Artefacten in beeld. Ligt het aan hardware of software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2020
Ik heb een raar probleem. Twee weken geleden kreeg ik stippellijnen op mijn beeld te zien. In feite bleken het pixels te zijn die net iets teveel naar links of naar rechts gerenderd waren. Na een restart was het meestal weg, maar na een paar minuten tot een uur was het weer zover. De PC hing dan en ik moest opnieuw opstarten.

Ik dacht dat het de videokaart moest zijn, dus daarvoor heb ik een RMA aangevraagd en gekregen. Toevallig waren alle problemen de volgende dag weg. Na een paar dagen zonder problemen heb ik de RMA maar weer geannuleerd (If it works, don't fix it).

En jawel hoor, de dag nadat de RMA was geannuleerd begon het weer. |:( Nu kreeg ik zelfs strepen in safe-mode en in het bios-scherm.

De vraag is: kan de videodriver de oorzaak zijn van artefacten in safe-mode en bij het bios-start-scherm (waar je het mooie ASUS logo te zien krijgt)?

Systeem:
  • MSI 8800GT
  • Windows 7 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 16:21
Volgens mij is er iets met de nieuwste drivers wat niet lekker loopt,
je bent niet alleen. kijk eens in mijn topic hier:

Nvidia 9800gx2 wil "ineens" niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
Dat dacht ik in eerste instantie ook, dus ik heb verschillende versies geprobeerd. Het treedt zowel op met 258.96 als met 197.

Maar zover ik begrijp is de videodriver nog helemaal niet geladen in het bios-scherm. Dat doet Windows toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

gamepower2005 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:57:
Maar zover ik begrijp is de videodriver nog helemaal niet geladen in het bios-scherm. Dat doet Windows toch?
Correct, artifacts in beeld tijdens BIOS duidt op een kapotte videokaart.

Zie ook hier, eerst was het de g80-core (van de 8800GTS en GTX) die massaal uitviel, tegenwoordig komen er ook veel g92's (8800GT en 9xxx's) op het forum langs die kaduuk gaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
Bedankt voor de reacties!

De MSI helpdesk zegt:
Dit betekent meestal dat de graphics kaart kapot is. U kunt met de kaart terug gaan naar de winkel als er nog garantie op de kaart zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 16:21
Ik ervaar het zelf ook in de bios en post, maar dit gebeurt enkel wanneer ik net na een vastloper opnieuw opstart.
alsof er nog wat foute data in het geheugen hangt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
Mijn kaart ligt nu voor controle bij 4Launch, waar wordt gekeken of het probleem gereproduceerd kan worden. Ik heb gezegd dat het probleem bij mij ook niet altijd optreedt, waardoor het kan dat zij ook niets vinden.

Ik game nu sinds een dag met mijn oude videokaart en tot nog toe geen problemen. We zullen zien hoe het gaat.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 18:17
Draaide de koeler van de kaart nog wel lekker? Wellicht is het een hitteprobleem?

[ Voor 1% gewijzigd door Lenny77 op 10-08-2010 16:57 . Reden: grammatica is moeilijk... ]

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
De koeler draaide en maakte niet bijzonder veel lawaai. Er was ook geen stof te zien.

De temperatuurmetingen waren ook niet abnormaal: 84 graden onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Ik heb het ook gehad met een kaartje uit het verleden, Radeon 9800 PRO. Mijn instellingen stonden te hoog, waardoor de kaart destijds veel te warm werd en zwarte balken over het beeld begon te vertonen. Toen wist ik dat het tijd was voor een upgrade.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
Tijdens het draaien van een test zijn er door de webwinkel geen problemen geconstateerd. Ze suggereren dat het aan de airflow of voeding kan liggen, maar dat lijkt me sterk.

Gelukkig is mijn zaak vrij sterk (ik heb een aantal dingen getest voordat ik naar de winkel ging), maar of dat betekent dat ze de kaart ook echt vervangen zullen we moeten zien.
Pagina: 1