• Beleriond
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 22:20
Dag Tweakers,

Na jaren van het forums en de artikelen te hebben gevolgd nu eindelijk eens een post...moest er ooit eens van komen.

Mijn vraag is relatief simpel. Ik speel World of Warcraft en ben aan het rondkijken naar mogelijke upgrades om mijn PC te verbeteren met de volgende XPac (Cataclysm) in gedachten. Over het algemeen redelijk tevreden met mijn systeem dat nu ruim 32 maanden oud is.

Ik vraag me echter af wat ik het beste kan upgraden/veranderen aan mijn huidige systeem zodat het weer (binnen de grenzen) up-to-date is. Voor mij zijn de grenzen van redelijkheid: betaalbaarheid en haalbaarheid aangezien ik er op dit moment weinig voor voel om of 1000 euro uit te geven voor een heel nieuw systeem OF veel componenten te vervangen. Eén idee waar ik al langer mee rond loop is bijv. om een Sapphire HD Radeon 5850 te kopen, echter ik sta open voor suggesties.

Een selectie van componenten in mijn huidige systeem is hierboven in de productkoppelingen te vinden (zo compleet mogelijk voor jullie beeldvorming). Mocht je nog meer nodig hebben dan hoor ik het graag.

Mijn hard disks en optische drives laat ik buiten beschouwing aangezien die allemaal minder dan 1 jaar oud zijn. Daarnaast de opmerking dat mijn besturingssysteem Windows Vista 64-bit is.

Hartelijk dank alvast voor jullie assistentie,

Bel*.

Mijn huidige systeem:
MoBo: Asus P5K Pro http://tweakers.net/price...sus-p5k-pro.html#tab:info
CPU: Core 2 Duo E8200 2,66Ghz http://tweakers.net/price...2-duo-e8200.html#tab:info
CPU-koeler: Arctic Cooling Freezer Pro Rev. 2 http://tweakers.net/price...7-pro-rev-2.html#tab:info
RAM: 4x1024Mb DDR2 800 http://tweakers.net/price...00d2n5k2-4g.html#tab:info
Voeding: Trust PW-5550 http://tweakers.net/price...ust-pw-5550.html#tab:info
GPU: Asus ATI EAH3850 512 Mb http://tweakers.net/price...g-htdi-512m.html#tab:info
Case: Recom RC-8B (geen link voor te vinden helaas)
Keyboard: Logitech G15 http://tweakers.net/price...ng-keyboard.html#tab:info
Scherm: Samsung Syncmaster 2232BW http://tweakers.net/price...ster-2232bw.html#tab:info

[ Voor 47% gewijzigd door Beleriond op 15-09-2010 14:32 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je hier al jaren komt, dan weet je dat je bar weinig info geeft, en ook bar weinig zelf hebt onderzocht.

Als het gaat om enkel de videokaart, staat het hier natuurlijk op de verkeerde plek. Daarnaast weten wij ook niet welke aansluiting je mobo heeft, en kunnen we ook niet zoveel mee.

Kijk anders eens in de BBG voor video: [BBG aanschaf] Videokaarten

Ey!! Macarena \o/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Hier moet je zijn
[UG Aanschaf] Gamesysteem

Veel meer kan ik er niet van zeggen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Beleriond
Raz,

Als het goed is zouden 6 componenten uit mijn systeem in de koppelingen zichtbaar moeten zijn voor iedereen die dit leest.

Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het graag.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Semi-offtopic:

Op GoT kan je het uiterlijk lekker zelf instellen, kijk maar eens hier, zo gebruik ik een andere template. En staan productkoppelingen uit, ik zie dus 0,0 specs..

Zelfde geldt trouwens ook om te verwijzen naar specs in bijvoorbeeld een signature, die veranderen nog wel eens, zodat er straks een our probleem is waar naar nieuwe shit wordt verwezen.

Je kan dus beter gewoon in je post je specs zetten, aangezien niet iedereen koppelingen ziet (zelfde geldt ook voor signatures, icons, e.d.)

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 15-09-2010 14:03 ]

Ey!! Macarena \o/

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 10:43
JE GEHELE SYSTEEMSPECS even in je beginpost zetten, ik zie het toevallig wel en ik zie daar o.a. een trust voeding staan, vervang die maar als eerste voor een Amerk voeding zoals Corsair, antec, be quiet. voordat je verdere upgrades gaat doen. Verder is er een apart topic waarin je om upgrade advies kan vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door dewil1990 op 15-09-2010 14:07 ]

• Beleriond
@Raz: bij deze gecompleteerd.

@Whip: bedankt voer het advies over de voeding.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je linkt naar prijzen, niet naar de specs.

Zorg nu maar dat de SPECS in je post staan, ipv dat je er 1 link-dump van maakt waar we ook nog moeten doorklikken, tot wel 3 keer toe.

Als m'n baas vraagt wat ik aan het doen ben, gaat ie niet tof vinden dat ik jouw persoonlijke helpdesk zit uit te hangen.

Ey!! Macarena \o/

• Beleriond
Gedaan. Tussen twee haakjes, ik snap dat het misschien lastig is enzo maar de manier waarop mensen tot nog toe reageren komt zeer agressief en ongeduldig over.

M.n. op iemand die, net als ik al aangaf, voor de eerste keer post.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Gefeliciteerd met je eerste post zou ik maar zeggen als welkomstwoordje :P

Maargoed, je krijg nogal wat commentaar, maar een echt goede redenatie zie ik nog niet van de andere posters. Het idee op GoT is dat je eigen inzet toont om de oplossing te vinden. Iedereen hier wil je graag helpen, maar ze willen niet alles zelf uit moeten zoeken. Jij hebt een probleem, dus zul jij er ook alles aan moeten doen om de mensen die je willen helpen van informatie te voorzien. Daarbij hoort ook dat je de informatie snel toegankelijk hebt.

Als je de specificaties op deze manier neerzet:
MOBO: Asus P5K Pro
RAM: 2x 2GB DDR2 PC2-6400
CPU: Core 2 Duo E8200
GPU: ATI Radeon HD3850 PCI-e
Voeding: Trust PW-5550 520W
Dan is dat een stuk makkelijker.

Hopelijk zie je dat zelf ook in. Ik kan namelijk nu in 1 oogopslag (en dus in 1 seconde ipv 1 minuut linkjes klikken) een aantal belangrijke dingen concluderen:

1. Te zwakke voeding
2. Verouderde videokaart
3. Overklokbare CPU
4. Genoeg geheugen
5. Wel een PCI-e slot

Dus kan ik ook in een minuutje advies tikken:
1. Een nieuwe goede voeding kopen (Check het voedingstopic in Overige Hardware!)
2. Een nieuwe videokaart zoals de Nvidia GTX 460 of HD5850 halen
3. Een koeler voor je CPU halen, Scythe Mugen 2 is volgens mij nog de beste optie

1. Kun je dus zelf daar even vragen. Als je neerzet wat je nieuwe specs worden dan vinden ze wel een geschikte voeding, of lees even wat reacties met vergelijkbare hardware en hetgeen dat daar wordt geadviseerd. Als je dan zelf een suggestie doet met de vraag of voeding X goed is, dan wordt dat zeker gewaardeerd. Ook daar de specs natuurlijk als in mijn voorbeeld neerzetten.

2. Check met behulp van benchmars op bijvoorbeeld www.tomshardware.com welke videokaart het meeste bang for buck levert. Volgens mij is de GTX 460 nu wel populair.

3. Kijk hoe makkelijk je kan overclocken op je moederbord door ervaringen van anderen met het moederbord op te zoeken met google. De koeler, de Mugen 2 die ik aanhaal, is sowieso een goede optie. Als het overclocken relatief makkelijk en goed kan, dan zou ik die er bij nemen. Een quadcore hoef je in principe niet, en een overclock met een koeler van 30 eruo is dan een leuke investering om toch meer uit je CPU te halen.

Nu zit ik niet echt meer in de desktophardware, dus anderen zullen vast beter advies kunnen geven.

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 15-09-2010 14:43 ]

• Beleriond
Genetx,

Thanks voor de zeer snelle reactie, en je hebt gelijk alleen duurde het blijkbaar even voordat ik door had welke link te gebruiken. Volgende keer dus geen links maar alleen specs.

Was idd 1 spec vergeten, ik heb een CPU koeler op de CPU gezet: Freezer 7 Pro Rev. 2

Wat voeding betreft...ga ik zeker naar kijken; heeft mogelijk ook grote gevolgen voor evt. een GPU upgrade. Ben alleen niet zo'n nVIDIA fan...

Nogmaals hartelijk dank voor de aanbevelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Beleriond op 15-09-2010 14:30 ]

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Beleriond schreef op woensdag 15 september 2010 @ 14:28:
Genetx,

Thanks voor de zeer snelle reactie, en je hebt gelijk alleen duurde het blijkbaar even voordat ik door had welke link te gebruiken. Volgende keer dus geen links maar alleen specs.

Was idd 1 spec vergeten, ik heb een CPU koeler op de CPU gezet: Freezer 7 Pro Rev. 2

Wat voeding betreft...ga ik zeker naar kijken; heeft mogelijk ook grote gevolgen voor evt. een GPU upgrade. Ben alleen niet zo'n nVIDIA fan...

Nogmaals hartelijk dank voor de aanbevelingen.
met deze koeler kun je sowieso al proberen te gaan overclocken
word je temp te hoog, dan kun je altijd nog voor een andere koeler gaan

voor de rest wat al beetje vertelt is:
koop een nieuwe voeding
een nieuwe vidkaart
en clock je cpu over

dan moet je zeker nog de nieuwe WOW kunnen spelen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Inderdaad. Sowieso zou ik eerst niet investeren in het moederbord, geheugen en processor. Het huidige socket is al dood en DDR2 is ook al verouderd. Upgraden heeft daar weinig zin. Mocht je toch te weinig CPU power hebben, dan zou ik een 2e hands Core 2 Quad op de kop tikken dat op je moederbord werkt (check bij Asus even de compabiliteit list).

Over een jaar ofzo kun je anders beter upgraden naar Intel's Sandy Bridge of de AMD's Bulldozer. Maar daarvoor heb je dus een nieuwe plank en DDR3 nodig. Investeren in een Core i5 / of AMD Phenom II is in mijn ogen op dit moment zonde bij een upgrade.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica