Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Topicstarter
Een vraagstelling die natuurlijk heel apart is, en waar veel sf-freakies wel eens over nadenken.

Waar ligt de grens van het heelal? Bestaat die grens wel? En waar zit bijvoorbeeld het heelal weer in?.. Dit zijn zaken die niemand weet maar waar menig mens nieuwschierig naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 14:03

sus

is druk :+

We zitten gewoon met zijn allen in zo'n glazen bolletje waar je mee kan schudden. En dat dingetje staat ergens op zolder bij een of ander heel groot figuur. :)

En als hij het dan weer eens tegenkomt bij het opruimen van zijn zolder, dan schudt hij er even mee, en dan hebben we weer een aardbeving hier op aarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23740

Denk dat dit beter in W&L moet, maar verdomd interessante vraag. Ik denk dat het helaal alles is. En dus ondeindig (omdat het niks is namelijk) en daarom is er niks "voorbij" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23946

het heelal is oneindig!

het is net een cirkel. als je er aan de ene kant uitloopt kom je er aan de andere kant weer in. net als bij die oude pacman spellen weet je wel. het heelal groeit en krimpt wel maar daar merk je door dit niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een waarschijnlijk heel vreemd antwoord, maar dat kan toch niet? Iets kan toch niet oneindig groot zijn, er zijn toch bepaalde grenzen.

Stel als je het heelal in het klein zou moeten tekenen op papier. Dan zou je het dus niet kunnen tekenen omdat het oneindig is.

Zou het heelal op zichzelf niet weer in een ander "iets" zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 13:56

GraasGast

Analogue Heaven

wat is ook alweer het kleinst bestaande deeltje? een quark ofzo toch? nou een qurk is een bolletje, met daarin een heelal...om ons heen zijn dus biljarden heelallen, en wij zelf zitten ook weer in zo'n quark, in weer een andere demensie...wat zou ons heelal eigenlijk zijn? een stukje van een computer? of een tafelpoot? of een bikini? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 13 maart 2001 09:31 schreef GraasGast het volgende:
wat is ook alweer het kleinst bestaande deeltje? een quark ofzo toch? nou een qurk is een bolletje, met daarin een heelal...om ons heen zijn dus biljarden heelallen, en wij zelf zitten ook weer in zo'n quark, in weer een andere demensie...wat zou ons heelal eigenlijk zijn? een stukje van een computer? of een tafelpoot? of een bikini? :P
Dat ga je je idd wel afvragen ja, om de simpele reden dat je het gewoonweg niet weet. Je kunt alleen gissen, en waarschijnlijk zal er ook nooit iemand achter komen, en zal het altijd een "geheim" blijven.

Want stel idd dat het heelal waarin wij leven een stukje is van iets materialistisch op een andere planeet. Tadaa.... shit .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 01:57
Na het heelal is niks. Zo moeilijk is dat niet. Geen deeltjes, geen gassen, geen marsmannetjes... gewoon niks.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23740

Het helaal an sich is al niks... alleen liggen er om de zoveel lichtjaren sterrenstellels, melkwegstelsels en op nog grotere schaal melkwegstelsel-clusters. Dus dit kan oneindig doorgaan, maar misschien houdt de verzameling materie wel op een gegeven moment op. Maar dan bestaat het helaal (oftwel de ruimte tussen de sterren nogwel). Lijkt mij...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het heelal moet op zichzelf toch ook weer ergens in zitten, het moet toch ergens ophouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Ik denk dus wel dat het heelal ergens in zit. Maar in wat? geen idee, ik kan wel wat verzinnen (zie vorige post).

Ik zie het wel helemaal voor me, we hebben eindelijk de warp-drive uitgevonden, maken een proefvlucht en komen een grote gemetselde muur tegen.. Dat is dan de grens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 13 maart 2001 10:03 schreef suspicious het volgende:
Ik denk dus wel dat het heelal ergens in zit. Maar in wat? geen idee, ik kan wel wat verzinnen (zie vorige post).

Ik zie het wel helemaal voor me, we hebben eindelijk de warp-drive uitgevonden, maken een proefvlucht en komen een grote gemetselde muur tegen.. Dat is dan de grens. :)
en dan breek je dooe die muur heen en dan sta je opeens weer thuis, in je eigen kamer, compie lekker te grazen...:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 845

Volgens mij ist gewoon een oneindige loop

et begin is het einde en op die manier dus oneindig.

Lijkt me sterk dat er een grens aanzit, hoe zou je die dan willen zien?

Als een of andere grote muur?

En als is er een muur, daar moet dan toch wat achter zitten? Of is het een oneindig dikke muur, tja dan heb je weer hetzelfde probleem.

Dus volgens mij ist een soort loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

ik denk eigenlijk, als ik het sereus bekijk, dat hoe dichter je bij de 'rand' komt, deste langzamer space-time gaat, zodat je er in theorie helemaal niet naartoe kan komen omdat je steeds langzamer gaat, zonder dat je het zelf merkt...een soort tegenovergesteld zwart gat dus, waar je van weggeblazen word, en dan niet geconcentreerd op 1 punt, maar als de binnenkant van een bol langs de hele rand van het heelal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En wat zit er dan achter die rand? Stel je zou in je "ruimteschip" over die rand gaan, wat gebeurt er dan...je valt..maar waarin, waarheen. Of je stapt over op hetzelfde verhaal weer een heelal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23954

Een griekse filosoof (ik raak die namen ook altijd kwijt) zei eens op die vraag : Als je op het rand van het heelal gaat zitten, kan je dan je arm uitsteken?

Zo ja, dan is het oneindig

Vond ik wel grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Je moet er van uit gaan dat wij niet het midden van het universum zijn, 1 het zou erg toevallig zijn en 2 we liggen op het randje van een arm van ons spiraalsterrenstelsel, en waarom zou dat uiteinde van van die arm het midden van het universum zijn.
Als je aanneemt dat wij dus niet in het midden van het universum zitten, kan je door de waarnemingen logisch concluderen dat het heelal geen rand heeft.

In welke richting je uit kijkt in het heelal (met hele gevoelige apparatuur) ziet het heelal er overal hetzelfde uit.
Dit kan alleen maar als het heelal oneindig is, en dus geen rand heeft.

De ruimte die er is, is het heelal. Het heelal is de ruimte. Zonder heelal geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op dinsdag 13 maart 2001 10:33 schreef GraasGast het volgende:
ik denk eigenlijk, als ik het sereus bekijk, dat hoe dichter je bij de 'rand' komt, deste langzamer space-time gaat, zodat je er in theorie helemaal niet naartoe kan komen omdat je steeds langzamer gaat, zonder dat je het zelf merkt...een soort tegenovergesteld zwart gat dus, waar je van weggeblazen word, en dan niet geconcentreerd op 1 punt, maar als de binnenkant van een bol langs de hele rand van het heelal...
nee, volgens de huidige (theoretische) natuurkunde is het juist precies andersom, het heelal dijdt uit en dat doet het met de lichtsnelheid. Aangezien wij IN het heelal zitten heeft het en volume en dus een theoretische vorm. Dit uitdijen doet het heelal met de lichtsnelheid, en aangezien er tegenover een rand (die met de lichtsnelheid naar een imaginair buiten gaat) een andere rand ligt die dat ook doet. dijdt het heelal met 2x de lichtsnelheid uit, dit kan niet dus eigenlijk wordt de tijd oneindig aan de "rand" je blijft dus vliegen terwijl je wat betreft de tijd stilstaat.

Hetzelfde gebeurt als je in een zwart gat zou duiken. De beschouwer zou je dan eeuwig zien nagloeien (=stilstaan) terwijl jezelf oneindig zou versnellen tot de lichtsnelheid waarna je massa oneindig groot is.

je zou dus kunnen zeggen dat de complete rand van het heelal uit een zwart gat bestaat. (een singulariteit)

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Even de boel (in weer een topic) rechtzetten.

Het heelal is geen bol of bal, die steeds groter wordt. Het heelal is volgens de meest geaccepteerde theorie, het 3 dimensionale oppervlak van een 4 dimensionale bol. (Er bestaan nog meer ruimtelijke dimensies, maar die zijn "in zich gekruld" en hebben dus geel lineaire schaal).

Het heelal is dus een in zich gesloten oppervlak, net zo als het oppervlak van een ballon, alleen met een dimensie meer. Het heelal is in de zelfde zin oneindig als het oppervlak van die ballon dat is, je kunt oneindig lang blijven reizen, zonder ooit een grens tegen te komen. Je komt natuurlijk wel vaker op de zelfde cooridinaten terecht, maar nooit bij zoiets als "een zwart gat op de grens van het universum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24367

Ik denk dat het heelal oneindig is in zekere zin. Er is een grens maar van die grens zou je niks merken omdat je zelf door je massa je eigen ruimte meeneemt. Ik weet niet of en een slurf achter blijft ofdat er om je heen een bel ontstaat. dus de massa maakt de ruimte.
(enja dit is zelf verzonnen *D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het nu zo moeilijk te accepteren dat het heelal geen grens of rand kent?

Als je nu eens het oppervlak van de aarde bekijkt, hoe lang kun je daarover blijven wandelen, tot je aan een grens komt en er van af valt?

Wat jullie doen, is eigenlijk het zelfde als stellen dat de aarde plat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
We kennen 3 dimensies, misschien zijn er 4 of 5 ofzo, wie weet, dat zou dan de oplossing zijn. Vergelijk het met een inelkaar gedraaide sok, waar je ook heengaat, je komt weer op hetzelfde punt uit, alleen die punten zijn zo ontiegelijk groot dat je ze niet zou herkennen als je er terug kwam, het heelal is té groot om te kunnen bevatten, maar dit is ook maar een theorie... als ik nu naar de lucht kijk en je vraagt je af wat er gebeurt als je met de snelheid van 10.000.000.000.000 x lichtsnelheid 4 miljard jaar in een rechte lijn vliegt, wordt ik gek. Ik denk dat je dan niet eens verschil merkt, dat het oneindig lijkt, en op een gegeven moment zie je de aarde weer, en ben je terug bij af... en heb je ontdekt dat het begin ook het einde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op dinsdag 13 maart 2001 09:21 schreef suspicious het volgende:
We zitten gewoon met zijn allen in zo'n glazen bolletje waar je mee kan schudden. En dat dingetje staat ergens op zolder bij een of ander heel groot figuur. :)

En als hij het dan weer eens tegenkomt bij het opruimen van zijn zolder, dan schudt hij er even mee, en dan hebben we weer een aardbeving hier op aarde...
ja ik heb die aflevering van earthworm jim ook gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22342

Op dinsdag 13 maart 2001 16:16 schreef Blue-eagle het volgende:
We kennen 3 dimensies, einde is :)
Welnee hoor, Er zijn 4 dimensies, + tijd dude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

niks is zeker van het heelal, allemaal leuke dimensie theorien en ballonoppervlakten, maar er is nog niks bezwezen.

Je bent geneigd het te zien als een bol, als je dan de big bang aanneemt als de enige explosie en het "begin" van het heelal...

Het is allemaal nog niet zeker... en ik denk dat we als we het ooit te weten komen voor een verassing komen te staan.

God wat wil graag eens rondvliegen in het heelal *zucht*...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 15:45 schreef mietje het volgende:
Is het nu zo moeilijk te accepteren dat het heelal geen grens of rand kent?

Als je nu eens het oppervlak van de aarde bekijkt, hoe lang kun je daarover blijven wandelen, tot je aan een grens komt en er van af valt?
Ik denk ook niet dat je een bordje zult tegen komen met 'dit is het einde van het heelal'. Nee er is een einde alleen niet visueel voor ons. je neemt je ruimte mee, je zult niet merken dat je langs dat punt bent gekomen dat het heelal is gestopt.

Ruimte is alles wat er is, misschien moeilijk voortestellen maar ruimte is eindig zoook het heelal.
En jij zegt dat we buiten het heelal leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ja zeg, laat maar dan. Kosmologen kunnen gewoon bewijzen dat het heelal een in zich gekromd en gesloten oppervlak is. Niks geen grenzen, noch visueel, nog anders.

En het idee dat je persoonlijk een stukje ruimte meeneemt waar je ook naar toe gaat, dat is pure sf (met name warp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Welke bewijzen dan mietje?
Ja, en jij vergelijkt appels met peren :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Kan iets uberhaupt wel groter worden als het oneinig groot is? Oneindig + 1 kan toch niet?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18395

.laat maar dan :( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23954

Op dinsdag 13 maart 2001 16:16 schreef Blue-eagle het volgende:
Vergelijk het met een inelkaar gedraaide sok,
heeeeeeeej oppassen heeeeej! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 16:58 schreef mietje het volgende:
Nou ja zeg, laat maar dan. Kosmologen kunnen gewoon bewijzen dat het heelal een in zich gekromd en gesloten oppervlak is. Niks geen grenzen, noch visueel, nog anders.

En het idee dat je persoonlijk een stukje ruimte meeneemt waar je ook naar toe gaat, dat is pure sf (met name warp).
Ik weet niet waar je die warp vandaan haalt en die bewijzen van je heb ik nog nooit gehoord. Leg ze maar uit.

Het in namelijk hoe verder je kijkt hoe verder je terug in de tijd kijkt ik weet dan ook niet hoe je het heelal als een bol moet voorstellen, een ruimte waarin licht een oneindige snelheid heeft? nee je gaat mee met je eigen ruimte en vormt zo een slulf.
*D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 17:00 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Welke bewijzen dan mietje?
[..]

Ja, en jij vergelijkt appels met peren :P
We kunnen de kromming van het heelal gewoon meten. Daarom blijven er nog maar twee mogelijke vormen over voor het heelal: een hyperbool of een bolschil. De hyperbolische vorm veroorzaakt allerlei problemen met andere natuurwetten, dus is de bolschil de enige vorm die over blijft.

En ik vergelijk geen appels met peren, maar een 3d bolschil met een 4d bolschil...

<edit>
En je neemt echt geen ruimte met je mee als je je verplaatst, je verplaatst je door de ruimte. Het idee dat je op een of andere manier de ruimte om je heen met je zelf kunt laten mee bewegen, is bedacht om de reativiteitstheorie te omzeilen, om zo boven de snelheid van het licht te kunnen reizen. Dat stukje ruimte wat je mee neemt noemen ze een warp-bel. Het heeft met referentiekaders te maken, en er klopt geen bal van.
</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

wat nou als het antwoord op die vraag, veel te ingewikkeld is voor onze onderontwikkelde geestjes, wij mensen hebben ons nooit kunnen vegelijken met andere volkeren/soorten, wie weet is het antwoord wel zoooo ingewikkeld dat we het nog niet een beetje kunnen snappen en gaat het wel buiten de 3(logische) dimensies.

GreetZ moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 17:39 schreef mietje het volgende:

[..]

We kunnen de kromming van het heelal gewoon meten. Daarom blijven er nog maar twee mogelijke vormen over voor het heelal: een hyperbool of een bolschil. De hyperbolische vorm veroorzaakt allerlei problemen met andere natuurwetten, dus is de bolschil de enige vorm die over blijft.

En ik vergelijk geen appels met peren, maar een 3d bolschil met een 4d bolschil...

<edit>
En je neemt echt geen ruimte met je mee als je je verplaatst, je verplaatst je door de ruimte. Het idee dat je op een of andere manier de ruimte om je heen met je zelf kunt laten mee bewegen, is bedacht om de reativiteitstheorie te omzeilen, om zo boven de snelheid van het licht te kunnen reizen. Dat stukje ruimte wat je mee neemt noemen ze een warp-bel. Het heeft met referentiekaders te maken, en er klopt geen bal van.
</edit>
Ik heb het TOTAAL niet over een warp-bel ik heb het over ruimte die je zelf meeneemt als je komt waar nog geen ruimte is.

Wij ZIEN het heelal als een hyperbole maar kunnen em voorstellen als bolvormig. Deze vorm hoeft echter niet prezies bolvormig te zijn, dit heeft te maken met de verschillende uitdijsnelheden en massa verdeling aan het begin van het heelal.

je hebt het wel gelezen alleen verkeerd doordacht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op dinsdag 13 maart 2001 18:13 schreef _veritas_ het volgende:

[..]

Ik heb het TOTAAL niet over een warp-bel ik heb het over ruimte die je zelf meeneemt als je komt waar nog geen ruimte is.

Wij ZIEN het heelal als een hyperbole maar kunnen em voorstellen als bolvormig. Deze vorm hoeft echter niet prezies bolvormig te zijn, dit heeft te maken met de verschillende uitdijsnelheden en massa verdeling aan het begin van het heelal.
Volgens mij hebben bolvormige en hyperbolische ruimten totaal verschillende topologieen en kan je niet zomaar een hyperbolische ruimte "voorstellen" als een bolvormige, net als de mercatorprojectie die een bolvormige topologie op een plat vlak afbeeldt een vervormd beeld geeft.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Mietje :
Wel degenlijk appels en peren...
Je vergeleek dit probleem met een platte aarde -> ronde aarde... dat is zekers te simplistisch :P

Kromming? je bedoelt ruimte kromming?
Ik denk als het zo zou zijn dan zouden we ons nu in een kromming van iets moeten bewegen, dus een baan om iets...
Zwaartekracht heeft een limiet qua reikwijdte... dus een totale ruimtekromming lijkt me onwaarschijnlijk...

Maar wat meten we dan? kan je wat specifieker zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 18:13 schreef _veritas_ het volgende:

[..]

...
Eeh, je neemt dus ruimte mee zoals in een warp-bel, maar dan geen warp-bel, dus een andere soort ruimte of zo?

Ruimte is niet iets tastbaars, ruimte is geen materie en ook geen energie. Ruimte is eigenlijk "niets". Je kunt je alleen door de ruimte verplaatsen, je kunt de ruimte zelf niet verplaatsen.

(Je kunt trouwens per definitie niet ergens komen waar geen ruimte is, of je nu wat ruimte meeneemt, of niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

ja ik heb die aflevering van earthworm jim ook gezien
Ik weet niet waar je het over hebt. Is dit in EarthWorm Jim geweest dan?? Ik zat dat dus gewoon ff uit mijn duim te zuigen.

hmm, niet echt origineel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

oh, hehe dan waren ze bij earth worm jim toch niet echt origineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 19:54 schreef mietje het volgende:

[..]

Eeh, je neemt dus ruimte mee zoals in een warp-bel, maar dan geen warp-bel, dus een andere soort ruimte of zo?

Ruimte is niet iets tastbaars, ruimte is geen materie en ook geen energie. Ruimte is eigenlijk "niets". Je kunt je alleen door de ruimte verplaatsen, je kunt de ruimte zelf niet verplaatsen.

(Je kunt trouwens per definitie niet ergens komen waar geen ruimte is, of je nu wat ruimte meeneemt, of niet.)
In tegendeel ruimte is alles. Meer is er namelijk niet.
Ergens komen waar geen ruimte is kan wel als je VIA ruimte komt.
je krijgt dus een ruimte oprekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 maart 2001 19:44 schreef -=Confuzer=- het volgende:
...
Maar wat meten we dan? kan je wat specifieker zijn...?
De ruimtekromming volgens Hubble, deze kromming duidt op een open universum (omega < 1), dus een hyperbool. Dan kloppen er echter verschillende postulaten van de relativiteitstheorie niet meer, dus zijn we op zoek naar meer massa (dark matter) om de kromming groter te krijgen.

Er bestaat dus echt wel degelijk een universale ruimtekromming. Over hoe groot die is, bestaat discussie (maar de kromming is niet nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Tuesday 13 March 2001 19:34 schreef blobber het volgende:

[..]

Volgens mij hebben bolvormige en hyperbolische ruimten totaal verschillende topologieen en kan je niet zomaar een hyperbolische ruimte "voorstellen" als een bolvormige, net als de mercatorprojectie die een bolvormige topologie op een plat vlak afbeeldt een vervormd beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Tuesday 13 March 2001 20:18 schreef _veritas_ het volgende:

[..]

In tegendeel ruimte is alles. Meer is er namelijk niet.
Ergens komen waar geen ruimte is kan wel als je VIA ruimte komt.
je krijgt dus een ruimte oprekking.
Nope, het universum oftewel heelal is alles. De ruimte is alleen het potje, waar alles in zit. Dit betekent dus dat alle ruimte zich ook binnen het universum bevindt, en dat er geen plekken in het universum zijn, waar geen ruimte is. Je kunt dus per definitie nergens komen waar geen ruimte is.

Ruimte oprekking of kromming krijg je alleen door massa (of extreme snelheid die massatoename veroorzaakt). Zelfs dan wordt die gekromde ruimte niet door de ruimte verplaatst, de ruimte zelf wordt uitgerekt cq. gekromd.

(Denk er aan dat die kromming in de 4e dimensie is, wij 3d-ers nemen de ruimte direct gewoon als recht waar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Hier is Steven Hawkins dus al verry lang mee bezig.
Voorlopig denkt ie (geloof ik):? dat het heelal idd oneindig is. Best wel interesant wat die man allemaal uitzoekt :) nog even en einstein had ongelijk (of had ie dat al?)

.Quod me nutrit me destruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 07:06

GeeBee

Oddball

Op Tuesday 13 March 2001 09:57 schreef Shady het volgende:
Het helaal an sich is al niks...
Niks is niet hetzelfde al vacuüm... :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kun je de ruimte nu meten :? Mietje je sprak over een hyperbolisch verband. Aan de hand van welk uitgangspunt kun je dan die hyperbool berekenen? Zoals je zelf hebt gezegd, heeft de ruimte geen grenzen. Dat betekent ook dat je dus geen uitgangspunt/startpunt kunt vinden voor je berekening.

Het verwarde wat ik aan het heelal vindt, is dat het op zich toch ook weer ergens IN moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Tuesday 13 March 2001 20:46 schreef mietje het volgende:

[..]

Nope, het universum oftewel heelal is alles. De ruimte is alleen het potje, waar alles in zit. Dit betekent dus dat alle ruimte zich ook binnen het universum bevindt, en dat er geen plekken in het universum zijn, waar geen ruimte is. Je kunt dus per definitie nergens komen waar geen ruimte is.

Ruimte oprekking of kromming krijg je alleen door massa (of extreme snelheid die massatoename veroorzaakt). Zelfs dan wordt die gekromde ruimte niet door de ruimte verplaatst, de ruimte zelf wordt uitgerekt cq. gekromd.
Ik heb het over dat het heelal een driedimensionale 'hypersfeer'is met een uniforme negatiefe kromming, deze is welliswaar niet oneindig maar je zult het einde er nooit van vinden.
ik vind het wel heel aardig dat je je geest veruimd met meerdere dimensies maar dat is voor ons net zo moeilijk waar te nemen als voor bewoners van het twee dimensionale oppervlak van de ballon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En stel dat het heelal de vorm van een ballon heeft. Wat is dan de inhoud van de ballon? Helemaal laag kan niet, dan krijg je een vaccuum, en zou het heelal in elkaar klappen. Dus rara :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Het helaal is oneindig, maar dijt wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_veritas_: Ik heb het over dat het heelal een driedimensionale 'hypersfeer'is...

Een hypersfeer heb je alleen bij meer dan 3 dimensies. Een 3d sfeer is gewoon een bol of bal. Het heelal is het 3 dimensionale oppervlak van een 4 dimensionale hypersfeer.

Ik verruim mijn geest niet met extra dimensies, ik haal gewoon de relativiteitstheorie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gordijnstok:
En stel dat het heelal de vorm van een ballon heeft. Wat is dan de inhoud van de ballon? Helemaal laag kan niet, dan krijg je een vaccuum, en zou het heelal in elkaar klappen. Dus rara :)

Het heelal heeft de vorm van het oppervlak van die ballon. De speculatieve inhoud van die ballon behoort niet tot ons heelal, dus hoe je er bewijzen aan wilt koppelen, is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je het heelal zou gaan tekenen, hou zou je dit dan doen. Het heelal moet op zichzelf toch iets zijn. Het kan toch niet dat het in principe helemaal niets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk er steeds aan dat we een dimensie hoger zitten te werken. Als die ballon 4 dimensies heeft, heeft het oppervlak van die ballon dus 3 dimensies. Dat 3d oppervlak is de wereld zoals wij hem kennen en waarnemen. Die 4d wereld waarin massa de 3d ruimte vervormt, kunnen we alleen indirect waarnemen (en daarover zijn er op dit forum al massa's topics gestart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

De ruimtekromming volgens Hubble, deze kromming duidt op een open universum (omega < 1), dus een hyperbool. Dan kloppen er echter verschillende postulaten van de relativiteitstheorie niet meer, dus zijn we op zoek naar meer massa (dark matter) om de kromming groter te krijgen.
??? ze hebben MAP toch omhooggestuurd om de ruimtekrommingen te gaan bepalen, ze weten het dus nog niet...

Maar hoe meet hubble dit, en wat ziet ie dat als een kromming verklaart wordt?
Ik heb ff gezocht maar kon alleen dingen over MAP vinden op het internet...
Jouw theorie wordt wel het meeste genoemd, maar het is en blijft een theorie... ik kan me er niet echt mee vinden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Confuzer>> Je kunt toch zeker wel de kromming van de Hubble-grafiek statistisch bepalen? Aangezien het om statistiek gaat, zitten we met een foutmarge. Daarom is er dus discussie, maar de kromming is er...

Je kunt er niks op het internet over vinden? Probeer deze google search eens, meer dan 18000 hits: http://www.google.com/search?q=curvature+of+the+universe

Natuurlijk is het "maar" een wetenschappelijke theorie, en het staat je volledig vrij hem te verwerpen, als je een beter verklaring voor de fenomenen hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24346

Onze wetenschap en logica heeft lang geleden ergens zijn begin gekend (enkele duizenden jaren terug, volgens mij bij de Grieken).
De hele ontwikkeling van onze huidige wetenschap en logica is gebasseerd op deze basis.

De huidige wetenschap en logica kan dan echter ook niet overweg met het begrip "oneindig" zoals deze van toepassing is op het heelal. Je kunt er nog zo lang over discussieren... op dit moment zijn we er nog niet aan toe om het te kunnen verklaren. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ObiWanKenobi>> En dus verlaten we onze laboratoria en universiteiten en gaan we maar een veldje knollen rooien? Wetenschap is een proces dat altijd in beweging is, maar alleen omdat er aan die beweging (voortgang) gewerkt wordt. Als we gaan zitten wachten tot we zo ver zijn dat we wel alles kunnen begrijpen, komen we nooit ergens.

Bedoel je daar ook mee te zeggen dat Einstein maar iets zat te fantaseren toen hij die "onbegrijpelijke" relativiteitstheorieen opstelde? En die wiskundigen die hun halve leven besteden aan het onderzoek van de eigenschappen van oneindigheden, zitten die gewoon maar wat te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 08-06 20:04
'Wat is er na het heelal?'

Daar heb ik geen idee van, maar ik denk wel dat het niet mogelijk is dat het heelal oneindig is.
Als het heelal oneindig groot is, dan zouden wij (mensjes op aarde enzo) dus oneindig klein zijn. En dat kan volgens mij niet, oneindig klein zijn. Op een gegeven moment kun je gewoon niet kleiner, dan heb je het kleinste deeltje bereikt.

slaat dit ergens op?

:?

P.S. Dit bedacht ik me laatst toen ik niet kon slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het heelal is niet oneindig groot. Denk aan die ballon of de aarde. Als je oneindig lang over de aarde kunt rondlopen zonder dat je er van af valt, betekent dat dat het oppervlak van de aarde oneindig groot is?

Dit is natuurlijk ook de verklaring voor waarom het heelal nog steeds groter kan worden, terwijl je er nu al oneindig lang door kunt reizen. (We blazen de ballon op, zodat het oppervlak groter wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24346

Ik bedoel niet te zeggen dat de wetenschap nutteloos bezig is en dat we maar moeten niksen om tot de oplossing te komen.

Natuurlijk is de bijdrage en de ontwikkeling (vooruitgang)van de wetenschap en logica belangrijk voor het ontwikkelen van het juiste antwoord op het vraagstuk "heelal". Alleen door onderzoek zal in de toekomst het begrip "oneindig" in ons voorstellingsvermogen liggen.

Alleen op dit moment zijn we nog niet zo ver. Vandaar dat we nog niet goed overweg kunnen met het begrip "oneindig". Hierbij refereer ik bijvoorbeeld aan het wiskundige probleem over de oneindig veel wetenschappers die moeten overnachten in een hotel met oneindig veel kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

Op Tuesday 13 March 2001 09:21 schreef suspicious het volgende:

:D

maar is het niet zo dat ruimte/heelal direct in verband staat met tijd? en kan het niet zo zijn dat je in een bol zit, die tegelijkertijd ook binnenstebuiten zit.... dan heb je toch een oneindige ruimte en tegelijkertijd toch een bepaalde grens omdat je ook weer op een dezelfde plek uit komt op een gegeven moment....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Wednesday 14 March 2001 23:28 schreef Kertje het volgende:
...
maar is het niet zo dat ruimte/heelal direct in verband staat met tijd? en kan het niet zo zijn dat je in een bol zit, die tegelijkertijd ook binnenstebuiten zit.... dan heb je toch een oneindige ruimte en tegelijkertijd toch een bepaalde grens omdat je ook weer op een dezelfde plek uit komt op een gegeven moment....?
Het is geen echte bol waar we in zitten, en hij zit niet binnenstebuiten, laten we als basisvorm voor de duidelijkheid een kubus nemen. Stel je voor dat de overliggende zijden van die kubus met elkaar verbonden zijn. Als je door het dak van de kubus probeert te gaan, kom je bij de bodem weer uit, enz. Stel je ook voor dat de kubus zelf groter wordt. Dit model is slechter dan die 4d ballon, maar misschien is het makkelijker voor te stellen.

Het heelal is zeker direct gerelateerd aan tijd, het heelal expandeert met de lichtsnelheid. Dit is tevens de limietsnelheid (niet het maximum, hij kan niet gehaald worden) voor materie in het heelal, wat betekent dat het heelal ook nog eens sneller groter wordt, dan je je verplaatsen kunt.

Je kunt dus zelfs die grens niet bereiken, je kunt niet harder rond die ballon lopen dan de snelheid waarmee hij opgeblazen wordt. In ons heelal kom je nooit meer thuis als je in een raket stapt en als maar vol gas rechtdoor vliegt. Als het heelal niet zou expanderen zou je wel weer thuis aankomen, terwijl de neus van je raket nog steeds in de zelfde richting wees als toen je vertrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

Op Thursday 15 March 2001 03:09 schreef mietje het volgende:

[..]

Het is geen echte bol waar we in zitten, en hij zit niet binnenstebuiten, laten we als basisvorm voor de duidelijkheid een kubus nemen. Stel je voor dat de overliggende zijden van die kubus met elkaar verbonden zijn. Als je door het dak van de kubus probeert te gaan, kom je bij de bodem weer uit, enz. Stel je ook voor dat de kubus zelf groter wordt. Dit model is slechter dan die 4d ballon, maar misschien is het makkelijker voor te stellen.

Het heelal is zeker direct gerelateerd aan tijd, het heelal expandeert met de lichtsnelheid. Dit is tevens de limietsnelheid (niet het maximum, hij kan niet gehaald worden) voor materie in het heelal, wat betekent dat het heelal ook nog eens sneller groter wordt, dan je je verplaatsen kunt.

Je kunt dus zelfs die grens niet bereiken, je kunt niet harder rond die ballon lopen dan de snelheid waarmee hij opgeblazen wordt. In ons heelal kom je nooit meer thuis als je in een raket stapt en als maar vol gas rechtdoor vliegt. Als het heelal niet zou expanderen zou je wel weer thuis aankomen, terwijl de neus van je raket nog steeds in de zelfde richting wees als toen je vertrok.
ja maar als hij dan weer groter zou worden dan zit het ergens in omdat iets niet groter kan worden in het niets....:? bovendien als het groter zou worden en het een gesloten ruimte zou zijn, zou het toch vacuum gaan trekke? of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Thursday 15 March 2001 10:40 schreef Kertje het volgende:

[..]

ja maar als hij dan weer groter zou worden dan zit het ergens in omdat iets niet groter kan worden in het niets....:? bovendien als het groter zou worden en het een gesloten ruimte zou zijn, zou het toch vacuum gaan trekke? of heb ik het nu mis?
Dat is precies waar de denkfout gemaakt wordt. Het heelal zit niet in een ruimte die groter is dan het heelal. Het heelal is alle ruimte die er is.

Als het heelal groter wordt, is het de ruimte zelf die groter wordt, de ruimte groeit niet een andere ruimte (het onbekende) in.

Alle ruimte zit in het heelal, en zat er ook al in sinds de Big Bang. De Big Bang rekt de ruimte als het ware uit, hij maakt er geen nieuwe ruimte bij.

<edit>typo</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 11:13
Het is gewoon zinloos om daar over te discuseren |:( want het is te groot om te begrijpen voor de mensheid.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Het is idd te groot om te begrijpen. Bedenk dat wij in dat enorme heelal maar als een stofdeeltje op de weegschaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Thursday 15 March 2001 13:29 schreef jooers het volgende:
Het is gewoon zinloos om daar over te discuseren |:( want het is te groot om te begrijpen voor de mensheid.
Ok, dus toch terug naar de knollenvelden. Het feit dat jij iets niet begrijpt, wil nog niet zeggen dat niemand het kan begrijpen.

Ik weet dat de relativiteitstheorie moeilijk te vatten is, we kunnen ons niet rechtstreeks 4 ruimtelijke dimensies voorstellen, maar dat betekent niet dat denken en discussieren over de relativiteitstheorie onmogelijk is.

Sidenote: Ik pretendeer ook zelf niet, alle consequenties van de relativiteitstheorie te snappen of te overzien. Maar dat betekent niet dat ik niet verder kan gaan met er over te lezen en na te denken, omdat ik er toch nooit volledig inzicht in zal krijgen. Mag ik het iig. wel proberen, aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het heelal dijt (vreemd woord :)) uit met de snelheid van het licht. Aangezien een mens niet sneller kan dan het licht kun je het heelal beschouwen als een oneindige bol. Buiten het heelal is gewoon niks. Geen materie, geen druk, geen licht, niets. Moeilijk voor te stellen, maar er is wel degelijk een grens.

Ik heb eens uitgerekend wat de inhoud van het heelal is:
6,14228E+78 kubieke meter (=6,14228E+69 kubieke kilometer)

De inhoud van de aarde is:
1,08678E+21 kubieke meter (=1,08678E+12
kubieke kilometer)

Dus de aarde neemt 1,76935E-56% van de ruimte in beslag 8)8)8) 8-)8-)8-)

edit:
Waarom werkt die smiley niet meer???

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op Tuesday 13 March 2001 10:06 schreef GraasGast het volgende:

[..]

en dan breek je dooe die muur heen en dan sta je opeens weer thuis, in je eigen kamer, compie lekker te grazen...:P
Nee, je breekt door die muur en wordt wakker in je eigen bed op je eigen kamer :)

Gebeurt mij dagelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Thursday 15 March 2001 14:53 schreef Grrrrrene het volgende:
Het heelal dijt (vreemd woord :)) uit met de snelheid van het licht. Aangezien een mens niet sneller kan dan het licht kun je het heelal beschouwen als een oneindige bol. Buiten het heelal is gewoon niks. Geen materie, geen druk, geen licht, niets. Moeilijk voor te stellen, maar er is wel degelijk een grens.
...
Allemaal helemaal correct, tot de laatste zin. Waar is nu de grens van een oneindige bol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragNeck
  • Laatst online: 29-04 11:13
Op Thursday 15 March 2001 14:39 schreef mietje het volgende:

[..]

Ok, dus toch terug naar de knollenvelden. Het feit dat jij iets niet begrijpt, wil nog niet zeggen dat niemand het kan begrijpen.

Ik weet dat de relativiteitstheorie moeilijk te vatten is, we kunnen ons niet rechtstreeks 4 ruimtelijke dimensies voorstellen, maar dat betekent niet dat denken en discussieren over de relativiteitstheorie onmogelijk is.

Sidenote: Ik pretendeer ook zelf niet, alle consequenties van de relativiteitstheorie te snappen of te overzien. Maar dat betekent niet dat ik niet verder kan gaan met er over te lezen en na te denken, omdat ik er toch nooit volledig inzicht in zal krijgen. Mag ik het iig. wel proberen, aub?
zeg mietje... als jij het zo goed weet... geef dan gewoon een antwoord op deze vraag?
ik bedoel, wat loop je nou te mekkeren man.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jooers>> Het antwoord is: 42

Oftewel, welke vraag? :? Ik heb de hele thread nog eens doorgelezen maar ik kan niet ontdekken waar jij me nu een vraag stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op Thursday 15 March 2001 15:50 schreef mietje het volgende:

[..]

Allemaal helemaal correct, tot de laatste zin. Waar is nu de grens van een oneindige bol?
Ik heb niet beweerd dat hij oneindig is: hij dijt uit met de lichtsnelheid en aangezien ik denk dat we die snelheid nooit zullen doorbreken _noem_ ik het heelal oneindig. Ik geef toch ook de afmetingen (inhoud) van het heelal???

Mijn verhaal klopt wel hoor :) Of beter: is het algemeen geaccepteerde scenario door wetenschappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet ik ook wel, je kunt wel degelijk de inhoud van het heelal bepalen, daar gaat het niet om.

Als je zegt dat je het 3d heelal kunt bekijken als een oneindige bol, dan is de inhoud van die bol natuurlijk ook oneindig, en wordt het lastig die te bepalen. Je kunt het heelal dus bekijken als een oneindige 3d bol en er dan geldige uitspraken over doen, maar geen uitspraken over de inhoud, behalve dat die oneindig is.

Dit is een van de redenen waarom dat "oppervlakte van de hypersfeer" model beter is dan een zuiver 3d model. In puur 3d zit je dus inderdaad met onoplosbare oneindigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op Thursday 15 March 2001 20:32 schreef mietje het volgende:
Weet ik ook wel, je kunt wel degelijk de inhoud van het heelal bepalen, daar gaat het niet om.

Als je zegt dat je het 3d heelal kunt bekijken als een oneindige bol, dan is de inhoud van die bol natuurlijk ook oneindig, en wordt het lastig die te bepalen. Je kunt het heelal dus bekijken als een oneindige 3d bol en er dan geldige uitspraken over doen, maar geen uitspraken over de inhoud, behalve dat die oneindig is.

Dit is een van de redenen waarom dat "oppervlakte van de hypersfeer" model beter is dan een zuiver 3d model. In puur 3d zit je dus inderdaad met onoplosbare oneindigheden.
Kijk: wat ik met "oneindig" bedoelde, was het volgende:
1. Het heelal dijt uit met de snelheid van het licht
2. De mens zal nooit sneller kunnen dan het licht
3. Je kunt daarom nooit de grens bereiken
4. Iets wat je niet kunt bereiken noem ik voor het gemak "oneindig ver weg"
5. Het heelal heeft dus wel degelijk afmetingen... Heb ik al gegeven.

Dus ik weet dat het heelal NIET oneindig groot is, maar ik NOEMDE het alleen zo... Begrijp je me nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik begrijp je helemaal, en ben het ook helemaal met je eens. Er nemen mensen deel aan deze discussie die nogal moeite hebben met het 4d concept; ze staan op het standpunt dat het heelal oneindig 3d is, en dat uitspraken er over daarom futiel zijn.

Deze mensen wil ik de wind uit de zeilen nemen, niet jou, ik ben je dankbaar voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op Thursday 15 March 2001 20:57 schreef mietje het volgende:
Ik begrijp je helemaal, en ben het ook helemaal met je eens. Er nemen mensen deel aan deze discussie die nogal moeite hebben met het 4d concept; ze staan op het standpunt dat het heelal oneindig 3d is, en dat uitspraken er over daarom futiel zijn.

Deze mensen wil ik de wind uit de zeilen nemen, niet jou, ik ben je dankbaar voor je hulp :)
Dan zal ik maar niet toevoegen dat er buiten het heelal ook geen tijd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op Tuesday 13 March 2001 09:47 schreef Anders het volgende:
Na het heelal is niks. Zo moeilijk is dat niet. Geen deeltjes, geen gassen, geen marsmannetjes... gewoon niks.
in het heelal is wel straling. en straling heeft massa. het is dus iets meetbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehehe, en toen brak de hel los :)

<edit>Dit is bedoeld voor Grrrrrene</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft iemand het heelal wel eens bekene net als de aarde? dat we nu net denken zoals 250 jaar geleden. dat het plat is. als het op zich een bol is met het zwaartepunt in het midden en zelfs het licht daarheen trekt. merk je daar niets van. maar aan een bol zit ook geen uiteinde. heeft iemand trouwens dat stuk gelezen. een of andere prof zegt dat god er al was aan het begin van het onstaan van het heelal. dus dat god in het oudste stukje heelal moet zitten. in zone m13. die gek is nu met radiozignalen berichten naar god aan het sturen. en beweerd dat ze ook nog verhoort worden. reageer daar maar eens met logica op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 08:02
Heeft God een radio dan?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stelling: Als het heelal aan het uitdijen is, waar dijt het dan in uit?

Het heelal moet door het uitdijen andere ruimte innemen, maar welke ruimte dan. Dus moet er nog een andere ruimte zijn die zijn ruimte inlevert voor de uitdijing van het heelal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 08-06 22:42

Wildfire

Joy to the world!

Iedereen heeft het hier over 3 of 4 dimensies, terwijl volgens de laatste wetenschappelijke theorien het er best wel eens 11 konden zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op Friday 16 March 2001 09:15 schreef Gordijnstok het volgende:
Stelling: Als het heelal aan het uitdijen is, waar dijt het dan in uit?

Het heelal moet door het uitdijen andere ruimte innemen, maar welke ruimte dan. Dus moet er nog een andere ruimte zijn die zijn ruimte inlevert voor de uitdijing van het heelal....
Waarom moet het heelal "ergens" in uitdijen? Er is gewoon eerst niets: geen licht, materie, tijd, enz... en dan ineens "iets", heel klein beetje licht (af en toe een foton?), vrijwel geen materie en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15367

Op Friday 16 March 2001 09:38 schreef Brian Dickens het volgende:
Iedereen heeft het hier over 3 of 4 dimensies, terwijl volgens de laatste wetenschappelijke theorien het er best wel eens 11 konden zijn...
Volgens de supersnaar theorie wel. Maar die andere dimensies zijn helemaal niet van belang in dit geval. En al die extra dimensies kunnen wij nooit zien, want ze zijn opgevouwen zodat ze kleiner dan atomen zijn. Als die extra dimensies al bestaan. Ze zijn bedacht om de supersnaartheorie mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

KAPPENNNNN! je kunt nog tot in het oneindige doorgaan over dit onderwerp, zie dan in dat er geen logische theorie is, je moet je neerleggen bij het feit dat het oneindig is, anders krijg je HEEL erge koppijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24719

Op dinsdag 13 maart 2001 17:14 schreef Nicap het volgende:
Kan iets uberhaupt wel groter worden als het oneinig groot is? Oneindig + 1 kan toch niet?
jawel, dan is het nog steeds oneindigheid. Oneindig, oftewel een 8 een kwartslag naar rechts gedraaid waar ik de ASCII code niet voor weet, is geen vast getal. Je kan het getal oneindig niet aangeven omdat het dan niet meer oneidig zou zijn. 8-)
Omdat oneindig niet een vast getal is, kan je het best groter maken. Het verandert alleen niet echt iets aan 'oneindig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 16 maart 2001 14:39 schreef AtomicShockwave het volgende:
KAPPENNNNN! je kunt nog tot in het oneindige doorgaan over dit onderwerp, zie dan in dat er geen logische theorie is, je moet je neerleggen bij het feit dat het oneindig is, anders krijg je HEEL erge koppijn! :)
KAPPENNNN! Het feit dat jij niet begrijpt waarop dat "oneindig" betrekking heeft, als we over het heelal praten, wil nog niet zeggen dat mensen die het wel begrijpen, er over op moeten houden.

Wanneer accepteren jullie nu, dat de relativiteitstheorie gewoon wel logisch is, net als elke andere wetenschappelijke theorie? Het is moeilijk, toegegeven; maar het is niet onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op vrijdag 16 maart 2001 14:39 schreef AtomicShockwave het volgende:
Waarom is het nou zo moeilijk om de topic effe te lezen? :?

Het heelal is _niet_ oneindig. Het is errug groot, maar absoluut niet oneindig. Ik heb je de huidige inhoud (nogal grof natuurlijk) voorgerekend zoals hij volgens de huidige denkbeelden is. Dat is toch niet oneindig?

En over dat oneindig +1... Als iets oneindig wordt genoemd en jij doet er nog 1 bij, dan was het niet oneindig he? Bovendien bestaat oneindig niet, het is alleen een begrip waarmee we wiskundige antwoorden kunnen formuleren zonder aan bewoordingen te komen als "heeeeeeeeel erg groot" of "groter dan de zon" of andere onzin :?

Oneindig is geen meetbare waarde, is geen getal, is niet uit te leggen wat het is... Zeker niet aan mensen die een topic titel lezen, zien dat er al veel gereageerd is en dan effe tussendoor blaten dat we erover moeten kappen.

* Grrrrrene heeft gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradoxia
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 17:43

het heelal is oneindig!
het is net een cirkel. als je er aan de ene kant uitloopt kom je er aan de andere kant weer in. net als bij die oude pacman spellen weet je wel. het heelal groeit en krimpt wel maar daar merk je door dit niets van.
Ehhhmm, maar wat zit er dan naast, boven, en onder die 'cirkel'?
Een beetje onlogisch, het heelal vergelijken met een cirkel....

Nederlander in het enge Florida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15367

Op maandag 19 maart 2001 13:36 schreef Paradoxia het volgende:

[..]

Ehhhmm, maar wat zit er dan naast, boven, en onder die 'cirkel'?
Een beetje onlogisch, het heelal vergelijken met een cirkel....
Er is geen ruimte buiten de cirkel dus er is ook geen naast, boven of onder...
De vergelijking met de cirkel is wel hetgeen wat het makkelijkst te begrijpen is voor mensen die alleen 2D kunnen denken. Als je 3D kan denken kun je het ook vergelijken met een bol, zoals helemaal aan het begin van dit topic door mietje al werd gedaan. Dat je iets ergens mee vergelijkt wil nog niet zeggen dat het hetzelfde moet zijn.

Volgende keer eerst lezen dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 18:44
Heb eens gehoord dat het iets met de snelheid van het licht te maken had. zosnel wordt het heelal ook grooter.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Mietje : sorry, was deze ff vergeten... hhhmmm ik had curvature dus niet ingevuld :)

Stelling :
Als het heelal een vorm heeft zien wij deze niet, waarom niet, omdat het licht met deze vorm meegaat.

Als alle materie om deze "bellen" heenlicht, wat verklaart dat dan?
Verklaart dat dat als wij 1 kant opvliegen we onszelf weer tegenkomen? nee toch?

Als de theorie klopt dat we uitzetten vanuit ELK punt kunnen deze bellen toch niet ontstaan zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.brown.edu/people/seh/bubble_inv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Confuzer>> Lees even over dit stukje van Roukema over mogelijke topologieen van het universum http://www.iap.fr/users/roukema/top/top_curvE.html Waar ik "in zich verbonden" zeg, noemt hij dat "multi-connected".

Je ziet dat de discussie nog in volle gang is :)

Die "bellen" zijn de gaten in de superclusters van galaxieen (enorm groot dus). Maw. de plekken lege ruimte tussen galaxieen die een verband met elkaar hebben (zwaartekracht). Als alle materie exact gelijkmatig over het universum verdeeld zou zijn, zouden alle bellen exact even groot (en rond) geweest zijn. Door kleine onregelmatigheden in de verdeling van de materie, hebben de bellen zo'n onregelmatige vorm gekregen. (De onregelmatige verdeling is als het ware "uitvergroot".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

wow, laatste stukje wat je schreef was een beetje onduidelijk :P

Maar die bellen kunnen dus vervormingen van ruimte zijn waardoor alle materie net zoals kreukels in een vlak stuk papier alles in de kieren laat zitten zodat er een dichtheids patroon optreedt?
Hierdoor zal een 2 dimensionaal wezen krachten ondervinden waarvan hij de bron niet kent toch? deze krachten zijn dan wel 3D...

Als ik het zou vertalen dan werkt er in onze 3D ruimte een 4D kracht die zwaartekrachtvelden/ruimtevervormingen opwekt die materie niet gelijkmatig verdeeld...

Als de 3D ruimte dan een 4D bol zou zijn (net zoals de opp van een ballon met 2D) dan zou ik 1 kant op kunnen vliegen, als het ware een kromming ondervinden waarvan ik niks merk, en weer bij de aarde uitkomen?

Stel dat dit zo is, moet er dan niet een 4D "inhoud" zijn? Of is dit weer niks?
Als het net als een ballon geen werkelijke inhoud heeft (aanemen dat het een ballon is die uitzet in vacuum) dan bestaat alleen het oppervlakte van de ballon... dit wil zeggen dat er een 3D effect is maar dat 3D eigenlijk NIET bestaat (klinkt krom, maar de natuur is nou eenmaal onvatbaar)... (namelijk alleen het oppervlakte van de ballon is realiteit).
Dat zou zeggen dat er tijd is maar dat tijd eigenlijk alleen NU is en niks anders...
Voortgang in de tijd veroorzaakt dus onze expansie en dooft ons langzaam uit.

(eigenlijk moet je weten dat ik het concept tijd niet als een dimensie zie, als mijn redenering klopt (of niet te ontkennen is) kan ik deze 2 denkwijzen in elkaar passen.. :) en heb ik een persoonlijke visie/theorie geschapen binnen de grenzen van onze wetenschap :P lekker puh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die "bellen" zijn gewoon 3d :)

In de galaxieen bevindt zich zowat alle waarneembare massa van het universum. Galaxieen verzamelen zich door hun zwaartekracht in clusters, en die clusters weer in superclusters. Dat betekent dus er tussen de afzonderlijke superclusters enorme gaten lege ruimte liggen. Dat zijn die "bellen".

Die grote gaten zijn ontstaan door de expansie van het heelal. De zwaartekracht houdt die superclusters bij elkaar, dus de gaten worden evenredig groter met het expanderen van het heelal.

Is nu m'n warrig verhaal van de vorige post wat duidelijker? :)

En inderdaad zou je weer op de zelfde plek uitkomen als het heelal niet zou expanderen en je lang genoeg rechtdoor zou reizen. Dat is wat "multi-connected" betekent, het staat oa. in die "Rectangle 2-D analogy" van Roukema beschreven.

En ik moet toegeven dat ik ook met de "4d inhoud" paradox zit, maar omdat het heelal nu eenmaal gedefinieerd is als "alles", kan er moeilijk iets buiten het heelal bestaan, ook geen lege 4d ruimte...

En causualiteit bestaat natuurlijk wel nog, ondanks dat we tijd altijd alleen NU kunnen meten. We kunnen niet meten hoe lang gisteren duurde; we kunnen het alleen berekenen aan de hand van metingen uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Okay, dan bedoelde je het gelukkig simpeller dan ik dacht... maar hoe bewijst samenklontering nu de multi-connected theorie?
En causualiteit bestaat natuurlijk wel nog, ondanks dat we tijd altijd alleen NU kunnen meten. We kunnen niet meten hoe lang gisteren duurde; we kunnen het alleen berekenen aan de hand van metingen uit het verleden.
Oorzaak heeft gevolg, maar dat wil niet zeggen dat er minimaal 2 tijdpunten zijn.

Mijn theorie zou erop wijzen dat er dus tijd-stappen zijn. 1 toestand klapt om naar een andere en er is GEEN tussenvorm. Hiermee verklaar ik ook graag de snelheid van zwaartekracht, dit is een basis voor deze stap.
Maar misschien werkt de natuur wel anders dan we ooit hadden kunnen dromen en is de stap oneindig klein en is elke situatie een overgang...

Ik lul weer een end in de gekromde ruimte :P

laat ik het ff on-topic houden... en me bij m'n eerste vraag van deze post houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die gaten worden alleen gebruikt om de kromming (expansie) in een deel van het universum met die van een ander deel te vergelijken.

Multi-conectedness kun je er niet mee bewijzen. Het was een van Einstein's axioma's, het maakt topologisch een eindig universum met een negatieve (hyperbolische) kromming mogelijk.

<edit>Weer een warrige zin :)</edit>

<edit2>
Topologisch:
single-connected: er is maar een rechte lijn tussen twee punten mogelijk (plat vlak).
multi-connected: er zijn meerdere rechte lijnen tussen twee punten mogelijk (zoals op een bol)
</edit2>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Okay, maar dan ga je er al van uit dat de ruimte een "bol" vorm heeft...?

Kan je dit eigenlijk niet alleen bewijzen door de aarde ergens ver weg te zien???

Want de MAP gaat dus concentraties meten in het heelal, maar het verband ertussen weet ik nu nog steeds niet?

Pagina: 1 2 Laatste