Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 07:41
Beste forumleden,

De meeste mensen hier hebben een mediaplayer of een HTPC waarmee ze hun audio en video materiaal afspelen. Nu vraag ik mij af of de HTPC bezitters deze allemaal zelf in elkaar gestoken hebben?
Ik vermoed dat niet inderdaad een computeringenieur is dus er zullen wrs wel genoeg boeken of tutorials bestaan over dit onderwerp? Nu vroeg ik mij af welke jullie gebruikt hebben en welke aan te raden zijn.
Ik zou er mij immers heel graag in verdiepen en met de tijd zelf een HTPC bouwen.

CK3v1N

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 17:56
Een HTPC is in feite niets anders dan een gewone PC, met hoogstens wat andere specificaties en een andere kast. In de basis is en blijft het gewoon een PC.
Bijna elke willekeurige handleiding om een PC in elkaar te schroeven voldoet dus.
Bij een HTPC is het vooral de configuratie die soms wat lastiger is dan andere pc's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Het bouwen van een HTPC verschilt eigenlijk niets van het bouwen van een gewone PC. Het is alleen allemaal wat kleiner en krapper, en daarnaast eigenlijk nog makkelijker omdat je vaak minder componenten hebt.

Dus als je een PC in elkaar kan zetten uit losse onderdelen, dan moet een HTPC ook wel lukken.

Kwa software is het een heel ander verhaal, dat is een stuk ingewikkelder dan voor een normale desktop PC. Je moet namelijk keuzes maken wat bij je wensen past, en dan moet alles nog goed gaan draaien.

Al met al is vind ik het tot nu toe hardwarematig makkelijker, en softwarematig moeilijker, maar ook veel leuker ;)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07-2024
Hier de zelfde vraag. Welke onderdelen zijn aan te raden? Passen bij elkaar? Hoe bouw je een HTPC die de komende 10 jaar mee gaat, snel is, rustig is? OS op SSD en 2TB HDD Dataschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Naarmate je meer eisen hebt wordt het steeds moeilijker.
Anders zoek een leuke kast, stille cpu koeler, pak een tv kaart en installeer win7/vista.
Vervolgens scannen met Windows Media Center en klaar.

Echter zijn er ook pakketten zoals MediaPortal voor de echte kenner, en dan kan het nog behoorlijk lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Solutio schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:09:
Hier de zelfde vraag. Welke onderdelen zijn aan te raden? Passen bij elkaar? Hoe bouw je een HTPC die de komende 10 jaar mee gaat, snel is, rustig is? OS op SSD en 2TB HDD Dataschijf?
10 jaar ??? 7(8)7
Heel eenvoudig, niet.

Is er niet gewoon een BBG specifiek hiervoor te vinden ?
Ja dus, hier

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Solutio schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:09:
Dan kun je beter even de verschillende subfora doornemen op GoT. Daar staan genoeg ervaringen en misschien kun je je wensen plaatsen in een systeem van een andere gebruiker.

Hier staan aanbevelingen:
[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem september-december 2010
[BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010

Verder zijn er genoeg topics van kant en klare systemen tot ION systemen.

Tip: Zet eerst je wensen op een rij en denk daarbij aan: Opslag, grootte behuizing, stroomverbruik, snelheid, besturingssysteem, etc.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Vergeet niet, analoge tv, digitenne (dvb-t), digitaal via de kabel (dvb-c), satteliet (dvb-s).
En of je een interne kaart wilt, extern, pay-kaart of niet en bijv. low profile of full, en soms pci of pci-e.
Per onderdeel moet je kijken wat je nodig hebt alleen voor de cpu is het vaak het makkelijkst: die is snel zat en pak je de zuinigste en minst snelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Donderstraaltje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:13:
Naarmate je meer eisen hebt wordt het steeds moeilijker.
Anders zoek een leuke kast, stille cpu koeler, pak een tv kaart en installeer win7/vista.
Vervolgens scannen met Windows Media Center en klaar.

Echter zijn er ook pakketten zoals MediaPortal voor de echte kenner, en dan kan het nog behoorlijk lastig worden.
Wat maakt het dan zoveel lastiger met MediaPortal?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Omdat je zelf heel veel kan instellen.
Het is een open source project, dat wil zeggen dat het altijd in ontwikkeling is.
Hoewel het sinds versie 1 best stabiel is.
Het komt erop neer dat het maatwerk is omdat je het net zo lastig kan maken als jij wilt.

Ik geef zelf bijv. heel veel om geluidskwaliteit, dus gebruik daarvoor asio uitvoer, met een dure geluidskaart. Dat vergt afstemmen van je geluidskaart op mediaportal en visa versa.

Zenders kun je groeperen, daar ben je wel even mee bezig (wel snel navigeren)
Je moet/kan zelf de codecs in stellen voor beeldkwaliteit, dat kost even tijd.
Je kan zelf skins uitzoeken/maken
Je kan tv logo's toevoegen
Je kan met meerdere tuners werken (tv kijken en opnemen)
En dat van verschillende soorten
Er zijn uitbredingsplugins

En alles kan op elkaar invloed hebben, en dan kan soms, meestal niet, iets mis bij gaan.
Bijv. er zijn tv kaarten die standaard niet echt lekker werken, maar meestal door een keuze die je zelf maakt (goedkoop uit zijn, multi-tuner met 1 abbo kaart)

Maar dan zijn er ook nog mensen die kiezen voor XMBC of MythTV, om maar even wat te noemen.
Zoals ik al eerder zei je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt, maar draai je al win7/vista met Windows MCE dan kun je relatief makkelijk MP uitproberen of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Bestaat er eigenlijk "recent" referentiemateriaal over het bouwen van een (ht)pc. De meeste boeken dat ik vind zijn 4 tot 5 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:25

FeaR

In GoT we trust

Over dit onderwerp is al genoeg geschreven. Op GoT kan je terechts in [BBG] MultiMedia / HTPC-systeem mei 2010 pf voor de nieuwe versie in [BBG] MultiMedia / HTPC-systeem september-december 2010.

Verder is er in HTPC FAQ meer dan genoeg te lezen wat volgens mij 100% van de vragen hier gesteld beantwoord.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.