4-systeembeheer schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:33:
[...]
Dat zeg ik.. ik heb MediaPortal 1 tv server draaien op een virtuele W10 bak, maar het zou kunnen dat dat komt omdat ik enkel gebruik maak van netwerktuners/iptv en dus verder geen hardware in de ma
chine hoef aan te spreken.
Dat gaat wel werken inderdaad. Ook met
DVBViewer is dat overigens geen probleem, en vermoedelijk met alle andere software-oplossingen zal dat ook wel gaan. Windows 10 heeft, zoals alle re
cente
client-OSen van Mi
crosoft, gewoon BDA-driver ondersteuning, maar in de server-versies moet je dat handmatig even toevoegen.
Het probleem zit in het aanspreken van je hardware over de virtualisatie-laag. Met iptv en netwerktuners speelt dat probleem uiteraard niet, maar om P
CI(e)-devi
ces, USB et
c dire
ct aan te spreken zal je devi
ce passthrough moeten doen. Op oudere hardware wordt dat door de
chipsets niet ondersteund, en dus gaat het daar niet op werken. Als virtualisatie wel wordt ondersteund zou het moeten kunnen. Ik heb in een test-opstelling het prima werkend gekregen. Nooit in de praktijk gebruikt, dus kan over stabiliteit niets melden, maar alle hardware wordt dan netjes herkend (mits passthrough enabled uiteraard). VMWare noemt die RDM (Raw Devi
ce Mapping) en kent die optie sinds versie 2.5 volgens mij al.
Er zijn voor o.a. USB-devi
ces wel oplossingen zoals de Digi Anywhere USB, maar dat is vaak een erg dure oplossing, en de doorvoersnelheden zijn dermate beperkt dat ik het er niet op zou wagen. Het kan interessant zijn om hiervoor te kiezen indien je redundante oplossingen wil gaan toepassen. Denk aan HA-
clusters waar DRS op wordt toegepast; je hardware kan niet mee "verhuizen" dus die via IP bereikbaar maken is dan interessant.
De beste oplossing voor een hardware-
cam gebaseerde TV-server is naar mijn mening dan ook een Windows 2012r2 / Windows 2016 server of een Windows 10 ma
chine die dire
ct op het staal (dus zonder virtualisatielaag) wordt aangeboden, met daarin opgenomen weer je tuners. De Te
chniSat Tuners zijn voor zover mij bekend EOL, maar daarnaast ook niet het meest betrouwbaar en relatief traag. Een Digital Devi
ces tuner is wat dat betreft de betere keuze. Let wel op dat mo
cht je voor een multi-tuner setup kiezen, Ziggo maximaal 3 tuners per
CAM toestaat. Zou je dus voor 4 tuners kiezen, dan heb je 2
CAM's nodig om de 4 tuners simultaan en ofhankelijk van elkaar te kunnen gebruiken.