P4C800 Deluxe onboard LAN opeens kuren

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mijn P4 2.4 GHz (Zalman cooled) 5% (BIOS)overclocked @ Asus P4C800 Deluxe met 2x512 MB geheugen en een nVidia FX5200 kaartje heeft mij 4 jaar lang zonder een probleem gediend. Enkele maanden terug kocht ik een compleet nieuw systeem omdat ik wat meer power nodig had. Het oude systeem was me veel meer waard dan ik er 2e hands voor kon krijgen, dus ik besloot er in mijn vrije tijd zo'n beetje een server/mediacenter van te maken met Ubuntu 7 linux, en mijn monitor/keyboard/muis te delen met een cheapass KVM van ebay. In de jaren ervoor had ik dualboot met XP32 Pro/Ubuntu 6, maar 97% van mijn werkzaamheden deed ik in Windows. Ik heb dan ook niet zo gek veel verstand van linux, maar het leek me een leerzaam traject. Bovendien is Ubuntu nogal simpel, en helemaal met die versie 7 werkte alles meteen. Ik heb een aantal maanden vrolijk lopen tv kijken en via samba series kunnen zien op elke willekeurige computer in huis.

Totdat bij een boot mijn keyboard en muis niet werkten op de linuxbak (de desktop stond wel gewoon op de monitor en de tv). De muis en het keyboard werken (in Win XP Pro 64) op de nieuwe computer vaak ook niet, en dan moet ik de stekkers er uit en er in doen. Dat komt denk ik omdat ik geen KVM voor €1 (verzendkosten €14) had moeten kopen. Maar dit mocht niet baten dus nog een reboot. Alles werkte fijn maar internet deed het niet.
code:
1
2
ifdown eth0
ifup eth0

en internet deed het weer. Voor 5 minuten, en weer zat alles vast. Geen foutmelding, niets te vinden in de logboeken, geen reboot.. gewoon dat het beeld blijft staan zoals het staat en er niets meer te doen is (ook niet ctrl+alt+F2 enzo om een console te openen). Zo ging dat een weekje (waarbij die 5 minuten een interval tussen de 0 en 2 uur was ongeveer) en daarna freeze'te linux gewoon bij het inlogscherm.

Als ik in de BIOS de onboard LAN uitschakel, dan is er geen enkel probleem. Ik vraag me nu af of mijn onboard LAN kapot is gegaan, of dat ik perongeluk iets heb upgedate waardoor linux brak werd. Ubuntu brengt ongeveer 10x zo vaak updates uit als Windows. Ik weet wel dat ik geen kernel update heb gedaan. Dat zou ik bewust niet doen, want dat is altijd trouble (imo).

Ik heb veel over dergelijke problemen gelezen (google), in het bijzonder over crashes en onboard LAN, maar die problemen zijn allemaal oud (5+ jaar), hadden te maken met BIOS upgrades en downgrades van voor mijn tijd (ik heb al die tijd al de nieuwste - 1019), en - belangrijker - hadden die problemen out of the box en niet na 4 jaar. Ook zijn veel crashes blijkbaar te wijten aan een klont tin op het mobo, maar die is alleen aanwezig op mobo's van de eerste revisie en ik heb een nieuwere.

Ik heb ook de hele BIOS eens gereset en de stroom een paar minuten van mijn computer afgehaald, maar dat helpt niet. Ik heb echt heel weinig zin om mijn hd te verklooien om Windows XP erop te zetten alleen om te kijken of LAN werkt. Ik heb wel 2 verschillende linux liveCDs gebruikt (Ubuntu6 en Featherlinux geloof ik) en bij beide deed LAN het niet (maar ze crashten ook niet, en ja LAN stond wel aan in BIOS:)) maar ik weet niet in hoeverre de LAN niet werkte of dat de liveCDs de LAN gewoon niet detecteren konden.

Andere wellicht noemenswaardige zaken zijn:

Al mijn computers zitten al jaren in een ongeaard stopcontact - ja dat hoort eigenlijk niet, maar ik heb die luxe niet en ik heb nooit problemen gehad. Ik denk trouwens dat van al mijn kennissen een grote meerderheid ongeaarde stopcontacten gebruikt.

De laatste tijd valt het internet vaak uit. Ik heb een gare eTech ADSL 2 router die altijd zegt dat ie offline is, maar internet doet het altijd. Het vakere uitvallen is misschien toeval, maar het is ONGEVEER synchroon gekomen met de reparatie van een laptop waarbij zo'n pokkeklein elementje eruit is gevallen (en nog wat meer, maar hij doet het wel weer :)) en inderdaad, die zit aan dezelfde router. Misschien komt er nu een smeriger signaal op het LAN waar mijn 3com LANchip niet tegenkon? Ja ik noem het maar even, hoewel ik verwacht dat die router slechte stroompjes wel zou opvangen en desnoods zelf stuk zal gaan, wat misschien ook wel een beetje is gebeurt getuige het vaker uitvallen.

Er is totaal niets te zien op het moederbord (beschadegingen, hitte/brandplekken) maar toen ik eens een ATI kaart van het leven had beroofd doordat de cooler niet goed op de chip zat kon je ook niet zien dat er iets gebeurt was, dus dat hoeft niets te zeggen.

Wie weet iets nuttigs over dit onderwerp? Is zo'n LAN relatief simpel te testen? Gebeurt dit vaker? Gaan computers tegenwoordig nog maar 4 jaar mee terwijl mijn 80386 nog steeds perfect werkt? Zit linux mij te dissen? Zijn mijn andere computers in het LAN nog wel veilig?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Toevallig had ik net VOOR HET EERST dat caps- en scrollock aan het knipperen waren. Ik zette de bak aan om een dvdtje te branden, maar vergat er naar te kijken en toen ik na een paar uur terugswitchte met de KVM viel het me op.

Dit betekent 'kernel panic', maar dat is alles wat ik weet. Nog nooit eerder gehad, ook niet de afgelopen weken sinds mijn LAN het niet doet.

Misschien is het toeval, of misschien is mijn computer ernstig ziek en gaat er langzaam steeds meer kapot..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens naar de elco's naast de pentium cpu.
ik heb dezelfde kuren en het werd steeds erger.

blijken de elco's naast cpu helemaal bol te staan.......

en het mobo is nergens meer te krijgen.

ga dus maar een nieuwe computer open....

groet,
rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Na bijna een jaar zal hij wel weten wat het probleem is/was. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:00:
kijk eens naar de elco's naast de pentium cpu.
ik heb dezelfde kuren en het werd steeds erger.

blijken de elco's naast cpu helemaal bol te staan.......

en het mobo is nergens meer te krijgen.

ga dus maar een nieuwe computer open....

groet,
rob.
Gek genoeg ben je niet verplicht om exact hetzelfde bord te nemen, en zijn elco's zelfs prima te vervangen. Maar goed, daarvoor moet je wel even zelf op zoek gaan, en getuige deze post heb je dat niet gedaan. Ook is het je niet opgevallen dat je een topic van een jaar oud schopt.

Sowieso geen geniaal topic qua eigen inzet TS (uitgebreide topicstart, maar geen hardware getroubleshoot), dus gewoon dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.