Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Profiel goed, grip slecht...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:17
ik zou eens een paar bandenboeren in de gaten houden. Hebben vaak leuke aanbiedingen. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken maar ik zou een A merk zeker overwegen. Net wat er al gezegt is...... Het is maar een klein stukje wat contact maakt met de weg, laat dat dan goed contact zijn.
Ik heb nog ergens een concumentengids met een vrij recente test. Zal hem wel eens opzoeken als je wil.
Laat me de maten maar eens weten.

Edit: even snel gekeken op de site van de CB:de beste koop in maart 2010
Michelin Energy
Saver 185/65 R15H
€ 110,-

[ Voor 12% gewijzigd door Ad de Jong op 18-09-2010 08:26 ]

Mijn profiel op Discogs

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51
Ik ging gisteravond toch met een slecht gevoel slapen. Zoiets van, "he verdorie, nu heb ik weer 4 nieuwe banden nodig het houd niet over met die auto". En vanochtend, zoals jullie kunnen zien hierboven was ik al vroeg wakker omdat ik niet lekker sliep. Iets knaagde aan me. Het feit dat jullie zeggen dat het helemaal niet mag, 2 verschillende banden op 1 as, zette me aan het denken. Zou de APK wel echt zijn? Dus ik pak mijn APK keurraport erbij om te kijken of er een nummer opstaat wat ik ergens kan voorleggen ter controle. Bij het inzien van het rapport kan ik niets vinden, hoewel m'n oog wel op iets anders valt waardoor ik instant-wakker was. De kilometerstand klopt niet! Op het APK formulier staat bijna 300.000km, terwijl er in mijn auto maar 200.000km staat! Ik dacht eerst dat ik het niet goed las, maar na 2x kijken stond het er echt, heb direct m'n vriendin uit bed gehaald om het te laten zien! Ik ben opgelicht!

Ik ben op dit moment echt in alle staten om het maar netjes uit te drukken. Een auto die 100.000km meer heeft gelopen is veel minder waard. Wat het nog erger maakt is dat ik al een reparatie heb gehad aan deze auto, amper een week na aankoop, en die werd niet vergoed want "we hadden toch een goeie deal"... We gaan dan ook zometeen terug naar de dealer om hier opheldering over te vragen. Ik heb gelukkig een achtergrond met dit soort toestanden ( vanaf de gerechtelijke kant natuurlijk ) en weet dat je bij geknoei met de kilometerstand de koop kan ( laten ) vernietigen, wat ik dus ook zeker ga doen, aangezien ik op zoek was naar een auto die 200.000km had gelopen. Dat ik me er wel beroerd om voel is minder, aangezien ik voor de rest echt tevreden was met de auto want het is echt een prachtwagen om te zien!

Goed, ik ga zometeen weg, ik ga bij terugkomst jullie op de hoogte brengen over hoe het is gelopen. Bedankt voor de hulp, en bedankt voor het mede-vinden van deze oplichting!

P.s. KMstand heb ik adhv NAP nogmaals gecheckt en komt overeen met de stand op het APK formulier. Er is mee geknoeid dus.

theBandit schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 08:16:
ik zou eens een paar bandenboeren in de gaten houden. Hebben vaak leuke aanbiedingen. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken maar ik zou een A merk zeker overwegen. Net wat er al gezegt is...... Het is maar een klein stukje wat contact maakt met de weg, laat dat dan goed contact zijn.
Ik heb nog ergens een concumentengids met een vrij recente test. Zal hem wel eens opzoeken als je wil.
Laat me de maten maar eens weten.
Consumentengids mag je inderdaad wel opzoeken als je wil, op m'n nieuwe auto ( die er dus zeker komen gaat ) moeten ook goeie banden komen gezien je/jullie gelijk hebben over het contact.

[ Voor 15% gewijzigd door Heaget op 18-09-2010 08:22 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dealer? Dit zijn niet echt praktijken die je bij een merkdealer verwacht. Eerder bij vage handelaren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Heaget
Het is ook geen merkdealer, maar ik noem elke autohandelaar een dealer. Dat veranderd natuurlijk niets aan de situatie. Duidelijk is wel dat ik de volgende keer met een betrouwbaarder iemand in zee ga.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
damn dat is minder kerel.
Hoop dat je er uit komt.

Btw sensor of bobine ook kapot gehad? Hoor ik nogal eens bij een Vectra. Duur geintje :(

ik ga die gids opzoeken. Als hij nog ergens ligt.

Mijn profiel op Discogs

• Heaget
Bandenspanningscontrole sensor is half kapot, als het regent geeft die aan dat het systeem niet werkt. Voor de rest niet.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:46
Je mag voor de APK wel degelijk 4 verschillende banden hebben, maar de maat op een as moet wel hetzelfde zijn. Afkeur op profiel is pas bij 1.6mm en lager, tussen de de 1,6 en 2,5mm moet je een AC punt op het APK rapport hebben.

iRacing Profiel

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 01:51:

iig de zelfde banden op 1 as (is een apk punt) en voldoende profiel.
Of het verstandig is om twee verschillende banden op één as te hebben kan je je afvragen maar ik kan eerlijk gezegd niet uit de keuringseisen halen dat je dezelfde banden op één as moet hebben.

Misschien kan jij eens aangeven waar expliciet staat vermeld dat je dezelfde banden op één as moet hebben?

Artikel 5.2.27 banden
1. De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

Lid 2 en 3: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.

3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.

4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.

5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.

De wijze van keuren bij het tweede lid is van toepassing.

6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de personenauto.

Visuele controle.

7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood - of reservewiel wordt gebruikt.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood - of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.

9. De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.

Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter. De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel. Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven moet hiermee rekening gehouden worden. Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden.
Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden. Wanneer er geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden. De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximum tolerantie van 0,3 bar. Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

kwiebus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:12:
[...]

Of het verstandig is om twee verschillende banden op één as te hebben kan je je afvragen maar ik kan eerlijk gezegd niet uit de keuringseisen halen dat je dezelfde banden op één as moet hebben.

Misschien kan jij eens aangeven waar expliciet staat vermeld dat je dezelfde banden op één as moet hebben?

[...]
Is ook geen APK-afkeur. Ik heb toevallig dit meegemaakt bij aanschaf van mijn huidige auto; 2 verschillende banden op de aangedreven as. Volgens mij was dit ook reden tot afkeur. Samen met de keurmeester gezocht in de APK-eisen en het blijkt dat 2 verschillende bandtypes op 1 as niet mogen; bijv. radiaal en d....-nogwat (weet zo niet meer hoe die andere heet). Ook de maat moet hetzelfde zijn inderdaad.

2 verschillende merken of modellen mag dus gewoon, maar het is de vraag of het verstandig is. Ik heb ze laten vervangen. Ik heb nu nog wel voor en achter verschillend, maar wel beide Michelin.

• kwiebus
woelders schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:20:
[...]
Samen met de keurmeester gezocht in de APK-eisen en het blijkt dat 2 verschillende bandtypes op 1 as niet mogen; bijv. radiaal en d....-nogwat (weet zo niet meer hoe die andere heet). Ook de maat moet hetzelfde zijn inderdaad.
Volgens mij is de controle op de karkasstructuur (radiaal- of diagonaalband) per 1 mei 2009 vervallen. Ik kan er in de keuringseisen in ieder geval niets (meer) over terug vinden.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 08:18:
Bij het inzien van het rapport kan ik niets vinden, hoewel m'n oog wel op iets anders valt waardoor ik instant-wakker was. De kilometerstand klopt niet! Op het APK formulier staat bijna 300.000km, terwijl er in mijn auto maar 200.000km staat! Ik dacht eerst dat ik het niet goed las, maar na 2x kijken stond het er echt, heb direct m'n vriendin uit bed gehaald om het te laten zien! Ik ben opgelicht!
Ik heb hetzelfde gehad toen ik voor de verkoop van de auto van mijn vriendin, opeens onder haar stoel een boekje vond. Dit bleek het dealerboekje te zijn, waarin de beurten werden afgestempeld. Leuk dacht ik nog even, totdat ik zag dat de auto een buurt had gehad, die 100.000 kilometer boven de km stand was die hij nu had.

Het gevoel, wat jij nu ook hebt, is echt onbeschrijvelijk. Wat een woede en (durf ik het te zeggen als man...) verdriet. Ik zou de auto die middag verkopen, maar heb de koper gebeld en het gezegd. Dit heeft duizenden euro's gekost.

Heel veel sterkte ermee :(

• Heaget
Verdriet is inderdaad het goede woord. Ik ben nog geen 21, werk keihard voor m'n geld, en geef een groot bedrag uit aan een auto, en dan kom je hierachter.. We gaan er nu heen om het erover te hebben. Gelukkig heb ik rechtbijstand dus als het echt drama word kunnen we daarop terug vallen. En m'n vriendin zegt al de hele ochtend "hou je rustig he".

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat is echt balen. Heb je hem misschien in de omgeving Nieuw Vennep of Hoofddorp gekocht? Ik wens je veel succes ermee. Wat een narigheid :|

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

theBandit schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:34:
Volgens mij was het zelfs zo dat je geen verschillende banden op je wagen mag hebben.
Bv links voor moet hetzelfde zijn als rechts.
Voor en achter mag wel een andere band zijn.
Dus 4 verschillende zou dan al helemaal niet mogen.
mag wel, zolang de banden op 1 as maar beide of axiaal, of radiaal zijn, die mag je niet door elkaar mengen. nou zijn 99% van de banden in europa radiaal, maar dr zal alsnog wel naar gekeken zijn door degene die ze dr op gezet heeft.

dat 4 verschillende (hard geworden) wokkietokkie banden niet goed is voor de grip is natuurlijk een 2e.

meestal staat er aan de binnenkant (autokant) een datumnummer (4 cijfers), daaraan kan je zien hoe oud de banden zijn, na 6 jaar moeten dr echt nieuwe onder.

ook al heb je ze vorige week gekocht en hebben ze een datumcode van 6 jaar oud. dan ben je gewoon genaaid, gelukkig is de US&A het enige land waar ze daar nog in trappen, en het enige land waar ze tot voor kort massaal veel ongelukken hadden door verouderde banden die te lang in het schap lagen.

[edit:] ik lees net de 2e pagina over die kilometerstand.. f*ckin zuur :( hopen dat het correct opgelost kan worden..

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 18-09-2010 11:23 ]

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Dat is erg jammer.. maar in principe kan een auto met 3 ton nog net zo goed zijn als eentje met 2 ton, hangt af van het onderhoud. Als iemand je alleen zo probeert te naaien dan zullen er wel meerdere mankementen zijn. Succes ermee.

Facts don't care about your feelings

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:26

Haan

dotnetter

Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:42:
Verdriet is inderdaad het goede woord. Ik ben nog geen 21, werk keihard voor m'n geld, en geef een groot bedrag uit aan een auto, en dan kom je hierachter.. We gaan er nu heen om het erover te hebben. Gelukkig heb ik rechtbijstand dus als het echt drama word kunnen we daarop terug vallen. En m'n vriendin zegt al de hele ochtend "hou je rustig he".
offtopic:
Toch niet toevallig in Nieuw-Vennep je auto gekocht?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

In USA is het toch verboden te handelen / rijden van banden ouder dan 6 jaar :?

Ik heb hetzelfde probleem als TS, en gebruik van 4 (!) verschillende banden is vragen om problemen. Investeer in een degelijke Michelin of ander "goed" merk voor ongeveer 70 euro per band, en je rijgemak, comfort en duurzaamheid gaat een stuk omhoog.

Het probleem met goedkope banden is is ondanks het profiel, de rubber behoorlijk snel kan slijten. Ook kan het 'zacht' aanvoelen waardoor je grip belabberd is op (nat) wegdek. Als je echt een keer op de rem moet staan zou je wellicht dankbaar zijn dat je goede banden onder je auto hebt.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 11:23:
In USA is het toch verboden te handelen / rijden van banden ouder dan 6 jaar :?
ja, nu wel.. "tot voorkort" say.. een jaar of 10? was dat nog niet, laatst nog een documantaire over gezien over het hoge aantal "spontane" ongelukken met auto's door klapbanden op "nieuwe" banden, en hoe ze dr achter kwamen dat dat voornamelijk gebeurde met banden waarvan de datumcode heel oud was, en dat ze zo iets hadden van "hoe zit dat dan in de rest van de wereld?", toen bleek dat in europa al jaaaaren de wetgeving ook 6 jaar is, hebben ze het daar ook ingevoerd. zo iets.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

kwiebus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:28:
[...]

Volgens mij is de controle op de karkasstructuur (radiaal- of diagonaalband) per 1 mei 2009 vervallen. Ik kan er in de keuringseisen in ieder geval niets (meer) over terug vinden.
Was ook een redelijk overbodige eis tegenwoordig. zie nog maar eens iets anders dan een radiaalband te vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 18-09-2010 11:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Duidelijk is wel dat ik de volgende keer met een betrouwbaarder iemand in zee ga.
Heb je de NAP-check gedaan? Voor 3 euro was een afname van de km stand met 100.000 km daar zeker uitgekomen. Tenzij ze ook kentekenfraude hebben gepleegd (kenteken van sloopauto overgezet op gelijke bak met meer kms). Maar dat zal wel niet als je er via het apk rapport achter bent dat de km stand niet klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2010 12:29 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 04:52:
[...]

Mijn auto is wel APK gekeurd dus, de dag van de verkoop.. Kan het zijn dat dit gewoon door een dusdanig knul-bedrijf is gedaan dat dit niet eens is meegenomen?
Een auto met beroerde banden door de APK heen loodsen is een koud kunstje.

Stap 1: wielen verwijderen en vervangen door exemplaren met goede banden
Stap 2: auto keuren en eventuele steekproef afwachten
Stap 3: wielen met beroerde banden weer terug

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• heuveltje
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

argro schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:30:
[...]
Een auto met beroerde banden door de APK heen loodsen is een koud kunstje.

Stap 1: wielen verwijderen en vervangen door exemplaren met goede banden
Stap 2: auto keuren en eventuele steekproef afwachten
Stap 3: wielen met beroerde banden weer terug
Als "louche" auto-handelaar
Stap 1 : bevriend apk keurder op vrijdag om 16.30 laten zeggen dat ie gekeurd is.
Stap 2 : Profit.

Word zovaak gedaan :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Erg naar om opgelicht te worden. Sterkte met de afhandeling!
Heaget schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:17:
Ik heb flink wat rij-ervaring en kan me niet voorstellen dat ik te snel die bocht uitkom. Met de Daihatsu Cuore van m'n vriendin rij ik net zo snel die bocht uit en daar heb ik geen problemen mee.
Maar dit is natuurlijk dikke onzin. Als je auto gaat schuiven dan gaat ie schuiven. Simpel. Normaal heeft een Vectra uiteraard een betere wegligging dan een Cuore, maar het gaat er niet om wat "normaal" is, maar wat jouw auto doet. Met slechte banden gaat zelfs de meest strakke sportauto nog de bocht uit.

Als je er toch mee gaat rijden dan zul je je snelheid in die bocht toch echt moeten aanpassen. Juist met veel rijervaring zou je dat zelf ook wel moeten snappen, lijkt me. :?

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 15:35:

Als je er toch mee gaat rijden dan zul je je snelheid in die bocht toch echt moeten aanpassen. Juist met veel rijervaring zou je dat zelf ook wel moeten snappen, lijkt me. :?
De TS zegt dat hij nog geen 21 is, dus hooguit ruim 2 jaar een rijbewijs. Dan kan je onmogelijk al veel rijervaring hebben. Ik ben dan wel benieuwd wat volgens de TS 'veel' is. Daarbij komt ervaring ook met de jaren, en van iemand van 20 verwacht ik op dat gebied nog niet heel veel ;) nofi naar de TS

[ Voor 12% gewijzigd door Haan op 18-09-2010 16:02 ]

• rapture
  • Laatst online: 17:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

In België wordt er niet bij de lokale garagist gekeurd en voor verkoop heb je een andere keuring dan de gewone periodieke nodig. Je vraagt als verkoper tijdens de tweedehandskeuring naar een Car Pass en geeft dit document aan de koper.

Afbeeldingslocatie: http://www.car-pass.be/img/schema-nl.gif
Elke keer dat er aan een wagen gesleuteld wordt, kan de kilometerstand geregistreerd worden.

De koper kan indien nodig de echtheid van het document online verifiëren en ziet of er kilometerstanden normaal oplopen of de wagen het klokje rond gereden heeft,... Een koop zonder Car Pass kan je zomaar ontbinden, tenzij als de koper een professionele autohandelaar is.

Zulke beveiligingen zijn nodig omdat we elkaar en de staat oplichten als nationale sport hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 18-09-2010 16:17 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

rapture schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 16:17:
In België wordt er niet bij de lokale garagist gekeurd en voor verkoop heb je een andere keuring dan de gewone periodieke nodig. Je vraagt als verkoper tijdens de tweedehandskeuring naar een Car Pass en geeft dit document aan de koper.

[afbeelding]
Elke keer dat er aan een wagen gesleuteld wordt, kan de kilometerstand geregistreerd worden.

De koper kan indien nodig de echtheid van het document online verifiëren en ziet of er kilometerstanden normaal oplopen of de wagen het klokje rond gereden heeft,... Een koop zonder Car Pass kan je zomaar ontbinden, tenzij als de koper een professionele autohandelaar is.

Zulke beveiligingen zijn nodig omdat we elkaar en de staat oplichten als nationale sport hebben.
In Nederland hebben we de nationale autopas voor kilometerstanden. Dat wordt op dezelfde manier gedaan denk ik omdat je al zegt "kan", hier is het ook niet verplicht dat te doen volgens mij. Het lijkt me een kleine moeite dat aan de apk toe te voegen, dan kunnen particulieren er nog steeds mee rommelen tussen de beurten door maar garages al minder en voor particulieren slaat het nergens op omdat je toch zit met je onderhoudsinterval.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

paQ

Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:42:
welke dealer is het?
En ben je al wat wijzer geworden bij ze?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Heaget
Haan schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 16:01:
[...]

De TS zegt dat hij nog geen 21 is, dus hooguit ruim 2 jaar een rijbewijs. Dan kan je onmogelijk al veel rijervaring hebben. Ik ben dan wel benieuwd wat volgens de TS 'veel' is. Daarbij komt ervaring ook met de jaren, en van iemand van 20 verwacht ik op dat gebied nog niet heel veel ;) nofi naar de TS
Het zijn geen tientallen jaren nee, absoluut eens. Toch heb ik in die 2 jaar al een ruim assorti auto's gereden en maak elke dag toch wel 250-300km. Doe dat keer bijna 1000 dagen ( ik ben de 21ste van deze maand jarig, dan word ik 21 ;) ) en dan kom je aan heel wat kilometers. Nu ga ik absoluut niet in tegen het advies om snelheid aan te passen, en werd er vandaag door opa ook nog op gewezen. Over het 2de deel, ervaring met de jaren, kan ik een hele pleidooi houden maar dat voegt weinig toe, enige wat ik kwijt wilde was dat maar weinig mensen mij 21 jaar schatten, veelal zitten ze er een jaar of 4-5 boven.

Anyway. Dus, naar de dealer gegaan, die liep een beetje rood aan en kwam niet zo makkelijk meer uit zijn woorden. Hij zou het uitzoeken maar had vanmiddag een afspraak dus dat zou maandag het eerste worden. Ik had ondertussen al de NAP geschiedenis opgevraagd en uitgeprint waarin inderdaad een "snag" in de kmstanden zit. Bij de garage waar ik dat heb laten uitprinten vonden ze het uiterst curieus en rook het volgens hun naar oplichting. Ik ga dus ook met deze kennis mijn rechtsbijstand inschakelen om te zien hoe we hier verder uit gaan komen.

Om even uit te leggen hoe ik _DENK_ dat het is gegaan. Ze hebben de auto APK-gekeurd en de juiste stand doorgegeven. 300.00km. DAARNA hebben ze de teller terug gedraaid naar 200.000km voor de verkoop. Als ik niet op de papieren had gekeken had ik hier dus pas volgend jaar achter gekomen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Staat er niets in het onderhoudsboekje tot die 300.000KM?
Je zal toch minstens 2 x de distributieriem moeten vervangen voor zo'n stand.

[ Voor 40% gewijzigd door Bierkameel op 18-09-2010 19:21 ]

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-11 09:07
Een Opel met 3 ton.. dat ie het nog doet :')

Facts don't care about your feelings

• Heaget
Bierkameel schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:20:
Staat er niets in het onderhoudsboekje tot die 300.000KM?
Je zal toch minstens 2 x de distributieriem moeten vervangen voor zo'n stand.
Noobie mode, distributriem? Is dat hetzelfde als de V-snaar?

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 18:11
Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:23:
[...]

Noobie mode, distributriem? Is dat hetzelfde als de V-snaar?
Nee.
Als de V-snaar breekt is er meestal niet veel aan de hand.
Bij de distributie-riem meestal wel.

Daar komt bij dat deze auto geen v-snaar heeft maar een multi-rib-riem (of wat voor naam je het ook wil geven).

Een Opel met 3 ton op de teller kan best en hij zou het ook waarschijnlijk nog wel een ton of meer volhouden (afhankelijk hoe er mee gereden is/wordt).
Maar het lijkt er idd op dat je opgelicht bent!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
rp87 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:43:
[...]

Nee.
Als de V-snaar breekt is er meestal niet veel aan de hand.
Bij de distributie-riem meestal wel.

Daar komt bij dat deze auto geen v-snaar heeft maar een multi-rib-riem (of wat voor naam je het ook wil geven).

Een Opel met 3 ton op de teller kan best en hij zou het ook waarschijnlijk nog wel een ton of meer volhouden (afhankelijk hoe er mee gereden is/wordt).
Maar het lijkt er idd op dat je opgelicht bent!
klopt, alleen 4 verschillende hakitaki banden, remschijven die (bijna) op zijn, trillen bij remmen. Doet het ergste vermoeden over de rest van het onderhoud. Het zal mij niks verbazen als het luchtfilter pikzwart is en o.a. de distributie riem vervangen moet worden. De rest van het achterstallig onderhoud zal ook nog uitgevoerd moeten worden. Ik gok dat de schokbrekers ook wel aan vervanging toe zijn bij 3 ton. Dan ben je wel weer enkele duizenden euros verder voordat je de laatste 100.000 km kan volmaken. Of als je geluk hebt meer. Ik zou dat ding zo snel mogelijk terug brengen.

• Heaget
Hij gaat ook terug ja. Toch balen dat het dan weer zo moet he..

• Vinnienerd
  • Nu online
Jellabie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:59:
Hier in BE is het zelfs verboden om 2 verschillende banden op 1 as te hebben...
Dat noemen we in NL een motor.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Heel vervelend verhaal enzo, maar wat ik weten wilde : je hebt het over een dealer, is dit een Opel-dealer ?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MEN-O schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 20:52:
Heel vervelend verhaal enzo, maar wat ik weten wilde : je hebt het over een dealer, is dit een Opel-dealer ?
TS heeft al gepost dat het geen merkdealer is.

Erg vervelend natuurlijk, hopelijk krijg je zonder al te veel gedoe je geld terug, ook van die reparaties die je hebt moeten betalen.
Ik heb zelf ook net voor het eerst een auto gekocht en heb voor de zekerheid gekozen voor een merkdealer met goede garantie. Jammer dat het wereldje vol zit met oplichters.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Ongelooflijk, maar dit gebeurt inderdaad nog steeds. Een kennis had laatst een oud barrel gekocht waarvan de kilometerteller op een gegeven moment stil bleef staan. Nagevraagd bij dealer van dat merk en die zei meteen, die is teruggedraaid. Heeft de NAP stand er even bij gezocht en inderdaad, een ton eraf.

En de betreffende handelaar vond het ook nog nodig om die kennis telefonisch te bedreigen nadat hij op z'n blog stoom had afgeblazen. Blijkbaar moet je bij zulke oude auto's altijd alles controleren.

• Heaget
PhilipsFan schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:05:
Ongelooflijk, maar dit gebeurt inderdaad nog steeds. Een kennis had laatst een oud barrel gekocht waarvan de kilometerteller op een gegeven moment stil bleef staan. Nagevraagd bij dealer van dat merk en die zei meteen, die is teruggedraaid. Heeft de NAP stand er even bij gezocht en inderdaad, een ton eraf.

En de betreffende handelaar vond het ook nog nodig om die kennis telefonisch te bedreigen nadat hij op z'n blog stoom had afgeblazen. Blijkbaar moet je bij zulke oude auto's altijd alles controleren.
Hahah dat wil ik nog weleens meemaken, de eerste die mij bedrijgt dan ;) Ik hou mijn eigen mening over de dealer voor me, ook tegen hem. Je schiet er niks mee op zo'n man de grond in de te schelden of afgressief te worden. Ik laat dit voor de rest allemaal uitzoeken door de rechtsbijstand en daar laat ik het bij.

• pacificocean
Je zou er wel andere mensen mee helpen door tzt aangifte te doen en o.a. de naam van de autohandelaar hier te noemen. Die Opel staat straks bij die handelaar gewoon weer te koop met 2 ton op de teller natuurlijk.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
pacificocean schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:32:
Je zou er wel andere mensen mee helpen door tzt aangifte te doen en o.a. de naam van de autohandelaar hier te noemen. Die Opel staat straks bij die handelaar gewoon weer te koop met 2 ton op de teller natuurlijk.
Precies, zoiets had ik ook. We mogen elkaar toch waarschuwen voor oplichters? Mijn kennis heeft overigens bij de politie aangifte gedaan wegens bedreiging. Daar is niks mee gebeurd natuurlijk, sterker nog, de politie raadde mijn kennis aan om de betreffende blog te verwijderen om verdere problemen te voorkomen. De wereld staat compleet op z'n kop.

O wacht, in plaats van te gaan mopperen kan ik natuurlijk ook proberen geld te verdienen door teruggedraaide auto's te gaan verhandelen |:(

• Vinnienerd
  • Nu online
PhilipsFan schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:01:
[...]

Precies, zoiets had ik ook. We mogen elkaar toch waarschuwen voor oplichters? Mijn kennis heeft overigens bij de politie aangifte gedaan wegens bedreiging. Daar is niks mee gebeurd natuurlijk, sterker nog, de politie raadde mijn kennis aan om de betreffende blog te verwijderen om verdere problemen te voorkomen. De wereld staat compleet op z'n kop.

O wacht, in plaats van te gaan mopperen kan ik natuurlijk ook proberen geld te verdienen door teruggedraaide auto's te gaan verhandelen |:(
No troll intended, maar ik denk dat er op het bureau nogal veel mensen langs komen die aangifte van bedreiging willen doen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Vinnienerd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 20:49:
[...]

Dat noemen we in NL een motor.
Huh? Waar heb jij het nu over :?

De Nederbelg !

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

"het is verboden om 2 banden op 1 as te hebben" = 1 band per as = motor.
gewoon een flauwe opmerking dus.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Ware het niet dat de flauwe opmerking niet klopt, Een auto heeft een vooras en een achteras. Aan iedere as zitten 2 wielen. (Nu is het concept "as" natuurlijk nogal achterhaald omdat je voor links en rechts 2 aparte "asjes" hebt ipv één grote, anders schijnt het nogal lastig te zijn met voorwielaandrijving enzo. ;) )

Aannames zijn fataal.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
4 fatsoenlijke banden kopen, zorgen dat ze goed op spanning zijn (2,4 bar oid) en dan praten we verder...
Je zou Uniroyal Rainsport 2 of Toyo T1R oid kunnen nemen. Autobandenmarkt.nl is erg goedkoop, maar dan moet je wel een garage hebben die ze er dan voor je op wil zetten. (voor 7,50 ofzo per wiel, met balanceren)
GaMeOvEr schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:38:
Ware het niet dat de flauwe opmerking niet klopt, Een auto heeft een vooras en een achteras. Aan iedere as zitten 2 wielen. (Nu is het concept "as" natuurlijk nogal achterhaald omdat je voor links en rechts 2 aparte "asjes" hebt ipv één grote, anders schijnt het nogal lastig te zijn met voorwielaandrijving enzo. ;) )
Die flauwe opmerking was gedoeld op een motor met twee wielen en waar je bovenop zit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
AlexanderB schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:03:
"het is verboden om 2 banden op 1 as te hebben" = 1 band per as = motor.
gewoon een flauwe opmerking dus.
Maar dat stond er dus niet... Er stond "2 verschillende banden" en dat is in Nederland ook verboden. Voor/achter verschillende banden is wel toegestaan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:05:
[...]
Maar dat stond er dus niet... Er stond "2 verschillende banden" en dat is in Nederland ook verboden. Voor/achter verschillende banden is wel toegestaan.
Mits de maat hetzelfde is zie ik niet in wat er dan niet mag ? Ik heb een paar jaar geleden nog een auto gehad met 4 verschillende banden welke zonder problemen door de APK kwam. Ik heb dat toen zelfs nog specifiek nagevraagd en het is gewoon toegestaan.

[removed]

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:05:
[...]

Verschillende merken mag wel. Het moeten wel dezelfde soort banden zijn en ze moeten dezelfde maat hebben. Of het verstandig is, is een tweede....

• Grrrrrene
  • Niet online
redwing schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:43:
[...]

Mits de maat hetzelfde is zie ik niet in wat er dan niet mag ? Ik heb een paar jaar geleden nog een auto gehad met 4 verschillende banden welke zonder problemen door de APK kwam. Ik heb dat toen zelfs nog specifiek nagevraagd en het is gewoon toegestaan.
Ik bedoelde "verschillende soorten", maar ik kan niet meer vinden waar ik dat vandaan had. Verschillende maten lijkt me redelijk voor zich spreken, maar verschillende soorten kan ik zo snel niet vinden.

Edit: toch wel:
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
Dat is in dit geval natuurlijk niet het geval, maar ik heb dat dus verkeerd onthouden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2010 20:07 ]

• redwing
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:04:
[...]
Ik bedoelde "verschillende soorten", maar ik kan niet meer vinden waar ik dat vandaan had.
Volgens mij was dat zo tot een paar jaar geleden en is die check er tegenwoordig helemaal niet meer (dus dan heb je het over radiaal/diagonaal banden). Als nu al je banden de goede maten hebben en daarnaast voldoende profiel is het voor de apk goed. En inderdaad is de vraag of het verstandig is om daarmee rond te rijden.

[removed]

• kwiebus
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:04:
[...]

Ik bedoelde "verschillende soorten", maar ik kan niet meer vinden waar ik dat vandaan had. Verschillende maten lijkt me redelijk voor zich spreken, maar verschillende soorten kan ik zo snel niet vinden.

Edit: toch wel:

[...]

Dat is in dit geval natuurlijk niet het geval, maar ik heb dat dus verkeerd onthouden :)
Misschien had je dit topic toch eens beter moeten volgen dan had je geen onwaarheden hoeven te verkondigen.

• Grrrrrene
  • Niet online
kwiebus schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:21:
[...]

Misschien had je dit topic toch eens beter moeten volgen dan had je geen onwaarheden hoeven te verkondigen.
Waar slaat dat nou weer op? Hoe had ik me deze regel beter kunnen herinneren als ik het topic nog beter had gelezen? 8)7 Beetje lange tenen ofzo? Je had het zelf ook over "volgens mij" en zoals ik al zei: ik wist niet dat dat over het karkas ging, maar dacht dat het om het type band ging (in de zin van zomer/winter/all season of type profiel).

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2010 21:26 ]

• kwiebus
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:24:
[...]

Waar slaat dat nou weer op? Hoe had ik me deze regel beter kunnen herinneren als ik het topic nog beter had gelezen? 8)7 Beetje lange tenen ofzo? Je had het zelf ook over "volgens mij" en zoals ik al zei: ik wist niet dat dat over het karkas ging, maar dacht dat het om het type band ging (in de zin van zomer/winter/all season of type profiel).
Ik kan mij ook herinneren dat fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruising geen voorrang hebben. Maar als ik dat nu verkondig dan vertel ik ook een onwaarheid net als jij met de bewering dat verschillende karkasstructuren niet zijn toegestaan.

Ik heb het over volgens mij omdat anderen zoals jij stellig iets beweren en dat volgens mij niet juist is.

• redwing
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:24:
[...]

http://groups.google.com/...ad/6fea7d708ca5f032?pli=1

Per 1 mei 2009 is die regel dus komen te vervallen.

[removed]

• McBoom
  • Laatst online: 06:54

McBoom

Broem

GaMeOvEr schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:38:
Het lijkt me met een achterwielaandrijver ook verdomd lastig sturen als je één vooras hebt. ;) En dat bedoel ik niet op de trike-manier. :P

The ramblings of an idiot

Verwijderd

redwing schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:07:
[...]

Volgens mij was dat zo tot een paar jaar geleden en is die check er tegenwoordig helemaal niet meer (dus dan heb je het over radiaal/diagonaal banden). .
Dat komt omdat er nergens ter wereld nog diagonaalbanden voor snelverkeer worden gemaakt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:29:
[...]

Dat komt omdat er nergens ter wereld nog diagonaalbanden voor snelverkeer worden gemaakt.
Het is nog simpeler, het "oude" type band (dus niet-radiaal) is alleen geschikt voor smalle, ballon-achtige banden, en ik twijfel zelfs even over of deze wel zonder binnenband gebruikt kunnen worden.
Deze kom je, als ze nog geproduceerd worden, wat ik niet weet, daarom alleen nog tegen op oldtimers.

@TS
Damn, dat is wel zuur. Ik heb bij aankoop van mijn auto ook even een check gedaan op de kilometerstand (deze komt bij een occasion-dealer vandaan die in de regio Utrecht ook niet de beste naam heeft). Leeftijd (13 jaar) en voor het merk een ongewoon lage stand (toen 117d km) gaf mij wat argwaan, maar alles bleek te kloppen en hij was gewoon weinig gebruikt (sinds ik hem heb, loopt de teller een stuk harder :$ ).
Met 3 ton zit je aan redelijk wat kosten qua onderhoud aan bepaalde onderdelen (schokdempers, remmen, rubbers), die ook nog eens direct invloed hebben op het rijgedrag. Dat samen met 4 verschillende, goedkope banden, is het niet zo raar dat hij niet de bocht door wil...
Met met een teruggedraaide teller zou ik inderdaad maar zorgen dat je de koop kan ontbinden, want terugdraaien is gewoon oplichting (en daarmee zelfs een vrij zwaar vergrijp in Nederland)...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nieuws over het terugdraaien?

Verwijderd

Heaget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:17:
[...]
Over het 2de deel, ervaring met de jaren, kan ik een hele pleidooi houden maar dat voegt weinig toe, enige wat ik kwijt wilde was dat maar weinig mensen mij 21 jaar schatten, veelal zitten ze er een jaar of 4-5 boven.
Het op leeftijdschatten heeft toch niets met rijervaring te maken?
Je bent 21, kunt dus maximaal 3 jaar je rijbewijs hebben. Of het CBR, je rijinstructeur etc. hebben ook niet naar je geboortedatum gekeken?
Trouwens, als je 250 a 300km/dag rijdt, wordt het dan ook tijd om te kijken of je ook dichter bij je werk/school/bezigheden kunt gaan wonen? Dat scheelt je al gauw 2 uur reistijd per dag!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:10:
[...]

Het op leeftijdschatten heeft toch niets met rijervaring te maken?
Je bent 21, kunt dus maximaal 3 jaar je rijbewijs hebben. Of het CBR, je rijinstructeur etc. hebben ook niet naar je geboortedatum gekeken?
Trouwens, als je 250 a 300km/dag rijdt, wordt het dan ook tijd om te kijken of je ook dichter bij je werk/school/bezigheden kunt gaan wonen? Dat scheelt je al gauw 2 uur reistijd per dag!
Wat een briljant idee!
Of zou je van een 21 jarige misschien kunnen verwachten dat hij zelf ook op dat idee is gekomen en het mogelijk ook zou hebben uitgevoerd als dat de beste oplossing was?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• paQ
  • Laatst online: 17:09

paQ

Nou TS, komop :)

hoe is het afgelopen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• NoepZor
  • Laatst online: 20-11 18:34
Ben ook wel benieuwd :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:16

BLN

Komisch, maar die banden heb ik ook onder mn auto gehad (alfa 156) eerst op alle 4 de assen wielen. Ik had tot dusver nog nooit zonder hulp van de handrem gedrift met een voorwielaandrijver. En toen er nieuwe bridgestone potenza's achter gemonteerd waren, heb ik de auto bijna in de vluchtheuvel geparkeerd, omdat ie in de regen rechtdoor schoot.

Ik hoop dat je volgende auto gewoon nette michelins of bridgestone bandjes heeft. Dan kan je met een gerust hart je familie rondrijden.

[ Voor 1% gewijzigd door BLN op 10-10-2010 03:04 . Reden: dat moesten dus wielen zijn :P ]

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Ja, dat is inderdaad interessant om te horen :)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 22:20

Jiffy

God, you're ugly!

BiX schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 05:02:
Komisch, maar die banden heb ik ook onder mn auto gehad (alfa 156) eerst op alle 4 de assen.
Een vier-assige Alfa 156? Cool, speciaal modelletje? ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Technisch gezien heeft z'n 4 wiel aandrijver weldegelijk 4 assen :+ voor elk wiel 1

Maar ben ook benieuwd hoe het afgelopen is..

Verwijderd

Een tweewielaandrijver dan ook, van er moet ergens een punt zijn waar een onaangedreven wie aan opgehangen is en dat moet enige lengte hebben. Maargoed, zo kunnen we wel weer allemaal des Tweakers bijdehand gaan zitten wezen natuurlijk.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
YoshiBignose schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:21:
Een Opel met 3 ton.. dat ie het nog doet :')
Wij zitten al op de 3,8 ton. :)

offtopic:
En aan mijn vorige post hierover kan ik mijn ouders beter ompraten om aan de benzine te gaan, met minder dan 8.000 kilometer per jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-10-2010 02:17 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Wat is de logica dat een band met veel profiel ook veel grip moet geven. Dat slaat toch nergens op?

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:19:
Wat is de logica dat een band met veel profiel ook veel grip moet geven. Dat slaat toch nergens op?
Het ligt aan de weersomstandigheden. Bij droog weer kan je beter geen profiel hebben, echter bij nat weer is geen profiel levensgevaarlijk. Dus is er de gulden middenweg.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Een veelgehoord misverstand inderdaad.
De rubbersoort + oppervlakte bepaalt de grip, een slick heeft dus de meeste grip.

Tenzij het regent.....

• Rejgun
  • Laatst online: 20-11 22:59

Rejgun

Leven is Bier drinken

Beetje jammer dat we niks meer van het vervolg horen.

@ TS: Hoe staat het ermee? Heb je de auto terug naar de handelaar kunnen bregen en je geld terug gekregen?

Audi: Vorsprung durch Technik

Verwijderd

idd, het profiel zorgt alleen voor grip tijdens nat/vuil wegdek.

in een optimale situatie zijn slicks het best, goed vlak asfalt met een laagje rubber er op... o wacht dat is het circuit.. tja helaas zijn slicks op de openbare weg niet ideaal.

Een goed rubbercompound en banden met dezelfde profiel zijn wel belangrijk, 4 verschillende yokotoko banden erop is wel link.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Verwijderd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 18:15:
[...]

Een veelgehoord misverstand inderdaad.
De rubbersoort + oppervlakte bepaalt de grip, een slick heeft dus de meeste grip.

Tenzij het regent.....
Ook dat is een veelgehoord misverstand. Het is niet waar dat contactoppervlak grip bepaalt. Bij een verhoogd contactoppervlak wordt de druk van de banden op de weg vermindert. De wrijvingskracht verhoogt natuurlijk, maar de druk is verminderd. Netto blijft de grip dus hetzelfde.

Een slick heeft de meeste grip door andere oorzaken, zoals bijvoorbeeld een verhoogt warmtedissipatie en homogenisatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 07-10-2010 19:49 ]

• melcon
  • Laatst online: 15:51
Een slick gaat letterlijk plakken doordat het rubber zacht wordt bij opwarming. Een normale band gaat dan smeren terwijl een slick dit uiteraard niet doet. Ga maar eens voelen aan een slick na een paar rondjes circuit, je hand blijft plakken als je hem er op legt, hier komt uiteraard de grip vandaan. Dit kost wel wat acceleratie en topsnelheid vanwege een hogere rolweerstand.

Verwijderd

Oyster schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:46:
[...]

Ook dat is een veelgehoord misverstand. Het is niet waar dat contactoppervlak grip bepaalt. Bij een verhoogd contactoppervlak wordt de druk van de banden op de weg vermindert. De wrijvingskracht verhoogt natuurlijk, maar de druk is verminderd. Netto blijft de grip dus hetzelfde.

Een slick heeft de meeste grip door andere oorzaken, zoals bijvoorbeeld een verhoogt warmtedissipatie en homogenisatie.
Okee, maar mag ut dan wel verminderD, verhoogD, en verhoogD zijn.

En verder denk ik dat al die factoren niet bepaald lineair samenhangen, het zou best eens een heel complex verhaal kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 09:06 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33
Ook dat is een veelgehoord misverstand. Het is niet waar dat contactoppervlak grip bepaalt. Bij een verhoogd contactoppervlak wordt de druk van de banden op de weg vermindert.
Een veelgehoord misverstand. De druk per vierkante centimeter wordt minder. Maar tenzij je anti-gravitatie banden hebt blijft de totale druk gewoon gelijk.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Een lagere druk per cm^2 zorgt voor meer grip bij rubber ;)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 09:03:
[...]

Okee, maar mag ut dan wel verminderD, verhoogD, en verhoogD zijn.

En verder denk ik dat al die factoren niet bepaald lineair samenhangen, het zou best eens een heel complex verhaal kunnen zijn.
Het mag van mij enkel verminderd en verhoogde zijn. Eigenlijk mag het van mij alles zijn want het is totaal niet relevant voor deze discussie, dus ik begrijp niet waarom je hiermee aankomt.

Alle genoemde factoren hangen lineair samen. P = F/A. Natuurlijk wordt het een complex verhaal aangezien het band - wegcontact aardig dynamisch kan zijn. Dat doet verder niets af aan bovenstaand statisch verband.
frickY schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 09:08:
[...]

Een veelgehoord misverstand. De druk per vierkante centimeter wordt minder. Maar tenzij je anti-gravitatie banden hebt blijft de totale druk gewoon gelijk.
Vind je dit zelf ook niet een beetje mierenneukerig? Ik spreek helemaal niet over een totale druk en dat blijkt ook uit mijn post. Anders klopt er geen biet van.

• Heaget
Hee drukdrukdruk dus deze was er even helemaal bij ingeschoten.

Het vervolg ( *drumroll* )

Uiteindelijk de koop niet ontbonden. Waarom niet? Ik heb met een bevriende garage alles nagelopen en elk defect op een lijst gezet. Dat heb ik bij de dealer ingeleverd en onderhandeld over de reparaties ervan en de kosten. Uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat hij alles betaald en ik de helft van de prijs van de auto terug krijg. Dus de auto is de garage in gegaan en helemaal gefixt, het factuur is bij de man ingediend en zowaar betaald ook. Daarna heb ik aangifte gedaan en daarmee was voor mij de kous wel af. Maak je op die manier vrienden? Nee vast niet. Heb je op die manier je zin? Dat dan weer wel :) Hij loopt nu als een zonnetje en ik hoef me voorlopig geen zorgen te maken. Oh en het banden verhaal, die zijn ook vervangen op kosten van de dealer.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:10:
Waarom zou ik? Ik krijg die uren gewoon betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Heaget op 10-10-2010 12:44 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Heaget schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:43:
Dus de auto is de garage in gegaan en helemaal gefixt, het factuur is bij de man ingediend en zowaar betaald ook. Daarna heb ik aangifte gedaan en daarmee was voor mij de kous wel af.
Is dat dan weer niet een beetje een naaistreek? Eerst alles netjes laten oplossen en vervolgens de garage aangeven :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Heaget
Even voor de duidelijkheid, ik laat het simpel klinken maar er is genoeg gebeurt van zijn en mijn kant.
SeatRider schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:49:
[...]

Is dat dan weer niet een beetje een naaistreek? Eerst alles netjes laten oplossen en vervolgens de garage aangeven :)
Vind ik niet. Ten eerste, misschien heeft de man nog wel tientallen auto's staan met teruggedraaide tellers, en zijn er zometeen meer mensen de dupe van. En ten tweede, de man heeft, totdat ik pressiemiddelen ging gebruiken ( gewoon legale hoor ) glashard ontkent dat er iets mis mee was.
En als laatste, als iemand mij zo hard oplicht ( ik ben 21 en moet keihard werken voor m'n munten ) en mijn vriendin en mij ermee in financiele verlegenheid brengt, heb ik absoluut geen enkel medelijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Heaget op 10-10-2010 12:54 ]

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Goed opgelost zo te lezen.

Als ik jou was zou ik gewoon deze auto weer inruilen voor een nieuwere/betere auto met minder km's (met Nap).

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Heaget
Een ding is zeker, ik koop nooit meer een auto bij zomaar een dealer :)

• pacificocean
[...]

Als iemand jouw gestolen spullen terug brengt, omdat jij daarop aandringt doe je ook geen aangifte? Omdat alles toch netjes is opgelost.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

pacificocean schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 15:35:
[...]

Als iemand jouw gestolen spullen terug brengt, omdat jij daarop aandringt doe je ook geen aangifte? Omdat alles toch netjes is opgelost.
Als iemand mijn gestolen spullen terugbrengt, alles repareert wat stuk is, en de helft van de aankoopprijs ook erbij, dan ben ik daar wel voor te porren ja :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik denk juist dat het belangrijk is dat je aangifte doet ondanks dat het is opgelost. Juist voor de overheid om overzicht te krijgen van "foute" dealers moeten mensen wel aangifte blijven doen.

• Haan

Haan

dotnetter

Mogen we nog weten om welke dealer het gaat?

• Heaget
Ik ga het niet zeggen, maar met een beetje speurwerk in het Opel-Topic Deel 2 kom je er wel achter.

• Haan

Haan

dotnetter

Ok, dus het is niet de bekende 'autocentrale' uit Nieuw-Vennep :)

• pacificocean
http://www.autooverveen.nl/aboutus.php
Vooral de laatste zin is leuk als je dit verhaal weet. Ze zijn er nog niet aan toegekomen om klanten ervaringen te plaatsen :P
Bij geen een auto op hun website wordt de kmstand vermeld. Zijn ze bang dat mensen hun oude auto herkennen?

[ Voor 23% gewijzigd door pacificocean op 10-10-2010 17:47 ]

• Haan

Haan

dotnetter

offtopic:
het is echt net alsof daar abortus staat :X

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Fijn om te lezen dat alles toch goed is gekomen. Sterker nog, als ik het zo lees ben jij er zelfs nog beter van geworden. Alle gebreken kostenloos gerepareerd, gratis nieuwe banden en 50% van de aankoopprijs terug gekregen. Goed gedaan!

Heb even op de site zitten kijken, maar alleen al de manier waarop de auto's worden omschreven vind ik erg vreemd/kort. Enkele voorbeelden:

Omschrijving: Zeer Nette Auto !!
Omschrijving: Nieuwstaat !!
Omschrijving: In zeer nette staat !! Dealer Onderhouden !!
Omschrijving: Nette Auto, Goed onderhouden !!
Omschrijving: Van 1e Eigenaar !! Auto is als nieuw !!
Omschrijving: Van 1e Eigenaar !!
Omschrijving: Inruil Van 1e Eigenaar Dealer Onderhouden Absolute in Nieuwstaat !!

En inderdaad, waarom geen km-standen? Die vinden de meeste kopers juist zo interessant.

• Palomar
  • Niet online
Rejgun schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 19:59:
Fijn om te lezen dat alles toch goed is gekomen. Sterker nog, als ik het zo lees ben jij er zelfs nog beter van geworden. Alle gebreken kostenloos gerepareerd, gratis nieuwe banden en 50% van de aankoopprijs terug gekregen. Goed gedaan!
Een beetje een te goede oplossing als je het mij vraagt. Meer zo van: 'laten we de klant maar tevreden houden door zelf 300 euro onkosten te maken, zodat ie er geen werk van gaat maken'. Wel goed dus dat TS toch nog aangifte heeft gedaan. Al is het maar dat er iig iets geregistreerd staat, mocht er nog iemand aangifte doen.

En wat betreft de banden. Op mijn auto zitten ook van die goedkope Chinese banden (van de vorige eigenaar). Grip is echt heel slecht bij nat wegdek. Vooral bij rotondes als ik niet eens overdreven hard erin ga dat de voorwielen gaan glijden. Volgende banden worden van een fatsoenlijk merk. Moet dan ws. wel alle 4 tegelijk, anders zit je op de achteras met slechte banden en breekt de achterkant weg, waar de voorkant nog grip heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 10-10-2010 23:12 ]

Verwijderd

Nee, vind ik ook niet. Dat je er zelf goed uit bent gekomen betekent uiteraard niet dat je andere mensen maar het risico moet laten lopen om hetzelfde te overkomen. Juist als iedereen na schadeloosstelling denkt 'Het zal me verder wat' komen dit soort boeven er elke keer mee weg.

Pak maar aan die hap, ze doen het immers zelf.

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probleem is alleen dat bijna niemand weet dat zo'n vent rechtzaken tegen zoch heeft lopen of gewoon een oplichter is, het is erg moeilijk voor de gemiddelde jan-met-de-pet om erachter te komen waar ze naar binnen lopen. op tweakers is het intelligentienivo aan de hoge kant (om het beschaafd te zeggen :z ) maar de gemiddelde boerenhollander zit niet de hele dag op fora's en sites te kijken naar oplichters en louche dealers.
die mensen komen er (zoals de TS) er snel genoeg zelf achter natuurlijk maar dan is het wel te laat. de centen zijn al weg en jij zit met het gezeik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Wat probeer je nu te zeggen? Ja, er zullen wat mensen de klos zijn als er al rechtszaken aangespannen zijn maar die kerel leert het maar niet, maar de point van een rechtszaak is juist om te voorkomen dat er meer slachtoffers vallen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pacificocean schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:17:
http://www.autooverveen.nl/aboutus.php
Vooral de laatste zin is leuk als je dit verhaal weet. Ze zijn er nog niet aan toegekomen om klanten ervaringen te plaatsen :P
Bij geen een auto op hun website wordt de kmstand vermeld. Zijn ze bang dat mensen hun oude auto herkennen?
Daar? :X

Goed om te weten dat dat een oplichter is dan..dat is hier nog geen minuut vandaan :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Palomar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:06:
[...]

En wat betreft de banden. Op mijn auto zitten ook van die goedkope Chinese banden (van de vorige eigenaar). Grip is echt heel slecht bij nat wegdek. Vooral bij rotondes als ik niet eens overdreven hard erin ga dat de voorwielen gaan glijden. Volgende banden worden van een fatsoenlijk merk. Moet dan ws. wel alle 4 tegelijk, anders zit je op de achteras met slechte banden en breekt de achterkant weg, waar de voorkant nog grip heeft.
Waarom niet direct nu nieuwe goede banden eronder als je al weet dat wat er nu onder ligt gewoon slecht is en we ook nog eens het seizoen ingaan waarin goede banden erg belangrijk zijn ivm modder/bladeren en neerslag?

Pagina: 1 2 Laatste