Er is inderdaad tegenwoordig maatschappelijk veel te doen omtrent cookies en de gevolgen voor de privacy, dat is natuurlijk goed. Echter moet er nog wel veel onderzoek gedaan worden naar de praktische uitvoerbaarheid.
Daar is toch de algemene mening dat tweakers zelf niet verantwoordelijk is voor die gerichte advertenties van derden. Toch is het regel dat we die advertenties niet mogen blocken. De cookies mogen we wel blocken.
klopt
Nu is er natuurlijk een advertentie-vrij abonnement, maar dat stopt een trackingcookie niet, dat zou struisvogeldenken zijn.
Als je een advertentie-vrij abonnement hebt dan serveren wij jou geen advertentietags en krijg je dus ook geen trackingcookies van bijvoorbeeld doubleclick op je pc via onze site.
De ervaring op tweakers.net zou niet afhankelijk mogen zijn van derde partijen. Dit wordt wel geclaimed in het privacy-statement, maar ik kan me niet voorstellen dat dit geen leugen is.
[...]
Vooral dat vetgedrukte... Ik snap niet hoe het mogelijk kan zijn dat we niet van alle onderdelen van de site gebruik kunnen maken (voorgeschotelde advertenties niet meegerekend).
Het dikgedrukte zinspeelt op de gevolgen wanneer je
alle cookies weigert, dus inclusief de cookies van Tweakers.net zelf. Dat zou betekenen dat je niet ingelogt kunt blijven op onze site en dus zijn delen van de site en bepaalde functionaliteit niet toegankelijk, daarvoor moet je immers een ingelogde sessie hebben.
Maar als je als website inderdaad regels gaat opnemen m.b.t. tot het tonen van advertenties en deze afhankelijk laat zijn van een cookie van een derde partij... Dan dwing je zoiets wel af ja... We hebben ook nog gewoon een ip-adres hoor!!! En een eigen tweakers-cookie! En een username! Baseer de regel op 1 van die 3. Niet ingelogd zijn is alle advertenties zien, ingelogd zijn is 1 advertentie per alle filmpjes in een artikel, een abbo is vrijwaring van elke advertentie. Moet toch te doen zijn?
Technisch zijn daar vast dingen op te verzinnen, maar zoals eerder gezegd moet een advertentieprovider daaraan dan wel mee kunnen en willen werken. Daarbij is dat iets waar het management van VNU/Tweakers zich over moet uitspreken en die moeten dan dus ook de noodzaak daarvan inzien.