Voeding gaat steeds stuk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mijn Media Center / Server hield er laatst mee op. Ik was op de bank in slaap gevallen tijdens het kijken van een film en toen ik wakker werd stond het beeld op zwart en het systeem was unresponsive. Geen kernel panic.

Het betreft mijn Asus P4C800 Deluxe:
  • Pentium 4 2,4GHz
  • 1GB geheugen (2x512)
  • Ubuntu 10.04 LTS, momenteel met kernel 2.6.32-23
  • nVidia GeForce FX 5500 (AGP) (volgens het systeem) of FX 5300 (staat op de kaart)
  • SB Live! Value Edition (Emu10K1) (onboard disabled)
  • Davicom 21x4x DEC-Tulip 10/100 Ethernet (PCI) (onboard is buggy en disabled)
  • ATA Samsung HD401LJ, ATA Maxtor 6L200M0, ATA Maxtor 6B160M0
Bij een hard reset bleef de monitor op zwart (of eigenlijk no signal) en soms kwam de computer in een rebootloop, kon ik horen aan de DVD speler.

Ik had de harde schijven en andere drives allemaal losgemaakt en toen startte de computer gewoon op met output op de monitor, totaan:
Overclocking failed! Gebeurt vaker na 'gedoe', normaal gesproken kan je verder met default settings.
NO Hard Disk Drive Detected! Had ik dus losgekoppeld.
CPU Fan Error! Dit staat er altijd, ik heb een dikke vette koperen Zalman en die doet het prima.
Goed omdat ie dan wel bootte dacht ik met mijn hoofd zeker te weten dat het aan de voeding lag.

Ik dik geld uitgeven voor een nieuwe voeding, erin gezet, en hij startte prima op.
Overclocking failed! Press F1 to go to BIOS or F2 to load default settings and continue oid
F2, Ubuntu opstarten, alles draait, server werkt, via DLNA nog wat media gekeken op een andere client, totdat ik een dag later op deze computer zelf media ga kijken. Ik start XBMC op, kijk een show en na twee minuten ploep geluid uit, monitor uit, geen HD activiteit, geen reactie van het toetsenbord, geen kernel panic, geen rebootloop, gewoon niets maar niet uit. Hard reset, alles blijft zwart. Ook na een dag van de stroom af, afkoelende.

Wat de..

• Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand is?
• Is een voeding die niet van ouderdom stuk gaat te fixen?

Opvallend:
- Het gaat goed totdat er media gespeelt wordt op de computer. (Denk aan: videokaart/cpu/audio/warmte/meer vermogen)
- Met een nieuwe voeding gaat het goed tot het fout gaat, en dan gaat het nooit meer goed.
- Misschien irrelevant, maar een jaar geleden ging mijn FX5200 kapot en heb ik deze FX5300 erin gestopt. Die FX5200 heeft het ~6 jaar gedaan. De FX5300 heeft elders ook al veel uren gemaakt.

Het lijkt alsof mijn videokaart een truukje heeft bedacht om via mijn moederbord mijn voeding stuk te maken. ;w

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:43:
Het lijkt alsof mijn videokaart een truukje heeft bedacht om via mijn moederbord mijn voeding stuk te maken. ;w
die kans lijkt mij bijzonder klein, een beetje fatsoenlijke voeding heeft overal en nergens overspanningsbeveiliging (mooi scrabble woord...) opzitten

that said, is de PC geaard? aarding kan de vreemdste dingen voorkomen... (geen aarding = 110v op de behuizing, in combinatie met een verkeerd gemonteerd mobo/graka/hdd = probelemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Sorry dat was ik vergeten te melden, hij is niet geaard. Ik heb hier geen geaarde stopcontacten. ;(
That said, ik woon hier al 3 jaar met mijn 3 computers waarvan ik nu tiep op een exemplaar die aan de zelfde stekkerverdeeldoos hangt, en dit probleem is zo van *opeens*.

Serieus 110v op de behuizing joh? Vandaar dat ik afentoe het gevoel heb geprikt te worden als ik met mijn wang de hoek van een kast raak als ik onder mijn buro achter mijn computer wat probeer aan te sluiten. :P
die kans lijkt mij bijzonder klein
Dus een gevalletje freak-toeval zou kunnen maken dat beide voedingen het gewoon nog doen?
Ik krijg ook helemaal geen foutmelding uit de speakers of een piepfoutcode of een signaal op de led die op het mobo zit. Ik weet even niet hoe ik verder moet gaan. Ik kan voor de grap eens proberen of ie nu weer boot als ik alles loshaal, maar wat leer ik daarvan?

[ Voor 29% gewijzigd door Sando op 27-08-2010 03:17 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Sando schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 03:13:
Sorry dat was ik vergeten te melden, hij is niet geaard. Ik heb hier geen geaarde stopcontacten. ;(
Hoe is dan je elektrische installatie ooit door de keuring geraakt }:O
aardingen in stopcontacten zijn tegenwoordig overal VERPLICHT !

elektronische componenten kunnen inderdaad flippen als er een spanning op de massa staat, heb het zelf al eens meegemaakt spijtig genoeg, monitor van een pc wou viel elke keer na enkele seconden terug op standby.
even kijken naar de connector achteraan, blote knie op de grond en dan de case naar achter trekken, even 110 Volt op mij gekregen, en ik kan je verzekeren dat is geen prettig gevoel. en dan hier thuis nog eens met een droogkast, m'n vader was vergeten dat de geelgroene draad verplicht is als je een nieuw stopcontact aansluit, 220 volt op de kast :S

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
:Y ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 11:30
Mijn ervaring met Asus bordjes is, als ze regelmatig met de overclocking failed melding komen, dat ze aan het dood gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
pm1 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:43:
[...]
Flat uit de jaren 80 ofzo?
Keukenblok, daar zijn geaarde stopcontacten.
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:46:
Misschien handig om de voedingen te noemen.
En dan? Twee voedingen stuk met de zelfde oorzaak op het zelfde moment aan een stopcontact waar verder niemand (met een stekker :P) problemen mee heeft, dan hoop ik niet dat iemand me gaat vertellen dat een slechte voeding de oorzaak is. Afbeeldingslocatie: http://stuff.rednet.nl/rommel/smiles/fok2_nagelbijten.gif
Misschien is een slechte voeding extra reden voor een defecte voeding naar aanleiding van een andere oorzaak die ik probeer op te sporen en te repareren. Een ongeaard stopcontact heeft mogelijk ook geholpen bij dit probleem, maar de oorzaak van het huidige probleem moet in de computer zitten.

(Ik weet helemaal niet of ik een slechte voeding heb hoor maar op tweakers is dat toch vaak zo O-) )

Maxpower PL-350 (oud)
Jewel EE-ATX-420W-C1-PFC (nieuw)

Heb al de oogcheck gedaan maar ik zie geen verdachte condensators oid.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn Jewel is natuurlijk wel zo'n lekker bagger merk. :+

Overigens condesators hoeft natuurlijk ook niet het probleem te zijn, die gaan ook niet kapot binnen zo'n korte tijd, normaal gesproken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de stekker natuurlijk ook aarden aan je verwarming.

Maar dat heb je niet van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:58:
[...]

die kans lijkt mij bijzonder klein, een beetje fatsoenlijke voeding....
Sando schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:16:
Maxpower PL-350 (oud)
Jewel EE-ATX-420W-C1-PFC (nieuw)
maak daar maar "grote kans" van :o
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:44:

Maar dat heb je niet van mij.
dat kan inderdaad, maar helemaal legaal is het niet.
de kans bestaat namelijk dat de verwarming in kwestie helemaal niet ge-aard is, en dan staat ineens je hele CV installatie onder stroom :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

pm1 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:43:
[...]

aardingen in stopcontacten zijn tegenwoordig overal VERPLICHT !
Onzin. Bij nieuwbouw is aarding overal verplicht. Als het niet aanwezig is (zoals bij alle oudere woningen) dan ben je alleen in de badkamer en keuken verplicht om aarding te hebben.

@TS: kan je niet even testen met een andere voeding om het zeker te weten? Ik denk overigens neit dat het je voeding is maar eerder je moederbord.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:44:
Nee, dat schijnt nogal megafout te kunnen gaan en verboden te zijn.
Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD
Wolfboy schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:10:
[...]
@TS: kan je niet even testen met een andere voeding om het zeker te weten? Ik denk overigens neit dat het je voeding is maar eerder je moederbord.
Ja ik ben een beetje huiverig. Ga ik een 3e voeding kopen (heb ik niet liggen en ik ga zeker de voeding van mijn werkcomputers niet gebruiken) om vervolgens een 3e keer het zelfde verhaaltje te vertellen.

Ik zal als ik thuis ben weer eens kijken of ie nog 'boot' zonder harde schijven. Ik zou ook wel eens met een andere videokaart willen testen, maarja moet ik even heel hard zoeken achter het behang of ik nog AGP spul kan vinden.

-update-

Hij blijft niets doen als ik alles loshaal.

Alle drives en videokaart eraf ->
Power+HDD LED constant aan, fan aan, mobo LED aan, LAN lampjes aan.
Maar geen alarmbellen van NO VIDEO.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 28-08-2010 00:57 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
-update-

Terwijl ik de afgelopen dagen op zoek was naar een identiek mobo (of no avail) had ik de (3) harde schijven van deze machine via SATA aan mijn workstation gesloten, maar gewoon de voeding van deze computer eraan laten zitten. De computer (en voeding) ging namelijk gewoon aan, de computer deed alleen niets. Zo kon ik via mijn andere computer gewoon mijn harde schijven gebruiken.

Vandaag echter start de in dit topic besproken computer echter opeens met 3 piepjes. Ik weet niet wat dat betekent, maar ik sloot de harde schijven weer aan, deed de videokaart er weer in (ik had alle hardware losgehaald) en vandaag start ie gewoon weer op alsof er niets aan de hand is.

Ik durf hem echter niet meteen als Media Center in te zetten, want de vorige keer toen ie het weer deed met een nieuwe voeding (die er nu nog in zit) ging ie opeens uit toen ik een filmpje ging kijken.

Zegt deze nieuwe gegevens jullie iets?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1