Toon posts:

Gerichte advertenties

Pagina: 1
Acties:

• Mar2zz
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07-10 06:51
Gister schoot ik in de paranoid modus. Ik had op wat chinese sites gezocht naar goedkope E-ink ereaders (niet gevonden btw, gek genoeg is de prijs mondiaal evenwichtig, slaat nergens op maar goed, vast ergens een licentie/prijsafspraakje/etc).

Hierna wou ik nog wat gebruikelijke topics checken op new messages en verdomd: de advertenties boven de topics (die van google) laten me e-readers zien. *paranoid modus started

Ik was wel gewend dat ik relevante advertenties zag bij de topics, maar die waren volgens mij altijd relevant voor dat topic, niet op basis van mijn eerder bekeken webpages (dacht ik). Omdat ik dit dus niet wil heb ik noscript verteld dat google analytics niet te vertrouwen is, en de advertenties boven de topics zijn nu weer relevant voor de topics, niet op basis van mijn surfhistorie.

Ik heb ook even in de pricewatch gezocht naar ereaders en eentje toegevoegd aan de wishlist. Nu zag ik vandaag dat de aanbevolen producten ook ereaders zijn, ook al bekijk ik iets anders. Ik dacht eerder altijd dat deze aanbevolen producten producten waren die door veel tweakers werden aangeschaft/gekocht/veel in wishlists/winkelmandjes staan. De aanbevolen ereaders gingen pas weg toen ik de tweakers cookie wiste en ook dus opnieuw moest inloggen. Nu word ik van de pricewatch niet heel paranoide, maar ik vraag me wel af wat er met die gegevens gebeurd.

Wat wordt er allemaal van mij getracked op tweakers? kan ik daar ergens iets over lezen/terugvinden of kan iemand e.e.a. toelichten?

BTW: Ik heb met advertenties op tweakers.net geen problemen, maar wel usergerichte advertenties als deze ook zijn gebaseerd op mijn surfgedrag buiten tweakers.net om.

Bovendien, aanbevolen producten hou ik ook niet echt van. Er staan dingen tussen die mij helemaal niet aan te bevelen zijn. Er zijn bijvoorbeeld een aantal merken waar ik tegen ben wegens DRM-praktijken en die wil ik helemaal niet aanbevolen hebben. sterker nog, die zouden niemand aanbevolen moeten worden. Same with vendor lock-in, beperkende licenties etc...

Dit is echter allemaal terzijde. Mijn vraag blijft, wat tracked tweakers nou, worden die gegevens ergens bewaard en wie mag/kan daar allemaal bij?

[Voor 1% gewijzigd door Mar2zz op 22-09-2010 12:00. Reden: vraag uitgebreid]

• Randal Peelen
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:38
Ik mag aannemen dat alles hier wel redelijk benoemd staat :). http://tweakers.net/privacy

http://twitter.com/randalpeelen

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk eerder dat dit een issue is bij google zelf, als ik dit zo lees:
De door het cookie gegenereerde informatie over je gebruik van de website (met inbegrip van je IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten.

Zou dus mogelijk zijn dat zit jou google-acties combineren met de adds die hier worden vertoont?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik kan me voorstellen dat Google Adwords dit doet, maar tweakers heeft sowieso geen toegang tot die gegevens.

Als je je zorgen maakt om de privacy dan zal je dus bij Google moeten klagen ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat mij ook al een keer opgevallen. Maar het zijn Google Adds dus de vraag zou moeten zijn wat Google Traced. Ik kreeg ook adds over iets wat ik een dag eerder gezocht had op een site waar het helemaal niet relevant was (wel met mijn zoektocht van de dag er voor).

Het is me opgevallen sinds mijn Google Apps account een gewoon Gmail Account is geworden, ik misschien is dat bij jou ook? Je bent dan ingelogd in je gmail terwijl je zoekt en Google koppeld die gegevens.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mar2zz
Die google ads zijn al niet meer relevant voor mij, maar misschien komt dat weer, maar zodra ik tegen noscript zei dat google analytics niet te vertrouwen is was het persoonlijke tintje (lees ereaders) dus weg. Nu staat er of ik een nieuwe pc of zorgeloos systeembeheer nodig heb... Nee dus (afkloppen..)

Ik hoop dat het wegblijft ik heb voor het gemak even al mijn cookies gewist en ben ze nu 1 voor 1 weer aan het accepteren in Cookiesafe lite (ff opnieuw intrainen).

Dit zinnetje uit het privacybeleid val ik nog over:
Doeleinden verwerking

De gegevens die je passief aan ons hebt verstrekt worden zoveel mogelijk anoniem door Tweakers.net gebruikt.
Dit impliceert dat dit ook wel eens niet anoniem gebeurd? In welke gevallen niet?

En dit zinnetje:
Tweakers.net kan deze privacy en cookie policy eenzijdig wijzigen.
Als dit gebeurt, wat overigens al lang niet is gebeurd, wat wordt er dan met de historische gegevens van voor de wijziging gedaan? Stel dat je een nieuwe policy niet accepteert, dan zou onder die policy jouw oude gegevens niet mogen vallen?

Overigens:
doubleclick.net komt ook voor op deze website? Is dat onderdeel van google analytics ofzo? Staat niets over in de privacyvoorwaarden, maar wil wel scripten?

[Voor 7% gewijzigd door Mar2zz op 22-09-2010 13:07]

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Tsja, Google stemt zijn advertenties af op je zoekgedrag in Google (zonder dat tweakers.net daar verder bij betrokken is) en de Pricewatch aanbevolen producten worden afgestemd op jouw zoekgedrag binnen de pricewatch (zonder dat google daarbij betrokken is).

Dat is tamelijk logisch lijkt me? Daarmee word je geattendeerd op producten waar jij schijnbaar interesse in hebt.

Een meer algemene discussie over de privacy policy hoort trouwens niet in het Pricewatch Forum thuis, dus ik verplaats dit topic even naar Lieve Adjes :)

[Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 22-09-2010 13:13]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Roelant
  • Niet online
Je vraagt je - inderdaad - niet af wat tweakers van je weet, maar wat google van je weet.

Het concept waar je van schrikt heet remarketing: je bezoekt een website die i.s.m. Google remarketing gebruikt. Als je daar vervolgens niet tot de gewenste actie overgaat (bijv.: een aankoop doen) zet Google een remarketing-cookie.

Op alle plekken waar Adsense draait (waaronder Tweakers.net), triggert die remarketing-cookie een aparte advertentie met een boodschap de die je er aan herinnert dat je geïnteresseerd was in een bepaald product, maar nog niet tot aankoop bent overgegaan.

Dat loopt dus volledig buiten Tweakers.net om en is ook niet beperkt tot Tweakers.net, je zal bijvoorbeeld ook in Youtube-video's advertenties zien (daar krijg ik ze iig. erg vaak) en als je er op let naar alle waarschijnlijkheid overal waar Adsense draait.

[Voor 5% gewijzigd door Roelant op 22-09-2010 13:16]

[ Blog | Tweakblog | Twitter | LinkedIn ]

• Mar2zz
Tweakers is een van de weinige sites die bij mij in adblock is uitgezonderd. Op 99% van het web worden bij mij advertenties geblokkeerd. (behalve dus bij sites waar ik iets mee heb en vaak terugkeer). Dus ik kom eigenlijk zelden advertenties tegen. Daarom schrik ik er misschien ook van, ik zie zelden advertenties, maar nu waren ze dus aan mij gericht. Die op de frontpage doen dat gelukkig niet, die zijn veel te aanwezig om te roepen: He jij, ja jij daar achter die laptop, jij zocht toch een ereader? moet je hier eens kijken man! Goedkooop!

Maar blijkbaar staat er in mijn cookie ook dat ik in de pricewatch ereaders zocht want die pricewatch komt zelf met de aanbevelingen niet google. Vind dat minder erg trouwens.

Ik denk dat met adblockplus aan in de achtergrond toch info door google analytics werd verzameld en dat uiteindelijk op tweakers dan te voorschijn kwam omdat ik daar wel adverts heb. Ik hoop dat noscript een goeie aanvulling blijkt voor het blokkeren van persoonlijke tracking door google-analytics en doubleclick.

• P_de_B
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Hier staat wat Google denkt dat jou intereseert (staat in een Google cookie) en hier staat uitleg van Google hierover. Op de eerste pagina is ook een opt-out aanwezig.

Google houdt inderdaad bij welke sites jij bezoekt en welke zoekopdrachten je gebruikt. De AdSense advertenties worden hierop afgestemd.

[Voor 9% gewijzigd door P_de_B op 22-09-2010 13:26]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Mar2zz
Ah ok.
Daar staat nu
You cannot view or edit interests when you do not have an 'id' cookie. Opt-in to get a cookie. en No doubleclick.net "id" cookie.
. Dat zal gister wel anders zijn geweest dan.

Wel raar, want ik gebruik deze addon al een tijdje: Google Analytics Opt-Out Browser add-on. Die werkt dan blijkbaar niet, lekker is dat.

[Voor 13% gewijzigd door Mar2zz op 22-09-2010 13:34]

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:41

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mar2zz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:02:
[...]

Dit impliceert dat dit ook wel eens niet anoniem gebeurd? In welke gevallen niet?
Ik kan me zo eigenlijk niets anders voorstellen dan dat de redactie in jouw profiel ziet dat je ervaring hebt met een bepaalde techniek en dat ze daarna contact met jou zoeken voor een interview omdat ze daar iets over willen schrijven. Afgezien van dat soort kleine dingetjes kan ik in elk geval niks verzinnen. :P
En dit zinnetje:

[...]

Als dit gebeurt, wat overigens al lang niet is gebeurd, wat wordt er dan met de historische gegevens van voor de wijziging gedaan? Stel dat je een nieuwe policy niet accepteert, dan zou onder die policy jouw oude gegevens niet mogen vallen?
Volgens mij is er de vorige keer dat er een wijziging was in de AV/PP een geel informatiebalkje getoond op de hele website die aangaf dat de voorwaarden gewijzigd waren met een linkje ernaartoe. Vervolgens kun je, als je het niet eens bent met de nieuwe AV, altijd je profiel leeggooien en nooit meer terug komen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

NMe schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:55:
[...]

Ik kan me zo eigenlijk niets anders voorstellen dan dat de redactie in jouw profiel ziet dat je ervaring hebt met een bepaalde techniek en dat ze daarna contact met jou zoeken voor een interview omdat ze daar iets over willen schrijven. Afgezien van dat soort kleine dingetjes kan ik in elk geval niks verzinnen. :P
Waarschijnlijk niet eens dat. Het lijkt mij gewoon een standaard voorwaarde voor het geval dat er ooit per ongeluk iets persoonlijks gebruikt zou worden.

Ik zie iig weinig naast een paar standaard voorwaarden erin staan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Roelant
  • Niet online
Mar2zz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:32:
Wel raar, want ik gebruik deze addon al een tijdje: Google Analytics Opt-Out Browser add-on. Die werkt dan blijkbaar niet, lekker is dat.
Naam zegt het al he: Analytics opt-out. Dus geen Adsense/Adwords upt-out. :)

[ Blog | Tweakblog | Twitter | LinkedIn ]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee