Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04

iisschots

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

LuckY

Thema topic: Sociale netwerken

Introductie
Welkom in het thema topic Sociale netwerken .

Onlangs zijn we gestart met een aantal nieuwe items in het Beveiliging & Virussen forum. Een nieuw item zijn de thema topics waarin ruimte is voor discussie over een bepaald wisselend onderwerp.

Deze maand hebben we gekozen voor het thema "sociale netwerken". Dit is een actueel onderwerp waar veel mensen een mening over hebben en waarover in het algemeen verschillende opvattingen bestaan.

Thema: Sociale netwerken
Hyves, Facebook, Linkedin , Twitter. Iedereen kent en / of gebruikt wel enkele sociale netwerken. Sociale netwerken vormen een handige manier om in contact te komen met mensen die je wellicht uit het oog hebt verloren of om gewoon op de hoogste te blijven van wat jouw familie en vrienden beleven.
Naast de voor de hand liggende doelen van sociale netwerken kleeft er ook een schaduwzijde aan deze techniek. Sociale netwerken vormen een interessant vraagstuk wanneer je kijkt naar privacy en beveiliging van informatie. Met enige regelmaat worden deze vraagstukken in de media belicht. Ook de werkgevers lijken de sociale netwerken gevonden te hebben om sollicitanten en medewerkers te screenen. Hoe dient men om te gaan met het mogelijk lekken van bedrijfsinformatie via sociale netwerken?

Wat vind jij?

In dit thema topic hopen wij op een open discussie over dit interessante onderwerp.

Interessante bronnen en links
Hyves schendt privacy met anti-privacyschending viral
Hyves privacy aangetast
Facebook zwicht voor kritiek privacy
Facebook Privacy Issues Getting Worse
Criticism of Facebook
10 spionage tools voor sociale netwerken
Het grijze gebied van sociale netwerken

Mogelijke onderwerpen voor discussie
Mogelijke onderwerpen voor de discussie:

- Sta jij zelf geregistreerd op sociale netwerken?
- Denk je actief na over de informatie die jij over jezelf of over anderen op sociale netwerken plaatst?
- Zoek jij wel eens informatie op over collega's, buren, of zelfs min of meer onbekenden?
- Ben jij op de hoogte van het feit dat steeds meer werkgevers hun werknemers controleren van sociale netwerken en dat hier zelfs commerciële diensten voor bestaan?
- Heb jij wel eens iets meegemaakt mbt informatie die over jou op een sociaal netwerk te vinden was?
- Lees jij de voorwaarden en het privacy beleid zorgvuldig door voor gebruik te maken van een sociaal netwerk?
- Denk jij dat de informatie op de sociale netwerken waar jij gebruik van maakt wordt doorverkocht aan derden?

Suggesties voor komende thema topics.
Heb je een suggestie voor een volgend thema topic? Dan willen wij van jou horen!
Je kunt jouw suggestie achterlaten in het volgende topic: aankondiging: thema topics .

Natuurlijk kun je ook altijd een direct message te sturen naar een van de auteurs van dit thema topic.
Een direct message kun je versturen door te klikken op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif icoon bij de naam van een van de auteurs van dit thema topic.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik me serieus afvraag is waarom mensen echt alles maar op socialnetworkingsites dumpen. Zelf maak ik er geen gebruik van, de enige plek waarop ik foto's heb staan is hier in m'n t.net fotoalbum, en daar zit niet zo heel veel persoonlijks tussen, dat staat meestal in verborgen directories. Maar heel veel mensen gooien vrij veel open bloot neer.
Nu is er over mij ook al wel zat te vinden, dat weet ik, maar imho geen dingen die ik echt verborgen wil houden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom mensen zoveel foto's op diverse netwerksites gooien. Ik heb wel eens naar mensen zitten zoeken, en voor je het weet kun je echt talloze dingen terughalen als je goed zoekt, en dat zijn lang niet altijd dingen waarvan ik denk dat de hele wereld die van je hoeft te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Netwerksites: 1 LinkedIn, ik invite hun, aangezien ik niet te vinden ben :)

Zelf maak ik geeen gebruik van twitter, echter monitor ik het wel stelselmatig mensen omdat er toch een redelijk grote community zit met boeiende tweets.

Zelf ben ik ook een fervent googler/socialnetwerksite zoeker als ik een onbekende tegenkom waar ik van denk " wie is dat en wat doet hij".
Vaak genoeg staat er ook genoeg open en kan ik genoeg informatie vinden, soms handig maar eigenlijk is het best zielig dat het zo slecht gesteld is met de privacy van de mensen in Nederland.

En tja:
Afbeeldingslocatie: https://graphjam.files.wordpress.com/2010/09/b2072914-3d24-4036-873e-bc0086e0b2b3.png

Jammer genoeg als ik het aan mensen vraagt waarom ze dat doen krijg je stelsel matig het antwoord:
Ik heb toch niks te verbergen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer is vervent gebruiker van LinkedIn. Ik kijk eens per maand op mijn Hyvespagina om de spammails weer eens te verwijderen :p

Handig is het om de concurrentie in de gaten te houden en wie wat doet voor werk op LI.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Er wordt wel telkens gezegd dat het een makkelijke manier is om met mensen in contact te blijven die je uit het oog bent verloren... maar in mijn ervaring raak je die mensen niet uit het oog omdat het supertoffe nobelprijswinnaars zijn. Je raakt ze uit het oog omdat ze daadwerkelijk oninteressant zijn, of je vriendengroep verschuift.

Door honderden mensen die je wel eens ergens hebt gezien in je netwerk te hebben krijg je alleen maar een vervlakking van je sociale leven. Nouja, dat is wat extreem gezegd. Maar you get the point.

Ik onderhoud contact met mensen die oprecht geinteresseerd zijn in mij en omgekeerd. Zoniet, even goede vrienden, maar ik ga niet iedereen in een lijstje met hun personalia bijhouden. Bovendien, de wereld is mijn vriend, ik kan makkelijk en goed opschieten met de meeste mensen die ik tegenkom. Daarvoor hoeven ze wederom niet in mijn 'lijstje' te staan.

That being said, er zijn voordelen aan social networks; zowel de turn-based (facebook, hyves, etc.) als real-time (WLM, google talk) versies. Ik gebruik zelf WLM, google talk, Last.fm (laatste tijd erg weinig sinds de radio brakker is geworden).

Het security-aspect is een probleem waar ik me eigenlijk niet meer zo zorgen om kan maken. So what als je identificeerbaar bent op het internet. Dat ben je al heel snel en ik geloof ook niet in het obfuscaten van je persoonlijkheid. Ik ben mezelf. Als ik later minister-president (ik noem maar een stretch) ben zullen ongetwijfeld allerlei media terugvinden dat ik fervent Godwin-gebruiker ben en een politieke partij heb bedacht die 'Alle Mensen Moeten Dood' heet... so what? Inzichten veranderen en ik neem verantwoordelijkheid voor mijn acties en uitspraken. Het verschil met de niet-geregistreerde wereld (RL) is dat het wat langer blijft hangen, maar het is niet alsof je er zelf niks aan kunt doen. Als je brakke dingen zegt op het internet dan heb jij dat alsnog zelf gedaan, en draag je daar de verantwoordelijkheid voor. En als ik iets te verbergen heb, dan kan ik dat nog steeds in mijn hoofd houden!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04
Ik gebruik Twitter wel wat. Meestal om te lezen maar reageer ook wel. Hyves heb ik om van andere te zien. Die van mij zit erg op slot. Voor de rest heb ik niks.

Ik ben de laatste jaren meer voorzichtig geworden met wat ik op het internet zet. Ik denk altijd zo, ik moet er over 5 jaar ook nog achter kunnen staan.

Ik verbaas me ook wel eens wat anderen er allemaal op zetten, je kan er soms wel om lachen denk ik maar :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat sollicitanten eerst online "gescreend" worden en ook dat mensen niet worden aangenomen op basis van de informatie die er te vinden is. Imago is , ook online, erg belangrijk bij dingen als sollicitaties.

Als ik in mijn kennissen- en vriendenkring kijk is het meer een uitzondering dat je niet op een sociale netwerksite staan dan regel. Veel plaatsen echt vrijwel alles op sites als hyves. Onze buren hebben zo veel foto's vrij opvraagbaar online staan dat vrijwel elke kamer in huis te zien is op minimaal 3 a 4 foto's. Je krijgt een leuk beeld van wat er allemaal in huis te vinden is aan apparatuur etc. Vooraankondigingen van vakanties erbij zijn ook altijd handig.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Leuk idee, dat van Stanislav was wel een flater (waar ik overigens de scoop van had ;) maar dat ter zake), ik ben zelf van diverse sociale netwerken lid, qua privacy lek ik best veel, maar ik kijk wel uit dat er niet al te schandalige dingen over me op het net komen ;). Eigenlijk stel ik me altijd de vraag: wat zou een onbekende die mijn naam googled hier van vinden?

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 14:10
Ik ben zelf een gebruiker van Facebook. Ja, ik vind het leuk om iemand af en toe een berichtje te sturen als ik ze een tijdje niet gezien heb. Ook is het soms handig om oude vrienden te herontdekken; ik heb al met meerdere oud klasgenoten van 7 jaar geleden ontmoet na jarenlang niet gesproken te hebben. Het klopt dat je vriendengroep verschuift, maar iedereen wordt volwassen en dan blijkt dat het met die oude klasgenoot wel opeens klikt.

Overigens ben ik het wel eens dat je niet alles op je Hyves / Facebook moet plaatsen. Ik zet wel eens een vakantiekiekje op mijn profiel (alleen zichtbaar voor vrienden natuurlijk...), maar daarbij laat ik het ook bij. Sommige mensen die hun ranzige partyfoto's en hun hele hebben en houwen op het internet zetten zijn niet al te snugger, en ja, het kan tegen je gebruikt worden tijdens sollicitaties etc.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Zelf ben ik alleen aanwezig op LinkedIn voor wat social networking. De informatie die daar op staat is enkel professioneel en mag publiek zijn. Op Facebook zetten mensen daarentegen privé-dingen. Dat kan eventueel positief zijn maar is vaker negatief. Bijna elke werkgever tegenwoordig gaat "googlen" naar een kandidaat en vaker wel dan niet is het beeld dat Facebook van iemand creëert niet voordelig. Behalve een handvol bedrijven die PR via social networks doen stellen de meeste werkgevers toch discretie op prijs - wie een open boek is op Facebook (pun unintended) belooft terzake weinig goeds.

Trouwens, de overvloed aan bezwarende foto's op FB is nog de grootste zorg: daar kan men immers het slachtoffer van zijn zonder zelf op Facebook te vertoeven. Zelfs getagged worden is niet nodig: de waarschijnlijkheid dat men voorkomt op foto's van vrienden is groot genoeg om namen van vrienden te weten te komen en dan op hun Facebook rond te neuzen. "Jamaar, hun profiel is niet publiek". Ik durf wedden dat minstens een kwart van de gebruikers friend requests van onbekenden accepteren.

Neen. Internet heeft het leven sowieso al veel publieker gemaakt, maar Facebook veegt al helemaal de vloer aan met privacy. Over privacy ga ik niet uitwijden - andere kunnen dat beter - maar vanuit een veiligheidsstandpunt is het duidelijk dat social engineering tegenwoordig lachwekkend eenvoudig geworden is.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik ergens wel een beetje vreemd vind, is 't gemak waarmee veel mensen hier data aan de overheid toe vertrouwen (zie onlangs weer in 't HK topic over vingerafdrukken opslaan), versus hoe voorzichtig ze zijn met informatie op hyves en andere sociale netwerken.

Persoonlijk stel ik me bij alles wat ik aan iedereen vertel (ongeacht of het on-line is of niet) de vraag "wat mag er met deze informatie gebeuren en wat vind ik ervan als het terecht komt waar ik niet wil dat het terecht komt?". Soms kom ik tot de conclusie dat het me niet uitmaakt of dat het geen gevolgens kan hebben, maar heel vaak besluit ik maar om de informatie niet te verstrekken.

'k Ben dan ook groot fan van sites als ikbenspamvrij.nl en aanverwanten.

Wat eenmaal on line staat, verdwijnt nooit meer en dat vind ik al eng genoeg. Ik heb geen idee wat ik over 10 of 20 jaar vind van wat ik bijv. hier op GoT neerpen, of op LinkedIn zet. Dus probeer ik een educated guess te maken.

Wat on-line terecht komt, is net als 'n tatoo of het nemen van een kind, en ik vind dus dat je daar net zo voorzichtig mee om moet gaan. Het kan alle 3 grote gevolgen hebben - en niet altijd de gewenste gevolgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Anoniem: 21486

Ik ben geen gebruiker van dit soort sites, maar twijfel er af en toe wel aan omdat ik vaak te horen krijg van heb je die foto's etc. op die en die site gezien van die en diegene. Maar goed, heb geen enkele behoefte om mijn vriendenkring uit te breiden of te weten hoe het met mensen die ik wel eens ontmoet heb gaat en al helemaal niet om persoonlijke info op het internet te gooien. De meeste info die over mij te vinden is is hier op t.net/got.
Ik houd liever contact met mijn vrienden op de "ouderwetse" manier.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 18:44
Ik heb onlangs mijn hyves profiel opgezegd (wat trouwens ook niet al te eenvoudig is, daar moet je serieus even voor googlen!). Niet eens om privacy redenen maar meer een beetje om niet meer mee te doen met die hele poespas die om hyves heen hing, het "spaar ze allemaal" idee met vrienden.

Toch merk ik dat het eigenlijk gewoon vanzelfsspreken is dat je hyves hebt, de antwoorden voor school zijn te vinden op een hyves pagina, verder worden foto's daar tentoongesteld in plaats van op bijvoorbeeld het schoolnetwerk.

Wat ik mij eigenlijk afvraag, kan het ook negatief zijn als een werkgever helemaal geen informatie over je kan vinden op internet? Dat is iets wat ik mij namelijk geregeld afvraag....

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Anoniem: 21486

MrPepper schreef op woensdag 15 september 2010 @ 23:55:
Ik heb onlangs mijn hyves profiel opgezegd (wat trouwens ook niet al te eenvoudig is, daar moet je serieus even voor googlen!). Niet eens om privacy redenen maar meer een beetje om niet meer mee te doen met die hele poespas die om hyves heen hing, het "spaar ze allemaal" idee met vrienden.

Toch merk ik dat het eigenlijk gewoon vanzelfsspreken is dat je hyves hebt, de antwoorden voor school zijn te vinden op een hyves pagina, verder worden foto's daar tentoongesteld in plaats van op bijvoorbeeld het schoolnetwerk.

Wat ik mij eigenlijk afvraag, kan het ook negatief zijn als een werkgever helemaal geen informatie over je kan vinden op internet? Dat is iets wat ik mij namelijk geregeld afvraag....
Dan wordt je wellicht verdacht van sociaal isolement of gewoon iemand die zich bewust is van privacy.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nee.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 22:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik zit op een aantal sociale netwerken maar probeer IRL altijd zo veel mogelijk te scheiden van het internetgebeuren. Je kan op mijn echte naam googlen en je vind vrijwel geen informatie over mij op de eerste pagina's van google en daarmee ben ik tevreden.

Ik heb niet zo zeer wat te verbergen maar ik vraag ook geen wildvreemden op de straat of ze even bij mij thuis willen buurten. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Kort en krachtig antwoord en wellicht niet helemaal correct. Ik kan me heel goed voorstellen dat een werkgever in de it industrie iemand op LinkedIn gaat zoeken (ik meen me te herinneren dat het niet mocht?). En tegenwoordig is een beetje it-er op LI te vinden m.i.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 21:01

Redneckerz

A place to be.

ik heb ook weinig prat meer met Hyves. ik heb het nog steeds, maar actief hyven heeft er voor mij nooit ingezeten. misschien ook wel omdat het merendeel wordt bevolkt door pubertjes die het tot een sport maken zoveel mogelijk liefdes en krabbels te hebben. plus de constante berichten-spam kan echt niet meer.

Myspace heb ik ook, maar doe ik niets mee. was een doodgeboren kindje. desondanks is dat 1 van de weinige sites waarvan ik nog zou zeggen: ja, doe toch maar.

Facebook is uitgesloten. ik wens niet mee te doen aan onzinnige hypes.

hetzelfde geldt voor Twitter. prima als nieuwskanaal, ronduit treurig als je het zelf doet (imo). waarom zou je willen weten wat iemand NU aan het doen is? :?

Linkedin ken ik maar nooit gebruikt.

de enige site waar ik nog wel eens op rondhang (naast Tweakers 8) ) is Deviantart voor het contact met buitenlandse vrienden en om nog wel eens wat schrijfsels te posten. ook al is deze site ook steeds meer het domein van animekijkende emo's.

toch let ik goed op wat er gezegd wordt. ik heb meerdere nicknames, dus een beetje baas zal op mijn eigen naam vrij weinig kunnen vinden (op een youtube video waarin ik piano speel na dan :+ )

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Anoniem: 375037

Ik had vroeger wel hyves maar die heb ik nu zo'n 3 jaar geleden verwijderd door gezeur. Wat ik wel apart vind is dat een vriendin van mij laatst werd gevraagd of ik wel bestond want er was niks te vinden van mij op het internet. Mensen gaan er tegenwoordig maar vanuit dat iedereen hyves e.d. heeft. Ook is het raar als je er geen foto's op hebt staan. Ik kreeg deze site van mijn neef door vanwege problemen met mijn telefoon en aanschaf van een nieuwe pc maar anders had ik me hier niet eens aangemeld. Het is echt absurd dat er zoveel te vinden is op internet over iedereen.

@Redneckerz: die meerdere nicknames is wel een goede. Ik heb me overal gewoon sjaack genoemd maar die zal ik zeker veranderen:p

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Eerlijk gezegd is de hausse van de rage nogal aan mij voorbij gegaan. Ik heb vroeger wel gebruik gemaakt van ICQ en MSN, maar doe dat nu al jaren niet meer. Twitter, Hyves, Facebook, Myspace, noem maar op, ik weet allemaal niet hoe het werkt. Ik heb alleen een LinkedIn-profiel waarvan ik het nut overigens ernstig betwijfel. Ik ken in mijn omgeving niemand die ooit enig zakelijk nut heeft ontleend aan LinkedIn, het is gewoon een hersenloos tijdverdrijf voor op kantoor om je profiel te updaten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Anoniem: 303530

PcDealer schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:02:
[...]

Kort en krachtig antwoord en wellicht niet helemaal correct. Ik kan me heel goed voorstellen dat een werkgever in de it industrie iemand op LinkedIn gaat zoeken (ik meen me te herinneren dat het niet mocht?). En tegenwoordig is een beetje it-er op LI te vinden m.i.
Tsja, als je mij google't kom je mij niet tegen, mijn active naamgenoot daartegen. |:( Hoogstens vind je mij op de site van school onder "geslaagden"...

Ik heb wel het gevoel dat er door dit soort situaties verkeerde beelden worden geschept. Maarja, dan moet je maar niet gaan googlen naar mensen.

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 15:43
ik heb bijna alle social netwerk site's wel gehad van partyflock tot facebook
ondertussen heb ik alleen nog maar hyves en facebook
facebook gebruik ik echt bijna niet 1 x in heel erg lange tijd
hyves gebruik ik wel elke dag ff om te kijken maar verder ben ik van al die social network site's gestopt
het kost en teveel tijd om alles bij te houden maar het heeft ook allemaal geen nut

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja, op LinkedIn en Hyves.

- Denk je actief na over de informatie die jij over jezelf of over anderen op sociale netwerken plaatst?
Ja absoluut, ik was tot op een aantal jaren terug ook niet te vinden op Internet, maar heb de bewuste keuze gemaakt om mezelf wel zoekbaar te maken, in beperkte mate.

- Zoek jij wel eens informatie op over collega's, buren, of zelfs min of meer onbekenden?
Ja ook dit doe ik regelmatig zelfs, ben erg nieuwsgierig ingesteld ;)

- Ben jij op de hoogte van het feit dat steeds meer werkgevers hun werknemers controleren van sociale netwerken en dat hier zelfs commerciële diensten voor bestaan?
Was ik van op de hoogte, bewust een keuze gemaakt om mezelf enigsinds vindbaar te maken.

- Heb jij wel eens iets meegemaakt mbt informatie die over jou op een sociaal netwerk te vinden was?
Mijn vriendin heeft daar nog wel eens een handje van. Dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :+

- Lees jij de voorwaarden en het privacy beleid zorgvuldig door voor gebruik te maken van een sociaal netwerk?
Soms, dan 'scan' ik door het beleid heen of er geen rare vermeldingen in opgenomen zijn.

- Denk jij dat de informatie op de sociale netwerken waar jij gebruik van maakt wordt doorverkocht aan derden?
Ja, en dan voornamelijk Hyves, maar dat zijn pure onderbuikgevoelens.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 15:31
Ja, Twitter, Facebook, LinkedIn en Hyves

Ja absoluut, alles wat je op internet plaats kan tegen of voor je gebruikt worden, zeer bewust dingen plaatsen.

We het volgen van tweets en status updates van personen en website maar verder niet echt.

Ja, daarom net als eerder bewust jezelf neerzetten zodat het je niet kan schaden op een manier die je niet wilt.

Mijn vriendin heeft daar nog wel eens een handje van. Dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :+

Soms, dan 'scan' ik door het beleid heen of er geen rare vermeldingen in opgenomen zijn.

Ja, alle gerichte en persoonlijke info kan geld waard zijn op internet en kan dus gebruikt/misbruikt worden. Dit geldt niet alleen voor sociale netwerken, maar ook voor posts op forums, reacties op nieuwsitems. Het is een bewustwording die veel mensen nog niet hebben.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 11:35
LinkedIn, Hyves, Twitter, Facebook. Gebruik m.n. Hyves en Facebook intensief.

Niet alleen op sociale netwerken maar ook op forums en andere interactieve platformen. En dat al een jaar of 16. Ik zet geen compromitterend materiaal online, laat me niet verleiden tot scheldpartijen, ben soms wel fel maar blijf altijd correct.

Yeps.

Ja. Maak me er niet zo druk om, je hebt op de meeste netwerken zelf in de hand wat een werkgever kan zien. Voor HR-doeleinden lijkt het me niet meer dan logisch dat ze je googelen. Recruitment betekent immers dat je er achter wilt komen wat voor vlees je in de kuip hebt. Het maakt de schifting makkelijker voor HR.

Ja, heeft me geholpen bij mijn vorige sollicitatie. Werkgever zag dat ik goed kon schrijven en me interesseerde in de gewenste/juiste vakgebieden. Nimmer negatieve ervaringen gehad, wel positieve, ben bv meerdere malen benaderd voor een baan via LinkedIn (via recruiters maar ook vanuit bedrijven zelf). Het ligt er maar net aan hoe je het gebruikt en wat je eruit wilt halen. De overheersende gedachte in dit topic dat de meeste social netwerkers hun eigen glazen ingooien door foto's en informatie online te zetten vind ik in ieder geval enorme onzin.

Ja, met name bij onbekende startups, forums of communities die nog geen naam of reputatie te verliezen hebben en waarvan de oprichters/beheerders moeilijk te achterhalen zijn.

Ligt eraan wat voor informatie. Ik ga er in ieder geval van uit dat de grotere netwerken de ingevoerde persoonlijke informatie gebruiken voor targeted marketing, en klikgegevens voor behavioural marketing. Zo niet nu, danwel in de toekomst. Doorverkopen van informatie lijkt me bij de grotere netwerken niet zo'n risico, dat ligt zelfs voor bv. Facebook te privacygevoelig.

Dit risico is echter wél levensgroot bij al die actie- en funsites als "Je echte leeftijd" en "Verjaardagsalarm", waarmee bedrijven als Advance Interactive en E2Ma complete profielendatabases mee opbouwen. Dat is een veel en veel groter privacygevaar dan netwerksites, omdat die gegevens vrijwel geheel onzichtbaar achter de schermen worden verzameld. Advance heeft zijn policies aangepast nadat het op de vingers was getikt maar er zijn nog genoeg partijen die op deze manier op strooptocht zijn.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

[...]

Zoals ik zelf zei is LinkedIn de enige site waar ik op zit. Inderdaad: menig ITer is daar te vinden. Desalniettemin lijkt het me van de zotte dat een werkgever het niet-terugvinden van informatie als negatief evalueert. Dat is de wereld op zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom? uit alle informatie kun je conclusies trekken - dus ook uit het ontbreken van informatie. En afhankelijk van de wens van de werkgever kan het best zijn dat het negatief is.

Stel, ('k ben geen IT'er, dus wellicht sla ik de plank helemaal mis) je solliciteerd bij 'n bedrijf dat zich bij uitstek specialiseerd in sociale netwerken, voor 'n IT-functie. Dan kan ik me best voorstellen dat als je helemaal niets aan hyves, linkedin etc. hebt, de werkgever zegt dat je er te weinig ervaring en affiniteit mee hebt. Een volkomen logische redenatie in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 23:19
Ardana schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:20:
Stel, ('k ben geen IT'er, dus wellicht sla ik de plank helemaal mis) je solliciteerd bij 'n bedrijf dat zich bij uitstek specialiseerd in sociale netwerken, voor 'n IT-functie. Dan kan ik me best voorstellen dat als je helemaal niets aan hyves, linkedin etc. hebt, de werkgever zegt dat je er te weinig ervaring en affiniteit mee hebt. Een volkomen logische redenatie in mijn ogen.
Oneens. Het lijkt mij uitgesloten dat je op een dergelijke functie solliciteert waar je geen feeling mee hebt. Radio DJ (om maar eens een zijstraat te noemen) wordt je ook niet 'zomaar'. En dat is bij elk vak, je moet er wel degelijk iets mee hebben. Daar hebben ze ooit het 'CV' voor uitgevonden. ;)

Het 'nut' van LinkedIn betwijfel ik ook sterk. Zij willen werknemers en -gevers met elkaar in contact brengen maar tot nu toe heb ik meer succes gehad met bijvoorbeeld monsterboard en nationalevacaturebank. Overigens heb ik wel LI.

Het nut van Twitter zie ik zeker in, met uitzonderingen als "ik eet nu een boterham met pindakaas en ik vind dat heel lekker" daargelaten. Met Twitter is het mogelijk zeer snel nieuws en/of beelden daarvan te verspreiden en is daarom in mijn ogen een zeer krachtig medium. Zelf gebruik ik Twitter passief, ik volg dus voornamelijk mensen ipv zelf te tweeten.

Hyves gebruik ik ook, alhoewel gebruiken....af en toe eens kijken. Mijn profielinformatie is ook zeer minimaal, mijn echte volledige naam is er bijvoorbeeld niet te vinden.

Over privacy...niet alleen sociale netwerken vormen een dreiging. Wat te denken van fora (als GoT). In zekere zin is een forum natuurlijk ook een sociaal netwerk (maar valt daar 'officieel' toch niet onder?). Ik bedenk vaak wel wat ik ergens neerzet al moet ik bekennen dat er wel reacties op fora te vinden zijn die als negatief ervaren kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Waarom? uit alle informatie kun je conclusies trekken - dus ook uit het ontbreken van informatie. En afhankelijk van de wens van de werkgever kan het best zijn dat het negatief is.

Hoewel het domein van van je werkzaamheden vaak wel enig belang heeft in de IT, zal dat in weinig gevallen (imo) een reden zijn om iemand niet uit te nodigen. Domeinkennis is leuk, maar staat niet in verhouding met kennis van het platform en de techniek die gebruikt wordt. Zeker in IT functies.
In het geval van ontwikkelaars en functioneel ontwerpers is het hoogstens een pre om over specifieke domeinkennis te beschikken.

Voor iemand die een freesmachine bedient maakt het ook niet zo veel uit of hij veel ervaring heeft met houten tafelpoten of metalen pinnen. Belangrijk is of hij goed hout dan wel metaal kan frezen. Het uiteindelijke doel van het product is eigenlijk ondergeschikt.
peterkuli schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:17:
[...]

Over privacy...niet alleen sociale netwerken vormen een dreiging. Wat te denken van fora (als GoT). In zekere zin is een forum natuurlijk ook een sociaal netwerk (maar valt daar 'officieel' toch niet onder?). Ik bedenk vaak wel wat ik ergens neerzet al moet ik bekennen dat er wel reacties op fora te vinden zijn die als negatief ervaren kunnen worden.
Ik vind GoT zeker wel een sociaal media. Misschien niet tot de letter, maar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel meetings daar uit voortkomen kan je zeker wel zeggen dat het sociale aspecten heeft. Eigenlijk vind ik fora een beetje de moeder c.q. grondlegger van sociale media.

Qua privacy ben ik ook zeer behoudend in het plaatsen van info. Maar als je alle reacties van mij nagaat op dit forum kan je best wel heel mijn leven reconstrueren van de afgelopen 5 jaar. (moet je o.a. wel crew rechten hebben :+ ).

[ Voor 30% gewijzigd door Standeman op 17-09-2010 11:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Stel, ('k ben geen IT'er, dus wellicht sla ik de plank helemaal mis) je solliciteerT bij 'n bedrijf dat zich bij uitstek specialiseerT in sociale netwerken, voor 'n IT-functie. Dan kan ik me best voorstellen dat als je helemaal niets aan hyves, linkedin etc. hebt, de werkgever zegt dat je er te weinig ervaring en affiniteit mee hebt. Een volkomen logische redenatie in mijn ogen.
Zie peterkuli en Standeman. Daarnaast: zelfs al men enkele uitzonderingen kan verzinnen blijft de regel staande dat geen informatie vinden over een sollicitant beter is dan 'foute' informatie vinden over een sollicitant.

offtopic:
Trouwens, als werkgever zou ik vooral vallen over kanjers van dt-fouten :p

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:09
Vraag moet misschien zijn hoe lang het nog duurt voor het weldegelijk een nadeel is als je niet online te vinden bent bij sociale netwerken als je aan het solliciteren slaat.
Volgens allerlei berichten is het in de Verenigde Staten op dit moment al zo dat je niet bestaat voor recruiters als je niet online te vinden bent.
http://www.nytimes.com/20...?_r=2&partner=rss&emc=rss
Wat mij betreft overigens een zeer slechte ontwikkeling, ik heb niets met sociale netwerken en houdt me er ook bewust niet mee bezig.
Heb kort facebook geprobeerd ivm 'zeurende' familie/kennissen maar het is wat mij betreft te opdringering, te commercieel en het heeft een hele andere definitie van het woord vriend dan ik zelf heb.
Het is allemaal veels te oppervlakkig en gemaakt.
Ben overigens werkzaam in de IT maar ook Linkedin doe ik helemaal niets mee, ik geloof niet in toegevoegde waarde van iets dergelijks en het valt mij op in m'n werkomgeving dat er relatief weinig mensen zijn die gebruik maken van Linkedin en als ze het al doen is de informatie 9 van de 10 keer verouderd.
Ben overigens tot nu toe ook nog niemand irl tegengekomen die daadwerkelijk voordeel heeft gehaald uit het hebben van een profiel bij Linkedin (wat uiteraard helemaal niets hoeft te zeggen maar het valt me gewoon op)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mwoa, ik ben behoorlijk actief op Linkedin, en doe mee met de discussies etc. Ik merk toch wel dat ik daardoor regelmatig door mensen die anders vreemden voor me zouden zijn geweest aangesproken word, zo van "ah, jij bent dus ardana!, leuk je 'n keer in 't echt te zien", bijv. op 'n congres oid.

Mijn werkveld is behoorlijk klein, het is niet zoals in de IT dat er letterlijk duizenden mensen in aan 't werk zijn. Dus de kans dat je 'n keer samen gaat werken met iemand die je alleen kent van de groepen van Linkedin, is best groot - en dan heb je toch 'n stapje voor als je daar goed uit de verf komt. En ook andersom versterkt het het effect: je komt op 'n nieuwe werkplek, "hey, zit jij ook op linkedin?" en dan toevoegen.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Het grootste voordeel van LinkedIn vind ik dat ik makkelijk van mensen waarmee ik samenwerk/net ontmoet heb even snel de academische achtergrond kan bekijken. Waar en wat gedaan, is ook mooi voor een 2e gesprek om op terug te vallen als sociale talk (Ik zag dat jij xxx hebt gewoond/gewerkt, is dat wat?) plus dat ik op deze manier al enkele keren een makkelijkere toegang heb verkregen tot mensen die ik wilde spreken. Als een bekende iemand introduceert werkt dat zoveel sneller.

• ninjazx9r98
En dat is nu precies wat ik niet wil, dat iemand die ik net ken als een soort detective in mijn verleden gaat lopen snuffelen/wroeten.
Uiteraard is dat een persoonlijk iets maar ik voel me daar niet prettig bij.
Ik heb veel liever dat iemand het aan me vraagt en afhankelijk van hoe het klikt en hoe goed/lang we elkaar kennen bepaal ik wat ik wel en niet prijs geef.
Wat dat betreft wil ik gewoon zoveel mogelijk controle hebben mbt informatie die over m'n eigen persoontje gaat.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:02:
En dat is nu precies wat ik niet wil, dat iemand die ik net ken als een soort detective in mijn verleden gaat lopen snuffelen/wroeten.
Uiteraard is dat een persoonlijk iets maar ik voel me daar niet prettig bij.
Ik heb veel liever dat iemand het aan me vraagt en afhankelijk van hoe het klikt en hoe goed/lang we elkaar kennen bepaal ik wat ik wel en niet prijs geef.
Wat dat betreft wil ik gewoon zoveel mogelijk controle hebben mbt informatie die over m'n eigen persoontje gaat.
Ach wat voor persoonlijks staat er op Linkedin? Waar gewerkt en wat gedaan en dan nog alleen wat jezelf daarbij hebt geschreven. Ik vind dit anders voor iets als Facebook.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 12:19
Interessant topic.

Ik heb zelf aan der levende lijve ondervonden hoe informatie op internet bij je terug kan komen op vervelende manier. Ik was in Haïti tijdens de aardbeving van januari en had vooraf veel op internet gezet over die reis. In de directe dagen daarna was het erg moeilijk voor de Nederlandse media om contact te krijgen met mensen in Haïti en ik was een van de weinigen die internettoegang had. Ik gebruikte bijv. Facebook om mijn hele omgeving steeds op de hoogte te stellen van de situatie en heel snel heeft de Nederlandse media dat ook opgepikt. Toen nog had ik mijn Facebook settings open voor iedereen.

Nu moet je je voorstellen dat ik dan bijvoorbeeld via Facebook liet weten dat we op die dag tijdens de bergingswerkzaamheden een aantal ongeïdentificeerde blanke lichamen hadden geborgen, terwijl in Nederland een aantal families nog geen bericht hadden van hun 'mensen' in Haïti. Een ongelofelijk achterbakse en imbeciele krant als de Telegraaf (I stand by my words :) ) wist vervolgens niet hoe snel ze het nieuwsbericht "Meerdere Nederlanders overleden in Haïti" moesten fabriceren.

Ik heb toen wel mijn lesje geleerd m.b.t. social networking en sindsdien heb ik mijn Facebook profiel gesloten voor vrienden-only.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik snap enerzijds de bezorgdheid van mensen wel, maar aan de andere kant ook weer niet. Het is niet dat Hyves zelf mijn informatie verzint en publiceert. Ik tik het zelf in en zij publiceren het. Mensen, denk na: het staat niet in de schoolkrant, maar op internet. Men realiseert zich niet wat ze doen. De bedrijven achter al die netwerken doen wat ze eigenlijk al sinds het begin der tijden doen: marketing informatie verzamelen. En dat is nu alleen maar wat makkelijker geworden. Het valt me op (al een jaar of 25, sinds ik computers ben gaan gebruiken zeg maar) dat de massa ineens doet of dat iets nieuws is uitgevonden zodra er een computer bij komt kijken. Ik heb nog niet zoveel nieuwe dingen gezien op computers moet ik zeggen.

Als je een bonnetje invult uit de Vara gids voor informatie over weetikwat, zien ze dat het uit de Vara gids komt, en wordt er een profiel aan je gegevens gehangen. Zo sta je meteen in een marketing database, en daar kom je nooit meer uit. De KvK is wat dat betreft (op de oude PTT na dan) de grootse infodealer van Nederland. De inkt van je KvK inschrijving is nog niet droog, of er ligt al een infopakket van de Makro, Office Center en een bedrukte pennenleverancier op de mat. Mijn vader kreeg ooit een uitnodiging voor een Jaguar show, terwijl ie niet eens bij een dealer in de buurt is geweest. Rara...

Ik wil alleen maar zeggen dat er dus niets nieuws onder de zon is. Tuurlijk, Hyver bestond 20 jaar geleden nog niet, maar het mechanisme erachter bestaat al lang. Dat mensen zo dom zijn dat ze niet in de gaten hebben dat ze hun gegevens aan een wildvreemde toevertrouwen en van alles op het wereldwijde internet zetten zonder na te denken over de gevolgen is niet de schuld van Hyves of Facebook. Dat doen de mensen lekker zelf. Kunnen we niet meer nadenken? Google krijgt de schuld als iemand wordt ontslagen omdat ze zijn 'buitenschoolse activiteiten' via de zoekmachine hebben gevonden. Don't blame the messenger. Google biedt haar diensten niet aan vanuit de goedheid van hun hart of the greater good of men (who does?) maar om $$$ te verdienen.

Helaas speelt mijn generatie ook een niet onbelangrijke rol in deze nieuwe golf van analfabetisme zoals ik het maar noem. Toen ik op de middelbare school zat, waren er nauwelijks computers in het onderwijs. Ik kwam er op de MTS mee in aanraking, maar daar was het op zo'n bedroevend laag nivo dat je het nauwelijks onderwijs kon noemen. Ik vond het leuk en ben zo aan het computeren geslagen. In mijn omgeving in ieder geval was ik een buitenbeentje. Niemand had een computer en kon er dus ook niet mee omgaan.

Nu heeft het gros van mijn generatiegenoten kinderen en uiteraard hebben ze ook een computer. Helaas gaat de affiniteit van het merdendeel niet verder dan een mail sturen en vechten met Office (en natuurlijk porno downloaden). De kinderen groeien op met computers en moeten eigenlijk zelf hun weg zoeken; hun ouders kunnen ze hier niet in begeleiden. Dat is erg jammer, want door die sociale netwerken, im online gaming en email speelt een belangrijk deel van hun (sociale) leven zich op internet af. En ondanks de hardnekkige legende dat kinderen zo goed zijn met computers snappen ze er in werkelijkheid niet veel van. Een enkeling weet wat een computer precies is, maar verruit de meerderheid gebruikt het ding gewoon. Net als een magnetron of een tv. Omgaan met sociale netwerken moeten ze zelf leren. En dáár gaat veel mis. Vroegâh wilde je moeder weten met wie je ging spelen en waar, maar op de digitale speelplaats wordt je alleen gelaten. Dan moet je het niet gek vinden dat die kinderen hele domme dingen doen met die vrijheid. Dat is normaal. De ouders zouden beter moeten weten. Ik heb er verschillende ouders op aangesproken en ze geadviseerd om zelf een account te nemen op dat soort sites en op twitter (bijvoorbeeld) om zo een idee te krijgen wat het is en hoe het werkt. Zo snappen ze tenminste waar de kids mee bezig zijn. Helaaas...weinig effect. Het boeit ze niet, ze snappen het niet, ze nemen het niet serieus en ze doen dus niets.

Een gemiste kans. Het zal uiteindelijk wel goed komen, maar ondertussen wordt elk probleem waarbij Hyves of Twitter betrokken is, door de onwetenden misbruikt worden om allerlei beperkingen op te leggen. Of in ieder geval een poging te doen in die richting. Enge onbekende dingen....doe maar weg, dan is het er niet meer.

Aangezien ik alles wel een keer wil uitproberen (wat computers/internet e.d. betreft dan) twitter, hyve, facebook en linkedin ik vrolijk mee. Twitter gebruik/misbruik ik (oa) als een soort chatbox met wat collega's en ik blijf op de hoogte van wat nieuwsfeeds. Geinig. Hyves doe ik eigenlijk niets mee. Ik vind het een kinderspeelplaats en ik zit er eigenlijk op via een uitnodiging. Facebook doe ik iets meer mee; ik heb er veel familileden ontdekt. Linkedin gebruik ik voor zakelijke contacten.
Op forums gebruik ik al een tijd mijn volledige naam (mphilipp is een afkorting van mijn naam,plek is te krap hier), en ik ben nergens bang voor. Ik zeg geen rare dingen, plaats geen foto's van mij in lingerie en gebruik geen 4SQ als ik naar Bob's SM Kelder ga... ;) (sowieso geen 4SQ,ik snap de lol daarvan niet zo).
Alles wat ik online zeg, zou ik ook in het openbaar zeggen. En er is ook geen verschil, maar helaas zien mensen dat niet altijd. Misschien dat een volgende generatie écht snapt hoe al die dingen werken en computers niet meer als bijzondere dingen zien. Scheelt gelijk weer een pak onzinnige discussies. Privacy heb je zelf controle over en dat moet je niet overlaten aan iemand anders. Als je niet wilt dat je huisadres op het internet terecht komt, tik het dan ook nergens in. En als je geen spam wilt, wees dan een beetje voorzichtig met je email adres. Neem een tweede gmail account voor de crap. Het is allemaal niet zo moeilijk; je hebt het zelf in de hand. Dus ja...ik begrijp het gezeur niet zo over privacy en sociale netwerken. Gebruik gewoon je verstand, dan is er niets aan de hand.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
swtimmer schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:34:
[...]

Ach wat voor persoonlijks staat er op Linkedin? Waar gewerkt en wat gedaan en dan nog alleen wat jezelf daarbij hebt geschreven. Ik vind dit anders voor iets als Facebook.
Daarover verschillen we dus van mening, waar ik gewerkt heb is wat mij betreft ook persoonlijk en ik heb niet de behoefte om dat via een website te openbaren.
Stel dat een bedrijf waar ik ooit gewerkt heb in opspraak komt om welke reden dan ook dan heb ik er geen zin in om daarmee geconfronteerd te worden door mensen die ik niet of nauwelijks ken omdat ze mijn naam opgezocht hebben na een vluchtig contact face-to-face of via email.
Het is wat dat betreft gewoon een bewuste keuze om er niet aan mee te doen.
mphilipp schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:12:
Privacy heb je zelf controle over en dat moet je niet overlaten aan iemand anders. Als je niet wilt dat je huisadres op het internet terecht komt, tik het dan ook nergens in. En als je geen spam wilt, wees dan een beetje voorzichtig met je email adres. Neem een tweede gmail account voor de crap. Het is allemaal niet zo moeilijk; je hebt het zelf in de hand. Dus ja...ik begrijp het gezeur niet zo over privacy en sociale netwerken. Gebruik gewoon je verstand, dan is er niets aan de hand.
In grote lijnen ben ik het met je eens maar toch sla je de plank voor een deel ook mis.
Het vervelende aan sociale netwerken is (of beter gezegd kan zijn) dat je je eigen privacy helemaal niet (volledig) in de hand hebt of kunt hebben.
Voor een deel ben je namelijk ook afhankelijk van derden (familie/vrienden/collega's/klasgenoten) en hoe die met jouw privacy omgaan.
Mijn broer zit bijv al jaren in de nasleep van een vechtscheiding en sinds z'n dochter bij haar moeder is weggelopen (en van rechters ed bij m'n broer mag blijven) wordt ze door haar moeder 'gestalked' op internet.
Juist de sociale netwerken met foto's, verhaaltjes en de hele reut maken het voor haar verrassend eenvoudig om redelijk precies te weten wat haar dochter allemaal uitspookt.
Gaat ze bijv een weekendje weg met vriendinnen dan duurt het nog geen dag voor haar moeder zeurend aan de telefoon hangt omdat ze dat bij een van de vriendinnetjes gelezen heeft.
Zelfde met foto's van feestjes en dergelijke die bij vriendinnen verschijnen en er is altijd wel een reden om te gaan lopen zeuren (haar/makeup/kleding enz enz)
In de praktijk is het gewoon ondoenlijk gebleken om anderen rekening te laten houden met jouw privacy.
Voor m'n nichtje betekent dat dus eens in de X maanden een nieuw account beginnen op diverse sociale netwerken als het haar allemaal te veel wordt want zonder die netwerken kan ze vandaag de dag niet.

Wat dat betreft klopt het volledig dat kinderen/jongeren inderdaad geen flauw idee hebben wat ze nu precies aan het doen zijn met die computer en wat het eventueel voor gevolgen kan hebben maar het vervelende is dat er ook mensen bij betrokken worden die er wellicht helemaal niets mee te maken willen hebben en liever anders met hun privacy om zouden willen gaan.
Stel dat je bijv niets met facebook te maken wilt hebben, blijkt dat toch niet zo simpel te zijn :
http://latimesblogs.latim...erfeed&utm_medium=twitter

PS
Heb in het verleden zelf ook onder eigen naam gepost maar ben er mee gestopt nadat een discussie op usenet redelijk uit de hand begon te lopen en mijn werkgever email kreeg over mijn mening met daarnaast een verwijzing naar diefstal omdat ik onder werkuren op usenet bezig zou zijn.
Met behulp van mijn volledige naam, Google en links naar een werkgerelateerd forum had de bewuste persoon mij gevonden.
Betekende voor mij dus 'op het matje komen' bij de directeur die er helemaal geen punt van maakte en alleen wat uitleg wilde hebben.
Voor mij kwam het echter veels te dicht bij en ik heb er helemaal geen trek in dat een werkgever aangesproken wordt op mijn mening en gedrag (ongeacht of dat wel of niet tijdens werktijd is, dat is een afspraak tussen mij en de werkgever of dat toegestaan is)

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 19-09-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
[...]

En tegenwoordig is een beetje it-er op LI te vinden m.i.
En daar heb je het verkeerd. Lang niet iedereen waarvoor de titel "een beetje it-er" zal gelden is op Linked In te vinden. Ik vermoed zelfs het overgrote deel niet. Het niet geregistreerd staan op een site als LI zegt niets over de skills of sociale vaardigheden van een persoon maar hooguit iets over interesse of privacy awareness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ninjazx9r98 schreef op zondag 19 september 2010 @ 09:42:
[...]
In grote lijnen ben ik het met je eens maar toch sla je de plank voor een deel ook mis.
Dat is geen kwestie van de plank misslaan, maar een bij-effect van internet. Niet zozeer van sociale netwerken. Ik ken mensen die nergens in sociale netwerken of wat dan ook op internet willen verschijnen. Maar dat weerhoudt mij er inderdaad niet van om foto's van ze te plaatsen op mijn Flickr pagina, te tweeten dat ik met ze op pad ben enzo. Zo laten zij toch ongewild een spoor achter. Helaas...maar zo gaat dat tegenwoordig blijkbaar. Maar ook dat is een deel van de bewustwording van mensen. Ik plaat veel foto's online, maar nooit van mijn familie (neefjes,nichtjes dan met name) omdat ik weet dat op die manier pedo's aan adressen komen van leuke kindjes. Of ze zitten zich te verlekkeren aan mijn nichtje in een badpak. Ik ga daar heel bewust mee om. Ook de foto's die ik maak op het uitje van de zaak zet ik niet zomaar op internet. Ik weet nl niet of iedereen dat wel op prijs stelt.

Wat betreft dat stalken; misschien moet er wel een digitale versie van een restraining order komen, zodat je die mensen kunt stoppen. De hele maatschappij lijkt nog enorm te moeten 'wennen' aan al die dingen. Maar de negatieve aspecten moeten niet de boel gaan beheersen. Dat is nou juist waar ik altijd zo kriegel van wordt. Komt er weer zo'n mafketel die niets van dit soort dingen snapt en er wel van alles over roept. Er moeten weer wetjes komen en weet ik wat. Misschien moeten mensen er eerst eens goed mee leren omgaan ipv zomaar op knopjes te gaan drukken zonder te weten wat ze eigenlijk doen. Maar goed, ik ben niet zo van de afdeling die mensen op voorhand wil beschermen tegen dingen die ze zelf makkelijk kunnen beheersen. Als mensen te beroerd zijn om zich ook maar even te willen verdiepen in die dingen, moet ze het zelf maar weten. En dan later niet gaan janken en als slachtoffer bij Rondom Tien gaan zitten...

Ik pleit eigenlijk voor een speciaal lesuur op scholen. Begin er op de lagere school al mee, want zodra ze aan die computer kunnen zitten, gaan ze al op internet. Begeleid ze erin. Betrek de ouders er ook bij, want die moeten de boel ook in de gaten houden. Internet is geen veilige speelplaats. Wel erg leuk enzo, maar er zitten een paar nare kanten aan die je kunt managen. Vroegâh hadden we maatschappijleer; daar zou het mooi in thuishoren. En dan niet de reguliere leraren omscholen, maar gewoon een hipster van een internet bedrijf de boel laten uitleggen.
Stel dat je bijv niets met facebook te maken wilt hebben, blijkt dat toch niet zo simpel te zijn :
http://latimesblogs.latim...erfeed&utm_medium=twitter
Ook dat is niets nieuws. Denk je dat marketingbedrijven (in de 'oude wereld') wel eens een adres weggooiden? Nooit! Gewoon een vinkje erbij dat je niet wilde. Maar na een poosje verdween dat vinkje weer. Dus wat moet je doen voordat je je account weggooit: onzin invullen. Gewoon rare dingen invullen, vrienden wegkiepen en een maandje wachten. Maar je kunt je natuurlijk afvragen waarom je in de eerste plaats al je privédata hebt zitten inkloppen... En ik zie mijn naam en geboortedatum niet echt als heel bijzondere gegevens hoor. Dingen die niemand hoeft te weten, ga ik ook niet op Facebook intypen, dus ook daar zie ik het probleem niet zo. Nadenken voordat je iets wereldkundig maakt.

Je bent voornamelijk zelf verantwoordelijk voor je gegevens. Als je een klein beetje nadenkt, kun je zelf wel nagaan dat men niet zomaar die gegevens wil hebben. Zo is er bijvoorbeeld een heel handig programmaatje voor op mijn Android smartfoon. De naam ben ik even kwijt, maar het handige ding kan online allerlei gegevens ophalen van een van jouw contacts. Dus zijn LinkedIn, Facebook en twitter toestanden. Ook zie je zijn (digitale) vriendjes dus een context van die persoon. Heel handig zou je zeggen. Maar....de tool werkt alleen online (duh!) en je moet dus je contacts aan een vreemd bedrijf afstaan. En waarom doen ze dit alles voor niets? De app is gratis...rarara...ik gebruik het dus niet. Net als zo'n handig programma dat een backup van je contacts en agenda online voor je wil bewaren...ook gratis...huh? There's no such thing as a free lunch. Dus...you do the math...ik denk dus na voordat ik dat soort dingen gebruik.

Maar je hebt wel een punt dat je soms geen controle hebt over je gegevens. En niet altijd kun je daar zelf de hand in houden. Tot voor kort waren dus al je gegevens simpel op te vragen als je een eigen domain had via de registrars. Daar is pas verandering in gekomen toen een paar bekende mensen met 06-nummer op internet verschenen. Ik weet niet hoe dat precies met de .com domeinen is gegaan, maar ook daar kan je het al een tijdje niet meer zo snel zien. En wat te denken van al die webshops die gewoon met OScommerce al jouw data op de webserver hebben staan. Mag niet eens van de creditcardmaatschappijen (volgens mij zelfs een wet). De cc-gegevens moeten op een aparte server staan die niet op het internet aangesloten is. Maar van tijd tot tijd wordt er een toko gekraakt en zijn alle gegevens te koop. Daar kun je dus zelf weer niets aan doen. Ja, alleen bij reputabele zaken kopen, maar wie garandeert je dat? Zo'n keurmerk kan ik ook op mijn site plakken.

Dus weer: de maatschappij moet met die zaken leren omgaan. De groeistuipen van de digitale wereld zou je het kunnen noemen. Alleen jammer dat ze vooral in Nederland niet veel meer kunnen bedenken dan een keurmerk (zijn ze gek op hier). Het enige dat een keurmerk doet is geld vangen en een paar regeltjes opstellen die nergens op slaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Laatst online: 12:57

Tys

Wel gerelateerd aan sociale netwerken, binnenkort komt The Social Network uit. Er is meer dan alleen de 'voorkant' die 'wij' zien. :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mphilipp schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:36:
[...]

Dat is geen kwestie van de plank misslaan, maar een bij-effect van internet. Niet zozeer van sociale netwerken.
Je sloeg de plank weldegelijk mis en in je nieuwe betoog doe je dat weer.
Om het specifieker te maken, met de volgende opmerking sloeg je de plank volledig mis : "Privacy heb je zelf controle over en dat moet je niet overlaten aan iemand anders."
Zoals het op dit moment gaat heb je zelf steeds minder controle over je privacy en ben je overgeleverd aan de welwillendheid van anderen om jouw privacy te respecteren (wat je verderop in je post overigens ook bevestigd).
In je nieuwe post sla je de plank mis als je het hebt over mensen die maar wat op knopjes drukken, niet snappen wat ze doen en vervolgens zitten janken als slachtoffer bij Rondom Tien.
Je wilt namelijk geen mensen beschermen tegen dingen die ze zelf kunnen beheersen maar vergeet voor het gemak even de groeiende groep mensen die last ondervindt van online informatie die ze helemaal niet kunnen beheersen omdat een ander dat online heeft gegooid met welke reden dan ook.
Als iemand slachtoffer wordt van 'bezemen' is dat dan ook iets wat je zelf had kunnen beheersen ?
http://www.rtl.nl/%28/act.../bezemen-nieuwe-trend.xml
Zelfde met de link die gaat over Facebook, je begint een heel verhaal over voorzichtig zijn met je gegevens en het invullen van onzin maar die link gaat er nu juist over dat Facebook informatie opslaat van mensen die zich helemaal niet hebben ingeschreven maar wel voorkomen in het adresboek van een derde die zich ingeschreven heeft.
Dat marketingbedrijven verzot zijn op het verzamelen van data over (mogelijke) klanten is inderdaad helemaal niet nieuw en om die reden ben ik zowieso geen grote fan van spaaracties/klantenkaarten enz enz.
In het verleden had ik echter wel zelf de controle over informatie mbt mijn persoontje maar langzamerhand glipt dat meer en meer tussen m'n vingers door omdat ik geen controle kan uitoefenen over derden die relatief simpel informatie over mijn persoon prijs kunnen geven.

Wat dit alles betreft hink ik al geruime tijd op twee gedachten, aan de ene kant ben ik groot voorstander van een vrij internet maar tegelijkertijd zijn er uitwassen waardoor ik soms ook de roep om een meer gereguleerd internet kan begrijpen.
Dat ik zelf van redelijk dichtbij de nadelige gevolgen zie en hoor van 'cyberstalken' zijn uiteraard ook van invloed op mijn mening en kleuren die ook weer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Heeft iemand van jullie wel eens meegemaakt dat iemand anders informatie over jouzelf op een sociaal netwerk plaatst? Een voorbeeld: ik heb bewust geen Hyves profiel maar zag wel dat een van onze buren allerlei informatie over mij op Hyves had geplaatst incl. foto's. Na een kort gesprekje heeft de betreffende buur het weer verwijderd maar zo zie je maar hoe snel het kan gaan. Je hebt zelf lang niet altijd in de hand welke info via sociale netwerken (of any netwerk for that matter) naar buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ninjazx9r98 schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:00:
[...]
Zelfde met de link die gaat over Facebook, je begint een heel verhaal over voorzichtig zijn met je gegevens en het invullen van onzin maar die link gaat er nu juist over dat Facebook informatie opslaat van mensen die zich helemaal niet hebben ingeschreven maar wel voorkomen in het adresboek van een derde die zich ingeschreven heeft.
Klopt. Ik begrijp ook niet wat mensen bezielt om hun adresboek te delen met anderen. Zo heb ik iemand idd op LinkedIn gevonden: nadat ik iemand zelf had toegevoegd, komt LI ineens met 'misschien ken je zusenzo ook'. Ik viel bijna van mijn stoel af, want het was iemand waar ik 2 jaar daarvoor 1x een kop koffie mee heb gedronken. Blijkt die dus haar adresboekje te hebben gedeeld.

Tsjaa...ik vind het ook een raar idee, maar laten we eerlijk zijn: emailadressen zijn wat dat betreft vogelvrij. De nitwits van deze wereld hebben geen idee, dus strooien ze ermee. Die eikels die het nodig vinden om de hele wereld te trakteren op grappige plaatjes en links via de email doen het ook: hun hele adresboek in de 'to:' regel, dus wat dat betreft ligt je emailadres toch al op straat. LinkedIn of Facebook hoeven daar niet veel aan te doen. En vroegâh stond je adres ook in het telefoonboek. Ik ben inmiddels wel genezen van het zo spastisch omgaan met mijn emailadres.

Ik heb het eigenlijk meer over échte privegegevens. Met een emailadres kan men verder helemaal niets. Tuurlijk, je kunt gespamd worden, maar hoe voorzichtig je ook bent, op een of andere manier komen die onverlaten toch wel aan je adres. En als je eenmaal in het systeem zit, kom je er nooit meer uit. Ik geef mijn emailadres niet zomaar af, maar toch moet je af en toe. Uiteraard kun je wel een bogusmailbox daarvoor gebruiken, maar nét die ene keer dat je dat niet doet ben je de lul.

En toch ben ik niet zo'n voorstander van allerlei extra regels. Wat van mij wel gereguleerd mag worden is beveiliging. Licht al die webshops eens door, want ik wed dat er zat shops zijn die CC-gegevens gewoon in een MySQL database op hun webserver hebben staan. Gewoon achter een gratis shopprogsel dat zo lek is als een mandje. Kijk, dát soort gegevens moet je bang voor zijn. Ik weet niet of je zo bang moet zijn dat iemand je naam weet. Laten we de zaak niet overdrijven. Als je niet wilt dan mensen weten dat je bestaat, moet je in Montana gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee

Reden; Geen behoefte aan, ik onderhoud de contacten die ik echt belangrijk vind liever irl. (of via mail, telefoon) Ook ontbreekt mij de behoefte gevonden te kunnen worden door vage bekenden, oud klasgenoten en bedrijven die wel eens geinteresseerd zouden kunnen zijn in mijn skills. Die zoek ik evt zelf wel op.

Vroeger wel veel op irc, icq en msn gezeten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik gebruik Hyves, Facebook en Twitter dagelijks. LinkedIn heb ik maar gebruik ik niet zo vaak.

Mijn Hyvesprofiel is vrij gesloten. Alleen vrienden van vrienden kunnen dingen zien zoals mijn woonplaats en leeftijd, alleen vrienden mijn achternaam. Ik ben dan ook niet te vinden op de zoekmachine. Facebook is volgens mij helemaal gesloten. Twitter heb ik wel open staan.

Ik doe zelf niet zo moeilijk over dat privacygezever. Zo bijzonder ben ik volgens mij niet, en als ze me echt willen vinden, vinden ze me toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vind de actie van Stanislav op Hyves nog wel de beste. Het grappige vind ik eraan dat er toen een storm in een glas water ontstond over het gebruik van gegevens. Op dat moment hadden we bij ons bureau al een tiental van zulke acties gedaan. Sterker nog, er waren totaal al honderden van die acties gedaan en niemand heeft erom gemaald. Alleen omdat t in een duister jasje zat was t ineens verkeerd :')

Ik snap de ophef opzich wel, maar het is erg opvallend dat je niemand erover hoort als er iets te winnen valt. Wat mij betreft is het een enorm succesvolle campagne geweest omdat het mensen wel heeft wakkergeschud.

Zelf ben ik lid bij Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Ik heb in alle netwerken de gegevens afgeschermd voor niet-vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ja, op LinkedIn. Ik heb een aantal connecties, maar doe er zelf verder geen moer mee. Ik blijf bij telefoonnummers en e-mailadressen.

Ja. Er staat van mij weinig realtime-informatie op. Hier op GoT kan je mijn online-status zien, maar daarmee houdt het op.
En via zoekprogramma's kan je mij ook vinden. Maar ze geven ook informatie van een aantal naamgenoten (voor én achternaam) van mij waardoor dit niet altijd naar één en de zelfde persoon leidt.

Ja. Even een e-mailadres of telefoonnummer in Google geeft regelmatig meer informatie.

Ja, maar het is aan de werkgever zelf om te bepalen of de informatie bruikbaar is. Indien ze iets vinden, mogen ze van mij eerst aantonen of de informatie wel correct is.

Op een ander forum met naam en toenaam worden genoemd, maar dat was met een berichtje naar die bepaalde gebruiker ook snel verwijderd. :) Daarnaast heb ik geen informatie gevonden die ik niet op het internet wil hebben staan.
Overigens staan een redelijk aantal foto's van mij op het internet. Maar volgens mij zal niemand hier 1 foto kunnen vinden waar ik op sta. :+

Nee, nooit. Ik kijk wel naar de lengte van de tekst. Als het een klein stukje tekst is, dan is het meestal samengevat en handmatig aangepast. Bij een lange lap tekst staat meestal dat ze niets doorverkopen e.d. en dat ze er zorgvuldig mee om gaan. :+ Dat is een beetje non-informatie want je kan het toch niet controleren, en daarnaast geven de meeste websites de gegevens van de gebruiker nooit prijs.

Ja, daarom registreer ik mij bijna nooit met mijn eigen naam. Verder komen ze met de vrije informatie op internet ook al aardig ver, en hoeven ze geen persoonsgegevens te kopen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Ik vind het overigens prima dat potentiele werkgevers mensen googlen om te kijken wat voor'n vlees ze in de kuip hebben. Ik heb Facebook, Hyves en LinkedIn en op die sites gaat ze geen zaken vinden die tegen me zouden werken, integendeel. En als ze het niets vinden dat ik hockey en wel eens een biertje in de kroeg drink met vrienden wil ik daar sowieso niet werken :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Hydra schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:11:
Ik vind het overigens prima dat potentiele werkgevers mensen googlen om te kijken wat voor'n vlees ze in de kuip hebben. Ik heb Facebook, Hyves en LinkedIn en op die sites gaat ze geen zaken vinden die tegen me zouden werken, integendeel. En als ze het niets vinden dat ik hockey en wel eens een biertje in de kroeg drink met vrienden wil ik daar sowieso niet werken :)
Ligt eraan waar je solliciteert en hoe je op de foto staat in die kroeg.

Voorbeeldje van BNR radio in a nutshell: privacyadvocaat zocht personeel, kwamen aantal sollicitaties waarvan eentje op zijn hyves een foto had staan waar hij in de kroeg met zijn hand in de blouse van een vrouw/meisje zat.

Nou jammer dan u gaat niet door naar de volgende ronde.

En diegene die de eerste selectie doet wil nog niet zeggen dat die het hele bedrijf en de sfeer vertegenwoordigd, Maar als ik op jouw hyves 40 foto's zie waar je met een dronken kop een glas bier probeert recht te houden dan zou jij niet mijn eerste keus zijn hoor. Ook al zuip ik mijzelf een slag in de rondte.

Ik sta zelf overigens nergens geregistreerd, ik zoek hoogstens eens iemand anders door de naam door google te gooien.LI ook niet, das voor carriére mennekes en ik heb geen ambitie. :)

Ik heb zelfs mijn nick uitgekozen omdat die zo lekker generiek is en in Google 2.000.000 hits geeft waar weinig in staat.

Ik zal best wel te vinden zijn als je ernstig je best doet, maar zo maar even googlen wordt lastig. Enige wat te vinden is zal ws een email adres van mij zijn, waardoor je mijn achternaam weet.

En persoonlijk vind ik dat domme gelul verschrikkelijk op al die sites. Bijkomend voordeel is wel dat ik geen vrienden heb, dus hoef sowieso niets bij te houden. Contact houden met de familie vind ik al moeite genoeg.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Flagg schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:41:
[...]

Ligt eraan waar je solliciteert en hoe je op de foto staat in die kroeg.

Voorbeeldje van BNR radio in a nutshell: privacyadvocaat zocht personeel, kwamen aantal sollicitaties waarvan eentje op zijn hyves een foto had staan waar hij in de kroeg met zijn hand in de blouse van een vrouw/meisje zat.

Nou jammer dan u gaat niet door naar de volgende ronde.
Het is lastig over dit geval een mening te vormen aangezien ik de context niet ken. Als die gozer bij een wildvreemde vrouw in de blouse zat is het wat anders dan als het z'n vriendin is en er een grappige context aan zat. Ik vind het niet handig die foto op Facebook oid te zetten.
En diegene die de eerste selectie doet wil nog niet zeggen dat die het hele bedrijf en de sfeer vertegenwoordigd, Maar als ik op jouw hyves 40 foto's zie waar je met een dronken kop een glas bier probeert recht te houden dan zou jij niet mijn eerste keus zijn hoor. Ook al zuip ik mijzelf een slag in de rondte.
Ik heb o.a. een paar foto's waar ik met bier in m'n hand met een paar teamgenoten sta. Als dat een 'afknapper' is, prima. Met zulke mensen wil ik toch niet werken. Natuurlijk zorg ik wel dat de indruk die je van m'n foto's krijgt niet overwegend 'negatief' is, maar er zijn mensen die stellen dat je er geen kroegfoto's op moet zetten en dat vind ik echt enorme onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42901

Het grootste probleem is dat vaak de gebruikers van sociale netwerken(en hun gegevens) het product zijn en dat marketing het hoofddoel is. Hierbij wordt slim/sluw gebruik gemaakt van de onwetendheid van mensen (of de luiheid/desinteresse om uit te zoeken wat er met hun informatie gebeurt of kan gebeuren).
Het gaat zelfs zo ver dat wanneer je zelf niet deel uitmaakt van zo'n netwerk, dat jouw kennissen wel jouw privé-gegevens kunnen afstaan(link).
Het lijkt niet meer op marketing om een netwerk draaiende te houden(financieel gezien), maar een sociaal netwerk om een marketing platform in leven te houden. Bedrijven komen op de eerste plaats en de gebruikers op de allerlaatste. Je kan dat ook terugzien bij de recente veranderingen op de linksite Digg.com, waar de content nu minder user-driven is en makkelijker aanstuurbaar is door de bedrijven die er geld in willen pompen (link). Op digg.com stond recent de link op de voorpagina met als titel "Offshore world looks good after Gulf oil spill, scientists say (with video)" met daaronder "Sponsored by BP America"(link). Het enige positieve aan dit soort propaganda is dat het duidelijk is dat de content gesponsord is.

Het tweede grote probleem is de kwaliteit van de informatie:
Vooral bij Twitter, maar ook bij andere diensten zie je vaak mensen de meest oninteressante dingen posten("Vanavond eet ik [iets]"). Natuurlijk is er wel potentie aanwezig in eenvoudige en duidelijke status-updates(denk aan P2000 ofzo), maar die diensten kunnen vaak ook gewoon via RSS.

Verder heb ik zelf een Facebook account gehad, maar door de policies van het bedrijf heb ik m'n account verwijderd. Privacy-settings die by default worden gereset naar de minst privacy-gunstige waarden is een kaakslag in het gezicht van de gebruiker. Zelfs de Mark Zuckerberg gebruikt niet de default settings die zijn bedrijf aanprijst, dat spreekt voor mij boekdelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 07-10-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 42901 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:15:
Het tweede grote probleem is de kwaliteit van de informatie:
Vooral bij Twitter, maar ook bij andere diensten zie je vaak mensen de meest oninteressante dingen posten("Vanavond eet ik [iets]"). Natuurlijk is er wel potentie aanwezig in eenvoudige en duidelijke status-updates(denk aan P2000 ofzo), maar die diensten kunnen vaak ook gewoon via RSS.
RSS is geen 'site', het is een techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42901

Hydra schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:19:
[...]

RSS is geen 'site', het is een techniek.
Er staat toch duidelijk dat ik het over 'diensten' heb en dus niet over sites?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 07-10-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Ik vraag me af of het mogelijk is om dat hele social media netwerk te overvoeren met allemaal bogus informatie zodat het voor marketeers een onbruikbare tool wordt. Privacy kun je voor jezelf nog wel volhouden maar de vraag is hoelang dat duurt als anderen informatie over jou via social media op het internet plaatsen.
Is het dan niet beter om zoveel mogelijk bogus informatie over jezelf te plaatsen en op te gaan in de grote menigte. Want zodra je opgaat in de grote menigte verdwijn je als persoon en ben je eigenlijk niet meer interessant. Zou het kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 12:56

D-rez

dexels

-never mind-

[ Voor 91% gewijzigd door D-rez op 12-10-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

(Live vanop McAfee Focus10, Las Vegas :+)

Tot nu toe gaat het hier vooral over privacyoverwegingen. Iets dat nauwelijks aan bod komt is virus- en malwareverspreiding via sociale netwerken, nochtans een Big Issue bij de beveiligingsfirma's.

Omdat onze OSen en applicaties steeds complexer worden is het rendement van viruscode steeds lager. Hierdoor gaan virusschrijvers zich richten op de zwakste schakel: de gebruiker. Sociale netwerken zijn hiervoor uitstekend: een overzichtelijk aantal platformen waar de gebruikers samenhokken en tonnen persoonlijke informatie die uitgebuit kan worden. Zeker voor bedrijven is dit een ontzettend risico.

Doet Project Aurora bij iemand een belletje rinkelen? We hebben het er over gehad op T.net: de aanvallen van waarschijnlijk de Chinese overheid op Google begin 2010. Artikels met details vind ik niet meteen terug op T.net, dus ik denk dat het belang wat onderschat werd indertijd. Een interessante casus van cyberwarfare:

Wat?
Een gerichte aanval op een aantal grote bedrijven om in hun code repository in te breken.

Wie?
30+ slachtoffers:
- Google
- Adobe
- Juniper
- ...

Wanneer?
Google heeft de aanval publiek gemaakt op 12 januari 2010.

Hoe?
- Via social networking sites worden sleutelfiguren in het getargete bedrijf gezocht.
- Kenissen van hen worden gehacked en via hun account wordt een link met een afbeelding doorgestuurd die gebruik maakt van een DOM exploit: de JPG is eigenlijk een executable.
- De executable installeert enkele backdoors waardoor via de SSH poort een tunnel naar buiten gemaakt wordt.

Waarom?
Toegang tot code repository op het intranet. De gevonden code wordt via HTTP en FTP geupload naar buiten.

Over dit soort georganiseerde en vernuftige attacks valt veel te schrijven: al dan niet met behulp van een staat, projectmatig en professioneel aangepakte aanval die lang op voorhand voorbereid is, ... (zie ook stuxnet). Mijn punt is vooral dat sociale netwerken ideaal zijn om gerichte aanvallen uit te voeren. Omdat de link vanop een bevriende account wordt uitgevoerd lijkt die ook legitiem. Een illustratie van hoe die legitimiteit gesimuleerd wordt: bij iemand wiens neef in Irak zat kreeg hij van de (gehackte) account van die neef de link met als bericht "hey <naam>, kijk naar de foto's die ik gisteren maakte hier in ons kamp". Zo'n bericht als vals evalueren wordt wel heel erg moeilijk gezien de plausibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
YellowOnline schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 18:18:
(Live vanop McAfee Focus10, Las Vegas :+)

Tot nu toe gaat het hier vooral over privacyoverwegingen. Iets dat nauwelijks aan bod komt is virus- en malwareverspreiding via sociale netwerken, nochtans een Big Issue bij de beveiligingsfirma's.

Omdat onze OSen en applicaties steeds complexer worden is het rendement van viruscode steeds lager. Hierdoor gaan virusschrijvers zich richten op de zwakste schakel: de gebruiker. Sociale netwerken zijn hiervoor uitstekend: een overzichtelijk aantal platformen waar de gebruikers samenhokken en tonnen persoonlijke informatie die uitgebuit kan worden. Zeker voor bedrijven is dit een ontzettend risico.

Doet Project Aurora bij iemand een belletje rinkelen? We hebben het er over gehad op T.net: de aanvallen van waarschijnlijk de Chinese overheid op Google begin 2010. Artikels met details vind ik niet meteen terug op T.net, dus ik denk dat het belang wat onderschat werd indertijd. Een interessante casus van cyberwarfare:

Wat?
Een gerichte aanval op een aantal grote bedrijven om in hun code repository in te breken.

Wie?
30+ slachtoffers:
- Google
- Adobe
- Juniper
- ...

Wanneer?
Google heeft de aanval publiek gemaakt op 12 januari 2010.

Hoe?
- Via social networking sites worden sleutelfiguren in het getargete bedrijf gezocht.
- Kenissen van hen worden gehacked en via hun account wordt een link met een afbeelding doorgestuurd die gebruik maakt van een DOM exploit: de JPG is eigenlijk een executable.
- De executable installeert enkele backdoors waardoor via de SSH poort een tunnel naar buiten gemaakt wordt.

Waarom?
Toegang tot code repository op het intranet. De gevonden code wordt via HTTP en FTP geupload naar buiten.

Over dit soort georganiseerde en vernuftige attacks valt veel te schrijven: al dan niet met behulp van een staat, projectmatig en professioneel aangepakte aanval die lang op voorhand voorbereid is, ... (zie ook stuxnet). Mijn punt is vooral dat sociale netwerken ideaal zijn om gerichte aanvallen uit te voeren. Omdat de link vanop een bevriende account wordt uitgevoerd lijkt die ook legitiem. Een illustratie van hoe die legitimiteit gesimuleerd wordt: bij iemand wiens neef in Irak zat kreeg hij van de (gehackte) account van die neef de link met als bericht "hey <naam>, kijk naar de foto's die ik gisteren maakte hier in ons kamp". Zo'n bericht als vals evalueren wordt wel heel erg moeilijk gezien de plausibiliteit.
Helemaal mee eens maar er is nog een onderbelicht dingetje en dat is de mogelijkheid tot identiteitsfraude.
Zo zijn er tools die bijvoorbeeld van mobiele telefoons het adresboek kunnen uitlezen en in deze adresboeken staan vaak e-mail adressen, adresgegevens, social media profielen maar ook kenmerken als verjaardagen en relaties van mensen opgeslagen. Koppel dat aan gegevens die dan via gehackte social media profielen zijn binnen te harken en er is zomaar een volledig beeld van iemands leven en gewoonten te maken. Klinkt misschien allemaal wat ver gezocht maar het is wel de realiteit.

Nu kun je de vraag stellen wat telefoons met social media te maken hebben maar in de ontwikkeling van de huidige smartphones zie je steeds meer social media terug komen waardoor de toegankelijkheid alleen maar eenvoudiger wordt maar waardoor ook meer risico's gelopen wordt.
Een malware of virus aanval op een systeem is nog wel redelijk goed op te lossen maar identiteitsfraude ligt een stuk lastiger. Met een beetje pech merk je daar pas veel te laat iets van en de schade kan enorm zijn en niet alleen op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heeb geen 'online sociale netwerken' in gebruik, echter zal ik ongetwijfeld wel via anderen op die netwerken weer enigszins in kaart kunnen worden gebracht. Ik krijg altijd sterk de indruk dat Facebook een van de 'kwaadaardigste' netwerken is. In dat kader verbaasde het me ook niet dat in dit artikeltje Facebook er weer wat minder goed vanaf kwam:

Facebooks Datensammelwut macht es möglich: Sogar Kontaktpersonen von Nichtmitgliedern lassen sich ermitteln - allein mit einer E-Mail-Adresse. Wie leicht das geht, zeigt ein Experiment der Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung. ... Sie glauben, Sie hätten noch nie etwas mit diesem Online-Netzwerk zu tun gehabt? Facebook weiß womöglich trotzdem, mit wem Sie sich E-Mails schreiben. Und ein Versuch der Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung (F.A.S.) zeigt: Facebook verrät das auch noch jedem, der es wissen will. Er muss dazu lediglich Ihre E-Mail-Adresse eintippen. Ein Passwort ist gar nicht notwendig. ... Facebook hat schon mehr als 500 Millionen Mitglieder, allein in Deutschland mehr als zehn Millionen. Wir haben dem Unternehmen die Missbrauchsmöglichkeit ausführlich dargelegt. Aber eine offizielle Stellungnahme haben wir von Facebook nicht bekommen. ...

Vooral dat laatste is bepaald jammer, ik zou het best een aardig idee vinden als de tweakers.net-redactie eens wat energie investeerd in het verkrijgen van verklaringen van de betreffende bedrijven over dit soort issues of 'features'.
Pagina: 1