Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 00:01
Mijn systeem is inmiddels een jaartje of 2,5 oud.
heeft altijd naar behoren gewerkt.

Vandaag kom ik thuis, en zet de pc aan.
En tijdens wat internetten met firefox en windows 7 64 bit, krijg ik ineens allemaal rare strepen op mijn scherm.
De videokabel van mijn scherm maar eens vastgedraaid, en het was over.
(toeval bleek achteraf)

Daarna op de meeste rare random momenten krijg ik strepen.
Op dit moment is Prime95 tegelijk met Furmark aan het draaien.

CPU = E6850 @ Stock 3 ghz max temp beide cores 56 graden
9800GX2 @ stock: max core temp: 90 & 99 graden

Er gebeurt op dit moment in principe niets vreemds.

Zodra ik Battelfield 2 draai is het een kwestie van tijd tot ik of volledig crash of ik artifacts krijg.

Kan iemand zeggen op basis van deze gegevens in welke hoek ik dit probleem moet zoeken?
Hardware? of drivers?

En hoe kan het dat terwijl BF2 problemen geeft, dit onder zware stress met furmark goed gaat?

nog kleine toevoeging:
heb soms het idee dat mijn pc laatste dagen iets trager is met bv het ophalen van google.
heb daarom ter controle het volgende gedraaid:

CCcleaner
Spybot
Hitman pro 3.5

[ Voor 9% gewijzigd door Jackbq op 05-08-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hardware is tegenwoordig normaal voor een nVidia kaart van 2/3 jaar....

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
-The_Mask- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 00:45:
Hardware is tegenwoordig normaal voor een nVidia kaart van 2/3 jaar....
Wat bedoel je hiermee?
dat het normaal is dat je (high segment) kaart in 2/3 jaar kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
en doet nvidia daar wat mee?
ik vind het zelf vrij eigenaardig. (en dat is zachtjes uitgedrukt)

ondanks dat een product buiten de garantie periode valt, is het bedrijf wel verplicht daarna ook garantie te leveren.

Zo mag een wasmachine van 16 maanden oud ook niet ineens kapot gaan.
Ik neem aan dat je mag verwachten van hardware dat het toch wel een jaartje of 5 meegaat?
(om niet te spreken van eeuwig, op de fan na))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
misschien spreek furmark maar enkel 1 van je 2 gpu's aan? weet niet...

ik meende altijd dat 'strepen' op de core sloeg, en blokjes problemen met je mem controller / geheugen betekende. kan je niet SLI uitzetten ofzo, en kijken of het dan opgelost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het enige wat ik er van heb gehoord dat ze eens wat miljoentjes op zei hebben geschoven hiervoor. Maar aangezien er al weer geruchten waren dat er ook Fermi GPU's (GTX470/480) zijn die hetzelfde kunnen krijgen denk ik niet dat nVidia het wat kan schelen. Al helmaal als je bedenkt dat nVidia de garantie heeft verlaagt naar één jaar net voor de introductie van Fermi. Overigens heb je niks nodig met de garantie van nVidia, maar dit geeft ongeveer weer hoeveel vertrouwen ze hebben in hun eigen product.
Ik denk niet dat je de enige bent. ;)
ondanks dat een product buiten de garantie periode valt, is het bedrijf wel verplicht daarna ook garantie te leveren.
Geef je weinig kans, maar proberen kun je het wel maar je zult sowieso bij de fabrikant van de videokaart moeten zijn en niet die van de GPU (nVidia)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-The_Mask- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:21:
Geef je weinig kans, maar proberen kun je het wel maar je zult sowieso bij de fabrikant van de videokaart moeten zijn en niet die van de GPU (nVidia)
Of bij de verkoper, al vraag ik me af wat de te verwachten levensduur voor een high-end videokaart is. Veel kaarten krijgen maar een fabrieksgarantie van 2 jaar.

@-meneer_masker-: je bent het niet zo eens met de bedrijfsvoering van Nvidia af wel :D

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 05-08-2010 09:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
De Fabrikant van de kaart is Club 3d, dus er zijn 2 e-mails de deur uit.
1 naar de winkel, en 1 naar Club 3d.
We wachten het af.

Overigens is mijn verwachting van een videokaart van ~500 euro wel meer dan 2,5 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Voor zover ik weet is een fabrikant verplicht om garantie te leveren op zijn product voor tenminste de "redelijk te verwachten levensduur" van het product. En bij een kaart van 500 euro lijkt me dat inderdaad wel wat langer dan 2,5 jaar. :?

Dan kunnen fabrikanten als Nvidia wel leuk zeggen dat ze maar 1 jaar garantie geven, maar voor zover ik weet heb je in Nederland bij zo'n product als dit dus gewoon recht op een stuk meer dan dat.

Edit @bwerg: Dat kan ook, in dat geval moet de TS naar de winkel waar hij hem gekocht heeft. Maar het lijkt mij dat het de TS niet zoveel uitmaakt van wie hij zijn garantie krijgt. :) Als hij zich maar niet laat afschepen dat "het jaar garantie al is verstreken" of zoiets.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@dna1988: die wetgeving geld voor de winkel, de fabrikant mag gewoon prima zeggen dat ze geheel geen garantie geven want zij hebben geen wettelijke verplichting naar de consument qua garantie (behalve als ze het direct verkopen zonder winkel ertussen en dus zelf winkel zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 05-08-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
@bwerg, dat klopt..
ik ben inmiddels wel al aan de e-mail met beide partij-en om even te kijken hoe hun erin staan.
Van club3d kreeg ik net zo'n standaard reactie dat ze een kopie van het aankoopbewijs nodig hebben, en serienummers. Oftewel e-mail niet gelezen, en de standaard beantwoording terug-gestuurd.

Ik hou jullie op de hoogte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Is er trouwens een manier bekend, hoe deze problemen te reproduceren zijn?
Het lijkt voor zover ik het zie niets met load / temperatuur te maken te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jackel7007 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 01:15:
en doet nvidia daar wat mee?

Zo mag een wasmachine van 16 maanden oud ook niet ineens kapot gaan.
Ik neem aan dat je mag verwachten van hardware dat het toch wel een jaartje of 5 meegaat?
(om niet te spreken van eeuwig, op de fan na))
Nvidia doet hier bijzonder weinig mee, zoals reeds gezegd is er een x bedrag gereserveerd voor claims van oem fabrikanten zoals HP, Dell en eventueel fabrikanten als Sapphire, XFX etc. Met dit bedrag is ook alleen rekening gehouden met het vergoeden van de GPU en niet bijvoorbeeld een gehele grafische kaart of in het geval van een laptop een compleet moederbord.

De afgelopen jaren heeft Nvidia consequent GPU's gefabriceerd met een productie fout. Door deze fabricagefout kunnen de GPU's niet opereren binnen de grensen die normaal zijn voor een GPU op het gebied van warmte fluctuaties. Afhankelijk van hoe intensief de GPU gebruikt wordt overleiden deze vroegtijdig, wat betekend dat de levens duur ongeveer een jaar of 2 is, in het geval van laptops vaak een jaar tot anderhalf wanneer er problemen kunnen ontstaan.

De GPU's die hier onder vallen zijn de G84, G86, G92 en de 8800 desktop series. (jouw kaart is volgens mij gebasseerd op de 8800 serie, maar voorzien van een ander naampje, waar Nvidia ook zo goed in is, oude technieken blijven verkopen onder een andere naam). Reeds eind 2006 heeft HP, Nvidia gewaarschuwd dat hun GPU's problemen bevatten, maar het heeft pas tot Juni/Juli 2008 geduurd voordat Nvidia dit heeft willen toegeven. Zover ik heb na kunnen gaan (ook uit offciele statements van Nvidia) is het probleem nooit echt verholpen en kun je er vanuit gaan dat ALLE hier genoemde GPU's belast zijn met deze fabricagefout.

Het advies van Nvidia naar HP en andere oem fabrikanten was, maar geen gebruik meer te maken van de oude GPU's en over te gaan op de nieuwe GPU's. Daarnaast werd er maar een klein bedrag per geclaimde GPU gereserveerd ter compensatie. Hiermee heeft Nvidia zowel oem partners als de cosnument behoorlijk mee in de koude laten staan.
bwerg schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:17:
[...]
@-meneer_masker-: je bent het niet zo eens met de bedrijfsvoering van Nvidia af wel :D
Meneer -Mask- heeft groot gelijk als hij het niet eens is met de bedrijfsvoering van Nvidia, dat ben ik ook niet en dat is zacht uitgedrukt. Sinds ik weet van het bovenstaande en ik heb er redelijk onderzoek naar gedaan reeds in 2008 (Juli/Augustus) staat Nvidia op de non-prevered supplier lijst. Als het niet strikt noodzakelijk is voor specifieke toepassingen of features raad ik zowel bij vrienden, familie als zakelijk geen Nvidia produkten (met name grafische produkten) meer aan. Dat is ook niet nodig want, gelukkig weet AMD/ATi tegenwoordig heel goede alternatieven te leveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

vervolg:

Veel oem fabrikanten hebben geprobeerd het probleem te "verzachten" met name in het geval van laptops. Zo heeft HP hele serie laptops op later tijdstip alsnog voorzien van AMD/ATi GPU's, wanneer de Nvidia GPU dood is gegaan werd/wordt het moederbord vervangen door een moederbord met een AMD/ATi GPU.

Ook zijn geranties verlengt, al hoe wel dit eigenlijk niets met een garantie te maken heeft aangezien dergelijke fabricagefouten eigenlijk ten alle tijden verholpen moeten worden, het zij door reparatie of vervanging van het produkt.

Dell heeft naast verlengde garanties ook de koeling aangepast, helaas gaat dit weer ten koste van andere zaken. Dell heeft namelijk oa, het BIOS aangepast waardoor de fan eerder aanslaat en langer blijft doordraaien op een hoger toerental. Dit heeft als gevolg dat laptops meer geluid zijn gaan produceren, de accu sneller leeg raakt waardoor de accu meer laad en ontlaad cycle's krijgt in kortere tijd en eerder versleten zal zijn. Dit heb ik ook bij Dell neergelegd, maar zoals verwacht geven ze op deze punten niet thuis, maar eigenlijk kun je ze het ook niet kwalijk nemen aangezien Nvidia geen mogelijkheden bied voor een echte oplossing.

Overigens was afgelopen week al te lezen hier op Tweakers.net (GoT) dat het markt aandeel van Nvidia dalende is ten gunste van AMD/ATi. Ik denk dat dit komt door de goede positie (produkten) die AMD/ATi nu heeft, maar ook deels afstraffing is voor Nvidia voor de enorm arrogante houding die zij er op na houden, hoe zij de dingen afhandelen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 05-08-2010 11:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

_Dune_ schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:09:
Meneer -Mask- heeft groot gelijk als hij het niet eens is met de bedrijfsvoering van Nvidia, dat ben ik ook niet en dat is zacht uitgedrukt.
Oh, ik ook niet hoor. ;) ik vind het bijna jammer dat ik toch echt de GTX460 moet aanraden in het segment rond de 200,-, ik vond het leuker toen de HD5850 daar nog zat.
jackel7007 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:52:
Het lijkt voor zover ik het zie niets met load / temperatuur te maken te hebben....
Zou te maken kunnen hebben met het brakke soldeersel, dat kwam vooral bij de 8800's veel voor die nu massaal dood zijn gegaan. Door temperatuurschommelingen bij het aan/uit zetten van de pc zet de GPU steeds een klein beetje uit en krimpt het weer, als dat vaak genoeg gebeurd wordt de boel soort van losgewrikt. Dat probleem lijkt ook bij de g92 voor te komen die in jouw GPU's zit, als dat zo is is de kaart (tijdelijk) te repareren door hem 10 minuutjes in de oven te gooien op 200 graden. Daarover is heel veel te vinden over dat topic over het doodgaan van 8000-kaarten die the mask bovenaan gaf.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 05-08-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:17:

Tja dit is nog maar één van de zoveel streken die ze uit halen. Dus nee vind het idd te zielig voor woorden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

De GPU's die hier onder vallen zijn de G84, G86, G92 en de 8800 desktop series. (jouw kaart is volgens mij gebasseerd op de 8800 serie, maar voorzien van een ander naampje, waar Nvidia ook zo goed in is, oude technieken blijven verkopen onder een andere naam). Reeds eind 2006 heeft HP, Nvidia gewaarschuwd dat hun GPU's problemen bevatten, maar het heeft pas tot Juni/Juli 2008 geduurd voordat Nvidia dit heeft willen toegeven. Zover ik heb na kunnen gaan (ook uit offciele statements van Nvidia) is het probleem nooit echt verholpen en kun je er vanuit gaan dat ALLE hier genoemde GPU's belast zijn met deze fabricagefout.
De 6xxx serie had dit ook al, al kwam het dan minder vaak voor en na 3 jaar ongeveer (buiten garantie, iedereen gooit die kaart weg, hoor je weinig tot niks over). Heb zelf een 6800GT (PC) en een paar 6100's (laptop) chips "gefixed" door ze in een oven te bakken. De 7900GT van mij had de problemen al na 5 maand, het betrof een XFX versie en op hun forum stond het toen vol met kapotte 7900's en 7950's, en XFX gaf toen aan dat het een productiefout betrof waar het soldeerwerk van het geheugen losliet. Verder hoorde je daar ook weinig over omdat het allemaal binnen de garantie betrof en via RMA afgehandeld werd.

Pas een beetje met de 8xxx serie kwam het uitgebreid in het nieuws (ze gingen ook sneller en vaker kapot), maar nVidia heeft er al veel langer last van dan de 8xxx serie.

De PS3 (heeft een soort 7800 chip van nVidia) heeft ook soms hetzelfde probleem, het soldeerwerk van de chip laat los, alleen krijg je daar vaak de YLOD ipv artefacts.

Bij de laptop chips kon nVidia het niet ontkennen, maar bij de andere kaarten word het gewoon in de doofpot gedrukt. En daarbij het verlagen van de garantie naar slechts 1 jaar geeft ook wel aan dat nVidia drommels goed weet dat hun kaarten snel kapot gaan....metname nu met die nieuwe hitte monsters van ze.
Ze proberen het gewoon zoveel mogelijk te ontkennen, en hopen dat mensen het dan maar vergeten (deed Microsoft eerst ook met hun RROD probleem). Echter Microsoft heeft later toegegeven dat er problemen waren en losten dat ook goed op, maar nVidia geeft niet echt toe dat er fouten in hun kaarten zitten (op enkele laptop chips na).

Zelf ben ik nu ook (weer) overgestapt naar Ati, heb geen zin om iedere 2 jaar een nieuwe kaart te kopen of om de 3 weken in de oven te gooien (wat ik nu moest met m'n 8800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Nemesizz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:31:
[...]
Zelf ben ik nu ook (weer) overgestapt naar Ati, heb geen zin om iedere 2 jaar een nieuwe kaart te kopen of om de 3 weken in de oven te gooien (wat ik nu moest met m'n 8800).
ja dat vroeg ik mij af..
hoelang doet je kaart het weer na het bakken in de oven?
in jou geval lees ik 3 weken?...

ik vind het niet erg om te proberen met de oven, maar als dat elke keer terugkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Met de oven moet je een beetje geluk hebben.

M'n 6800GT werkt nog steeds (half jaar, als het niet langer is), een van de 2 laptops met Geforce 6100 doet het ook nog (de andere ging iedere keer na een maand weer 'kapot'), m'n 8800 heeft het maar 3 weken overleefd voordat ie weer gebakken moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nemesizz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:31:
[...]
De 6xxx serie had dit ook al, al kwam het dan minder vaak voor en na 3 jaar ongeveer (buiten garantie, iedereen gooit die kaart weg, hoor je weinig tot niks over). Heb zelf een 6800GT (PC) en een paar 6100's (laptop) chips "gefixed" door ze in een oven te bakken. De 7900GT van mij had de problemen al na 5 maand, het betrof een XFX versie en op hun forum stond het toen vol met kapotte 7900's en 7950's, en XFX gaf toen aan dat het een productiefout betrof waar het soldeerwerk van het geheugen losliet. Verder hoorde je daar ook weinig over omdat het allemaal binnen de garantie betrof en via RMA afgehandeld werd.

Pas een beetje met de 8xxx serie kwam het uitgebreid in het nieuws (ze gingen ook sneller en vaker kapot), maar nVidia heeft er al veel langer last van dan de 8xxx serie.

De PS3 (heeft een soort 7800 chip van nVidia) heeft ook soms hetzelfde probleem, het soldeerwerk van de chip laat los, alleen krijg je daar vaak de YLOD ipv artefacts.

Bij de laptop chips kon nVidia het niet ontkennen, maar bij de andere kaarten word het gewoon in de doofpot gedrukt. En daarbij het verlagen van de garantie naar slechts 1 jaar geeft ook wel aan dat nVidia drommels goed weet dat hun kaarten snel kapot gaan....metname nu met die nieuwe hitte monsters van ze.
Ze proberen het gewoon zoveel mogelijk te ontkennen, en hopen dat mensen het dan maar vergeten (deed Microsoft eerst ook met hun RROD probleem). Echter Microsoft heeft later toegegeven dat er problemen waren en losten dat ook goed op, maar nVidia geeft niet echt toe dat er fouten in hun kaarten zitten (op enkele laptop chips na).

Als dit inderdaad klopt, dat het probleem zich al voordeed in eerdere generaties, dan kun je toch maar een ding concluderen dat Nvidia alles behalfe degelijke produkten (grafische kaarten) maakt. :/ Vreemd genoeg dat zij zo'n grote "fan-base" hebben, al hoe wel de problemen zich nu sinds een twee jaar echt voor doen. Dat heeft natuurlijk tijd nodig om overal bekend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend dat die kaart kapot is, maar dat kan net zo goed door de warmte komen, 90 en 99 graden lijken me idle niet zo gezond, daar steekt mn gtx295 onder load zelfs onder.
Het is apart dat veel kaarten met g80 chips kapot gaan, en uit de g92 serie net de 9800gx2 kaarten, en natuurlijk nog de chips uit de laptops, maar 8800gt/gts g92 enz. lijken nergens last van te hebben.

Waar je op kan hopen is dat ze je een gelijkwaardige vervangende kaart sturen, zoals een gtx275.

Heb zelf nog nooit problemen met nvidia kaarten gehad, de eerste was een riva tnt in n oude pc van mn ouders, dus al aardig lang ervaring ermee. Dat niet alle kaarten 100% werken heeft ati ook, ook doen zij aan renamen en oude chips herbruiken, alleen worden de problemen bij hen nooit zo aangedikt dat het in het nieuws komt, beetje zonde voor een merknaam maar zo werkt het nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is apart dat veel kaarten met g80 chips kapot gaan, en uit de g92 serie net de 9800gx2 kaarten, en natuurlijk nog de chips uit de laptops, maar 8800gt/gts g92 enz. lijken nergens last van te hebben
De 8800 GT en GTS512 (beide G92) gaan inmiddels ook kapot met dezelfde kuren, en ja, gewoon de desktop variant.
Heb zelf nog nooit problemen met nvidia kaarten gehad, de eerste was een riva tnt in n oude pc van mn ouders, dus al aardig lang ervaring ermee. Dat niet alle kaarten 100% werken heeft ati ook
Mijn TNT's doen het ook nog, m'n Geforce 4's doen het ook nog, problemen kwamen metname vanaf de 6xxx serie dat er breukjes in het soldeer ontstonden (5xxx serie hoor ik niks/weinig van, dus zal daar nog wel goed zijn geweest).

Tuurlijk gaan Ati's ook wel kapot (bij mij ook...en hoe >:) ), maar niet op de manier zoals nVidia's nu gaan. Bij nVidia ben je er nu zowat zeker van dat de kaart het 3 jaar niet gaat halen (of je moet em dusdanig weinig gebruiken dat je niet last krijgt van het uitzetten/krimpen icm warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:59:
en uit de g92 serie net de 9800gx2 kaarten, en natuurlijk nog de chips uit de laptops, maar 8800gt/gts g92 enz. lijken nergens last van te hebben.
Die hebben er net zoveel last van alleen die zijn pas net begonnen met uitvallen, zo oud zijn ze namelijk nog niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 11:52

Sinester

Game Guru

De 6xxx serie had dit ook al, al kwam het dan minder vaak voor en na 3 jaar ongeveer (buiten garantie, iedereen gooit die kaart weg, hoor je weinig tot niks over)
Ik heb toen der tijd waarschijnlijk het zelfde probleem gehad met me 6800GT, de bekende symptomen.
De kaart was al wat ouder, en heb toen der tijd de kaart weggegooid en er verder niet naar omgekeken.

Jammer dat ik hem niet bewaard heb

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het zijn dat de koelpasta problemen veroorzaakt? Die vette prut wat ze erop smeren isoleert meer warmte dan het geleidt lijkt t wel, op mijn gtx260 maakte het nog het meeste verschil: 10 graden lagere load temp met 50% minder fan speed, is echt niet gezond die schommelend temps. Mijn hd4870 had dat probleem niet, die was idle al 60 graden met gemak, en load in de 90, die werd meer gekoeld door de ambient temp dan door de prut stock koeler die er op zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
+1 een voor Frietjemet

In plaats van dat iedereen (zelfs moderators) hier ineens gaan lopen discussiëren over de praktijken van Nvidia, kun je deze jongen ook even helpen met z'n probleem. Dit verschijnsel schijnt normaal te zijn hier op t.net. Belachelijk gewoon...

Het kan ook gewoon net zo goed zijn dat de kaart te warm wordt. Na 2 jaar is de garantie er toch af, als ik jou was (Topic Starter). Zou ik op internet wat guides op zoeken over hoe je jou kaart uit elkaar schroeft. Bij de plaatselijke pc-boer of bij een webwinkel koelpasta en thermal pads bestellen. Ga er rustig voor zitten, neem de tijd. Draai de kaart uit elkaar, verwijder de oude koelpasta en thermalpads (op de kaart en op de koeler!). Verwijder vervolgens al het stof uit de koeler. Breng de nieuwe koelpasta aan, knip de nieuwe thermalpads op maat en plaats deze waar de oude zaten. Zet alles weer in elkaar, prik de kaart in je pc. En hopen dat je probleem verholpen is.

Gathering of Topicvern**kers 8)7

lol, ik had als eerste kaart een Riva TNT2 :z good old times, kaartje heb ik nog steeds

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 06-08-2010 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje passieve hulp in mijn laatste post :P, maar temperatuur kan best het probleem zijn, er zijn op youtube genoeg filmpjes te vinden over hoe je zo'n kaart moet demonteren, valt best mee, alleen veel schroefjes (bij mn gtx295 iig, toch minstens 60 :o ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

voor mij waren het deze keer toch ook m'n laatste nvidia's ...

heb de laatste twee keer een nvidia gekocht omdat ati zo moeilijk te krijgen was in het budget dat ik ze koop (150-200 eur) dus zit ik momenteel met een nvidia 250 gts nog te spelen, al speel ik niet meer zoveel games eigenlijk...

maar daarvoor had ik omwille van hetzelfde verhaal een nvidia 8600 gts (wilde persé een silent kaart toen), en die ging een ganse tijd goed, maar die is toen na een anderhalf jaar plots raar beginnen doen.. heb die nog net op tijd kunnen binnen doen voor reparatie; ondertussen zit die 8600gts in de tweede pc, waar nog minder op gegamed wordt O:-)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

FastFred schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 02:08:
+1 een voor Frietjemet

In plaats van dat iedereen (zelfs moderators) hier ineens gaan lopen discussiëren over de praktijken van Nvidia, kun je deze jongen ook even helpen met z'n probleem. Dit verschijnsel schijnt normaal te zijn hier op t.net. Belachelijk gewoon...

Het kan ook gewoon net zo goed zijn dat de kaart te warm wordt. Na 2 jaar is de garantie er toch af, als ik jou was (Topic Starter). Zou ik op internet wat guides op zoeken over hoe je jou kaart uit elkaar schroeft. Bij de plaatselijke pc-boer of bij een webwinkel koelpasta en thermal pads bestellen. Ga er rustig voor zitten, neem de tijd. Draai de kaart uit elkaar, verwijder de oude koelpasta en thermalpads (op de kaart en op de koeler!). Verwijder vervolgens al het stof uit de koeler. Breng de nieuwe koelpasta aan, knip de nieuwe thermalpads op maat en plaats deze waar de oude zaten. Zet alles weer in elkaar, prik de kaart in je pc. En hopen dat je probleem verholpen is.

Gathering of Topicvern**kers 8)7

lol, ik had als eerste kaart een Riva TNT2 :z good old times, kaartje heb ik nog steeds
Pardon? Het is gewoon een feit dat Nvidia de laatste paar jaren flink heeft lopen rommelen waardoor met name hun grafische kaarten geen lang leven hebben, dit is al zovaak hier op GoT behandeld. Nu kun jij willen proberen het wiel op nieuw uit te vinden en ja TS kan kijken of hij hier nog weer tijd en geld in wil stoppen, maar hij zal ook gewaarschuwd moeten worden ver het feit dat deze kaarten (GPU's) van Nvidia (en daarmee direct samenhangend, hun handelswijze) nu eenmaal niet degelijke geproduceerd zijn en dat heeft deze mod laten weten met een zeer uitgebreide onderbouwing.

Met jouw informatie heeft de TS nu eventueel nog een optie om nog iets anders te proberen. Met dit alles is daar geheel geen topic vern*ken bij, zoals jij het formuleerd. Misschien verstandig om eerst zelf te kijken wat de informatie behelst voordat je deze afschiet. :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:59:
Vervelend dat die kaart kapot is, maar dat kan net zo goed door de warmte komen, 90 en 99 graden lijken me idle niet zo gezond, daar steekt mn gtx295 onder load zelfs onder.
Toch is dat (van wat ik gelezen heb) normaal voor deze kaart.
Kast is zo goed als stof vrij, air flow is ook voldoende.
en hij doet dat vanaf het begin (zoals bij iedereen)...

Ik kreeg wel al een e-mail van Club3d terug, ik heb ze namelijk gewezen op dit en andere topics.
Ze hadden nog nooit gehoord van het probleem, vandaar.

Nu schreef hij mij, naar aanleiding van het lezen van dit topic, dat het schadelijk kan zijn ivm kortsluiting op de kabel van het scherm aan te draaien met het scherm / pc aan.
Nu zet ik zelf altijd alles netjes uit voor ik aan kabels ga rommelen, maar ik krijg hier direct al een gevoel bij van "dan kunnen we het daar opschuiven".

Ik ga geen truuken uithalen met de kaart om de hitte beter af te voeren.
het vreemde is namelijk dat de kaart onder 100% load vaak (al dan niet altijd) prima werkt, en soms tijdens beetje internetten eruit klapt. Gistere nog Windows opnieuw geinstalleerd om problemen met drivers oid uit te sluiten. Na windows installatie heeft hij 2 uur lang 3Dmark staan draaien. probleemloos.......
Daarna crashte hij weer tijdens internetten. Windows vangt dat op een of andere manier toch af, en uiteindelijk krijg je weer beeld met een melding dat de beeldschermadapter opnieuw gestart is.

Maar zoals eerder gezegd, we wachten even af hoe de winkel / club3d dit op gaat lossen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jackbq op 06-08-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
FastFred schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 02:08:
+1 een voor Frietjemet

Deze jongen loopt overigens al iets langer de jou rond op deze aardkloot......
Je komt beetje over alsof je (het idee hebt) dat je tegen een 12 jarige praat. :X
Ook trap je andere (onderbouwde) stellingen keihard onderuit in ruil voor je eigen opvatting van zaken.
Zoals ik eerder aangaf, heeft de warmte er niets mee te maken, de crashes / artifacts zijn geheel random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

jackel7007 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:45:
...
het vreemde is namelijk dat de kaart onder 100% load vaak (al dan niet altijd) prima werkt, en soms tijdens beetje internetten eruit klapt. Gistere nog Windows opnieuw geinstalleerd om problemen met drivers oid uit te sluiten. Na windows installatie heeft hij 2 uur lang 3Dmark staan draaien. probleemloos.......
Daarna crashte hij weer tijdens internetten. Windows vangt dat op een of andere manier toch af, en uiteindelijk krijg je weer beeld met een melding dat de beeldschermadapter opnieuw gestart is.

Maar zoals eerder gezegd, we wachten even af hoe de winkel / club3d dit op gaat lossen.
Volgens mij werkt de kaart prima, maar juist het crashen tijdens internetten van de displaydriver ligt aan Flash wat ingeladen en uitgevoerd wordt op een pagina.
Ik heb dit nu ook af en toe met een GTX295 icm. de nieuwste WHQL driver van NVidia.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Heb ook vreemde problemen gehad met deze kaart. De 1e die ik kocht (2 jaar geleden) was een normale 9800GX2 van EVGA. Die gaf na een half jaar artifacts en ik kreeg een nieuwe Superclocked terug van EVGA. Nu 2 maanden terug kreeg ik ook last van random vastlopers (complete freeze van het systeem) op verschillende momenten. Zowel tijdens het gamen als in Windows en bij het booten.

Nu heb ik een nieuwe GTX260 gekregen. Wellicht omdat ze geen andere 9800GX2 meer hadden maar ik denk omdat ze nieuwe problemen willen voorkomen, zeker omdat ik volgens mij aan het einde van m'n garantieperiode zit.

Hij werd overigens ook vlot 90 graden onder full load, idle deed ie rond de 50.

[ Voor 6% gewijzigd door The Realone op 06-08-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je krijgt volgens mij mij EVGA 10 jaar garantie bij registratie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
_Dune_ schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:06:
[...]

Pardon? Het is gewoon een feit dat Nvidia de laatste paar jaren flink heeft lopen rommelen waardoor met name hun grafische kaarten geen lang leven hebben, dit is al zovaak hier op GoT behandeld. Nu kun jij willen proberen het wiel op nieuw uit te vinden en ja TS kan kijken of hij hier nog weer tijd en geld in wil stoppen, maar hij zal ook gewaarschuwd moeten worden ver het feit dat deze kaarten (GPU's) van Nvidia (en daarmee direct samenhangend, hun handelswijze) nu eenmaal niet degelijke geproduceerd zijn en dat heeft deze mod laten weten met een zeer uitgebreide onderbouwing.

Met jouw informatie heeft de TS nu eventueel nog een optie om nog iets anders te proberen. Met dit alles is daar geheel geen topic vern*ken bij, zoals jij het formuleerd. Misschien verstandig om eerst zelf te kijken wat de informatie behelst voordat je deze afschiet. :)
Net zo goed dat het een feit is dat iemand hier met een kapotte kaart om advies komt vragen en niet zit te wachten op de geschiedenis van het doodgaan van Nvidia kaarten, want dat weten de meesten zo onderhand wel.

Kijk de eerste pagina maar eens goed na, Frietjemet is de enigste die niet praat over hoe Nvidia kaarten bakt en hoe deze kapot gaan, hij geeft mogelijke andere oorzaken, hij probeert de TS te helpen.

@ TS, ik geef advies, dat jij dat advies niet accepteerd en mee gaat in het verhaal dat hier opgehangen wordt is diep triest, je probeert het niet eens. Koelpasta en wat thermalpads kosten bijna niets vergeleken met wat jij 2,5 jaar terug voor die kaart neergeteld hebt.

Leeftijd zegt misschien iets over ervaringen, niet over kennis van hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, alleen zegt Frietjemet ook: "maar 8800gt/gts g92 enz. lijken nergens last van te hebben". Terwijl er in de post boven wordt vermeld dat een 8800gt hier dus ook last van heeft, wat ik uit eigen ervaring kan bevestigen.

Maar inderdaad, ontstoffen en goede koelpasta kan helpen, alleen niet als het probleem wel door slecht soldeersel wordt veroorzaakt. Dan moet je bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

FastFred schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:34:
[...]
Net zo goed dat het een feit is dat iemand hier met een kapotte kaart om advies komt vragen en niet zit te wachten op de geschiedenis van het doodgaan van Nvidia kaarten, want dat weten de meesten zo onderhand wel.
Zoals duidelijk is was de TS niet op de hoogte van de slechte kwaliteit van deze Nvidia GPU's. Het lijkt mij dan ook wel van belang dat iemand weet wat de problemen met deze kaarten (GPU's) zijn, voodat hij of zij nog extra tijd en geld er aan gaat spenderen.

Iedereen geeft hier informatie en advies, ja jij ook, maar jij probeerd op een zeer kinderlijke manier informatie die andere geven neer te sabelen en bijna af te doen als onzin (zo komt het over). Verder kan ik je verzekeren dat ik persoonlijk de nodig kennis en ervaring heb op hardware gebied.

Daarnaast is er hier op GoT al heel veel ervaring opgedaan met het dood gaan van deze op Nvidia GPU gebasseerde kaarten deze informatie wordt gewoon in dit topic weergegeven. Sterker nog er loopt nog een eigen topic over dit fenomeen.
hij geeft mogelijke andere oorzaken, hij probeert de TS te helpen.
Elk advies is welkom, maar zoals ik al aangeef niet op de manier zoals jij dat doet.
@ TS, ik geef advies, dat jij dat advies niet accepteerd en mee gaat in het verhaal dat hier opgehangen wordt is diep triest, je probeert het niet eens. Koelpasta en wat thermalpads kosten bijna niets vergeleken met wat jij 2,5 jaar terug voor die kaart neergeteld hebt.
Het is inderdaad aan de TS te kijken wat hij met het gegeven advies doet, maar de manier van jouw reacties roept weerstand op. Aangezien het geen "verhaal" is wat hier wordt opgehangen, maar gewoon feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
_Dune_ schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:51:
[...]

Zoals duidelijk is was de TS niet op de hoogte van de slechte kwaliteit van deze Nvidia GPU's. Het lijkt mij dan ook wel van belang dat iemand weet wat de problemen met deze kaarten (GPU's) zijn, voodat hij of zij nog extra tijd en geld er aan gaat spenderen.
En daar moet een hele pagina aan gespendeerd worden? 2 posts lijkt mij genoeg
Iedereen geeft hier informatie en advies, ja jij ook, maar jij probeerd op een zeer kinderlijke manier informatie die andere geven neer te sabelen en bijna af te doen als onzin (zo komt het over). Verder kan ik je verzekeren dat ik persoonlijk de nodig kennis en ervaring heb op hardware gebied.
Ik geef informatie op een dusdanige manier dat TS niks fout kan doen, aangezien ik niet op de hoogte ben van de ervaring met hardware die hij heeft, hoe oud hij is, en of hij op de hoogte is hoe met elektronica om te gaan. Ik zeg nergens dat de gegeven informatie over Nvidia GPU's onzin is, dat dit zo over komt is heel spijtig. Verder had ik het niet over de kennis die jij hebt, dat geloof ik wel, anders wordt je denk ik ook niet zomaar een moderator lijkt me. Meer over het feit dat TS begon over mijn leeftijd, tegen die van hem, terwijl dat vrij weinig met ervaring en kennis te maken heeft.
Daarnaast is er hier op GoT al heel veel ervaring opgedaan met het dood gaan van deze op Nvidia GPU gebasseerde kaarten deze informatie wordt gewoon in dit topic weergegeven. Sterker nog er loopt nog een eigen topic over dit fenomeen.
Verwijs dan gewoon naar dat topic?

Het lijkt mij dat dit topic al genoeg vervuild is, ik beëindig bij deze dan ook de discussie.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 09-08-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Volgens mij begint het erop te lijken dat er iets met de nieuwste drivers niet goed is.

Ik heb problemen, en zo vond ik vandaag:
jackel7007 in "HD4850 te heet / pc crashed"

en
jackel7007 in "Artefacten in beeld. Ligt het aan hardwa..."

Gisteren ging een 2 uur bfbc2 goed, en daarna opende ik een filmpje in windows (640 * 480) ik wilde dit in een window afspelen. en hop, de boel knalt er weer uit.

Voor mij is dit toch wel het teken dat het geheel los staat van warmte problemen.
Zelf zit ik nu te denken om de drivers te verwijderen,en daarna zo'n driver removal tool erover te gooien.

vervolgens de oudere drivers installeren, en de windows update uitschakelen, want die heeft bij mij immers de nieuwste drivers geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Met de HD4850 kan je het sowieso niet vergelijken, ATI en NVidia hebben totaal verschillende GPU's en drivers etc. dus als het bij de éne mis gaat houdt dat geen verband met de andere. En ja, ook een hardwarematig stervende GPU kan het soms een uurtje goed doen en dan weer een uurtje niet. Andere driver testen is altijd het proberen waard maar het hoeft zeker niet dat dat het is.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 09-08-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
jackel7007 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:51:
Volgens mij begint het erop te lijken dat er iets met de nieuwste drivers niet goed is.

Ik heb problemen, en zo vond ik vandaag:
jackel7007 in "HD4850 te heet / pc crashed"

en
jackel7007 in "Artefacten in beeld. Ligt het aan hardwa..."

Gisteren ging een 2 uur bfbc2 goed, en daarna opende ik een filmpje in windows (640 * 480) ik wilde dit in een window afspelen. en hop, de boel knalt er weer uit.

Voor mij is dit toch wel het teken dat het geheel los staat van warmte problemen.
Zelf zit ik nu te denken om de drivers te verwijderen,en daarna zo'n driver removal tool erover te gooien.

vervolgens de oudere drivers installeren, en de windows update uitschakelen, want die heeft bij mij immers de nieuwste drivers geinstalleerd.
Zoals je in dat topic al zag had ik juist wel een warmte probleem. hoofdzakelijk door stof / gebrekkige koeling. Ik kon de problemen die ik had tijdens BFBC2 makkelijk reproduceren met furmark. In Battlefield 2 had ik overigens nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:56

epic_gram

undercover moderator

Het lijkt me ook sterk dat het probleem in de drivers zit, maar aangezien het toch een vrij dure kaart was zou ik het nog wel proberen. In de oven leggen is ook maar een tijdelijke oplossing, je kan misschien beter gelijk upgraden naar een ander (ATI) kaartje. Artifacts kunnen trouwens ook de schuld zijn van brak ramgeheugen dacht ik, misschien even memtest draaien. of was dat alleen bij shared geheugen?

Maar is er niet meer aan de hand bij nVidia dan alleen brak soldeer? Je zou toch verwachten dat zo'n probleem eenvoudig op te lossen zou zijn door wat harder soldeer te gebruiken toch? En dat ze dat allang hadden gedaan als dat het probleem zou zijn. Voor de rest doet nVidia het niet onaardig, alhoewel ik ook zweer bij ATI.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamepower2005
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2020
Je zegt dat er geen garantie meer op je kaart zit, maar is dat wel zo? Volgens het Nederlandse consumentenrecht moeten producten goed functioneren voor een "te verwachten" periode. Als je een videokaart van €250 koopt zou die bij normaal gebruik minstens 3 jaar mee moeten gaan, in mijn mening.

Je moet wel aantonen dat je hem normaal gebruikt hebt. Dit is zo simpel als zeggen dat je hem niet overgeklokt hebt en dat je kast goed gekoeld wordt. Als je wel overklokt vervalt je garantie natuurlijk. :)
Pagina: 1