelijk temaken. Denk hier aan de structuur van een stamboom merk logo en dan de vertakkingen B.V. LG en er onder vertakken wat er allemaal van dit merk te verkrijgen is doe dit ook bij alle merken die jullie hebben.

Met dank voor het lezen.

Joshua Keesmekers

• roosjen
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-12-2016
Hoewel ik bepaald geen grote bezwaren tegen bol.com heb, heb ik weinig ervaring met jullie. Desalnietemin hebben jullie een prettige webwinkel waarin het redelijk makkelijk zoeken is naar de producten die ik wil hebben.

Ik ben echter nogal een koopjesjager en betaal liever wat minder als ik daarvoor wat aan service moet inboeten. Misschien ook omdat ik zuinig met de centjes moet doen en al genoeg electronica en gadgets aanschaf 8)

Mijn suggesties om www.bol.com te verbeteren hebben hun basis in mijn eigen koopgedrag:

1. Zorg voor goede vindbaarheid in de zoekmachines, toch wel de eerste plek waar ik begin als ik electronica wil kopen.

2. Breid jullie filterfunctie nog verder uit. Bol.com heeft al een uitgebreide filterfunctie, maar mist bijvoorbeeld nog een manier om makkelijk verschillende producten te vergelijken. Verder zijn de specificaties altijd belangrijk en kan je wat mij betreft niet op genoeg dingen filteren :)

Als laatste puntje zou ik persoonlijk wel wat meer onderscheid willen zien tussen de verschillende velden. Het ontbreken van lijnen geeft een heel open beeld, wat ik absoluut prettig vind, maar misschien zou een licht kleurverschil - desnoods met overloop - het nog net wat overzichtelijker maken.

Verder lekker zo doorgaan. Wat mij betreft zijn vindbaarheid, prijs en assortiment voor webshops veel belangrijk dan lay-out en service. Ik hoef geen luxe afleveropties of riante betaalvormen, dan kan die nieuwe laptop voor net weer een tientje minder verkocht worden bijvoorbeeld! :)

Met vriendelijke groet,
Erwin Roosjen

• Soultaker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-07 23:43
Kixtart schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:16:
Zelf heb ik nog nooit iets bij Bol.com gekocht, maar heb wel een goed gevoel bij Bol.com altijd. Het enige is dat dat gevoel alleen erg specifiek is, want ik denk altijd dat je alleen muziek, films en games kunt kopen terwijl Bol intussen veel meer aanbiedt.
Grappig dat je dat zegt, want het begon natuurlijk als boekenwinkel, net zoals Amazon ooit begonnen was (beter goed gejat...)

Naar mijn idee is de website van Bol.com totaal niet interessant voor Tweakers, want die kijken voor specs en reviews elders, zoeken vervolgens met de pricewatch een winkel met een lage prijs, goede leveringsvoorwaarden en een acceptabele reputatie op, en bestellen daar. Wat er verder nog op de website van de aanbieder staat maakt weinig uit.

Daaruit volgt ook direct wat belangrijk is om Bol.com aantrekkelijk te maken voor Tweakers: scherpe prijzen, snelle levering, goede service. Voor reviews van producten, of discussies over praktijkervaringen, kijken we wel op Tweakers.net.

Persoonlijk is mijn ervaring met Bol.com dat ze veel aanbieden, de beloofde levertijden echter niet waarmaken, of in het ergste geval na weken van onduidelijkheid je hele bestelling maar eenzijdig annuleren (wat juridisch gezien niet eens kan, maar zoals menig webwinkel heeft Bol.com schijt aan de wet). Bedenk erbij dat Bol.com opgericht is door de aasgieren achter Sony-BMG, en je begrijpt misschien dat ik het liefst overal bestel behalve bij Bol.com.

Naar mijn idee kan Bol.com wel inpakken wanneer Amazon ooit een Nederlandse website opent. Tot die tijd zullen er met lawaaierige marketingcampagnes nog wel kopers te vinden zijn die niets in het buitenland durven te bestellen.

[Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 16-10-2010 01:16]

• SmartDoDo
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:18

SmartDoDo

Woeptiedoe

Vandaag schoot mij iets te binnen waar ik eigenlijk bij alle webshops tegenaan loop: je kunt van tevoren niet zien hoe groot de bestelling is en hoe deze verpakt gaat worden (past het wel of niet door de brievenbus). Dit is iets wat ik graag wil weten omdat er bij mij overdag niemand thuis is en ik bestellingen die niet door de brievenbus kunnen, bij m'n ouders laat bezorgen. Dat zorgt automatisch voor vertraging in de ontvangst omdat ik bijna standaard m'n bestellingen bij hun laat bezorgen.

Ik zou dus heel graag zien dat er aangegeven wordt of een bestelling wel/niet door de brievenbus past, dan kan de klant het bezorgadres tijdens de bestelprocedure daarop aanpassen.

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Tot mijn emigratie kocht ik geregeld wat bij bol.com. De belangrijkste redenen hiervoor zijn bestelgemak, betrouwbaarheid en de mogelijkheid tot het bestellen van een cadeau. Voor mij is prijs soms een minder belangrijk punt.

Mbt het bestelgemak doel ik op het ruime productaanbod, de ruime voorraad, de levering op de volgende dag (incl 's avonds bestellen) en de nette betalingsmogelijkheden. De betrouwbaarheid is imo gewoonweg bijzonder goed. Het aantal problemen dat ik op GoT tegenkom mbt Bol.com is verwaarloosbaar en iedereen in mijn omgeving heeft goede ervaringen met bol.com. Daarnaast vind ik het prettig om eenvoudig via internet een cadeau voor iemand in NL te kunnen bestellen.

Bij eventuele veranderingen aan de structuur zou ik dus graag bovenstaande waarden behouden zien blijven. Verbeterpunten op basis van bovenstaande zijn:
-het bestellen van een cadeaubon als email. Bedrijven kunnen dit wel bestellen, maar individuen kunnen dit niet. Bij een dergelijke bon krijgt de ontvanger gewoon een email met een code in zijn mailbox. Ik zou dit ook per bon willen bestellen ipv 50 stuks tegelijk ;)
-de laatste keer dat ik een cadeau heb besteld vond ik de mogelijkheden om een leuk briefje erbij te doen erg beperkt. Voor zover mij bekend stond dit in een vakje op een soort van factuur. Naar mijn mening moet dat op een apart velletje geprint worden en moet (niet mag) het maximale aantal karakters omhoog.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Gleighton
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Verbeteringen Bol.com

Bol.com wordt bezocht door een veelzijdig publiek. Zowel tweakers en andere koopjesjargers alswel technisch minder onderlegde mensen bezoeken de website. De koopjesjagers vinden bol.com vooral door de prijsvergelijksites, waarbij bol relatief gunstig qua kosten is en ook de verzending en zijn relatief goedkoop vergeleken met andere sites. De minder technisch onderlegde mensen vinden de site meestal door de televisiereclames, waarbij vooral die met sinterklaas in de herinnering achterblijft.
Echter hebben beide groepen het zelfde probleem op de website: het ziet er druk uit. Bannertje hier, knopje daar. Voor de meeste mensen is dit niet fijn en leid dit af. Voor sommigen kan dit zelfs een reden zijn om de website te verlaten, want het is dan niet meer overzichtelijk.
Nadat de koopjesjagers vanuit de tweakers pricewatch bij bol.com zijn aangekomen gaan zij direct door naar bestellen, want als de keuze voor de winkel eenmaal gemaakt is (want hij was het goedkoopste) laten zij zich niet meer afleiden. Nu wordt er een keuzemogenlijkheid voorgeschoteld om nog wat kleine producten er bij te kopen. Echter hebben zij het idee, ergens anders zullen deze periphials wel goedkoper te vinden, next. Want deze mensen hebben vaak door dat, in tegenstelling tot de duurdere producten, de meeste winst wordt gemaakt op de kleine dingetjes. Nadat dit doorgeklikt is er een overzicht van de bestelling, waarbij vaak nog een couponcode gebruikt kan worden, plaatsen zij de bestelling na een bezoek aan google of retailmenot.com gebracht te hebben.
De technisch minder aangelegde mensen brengen een bezoek aan de website. Misschien hebben zij in het achterhoofd dat hun notebook wel eens aan vervanging toe is. Nu kiezen zij voor computers en dan notebooks. So far so good. Maar echter nadat de pagina geladen is, begint het probleem voor hen. Nu staan er 32 (ik heb ze geteld) afbeeldingen van notebooks op het scherm. Wil ik een Acer, een samsung of een sony? Ik weet het niet! Op tv heb ik er wel eens van gehoord, maar of er verschil in zit? Het is een notebook en je kunt er mee internetten en mailen. Nu komen er allemaal termen voorbij waar ik helemaal niks van snap , hmm. Misschien moet ik maar naar een winkel toe gaan waar iemand mij kan vertellen welke goed is.
Dat soort mensen willen graag aan het handje genomen worden, over wat voor notebook ze aan willen schaffen. Eerste een ruwe inschatting wat je ermee wilt gaan doen, hoe groot, wil je het meeneemen en dat soort vragen, in een rustige duidelijke vragenlijst, zonder overal ACTIE en AANBIEDING en KORTING. Met die selectie kunnen ze al heel wat verder een daarna kunnen ze uit een korte lijst die aan hun specificaties voldoet een notebook kopen die aan hun eisen voldoet, en die ze mooi vinden, want er staan dan veel plaatjes van de notebook op de site.
Ook wat handig zou zijn, maar mijn woorden zijn op:
Zelf aflevertijd/locatie uitkiezen: tnt e.d. komt altijd als je niet thuis bent.
Zo. 500 woorden.

• josgrafe
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-02-2020
Bol zou een goede slag slaan door de gebruikerservaring van Coolblue te kopiëren.
Die vragen altijd na een paar weken om een review. En verloten een waardebon per week.
Ik ben klant van Bol voor boeken & CD's en van Coolblue voor de gadgets.
Een nieuwsbrief met aanbiedingen zou met misschien ook naar Bol lokken.

• thobe
  • Nu online
Ik ben inmiddels wel vaste klant bij bol.com mag ik zeggen. Mijn studieboeken, gewone boeken, games, accessoires, films, en mijn laptop heb ik bij Bol.com gekocht. Zegt dat wat over mijn kansen? Nee, wel dat ik veel ervaring heb met verschillende productgroepen, en dat ik regelmatig op de site kijk. Ik heb maar 2 puntjes waar ik verbetering zie. Waarvan 1 al vaak genoemd is.

Eerst maar beginnen met wat top is: levertijdindicatie, bestelproces, betaalmogelijkheden, en after sales. Niet om te slijmen, maar gewoon omdat het in orde is. Zelfs mijn moeder die vrij weinig verstand van computers heeft, en moeite heeft om Mozilla Thunderbird te gebruiken kan haar spul bestellen op Bol.com. Top! Komt het toch later binnen dan verwacht, krijg je keurig een statusupdate via mail. Prijzen zijn gemiddeld, de verzendkosten zijn erg laag. Alles oogt betrouwbaar.

Maar hoe makkelijk het bestellen ook is, het vinden van bepaalde producten is een stuk lastiger.

Accessoires
Als je de titel of de naam weet van wat je zoekt is het in de meeste gevallen geen probleem. Maar waar echt iets aan gedaan moet worden is de manier waarop kleine producten worden ingedeeld. Nu vallen ze onder de paraplu van de grote productgroep zoals ‘televisies’, het volgende voorbeeld verduidelijkt dat.

Het hoofdmenu is duidelijk en simpel, dus daar ligt het niet aan. Als ik bijvoorbeeld een laptop zoek, ga ik naar ‘computer’, en kom dan direct bij ‘notebooks’ uit. Daar kan ik eenmaal zoeken op prijs, geheugengrootte, merk,doeleinde, enz. Zo hoort het dus. Maar als ik iets kleins zoek, zoals een HDMI-kabel dan kom ik in de problemen. Dan ga ik naar ‘elektronica’. Daar loop ik al meteen vast: een aparte accessoire- of kabelcategorie ontbreekt. Als ik dan naar ‘Blu-ray en dvd-spelers’ ga, dan kom ik er alsnog uit. Maar dit blijkt niet het hele assortiment aan HDMI kabels te zijn, want de kabels vallen onder meerdere groepen.

Als ik een goedkope 10m HDMI kabel van Konig zoek dan ben ik bij accessoires aan het verkeerde adres. Ik had natuurlijk kunnen weten dat dit een stukje pc-software is :+ :http://www.bol.com/nl/p/computer/konig-hdmi-1-3-kabel-verguld-10-m/1003004006206710/index.html
Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat zien dat veel producten op het eerste oog goed gecategoriseerd zijn. Maar als je wat verder zoekt, blijkt er nog veel meer assortiment te zijn.

Mijn oplossing: Bol.com dient dus voor kleine producten zoals accessoires een aparte categorie te maken. Bijv: Elektronica -> accessoires. Winkels die het wel goed begrepen hebben zijn bijv. laptopshop.nl en 4Launch. Accessoires worden duidelijk in aparte groepen weer gegeven.

Productbeschrijvingen:
Genoeg woorden besteed aan mijn vorige punt. Dus nu even kort en krachtig: de specificaties zijn niet altijd compleet. Een link naar de pagina van de fabrikant wordt dan op prijs gesteld. Daar kun je als klant dan alles even nalezen en zelf vergelijken.

Dit is wat ik aan bol.com graag veranderd zie. Voor de rest is bol.com een prima webwinkel waar je tegenwoordig wel alles kunt krijgen, mits je het kan vinden.

• Refthoom
  • Laatst online: 20-08 22:19
Als ik het voor het zeggen heb :) heeft mijn Bol.com werelden en widgets:

Als ik naar bol.com ga zie ik het bolle mannetje van Bol.com als centrum van een universum, met daarom heen 'werelden' om te kiezen waar ik naar toe wil; boekwereld, muziekwereld, filmwereld, spelwereld, computerwereld, mobielwereld.

Elke wereld heeft zijn eigen 'look and feel' voor deze doelgroep. Om toch één bol.com gevoel te geven zijn design rules opgelegd aan de marketingteams waar de werelden aan voldoen, zoals functies voor- en links naar andere werelden. Deze vormen letterlijk en figuurlijk de 'edges' van mijn beleving; niet storend maar wel duidelijk beschikbaar en aanwezig als ik ze nodig heb. De BI systemen van Bol.com beïnvloeden de content van werelden waardoor ik alleen aanbiedingen zie die bij mijn interesses passen.

Binnen een wereld heb ik de beschikking over widgets die ik naar keuze zichtbaar maakte en die ik (deels) zelf configureerde naar mijn behoefte, zoals een app op een mobiel.

Deze widgets bieden mij handige functies zoals bijvoorbeeld een 'Pre-Sale-widget' die er voor zorgt dat ik bericht krijg om me in te schrijven voor een nieuwe game of boek dat binnenkort beschikbaar komt. Deze widget biedt me daar ook info over, met onder andere de status van mijn inschrijving. Op gelijke wijze is er natuurlijk een 'Basket-widget' waar mijn aankopen en verlanglijstje in zitten met allerlei product- en leveringsinformatie maar ook mijn aankoop historie. De 'Choice-widget' biedt mij hulp om een productselectie te maken. De 'Service&Support-widget' biedt mij actuele info over de status van mijn service vraag. In de 'We-widget' staan andere gebruikers met dezelfde producten en interesses, waar ik via de widget ervaringen en meningen kan delen en vragen.

Ik kan stukjes informatie van de ene widget naar de andere slepen om in die widget te gebruiken. Zo kan ik een product vanuit de 'Choice-widget' naar de 'Basket-widget' slepen, of ik sleep dat product naar de 'We-widget' om de mening van andere gebruikers te zien.

In mijn 'Me-widget' beschik ik over mijn digitale aankopen zoals boeken, games. films en muziek. Mijn aankopen staan in mijn 'cloud-wereld', zodat ik ze ook op iedere pc kan benaderen en beheren. Ik heb stukjes van andere widgets naar mijn 'Me-widget' gesleept zodat ik de voor mij belangrijkste zaken op één plek beschikbaar heb.

De 'Me-widget' is ook mijn connectie naar mijn mobiel. Op mijn mobiel staat de bol.com 'wereld-app' geinstalleerd waarmee ik in mijn 'Me-widget' kom en zo onder andere mijn aankopen kan gebruiken of de status van mijn bestelling kan volgen.

Edit: nog even dit; de kwaliteit van de geleverde informatie vind ik een non-issue, deze moet gewoon goed zijn. De beleving van een site kan nog zo 'fun' of 'handig' of 'overzichtelijk' zijn, als de kwaliteit van de content niet goed is haakt men af.

[Voor 11% gewijzigd door Refthoom op 17-10-2010 12:39]

• paultommy
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Bol.com.
Zoals vele al aangeven, de startpagina is niet de beste ingang naar de Site.
Voorstel: Maak een reclame banner op 80% van het scherm. Iemand met interesse zal hier op klikken, iemand die al weet wat hij zoekt zal deze wegklikken en dan terecht komen op een duidelijk zoekscherm.

Extra product info toevoegen via link is altijd goed voor de consument. Weet deze direct of het product in het algemeen naar wens is.

Verder is de site wel duidelijk, met voldoende zoekmogelijkheden en filters.
.

• derk navis
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-10-2010
Beste Bol.com,

Mijn idee is de site uit te breiden, zodra je bent ingelogd op je account.

Maak hier een soort "MIJN BOL" van. Hierin kun je dan aangeven waar jou interesses liggen, waardoor iedereen een overzichtelijke "MIJN BOL-pagina" te zien krijgt. Daar staan dan alle aanbiedingen en acties van je favoriete categorien. Tevens heb je daar de mogelijkheid je te abonneren op een digitale nieuwsbrief van de jouw gekozen categorien.

Hierdoor maak je Bol.com persoonlijker en bereik je gerichter je diverse doelgroepen !!!

Met vriendelijke groet,
Derk Navis.

• PaulRex
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10-03-2011
alex3305 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 14:20:
Ook zou het mooi zijn als er bij (in ieder geval) games gelinkt kan worden naar bekende reviewsites (Gametrailers, IGN, Gamespot, Tweakers).
Dat zou mooi zijn ja.
Maar Tweakers een bekende review site voor games ? Haha, grapjas ;)

• Maarten @klet.st
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 15:52
Ik koop met enige regelmaat DVD's (vooral voor mijn zoontje van 2) en allerhande A/V en computerkabels en andere accessoires. Bol.com is eigenlijk altijd de goedkoopste als het om kabels (denk aan HDMI, USB naar Micro-USB, toslink etc) gaat.

In die lijn zie ik een twee verbeterpunten:
  • Een 'wizard' voor het zoeken, zoals ook op de pricewatch van Tweakers. Dus een manier om bijvoorbeeld snel alle kabels te tonen met een HDMI aansluiting, of alle kabels van 1,8 meter
  • Een manier om de zoekresultaten compacter te maken en hier binnen te zoeken. Als je bijvoorbeeld op SDHC zoekt krijg je een paar schermen en kun je alleen bovenin kiezen om op iets anders te sorteren. Ik zou liever een compact overzicht zien waarbij ik kan sorteren op elke eigenschap die in kolommen weergegeven wordt.
  • De algehele layout van de site doet wat rommelig aan (net als mijn studeerkamer :-) ). Geen idee hoe dat wat 'strakker' zou moeten, maar daar zijn vast specialisten die daar raad mee weten.
Voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar lof. Zoals gezegd, ik shop graag bij Bol als het om accessoires gaat omdat de prijzen laag zijn en er binnen het ruime assortiment meestal wel iets op voorraad is.

• Hoempfel
  • Laatst online: 24-03-2019
Zelf doe ik weinig bestellingen bij Bol.com, omdat bol.com simpelweg niet bij me opkomt als ik elektronica wil kopen. Ik heb de games/elektro pagina's eens even goed bestudeerd en hier volgt mijn evaluatie.

* Design/Navigatie

Dit kopje valt bij mij onder elkaar, omdat het design de navigatie kan verbeteren.
Omdat men een specifiek apparaat (Laptop, telefoon, camera, etc,) zoekt zou ik de begin pagina anders indelen. Ten eerste zie ik veel te veel tekst. Grote knoppen met algemenere categorieën en dat daarna verfijnd kan worden (eerst camera's en dan spiegelreflex of compact bijvoorbeeld). Maak een soort stappenplan om bij je gewilde product te komen. Bijvoorbeeld ik zoek een netbook. Ik klik notebooks, vervolgens netbooks en dan zie ik jullie aanbod en dan kan ik aan de linkerkant verfijnen op merk, kleur etc. De aanbiedingen kunnen wel, maar zet ze in zo'n flash carrousel per categorie.
De top-10 aan de zijkant zou ik weghalen en per categorie invoegen, dus een top-10 van TV's, een top-10 e-readers etc.
Houd alle pagina's rustig, ik vind het fijner om op een rustige website te kijken en dan blijf ik ook langer kijken naar producten en dan respecteer ik de site meer. Een goede maatstaf vind ik, zou iemand met een migraine aanval of een kater naar de pagina kunnen kijken en, al dan niet langzaam, het juiste product kunnen vinden?

* Productaanbod (elektronica en games)

Tja, kan ik kort over zijn, op het eerste oog compleet en uitgebreid.

* Specificaties en weergave van artikelen

De specificaties mogen wat zakelijker. Dat verhaaltje eronder is mooi, maar maak een tabelletje met met alle specs op een rijtje. Ik zag wel wat verouderde verhaaltjes, maar dat waren kleinigheden, zoals dat er bij de HTC Desire niet bij stond dat er een update is voor Android 2.2.

* Levertijden

Er is heel veel op voorraad. Ik zocht naar iets wat niet op voorraad is, maar dat werd echt lastig.

* Service

Weet niet zo goed wat jullie hiermee bedoelen...

P.S. Kudo's voor de lootjes trekker!

• JoostyBoy
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Mijn ervaring is dat er vooral op Tweakers.net reviews te zien zijn en veel minder op Bol.com. Misschien is het daarom een goed idee om reviews naar Bol.com te kopieëren / te plaatsen via RSS. Ik heb geen idee of T.net dit ondersteund c.q. wil ondersteunen :/ , maar nee heb je en ja kun je ... ;)

• DannyE
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-10-2010
Ik vind dat de homepage van bol.com erg onoverzichtelijk oogt met hier een "Speciaal geselecteerd" en hier een "Aanbieding" en daar weer een "Uitgelicht". Ik vind dat er meteen in beeld moet staan wat echt speciaal is, nu zie je 5 dingen die allemaal willen opvallen boven de andere uit.

Ikzelf kijk op Bol.com het meest naar games en elektronica. Ik was pas aan het zoeken naar een nieuwe TV, maar daar ben ik snel weer mee gestopt omdat de zoekfunctie niet echt praktisch is. De producten mogen wat groter in beeld en in plaats van een korte beschrijving, zie ik graag wat meer specs opgesomd.

Voor "Verfijn uw zoekopdracht" vind ik ook dat het wel wat strakker mag. Het oogt wat rommelig met enkel het woord onderstreept. Dit geldt niet enkel voor de verfijnopties, maar ook voor alle producten. Je ziet enkel een kleine, blauwe, onderstreepte naam. Dit mag van mij iets groter en strakker. Dan oogt het wat lekkerder.

Stel dat ik een bepaald bedrag te besteden heb voor een nieuwe Desktop PC. Bol.com geeft verfijnopties van, ik zeg maar wat, 700 - 800 euro, 800 - 1000 euro. Terwijl ik misschien geïnteresseerd ben, en wil kijken naar alle Desktop PC's tussen de 700 - 1000 euro. Dit is dan niet mogelijk. Dit geldt niet enkel voor de prijs, maar voor alle specs! (RAM, opslagcapaciteit, Processor etc) Dit is echt jammer als je wat een wat groter aanbod wilt bekijken.

Ik zou een heel nieuw design/opbouw van de site aanbevelen. Ikzelf hou van een strak/geordend design, maar daar is hier geen sprake van. Maak alles strak en overzichtelijk is dan ook mijn advies. De tabs (en dus de navigatie) zijn erg onoverzichtelijk. Verander de zoekfunctie. Als ik een product snel wil opzoeken, wil ik zelf kunnen bepalen wat de opties zijn (dus bijv. 1 - 4 RAM, en niet 1 of 2 of 3 etc). Als je de zoekresultaten laat zien, zou ik aanraden wat meer met vakjes te werken waardoor het strakker en netter oogt.

Ik vind dat het productenaanbod nog lang niet groot genoeg is. Bol.com kan zoveel meer klanten krijgen als het zijn aanbod uitbreidt. Ik zocht pas naar een oude game, maar die is niet meer te krijgen via Bol.com (wel via een concurrent). Dit vind ik jammer, omdat ik het liefst, oud en vertrouwd bij Bol.com dingen koop.

Met levertijden/service heb ik niet veel problemen gehad. Die zijn wat mij betreft in orde.

• hiostu
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-09 11:24
In het verleden redelijk vaak iets besteld bij BOL.com. Altijd erg tevreden over geweest. Zeker in de tijd dat ik veel DVD's bestelde kwam ik vaak uit bij BOL.com.

De laatste jaren heb ik echter veel minder besteld bij BOL.com. Dit komt voornamelijk door het feit dat ik minder vaak films bestel. De hoeveelheid films die ik bekijk is heel erg afgenomen door de verminderde hoeveelheid vrije tijd en, durf ik het hier toe te geven, door het af en toe downloaden van een film. Het is tegenwoordig gewoon erg gemakkelijk om dit te doen. Ik weet dat het niet goed is, maar als ik 's avonds een film wil kijken dan kan ik niet meer naar de winkel toe.

Ik zou daarom erg graag in Nederland diensten zien zoals Netflix. On-demand films kijken voor een vast bedrag in de maand. Ik zou daar best wel wat geld voor over hebben om die dienst te kunnen gebruiken op bv mijn Mediacenter. Dan kan ik gewoon legaal de nieuwste films kijken. Op dit moment moet je bij de online aanbieders nog betalen per film en de 5 euro voor een film een enkele keer te kijken vind ik persoonlijk te duur.

In mijn ogen zou BOL.com als één van de grootste online winkels binnen Nederland hier op moeten duiken. Dit icm met de weg die ze in zijn gezet voor het aanbieden van boeken voor e-readers, zou aangeven dat BOL.com klaar is voor de toekomst.

• TIGER79
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:46
Nou ik heb niet een hele 500 woorden review/opmerkingen verhaal...
Maar wat ik wel merk bij bol.com, en waar ik me eerlijk gezged ook aan stoor, is dat als ik boeken zoek van Stephen King (die nogal wat publicaties op zijn naam heeft staan) ik in een doolhof terecht kom.
Als voorbeeld : ik zoek op stephen king met als keuze "alle boeken"...
daarna kan ik verfijnen op taal links, dus ik kies Nederlandse boeken..
Vervolgens sorteer ik op verschijningsdatum, ik wil namelijk de nieuwste boeken. Nu krijg ik een compleet nieuwe lijst met van alles waarbij nog maar 1 boek van Stephen King is...
Ok blijkbaar neemt ie ook Stephen King als titel... Dus dan ga ik maar een paar stappen terug in de directory-structuur en selecteer simpelweg Home -> Boeken. Nu zal ik toch wel als keuze auteur hebben ? Nope, niet meer, dat had ik wel 2 stappen terug toen ik al nederlandse boeken en van alles en nog wat heb geselecteerd...
Ik heb ook vaak genoeg een ellenlange lijst gehad van Stephen King boeken (nederlands, engels, duits) , ebooks enz... Zonder dan de optie te hebben om bijv alleen de nederlandse boeken ervan te zien, of die ebooks eruit te filteren, en daar zit je dan door 500+ items te scrollen...
Oftewel het filter-systeem mag voor mij echt nog een keer doorgenomen worden, en kijken waar het wel en zeker waar het niet logisch werkt...

• Ashy
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 25-09 20:19
Vooraf kan natuurlijk al gesteld worden dat een maximum van 500 woorden natuurlijk veel te weinig is om goed helder te krijgen waar mogelijke ontwikkelingen liggen. Hieronder heb ik voor u een aantal zaken aangehaald die volgens mijn inzicht aandacht verdienen.

Productaanbod (elektronica en games)

Met het aanbod aan elektronica lijkt bol.com de ‘tweaker’ niet als directe doelgroep gezien te worden, losse onderdelen worden niet verkocht.(voorbeeld: hardeschijven). Als ik in de pricewatch de top 10 producten vergelijk met het assortiment in de elektronica categorie op bol.com dan beschikt bol over zo een 5 producten hiervan. Mij is niet duidelijk wie elektronica bij bol.com moet kopen.
Wat betreft Games heeft u een categorie: ‘Fanatieke gamers’, zeker voor de pc geldt dat zij bij het spelen van een spel in de online modus de cd-key vaak als het belangrijkste element zien van de hele bestelling. Zorg dus ook dat je deze groep tegemoet komt door na het afrekenen de cd-key alvast naar de klant te sturen.

Navigatie
Navigatie is naar mijn idee een van de belangrijkste zaken van een webshop, dit moet te vergelijken zijn met een fysieke winkel. Zodra men een winkel instapt met als beoogd doel de aanschaf van een computer dan zijn dat naar mijn idee twee mogelijkheden: de (potentiële)klant weet ongeveer wat hij of zij wil, de keuze tussen een mac of pc is gemaakt, indien pc dan is de keuze waarschijnlijk ook gemaakt tussen AMD of Intel, enzovoort. Zij zullen dus direct naar de afdeling lopen waar macs of pc’s staan en vanuit daar verder kijken. De andere groep vraagt een verkoper/verkoopster wat voor hem of haar het beste is en gaat vervolgens met een te dure pc naar huis. Bij bol.com worden beide aangeboden op één site, waarbij het filteren erg beperkt wordt. Zo kan ik niet filteren op prijs en vervolgens op hardeschijf grootte bijvoorbeeld. Ik word dus verplicht de gehele site te doorzoeken naar het product dat ik wil hebben. Voor de andere gebruiker geldt in principe hetzelfde verhaal.

Bij veel webshops, waaronder ook bol.com, wordt een mogelijkheid tot het schrijven van een review gegeven. Ik ben echter van mening dat bol.com niet zodanig gespecialiseerd is de verkoop van elektronica dat zij voor alle doelgroepen met goed onderbouwde reviews kunnen komen. Hiermee impliceer ik niet dat mensen die bij bol.com hun elektronica kopen geen goede reviews kunnen schrijven. Maar neem nu als voorbeeld een ‘tweaker’, zij kopen bij bol.com indien de prijs, levertijd en service in orde is. De prijs en service zoeken zij vaak elders, niet op bol.com zelf maar gaan liever naar een website als de pricewatch van tweakers.net. Bol.com moet zich niet bezig houden met reviews. Ik raad u aan om na te gaan denken over een eventuele integratie van reviews van gespecialiseerde websites waar u een eventuele samenwerking mee zou aan kunnen gaan. Dit levert het voordeel op dat u recente en vaak goed onderbouwde reviews publiceert. Ik ben er van overtuigd dat een goede review namelijk een heleboel twijfelaars kan overhalen om alsnog het product te kopen. Zodra men op dit moment een goede review wilt zien van het product verlaat men vaak de huidige website, dit houdt dus in dat de (potentiële) klant elders gaat zoeken naar de informatie die hij of zij mist. Een effect dat dit met zich mee zou kunnen brengen is de aankoop van het product via een andere webshop. Dit is uiteraard niet het gewenste resultaat.

• LuCarD
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Bol heeft hard gewerkt aan de image van online boek-, cd- en gamewinkel. Ik associeer het merk dan ook niet met elektronica. Ik weet ook niet over het wel zo handig is om een "1-stop shop" te maken.

Persoonlijk geef ik een grote voorkeur aan specialiste winkels, dat geeft een meer vertrouwd gevoel.

Misschien is het handiger om een de elektronica apart te benaderen, een losse winkel met een eigen naam. Wel verbonden aan het goede naam van bol.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• dadio54321
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08-09 10:30
Hallo,

Ik heb nog wel iets.

Dan geef ik al voorbeeld de games sectie. Als ik ga kijken bij bijv: pc en dan actie. Wat zie ik daar staan op pagina 1?

World of warcraft
Call of Duty
C&C3
Diablo 2

Het zijn actie spellen dat klopt maar het hoofdgenre van deze is toch echt RPG, Shooter, Strategy en RPG. En dat is met meerdere spellen.

De sortering op genre zou wat mij betreft beter mogen.

• jjaap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19-10-2010
Heb altijd al hoge kwaliteit ervaren !!

Mijn advies: hou dit zo.

Jan (aka janjaap)

• souljah1h
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ook ik bestel al enige tijd bij Bol.com, doe dit meestal via acceptgiro en dat werkt perfect. Voor 10 uur besteld is ook echt de volgende dag in huis! Petje af hiervoor, de meeste winkels lukt dit niet.

Het meeste over de website is al aangehaald, maar ben toch even gaan surfen op Bol.com. Hier kwam ik nog een paar dingen tegen die volgens mij niet aangehaald zijn. Ik som ze even op:

• De ruimte kan beter benut worden, voorbeeld: Boven in beeld staat heel klein je account afgebeeld, dit zou beter benut kunnen worden door het links / rechts te zetten. De website mag trouwens ook wel wat uitgerekt worden.

• Als ik mijn muis b.v. op Electronica heb verwacht ik dat er iets uitklapt zodat ik een keuze kan maken ( Aangezien er een pijltje naar beneden staat ) Maar er gebeurd niks.. behalve als ik klik. Dit hoort automatisch te gaan.

• Als ik op het te kleine ( 2dehands ) klik, krijg ik in 1x een heel beeld met teveel informatie. Misschien kan je dit beter opdelen in secties.

• Verzendkosten: Als ik iets bestel zoek ik de waardebon op internet op zodat het product gratis geleverd word, waarom niet altijd gratis verzenden? Die bon op internet kan iedereen vinden ( Tenminste de meeste Tweakers wel )

• Uitbreiding in hardware, misschien videokaarten aanprijzen bij games, je hebt deze en deze videokaart nodig voor deze game. Oh we hebben hem in de webshop wil je die mee bestellen? Handig om mensen over de streep te trekken.

• Teveel Categorieën bij producten (tenminste niet overzichtelijk) en kan maar op 1 ding per keer sorteren, misschien een soort pricewatch systeem?

• Sommige producten staan verkeerd, ik zie bijvoorbeeld een Game notebook staan met een ATI 4330, daarop kun je niet gamen met een 17' beeldscherm

• Als ik op bestellen klik krijg ik allemaal suggesties, word een beetje druk en de meeste mensen skippen dit waarschijnlijk toch. Misschien als je order klaar is dat je op het laatste moment nog wat kan toevoegen?

Ik ben erg te spreken over de service en het mailcontact tijdens de bestelling. Krijg alle informatie die ik nodig heb en een T&T code.

Voor de rest is alles in orde, maar dit zijn wel punten ter verbetering. Ga zo door en hopelijk zien we snel veranderingen!

• Bartvolle
  • Laatst online: 24-04-2020
Ik ben niet een vaste gebruiker van bol.com. Maar koop soms wel dingen via bol.com.
Maar ik kijk vaak naar producten om te kijken of ze al verkrijgbaar zijn in Nederland.
• Design
Ik vind het design er erg goed uitzien. Maar er is erg veel wit in de website zelf. Je zou meer kunnen doen met kleur contrasten. Hierdoor kun je beter zien over welk product het gaat en in welke categorie het zit. Dan heb ik het vooral over home pagina’s van verschillende categorieën. De pagina’s zijn vaak ook erg druk met reclame. Als dat iets minder was kon je makkelijker met
• Navigatie
De navigatie is erg goed. Alleen de zoek functie laat te wensen over. Bijvoorbeeld een bepaalde computer van HP. Dan krijg je alle printers, hoesjes, en kabels van HP. Terwijl ik alleen die computer wil.
Het is een groot aanbod. Maar het is wel een aanbod dat vaak een beetje achterloopt. Ik kan op andere sites soms veel eerder dingen kopen dan op bol.com
Duidelijk te vinden met de tabbladen. Alleen als een product niet erg populair is zijn er vaak geen reviews. Mensen moeten denk ik iets meer aangespoord worden om reviews te schrijven.
• Levertijden
Iets duidelijker laten zien hoe het product leverbaar is je kunt soms niet heel duidelijk zien of het product nou binnen 2 weken of binnen 1 werkdag leverbaar is.

• OpenMinded
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-05-2014
Design
Te schreeuwerig en onoverzichtelijk. Strakker en meer samenhangend ontwerp, bijvoorbeeld kleuren voor type product (boeken blauw, CD's geel, etc).
Bijvoorbeeld keuze geven voor type-gebruiker, met eventueel daarna mogelijke customisations.
Alle tabs klikbaar maken en zorgen dat de zoekfunctie daar op van toepassing is.
Dus klikken op het boekentab zorgt voor direct laden ipv link menu en laat een zoekbalk zien die alleen voor boeken geldt. Heeft een advanced optie met relevante opties als auteur etc.
Een tab als cd's heeft een soortgelijke indeling.
Meer kleur en contrast.

Navigatie
Homepage aanpassen met genoemde design elementen. Grote banners niet bovenaan of in het midden, maar meer naar onder en aan de zijkant. Zorg dat op het volgende tab gelijk sub selecties te maken zijn in duidelijke categorieën.
Denk aan de Apple books app, zorg dat het tastbaar en duidelijk is en laat statistieken minder belangrijk zijn.
Dus top 5 kleiner en minder opvallend, best verkocht en binnenkort 'tags' daarbij aan de linker kant, categorien omhoog en selecties als auteur, en review status toevoegen (bij DVD is dat beter).
Consistentie! Tussen verschillende tabs, zelfde soort opties.
Productaanbod
Al zeer ruim, meer gadgets zou leuk zijn.
Koppeling met reviews en links naar fabrikant zou mooi zijn.
Specificaties, weergave artikelen
Specificaties zijn goed. Maak aub een selectie item voor de beeldschermresolutie!Dat heeft vrijwel geen 1 webshop en het is onmisbaar voor een goede vergelijking.
Levertijden
Prima!
Service
Prima!Wellicht te verbeteren door fysieke servicepunten (waar ook verkoop kan worden gedaan).

• thijsve
  • Laatst online: 12:05
Om misschien toch een klein kansje te maken op die laptop :) ,

Misschien moeten jullie je wel wat meer gaan profileren naar de Belgische markt toe, als ik voor mezelf spreek ben ik echt wel onbekend met jullie site, en vele van mijn Belgische collega's met mij veronderstel ik ?

Misschien meer adverteren op Belgische sites.

Let vooral ook op met de betaal methodes, ideal enz. zijn hier vrijwel onbekend.

Veel oudere personen waarmee ik in contact kom staan volledig huiverachtig tegenover creditcards en dergelijke, hier is dus een enorm marktpotentieel .

Groeten uit Be.

• svdelta
  • Laatst online: 26-09 22:45
Ik zou de homepage van Bol.com graag willen kunnen aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeur.
Frames met voor mij niet interessante informatie zou ik willen kunnen verbergen. Bijvoorbeeld als ik nooit op zoek ben naar DVD's, dan wil ik ook niet elke keer 'lastig gevallen worden' met aanbiedingen en nieuws op dat vlak.
Ook zou het prettig zijn als ik zoekopdrachten kan bewaren voor volgende keren. Stel bijvoorbeeld dat ik op zoek ben naar een bepaald nieuw spel voor de PC, dan zou ik dat graag eenvoudig vanaf de homepage keer op keer willen kunnen opzoeken met slechts enkele kliks.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat mij een leuke aanvulling lijkt op de site is een Let's buy it together-mogelijkheid bij producten.
Deze optie moet mensen in staat stellen om samen met anderen meerdere exemplaren te kopen en daardoor een leuke korting te krijgen. Bij zaken als computergames kan dit best zinnig zijn. Zo heb ik ooit 3x CoD4 gekocht, zodat we die met 3 vrienden legaal online konden spelen. Het zou leuk zijn als je als koper deze knop aan kunt klikken om op die manier andere mensen ook te linken met een product. Dus als ik een game koop, mijn vrienden een berichtje krijgen zodat zij op die manier met de bestelling mee kunnen doen waardoor voor ons allen de prijs wat leuker wordt.
En hoe meer mensen meedoen met het bestellen, hoe gunstiger de prijs wordt voor de hele groep. En dit is natuurlijk niet alleen voor games, maar ook voor boeken, films en muziek.

De samenkoopoptie is zeker met nieuwe producten (of met pre-orders) interessant voor consumenten, als iets net nieuw is zullen veel mensen het graag willen hebben, waardoor er genoeg mensen zijn die deze optie willen gebruiken. Ze willen het product toch al kopen, en waarom dan niet met z'n allen zodat ze het nog wat goedkoper krijgen?

De optie kan nog breder gemaakt worden, als Bol.com een soort community maakt waar gelijk geïnteresseerden samen kunnen komen en op die manier met z'n alleen iets kunnen bestellen, ook al kennen ze elkaar niet. Dit betekent natuurlijk wel dat Bol.com wat meer kortingen zal geven als dat iedereen individueel zou kopen, maar aan de andere kant kan er wel een hechte community ontstaan die gezamenlijk bij Bol.com blijft komen (en hopelijk kopen) en ze zullen minder snel geneigd zijn bij de concurrent te bestellen als ze daar geen gezamenlijke korting kunnen krijgen op de producten.

En in plaats van directe korting kan er ook gewerkt worden met coupons voor een volgende bestelling. Dus dat iedereen die in een bestelling meedoet bijv €1 korting krijgt op een volgende bestelling bij Bol.com, of gratis verzending, of een extra iets bij z'n bestelling.

Bij een product staat nu de link
"zet op mijn verlanglijstje"
"deel dit artikel met anderen"

Hieronder zou dan prima kunnen staan
"koop dit artikel met anderen"

Dan staat het netjes in de navigatie en iedereen zal snel zien dat de optie bestaat, omdat die net onder het winkelwagentjeknopje staat.

30" monitor te koop

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:35
Bol.com is nu al wel een handige website vind ik zelf, alleen kunnen er inderdaad wat dingen beter.

Ik zou beginnen met de zoekfunctie meer "web 3.0" te maken, hij werkt nu wel maar is niet echt handig. Een goed voorbeeld voor een overzichtelijke, snel te gebruiken manier van producten filteren, zoeken, specificeren en ordenen zou ik bijvoorbeeld de tweakers pricewatch kunnen noemen. Het is nu wel handig, maar niet dynamisch, niet spannend, af en toe ontoereikend en gewoonweg saai.

Verder zou ik proberen de site minder druk te maken, het lijkt erop dat vanaf het originele ontwerp nog 4-5 banners zijn toegevoegd zonder een echte reden. Er lijkt ook slecht nagedacht over de indeling functionele links, die nu rechtsboven 'weggemoffeld' zijn. Voor een beter ingedeelde site zou bijvoorbeeld http://www.generalrobots.de zijn. Als men nu iets naar achter gaat zitten en probeert het overzicht te zien kom je er pas achter hoe vol de site is en dat hij totaal niet op grote schermen is getest.

Naast de zoekfunctie en indeling zou ik een nieuwe indeling maken, waarbij de verschillende categorieën ook een eigen 'feel' en eigen set reclame/vormgeving/acties zouden kunnen hebben. Bijvoorbeeld dat de games afdeling een andere banner boven heeft, de navigatie hetzelfde maar in een andere kleur, aparte aanbiedingen etc. Nu lijkt de hele site een soort eenheidsworst, waar overal dezelfde (onzin) reclame wordt verkondigt, terwijl het soms niet relevant is.

Dit alles zou de functionaliteit en presenteerbaarheid van de site ten goede komen.

Daarnaast zou ik kijken naar een nieuw usp voor de website: Het maken van eigen foto's, informatie en gegevens. Nu zijn veelal verkoopplaatjes en praatjes van fabrikanten terug te vinden, maar het zou mooier zijn voor de website (In ieder geval voor de elektronica en games) om daar eigen, originele informatie neer te zetten. Dit zou samen kunnen gaan met de bestaande stijl en figuren van bol.com.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• momania
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:18

momania

iPhone 30! Bam!

Qua gevoel doet bol.com het helemaal goed. De reclames zijn goed en het merk geeft een betrouwbaar gevoel, waardoor je er dus vrij makkelijk iets koopt.

De website daarentegen schrikt (mij) best wel af. Te veel grote flash blokken met bewegende dingen. Het heeft ook als nadeel dat deze informatie op bijvoorbeeld de iPad niet doorkomt.
Daar keek ik ook van op trouwens, dat op de iPad je standaard naar de mobiele versie wordt doorgestuurd, terwijl je prima de normale site kan bekijken. Grote ergernis is ook dat als je terug gaan naar de home pagina, je weer bij de mobiele versie uit komt. Ik had eigenlijk verwacht dat de ondersteuning voor de vele mobiele platformen beter zou zijn. Dus daar valt nog wel wat te verbeteren en te halen.

Doordat er ook veel informatie op het scherm is, maar de kadering vrijwel niet bestaand is op sommige pagina's, komt het geheel nogal rommelig over en weet ik niet echt goed waar ik moet beginnen met kijken.

Het mag allemaal wel wat minder zeg maar. Als ik naar de laadtijden kijk dan kom ik op zo'n 3-4 seconden per pagina.
http://tweakers.net/ext/f/qoupxGXPeswbfQxhk0q2hIPX/full.png
Ook de hoeveelheid data is enorm. Meer dan 1MB voor een webpagina is gewoon te veel.
http://tweakers.net/ext/f/iyIVnKGiHlzT1U9kPQOhQZb1/full.png

Om de betrouwbaarheid van het merk nog verder te vergroten zou ik proberen de aangegeven levertijden te gaan garanderen en automatisch te compenseren in het geval een levering niet op tijd kan worden gedaan. Dit in de vorm van een tegoedbon voor de volgende bestelling of iets dergelijks. Klanten zijn dan ook vaak minder snel op hun figuurlijke pik getrapt mocht het eens een keertje mis gaan met de TNT post of het product bleek toch niet op voorraad en dus weer makkelijker terugkomen als klant.
Ook de toevoeging van een koerier als vervoersoptie zou goed passen. Tegen een extra betaling, nu bestellen, straks in huis of zoiets. Mensen willen prima betalen (ook voor normale levering), zolang de service er ook maar naar is :)

Verder als merk bol.com vooral zo door gaan, want dat zit wel goed. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• moxie
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 28-12-2019
Ik koop regelmatig spullen via Bol.com. Echter nog geen electronica. Wel boeken, dvd's en cd's en dergelijke. Op dat gebied heb ik tot nu toe weinig te klagen gehad. In de praktijk pas je je aan aan hoe een website werkt en een bedrijf werkt. Belangrijkte is dan toch dat je krijgt wat je zoekt, op redelijk snelle termijn thuisgeleverd en tegen een goede prijs.

Mijn opmerkingen:

1.
De beginpagina is te druk. Zelf hou ik bovendien absoluut niet van animaties. De pagina is dus te bont. Hoofdnavigatie dient bovendien bovenaan te staan. Staat het ook al wel, maar er mag wel wat meer info staan. De blauwe knoppen met 'kies onderwerp' links in beeld staan er verloren bij en zijn overbodig. Klikken op de hoofdknoppen boven is ook overbodig. Een pulldown die meteen verschijnt scheelt weer een handeling en is duidelijker.

2.
Ik heb geklikt op notebooks. Alweer animatie, erg storend vind iki. Qua layout is het rommelig omdat er niet met kaders gewerkt wordt. Voor een site als deze mag dat best wel. Nu lijken alle informatieblokken over en in elkaar door te lopen. De links aan de linkerkant zijn allemaal onderstreept. Dat is storend, druk, en als je met duidelijke kaders met verschillende achtergrondtinten werkt bovendien overbodig.

3.
Als ik verder klik op netbooks krijg ik te veel info in een keer over de verschillende types. Daardoor veel te veel pagina's. Liever een korte opsomming in kolommen en dan verder klikken naar meer info. Prijs en schermgrootte zijn mijns inziens vaak een eerste criterium waarop gekozen zal worden. Dat gedoe met adviesprijs en 'je bespaart' is ook onnodig en opnieuw extra drukte in beeld.

4.
Klik ik op een netbook krijg ik in eerste instantie weinig info. Hier zou eigenlijk de info van de eerdere pagina te zien moeten zijn. Nu staat er zo'n bol mannetje rechts (ook weer overbodig) en staat er bij de omschrijving iets als 'Ogenschijnlijk als door de natuur zelf vervaardigd, haalt de Eee PC Seas...'. Leuk voor in een brochure van een fabrikant, niet voor op een website als Bol.com. Nu moet je ook te veel scrollen en klikken om alle info bij elkaar te krijgen. Ik denk dat met een beetje schuiven en beter indelen je bijna alle noodzakelijke info meteen in één beeld kunt vangen. Aan de rechterkant kan dat mannetje dan weg en kunnen meteen de eventuele reviews getoond worden als excerpt. Dat zijn namelijk altijd belangrijke argumenten om te kopen of niet.

5.
De bestelprocedure is verder prima. Ook de aflevering vind ik ok. Ik denk dat het belangrijkste puntje van kritiek op Bol.com misschien nog wel is dat ik de website soms gebruik om iets te kopen omdat ik de levering prima vind en het gevoel van betrouwbaarheid en het grote en diverse aanbod. Een soort V&D eigenlijk. Maar info over spullen zal ik hier nooit zoeken, daar zijn andere sites veel duidelijker en bondiger in. En kopen? Boeken en dergelijke wel, electronica voorlopig nog niet. Met name omdat de prijzen nog te hoog zijn en het niet prettig bladeren is door de producten.

En toch staat Bol.com in mijn balk met favorieten boven mijn browservenster. Op de een of andere manier dus toch wel een aantrekkelijke site, maar wel een met genoeg punten voor verbetering :).

• detulp050
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:55
Beste bol.com

Zelf ben ik een goede klant van bol.com. Leuke aanbiedingen, snelle levertijd, groot assortiment en ik ben gewend aan de site. Qua Electronica kan ik vooral meegeven dat het assortiment toch breder mag zijn. Bij een beperkt assortiment verwacht ik eerder prijsknallers. In het algemeen heb ik nog 15 tips om de site te verbeteren

1. Speciale aanbiedingen voor terugkerende klanten. Deze aanbiedingen komen naar voren op basis van eerdere bestellingen, gelieerde producten en populaire producten. Zie voorbeeld hieronder:

2. Bij elke bestelling krijg je een combo-korting aangeboden (copy with pride from Amazon). Er is nu al wel een ‘anderen bestelden ook’, maar dit is een concreet aanbod. Zie voorbeeld hieronder:

3. Zoeken in de DVD-sectie: ook de mogelijkheid om alleen in Blu-Rays te zoeken

4. De Bol.com Top 50 met best verkochte artikelen over de hele site (dus niet alleen per categorie)

5. Leveringen ook naar Kiala of DHL-punt (dan kun je het daar ophalen wanneer het jouw schikt. Voordeel van DHL-punten zijn de ruime openingstijden (veel zaken tot 22 uur en het hele weekend). Je kunt hier ook heel makkelijk retourzendingen afgeven.

6. De Dagaanbieding. Elke dag één superaanbieding waarvoor elke bol.com-klant elke dag even de site komt checken. Maximaal xx aantal van dit product voor deze prijs, gedurende gelimiteerde tijd. Zoals bij Ibood. Veel spannender dan een weekaanbieding.

7. Klanten die minimaal x bestellingen hebben geplaatst krijgen boven de 15 euro gratis verzending. Of een spaarpuntensysteem (Bollo’s!)

8. Één account per klant. Dus niet een aparte koop- en verkoopaccount voor 2e hands artikelen

9. Bij 2ehands artikelen: mogelijkheid tot reageren op feedback en feedback kunnen geven op kopers.

10. App voor bol.com voor Android, Ipad en Iphone

11. Bij verfijnen op resultaat: aanvinkvakjes om meerdere categorieën tegelijk te gebruiken, zie voorbeeld:

http://i.fokzine.net/upload/10/10/101024_18642_bol4.jpg

12. Bij pre-orders zou ik graag de bestelling in huis hebben op de dag van de release in plaats van verzending op de dag van release. Jullie krijgen de release toch bijna altijd eerder op voorraad.

13. Inwisselen van VVV-bonnen zou echt super zijn

14. Als je zoekt naar een bepaald product, dan niet alle navenante accessoires meenemen in de resultatenlijst. Meest relevante artikelen eerst.

15. One-stop-shopping/Click to buy now: Met één druk op de knop (terwijl je bent ingelogd) de hele bestelling afronden en naar Ideal gestuurd worden. Dus niet in meerdere stappen het proces doorlopen.

Deze tips moeten van bol.com nog meer the ‘online comfort shop’ maken voor heel Nederland. Lijkt me goed te doen!

Groet,

Lars

• N3oC
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:50
Vooraf: Ik heb de site vanaf een Netbook (10 inch) bekeken en beoordeeld, dit met de browser Google Chrome (Chromium) en als besturingssysteem Ubuntu 10.10.

Design:
  • Alles wordt Bol.com-blauw weergegeven, er is niet goed te zien als je naar een andere sectie van de webshop gaat. Categorie Games, krijg ik niet het gevoel dat ik op een subpagina ben, misschien kleuraccenten.
  • Door alles zo Nederlands mogelijk neer te zeten (Games) is het lastig zoeken; Misschien dingen als “Rollenspellen (RPG)”
Navigatie:
  • Ik moet klikken op een menu om deze te kunnen zien. Gevoelsmatig wil ik met een klik naar de hoofdpagina gaan en met de muis over de knop bewegen voor het menu.
Product aanbod:
  • Ik wil kunnen uitsluiten van een product in de zoekfunctie (ik wil wel een PC maar niet van HP b.v.)
  • Afbeeldingen bekijken van een product lijkt wel los van de site te staan “omdat het moet”, het voelt niet als onderdeel van de website. Hier zou ik een pop-up div binnen de pagina mooier vinden (gray-out achter de foto)
  • Ik zou bij zoekopdrachten graag de optie hebben hoe ik de weergave wil; als thumbnails, lijst of chort-list (kleinere plaatjes meer producten)
  • Op een klein scherm neemt het menu ongeveer 50% van mijn beeld in beslag, er staan in de “Top 5” lijst, 2 producten die ik kan zien, de rest is menu en categorieselectie (Pagina; Games). Ik zou graag de “geen verzendkosten” banner weg kunnen klikken (sluiten) voor meer ruimte.
Specs en weergave van producten:
  • Ik kan bij producten niet doorklikken naar de productpagina van de fabrikant. In jullie voorwaarden wordt aangegeven dat er altijd bij jullie aangeklopt kan worden voor garantie maar dat de fabrikant soms sneller kan zijn, hier mis ik dus een link bij het product.
  • Als ik bij PC games ga kijken weet ik niet op wat voor een computer dit kan werken (qua systeem-requirements). Hier zou ik net als bij mobile telefoons korte specificatie punten willen zien.
  • Als ik naar de categorie Games ga, vervolgens zoek op Diablo, dan Diablo II aanklikk en onderaan bij de promotiebundels ga kijken staat er geen prijs bij de bundels (bug?)
  • De tekst van de productbeschrijving en review tekst ondeschijden zich niet van alkaar, er is niet goed te zien wat je gaat lezen.
  • Bij verschillende producten zeer weinig mogelijkheid tot verfijnen van de zoekopdracht (digitale spiefelreflex b.v). Hier kan je alleen voor megapixel kiezen en niet voor live-view, assecoires etc. Tevens kan je alleen vooraf gestelde prijs-bereiken kiezen en niet een eigen selectie; hier zou ik een schuifbalk willen.
Levertijden:
  • Hier heb ik geen verbeterpunten voor.
Service:
  • Servicehulp (Billie) werkt erg makkelijk en snel, interactie is snel
  • Geen onnodig moeilijke omschrijvingen en voorwaarden, retour wordt duidelijk beschreven en ik zie alleen duidelijk teksten (garantie, retour etc).
  • Dat er gratis verzendkosten zijn hoeft niet (als irritante banner) 2x op een productpagina gemeld te worden.
offtopic:
Verde kwam ik dit nog tegen:
Op de pagina http://www.bol.com/nl/m/k...ice-televisies/index.html staat een typ-fout. Na de eerste alinea staat een foute “ br>”

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• CyPh
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:43
Lekker op het laatste moment:

Punten die ik anders zou doen zijn als volgt:
  • Direct Bestellen - Alle producten die besteld moeten worden dienen via het winkelmandje en vervolgens via een gebruikersnaam en wachtwoord besteld worden. Er zijn veel mensen die hier toch van af schrikken of zelfs het teveel moeite vinden om zicht te moeten registreren. Een "Direct Bestellen" knop bij producten lijkt mij dus een slim idee. Via die knop hoeft men dan alleen nog de NAW gegevens in te vullen voor levering/facturatie en te kiezen voor een betaaloptie (en deze uit te voeren uiteraard). Op deze manier kan men binnen 3 stappen/clicks zijn product hebben besteld en thuis verwachten. Om het registreren aantrekkelijker te maken kan er dan gedacht worden aan uitgebreidere betaalmethodes (zoals acceptgiro e.d.) of eventueel klantenvoordeel. Dit is nu al interessanter door het verlanglijstje.
  • Verfijnen op specificaties uitbreiden - Als ik kijk bij het verfijnen op specificaties zie ik alleen de optie om iets specifieks te kiezen i.p.v. een van/tot keuze. Kijken we bijvoorbeeld bij videocamera's dan hebben we daar het "verfijnen op opties". Hier kan ik dan bijvoorbeeld kiezen uit Beeldstabilisatie, Night Mode, Touchscreen en meer. Maar wat als ik nu een camera zoek die zowel beeldstabilisatie als touchscreen heeft? In dat geval zou ik moeten kijken welke camera's bij beide worden getoond. In dat geval kiest een klant er snel voor elders te zoeken naar de mogelijke modellen en vaak betekend dit dan ook dat er elders besteld wordt. Nu kunnen deze opties wel via het uitgebreid zoeken alsnog gezamelijk gekozen worden echter moet je "zoeken" naar deze optie. Het verfijnen is al in zicht bij een productgroep.
  • Pop up bij mouseover accessoires - Als je op het tabblad Accessoires kijk bij producten zie je een mooi overzicht van compatible accessoires bij het getoonde product. Echter is de productfoto van het accessoire erg klein en bij bepaalde kabels kan het ooit fijn zijn om een grotere foto te tonen. Dit kan gedaan worden m.b.v. een image popup bijvoorbeeld.
  • Niet meer klikken in het menu - Als je de rollover van het menu te zien wil krijgen dien je eerst een keer te klikken (getest in FF en IE8), vervolgens kun je wel met het mouseover effect de andere dropdowns ook te zien krijgen. Ga je echter per ongeluk van het menu af, dien je opnieuw te klikken. Beter in dat geval het klikken achterwege te laten en standaard bij mouseover het menu te tonen.
  • Optie voor toevoegen producten bij productvergelijker - Geef hier een mogelijkheid om nog een product toe te voegen via een dropdown menu, dit is handig als men een bepaald product is vergeten aan te klikken ter vergelijking of een eerdere vervallen keuze alsnog toevoegen aan de vergelijking.
  • Zoekbalk bij een artikelgroep - Plaats een zoekbalk boven een artikelgroep die via ajax calls de lijst met artikelen ververst om zo een nog extra uitgebreidere zoekmogelijk te geven.

Uw advertentie hier?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mijn inzending voor verbetering op bol.com:

Voor mijn verhaal beperk ik mij tot enkel de game en elektronica pagina. Dit omdat deze pagina’s een makeover nodig hebben in mijn ogen om te kunnen concuren met de andere elektronica webshops en winkels. Hierbij is bol.com het beste voor te stellen al een groot warenhuis dat wil concureren met een dixons. Voor het warenhuis is de binnenkomst zeer belangrijk, de klant moet immers meteen kunnen zien wat er in het warenhuis te koop is. Om die reden staan er bij binnenkomst van een warenhuis grote borden met daarop de verschillende afdelingen met de bijbehorende verdieping nummers. Op een website wordt deze taak vervuld door de homepage. Hierop moet in een oogopslag duidelijk zijn wat er verkrijgbaar is in de webshop.
Via de homepage kom je op de afdelingen van het online warenhuis. Elke afdeling heeft een eigen website. Omdat in een virtueel warenhuis niet zo’n totaal overzicht hebt als in een echt warenhuis moeten de subpagina’s een duidelijke indeling hebben. Je moet als het ware je zoekopdracht steeds verfijnen: binnenkomst -> afdeling -> categorie -> product
Zo moet een online webshop ook ingedeeld worden. Je bezoekt de website met een doel; je wilt bijv. een tv kopen. Dan is het heel vervelend als je wordt afgeleid door advertentie over fotocamera’s. Dit is alsof je een verkoper vraagt je te helpen bij de tv’s, maar hij jou een camera probeert aan te smeren. Op de website moet je dus niet lastig gevallen worden door reclames over producten waarin jij op dat moment niet in geïntereseerd bent. Als ik naar tv’s aan het kijken ben is het wel handig als de verkoper met een aanbieding komt voor een vergelijkbaare televisie als waar ik naar kijk. Kijk ik naar een tv van 200 euro dan moet hij niet komen met een aanbieding van een tv van 1000 euro. Wel kan er op de website in de categorie televisies een kopje komen met aanbiedingen.
Wat een winkel kan toevoegen aan een webshop is de expertise van die de verkopers aan de dag kunnen leggen. In een winkel kan de verkoper je helpen met zogenaamde bijverkopen zoals kabels e.d. Dit wordt in de webshop nu ook gedaan, alleen mist het praatje dat de verkoper en normaal bijhoudt. Hij legt jou uit waarom je de goude hdmi kabel van 40 euro erbij moet kopen. Hiermee probeert hij de consument te overtuigen tot aanschaf. Dit mist in de webshop.
In de meeste elektronica winkels hangen borden waarop de verschillende technieken en vaktermen op het terein van elektronica uit de doeken gedaan wordt. Dit moet ook in de webshop gebeuren. De consument moet erop gewezen worden wat HDMI, 100Hz en LED-blacklight inhouden. Als dit uitgelegt wordt kan het de consument overhalen om een duurder product te bestellen. Dit probeert de verkoper ook te doen. Er is nu wel een woordenlijst, maar deze is teveel verstopt. Er moeten een paar korten vragen beantwoord, en daar komt dan uit wat er op jouw tv moet zitten kwa technieken.

precies 500 woorden :+

• WyriHaximus
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:22
Het is al een paar keer eerder gezegt maar het is te druk. Een top 10 van producten boeit mij als consument niet wat andere consumenten het meest kochten. Ook de eigenlijk dubbele categorieën bij Elektronica maken het te druk en te vol. In mijn ogen zou op die pagina alleen de midden kolom zoals die al op de pagina volstaan. Voor de games pagina gaat het zelfde op als er 1 grote kolom ipv 3 van word gemaakt zou het al een stuk rustiger ogen. Kwa asortiment zit Bol.com prima er staan daar producten die niet eens in de pricewatch staan (zoals de Sangean RCR-7). Ook de levertijd en service zijn prima in orde bij bol.com.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De tijd is om. Dank voor alle bijdragen! Bol.com is nu bezig om alle inzendingen te verwerken, binnenkort meer details rond de uitslag!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee